Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Bente Sørensen, Henrik Thomasen
|
Hold
|
2023 h123tB1 Ty (h123tB1 Ty, h2tB1 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Themenkreis 1: Landeskunde und Kultur Cirkelforløb
Themenkreis 1 : Landeskunde und Kultur - Temakredsen er delt op i tre undertemaer
1.1 Landeskunde und Kultur
1.2: Oktoberfest ( September/Oktober 2024)
1.3 Die dänische Minderheit in Schleswig-Holstein ( Sep./Oktober 2024)
I temakredsen fokuserer vi på at lære Tyskland og tyskerne bedre at kende og fokuserer på områder, hvor tysk kultur adskiller sig fra dansk kultur. Vi læser tekster, hører musik og ser videoklip. I temakredsen indgår et besgø på duborgskolen i Flensburg og her kommunikation med elever og et virksomhedsbesøg hos Otto Duborg. Tema: Hvordan er det at drive grænsehandel i Flensburgområdet. Hele området slutter af med en Oktoberfest på skolen med alkoholfrie drikke og bingo.
1.1. Landeskunde und Kultur
Text 1: Einstieg : Was verbindest du mit Deutschland und Dänemark
Text 2: Fakten über Deutschland Dein Deutschland – Systime
Text 3: Deutschland – Die Prinzen https://www.youtube.com/watch?v=Gqydj2zW-Wo ( Supplerende materiale)
Text 4: 100 Millionen sprechen Deutsch als Muttersprache – http://suite101.de/article/100-millionen-sprechen-deutsch-als-muttersprache-a76743#ixzz23yz7eADj
Text 5: 10 Gründe für Deutsch ( Supplerende materiale)
www.willkommenindeutschland.org/onemackoj/onemackoj-jezik.htm
Text 6: Die Bundesrepublik Deutschland -Die Länder – Präsentationen
Text 7 : Der Bundespräsident
https://www.zdf.de/kinder/logo/bundespraesident-104.html
Text 8: Unterwegs mit dem Bundespräsidenten ( Supplerende materiale)
https://www.youtube.com/watch?v=YjTpdDAKW90
Text 9: Der Bundeskanzler/ Die Bundeskanzlerin
https://www.zdf.de/kinder/logo/bundeskanzler-aufgaben-100.html
Text 10: Der Bundestag - supplerende materiale
Text 11: Lied der Deutschen
(Deutschland Geschichte-Geographie-Gesellschaft, Gyldendal)
Die deutsche Nationalhymne
https://www.youtube.com/watch?v=XVMOVINUKTg
Text 12: Förmliche Deutsche, duzende Dänen
Von Ingrid Hügenell SZ 2014
Text 13: Siezen oder Duzen - Eine unterschiedliche Anredekultur
https://imunternehmen.systime.dk/?id=160
Text 15: Die deutsche Fahne
ZDF 2014
Text 16: Die Deutschen und ihre Fahne
http://www.vergessene-fahnen.de
Text 17: Typisch dänisch - typisch deutsch
Dein Deutschland – Systime
Text 18 : Brauchtum - Der Frankfurter Weihnachtsmarkt ( Video)
https://www.youtube.com/watch?v=lKNzIa0thm4 ( Supplerende materiale)
Text 13: Weihnachtsfilme : (supplerende materiale)
Text 14: O Tannenbaum
https://www.german-way.com/history-and-culture/german-language/german-christmas-carols/o-tannenbaum/ ( Supplerende materiale)
Text 15: Rudolf das kleine Rentier Video 1: https://www.youtube.com/watch?v=Ytx7cn4eRBE ( Supplerende materiale)
Video 2: https://www.youtube.com/watch?v=WWxRpFqBHEM (supplerende materiale9
Text 16: Deutschlands neuer Bundeskanzler
https://slowgerman.com/2021/12/08/deutschlands-neuer-kanzler-olaf-scholz-sg-244/
Logo-Nachrichten – aktuelle Sendungen gennem hele forløbet - ZDF
Themenkreis 1.2
Text 1: Geschichte des Oktoberfests
Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt
Text 2: Alles bunt gemischt
Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt
Text 3. Internet-aufgabe (supplerende materiale)
Text 4 Massnahmen für ein nachhaltiges und ökologisch verträgliches Oktoberfest
(Aufgabe)
Themenkreis 1.3
Text 1::Det danske mindretal i Sydslesvig
https://syfo.de/de/ueber-ssf/die-daenische-minderheit
https://imgrenzgebiet.graenseforeningen.dk/sites/imgrenzgebiet.de/files/2021-10/Moin-Mojn_tysk_net.pdf
Text 2: Die dänische Minderheit in Schleswig - Holstein
https://syfo.de/de/ueber-ssf/die-daenische-minderheit
https://imgrenzgebiet.graenseforeningen.dk/sites/imgrenzgebiet.de/files/2021-10/Moin-Mojn_tysk_net.pdf
Text 3: Duborg skolen - Ein Wiedersehen
https://flensburgjournal.de/duborg-skolen-ein-wiedersehen/
Text 4: Livet som elev på Duborg - Ein Imagefil
https://www.youtube.com/watch?v=3qMMvUt6oqM
Omfang: ca. 50 sider
Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reoetition - regelmæssige verber
|
06-12-2023
|
Opgaver til uregelmæssige udsagnsord
|
13-12-2023
|
Ny opgave
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Themenkreis 2: Die deutsche Schule (ikke eksamen)
Themenkreis 2: Die deutsche Schule
I forløbet har vi arbejdet med det tyske skolesystem og dets opbygning. Vi har her set på forskelle mellem det danske og det tyske skolesystem. Endvidere har vi fokuseret på, hvordan det er at være ung i den tyske skole. Stress, angst for at blive Sitzenbleiber og de svære valg, man skal træffe.
Text 1: Schule in Dänemark
https://www.kinderweltreise.de/kontinente/europa/daenemark/alltag-kinder/schule-in-daenemark/
Text 2: Das deutsche Schulsystem
https://www.justlanded.com/deutsch/Deutschland/Landesfuehrer/Bildung/Das-deutsche-Schulsystem
Text 3: Der erste Schultag - Video ( Supplerende materiale)
https://www.youtube.com/watch?v=_BZGSCdjUQA
Text 4: Das Benotungssystem
https://www.justlanded.com/deutsch/Deutschland/Landesfuehrer/Bildung/Staatliche-Schulen
Text 5: Sitzenbleiben
https://www.tutoria.de/schule-ratgeber/schulalltag/sitzenbleiben
Text 6. Film Fack yu Göhte fra CFU
Text 7: Mein Kind hat Angst vor dem Sitzenbleiben
Angst vor dem Zeugnis - Tipps gegen Zeugnisangst (familie-und-tipps.de)
Text 8: Leserbrief: Panische Angst vor dem Sitzenbleiben
https://www.hilferuf.de/forum/schule/125746-panische-angst-vor-dem-sitzenbleiben-s.html
Text 9: Essener Gymnasiast nahm sich im Unterricht das Leben
https://www.wsws.org/de/articles/2002/06/Esse-j21.html
Text 10: Eine Bewerbung schreiben – Adidas (Supplerende materiale)
Omfang: ca. 40 sider
Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring headset.
-
Vi gennemgår opgaverne fra i går. (virtuel time) Så hvis du ikke nåede det hele, skal du lave det som lektie derhjemme. Jeg fortæller om det tyske skolesystem.
-
Die deutsche Schule
-
Lest Text 2: Das deutsche Schulsystem ( Seite 5 + 2 Zeilen(linier) Seite 6. Beantwortet die Fragen zum Teil 1
-
Fragen zum Text 2 Das deutsche Schulsystem .docx
-
Der erste Schultag
-
Besser als ihr Ruf: Erfolgreich trotz Hauptschule? I 37 Grad
-
Wer sind die Hauptschüler? | Doku & Reportage | NDR Doku
-
Lest den Rest von Text 2 im Themenkreis. Beantwortet die Fragen zum Teil 2
-
Gesprächsübung Schule.docx
-
Lest Text 3 im Themenkreis " Die deutsche Schule" und macht die Aufgaben zum Text
-
Lest Text 4 im Themenkreis + Aufgaben
-
CFU-login
-
Vi ser filmen færdig og begynder på opgaverne til filmen.
