Titel
2
|
Theme 2: Introduction to class in Britain
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Introduction to Class in Britain", hvor vi har fokuseret på at forstå de historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes evne til at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til Storbritanniens historie og klassestrukturer
Præsentation og diskussion af Storbritanniens historie og dets indflydelse på klassestrukturen
Analyse af forskellige klassebegreber og deres betydning i det britiske samfund
Tekster, der beskriver klasseforhold i Storbritannien
2. Gennemgang og analyse af et bredt udvalg af tekster (skønlitteratur, artikler, film, etc.), der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Diskussion og sammenligning af teksterne og deres skildring af klasseforhold i Storbritannien
3. Skriftligt arbejde om klasseforhold i Storbritannien
Øvelser i at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Individuelle og gruppebaserede skriveopgaver relateret til klasseforhold i Storbritannien
4. Analyse og perspektivering af aktuelle forhold i britiske regioner
Undersøgelse af aktuelle forhold i forskellige britiske regioner og deres forbindelse til historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Diskussion og perspektivering af, hvordan disse forhold påvirker klassestrukturen i Storbritannien
5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne tekster og analyser af klasseforhold i Storbritannien
6. Gruppediskussioner og øvelser i at formulere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. De faglige mål om at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klasseforhold og deres betydning i det britiske samfund.
Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klassestrukturen i Storbritannien og dens påvirkning på de forskellige aspekter af det britiske samfund.
I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af Storbritanniens kultur og samfund, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
|