Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Freya Marie Villemoes Nielsen, Jeanette Sørensen, Njal Laursen Würtz
|
Hold
|
2022 hh122va2 EN (hh122va2 EN, hh223va2 EN, 3va2 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. SoMe
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Sociale medier" og dets indvirkning på det engelske sprog. Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes sprogfærdighed og deres forståelse af sprog, tekst og kultur. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til sociale medier og deres påvirkning på det engelske sprog
Præsentation og diskussion af forskellige sociale medieplatforme og deres betydning i det moderne samfund
Identifikation og analyse af nye ord og udtryk, der er opstået som følge af sociale medier
2. Grammatik og ortografi i sociale medier
Analyse af grammatik og ortografi i tekster fra sociale medier
Øvelser i korrektion og forbedring af tekster fra sociale medier
Diskussion af "textspeak" og forkortelser, der er almindelige på sociale medier
3. Ordforråd og idiomer relateret til sociale medier
Gennemgang og øvelser med ord og udtryk, der er specifikke for sociale medier
Diskussion og analyse af hvordan idiomer og slang kan ændres eller opstå på grund af sociale medier
4. Sprogstile og variation på sociale medier
Analyse af forskellige sprogstile og stillejer i sociale medietekster
Sammenligning af sprogbrug på forskellige sociale medieplatforme og mellem forskellige brugere
4. Kulturelle aspekter af sociale medier
Diskussion af, hvordan sociale medier påvirker kulturelle normer og værdier
Analyse af, hvordan sprog og kultur er repræsenteret og formidlet på sociale medier
5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne analyser og fortolkninger af sociale medietekster
Gruppediskussioner og øvelser i at udtrykke sig flydende og spontant om emnet på engelsk
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning, samt ordforråd, orddannelse og idiomer. De faglige mål om sprogfærdighed og sprog, tekst og kultur er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at analysere og beskrive engelsksprogede tekster samt udtrykke sig flydende og spontant om almene og faglige emner relateret til sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introduce yourself
|
14-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Introduction to class in Britain
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Introduction to Class in Britain", hvor vi har fokuseret på at forstå de historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes evne til at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til Storbritanniens historie og klassestrukturer
Præsentation og diskussion af Storbritanniens historie og dets indflydelse på klassestrukturen
Analyse af forskellige klassebegreber og deres betydning i det britiske samfund
Tekster, der beskriver klasseforhold i Storbritannien
2. Gennemgang og analyse af et bredt udvalg af tekster (skønlitteratur, artikler, film, etc.), der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Diskussion og sammenligning af teksterne og deres skildring af klasseforhold i Storbritannien
3. Skriftligt arbejde om klasseforhold i Storbritannien
Øvelser i at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Individuelle og gruppebaserede skriveopgaver relateret til klasseforhold i Storbritannien
4. Analyse og perspektivering af aktuelle forhold i britiske regioner
Undersøgelse af aktuelle forhold i forskellige britiske regioner og deres forbindelse til historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Diskussion og perspektivering af, hvordan disse forhold påvirker klassestrukturen i Storbritannien
5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne tekster og analyser af klasseforhold i Storbritannien
6. Gruppediskussioner og øvelser i at formulere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. De faglige mål om at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klasseforhold og deres betydning i det britiske samfund.
Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klassestrukturen i Storbritannien og dens påvirkning på de forskellige aspekter af det britiske samfund.
I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af Storbritanniens kultur og samfund, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1 - Writing a formal email
|
03-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Climate Change
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Climate Change" med det formål at give eleverne en grundig forståelse af klimaforandringer og deres globale konsekvenser, samtidig med at vi udvikler deres engelske sprogfærdigheder.
Undervisningen har haft fokus på at træne elevernes sprogfærdighed og deres evne til at analysere og fortolke tekster. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til klimaforandringer
Præsentation og diskussion af grundlæggende begreber og processer relateret til klimaforandringer
Gennemgang af historiske og aktuelle årsager til klimaforandringer
2, Konsekvenser og påvirkninger af klimaforandringer
Analyse af de globale konsekvenser og påvirkninger af klimaforandringer på miljøet, økonomien og samfundet
Diskussion af forskellige regioners sårbarhed og tilpasningsevne over for klimaforandringer
3. Tiltag og løsninger til at håndtere klimaforandringer
Gennemgang af forskellige initiativer, politikker og teknologiske løsninger, der er blevet sat i gang på globalt niveau for at håndtere klimaforandringer
Diskussion af individuelle og kollektive handlinger, der kan træffes for at mindske klimaforandringernes påvirkning
4. Tekstanalyse og metoder
Gennemgang og anvendelse af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster relateret til klimaforandringer
Øvelser i at analysere og fortolke forskellige engelsksprogede tekster om klimaforandringer med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
5. Sprogfærdighedstræning
Læsning, skrivning, lytte og taleøvelser om klimaforandringer på engelsk
Øvelser i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om klimaforandringer og relaterede emner
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca og tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster. De faglige mål om sprogfærdighed samt analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klimaforandringer og deres konsekvenser på globalt plan.
Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klimaforandringer og de tiltag, der kan træffes for at mindske deres påvirkning.
I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af klimaforandringer og de globale udfordringer, som de repræsenterer, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 2 - Manuscript for a speech
|
17-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Innovation & Entrepreneurship
Dette forløb giver en introduktion til britisk innovation og iværksætteri. Forløbet omfatter eksempler fra virkeligheden, såsom Fraser Dohertys succes med Beer52 og SuperJam, samt historierne om Pip & Nut, Pizza Pilgrim og Lickalix. Desuden indeholder forløbet en detaljeret virksomhedsprofil af Gymshark.
Kernestof
Will starting your own company make you happy?
Sheppard, Emma
CCC – Company, Culture, Communication. Systime. 2017.
https://ccc.systime.dk/?id=132#c750
48-Hour Startup
Doherty, Fraser, 2016
https://audioboom.com/channel/Harpercollinspodcasts
From Bodybuilder to Billionaire: How Gymshark Founder Ben Francis Built A Sportswear Unicorn
Forbes, 5 April 2023, Link
Supplerende
Ben Francis - YouTube
https://www.youtube.com/c/BenFrancis
Building a Community - Driven Brand (Podcast)
General Atlantic, September 2023
https://www.generalatlantic.com/podcast/building-a-community-driven-brand/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Company Profile-Gymshark
|
06-09-2023
|
E-mail 2
|
22-09-2023
|
Argumentative Essay
|
26-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
5. Area Study: The USA
Forløb med introduktion til Den Amerikanske Drøm. Især fokus på amerikanske værdier og identitet. Gennem film og TED Talk analyseres den den amerikanske drøm. I forløbet indgår der også værklæsning af romanen Of Mice and Men.
Kernetekster
From British colony to SuperPower
Worlds of English, Systime 2022
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=99
Truslow, Adam James: The American Dream
World of English, Systime 2022
https://naf.systime.dk/index.php?id=140#c254
My identity is a SuperPower
Ferrero, America: TED-TALK 2019,
Steinbeck, John: Of Mice and Men
Systime 2022
https://ofmiceandmen.systime.dk/
Supplerende
King Richard, USA, 2022 (film)
From CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
King Richard
|
06-11-2023
|
Of Mice & Men - Novel
|
07-12-2023
|
E-mail 3
|
12-01-2024
|
Speech Analysis - America F.
|
16-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
6. UK Now
Forløbet udvider elevernes kendskab til det britiske samfund med fokus på sociale klasser, social mobilitet, og især fattigdom - også blandt børn. Forløbet omfatter fiktionsanalyse, non-fiktionsanalyse.
Kernetekster
Poverty Safari’ part 1-3. McGarvey, Darren.
Worlds of English. Systime. 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=299
A tale of two Kensingtons: London and Liverpool
Worlds of English. Systime. 2023
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=286
Food poverty in the UK: The causes, figures and solutions
Mcrae, Isabella
The Big Issue 2 May 2023
https://www.bigissue.com/news/social-justice/food-poverty-in-the-uk-the-causes-figures-and-solutions/
Not Enough, London Short Fiction:
Blake, Francesca 2015
https://londonist.com/2015/04/london-short-fiction-
Supplerende
The Truth About Child Poverty (Professor Green Documentary) |
Our Life 2017
https://youtu.be/FRN4c_CDRAg
Poverty in Britain: Aid organisations sound the alarm | Focus on Europe
DM News, 2023
https://youtu.be/84ljyi3wA1w
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MOCKS
|
24-04-2024
|
E-mail 4
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
7. LOL - Exploring humour in English
Beskrivelse: Dette forløb på 15 moduler á 90 minutter vil fokusere på humor i engelsk litteratur og kultur med særlig vægt på mundtlighed. Gennem analyse af forskellige genrer, herunder litteratur, sitcom, stand-up comedy og reklamer, vil eleverne undersøge, hvordan humor bruges som et kommunikativt redskab og som et spejl på samfundet. Forløbet vil inkludere teoretisk arbejde, praktiske øvelser og mundtlige præsentationer, hvor eleverne får mulighed for at producere og fremføre deres egne humoristiske tekster.