-
Aufgaben zum Film.docx
-
Pararbejde:
-
Lav spørgsmålene til filmen "Fack ju Göhte" til og med 3b. I arbejdede med dem i sidste time.
-
Zeki Müller
-
lav opgaverne i powerpointen om præpositioner + den første af opgaverne på linket.
-
Test (grammatik) uden hjælpemidler - på papir. Husk jeres grammatikark og en blyant/ kuglepen. Vi mødes i klassen og går sammen over i auditoriet.
-
Lest Text 6 im Themenkreis " Die deutsche Schule" Teksten skal kunne oversættes. Forbered et lille referat af teksten. Brug modellen, der er på det vedhæftede dokument Text 6 med gloser. ( under selve teksten) Lav opgaverne om præp færdige, her færdi
-
Signe, Freja, Nikoline, Anne, Mikkel L, Mikkel S , Nicholas, N Mads (8)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel undervisning 3.1. 2024
|
03-01-2024
|
Afleveringsopgave 1
|
22-01-2024
|
præp fra dagens time
|
24-01-2024
|
Arbejde med prøven
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Themenkreis 3: Die deutsche Wirtschaft
I temakredsen har vi først set på, hvad der kendetegner det tyske erhvervsliv. Hvilke brancher, der er store og hvordan tyske produkter bliver opfattet af omverdenen.
Herefter har vi arbejdet mere intenst med to tyske virksomheder. Adidas og Fritz Kola.
Vi har holdt sammenlignende smagstest mellem Fritz Kola og de mere gængse cola-mærker. I grundforløbet foredrag med Bestseller om fremmedsprogs betydning i danske virksomheders samarbejde med især Tyskland.
Tekster til Themenkreis 3: Die deutsche Wirtschaft
Text 1: Wirtschaft
www.tatsachen-ueber-deutschland.de
Text 2: Deutschland als Wirtschaftsland
Kinderweltreise ǀ Deutschland - Wirtschaft
Text 3: Wirtschaftbereiche in Deutschland
Kinderweltreise ǀ Deutschland - Wirtschaft
Einstieg: Die größten deutschen Industrieunternehmen
Text 4: Firmenpräsentationen ( Supplerende materiale)
Text 5: Adidas : Olympia in drei Streifen (uddrag)- ( Kilde ukendt)
Text 6 : Die Geschichte von Adidas
https://www.youtube.com/watch?v=MG9r4ELRYH0
Text 7: Brødrene Dassler – Film på mit CFU
Text 8: Adidas und Puma – fra Slow German
https://slowgerman.com/folgen/sg132kurz.pdf
Einstieg: Die größten deutschen Industrieunternehmen
Text 9: Von Allianz bis SAP: Das sind die zehn wertvollsten Unternehmen Deutschlands –
https://www.suedkurier.de/nachrichten/wirtschaft/Von-Allianz-bis-SAP-Das-sind-die-zehn-wertvollsten-Unternehmen-Deutschlands;art416,9125875
Text 10: Made in: Was kommt woher?
https://www.kindernetz.de/infonetz/politik/madein/-/id=441582/nid=441582/did=96960/vdw49q/
Text 11: „Made in Germany“ so gefragt wie nie
https://www.noz.de/deutschland-welt/wirtschaft/artikel/1017381/made-in-germany-so-gefragt-wie-nie
Text 12. Firmenpräsentationen
Text 13: Starke Marken, erfolgreiche Produkte
https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/made-in-germany-starke-marken-und-erfolgreiche-produkte
Text 14: Fritz Kola Die Geschichte der Kultbrause aus Hamburg
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/kulturwirtschaft/index.html
Text 15: Nachhaltigkeit bei Fritz Kola
https://fritz-kola.com/de/nachhaltigkeit
Text 16: Alles andere als attraktiv
https://www.merkur.de/wirtschaft/konjuktur-deindustrialisierung-miele-stihl-conti-bayer-unternehmen-verlassen-deutschland-zr-92982551.html
Text 17: Grüne begrüssen KompromissMerz
https://www.n-tv.de/politik/Merz-Deutschland-ist-zurueck-SPD-sieht-historisches-Signal-article25630595.html (14.3.25)
Omfang ca. 50 sider
Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i andre lande
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer:
Fortrinsvis virtuel undervisning, fortrinsvis i par og grupper.
Eleverne har arbejdet med små projekter, hvor de i grupper har arbejdet med og præsenteret forskellige tyske virksomheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs tekst 1 i den nye temakreds " Die deutsche Wirtschaft" Teksten hedder Wirtschaft og I skal også lave opgaven, der hører til.
-
Læs tekst 3 i den nye Themenkreis _ " Die deutsche Wirtschaft" lav opgaverne hertil. ( Teksten skal bare skimmes , så du kan finde svarene på opgaverne)
-
Arbejde med firmapræsentationer. Die deutsche Wirtschaft.
-
Anna, Anna og Natalie - Jägermeister
-
I fremlægger jeres firmapræsentationer. Og så arbejder vi med ordstilling i bisætninger
-
Bisætninger med nyt..pptx
-
Lest Text 5: Adidas – Olympia in drei Streifen (uddrag) og lav opgave 1+2+3+ under bisætninger.
-
Themenkreis 3 - Die deutsche Wirtschaft Tysk B 2023-25.docx
-
Læs og hør Text 8 i temakredsen. Vi taler om teksten på timen i grupper hos mig. Vi gennemgår opgave 4+5+6 i powerpoint om bisætninger. Hvis du ikke nåede dem sidst, skal de laves inden timen.
-
Adidas und Puma - Slow German #132
-
Film - Die Dasslers
-
Die Dasslers - Gruppenarbeit
-
Afsnit
-
Hvis de, der ikke var til timen i går, vil se filmen Die Dasslers, inden vi taler om den, ja så gå ind på MItCFU. I skal tage den danske version, der ligger der. Der er undertekster. Vi laver samtalegrupper hos mig i mogen. Se grupperne på timen i gå
-
Hmm : De der ikke har afleveret opgaven I skulle lave i fredags ( ligger på lectio) skal lave den inden timen og lægge den ind på lectio.
-
Themenkreis 3 - Die deutsche Wirtschaft Tysk B 2023-25.docx
-
Vi ser det sidste kvarter af filmen og laver mundtlige øvelser
-
Det bestemte kendeord.pptx
-
Lest und übersetzt Text 15 - Fritz Kola.
-
index.html
-
Werbungen für Fritz-Kola
-
Samtaler hos mig om Fritz-Kola tekst fra kompendium. De der ikke var her i fredags, skal sørge for, at læse teksten godt og evt. besvare spm. i opgave 2, der er vedhæftet arbejdsarket fra sidste gang,( Fritz-Kola 2024 nyeste) så I har noget at sige
-
Fritz-Kola 2024 nyeste.docx
-
Rettevejledning til Winterbaden:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Themakreis 4: Die Nachkriegszeit
Eleverne skal gennem forløbet arbejde med årene fra 1945 til Tysklands deling i 1949. De skal læse om de allieredes opdeling af Tyskland i zoner og om livet i Tyskland efter krigen. Fokus på arbejdet med at genopbygge Tyskland.
Tekster til Themenkreis 4
Text 1: Video: Deutsche Geschichte - von der Teilung zum Mauerfall
https://www.stern.de/politik/deutschland/von-der-teilung-zum-mauerfall-in-fuenf-minuten-3313966.html
Text 2: Text 2: Deutsche Geschichte - Nachkriegszeit
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/index.html
Text 4: Deutschland nach dem Krieg
http://www.hdg.de/lemo/html/Nachkriegsjahre/DasEndeAlsAnfang/
Text 5: Die Arbeit der „Trümmerfrauen“
http://www.tyskforlaget.dk/WundervonBern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm
Text 6: Video - Leben in den Trümmern ( Supplerende materiale)
https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
Text 7: Eine Frau in Berlin (Film)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2780560400/en-kvinde-i-berlin
Text 8: Når mennesker bliver rovdyr – EN KVINDE I BERLIN (supplerende materiale)
https://litteraturnu.dk/naar-mennesker-bliver-rovdyr-en-kvinde-berlin/
Omfang: ca 30 sider
Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Themenkreis 4: Die Nachkriegszeit (fortsat )
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Individuelle præs. på timen ( 1 slide)
|
27-08-2024
|
Kongruens og øvesætninger
|
28-08-2024
|
Internetaufgabe
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Landeskunde und Kultur - Cirkelforløb
Her genoptages temakredsen " Landeskunde und Kultur" i forbindelse med tur til Flensburg.
Temaerne - Das Oktoberfest og Die dänische Minderheit in Schleswig- Holstein læses her.
Tekster, arbejdsformer mv. er nævnt i forløbet "Die deutsche Kultur"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Themenkreis 5: Das Wirtschaftswunder
Forløb om det tyske økonomiske vidunder - Das Wirtschaftswunder. Fokus på hvilke faktorer, der var medvirkende til Wirtschafswunder . Endvidere fokus på de nye forbrugsvaner og indkøbsvaner i Tyskland
Tekster til " Das Wirtschaftswunder"
I forløbet ser vi på det økonomiske opsving i Tyskland og hvordan det påvirkede tyskernes forbrug og livsstil. Vi ser, hvordan tyskerne igen bliver stolte af at være tyske efter fordboldverdensmesterskabet i Bern i Schweiz
Tekster til Temakreds 5: Deutsche Geschichte – Das deutsche Wirtschaftswunder
Text 1: Das Wirtschaftswunder
http://www3.ilch.uminho.pt/kultur/Wirtschaftswunder.htm
Text 2: Wie schafft man ein Wirtschaftswunder (suppl. materiale)
https://www.youtube.com/watch?v=qj9941o7ySM
Text 3: Bilder – Wirtschaftwunder ( Supplerende materiale)
Deutsche Fotothek
Text 4: Kaufrausch
https://www.hdg.de/lemo/kapitel/geteiltes-deutschland-gruenderjahre/wirtschaft-und-gesellschaft-im-westen/kaufrausch.html
Text 5: Kleiner Käfer ganz groß
http://www.ndr.de/geschichte/chronologie/nachkriegszeit/vwkaefer100.html
Text 6: Werbungen aus dem Wirtschaftswunder ( Supplerende materiale)
http://www.wirtschaftswundermuseum.de/index.html
Text 7: Das Wunder von Bern (Text)
https://www.focus.de/wissen/videos/1954-das-wunder-von-bern_id_5309664.html
Text 8: Das Wunder von Bern – Film ( Mit CFU)
Text 9: Text 9: Jugend in den 1950er Jahren
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/jugend_in_den_fuenziger_jahren/index.html
Omfang: ca. 30 sider
Særlige fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning samt arbejde i par og grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs tekst 1 i den nye temakreds. Skriv 4 vigtige informationer fra teksten på tysk på et dokument eller skriv kommentar til hvert af følgende udtryk: Wiederaufstieg, Export, Arbeitslosigkeit, Lebensverhältnisse, Löhne, Konsum, Jugendproteste
-
Wie schafft man ein Wirtschaftswunder? – Das 20. Jahrhundert 1950-1959 | MrWissen2go | Terra X
-
Afsnit
-
Jeg bliver ikke forsinket alligevel ;) Begynd på timen på vedhæftede opgaver ( 1+2+3) om mådesudsagnsord
-
Themenkreis 5 - Deutsche Geschichte - Teil 2 - Das Wirtschaftswunder Tysk B (5).docx
-
Læs tekst 5 i kompendium om Wirtschaftswunder igen. ( Den om kleiner Käfer) I dag taler vi i mindre grupper om tekst 5 og om Das Wirtschaftswunder generelt
-
12.15 Freja, Milla, Josefine, Emily, Nikoline, Frida, Mia
-
Lille prøve på klassen vedr. tekst 5 om Käfer i kompendium. I får teksten udleveret torsdag. Medbring blyant/kuglepen. Vi starter på filmen " Das Wunder von Bern", som vi ser færdig på tirsdag.
-
Das Wunder von Bern - film til temaet "Wirtschaftswunder" Vi skal arbejde meget med filmen til samtale mv. Samtaler med mig udenfor - test retur
-
Husk jeres grammatikark. -
-
- Diktat
-
Medbring grammatikark
-
Husk gram.ark og blyant/kuglepen - bitte
-
Medbring grammatikark og blyant! Og læs Text 7 i Themenkreis - "Das Wirtschaftswunder" igennem inden timen. Vi arbejder med den på timen. Kompendium er vedhæftet.
-
Themenkreis 5 - Deutsche Geschichte - Teil 2 - Das Wirtschaftswunder Tysk B (5) (9).docx
-
grammatikøvelser 13.11.docx
-
Pensum til prøven
-
Læs Text 7 i Themenkreis " Das Wirtschaftswunder" godt igennem (igen). Vi deler klassen og taler om den og temaet das Wirtschaftswunder i rundkreds.
-
Das Wunder von Bern - Videos
-
Lest Text 9 im Themenkreis. "Jugend in den 1950er Jahren" Gespräche in Gruppen.
-
aeef57299cbbfd02d66e05e8864c8261.jpg
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Themenkreis 6: Ausländer in Deutschland
Themenkreis 6: Ausländer in Deutschland
Vi arbejder først med gæstearbejderne, der kom til Tyskland, i forbindelse med Wirtschaftswunder. Vi beskæftiger os med deres levevilkår i det nye land. Her ser vi filmen Almanya. Herefter beskæftiger vi os med flygtningekrisen i Tyskland og tyskernes reaktion på de mange flygtninge fra bl.a. Syrien. Og syrernes mulighed for at tage hjem efter Assads fald. Til slut ser vi på, hvilken betydning flygtninge har haft for forbundsdagsvalgets resultat i 2025 og kommer i den forbindelse nærmere ind på AfD
Text 1: Was ist der Unterschied zwischen einem Asylbewerber und einem Flüchtling ( Supplerende materiale)
https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/jahresberichte-der-bundesregierung/was-ist-der-unterschied-zwischen-einem-asylbewerber-und-einem-fluechtling--511666
Text 2: Geschichte der Gastarbeiter
http://www.planet-wissen.de/alltag_gesundheit/gastarbeiter_und_migration/geschichte_der_gastarbeiter/index.jsp
Text 3: Film Almanya – Wilkommen in Deutschland . CFU
Text 4: Warum fliehen so viele Menschen aus Syrien
https://www.frieden-fragen.de/entdecken/aktuelle-kriege/syrien/warum-fliehen-so-viele-menschen-aus-syrien.html
Text 5: Kommen syrische Flüchtlinge auch nach Deutschland
https://www.frieden-fragen.de/entdecken/aktuelle-kriege/syrien/kommen-syrische-fluechtlinge-auch-nach-deutschland.html
Text 6: Doaa aus Syrien
https://www.uno-fluechtlingshilfe.de/hilfe-weltweit/fluechtlinge-erzaehlen/doaa-aus-syrien
Text 7: Videos über Dooa (Supplerende materiale)
DW Nachrichten
https://www.youtube.com/watch?v=t-co8_ERHfs
https://www.uno-fluechtlingshilfe.de/hilfe-weltweit/fluechtlinge-erzaehlen/doaa-aus-syrien/
Text 8: Merkel-Zitat im Rückblick: "Wir schaffen das" - Bilanz einer Botschaft
ZDF: 28.09.2021 19:27 Uhr
Text 9: Syrer in Deutschland - Neue Hoffnung auf eine Rückkehr
Text 10: Viele Menschen aus Syrien sehen ihre Zukunft in Deutschland
text 11: Die Wahlergebnis 2025
Text 12: Die AfD - Programmpunkte
Text 13. Was ist die AfD
https://www.kindersache.de/bereiche/wissen/politik/was-ist-die-afd
Text 14 Wahlplakate der AFD ( Supplerende Materiale)
Text 15: warum die AfD verboten werden könnte
Text 16: Om AfD: Karte über die AfD-wähler – Bundestagswahl 2021
https://www.zeit.de/politik/deutschland/2021-09/ergebnisse-bundestagswahl-gemeinde-karte
Text 16: Die AfD - Die Sendung Logo
Text 17: Zitate von AfD-Mitglieder Supplerende materiale ( kilde ukendt)
Text 18: Ein Deutschtürke, der keiner sein will
Westdeutsche Zeitung, 14. August 2018
Omfang : ca 50 sider
Faglige mål
forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
redegøre på tysk for kulturelle og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ausländer in Deutschland - die ersten Texte.docx
-
Relative pronominer ( henførende stedord) nyeste.pptx
-
Afsnit
-
Lektie: Forbered spørgsmålene, som I arbejdede med sidste gang rigtig godt. Vi tager samtaler 2 af gangen på gangen, mens filmen kører. Husk - man må ikke læse op -så skriv kun stikord. Spm. fik I udleveret på papir, men de ligger også på sidste time
-
Milla, Freja
-
Alle medbringer en gave til 20-30 kroner til julebingo.
-
Banko
-
Lest noch einmal Text 2 im kleinen Themenkreis - "Geschichte der Gastarbeiter" und beantwortet die Fragen zum Text unten. Wir arbeiten danach mit dem Film - Almanya
-
Læs Tekst 1. i kompendiet. Teksten hedder " Was ist der Unterschied" Lav også opgaverne til tekst 1 - (opgave 1 + 2+ 3) Vi starter timen med at gennemgå dem.
-
Jeg er desværre syg i dag. På vedhæftede dokument kan I se, hvad I skal arbejde med på timen. (Det bliver lektie til næste gang)
-
Jeg er desværre syg i dag. På vedhæftede dokument kan I se, hvad I skal arbejde med på timen. (Det bliver lektie til næste gang) Det er dokumentet nedenfor - Plan for timen i dag, I skal kigge på. Først er der rettevejledninger og til slut kommer de
-
Øvesætninger til næste prøve.docx
-
Lav alle tre opgaver under tekst 6 " Doaa aus Syrien" Vi deler klassen og gennemgår opgaverne - samtaler om teksten så vigtigt, at du er godt inde i den. ( Læs den evt. igen) Opgaverne skulle I gerne have lavet i fredags, hvor jeg var syg.
-
Arbejde ude :
-
Læs jeres besvarelser til øvesætningerne godt igennem . Hvis I printer dem ud, må I have dem med til prøven. Men I skal have printet før timen
-
Ausländer in Deutschland 30.1.2025.docx
-
Læs hejmme Text 9 og 10 i Themenkreis "Ausländer in Deutschland" (i den nye version af temakredsen, som ligger herunder) og besvar spm. under tekst 9 og 10.
-
Lest Text 11 im Themenkreis Ausländer in Deutschland. Beantwortet die Fragen unter dem Text
-
Lektie til tysk B-elever:
-
Grupper:
-
Notizen Förmliche Deutsche.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition - Eksamenstræning
Vi har til slut på skoleåret kort repeteret de læste temakredse og lavet eksamensøvelser
Omfang: 15 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Grammatik + lidt HK
Grammatik i hele det to-årige forløb
Vi har arbejdet med grammatik løbende i de to år med tysk B. Dels som en del af temakredsene med relevante opgaver til de læste tekster, dels som struktureret grammatikundervisning i emnerne : substantiver, verber, præpositioner, pronominer, adjektiver, ordstilling, genitiv , modalverber og infinitiver.
+ en lille smule HK omkring emnet Bewerbung
Omfang: ca 40 sider
Fokuspunkter:
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse
og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om
emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi”
Omfang: 50 sider
Vi har anvendt Min læring - i Bog og andre relevante grammatikbøger
Auf den richtigen Weg, Forlaget Ventus 2008, Henrik Thomasen og Dorthe Unnerup-Madsen
Eins, Zwei, Drei - Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234750921",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234750921",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234750921"
}