Holdet 2023 hh223ia3 His - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Ulla Frederiksen
Hold 2023 hh223ia3 His (hh223ia3 His, 3ia3 His)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark under besættelsen
Titel 2 imperialisme, afkolonisering og den tredje verden
Titel 3 Tyskland i mellemkrigstiden del 1
Titel 4 Tyskland i mellemkrigstiden del 2: jødeforfølgelse
Titel 5 Fra adelsvælde til enevælde
Titel 6 Den kolde krig og Rusland under Putin
Titel 7 Mellemøsten og Islamismen
Titel 8 Indvandring til Danmark siden 1960

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmark under besættelsen

Forløbet arbejder med Danmark under besættelsen 1940-45. Der tages udgangspunkt i Operation Weserübung den 9. april, og forklaringerne på den hurtige danske overgivelse. Herefter vil der være særligt fokus på at forklare årsagerne til samarbejdspolitikken samt ophøret af denne i august 1943. Fordele og ulemper ved samarbejdspolitikken diskuteres, ligesom efterkrigstidens syn på samarbejdspolitikken diskuteres. Afslutningsvis arbejdes med modstandsbevægelsen, og der fokuseres særligt på de såkaldte tyskerpiger og behandlingen af dem under og efter krigen / befrielsen.


Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-  formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Historiske kilder:
Udenrigsminister Erik Scavenius' erklæring den 8. juli 1940
Statsminister Thorvald Staunings tale i Studenterforeningen 8. marts 1941
Foto: Erik Scavenius og Hitler efter den danske underskrift på Anti-Komintern-Pagten, 1941
Frit Danmark: Tøsene og tyskerne, 3. juni 1942

Baggrundsmateriale:
Historieportalen:
"Den 9 april 1940: operation Weserübung"
"Besættelsen bekendtgøres overfor befolkningen"
"Det storpolitiske spil den 9. april 1940
"Danmark og det besatte Europa"
"Samarbejdspolitikken tager form"
"Det økonomiske samarbejde"
"Modstanden - det svære valg"
"Sabotage"
"Besættelsesmagtens reaktion på sabotagen"
"Frihedsrådet dannes"
"Normbryderne"
"Det personlige motiv"
"Det økonomiske motiv"
"Opportunisten"
"Nazisten"

Verdenshistorie til HHX:
"Kildeanalyse"
"Historisk bevidsthed og historiebrug"

Dokumentar:
DR: Historien om Danmark: det svære demokrati (uddrag: de sidste 12 min)
Store Danskere: Erik Scavenius
DR: Min mor var tyskertøs (afsnit 1)
TV2: Ingemann og besættelsen: krigens mørkest år (sidste halvdel)

powerpoint:
Optakten til besættelsen
samarbejdspolitikken og bruddet med samarbejdspolitikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 imperialisme, afkolonisering og den tredje verden

Forløbet arbejder overordnet set med industrialiseringen og især imperialismen i slutningen af 1800-tallet. Der fokuseres på sammenhængen mellem industrialiseringen og imperialismen. Der arbejdes med årsager til imperialismen: europæernes muligheder for at kunne kolonisere store dele af Afrika og Asien, europæernes menneskesyn og konsekvenserne heraf for de koloniserede folkefærd. Afslutningsvist undersøges årsager til afkoloniseringen og koloniseringens betydning for nutidens 3. verdenslande med særligt fokus på folkedrabet i Rwanda.

Faglige mål:
̶ demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling

kernestof:
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ globalisering
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Historiske kilder:
Erik Henningsen: En såret arbejder, 1895 (maleri)
Leksikonartikler om "negeren"
Jarlen af Cromer om Egypten ca. 1908
kort over afrikanske kolonier ,1914
Cecil Rhodes koncession i Syd-Rhodesia 1888
Lobengulas klage til dronning Victoria 1889
Dronning Victorias svar til Lobengula 1889
Sortes vidneudsagn om overgreb, 1905
Breve fra Kongo: norsk dommer i Stanleyville, Congo 1905, om tvangsarbejde
Lumumbas tale ved Congos selvstændighedsceremoni
Selvstændighedsceremonien i Congo
Oversigt over den congolesiske befolknings uddannelsesniveau, 1960

Baggrundstekster
Verdenshistorie til HHX, Systime, ibog:
kap. 4: det statiske landbrugssamfund, industriel revolution forudsætninger, den anden industrielle revolution
Kap.5: Råvarer og markeder, Magtpolitik, Kulturmission og racisme
kap. 13: de politiske problemer, borgerkrigene: Congos eksempel


Historieportalen, Systime, ibog:
kap. 2: De dominerende magter
Kap. 3: Synet på de andre, den hvide mands byrde
Kap. 4: kapløbet om Afrika, Berlinkonferencen