Derudover er der også fokus på opsamling på grammatik samt litterær analyse med henblik på at skrive analytical essays (fiction).
Faglige mål:
• Forståelse af komplekse mundtlige og skriftlige engelske tekster om humor.
• Udtryk af egne holdninger og analyser af humoristiske tekster mundtligt.
• Læse og analysere længere humoristiske tekster i forskellige genrer.
• Præsentere humoristiske tekster med grammatisk korrekthed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HumourTheories, The Philosophy of Humour, pp. 10-13.pdf
-
HumourTheories, Humourous Devices, pp. 14-25.pdf
-
Revocation_of_Independence_2016.docx
-
William Shakespeare Sonnet 130.pdf
-
Hugh Behm Taylor Swift.docx
-
Rocket Mortgage - Certain is Better - Super Bowl 2021
-
Kia Niro “Hero’s journey” (2017), Kia Niro / Hero’s Journey (United States)
-
Amazon Alexa, Scarlet Johansson (2022), Amazon Alexa Super Bowl 2022 with Scarlett Johansson and Colin Jost
-
Specsavers “Sauna” (2011), https://www.youtube.com/watch?v=o5iOeUySI8k&ab_channel=The.advert.video.fan
-
The National Lottery, James Blunt (2016),The National Lottery – #PleaseNotThem James Blunt (Extended Version) - Lotto
-
Sloane Crosley The Pony Problem.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammar assignment 1
|
01-09-2024
|
English grammar test, written in hand
|
24-09-2024
|
Analytical essay (fiction)
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
8. Words that Win: Rhetorics, Politics and Power
Forløbet skal give eleverne – på både videns- og færdighedsniveau – en nuanceret forståelse af, hvordan amerikanske værdier, historiske begivenheder og det nuværende politiske system gensidigt påvirker hinanden. Eleverne arbejder løbende med
- Indhold: konstitutionelle principper, partisystem, valgkamp, politisk retorik, polarisering og kulturelle selvfremstillinger
- Kompetencer: kritisk læsning af autentiske tekster, mundtlig fremstilling (præsentations- og debatfærdigheder), skriftlig formidling (manuskripter og essays), grammatisk bevidsthed, samt anvendelse af retoriske begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammar assignment 2
|
31-10-2024
|
Manuscript for a speech
|
22-11-2024
|
Delivering your speech
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. India - then and now
Formålet med dette forløb er at lære eleverne om Indien som en kulturelt, historisk og politisk mangfoldig nation og at sætte fokus på nogle af de udfordringer, som landet står overfor i dag. Gennem forskellige aktiviteter og øvelser vil eleverne opnå en dybere forståelse af Indien og dets kultur samt en bevidsthed om nogle af de sociale og politiske problemstillinger, som præger landet.
Eleverne har opnået viden om generelle fakta om Indien (religion, geografi, politik, mad, demografi, sprog, økonomi og historie), indiske turistattraktioner, indisk historie og landedelingen mellem Indien og Pakistan, det indiske kastesystem, forholdene for kvinder i Indien, arrangerede ægteskaber. Eleverne har også arbejdet med influencermarketing i Indien.
Derudover har eleverne produceret podcast om forskellige Indien-relaterede emner.
