Holdet 2023 hh223ia1 His - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Anne Krüger Gehlert
Hold 2023 hh223ia1 His (hh223ia1 His, 3ia1 His)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Europæernes vej til global dominans
Titel 2 Fra enevælde til demokrati
Titel 3 Vejen til et nazistisk samfund
Titel 4 Danmark besat
Titel 5 Den kolde krig
Titel 6 En ny verdensorden? Rusland efter Murens fald.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Europæernes vej til global dominans

Forløbet fokuserer på, hvordan europæerne kunne tilegne sig global dominans i perioden 1500-1700. Udgangspunktet vil således være et kulturelt, teknologisk og økonomisk fokus.

Verdenshandlen og innovation vil blive centrale i vinklen på forløbet og arbejdet med den tidlige globalisering. Eleverne vil således både stifte bekendtskab med europæisk historie i perioden 1500-1700, men i høj grad også den globale verdensorden, der dominerer i perioden. Her fokuserer der i forløbet i høj grad på Amerika og Afrika, og trekantshandlens betydning for globaliseringen. Samspil mellem menneske med natur vil blive behandlet i forbindelse med europæernes ekspansion.
Forløbet er opbygget efter følgende fokusområder:
1) Den tidlige kolonisering: Columbus og de første møder
2) Den tidlige kolonisering: Aztekerriget
3) Deling af verden og den voksende handel

Forløbet har desuden til formål at træne brugen af årsagsforklaringer. I forløbet vil forskellige kilder fra samtiden blive inddraget, og eleverne skal således arbejde med historisk metode særligt med fokus på tendens. Eleverne vil desuden også bearbejde kildemateriale på forskellig vis med krav til historisk empati og historiebrug.

Følgende faglige mål vil blive behandlet (jf. læreplanen, 2017, historie b):
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende  
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestofområder:

-hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
-udviklingen i Europas position i verden  
-udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
-økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
-historiebrug og formidling.

Tekstgrundlag:

Primær kilder:
Columbus finder Cuba, 1492 fra Michael Klos (red.): Verdenshistorie til hhx (kun kilden), Systime, 2023
Maleri af Columbus, 1893
Maleriet "Columbus stiger i land på Hispanpiola", 1594
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1393
Slave Voyages: Trans-Atlantic Slave Voyages, Tidslinje over overskibede skibe 1525-1850 https://www.slavevoyages.org/voyage/database#timeline
Slave Voyages: Kort over ruter mellem Afrika og Amerika: https://www.slavevoyages.org/voyage/database#maps
Slave Voyages: Visualisering af overskibning fra Afrika til Amerika, 1520-1860: https://www.slavevoyages.org/voyage/database#timelapse
Slave Voyages: Overskibning af slaver fordelt på nationale tilhørsforhold 1501-1875: https://www.slavevoyages.org/voyage/database#tables
Slave voyages: "Antal slaver overskibet fordelt på år", https://www.slavevoyages.org/voyage/database#tables
Kilde 2: Fortet Christiansborg på Guldkysten (nuværende Ghana), 1760
Ukendt: Skitse af Christiansborg, 1760
Historielab: ”Annonce: Slaveautktion!”. Find kilden ved at folde fanen ud på siden, uden årstal
historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/vestindienkildebank-2/arbejde-og-slaveliv/?kilde=6285
Historielab: ”Priser på slaver på Auktion”, 1767. Find kilden ved at folde fanen ud på siden.
historielab.dk/til-undervisningen/kildebank/vestindienkildebank-2/arbejde-og-slaveliv/?kilde=6285

"Kilde 13: Aztekisk digt om erobringen", "Kilde 14: Cortez om erobringen" i "Den spanske erobring af Aztekerriget" fra Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie" , Forlaget Columbus , iBog, 2023

Sekundær kilder:
Rigsarkivet: "En kort film om kildekritik": https://www.youtube.com/watch?v=Sp_DkxBqEcA
"Delingen af verden", "Den voksende verdenshandel", "Den spanske erobring af aztekerriget", "Den tidlige globalisering", "Den nye verden", "Mødet med aztekerne",
"Christopher Columbus", "Den spanske erobring af Aztekerriget" fra Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie" , Forlaget Columbus , iBog, 2023
Dokumentaren ”Plyndringens tid”. Tilgængelig på CFU.
Politikens Verdenshistorie: "De indianske riger", Politikens forlag, s. 188-191
Pursuit of History: "The Columbian Exchange", set på Youtube
Dokumentaren ”Slaveruterne” (tilgængelig på CFU)
Slavenation Danmark (tilgængelig på CFU og DRTV)
Persuit of History: "The Columbian Exchange", set på Youtube
"Om at stille spørgsmål" i Carl-Johan Bryld: "Verdenshistorie til hhx", Systime, 2023

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra enevælde til demokrati

Forløbet tager udgangspunkt i Danmarks udvikling fra enevælde til parlamentarisme i perioden 1700-1901. Udgangspunktet vil både være udvikling i et økonomisk, politisk og socialt perspektiv. Bøndernes rolle i samfundet vil her være centralt i behandlingen af udviklingen, og landboreformernes betydning for Danmark vil indgå som en del af grundlaget for at forstå perioden. Også godsejernes rolle og særligt dannelsen af arbejderklassen vil være centralt. Her behandler forløbet de rettigheder, som der kæmpes for i perioden 1700-1901.  Derudover vil forløbet behandle de forskellige politiske partier med særligt fokus på Socialdemokratiet, Venstre og Højre.

Forløbet er opbygget ud fra et tredelt fokus:
1) Enevældens Danmark og bøndernes status
2) Demokratiets indførsel i Danmark
3) Nye socialklasser dannes

I forløbet vil der blive arbejde med forskelligartet kildemateriale, og forløbet har særligt fokus på at øve behandling af forskelligartet kildemateriale ud fra forskellige tilgange. Forløbet afsluttes med et miniprojekt med udarbejdelse af problemstillinger og mundtlig præsentation.

Følgende faglige mål er behandlet i forløbet (jf. læreplan, 2017, historie b):

- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
-  demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv

Kernestofområder:

- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
-̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt

Tekstgrundlag:

Kilder:
Portræt af Christian den 7, malet af Peter Als, uden årstalsangivelse
C. W. Eckersberg: ”Stavnsbåndets ophæves”, 1844
Grundloven, kapitel 1 og 2, ft.dk, 2024
Borgerrepræsentationens adresse af 1848, Grænseforeningens hjemmeside, 2023
Mindeblad om Frederik VII, 1863, kb.dk
Gimleprogrammet 6.-8. juni 1876, s. 1-7 (danmarkshistorien.dk)
Udvalgte statiske kilder fra ”Befolkningen i 150 år”, Danmarks Statistik. 2000
Carl Ploug, ”Carl Ploug om kommunal valgret til kvinder”, 1888, i Ørsted, Elisabeth Lollike m.fk: ”Kampe for ligestilling”, Systime, 2024
Johanne Meyer: ”Kvinders politiske Valgret og Valgbarhed”, 1888” i Ørsted, Elisabeth Lollike m.fk: ”Kampe for ligestilling”, Systime, 2024
Reglement for Rubens dampvæveri, 1869 i Folkersen, Helle: ”Industrialiseringen”, Systime, 2024
Magasin du Nords håndvæverafdeling, 1889 på kbhbilleder.dk
”Arbejdsstyrke og mekanisk kraft i hovedstadens industri, 1839-1914” i Busk, Katrine Charlotte m.fl.: ”Danmark i 1800-tallet”, Systime, 2023



Baggrundsmateriale:
Dokumentaren ”Historien om Danmark”, afsnit 7 (tilgængelig på CFU)
Dokumentaren ”Historien om Danmark”, afsnit 8 (tilgængelig på CFU)
Dokumentaren "Historien om Danmark", afsnit 9 (11.32-17.40)
”Ydre pres på enevælden”, ”Stænderforsamlingerne”, ”De nationalliberale”, ”Bondevennernes selskab”, ”Den danske revolution”, ”Stemmeret og valgbarhed”, ”Arbejdere i købstæder”, ”Arbejdere i København”, ”Børnearbejde”, ”Forbedrede boligforhold”, ”Hygiejne og sygdomme”, ”Den industrielle revolution” og ”Den danske industrialisering” i Busk, Katrine Charlotte m.fl.: ”Danmark i 1800-tallet”, Systime, 2023
"Landbrugets omlægning" i Knud Ryg Olsen (red.), Grundbog til Danmarkshistorien Læreplan 2010, Systime, 2023


