Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hh122in1 In - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Pia Petersen
Hold
2022 hh122in1 In (
hh122in1 In
,
hh223in1 In
,
3in1 In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Centrale begreber og modeller i innovation
Titel 2
Kernestof: Kreativitet og idegenerering
Titel 3
Forløb 1: Julemesse
Titel 4
Entreprenørskab
Titel 5
Forløb 2: Sund By - Social bæredygtighed
Titel 6
Brugerdreven innovation
Titel 7
Diffusion
Titel 8
Innovationsprocesmodeller
Titel 9
Teams og samarbejde
Titel 10
Forløb 3 100 kr. virksomhed
Titel 11
Forløb 4 Company programme
Titel 12
Overblik over faget og forberedelse til eksamen
Titel 13
Forløb 5: Få indsigt i din udfordring
Titel 14
Innovation i samfundet
Titel 15
Forløb 6: Iværksætteri i praksis
Titel 16
Forløb 7 Socialt entreprenørskab: Skab social værd
Titel 17
Intraprenørskab og forretningsudvikling
Titel 18
Forberedelse til eksamen 2025
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Centrale begreber og modeller i innovation
Centrale begreber i faget Innovation, som I skal kende.
Litteratur: Innovationsgrundbogen C og B, Systime:
Kap. 1: Introduktion til innovation
Kap. 2: Grundbegreber
Kap 3 Tre former for bæredygtighed
Kap. 6 Jobs, pain, value propositionog jury
Centrale begreber:
Pentathlonmodellen
Definition af innovation (Schumpeter og Kanter)
Innovationsformer: Produktinnovation, procesinnovation osv.
Invention - innovation og diffusion
Kreativ destruktion
Radikal og inkrementel innovation
Innovationshøjde
Værdibegrebet: Opfattet værdi (nytte/offer)
Pain, job, value proposition og jury
Bæredygtighed: Økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed
Lineær og cirkulær økonomi
Sommerfuglemodellen
Den tredobbelte bundlinje
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 1.1 Hvorfor skal du lære om innovation i jeres nye bog
Forbered jer på at fortælle jeres makker om jeres udfordring
Hov:) Læs også kap. 7.4 Divergens og konvergens i bogen
Læs kap. 1.2 Definition af innovation
Læs kap. 1.3 Invention, innovation og diffusion
Læs kap. 1.4 Innovationstragten
Læs kap. 2.5 Værdibegrebet
Læs kap. 2.6 Pain, value proposition og jury
Kap. 2. Grundbegreber
Kap. 2.1 Kreativ destruktion
Spørg dine forældre: Hvilken mobiltelefon fik du først? Hvad kunne den? Det skal ind i jeres ppt.
Kap. 2.2 Radikal og inkrementel innovation
Kap. 2.3 Grader af innovation
Kap. 2.4 Innovationsformer
Læs kap. 6.2 Pain
Læs kap. 6.3 Job to be done
Dagbogsnoter
Læs kap. 6.4 Value proposition
Læs kap. 6.5 Jury
Læs kapitlet Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab
Pain - job to be done, value proposition og jury for sociale projekter
Læs kap. 3 Tre former for bæredygtighed
3.1 Tre former for bæredygtighed
3.3 Social bæredygtighed
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kernestof: Kreativitet og idegenerering
Invention og innovationsfaserne
Kilder til nye ideer
Konvergent og divergent tænkning
Ideudviklingsteknikker
Idevurderingsteknikker
Trends
Arbejde med ideudvikling som emne og i forbindelse med forløb
Litteratur: Systime. Innovationsgrundbogen kap. 7
Indhold
Kernestof:
Forbered jer på at fortælle jeres makker om jeres udfordring
Hov:) Læs også kap. 7.4 Divergens og konvergens i bogen
Læs kap. 1.2 Definition af innovation
Læs kap. 1.3 Invention, innovation og diffusion
Læs kap. 1.4 Innovationstragten
Læs kap. 7.5 Ideudviklingsmetoder
Læg ppt om fuglehus ind på elevfeedback i denne time
Kap. 7.6 Idevurdering
5.2 Teamets fem udviklingsfaser
Kap. 2. Grundbegreber
Kap. 2.1 Kreativ destruktion
Spørg dine forældre: Hvilken mobiltelefon fik du først? Hvad kunne den? Det skal ind i jeres ppt.