Afrikas historie, Systime, ibog:
kap. 4: Kong Leopold ond diktator eller civilisationens budbringer, Erobring og rædselsregime,
kap. 5: Vejen mod selvstændighed, arven fra kolonierne

youtube: Crash corse world history: the industrial revolution
Folkedrab.dk: Kolonihistoriske årsager (om folkedrabet i Rwanda)
Stantons model og folkedrabets 10 stadier

powerpoint om kildebrug

samlet omfang: ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tyskland i mellemkrigstiden del 1

Forløbet arbejder med Tyskland i mellemkrigstiden med særligt fokus på årsagerne til Hitler og nazisternes vej til magten i 1933. Forløbet tager udgangspunkt i situationen efter 1. verdenskrig med Versailles-traktaten samt dannelsen af NSDAP / ideologien bag. Herefter flyttes fokus til slutningen af 1920'erne og starten af 1930'erne: krakket på Wall Street, den efterfølgende økonomiske krise i Tyskland, den politiske ustabile situation samt de forskellige virkemidler, som nazisterne anvendte for at komme til magten samt den medfølgende nazificering af Tyskland. Afslutningsvis har forløbet fokus på anti-semitismens udvikling og vejen til Holocaust.

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til
demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug

Materiale / historiske kilder:
Mein Kampf: kampen mellem racerne, 1924 (uddrag)
Valgplakat: Tod dem wahrend Feind, 1928
NSDAP valgplakat: "Arbeiter: wählt den Frontsoldaten Hitler", 1932
Propagandabillede: Mutter und Kind, ukendt årstal
Bilderbuch für gross und klein, billede 3: "Jøden frister tysk pige", 1936
Værgeplakat for Hitler Jugend: "Alle zehnjährigen in die HJ", 1939
En tysk skolepiges syn på jøderne, januar 1935
Nürnberg-lovene, september 1935 (uddrag)
SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec – "Gerstein-rapporten", 1942

Baggrundstekster:
Verden efter 1914, Systime, ibog, kap. 2:
Freden, ideer og virkelighed, Ikke forhandlinger men et diktat

Tyskerne og Nazismen, Systime, ibog kap. 1: Versaillestraktaten
kap. 2, Det nazistiske parti, Vejen til magten, Partidannelse og ideologi, 25 punkts programmet
kap. 3: arbejdsliv og fritid, ungdommen, nazistiske ritualer og symboler

Verdenshistorie til HHX, Systime, ibog, kap 8: Hitlers vej til magten, Hitler danner regering, En nazistisk étpartistat, Endlösung, Hvem var ansvarlige?


En europæisk verdenshistorie, Systime, ibog:
Nazismen og nazificeringen af Tyskland

Historieportalen kap. 8: Jødeaktionen efteråret 1943 (perspektivering til forløb om besættelsestiden)

Folkedrab.dk: Dansk flygtningepolitik 1933-38: medmenneskelighed eller egne interesser?

Hitlers vej til magten, dokumentar, 2014, DR, del 1 & 2


Jojo Rabbit, spillefilm, 2019, uddrag (det første kvarter)

Teori om historiebevidsthed og historiebrug samt årsagsforklaringer
powerpoint om historiebrug
Powerpoint om Holocaust og gerningsmændene bag

Samlet omfang: ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra adelsvælde til enevælde

Forløbet arbejder med danmarkshistorien ca. 1500-1800. Der vil blive taget udgangspunkt i reformationen og adelsvældet frem til enevældens indførelse i 1660, hvor Rigsrådets og adelens magt i form af håndfæstningerne afløses af arvekongedømmet. Her arbejdes særligt på at forklare årsagerne til og forudsætningerne for enevældens indførelse. Der vil også være fokus på magtens iscenesættelse ifm. enevældens indførelse samt efterfølgende for at legitimere den enevældige styreform. Undervejs arbejdes tematisk med hekseforfølgelse samt Danmarks deltagelse i trekantshandlen og det racistiske menneskesyn der dominerede i perioden. Forløbet afsluttes med en undersøgelse af overgangen fra enevælde til demokrati, hvor der også vil være fokus på debatten om kvinders valgret.

