Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 hh122in2 In - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Innovation B
Lærer(e)
Rikke Lysholm
Hold
2022 hh122in2 In (
hh122in2 In
,
hh223in2 In
,
3in2 In
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion med grundbegreber
Titel 2
Julemesse
Titel 3
Kreativitet og Idégenerering
Titel 4
Diffusion
Titel 5
Brugerdreven innovation
Titel 6
100 kr-virksomhed/skraldeprojekt
Titel 7
Forretningsplan
Titel 8
Company Programme
Titel 9
Strategi
Titel 10
SMUK festival
Titel 11
Metode og dataindsamling
Titel 12
innovation og samfund
Titel 13
Social entreprenørskab
Titel 14
Trends
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion med grundbegreber
Indhold
Kernestof:
Læs kap 1.1 Hvorfor skal du lære om innovation?
Læs kap 1.2 Definition af innovation
Læs kap 1.3 Invention, innovation og diffusion
læs kap 4.4 Innovationskompetence
Læs kap 1.4 Innovationstragten og pentathlon-modellen
Læs kap 2.1 Kreativ destruktion
Læs kap 2.2 Radikal og inkrementel innovation
Læs kap 2.3 Grader af innovation
Læs kap 2.4 Innovationsformer
læs kap 3. Tre former for bæredygtighed
læs kap 3.1 Bæredygtighed
læs kap 3.2 Økonomisk bæredygtighed
Læs kap 3.3 Social bæredygtighed
Budget fra Opgave 3.5: Græs og sne skal være klar
Læs kap 3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi
Læs kap 3.5 Den tredobbelte bundlinje (B)
Læs kap 3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi (samme lektie som til i fredags)
Læs kap 3.5 Den tredobbelte bundlinje (samme lektie som til i fredags)
Læs kap 6.2 Pain (B)
Læs kap 6.3 Job to be done (B)
6.4 Value propositions (B)
6.5 Jury (B)
6.6 Kobling mellem job, pain, value proposition og jury (B)
Læs kap Læs kap 4.1 Entreprenør og iværksætter
Læs kap 4.1 Entreprenør og iværksætter
Læs kap 4.2 Forskellige former for entreprenørskab inkl. underafsnit
Læs kap 4.3 Syv arketyper
Læs kap 4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk
Supplerende stof:
Josefine scorede 30.000 kroner i Løvens hule - men så fortrød 'løve' sin beslutning
Lav interview af bedsteforældre eller andre i samme aldersgruppe (gerne 70+) omkring deres levevis da de var børn eller selv havde hjemmeboende børn.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Julemesse
Tværfagligt forløb med afsætning og virksomhedsøkonomi
Indhold
Kernestof:
Læs kap 5.1 Hvad er et team?
Læs om Adizes ledelsesroller
læs kap 2.5 Værdibegrebet
Læs kap 2.6 Pain, job, value proposition og jury
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kreativitet og Idégenerering
Indhold
Kernestof:
Læs kap 7.5 Ideudviklingsmetoder
Læs kap 7.6 Idevurdering
Læs kap 7.4 Divergens og konvergens
Læs kap 7.7 De Bonos seks tænkehatte (B)
Læs kap 7.1 At få ideer
Læs kap 7.2 Kilder til ideer
Læs kap 7.3 Tre perspektiver på ideudvikling
Læs kap Læs kap 4.1 Entreprenør og iværksætter
Læs kap 4.1 Entreprenør og iværksætter
Læs kap 4.2 Forskellige former for entreprenørskab inkl. underafsnit
Supplerende stof:
Jeres fremlæggelser om Sund By skal være færdige
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Diffusion
Indhold
Kernestof:
Læs kap 10.1 Diffusion af innovation
Læs kap10.2 Diffusion på brancheniveau inklusiv de tre underafsnit
10.3 Adoptanter
10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion
Supplerende stof:
Chatbot taber pusten (e9d18fc2).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Brugerdreven innovation
Indhold
Kernestof:
Læs kap 8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange
Læs kap 8.2 Fire typer af brugerroller (B)
Læs kap 8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere
Læs om Kvalitative interviews og fokusgrupper (B)
Læs om Produkttest
Tag tøj på efter vejret - I skal ud og lave fieldresearch
Læs om Antropologiske undersøgelser (B)
Læs om Personas og brugerrejser
Læs om Samarbejde med brugere (B)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
100 kr-virksomhed/skraldeprojekt
Indhold
Kernestof:
5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i team
5.5 Assertiv, aggressiv og submissiv adfærd (B)
5.6 Samarbejdsaftale og exitstrategi (B)
9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser
Læs kap 5.1 Hvad er et team?
Læs kap 5.2 Teamets fem udviklingsfaser
Læs om Belbins teamroller (B)
Læs om Teamroller i et innovationsprojektforløb
Supplerende stof:
Skraldesortering - 100 kr.docx
Jeres samarbejdsaftale skal være underskrevet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forretningsplan
Indhold
Kernestof:
Jeres projekt omkring skrald/100 kr-virksomhed skal være klar til fremlæggelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Company Programme
Indhold
Kernestof:
Læs kap 9.4 Mix mellem effectuation og causation (inkl underafsnit)
Spørg dit eget netværk om pains
Video eller noter af jeres proces indtil nu
Kun 3 grupper uploadede under elevfeedback i mandags?
Info Company Programme regionsmessen.pptx
Kære alle, hermed en masse praktiske informationer vedr. messen
Læs jeres CP-rapport igennem og marker steder du synes, den kan forbedres
Så er programmet for den 30. januar klar – det bliver som flg.:
Læs bedømmelseskriterier lukket-dommerinterview.pdf
Læs bedømmelseskriterier rapport.pdf
Læs bedømmelseskriterier scenepræsentation.pdf
Læs bedømmelseskriterier standinterview.pdf
pointfordeling regionsmesterskaber Skive.docx
Refleksionsspørgsmål Company Programme.docx
Fortryder "Løvens Hule" deltagelse: »Det sprang bare i luften mellem fingrene på os«
Upload svar på spm fra lektionen 15/3
Læs om Belbins teamroller (B)
Læs om Teamroller i et innovationsprojektforløb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Strategi
Indhold
Kernestof:
11.1 Virksomhedens strategiske arbejde
11.5 Vinduesmetaforen (B)
Læs kap 11.6 Virksomheders evne til innovation (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kap 11.7 Tre innovationsstrategier | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kap 11.8 Immaterielle rettigheder (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Fremlæggelser om tildelt emne skal være færdige
Læs kap 13.1 Diffusion og go-to-market (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kap 13.2 Konkurrencemæssige ulemper og fordele hos nye virksomheder (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kap 13.3 Adgangsbarrierer for nye indtrængere (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kap 13.4 Valg af go-to-market strategi (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Læs kap 7.8 Megatrends, mikrotrends og modeluner inkl. underafsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SMUK festival
Indhold
Kernestof:
Læs kap 8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere
Læs om Kvalitative interviews og fokusgrupper (B)
Læs om Produkttest
Tag tøj på efter vejret - I skal ud og lave fieldresearch
Læs om Antropologiske undersøgelser (B)
Læs om Personas og brugerrejser
Læs om Samarbejde med brugere (B)
læs kap 9.2 Innovationsprocesser baseret på causation
Læs om Den kausale innovationsmodel
Læs om Stage gate-modellen (B)
Udfordring 3 Brødlevering.docx
Læs kap 9.3 Innovationsmodeller baseret på effectuation
Læs om Sarasvathys effectuation model
Årsprøve i innovation 2 g Innovation B.docx
Udfordring 7 Nordic Ad Partner ApS.docx
Fagbegreber og modeller.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Metode og dataindsamling
Innovationsfaglig metode
Indsigt i målgruppen
Indhold
Kernestof:
Udfordring 10 Livet som entreprenør.docx
Læs afsnit 1. Metode i innovation
Læs afsnit 2. Sådan arbejder du med metode i innovation
Læs afsnit 6. Dataindsamling i innovation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
innovation og samfund
Indhold
Kernestof:
Vi skal lave en opgave i par - overvej hvem du skal arbejde sammen med.
Start din egen virksomhed Krav fra staten.docx
Genlæs kap 15.2 Innovations betydning for samfundet
Læs kap 15.3 Konkurrenceevne
Læs kap 15.4 Måling af innovation i samfundet
Læs kap 15.5 Statens rolle
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Social entreprenørskab
Indhold
Kernestof:
Projektbeskrivelse Socialt iværksætteri.docx
An introduction to the Value Proposition Canvas
Læs om Value proposition canvas - oversæt begreberne til innovationsfagsprog (brug fagbegreberne)
Genlæs kap 7.5 Ideudviklingsmetoder og kap 7.6 Idevurdering
Social værdi (med kontaktpersoner).docx
Fortæl mindst 2 andre personer i dit netværk om jeres idé og få feedback på jeres idé
Genlæs kap 8.1- 8.3 om brugerdreven innovation
Læs kap 10.5 Disruption (B) | Innovationsgrundbogen C-B
Opgave 10.18: Elcyklens indtog på det danske marked skal være færdiglavet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Trends
Kap 7.8 Megatrends, mikrotrends og modeluner
Landerapporter på Euromonitor om megatrends i Danmark
Fremlæggelser om forskellige megatrends
Podcasten Indsigten 2024's vigtigste forbrugertrends
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56361124110", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56361124110", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56361124110" }