Kap. 2.2 Radikal og inkrementel innovation
Kap. 2.3 Grader af innovation
Kap. 2.4 Innovationsformer
Læs kap. 7.1 At få ideer
Læs kap. 7.2 Kilder til ideer
Læs kap. 7.3 Tre perspektiver på ideudvikling
Læs kap. 7.8 Megatrends, mikrotrends og modeluner
Lav præsentation af ideudviklingsteknikker færdig fra sidste time.
Læs kapitlet: Hvordan undersøger man trends?
Alle skal være klar til at holde tale:)
Kap 7 Ideudvikling overblik.pptx
Kenan og Simon laver en leg for klassen
Læs 9. Procesmodeller i innovation
Læs 9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Læs kap. 9.2 Innovationsprocesmodeller baseret på Causation
Læs Den kausale innovationsprocesmodel
Stage gate modellen
Sarasvathys effectuation model
Læs om en ret god innovationsprocesmodel: Lean Startup-metoden.
Designprocesmodellen
Lean Start-up
Åben innovation og crowdsourcing
Læs kap. 9. Procesmodeller
Læs kap. 9.3 Innovationsprocesmodeller baseret på effectuation
Læs kapitlet: Sarasvathys effectuation model
Læs kap. 9.4 Mix mellem effectuation og causation
Læs kap. Designprocesmodellen
Afsnit
Læs dette kapitel om Learn Startup metoden
Titel
Læs disse kapitler, der hører under kernestofområdet: Kreativitet og idegenerering
Skriv på forhånd i elevfeedback, hvem du gerne vil i gruppe med til inno eksamen (hvis)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 1: Julemesse
Julemesse på skolen
Fokus på:
Teamarbejde
Ideudvikling
Foretagsomhed
Hver gruppe skal sælge et eller flere konkrete produkter/serviceydelser på en messe, som afholdes torsdag d. 8. december. I kan købe eller producere varer eller serviceydelser. Brug jeres netværk til at skaffe ting gratis eller til en god pris.
Produktet/serviceydelsen skal sælges på skolen på en messe for skolens øvrige elever og for skolens medarbejdere (jeres målgrupper). Tænk i deres behov og økonomi.
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 7.5 Ideudviklingsmetoder
Læg ppt om fuglehus ind på elevfeedback i denne time
Kap. 7.6 Idevurdering
5.2 Teamets fem udviklingsfaser
Kap. 5.3 Teamroller Belbins teamroller Teamroller i et innovationsprojekt
Kap. 5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i Teams
Kap. 5.5 Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd
Pia tager vaffeljern med
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport: Julemesse
15-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Entreprenørskab
TEMAER OG BEGREBER
Forskellige former for entreprenørskab: Entreprenør, Intraprenør osv.
Arketyper
Innovationskompetence
Homogene og heterogene netværk
FAGLIGE MÅL:
- Du skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- Du skal kunne bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
AKTIVITETER:
Intro til begreber om entreprenørskab til brug ifm. 100 kr virksomhed og udarbejdelse af video med præsentation af en entreprenør.
LITTERATUR: Innovationsgrundbogen C og B
Kap. 4 Entreprenørskab
Indhold
Kernestof:
Læs kapitlet Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab
Pain - job to be done, value proposition og jury for sociale projekter
Læs kap. 3 Tre former for bæredygtighed
3.1 Tre former for bæredygtighed
3.3 Social bæredygtighed
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 2: Sund By - Social bæredygtighed
Arbejd med social bæredygtighed
Forberedelse: Teori om ideudivkling, idevurdering og social bæredygtighed. Små opgaver om Fællesskabsportalen.