Nøgleord: The Indian Partition, the caste system (Brahmins, Kshatriyas, Vaishyas, Shudras, Dalits), rape culture, the ‘Ideal Indian woman
Kernestof:
TEDEd, “Why was India split into two countries?”, https://ed.ted.com/lessons/why-was-india-split-into-two-countries-haimanti-roy#watch
“The Caste system in India”, documentary on YouTube (33 min): https://www.youtube.com/watch?v=P8idvu5zJ8c&ab_channel=Mundi
Sangeeta Pillai: “I was supposed to grow up a ‘good Indian woman’. I chose freedom instead”, https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/oct/21/i-was-supposed-to-grow-up-to-be-a-good-indian-woman-i-chose-freedom-instead
“Indian Matchmaking”, S1E1, Netflix (30 min): https://www.netflix.com/watch/80244462?trackId=14170286
Sahith Aula: "The Problem With The English Language In India" (2014), [url[https://www.forbes.com/sites/realspin/2014/11/06/the-problem-with-the-english-language-in-india/#1363a65f403e[/url]
Mansi Sharma: “Celebrity endorsement in times of social media: Will we see brands shying away from stars?” (2021), https://www.exchange4media.com/advertising-news/celebrity-endorsement-in-times-of-social-media-will-we-see-brands-shying-away-from-stars-112384.html
Manisha Kapoor: “Brand endorsements – A slippery slope for celebrities” (2022), https://brandequity.economictimes.indiatimes.com/blog/brand-endorsements-a-slippery-slope-for-celebrities/91094920
Molina Singh: "The Rise of Influencer Culture in India” (2021), HTTPS://DUBEAT.COM/2021/07/THE-RISE-OF-INFLUENCER-CULTURE-IN-INDIA/
Danny Boyle: "Slumdog Millionaire" (2008), spillefilm på CFU
Supplerende stof:
Video: “What is India?”, https://youtu.be/7V1k31QGAGU
Katrine Brøndsted: "The Indian Partition", 2018, Forlaget Alt I Ord
”20 best places to visit in India”, https://www.planetware.com/india/best-places-to-visit-in-india-ind-1-26.htm
Google Earth, https://earth.google.com/web/
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave 1
|
26-01-2025
|
3va2 EN skr. prøve
|
24-02-2025
|
India – Podcast assignment
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
10. Murder - true crime and fiction
I dette forløb vil vi dykke ned i en verden af mord, true crime og (serie)mordere. Vi vil undersøge, hvordan disse emner er blevet portrætteret i både fiktion og virkelighed, og vi sætter fokus på de psykologiske, sociologiske og kulturelle aspekter af dette emne og på hvordan de påvirker vores samfund og vores opfattelse af kriminalitet.
Formål:
• At opnå en forståelse af true crime-genren og dens popularitet
• At kunne analysere og diskutere fiktion og virkelige tilfælde af mord
• At undersøge, hvordan seriemordere er blevet portrætteret i medierne og populærkulturen
• At reflektere over samfundets syn på kriminalitet og straf
Kernestof:
Dokumentar/video:
“Rachel Oates – Why are we so obsessed with true crime?” (29.18), https://www.youtube.com/watch?v=Lp7Zx1NUME8
TED Talk: ”Exploring the mind of a killer”, https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer?fbclid=IwAR1ir2aovaGzwAFPVTZmlcEogWio4ObSlkZuqrMS2B7emV7nwl1mFQ00R6Y
Nick Cave/Kylie Minogue: “Where the wild roses grow”, https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE&ab_channel=NickCaveandtheBadSeeds
Artikler:
“Grateful Doe: unidentified man named as Jason Callahan 20 years after death”, https://www.theguardian.com/us-news/2015/dec/11/grateful-doe-unidentified-man-named-jason-callahan-20-years-after-death
Vatsa Singh: "Our obsession with serial killers", https://www.thegazelle.org/issue/168/our-obsession-with-serial-killers
“Introduction” + “definition of a serial killer”, https://www.fbi.gov/stats-services/publications/serial-murder
“The four types of serial killers”, https://thisinterestsme.com/types-serial-killers/
“The difference between Organized and Disorganized serial killers”, https://thisinterestsme.com/organized-disorganized-killers/
Fiktion:
Klip fra tv-serien ”Mindhunter” (S1E8)
Klip fra tv-serien “Criminal Minds” (S5E8)
Film: “Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile”? (1t 50m), Netflix
Steven King: “The man who loved flowers”
Supplerende stof:
Video: “Scary Mysteries – 5 times the internet solved cold case crimes” (18.28): https://www.youtube.com/watch?v=cxnxFi_ktio
Trailer: “Don’t F… with Cats! Hunting an internet killer”: https://www.youtube.com/watch?v=x41SMm-9-i4&ab_channel=Netflix
“Crime fiction”, in The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=213
Derudover opsamling og eksamensforberedelse.
Alle elever må tilgå deres noter, hvis de er downloadet til deres computer (eller udprintet), såvel som de følgende hjemmesider til både skriftlig og mundtlig eksamen:
Worlds of English: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1
The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/
Skriftlig eksamen i engelsk - HHX: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
Do it, write!: https://app.minlaering.dk/bog/28
Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1
Getting Started: https://gettingstarteda.systime.dk/
MinLæring: https://minlaering.dk/login
Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/
OLD: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Dictionary.com: https://www.dictionary.com/
Longman Dictionary: https://www.ldoceonline.com/#google_vignette
Thesaurus.com: https://www.thesaurus.com/
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3va2 EN skr. prøve sygetermin
|
25-04-2025
|
Eksamensopgave 2
|
27-04-2025
|
Eksamensopgave Engelsk A 22.05.25
|
31-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56343382750",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56343382750",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56343382750"
}