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

kernestof:
- forløbets tyngde ligger i perioden før 1700
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt

Materiale:
Historiske kilder:
Christian den 4.'s forordning om trolddom, 12. oktober 1617
Sagen mod Anna Lourup, 1613
Kongeligt flyveblad, 1660
Maleri: Wolfgang Heimbach: Frederik den 3. knælende under slaget ved Nyborg, 1659
Maleri: Frederik den 4., 1702
Johan Lorentz Carstens "På slaveauktion", 1740
Paul Iserts brev om slavernes vilkår, 1786
Debat i Folketinget om kvinders valgret i borgerrepræsentationen i København, 1886
Redaktør Carl Ploug om kvinders kommunale valgret, 1888

Baggrundstekster :
Danmark tider og temaer, Systime, ibog:
kap. 3: Kongens kamp med adelen 1450-1523, Den lutherske reformation, borgerkrig og reformation
kap. 4: Militæret og hoffet, den blomstrende handel 1740-1807
kap. 5: sprækker i enevældens mur, enevældens fald
Mod rationalisme og oplysningstid

Grundbog til danmarkshistorien, Systime, ibog:
kap. 5: Svenskekrigene, Enevældens indførelse

Danmarkshistorien.dk:
Den danske slavehandel ca. 1660-1848
Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849 (film)
1915: demokrati og valgret: historien om de 7 F'er (film)

Sigurd fortæller danmarkshistorie: Dansk Vestindien

DR.TV: Historien om Danmark (dokumentar), 2017, afsnit 6 & 7
DR.TV/skole: Den sorte skole: Reformationen
DR. TV. "Anjas Børnehjem" afsnit 2 (uddrag)
DR.lyd "Kampen om historien: dømt til bålet - historien om hekseprocesserne" min. 24-36

Powerpoint om hekseforfølgelse
powerpoint om metoden årsagsforklaringer

Samlet omfang: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig og Rusland under Putin

Forløbet arbejder med den kolde krig med udvalgte nedslagspunkter: opstarten på og årsagerne til den kolde krig samt ansvaret for den kolde krigs udbrud. Herefter fokus på Vietnam-krigen, guerilla-krigsformen og krigens udvikling samt USA's tab af krigen. Endelig arbejder forløbet også med årsagerne til den kolde krigs afslutning. Afslutningsvis flyttes fokus til Rusland under Putin med særligt fokus på Putins brug af historien, hans selviscenesættelse samt krigserklæringen mod Ukraine

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk og reflekterende til historiebrug

Materiale:
Historiske kilder:
Churchills jerntæppe-tale, (uddrag), 1946
Stalins svar på Churchills jerntæppe-tale, 1946
Truman-doktrinen, 1947
Viceudenrigsminister Bundy om Vietnam-krigen, 1967
Den tidligere amerikanske forsvarsminister Robert S. MacNamara ser tilbage på krigen, 1995
Foto: My Lai, 16. marts 1968
Offentlighedens tillid til regeringen og politikere i Washington 1958-2021
John Lennon: Happy Xmas (war is over), 1971
Ronald Reagan: tale til det britiske parlament, juni 1982
Præsident Reagans tale om forholdet til Sovjetunionen, 8/3 1983
Gorbatjov i en tale til den franske nationalforsamling, 3/10 1985
Generalsekretær Mikhail Gorbatjovs udtalelser på et politbureaumøde den 30. april 1987
Udvalgte billeder/pressefotos af Vladimir Putin
Putins krigserklæring mod Ukraine (uddrag), 2022
Rusland: børn tvinges til propagandatimer, Ekstra Bladet (video), 2022

Baggrundstekster:
Verdenshistorie til HHX, Systime, ibog, kap. 10:
Europas deling 1944-49
Folkedemokratisering af Østeuropa
Truman doktrinen og Marshall-hjælpen  
To tyske stater
Atlantpagten - en amerikansk garanti
Warszawa-pagten 1955
Oprør i Sydvietnam
USAs indgriben
USA og Sydvietnam taber krigen
My Lai-massakren
Afslutningen på den kolde krig
De uoverskuelige planer
Gorbatjovs reformpolitik
kap. 16:
Rusland i nærområdet - Ukraine

Vores verdenshistorie, Systime, ibog, kap. 20:
Den amerikanske Vietnam-krig 1965-73

Den kolde krigs verden, Systime, ibog, kap 1:
Begyndelsen på den kolde krig 1945-55
kap. 8: Krigen i Ukraine

Den kolde krig, Systime, ibog, kap. 6:
Cubakrisens konsekvenser
Langsom kommunikation mellem supermagterne

"Her er den usynlige grænse, ser stadig deler Tyskland", Zetland, 2024
"Putin bruger historien som kampplads"

DR.kultur: "Den kolde krig" afsnit 1, i frygtens skygge, 2013
TV2: Ingemann og Jerntæppets fald, 2019 (uddrag)
P3 essensen: hvorfor er Ukraine så vigtig for Rusland? 18. marts 2022
P3 essensen: Sådan blev Putin en af verdens mest magtfulde mænd, 2022
Deadline 18. marts 2024 om Putins historiebrug (uddrag)

powerpoint om:
afslutningen på Anden Verdenskrig, ideologier, optakt til Cuba-krisen, Den kolde krigs afslutning, Ruslands ledere

samlet omfang: ca. 98 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mellemøsten og Islamismen