Besøg hos Sund og arbejde med design thinking
Efterfølgende arbejde med sociale forretningsmodeller.
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 3 Tre former for bæredygtighed
3.1 Tre former for bæredygtighed
3.3 Social bæredygtighed
Læs kap. 7.1 At få ideer
Læs kap. 7.2 Kilder til ideer
Læs kap. 7.3 Tre perspektiver på ideudvikling
Kap. 7.6 Idevurdering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Brugerdreven innovation
Brugerdreven innovation
Arbejde med de forskellige former for brugerdreven innovation i praksis.
Større opgave om kunderejsen.
Litteratur: Innovationsrundbogen Systime, kap. 8
Indhold
Kernestof:
Læs fra siden Produkttesttil og med siden samarbejde med brugere
Gustav og Sebastian D
Tag varmt og evt. vandtæt tøj på til at komme ud, I skal på tur.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Diffusion
TEORIFORLØB MED FOKUS PÅ DIFFUSION OG BEGREBER/MODELLER I FORBINDELSE HERMED
AKTIVITETER
Klassearbejde med små opgaver og cases
LITTERATUR
Innovationsgrundbog C og B kap. 10
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 10 Diffusion
Læs Kap. 10. Diffusion af innovation
Læs afsnittet PLC kurve og teknologiske S kurver
Læs også om Gæringsmodellen
Denne opgave fra i går (hvis ikke I nåede det på gåturen)
Læs kap. 10.3 om adoptanter
Læs kap. 10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion
Læs 9. Procesmodeller i innovation
Læs 9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Innovationsprocesmodeller
Causation og effectuation tilgang til innovation
Forskellige varianter af innovationsprocesmodeller:
Stage Gate
Sarasvathys effecutationmodel
Designprocesmodellen
Lean Start up
Åben innovation og crowdsourcing
Visualisering, brugerrejse
Små og store øvelser med de forskellige modeller i enkelte lektioner eller som en del af større forløb.
Litteratur: Innovationsgrundbogen C og B
Kap. 9: Procesmodeller i innovation
Indhold
Kernestof:
Læs 9. Procesmodeller i innovation
Læs 9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Læs kap. 9.2 Innovationsprocesmodeller baseret på Causation
Læs Den kausale innovationsprocesmodel
Stage gate modellen
Sarasvathys effectuation model
Læs kap. 2.7 Kunder og brugere
Besvar 3 små spørgsmål om lektien på elevfeedback. Jeg glæder mig til at læse det.
Læs om en ret god innovationsprocesmodel: Lean Startup-metoden.
Skim dette afsnit (I har læst det før) 9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Læs kap. 9.3 Innovationsprocesmodeller baseret på effectuation
Afsnit
Designprocesmodellen
Lean Start-up
Åben innovation og crowdsourcing
Læs kap. 9. Procesmodeller
Læs kapitlet: Sarasvathys effectuation model
Læs kap. 9.4 Mix mellem effectuation og causation
Læs kap. Designprocesmodellen
Eksamenslignende gruppevis præsentation for Pia af jeres projekt og evaluering.
Læs dette kapitel om Learn Startup metoden
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Teams og samarbejde
Indhold
Kernestof:
5.4 Konflikttrappen Skriv pointen med konflikttrappen i elevfeedback inden timen starter
5.5 Assertiv, submissiv..
Læs om Belbins roller og svar på spm på elevfeedback
IMG_0548.JPG
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 3 100 kr. virksomhed
100 kr. virksomhed
Mål
Du skal lære at se muligheder og vurdere muligheder for værdiskabende handlinger
Du skal lære at gennemføre innovationsprocessen og reflektere over processen
Du skal lære at kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen
I skal tage udgangspunkt i en relevant pain i en tid med Corona og finde en kreativ og værdiskabende løsning på denne pain, som I fører ud i livet.