Ordbog over det danske Sprog — ordnet.dk

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vejen til et nazistisk samfund

Forløbet "Vejen til et nazistisk samfund" har til formål at undersøge, hvordan nazismen forandrer skaber kulturelle forandringer med fokus på første halvdel af 1930'ernes Tyskland, og hvordan dette påvirker Europa. Fokus vil således være have et europæisk fokus.

I den sammenhæng vil der inddrages forskelligt kildemateriale, der særligt har fokus på, hvordan overgangen fra et demokrati til et diktatur finder sted, og samtidigt vil betydningen og fornadringen af levevilkår blive behandlet.. Derudover vil der arbejdes med forskellige -isme-former og deres samspil med nazisme. Forløbet vil desuden have et mere overordnet formål med fokus på historisk metode. Eleverne vil således både arbejde med emnet ud fra kvantitativ og kvalitativ metode for at opnå en forståelse af, hvordan historiefaget på forskellige vis kan belyse et emne. Endeligt vil eleverne introduceres til historiebrug med særligt fokus på, hvordan eftertiden har portrætteret nazismen i fiktionsfilm.

Forløbet er opbygget efter seks nedslag:
1) Tyskland efter 1. Verdenskrig
2) Nazismen som ideologi
3) Hitlers vej til magten
4) Nazificiering af børn, unge og familien
5) Holocaust og fortolkninger heraf
6) 2. Verdenskrigs udbrud

Faglige mål, jf. læreplan, historie B, hhx:
-formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv

Kernestofområder:
-udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ historiebrug og formidling.

Materialer:

Primære materialer:
Sam Mendes: "1917", uddrag, minut 17-30 (CFU)
Nazistpartiets partiprogram "De 25 punkter", 1920
"Hitler om racelæren", "Antisemitisk propaganda" (børnebog), "Arbejdsløsheden i Tyskland 1919-1939", "Modstanden mod Weimarrepublikken", "Inflation i Tyskland 1919-1923", "Verdenskrisen rammer Tyskland 1929" i  Carl-Johan Bryld: "Verdenshistorie til hhx", Systime, 2024
"Nürnberglovene", folkedrab.dk https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene
"Beretning fra interneret jøde efter Kystalnatten", folkedrab.dk https://folkedrab.dk/kilder/kilde-beretning-fra-interneret-joede-efter-krystalnatten

Sekundære materialer:
"Hvem var ansvarlige", "Fortolkninger af nazismen", "Endlösung", "Adolf Hitler og nazistpartiet", "Racisme og socialdarwinisme", "Nazisme, racisme og antisemitisme" i Allan Ahle m.fl: Historieportalen, Systime, 2023
"Fire økonomiske faser 1919-1939" i  Carl-Johan Bryld: "Verdenshistorie til hhx", Systime, 2024
DR: Hitlers vej til magten, afsnit 2
DR: "Mussolini - den første fascist", minut 3-17 (CFU)
"Ungdommen", "Folkefællesskabet ifølge nazismen" i Jeppe Bæk Meier: "Tyskerne og nazismen", Systime, 2024
Peter Frederiksen: ”Det tredje rige”, s. 55-63, findes på Lectio
"Stanton: Folkedrab som faser", folkedrab.dk https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
DR: "Skæbnefortællinger fra Auschwitz" (CFU)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmark besat

Forløbet har til formål at undersøge besættelsen i et dansk og nationalt perspektiv, herunder med fokus på hvilken rolle perioden har haft for eftertiden.' Det primære fokus vil være på perioden 1940-1945. I forløbet vil besættelsen primært behandles i et kronologisk perspektiv. Ud fra følgende opbygning:
1) Baggrunden for samarbejdspolitikken
2) Modstanden mod samarbejde og mostandensbevægelsen
3) En lykkelig befrielse - for alle?
4) Kildesæt: Argumenter for samarbejde

Der vil særligt være fokus på 9. april og de diskussioner, der er finder sted denne dag - men også i eftertiden. Derfor vil samarbejdspolitikken og reaktionen på dette være en central del af behandlingen af perioden. Afslutningsvis skal eleverne forholde sig til den grundfortælling, der er knyttet til besættelsen. I den forbindelse vil forløbet også behandle nogle af de grupperinger i samfundet, som grundfortællingen ikke inddrager. Der er således knyttet et metaperspektiv til forløbet, som skal øge eleverne bevidsthed som historieskabte såvel som historieskabende. I den sammenhæng skal eleverne forholde sig til fremstillingen af besættelsen i spillefilm og dermed arbejdes der videre med spillefilm som genre fra forrige forløb.

Faglige mål, jf. læreplanen, historie B, hhx:
-̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde


Kernestofområder:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og formidling.
kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt

Tekstmateriale:

Primær litteratur:
Ronni Ezra: "9. april" (CFU)
"Oprop", 1940; https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/07/9april_06b_ORG_Oprop_Rigsarkivet.pdf
Anders Fogh Rasmussens tale, 29. august 2003: https://danmarkshistorien.lex.dk/Anders_Fogh_Rasmussens_tale_om_samarbejdspolitikken,_29._august_2003
Forsvarets Youtube-kanal: 4.maj 1945 original BBC radio (befrielsesbudskabet)
Video: Farvel, kære mor: Hør afskedsbrevene fra de dødsdømte modstands-drenge | Historie | DR
Uddrag af ”Naar Danmark atter er frit”, 1943
Frihedsrådets pjece "Naar Danmark atter er frit", november 1943 https://danmarkshistorien.lex.dk/Frihedsr%C3%A5dets_pjece_%22Naar_Danmark_atter_er_frit%22,_november_1943
Kilde 1:  Erklæring af Udenrigsminister Erik Scavenius (statsminister 1942-29/8 1943), 8/7 1940
"Udenrigsminister Erik Scavenius' erklæring d. 8. juli 1940", "Thorvald Staunings (statsminister 1924-1942) tale i Studenterforeningen, 8/3 1941" i Carl Johan Bryld: "Danmark - Tider og temaer. Digital Danmarkshistorie", Systime, 2024"
Statsminister Stauning om det nye Europa, 8. marts 1941
Billede af Udenrigsminister Erik Scavienius og Adolf Hitler, 1941



Sekundær litteratur:
"Mørke skyer over Europa", "Danmark, Tyskland og Europa 1919-1933", "Dansk udenrigspolitik og indenrigspolitik i 1930'erne", "9. april 1940: Operation Weserübung", "Danmark og det besatte Europa", "Samarbejdspolitikken tager form", "Det økonomiske samarbejde", "Den aktive tilpasningspolitik" i Allan Ahle m.fl. "Historieportalen", Systime, 2024

"Erindringshistorie", "Mikrohistorie" i Kasper Thomsen: "Historiefaglig arbejdsbog", Systime, 2024

”Den tidlige modstandsbevægelse”, ”Sabotage”, “Våbenmodtagelse”, “Frihedsrådet”,
"Modstandsbevægelsens omfang og betydning" i Carl-Johan Bryld: "Danmark - tider og temaer. Digital Danmarkshistorie", Systime, 2024

”Hævnens Time”, DR (0-14.09) (Findes på CFU)
”Hitlers tyske flygtninge i Danmark”, DR (0-20 min) (Findes på CFU)
”Min mor var tyskertøs”, afsnit 1, DR (Findes på CFU)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den kolde krig

Forløbet "Den kolde krig" omhandler den globale verdensorden i perioden 1945-1991. Det primære fokus vil være Sovjetunionen og USA's forhold og udvikling i dette. Fokus vil desuden i høj grad være på forskellige typer af forklaringer og fortolkninger af perioden. Også det internationale samarbejde og udvikling i denne forbindelse vil blive behandlet i forløbet. Opbygningen i forløbet vil tage udgangspunkt i en opdeling med fokus på:

1) Stalin og Gulaglejre
2) Optakt ti kold krig
4) Den kolde krigs afslutning
5) Tolkninger af den kolde krig

Eleverne vil gennem forløbet behandle, hvorfor konflikter opstår i perioden og hvordan magtfordeling og -balance i perioden er globalt set. Derudover vil atombombens historie og betydning for levevilkårene i perioden blive behandlet i et både globalt og nationalt perspektiv.  Forløbet "Den kolde krig" trækker tråde til den viden og de kompetencer, som eleverne har opnået i forløbene "Besættelsen i Danmark" og "Vejen til et nazistisk samfund", ligesom det peger fremad mod forløbet "En ny verdensorden?"

Faglige mål, jf. læreplan, historie B, hhx:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Kernestofområde:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt

Materialer:

Primær litteratur:
"Gulag kilde: Fødevarenormen i Gulag", folkedrab.dk
"Gulag kilde: Dødeligheden i Gulag", folkedrab.dk
"Gulag kilde: Brev fra deporteret kulak", folkedrab.dk
Duck And Cover (1951) Bert The Turtle - YouTube
Reklame for Dubarry ”Atom-Let” (pudder)
auinstallation47.cs.au.dk/fileadmin/filer/Billeder/Temabilleder/popkultur/Tempo_13-11_45_s18_Atompudder.jpg

Eva Smith om sin ungdom under Den Kolde Krig (2019) i Karsten Nikolajsen m.fl.: "Den kolde krigs verden", Systime, 2024

Karl T. Cromptons forsvar for anvendelse af atombomben (1946), 3 ns
Forsvar for anvendelsen af atombomben, 1946 i Carl Johan Bryld: "Verdenshistorie til hhx", Systime, 2024

"Sovjetisk plakat, ”Vil du være sådan – Træn!”, uden årstal", "Sovjetisk plakat: ”USSR 12. april 1961 Eventyret blev til virkelighed”, "Amerikansk fotografi fra månelandingen, 1969" i Karsten Nikolajsen m.fl.:"Den kolde krigs verden", Systime, 2024

Tale af Ronald Reagan ved Berlinmuren, set på Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=IguMXrgfrg8

Sekundær litteratur:
"Deportationer og forvisning", folkedrab.dk
"Dagligdagen i Gulag", folkedrab.dk
"Lejrtyper i Gulag", folkedrab.dk
"Gulag og den sovjetiske økonomi", folkedrab.dk
Stantons fasemodel: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier

"Fra samarbejde til konfrontation 1945-47," "Folkedemokratisering" af Østeuropa", "Europas deling 1944-1949", "Modsætningerne mellem de tidligere allierede", "Fra samarbejde til konfrontation 1945-47", "Styrkeforhold og strategi", "Winston Churchills jerntæppetale, 1946 (engelsk tekst)", "Stalins svar på Churchills jerntæppetale, 1946", "Kennedys oprustning", "Cuba-krisen 1962", "Hvad var Cubakrisen?" "En kaprustning - under kontrol?", "De uoverskuelige planer"; "Halvhjertede reformer og voksende krise", "Gorbatjovs reformpolitik 1985-1991", "Hvem havde ansvaret?", "Revisionisterne", "Mellem traditionalisme og revisionisme" i Carl Johan Bryld: Verdenshistorie til hhx, Systime, iBog, 2023 (systime.dk)
"A Time-Lapse Map of Every Nuclear Explosion Since 1945", set på Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=LLCF7vPanrY
P3: "Hvad sker der når en atombombe eksploderer", 2020, set på Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=dczUP3AsY14
"Kapitalisme", faktalink.dk
"Kommunisme", faktalink.dk
Dokumentaren ”Historien bag den kolde krig”, afsnit 1 (tilgængelig på CFU)

”Sovjetunionen sender missiler til Cuba” i Den kolde krig, ”Luftangreb eller blokade”, Den kolde krig, Systime, ”Sovjetistiske skibe vender om", Den kolde krig, (videoer ikke inkluderede),  ”Krisen optrappes – Khrustjovs første telegram”, ”Cuba forventer angreb”, ”Luftangrebet nærmer sig”, ”Khrustjov: Vi trækker missilerne tilbage” i Kai Otto von Barner: "Kold krig", Systime, 2024

"Propaganda i den kolde krigs indledende fase", "Rumkapløbet", "De oplympiske lege som politik" i Karsten Nikolajsen m.fl.:"Den kolde krigs verden", Systime, 2024





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 En ny verdensorden? Rusland efter Murens fald.

Forløbet "En ny verdensorden?" omhandler perioden efter murens fald med særligt fokus på Ruslands position i verden. Med udgangspunkt i Francis Fukuyamas begreb "End of history" undersøges, hvordan den globale verdensorden er blevet påvirket af Ruslands udvikling. Forløbet har et tredelt fokus, der tager udgangspunkt i:

1) Ruslands lange linjer
2) Putins fortællinger om Rusland
3) Putin og hans iscenesættelse


Med afsæt i forskellige typer kilder vil særligt Ruslands politiske og kulturelle udvikling undersøges. Samtidigt vil forholdet til omverdenen, herunder det internationale samarbejde indgå i forløbet. Derudover vil forholdet mellem aktør- og strukturforklaringer være et vigtigt afsæt for, hvordan emnet behandles. Som en afrunding af forløbet behandles, hvilke fremtidsforventninger den globale magtbalance. Hertil har eleverne skrevet et kapitel til en historiebog, der skal behandle nyeste tid.

I forlængelse af forløbet afvikles historieprojektet, hvor eleverne udarbejder 3-4 minirapport med udgangspunkt i egen problemstilling.

Forløbet har særligt fokus på følgende faglige mål (historie B, hhx, 2017):

-demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestoffet omfatter:
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.

Kildetekster:
Francis Fukuyama: "Historiens afslutning og det sidste menneske", 1992


DR: "Historien om Danmark", afsnit 10 (55:33-59:24), 2017

Poul Steiner Jensen m.fl:  "Kilde 4.3: Boris Jeltsins fratrædelsestale", "Kilde 5.2: Putins programerklæring (1999)" i "Rusland - nye og gamle fortællinger", Systime, 2025

Information: "Her er centrale uddrag fra Vladimir Putins opsigtsvækkende tale om Ukraine", 22/2 2022; https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine

Wikipedia: Putin ved Jeltsins begravelse, 2007: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Funeral_of_Boris_Yeltsin-23.jpg

Horsens Folkeblad, ”Jeltsin dirigerede Sovjets opløsning”, sektion 1, side 9, 24/4 2007: https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=e096253a

Guardian Football: "Vladimir Putin welcomes football fans before World Cup 2018", set på Youtube, 9/6 2018, https://www.youtube.com/watch?v=ehTsWUs7yZI

Guardian Football: "Vladimir Putin takes to football pitch in Moscow's red square", set på Youtube, 28/6 2018; https://www.youtube.com/watch?v=VvxpnHOUl88

Guardian Football: "Vladimir Putin: our World cup has broken sterotypes about Russia", 6/7 2018, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=1TG2NapfQJs

Olympics: "Sochi opening Ceremoni - Spectacular hightlights", set på Youtube, 25/2 2014
https://www.youtube.com/watch?v=iRlCcOdmuHg

Baggrundstekster:
Poul Steiner Jensen m.fl: "Russisk historie og identitet", "Kapitel 1: Den russiske grundfortælling", "Kapitel 2: Den sovjetiske grundfortælling", "Kapitel 3: Sovjetunionens sammenbrud"  "Reformpolitik 2000-2004", "Putins nye Rusland - det styrede demokrati og statskapitalisme", ""Kapitel 5: Putin og den nye fortælling om Rusland", i "Kapitel 4: Jeltsins reformer" i "Rusland - nye og gamle fortællinger", Systime, 2025
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer