Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hh223in2 His - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Kasper Mulbjerg Pedersen, Peter Jahn
Hold
2023 hh223in2 His (
hh223in2 His
,
3in2 His
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historie
Titel 2
USA: Nationens tilblivelse (1492-1865)
Titel 3
Adolf Hitlers vej til magten? (1918-45)
Titel 4
Historisk metode (repetition efter lærerskift)
Titel 5
Den Kolde Krig
Titel 6
Velfærdsstatens udvikling i Danmark
Titel 7
Reformationen og hekseforfølgelser
Titel 8
Islamistisk terrorisme (samt historieprojekt)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historie
Hvad er historie?
Hvorfor har vi historie?
Hvordan arbejder man i historie?
Hvad er kildekritik?
Indhold
Kernestof:
Intro til historie.pptx
Intro til kildebegrebet og kildekritik.docx
Kilde - kildetyper
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
USA: Nationens tilblivelse (1492-1865)
USA: Nationens tilblivelse (1492-1865)
– med fokus på den amerikanske revolution og slaveriet
Når der sker noget i USA, er hele verdens øjne rettet mod det nordamerikanske kontinent. Sådan var det den 11. september 2001 da to fly fløj ind i World Trade Center i New York, og sådan plejer det også at være i ugerne op til det amerikanske præsidentvalg hvert fjerde år i november.
USA har i løbet af det 20. og 21. århundrede været en altdominerende stormagt – økonomisk, militært, politisk og kulturelt. Men historien om de forenede stater er også historien om et land og en befolkning fyldt med konflikter, kontraster og dilemmaer.
I dette forløb vil vi altså forsøge at forstå det USA, som har haft så kolossal betydning for verdens gang i over 100 år – og som vil fortsætte med at have det.
Selve vores forløb har behandlet perioden fra 1492-1865, hvor hovedfokusset har været på de to temaer: den amerikanske revolution og slaveriet.
Den amerikanske revolution (1775-1783)
- Hvad ledte op til den amerikanske revolution
- Hvordan ser man på revolutionen i dag?
Kampen om slaveriet, der er en vigtig forklaring på den amerikanske borgerkrig (1861-65)
- Slaveriets omfang
- Trekantshandel
- Hvad ledte til den amerikanske borgerkrig?
- Arven fra slaveriet
Ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:
Kolonisering af den Nye Verden (ca. 1700).png
The Columbian Exchange.png
USA - Nationens tilblivelse (1492-1865).pdf
1.1 Den Nye Verden
Tekst l Om de nye lande og menneskene (Antwerpen, ca. 1511)..docx
Hvorfor begyndte Den Amerikanske Revolution.docx
The Bloody Massacre
Kapitel 2: Den Amerikanske Revolution (Massakren i Boston 1770)
The American Revolution - No Taxation Without Representation
Hvorfor begyndte Den Amerikanske Revolution (alle fem årsager).docx
2.3: Optakten til Den Amerikanske Revolution
Uafhængighedserklæringen.docx
2.4: Fra revolution til krig
Den Amerikansk Revolution i relation til angrebet på Kongressen d. 06.01.22.docx
Opsamling på første del af forløbet.docx
Den Amerikanske Revolution i nutiden
Slaveriets omfang.docx
En slavefortælling.docx
1.3 Slaveri & trekantshandel + En slaveauktion
Kildekritikkens ABC.docx
Tekst 5.7 - Brev til St. John Richardson Liddell fra hans far, 7. april 1841.docx
5.2: Slaveriet i Sydstaterne
Husk at have lavet en slavefortælling
Forstå opdelingen af slavestater og frie stater.pptx
William Lloyd Garrison & Frederick Douglass - Centrale skikkelser i abolitionismen.docx
5.3: Nordstaterne og modstanden mod slaveriet
Splittelsen skærpes.docx
5.4: Kampen om slaveriet i 1850"erne
Hemmersam & Grubb, Slaveriet og den amerikanske borgerkrig, 2002, 101-02.pdf
Arven fra borgerkrigen - stadig et opdelt land.pptx
5.5: Arven fra slaveriet
Forskel på de forskellige racer.docx
Opsamling på forløbsdelen om slaveriet i USA.docx
Martin Burcharth, Barack Obama ville være Sheila Blue og alle andre (11. januar 2017 ).pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Adolf Hitlers vej til magten? (1918-45)
Adolf Hitlers vej til magten? (1918-45)
Adolf Hitler skrev i 1924: "En stærkere race vil fordrive svagere racer." Ingen forudsagde, at Hitler ville blive diktator i Tyskland. I skyttegravene under 1. verdenskrig i 1914-1918 fandt den forfejlede kunstner og enspænder sit kald: at redde Tyskland. I starten så de fleste tyskere blot Hitler som en forvirret særling på kanten af Tysklands politiske scene. Vendepunktet kom i 1929 med den økonomiske krise. I frygt for kaos og "De Røde" stemte tyskerne i stort tal på Hitler i 1933. Nazisterne diktatur spredte sit fortvivlende mørke over Tyskland.
Siden afslutningen af Anden Verdenskrig har det været et af historiefagets helt store spørgsmål, hvordan nazismen fik greb om magten. Historikere har forsøgt at forstå, dels hvorfor millioner af tyskere stemte på nazipartiet i 1933, dels hvordan et så radikalt regime kunne undgå betydelig indre modstand ved magten fra 1933-45. Hvorfor Hitler og nazisterne kunne komme til magten, skal vi arbejde med i dette forløb.
Vi vil således især arbejde med følgende problemstillingerne:
1. Hvad kendetegnede den nazistiske ideologi?
2. Hvad var årsagerne til Hitler og nazismens magtovertagelse?
3. Hvordan ensrettede nazipartiet befolkningen efter magtovertagelsen?
4. Hvad var konsekvenserne af magtovertagelsen i årene 1933-1945 – med et fokus på Holocaust.
5. Til sidst laver vi en perspektivering til et andet folkedrab: Srebrenica i 1995 under den Jugoslaviske borgerkrig.
Indhold
Kernestof:
Dagens opgaver.docx
Adolf Hitlers vej til magten (1918-1945) (Forløbsplan).pdf
Dagens opgaver (Freden og dens betingelser).docx
Dolkestødslegenden
Dagens opgaver (Hyperinflation og DNSAP (1919-23)).docx
Frederiksen, Peter, 2001, Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 20-25 (side 26-27 læser vi i modulet)
Den nazistiske ideologi.docx
Frederiksen, Peter, 2001, Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 29-32
Børskrakket 1929 (Dagens opgaver).docx
Frederiksen, Peter, 2001, Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 37-43
Aktør- og strukturperspektiv.pptx
Årsager til nazipartiets magtovertagelse.docx
Ensretning 1933-34.docx
Frederiksen, Peter, 2001, Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 45-51
Frederiksen, Peter, 2001, Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 55-58 (58-63 læses i modulet)
Ensretningsskema.docx
2. Verdenskrig.pptx
https://folkedrab.dk/temaer/forskellighed-fordomme/folkedrab/holocaust
Folkedrab.pptx
DRTV - I magtens korridorer: Krigen i Bosnien
Srebrenica
Eksamen i historie B.pptx
Prøvesæt.docx
Prøvesæt (1).docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Historisk metode (repetition efter lærerskift)
Årsagssammenhænge og teorianvendelse
Kronologi
Kildekritik/kildeanalyse
Historiebrug
Det funktionelle kildebegreb, levn og beretning
Indhold
Kernestof:
Historie_introduktion og metode.pptx
Kilde_66 spørgsmål og svar om holocaust.docx
17. Metode
Kildeanalyse
Årsagsforklaringer - historiesyn og historiske perioder
Levn og beretning
Historiebevidsthed og historiebrug
Analysemodel til historiebrug
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den Kolde Krig
Teoretisk forståelsesramme: Systemteori
Starten på Den Kolde Krig
Folkedemokratisering
Trumandoktrinen og Marshallhjælpen
Tysklands deling
Alliancesystemet under Den Kolde Krig
Blokdeling i Asien med fokus på Koreakrigen
Cubakrisen
Arbejde med historiebevidsthed og historiebrug vha. filmen "Thirteen Days"
Brydninger i Østblokken 1953-69, herunder opførelsen af Berlinmuren
Vietnamkrigen, herunder My Lai-massakren
Afspænding 1970-79
Kold Krig påny 1979-85
Afslutningen på Den Kolde Krig
En ny verdensorden
Indhold
Kernestof:
Historie_introduktion og metode.pptx
Teoretisk forståelsesramme for Den Kolde Krig.pptx
Fra samarbejde til konfrontation.docx
10. Den kolde krig
Fra samarbejde til konfrontation 1945-47
Modsætningerne mellem de tidligere allierede
Folkedemokratisering_Trumandoktrin og Marshallhjælp.docx
Europas deling 1944-1949
"Folkedemokratisering" af Østeuropa
Trumandoktrinen og Marshallplanen
Samme afsnit som til sidste gang.
Here's How the Truman Doctrine Established the Cold War | History
Tysklands deling 1945 - 1949.pptx
Alliancesystemet under Den Kolde Krig.docx
To tyske stater
Atlantpagten - en amerikansk garanti
Warszawapagten 1955
Blokdeling i Asien_Koreakrigen.docx
Blokdeling i Asien
Kinas kommunistiske revolution 1949
Koreakrigen 1950-53
DRTV - Horisont: De nordkoreanske afhoppere
Koreakrigen 1950 - 1953.pptx
Cubakrisen.docx
Fidel Castro, Cuba's leader of revolution, dies at 90 - BBC News
30.4 Nyere udviklingsteori – "Why Nations Fail"
Styrkeforhold og strategi
Kennedys oprustning
Cuba-krisen 1962
En kaprustning - under kontrol?
Thirteen Days_historiebevidsthed og historiebrug.pptx
Brydninger i Østblokken 1953-1969.pptx
Brydninger i Østblokken 1953-1968
Afstalinisering under Khrusjtjov
Samme afsnit som til sidste gang samt de angivne afsnit nedenfor
Opstande i DDR 1953 og Ungarn 1956 | Verdenshistorie til hhx
Propagandakrigen og Berlinproblemet | Verdenshistorie til hhx
Berlinmuren rejses 1961 | Verdenshistorie til hhx
Det tjekkoslovakiske forår 1968 og Brezjnevdoktrinen | Verdenshistorie til hhx
Vietnamkrigen_spørgsmål.docx
Oprør i Sydvietnam 1957 | Verdenshistorie til hhx
USAs indgriben | Verdenshistorie til hhx
USA og Sydvietnam taber krigen | Verdenshistorie til hhx
Elev - AI i undervisningen - Vejledning med link og QR-kode.pdf
CFU-login
Afspænding - og ny kold krig | Verdenshistorie til hhx
Afspænding i Europa 1970-1979 | Verdenshistorie til hhx
Kold krig påny 1979-1985 | Verdenshistorie til hhx
Kaprustningen kulminerer | Verdenshistorie til hhx
Samme afsnit som til onsdag.
Afslutningen på Den Kolde Krig.pptx
Afslutningen på den kolde krig | Verdenshistorie til hhx
De uoverskuelige planer | Verdenshistorie til hhx
Halvhjertede reformer og voksende krise | Verdenshistorie til hhx
Gorbatjovs reformpolitik 1985-1991 | Verdenshistorie til hhx
De kommunistiske regimer i Østeuropa falder 1989 | Verdenshistorie til hhx
Sovjetunionens sammenbrud | Verdenshistorie til hhx
Perestroika & Glasnost (The End of the Soviet Union)
Fall of The Soviet Union Explained In 5 Minutes
30.4 Nyere udviklingsteori – "Why Nations Fail" | International økonomi A
The enduring effect of communism
Reagan's "Tear down this wall" speech, 1987
En ny verdensorden | Verdenshistorie til hhx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Velfærdsstatens udvikling i Danmark
Definition af velfærdsstaten
Velfærdstrekanten og velfærdsmodeller
Kendetegn ved den danske velfærdsmodel
1930'erne: Velfærdsstatens udvikling i USA og Danmark
Kanslergadeforliget og socialreformen 1933
Velfærdsstaten efter Anden Verdenskrig, herunder Marshallplanen og effektivisering af dansk erhvervsliv
Velfærdsstatens udvikling i 1960'erne
Projekt om ungdomsoprøret og kvindefrigørelsen i 1960'erne og 70'erne
Velfærdsstatens udvikling siden 1973
Perspektivering til konkurrencestaten og accelerationssamfundet
Indhold
Kernestof:
Den danske velfærdsstat_introduktion.pptx
1930erne_Velfærdsstatens fødsel i USA og Danmark.docx
Det 20. århundredes Danmarkshistorie_Side 71 til 76.pdf
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
UMV
Samme sider som til sidste gang.
Stock Market Crash of 1929 - Decades TV Network
Unemployment during the great depression - Economics Help
What few people know about the program that "saved" America - Meg Jacobs
1933 Kanslergadeforliget
Velfærdsstaten efter Anden Verdenskrig.docx
Socialdemokratiets visioner for Danmark efter 2. Verdenskrig.docx
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
Det 20. Århundredes Danmarkshistorie_side 109 til 112.pdf
Samme sider som til mandag.
Velfærdsstatens udvikling i 1960erne.pptx
De glade tressere | Grundbog til Danmarkshistorien
CFU-login
Ungdomsoprøret og kvindefrigørelsen i 1960_erne og 70_erne_opsamling.pptx
Velfærdsstatens udvikling siden 1973.docx
1.2.9 Velfærdsstaten i krise 1973-2000 | Kampen for det gode samfund
1.2.10 Globalisering og konkurrencestat? | Kampen for det gode samfund
Konkurrencestaten får skylden for cirka ... alt. Din genvej til at forstå tidens største prygelknabe
Why are we stuck behind the social acceleration? | Hartmut Rosa | TEDxFSUJena
7.3.3 Hvilke trusler står den danske velfærdsmodel overfor? | SamfNU B
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Reformationen og hekseforfølgelser
Introduktion: Hekse-begrebet og fremstillinger over tid
Reformationen, herunder forløbet/vigtige personer i Danmark, og den efterfølgende disciplinering af befolkningen
Lovgivningen omkring trolddom/hekse
Genopførelse af retssagen mod Anne Palles
Hekse i dag:
- heksekunst som livsstil og som religion (Wicha)
- Hekseforfølgelser i Afrika
Indhold
Kernestof:
Reformation og hekseforfølgelser_introduktion.pptx
Hekse – historier og virkelighed | Historieportalen
Opdagelserne | Historieportalen
Reformationen | Historieportalen
Hekseforfølgelse | Historieportalen
Hekse før og nu | Historieportalen
Gruppearbejde om Reformationen.docx
Heksenes storhedstid | Historieportalen
De regionale forskelle | Historieportalen
Reformationen i Danmark | Historieportalen
Hvor mange heksesager? | Historieportalen
Hvem er "heksen"? | Historieportalen
Folketro | Historieportalen
Reformationen_opsamling.pptx
5. Lovgivningen | Historieportalen
Den sidste heksebrænding_retssagen mod Anne Palles.docx
Anne Palles | Historieportalen
Heksen i dag.pptx
8. Heksen i dag | Historieportalen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Islamistisk terrorisme (samt historieprojekt)
Indhold
Kernestof:
Nutidige heksetroende_opsamling og perspektiver.pptx
Heksen i dag.pptx
Terrorisme_om begrebet og forløbets opbygning.pptx
Kapitel 3: Hvad er terrorisme? | Terrorisme på tværs
3.1 Hvem er terrorist? | Terrorisme på tværs
3.2 Definitionen er vigtig | Terrorisme på tværs
3.3 Andre ugerninger | Terrorisme på tværs
3.4 Vægten på handlingen | Terrorisme på tværs
Samme afsnit som til onsdag.
Årsager til terrorisme.pptx
Notater til Omars vej til Krudttønden.docx
Kapitel 9: Forklaringer på terrorisme | Terrorisme på tværs
Islam vs islamisme.docx
Islamisme – politisk islam | Verdenshistorie til hhx
Islamisme | Samfundsfag C
Islam, the Quran, and the Five Pillars: Crash Course World History #13
Spændinger mellem Vesten og Mellemøsten i historisk perspektiv.pptx
Islam vs islamisme_opsamling.pptx
Den muslimske verden 1914 | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Europæisering af verden? | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Briterne og araberne | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500
Israel-Palæstina-konflikten.pptx
Palæstina og den arabiske verden | VORES VERDENSHISTORIE
Israel-Palæstina konflikten_opsamling.pptx
Den muslimske radikalisme efter 1967.pptx
Historieprojekt 2025_11. september 2001 og krigen mod terror.docx
Svækkelsen af de sekulære arabiske regeringer efter 1967 | Verdenshistorie til hhx
Islamisk terrorisme vinder frem fra 1978 | Verdenshistorie til hhx
8. Al-Qaeda og den 11. september | Terror eller frihedskamp
8.1 Krigen mod terror | Terror eller frihedskamp
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Historieprojekt - synopsis
12-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449574720", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449574720", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56449574720" }