I konkurrerer med klassens øvrige grupper i følgende discipliner:
Bedste overskud
Mest socialt værdiskabende værdi
Jeres samlede koncept skal præsenteres for klassen. Her er fokus på processen, aktiviteter og faglige begreber.
Forløbets faser:
Indhold
Kernestof:
5.4 Konflikttrappen Skriv pointen med konflikttrappen i elevfeedback inden timen starter
5.5 Assertiv, submissiv..
Læs kap. 2.7 Kunder og brugere
Besvar 3 små spørgsmål om lektien på elevfeedback. Jeg glæder mig til at læse det.
Læs om Belbins roller og svar på spm på elevfeedback
IMG_0548.JPG
Skraldesortering - 100 kr (3).docx
Læs om en ret god innovationsprocesmodel: Lean Startup-metoden.
Afsnit
Fremlæg jeres 100 kr projekt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb 4 Company programme
I skal udvikle jeres egen virksomhed på baggrund af egne ideer. I skal præsentere ideen og jeres forretningsmodel ved 2 Company Programme konkurrencer.
Fokus på ideudvikling, innovationsprocessen og på teams.
Indhold
Kernestof:
I skal i denne time (eller uden for skoletid) undersøge pain, i de målgrupper I har fundet frem til, og gøre klar til at præsentere jeres indsigter.
Opfølgning på videoer
Nanna tager kage med, dejligt.
Selv om det ikke er særligt praktisk, at forberede jer til messen i denne lektion hvor vi alle er sneet inde, er det nødvendigt at I taler sammen i gruppen og får alt klar, for det er den sidste time vi har inden I skal til messe i næste uge.
Kære alle, hermed en masse praktiske informationer vedr. messen
I skal lave disse opgaver og uploade jeres noter på elevfeedback til denne time.
Så er programmet for den 30. januar klar – det bliver som flg.:
Tag varmt tøj med + jeres PC, vi mødes på Platform K kl. 12.05. Her skal I arbejde med respons på jeres CP virksomhed. Så vi har en klar plan til vi skal til Skive.
Skim dette afsnit (I har læst det før) 9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Læs kap. 9.3 Innovationsprocesmodeller baseret på effectuation
Sarasvathys effectuation model
Afsnit
Designprocesmodellen
Lean Start-up
Åben innovation og crowdsourcing
pointfordeling regionsmesterskaber Skive.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
100 kr. virksomhed
03-12-2023
Rapport til messe
23-12-2023
Rapport CP messe Skive
27-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Overblik over faget og forberedelse til eksamen
Oplæg om eksamen i innovation C
Fælles arbejde med en eksamensopgave
Gruppeopgave: Præsenter et teoriområde for de andre grupper i matrix
Individuel opgave: Skriv noter til en eksamensopgave (aflevering)
Indhold
Kernestof:
Sebastian tager kage med
Læs kap. 1.5 Innovationsfaglige udfordringer
Ellen har fødselsdag:)
Årsprøve i innovation 2 g Innovation B 2022 (11) (1) (3).docx
Lectio Log ind - Lectio - Learnmark Horsens
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hvad har jeg lært i innovation?
02-05-2024
Træning i innovationsopgave
10-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb 5: Få indsigt i din udfordring
Du skal få indsigter i en selvvalgt udfordring ved hjælp af dataindsamling.
Du skal selv indsamle sekundære og primære data og lave en præsentation for klassen.
Fokus vil være på den del af den innovationsfaglige metodemodel, der vedrører dataindsamling.
Opgaven bygger på kapitlerne:
• Innovationsfaglig metode 2. Sådan arbejder du med metode i innovation
• Innovationsfaglig metode 6. Dataindsamling i innovation
• Grundbegreber 2.6 Pain, job, value proposition og jury
• Grundbegreber 2.5 Værdibegrebe
Indhold
Kernestof:
Læs kapitlet: Innovationsfaglig metode 2. Sådan arbejder du med metode i innovation i innovationsbogen
Læs kapitlet: Innovationsfaglig metode 6. Dataindsamling i innovation
Besvar spørgsmålene på Elevfeedkack om den viden I har indtil videre om jeres udfordring - og hvad jeres planer er for denne time.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Innovation i samfundet
Centrale elementer og begreber:
- Innovation i et historisk perspektiv
- Innovations betydning for samfundet
- Tre perspektiver på innovation (vækst, bæredygtighed og wicked problems) - Etiske overvejelser ved innovation
- Konkurrenceevne
- Måling af innovation i samfundet på virksomheds- og samfundsniveau - - Statens rolle ift. innovation i samfundet
Litteratur: Systime Innovationsgrundbogen kapitel 15: Innovation i samfundet
Indhold
Kernestof:
Her kan I se, hvad, der skal med i præsentationen
I har jeres primære og sekundære data vedr. jeres udfordring klar.
Læs kap. 15.1 Innovation i et historisk perspektiv i Innovationsgrundbogen
Brug "Træn selv" kortene til at teste om du har forstået lektien
Læs også kap. 15.2: Innovations betydning for samfundet, men læs kun til og med "the wicked problems"
Læs sidste del af siden: 15.2 Innovations betydning for samfundet i Innovationsgrundbogen
Besvar spørgsmålene i "Træn selv" til dette kapitel og se om du forstået teksten
Læs kap. 15.4 Måling af innovation i samfundet i Innovationsgrundbogen
Læs kap. 15.5 Statens rolle i Innovationsgrundbogen
Mathias giver kage
Læs kap. 15.3 Konkurrenceevne i Innovationsgrundbogen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Indsigt i udfordring
29-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb 6: Iværksætteri i praksis
Hvordan starter man sin egen virksomhed op?
I forløbet præsenteres I for en række personer, der har viden og erfaringer med at starte egen virksomhed.
Formålet med forløbet er at I har viden om:
- hvordan man får et CVR nummer og hvad det indebærer at få dette
- fordele og ulemper ved at blive momsregistreret
- hvor man kan få vejledning og netværk ift. at starte ny virksomhed op
- hvordan man sikrer sig mht. IP rettigheder
- hvilke muligheder man har mht. finansiering af opstart
- udarbejdelse af budgetter (repetition)
- relevante teorier, der kan understøtte opstarten
- opbygning af simpel hjemmeside
Produkt/opgave: At udarbejde en kvik-guide til unge iværksættere
Litteratur: Relevante links:
Skat:
https://skat.dk/erhverv/guides-og-webinarer-til-start-ups/start-up-med-skat
Besøg af revisor
Opgave: Skriv en quik-guide om at starte op i praksis.
Indhold
Kernestof:
Lav en quickguide til iværksættere i Horsens.docx
Vær klar til at præsentere jeres klynge/cluster, som I arbejdede med for et par uger siden
Læs kap. 11.8 Immaterielle rettigheder
Læs kap. 14.3 Budgetter
Læs kap. 14.4 Finansiering
Læs om crowdfunding
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb 7 Socialt entreprenørskab: Skab social værd
Arbejde med socialt entreprenørskab i praksis
Centrale begreber:
Socialt entreprenørskab
Social værdi
BMC i 3 lag + den sociale forretningsmodel
Value proposition canvas + kundeprofil
Fundraising
Aktiviteter:
Arbejde med podcasts om sociale entreprenører
Forløb i samarbejde med BoTrivsel
- Formål: At skabe social værdi gennem foretagsomhed. Konkret skal I lave en aktivitet, der skaber værdi for en bestemt målgruppe.
- Projektet skal løses i grupper og I skal regne med at bruge lektietid ud over de lektioner, der er afsat til projektet.
- Hver arbejdsgruppe vælger en opgave tirsdag d. 29/10 blandt de opgaver som Botrivsel udbyder. Arbejdsgruppen skal planlægge og gennemføre opgaven. I skal selv skaffe alle de nødvendige ressourcer.
- Besøg fra BoTrivlsel med præsentation af opgaver.
- Planlægning, udarbejdelse af indbydelser, anskaffelse af kapital og ressourcer.
- Gennemførsel af aktivitet
- eksamenslignende fremlæggelse af projektet
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Medbring høretelefoner/earpods - I skal høre en podcast. Hvis I har lyst til at gå en tur mens I gør det, skal I tage varmt tøj med.
Læs om value proposition Canvas og kundeprofil på dette link
Genlæs kap. 7.5: Ideudviklingsmetoder og kap. 7.6 Idevurdering
I skal have fortalt mindst 2 andre personer i jeres netværk om jeres projekt og fået feedback. (ikke målgruppe)
I skal have været i kontakt med jeres kontaktperson og have fundet en dato for hvornår I vil holde det.
Læs kap. 9. Procesmodeller
Læs kap. 9.3 Innovationsprocesmodeller baseret på effectuation
Læs kapitlet: Sarasvathys effectuation model
Læs kap. 9.4 Mix mellem effectuation og causation
Læs kap. Designprocesmodellen
Eksamenslignende gruppevis præsentation for Pia af jeres projekt og evaluering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Intraprenørskab og forretningsudvikling
Forståelse for og evne til at arbejde med modeller i forbindelse med intraprenørskab og strategi
Små opgaver og området
Litteratur:
Innovationsgrundbogen CB
Kap. kap. 4.6 Intraprenørskab og kap. 11: Strategi
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 4.6 Intraprenørskab
Læs dette kapitel: Top down og bottom up
Læs dette afsnit: Administrativ og entreprenant ledelse
Læs dette kapitel: Gennemførsel af innovation i en organisation
Læs dette afsnit Fortalere og modstandere mod innovation
Læs kap. 11.1 Virksomhedens strategi
Læs kap. 11.6 Virksomhedens evne til innovation
Læs kap. 11.7 Tre innovationsstrategier
Repetition: Kap. 1.2 Definition af innovation
Rep: Kap. 1.3 Invention innovation og diffusion
Rep. Kap. 1.4 Innovationstragten og Pentathlonmodellen
Kap. 1.5 Innovationsfaglige udfordringer
Kap 2.1 Kreativ destruktion
2.2 Radikal og inkrementel innovation
2.4 Innovationsformer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forberedelse til eksamen 2025
Indhold
Kernestof:
Repetition: Kap. 1.2 Definition af innovation
Rep: Kap. 1.3 Invention innovation og diffusion
Rep. Kap. 1.4 Innovationstragten og Pentathlonmodellen
Kap. 1.5 Innovationsfaglige udfordringer
Kap 2.1 Kreativ destruktion
2.2 Radikal og inkrementel innovation
2.4 Innovationsformer
Orienter dig i alle disse kapitler, der hører under kernestofområdet: Foretagsomhed
Samarbejde og organiseringEssentielle emner: IntraprenørskabLedelse og organisering Netværk og interessenterKommunikation05. Samarbejde i innovationsprocessen09. Præsentationer i innovation4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk4.6 Intraprenørskab
Læs kapitlerne, der hører med til samarbejde og organisering
5. Samarbejde i innovationsprocessen | Innovationsgrundbogen C-B
Kernestofområde: Forretningsmodeller og værdiskabelse
Læs kapitlerne, der hører til kernestofområdet
Læs disse kapitler, der hører under kernestofområdet: Kreativitet og idegenerering
Skriv på forhånd i elevfeedback, hvem du gerne vil i gruppe med til inno eksamen (hvis)
Orienter dig i disse kapitler under kernestofområdet
Kernestofområde: Tendenser og aktualitet
Læs om tendenser og aktualitet
Kernestofområde
Læs disse kapitler til dagens kernestofområde:
GRUPPER TIL EKSAMEN...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56361091376", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56361091376", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56361091376" }