Forløbet tager udgangspunkt i konflikten mellem Israel-Palæstinas historiske rødder. Desuden inddrages den iranske revolution i 1979 samt Sovjetunionens besættelse af Afghanistan og Talibans magtovertagelse i 1996. I den forbindelse perspektiveres der til nutidens Taliban-styre siden 2021.
Dertil arbejdes med ideologien Islamisme og udviklingen af denne i løbet af 1900-tallet. Herunder fokuseres også på islamistisk terrorisme.
Et vigtigt fokuspunkt i forløbet er terroraktionen 11. september 2001 og årsagerne til den deraf følgende war on terrorism i Afghanistan og Irak, som også blev fulgt op af den danske stat.
Afslutningsvis inddrages det arabiske forår overordnet set.


Faglige mål:
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til
demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Materiale:
Historiske kilder:
Proklamation af Israels oprettelse 14. maj 1948
Den arabiske Ligas erklæring 15. maj 1948
Dansk folketingsbeslutning, bemærkninger, 14.12 2001 (uddrag)
Præsident Bush i tale til kongressen, 29.01 2002 (uddrag)
Erklæring fra verdens islamiske front for jihad mod jøder og korsfarere, 1998

Baggrundstekster:
Radikalisering og terrorisme, Systime, ibog: om Islamismen som totalitær ideologi

Samfundsfag C, Systime, ibog: om Islamisme

Verdenshistorie til HHX, Systime, Ibog:
om politisk islam
Kap. 14:
Afkoloniseringen og den israelske problemstilling
Oprettelsen af staten Israel 1948: den første arabisk-israelske krig
Irans revolution og krigen i den persiske golf
Afghanistan mellem kommunisme og Islam 1978-2001
Taliban-styret 1996-2001
Det muslimske broderskab
Svækkelsen af de sekulære arabiske regeringer efter 1967
Islamisk terrorisme vinder frem fra 1978
Al Qaedas angreb på World Trade Center
USA's krige i Afghanistan og Irak
USA's koalition Danmark krigsførende
Alliancen mod Irak
USA's krig i Irak 2003
Situationen efter krigen
Et arabisk forår: demokrati, militærdiktatur eller islamisme?

Danmark i Afghanistan, Systime, ibog: Exit og evakuering

Dokumentar:
På sporet af den hellige krig, afsnit 1 & 2, 2008
DR - explainer: Tæt på verdens største terrorangreb, En storby under Talibans kontrol
P3 essensen: forstå konflikten mellem Israel og Palæstina, Kan Irans kvinder vælte præstestyret?, Et år med krig mellem Israel og Hamas

powerpoints om Islamisme, NATO/FN, opdelingen mellem sunni- og shiamuslimer

spillefilm: Vejen hjem (2024)

samlet omfang ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Indvandring til Danmark siden 1960

Forløbet arbejder med indvandring til Danmark siden 1960'erne. Der tages udgangspunkt i 1960'ernes gæstearbejdere og sammenhængen med den økonomiske vækst i 1960'erne. Herefter fokuserer forløbet på oliekrisens betydning for især gæstearbejdere samt den begyndende politiske håndtering af indvandring. Omdrejningspunktet for forløbet er udviklingen af det politiske syn på indvandring kulminerende med Dansk Folkepartis rolle som støtteparti under VK-regeringerne 2001-2011. Forløbet afsluttes med en undersøgelse af karikatur-krisen, som sættes ind i en historisk kontekst med perspektivering til forløbet om Mellemøsten og Islamisme.

Faglige mål:

Materiale: Historiske kilder:
diverse fotos af tyrkiske gæstearbejdere og deres typiske arbejdsvilkår, slutningen af 1960'erne
Velkommen Mustafa, 1970
Artikel om arbejdsløshed, 1976
Pia Kjærsgaard: Dansk Folkepartis årsmødetale, 1998 (uddrag)
Valgplakat DSU, 2001


Baggrundstekster:
Den ny indvandring, Systime, ibog kap. 2:
Økonomisk vækst
Hvem kom til Danmark 1967-73?
kap 3:
Oliekrisen
Jordskredsvalget

Danmark - tider og temaer, Systime, ibog:
Indvandringen og det multietniske samfund
Højreregeringernes æra 2001-2011

Historieportalen, Systime, ibog
De tolv tegninger
Billedforbuddet
Tegningerne spreder sig og formerer sig

Danmarkshistorien.dk: indvandring til Danmark siden 1965 (video)

video: 10 år efter: sådan satte Muhammedtegningerne ild i Dannebrog

Dokumentar: Ordet fanger, 2012

omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer