Holdet 2022 hh122in1 In - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Innovation B
Lærer(e) Pia Petersen
Hold 2022 hh122in1 In (hh122in1 In, hh223in1 In, 3in1 In)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Centrale begreber og modeller i innovation
Titel 2 Kernestof: Kreativitet og idegenerering
Titel 3 Forløb 1: Julemesse
Titel 4 Entreprenørskab
Titel 5 Forløb 2: Sund By  - Social bæredygtighed
Titel 6 Brugerdreven innovation
Titel 7 Diffusion
Titel 8 Innovationsprocesmodeller
Titel 9 Teams og samarbejde
Titel 10 Forløb 3 100 kr. virksomhed
Titel 11 Forløb 4 Company programme
Titel 12 Overblik over faget og forberedelse til eksamen
Titel 13 Forløb 5: Få indsigt i din udfordring
Titel 14 Innovation i samfundet
Titel 15 Forløb 6: Iværksætteri i praksis
Titel 16 Forløb 7 Socialt entreprenørskab: Skab social værd
Titel 17 Intraprenørskab og forretningsudvikling
Titel 18 Forberedelse til eksamen 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Centrale begreber og modeller i innovation

Centrale begreber i faget Innovation, som I skal kende.

Litteratur: Innovationsgrundbogen C og B, Systime:
Kap. 1: Introduktion til innovation
Kap. 2: Grundbegreber
Kap 3 Tre former for bæredygtighed
Kap. 6 Jobs, pain, value propositionog jury

Centrale begreber:
Pentathlonmodellen
Definition af innovation (Schumpeter og Kanter)
Innovationsformer: Produktinnovation, procesinnovation osv.
Invention - innovation og diffusion
Kreativ destruktion
Radikal og inkrementel innovation
Innovationshøjde
Værdibegrebet: Opfattet værdi (nytte/offer)
Pain, job, value proposition og jury
Bæredygtighed: Økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed
Lineær og cirkulær økonomi
Sommerfuglemodellen
Den tredobbelte bundlinje
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kernestof: Kreativitet og idegenerering

Invention og innovationsfaserne

Kilder til nye ideer
Konvergent og divergent tænkning
Ideudviklingsteknikker
Idevurderingsteknikker
Trends

Arbejde med ideudvikling som emne og i forbindelse med forløb

Litteratur: Systime. Innovationsgrundbogen kap. 7

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 1: Julemesse

Julemesse på skolen

Fokus på:

Teamarbejde
Ideudvikling
Foretagsomhed

Hver gruppe skal sælge et eller flere konkrete produkter/serviceydelser på en messe, som afholdes torsdag d. 8. december. I kan købe eller producere varer eller serviceydelser. Brug jeres netværk til at skaffe ting gratis eller til en god pris.

Produktet/serviceydelsen skal sælges på skolen på en messe for skolens øvrige elever og for skolens medarbejdere (jeres målgrupper). Tænk i deres behov og økonomi.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Julemesse 15-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Entreprenørskab

TEMAER OG BEGREBER
Forskellige former for entreprenørskab: Entreprenør, Intraprenør osv.
Arketyper
Innovationskompetence
Homogene og heterogene netværk

FAGLIGE MÅL:
- Du skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- Du skal kunne bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed

AKTIVITETER:
Intro til begreber om entreprenørskab til brug ifm. 100 kr virksomhed og udarbejdelse af video med præsentation af en entreprenør.

LITTERATUR: Innovationsgrundbogen C og B
Kap. 4 Entreprenørskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 2: Sund By - Social bæredygtighed

Arbejd med social bæredygtighed

Forberedelse: Teori om ideudivkling, idevurdering og social bæredygtighed. Små opgaver om Fællesskabsportalen.

Besøg hos Sund  og arbejde med design thinking

Efterfølgende arbejde med sociale forretningsmodeller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Brugerdreven innovation

Brugerdreven innovation

Arbejde med de forskellige former for brugerdreven innovation i praksis.

Større opgave om kunderejsen.

Litteratur: Innovationsrundbogen Systime, kap. 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Diffusion

TEORIFORLØB MED FOKUS PÅ DIFFUSION OG BEGREBER/MODELLER I FORBINDELSE HERMED

AKTIVITETER
Klassearbejde med små opgaver og cases


LITTERATUR
Innovationsgrundbog C og B kap. 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Innovationsprocesmodeller

Causation og effectuation tilgang til innovation

Forskellige varianter af innovationsprocesmodeller:
Stage Gate
Sarasvathys effecutationmodel
Designprocesmodellen
Lean Start up
Åben innovation og crowdsourcing

Visualisering, brugerrejse

Små og store øvelser med de forskellige modeller i enkelte lektioner eller som en del af større forløb.

Litteratur: Innovationsgrundbogen C og B

Kap. 9: Procesmodeller i innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Teams og samarbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 3 100 kr. virksomhed

100 kr. virksomhed

Mål
Du skal lære at se muligheder og vurdere muligheder for værdiskabende handlinger
Du skal lære at gennemføre innovationsprocessen og reflektere over processen
Du skal lære at kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen

I skal tage udgangspunkt i en relevant pain i en tid med Corona og finde en kreativ og værdiskabende løsning på denne pain, som I fører ud i livet.

I konkurrerer med klassens øvrige grupper i følgende discipliner:

Bedste overskud
Mest socialt værdiskabende værdi

Jeres samlede koncept skal præsenteres for klassen. Her er fokus på processen, aktiviteter og faglige begreber.

Forløbets faser:





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 4 Company programme

I skal udvikle jeres egen virksomhed på baggrund af egne ideer. I skal præsentere ideen og jeres forretningsmodel ved 2 Company Programme konkurrencer.

Fokus på ideudvikling, innovationsprocessen og på teams.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
100 kr. virksomhed 03-12-2023
Rapport til messe 23-12-2023
Rapport CP messe Skive 27-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Overblik over faget og forberedelse til eksamen

Oplæg om eksamen i innovation C
Fælles arbejde med en eksamensopgave
Gruppeopgave: Præsenter et teoriområde for de andre grupper i matrix
Individuel opgave: Skriv noter til en eksamensopgave (aflevering)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad har jeg lært i innovation? 02-05-2024
Træning i innovationsopgave 10-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 5: Få indsigt i din udfordring

Du skal få indsigter i en selvvalgt udfordring ved hjælp af dataindsamling.
Du skal selv indsamle sekundære og primære data og lave en præsentation for klassen.

Fokus vil være på den del af den innovationsfaglige metodemodel, der vedrører dataindsamling.

Opgaven bygger på kapitlerne:

• Innovationsfaglig metode 2. Sådan arbejder du med metode i innovation
• Innovationsfaglig metode 6. Dataindsamling i innovation
• Grundbegreber 2.6 Pain, job, value proposition og jury
• Grundbegreber 2.5 Værdibegrebe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Innovation i samfundet


Centrale elementer og begreber:
- Innovation i et historisk perspektiv
- Innovations betydning for samfundet
- Tre perspektiver på innovation (vækst, bæredygtighed og wicked problems) - Etiske overvejelser ved innovation
- Konkurrenceevne
- Måling af innovation i samfundet på virksomheds- og samfundsniveau - - Statens rolle ift. innovation i samfundet

Litteratur: Systime Innovationsgrundbogen kapitel 15: Innovation i samfundet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indsigt i udfordring 29-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 6: Iværksætteri i praksis

Hvordan starter man sin egen virksomhed op?

I forløbet præsenteres I for en række personer, der har viden og erfaringer med at starte egen virksomhed.

Formålet med forløbet er at I har viden om:
- hvordan man får et CVR nummer og hvad det indebærer at få dette
- fordele og ulemper ved at blive momsregistreret
- hvor man kan få vejledning og netværk ift. at starte ny virksomhed op
- hvordan man sikrer sig mht. IP rettigheder
- hvilke muligheder man har mht. finansiering af opstart
- udarbejdelse af budgetter (repetition)

- relevante teorier, der kan understøtte opstarten
- opbygning af simpel hjemmeside

Produkt/opgave: At udarbejde en kvik-guide til unge iværksættere

Litteratur: Relevante links:

Skat: https://skat.dk/erhverv/guides-og-webinarer-til-start-ups/start-up-med-skat




Besøg af revisor
Opgave: Skriv en quik-guide om at starte op i praksis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 7 Socialt entreprenørskab: Skab social værd

Arbejde med socialt entreprenørskab i praksis

Centrale begreber:
Socialt entreprenørskab
Social værdi
BMC i 3 lag + den sociale forretningsmodel
Value proposition canvas + kundeprofil
Fundraising


Aktiviteter:

Arbejde med podcasts om sociale entreprenører

Forløb i samarbejde med BoTrivsel
- Formål:  At skabe social værdi gennem foretagsomhed. Konkret skal I lave en aktivitet, der skaber værdi for en bestemt målgruppe.

- Projektet skal løses i grupper og I skal regne med at bruge lektietid ud over de lektioner, der er afsat til projektet.
- Hver arbejdsgruppe vælger en opgave tirsdag d. 29/10 blandt de opgaver som Botrivsel udbyder. Arbejdsgruppen skal planlægge og gennemføre opgaven. I skal selv skaffe alle de nødvendige ressourcer.
- Besøg fra BoTrivlsel med præsentation af opgaver.
- Planlægning, udarbejdelse af indbydelser, anskaffelse af kapital og ressourcer.
- Gennemførsel af aktivitet
- eksamenslignende fremlæggelse af projektet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer