Holdet 2022 hh122va1 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jeanette Sørensen, Jette Allentoft, Njal Laursen Würtz
Hold 2022 hh122va1 EN (hh122va1 EN, hh223va1 EN, 3va1 EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Theme 1 SoMe (1g)
Titel 2 Theme 2: Introduction to class in Britain
Titel 3 Theme 3: Climate Change
Titel 4 Theme 4: Innovation & Entrepreneurship (2g)
Titel 5 Theme 5: Area Study The USA (2g) (EXAM)
Titel 6 Theme 6: UK Now (2g) (EXAM)
Titel 7 Theme #7 Company Profile Starbucks (3g) (EXAM)
Titel 8 Theme #8 The Divided States of America (3g) EXAM)
Titel 9 Theme #9 Australia (3g) (EXAM)
Titel 10 Theme #10 Broken Britain (3g)  (EXAM)
Titel 11 Forløb#11 English writing skills

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Theme 1 SoMe (1g)

I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Sociale medier" og dets indvirkning på det engelske sprog. Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes sprogfærdighed og deres forståelse af sprog, tekst og kultur. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.

1. Introduktion til sociale medier og deres påvirkning på det engelske sprog
Præsentation og diskussion af forskellige sociale medieplatforme og deres betydning i det moderne samfund
Identifikation og analyse af nye ord og udtryk, der er opstået som følge af sociale medier

2. Grammatik og ortografi i sociale medier
Analyse af grammatik og ortografi i tekster fra sociale medier
Øvelser i korrektion og forbedring af tekster fra sociale medier
Diskussion af "textspeak" og forkortelser, der er almindelige på sociale medier

3. Ordforråd og idiomer relateret til sociale medier
Gennemgang og øvelser med ord og udtryk, der er specifikke for sociale medier
Diskussion og analyse af hvordan idiomer og slang kan ændres eller opstå på grund af sociale medier

4. Sprogstile og variation på sociale medier
Analyse af forskellige sprogstile og stillejer i sociale medietekster
Sammenligning af sprogbrug på forskellige sociale medieplatforme og mellem forskellige brugere

4. Kulturelle aspekter af sociale medier
Diskussion af, hvordan sociale medier påvirker kulturelle normer og værdier
Analyse af, hvordan sprog og kultur er repræsenteret og formidlet på sociale medier

5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne analyser og fortolkninger af sociale medietekster
Gruppediskussioner og øvelser i at udtrykke sig flydende og spontant om emnet på engelsk

Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning, samt ordforråd, orddannelse og idiomer. De faglige mål om sprogfærdighed og sprog, tekst og kultur er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at analysere og beskrive engelsksprogede tekster samt udtrykke sig flydende og spontant om almene og faglige emner relateret til sociale medier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introduce yourself 11-11-2022
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Theme 2: Introduction to class in Britain

I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Introduction to Class in Britain", hvor vi har fokuseret på at forstå de historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.

Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes evne til at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.

1. Introduktion til Storbritanniens historie og klassestrukturer
Præsentation og diskussion af Storbritanniens historie og dets indflydelse på klassestrukturen
Analyse af forskellige klassebegreber og deres betydning i det britiske samfund
Tekster, der beskriver klasseforhold i Storbritannien

2. Gennemgang og analyse af et bredt udvalg af tekster (skønlitteratur, artikler, film, etc.), der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Diskussion og sammenligning af teksterne og deres skildring af klasseforhold i Storbritannien

3. Skriftligt arbejde om klasseforhold i Storbritannien
Øvelser i at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Individuelle og gruppebaserede skriveopgaver relateret til klasseforhold i Storbritannien

4. Analyse og perspektivering af aktuelle forhold i britiske regioner
Undersøgelse af aktuelle forhold i forskellige britiske regioner og deres forbindelse til historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Diskussion og perspektivering af, hvordan disse forhold påvirker klassestrukturen i Storbritannien

5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne tekster og analyser af klasseforhold i Storbritannien

6. Gruppediskussioner og øvelser i at formulere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold

Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. De faglige mål om at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klasseforhold og deres betydning i det britiske samfund.

Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klassestrukturen i Storbritannien og dens påvirkning på de forskellige aspekter af det britiske samfund.

I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af Storbritanniens kultur og samfund, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 - Writing a formal email 03-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Theme 3: Climate Change

I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Climate Change" med det formål at give eleverne en grundig forståelse af klimaforandringer og deres globale konsekvenser, samtidig med at vi udvikler deres engelske sprogfærdigheder.

Undervisningen har haft fokus på at træne elevernes sprogfærdighed og deres evne til at analysere og fortolke tekster. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.

1. Introduktion til klimaforandringer
Præsentation og diskussion af grundlæggende begreber og processer relateret til klimaforandringer
Gennemgang af historiske og aktuelle årsager til klimaforandringer

2, Konsekvenser og påvirkninger af klimaforandringer
Analyse af de globale konsekvenser og påvirkninger af klimaforandringer på miljøet, økonomien og samfundet
Diskussion af forskellige regioners sårbarhed og tilpasningsevne over for klimaforandringer

3. Tiltag og løsninger til at håndtere klimaforandringer
Gennemgang af forskellige initiativer, politikker og teknologiske løsninger, der er blevet sat i gang på globalt niveau for at håndtere klimaforandringer
Diskussion af individuelle og kollektive handlinger, der kan træffes for at mindske klimaforandringernes påvirkning

4. Tekstanalyse og metoder
Gennemgang og anvendelse af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster relateret til klimaforandringer
Øvelser i at analysere og fortolke forskellige engelsksprogede tekster om klimaforandringer med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

5. Sprogfærdighedstræning
Læsning, skrivning, lytte og taleøvelser om klimaforandringer på engelsk
Øvelser i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om klimaforandringer og relaterede emner

Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca og tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster. De faglige mål om sprogfærdighed samt analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klimaforandringer og deres konsekvenser på globalt plan.

Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klimaforandringer og de tiltag, der kan træffes for at mindske deres påvirkning.

I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af klimaforandringer og de globale udfordringer, som de repræsenterer, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 2 - Manuscript for a speech 14-03-2023
Eksamenstræning - Analytical essay - non - fiction 17-05-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Theme 4: Innovation & Entrepreneurship (2g)

Dette forløb giver en introduktion til britisk innovation og iværksætteri. Forløbet omfatter eksempler fra virkeligheden, såsom Fraser Dohertys succes med Beer52 og SuperJam, samt historierne om Pip & Nut, Pizza Pilgrim og Lickalix. Desuden indeholder forløbet en detaljeret virksomhedsprofil af Gymshark.

Will starting your own company make you happy?
Sheppard, Emma
CCC – Company, Culture, Communication. Systime. 2017.
https://ccc.systime.dk/?id=132#c750

48-Hour Startup
Doherty, Fraser, 2016
https://audioboom.com/channel/Harpercollinspodcasts  

From Bodybuilder to Billionaire: How Gymshark Founder Ben Francis Built A Sportswear Unicorn
Forbes, 5 April 2023, Link
https://www.forbes.com/sites/giacomotognini/2023/04/05/from-bodybuilder-to-billionaire-how-gymshark-founder-ben-francis-built-a-sportswear-unicorn/?utm_medium=social&utm_source=ForbesMainFacebook&utm_campaign=socialflowForbesMainFB&fbclid=IwAR28Plv8DErFLBSL-QVxHO4eO870C3llV935cgPXWDSkp7YOTJ5RG9aCqiQ

We owe it all to wonky fruit and veg
The Telegraph 4 March 2019, Matthew Caines
https://www.telegraph.co.uk/connect/small-business/dash-water-wonky-fruit-veg/


Supplerende

Ben Francis - YouTube
https://www.youtube.com/c/BenFrancis

Building a Community - Driven Brand (Podcast)
General Atlantic, September 2023
https://www.generalatlantic.com/podcast/building-a-community-driven-brand/


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
E-mail - Cadbury Choclate 28-08-2023
E-mail no. 2 22-09-2023
Argumentative Essay 26-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Theme 5: Area Study The USA (2g) (EXAM)

Forløb med introduktion til Den Amerikanske Drøm. Især fokus på amerikanske værdier og identitet. Gennem film og TED Talk analyseres den den amerikanske drøm. I forløbet indgår der også romanen Of Mice & Men.


Kernetekster

From British colony to SuperPower
Worlds of English, Systime 2022
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=99

Truslow, Adam James: The American Dream
World of English, Systime 2022
https://naf.systime.dk/index.php?id=140#c254

The American Dream
World of English, Systime 2022
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=p324

My identity is a SuperPower
Ferrero, America: TED-TALK 2019,

Goodbye to my American dream
Drayton, Tiffanie: Salon July 2013
https://www.salon.com/2013/07/16/goodbye_to_my_american_dream/

Steinbeck, John: Of Mice and Men
Systime 2022
https://ofmiceandmen.systime.dk/


Supplerende

King Richard, USA, 2022 (film)
From CFU

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Theme 6: UK Now (2g) (EXAM)

Forløbet udvider elevernes kendskab til det britiske samfund med fokus på sociale klasser, social mobilitet, og især fattigdom - også blandt børn. Forløbet omfatter fiktionsanalyse, non-fiktionsanalyse.

Kernetekster

Poverty Safari’ part 1-3. McGarvey, Darren.
Worlds of English. Systime. 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299

A tale of two Kensingtons: London and Liverpool
Worlds of English. Systime. 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=286

Food poverty in the UK: The causes, figures and solutions
ISABELLA MCRAE, HANNAH WESTWATER
The Big Issue 2 May 2023
https://www.bigissue.com/news/social-justice/food-poverty-in-the-uk-the-causes-figures-and-solutions/

In the U.K. cost-of-living crisis, some workers struggle to feed
The New Your Times, 25 January 2023, Emma Bubola
https://www.nytimes.com/2023/01/25/world/europe/uk-cost-of-living-children.html

Not Enough, London Short Fiction:
Blake, Francesca 2015
https://londonist.com/2015/04/london-short-fiction-

Supplerende

The Truth About Child Poverty (Professor Green Documentary) |
Our Life 2017
https://youtu.be/FRN4c_CDRAg   

Poverty in Britain: Aid organisations sound the alarm | Focus on Europe
DM News, 2023
https://youtu.be/84ljyi3wA1w

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Theme #8 The Divided States of America (3g) EXAM)

An in-depth study of the US providing a detailed insight into present conflicts and dilemmas facing modern-day USA. The following topics have been discussed in class: the polarization of American politics, the American democracy at risk, political candidates Trump vs. Kamala Harris, JD Vance, the gun debate, American inequality
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Theme #9 Australia (3g) (EXAM)

This theme has involved a study of Australia's colonial past, relations to the Commonwealth and the importance of the Australian nature and landscape to the Australian national identity. Moreover historical and present-day conflicts between indigenous and white Australians have been studied focusing in particular on The Stolen Generation. Lastly, the climate challenges facing Australia have been discussed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 English writing skills

Tilladte hjælpemidler

Dictionaries

Ordbogen https://www.ordbogen.com/da/
Longman Online Dictionary https://www.ldoceonline.com/
Merriam-Webster Dictionary https://www.merriam-webster.com/


Grammar
Engram (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/1
Engram Basis (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/6
Engram Grundforløb (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/29
Getting Started (Systime) https://gettingstarted.systime.dk/
Getting Started A (Systime) https://gettingstarteda.systime.dk/
Get it Right (Systime) https://getitright.systime.dk/
Engelsk Grundgrammatik – questions and answers (Systime) https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
Engelsk Fortsættergrammatik – questions and answers (Systime) https://engelskfortsaettergrammatik.systime.dk/
Engelsk Multimediegrammatik (Systime) https://emmg.systime.dk/

Do It, Write (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/28
Yours Faithfully (fysisk bog)

Writing papers
Do It, Write (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/28
The English Handbook (Systime) https://theenglishhandbook.systime.dk/
Skriftlig eksamen i engelsk – hhx https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
Toolbox - tools for analyzing English https://toolboxengelsk.systime.dk/
Write On https://writeon.systime.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer