Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 h123tB2 Ty - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lone Niemann, Maj-Britt Fonager Storm
Hold
2023 h123tB2 Ty (
h123tB2 Ty
,
h2tB2 Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Landeskunde und Kultur - eksamensemne
Titel 2
Die deutsche Wirtschaft und deutsche Unternehmen
Titel 3
Forløb#3 Multi kulti Deutschland - eksamensemne
Titel 4
Forløb#4 Erinnerungskultur - eksamensemne
Titel 5
Forløb#5 Trends und Perspektiven - eksamensemne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Landeskunde und Kultur - eksamensemne
Intro til tysk kultur og sprog. Kender vi egentlig vores naboland? Vi har set på ligheder og forskelle - både sprogligt, socialt og kulturelt. Vi har også læst, set og talt om tyske traditioner. Vi har arbejdet med tekster om Deutschland, Die Bundesländer, die Deutschen, die Nationalhymne, Die deutsche Fahne, Vi har via tekster og udflugt til Flensborg fået et godt overblik over Tyskland og tyskernes kultur.
Vi har arbejdet med mundtlighed, præsentationer og lavet reklamefilm og interviews i Flensborg, hvor vi også var på virksomhedsbesøg i Otto Duborg.
Arbejdsformerne har været individuelt, par og grupper.
Derudover grundlæggende grammatik på MInlæring.
Indhold
Kernestof:
1. Landeskunde Light
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt - Gedicht
Peter Fox: Schwarz zu blau (Musikvideo)
Das Oktoberfest.docx
Oktoberfest | Deutsch Lernen Mit Geschichten
Text 1: Geschichte des Oktoberfests.
Das Oktoberfest in Zahlen.docx
December - deutsch.docx
Der kleine Nazi
NordwandIntro1.docx
Nordwand, 2008
Die dänische Minderheit in Schleswig-Holstein (1).docx
Steckbrief.doc
Supplerende stof:
Auf dem Oktoberfest | Das Bandtagebuch mit EINSHOCH6 | DW Deutsch Lernen
Bandtagebuch_10_Auf dem Oktoberfest_Manuskript.pdf
Minlæring - Substantiver
Merkmale des Films
Nordwand Bilder.docx
NordwandIntro1.docx
Der Eiger ist bei weitem nicht der höchste Berg der Welt.docx
UNDERVISNINGSFILM | Det danske sprog i forandring - Dansk i Tyskland - det danske mindretal
Join conversation - Susse live fra Flensborg
Minlæring - genitiv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Personlige
Kreativitet
IT
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Die deutsche Wirtschaft und deutsche Unternehmen
EKSAMENSEMNE
Et kig på udviklingen af det tyske arbejdsmarked med særligt fokus på nyere tid. Vi har læst en blanding af fiktive og ikke-fiktive tekster samt set små videoklip.
Eleverne har fremlagt et større projekt om en selvvalgt stor tysk virksomhed. De har tilegnet sig grundlæggende erhvervsrelateret terminologi.
Individuelt/par og grupper.
Grammatik på MINlæring.
Text 1: Wirtschaft 3
Text 2: Deutschland als Wirtschaftsland. 4
Text 3: Wirtschaftbereiche in Deutschland. 6
Text 4: Von Allianz bis SAP: Das sind die zehn wertvollsten Unternehmen Deutschlands. 11
Text 5: Made in: Was kommt woher?. 16
Text 6: „Made in Germany“ so gefragt wie nie. 19
Projekt: Erfolgreiche deutsche Firmen. 21
Text 7: Fritz-Kola – Die Geschichte der Kultbrause aus Hamburg. 24
Indhold
Kernestof:
Themenkreis - Die deutsche Wirtschaft.docx
Gina Ruck-Pauquèt: Arbeitslos
Supplerende stof:
Einstieg zum Thema - Meine Karriere
Überlegt zusammen (mündlich) Ist Arbeit wichtig für euch? Nennt Gründe. 1. Wie wichtig ist Arbeit in Dänemark? Gibt es auch Arbeit, die nicht bezahlt wird. Ist es dann noch Arbeit?
Minlæring - de tre tyske køn
Die größten deutschen Unternehmen & Arbeitgeber | zutun.de
Werbespotanalyse - Fritz-Kola.docx
Minlæring - verber - regelmæssige og uregelmæssige -
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 3
Forløb#3 Multi kulti Deutschland - eksamensemne
I dette forløb har vi fulgt "Gastarbeiter" fra 1950'erne til flygtninge i dag. Vi har brugt fiktive, ikke-fiktive tekster, set film og dokumentarer. Vi har fået et ret godt indblik i, hvordan det multikulturelle Tyskland ser ud i dag.
Grammatikopgaver på MInlæring.
Indhold
Kernestof:
Schwarzfahrer
Wirtschaftswunder pp.pptx
4. Migrantenliteratur
Integrationstheorie
Almanya – Willkommen in Deutschland ist ein deutscher Spielfilm aus dem Jahr 2011. Die Tragikomödie thematisiert die Frage der Heimat und Identität türkischer Gastarbeiter in Deutschland über mehrere Generationen hinweg. Das Kinodebüt der Schwestern
Wie haben die Zuwanderer Deutschland geprägt?
23271_tekst_1.pdf - Integration auf eigenes Risiko
Text 6 „Weine nicht, es kann nur besser werden“, S. 24
Al-Gear: Integration (Musikvideo)
Text 6 „Weine nicht, es kann nur besser werden“.
Text 11 Werbeplakate der AFD
Aus dem Nichts - 2g.docx
24565c2f74c41b65afa8b9b37ab13cfe5bc3c56f.jpg
Aus dem Nichts Film.pdf
Sie Weiß_Arbeitblatt.docx
Supplerende stof:
Both Not Half: How language shapes identity | Jassa Ahluwalia | TEDxChandigarh
Minlæring - hoved- og bisætning
"I kamp for fædrelandet"
DRTV - 21 SØNDAG: Höckes alternative Tyskland. På ubestemt tid. Kulturskatte forsvinder. [00:00 - 14:00]
Nynazisten Beate Zschäpe er dømt for 32 drabsforsøg.docx
Samtaleark - Aus dem Nichts (1).docx
Abbas Khider – Wikipedia
Abbas Khider.pptx
Shitstorm gegen Abbas Khider - Das Buch "Deutsch für alle" provoziert
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 4
Forløb#4 Erinnerungskultur - eksamensemne
Et meget langt forløb, som dækker over de forskellige tilgange Tyskland har til fortiden, herunder 2. verdenskrig, efterkrigstiden, DDR og eftertiden.
Vergangenheitsbewältigung har været et centralt begreb i tekst- og filmmaterialet. Hvordan har tyskerne gjort op med deres fortid?
Indhold
Kernestof:
Er war noch warm.docx
3: Erinnerungskultur
3.2 Videointerview: "Hilde M."
KZ-Aufseherin: "Wir konnten uns nicht vorstellen, was da im Lager passiert"
3.11 Günter Grass: "1938"
1938.docx
The Zone of Interest (Englisch für „Das Interessengebiet“) ist ein Spielfilm von Jonathan Glazer aus dem Jahr 2023. Bei dem Historienfilm handelt es sich um eine freie Adaption des gleichnamigen Romans des britischen Schriftstellers Martin Amis. Im M
3.10 Van Dyk/Heppner: "Wir sind wir"
Die dänische Minderheit in Schleswig-Holstein (1).docx
Steckbrief.doc
DDR
Familien Holzapfel: Mit der Seilbahn über die Mauer - tegnesrie
Balloon dokument.pdf
Bau und Fall der Berliner Mauer
Test the West I
Test the West II
Goodbye, Lenin.pdf
5.2 Ostalgie | Niemals vergessen
5.7 Die ersten 25 Jahre | Niemals vergessen
Text 1: Bettina Malter "Erinnert euch!"
Text 2: Andrea Hünniger "Das Leichentuch über den Jahrzehnten"
6: Politik und Neonazismus heute | Niemals vergessen
6.3 Das Grundgesetz | Niemals vergessen
6.9 Der rechtsextreme Mob hat seine Wurzeln in der DDR | Niemals vergessen
6.10 Kriegerin | Niemals vergessen
Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas | Genau!
Supplerende stof:
1: Indledning
2: Einstieg: Vergangenheitsbewältigung
2.1 Niemals vergessen
Minlæring - modalverber
2.1 Niemals vergessen - vigtige begivenheder i fortiden
Minlæring - genitiv
STOLPERSTEINE: LINKS
Stolperstein billede.png
1. Kurzgeschichte
Bildbeschreibung - Er war noch warm.docx
Aufgaben zu Er war noch warm.docx
Min mor angav sine børn til Gestapo - supplerende læsning
Stolpersteine: Gedenken an die NS-Opfer - Innehalten im Alltag - "Mit dem Kopf und dem Herzen stolpern"
Wie stellt ihr euch Nazi-Täter*innen vor? Wie werden sie in Filmen dargestellt, was assoziiert ihr damit? Wir Sammeln Adjektive, Substantive, Verben u.a an der Tafel.
Gerade auf LeMO gesehen: LeMO Biografie
Rudolf Hoess, former Auschwitz commandant, testifying at the Nuremberg trial, April 15, 1946
The VENGEFUL Execution Of Rudolf Höss - The Commandant of Auschwitz
The OBLIVIOUS Wife Of The Commandant Of Auschwitz
Viki-Filmheft-Nr37-THE_ZONE_OF_INTEREST.pdf
Heinz Brücher – Wikipedia
Bakspejl | Nazibotanikeren 4:4 - Natskyggeplanten | DR LYD
The song, and the Holocaust survivor, behind the year’s most stunning moment in film
Josef Wulf's Lied
ZOI Fotos.docx
Foto Beschreibung.docx
Die-Berliner-Mauer---ein-symbol-des-kalten-Krieges2.docx
simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer
ordstilling i bisætning
Possesive pronominer
Pronominer
UNDERVISNINGSFILM | Det danske sprog i forandring - Dansk i Tyskland - det danske mindretal
Join conversation - Susse live fra Flensborg
44079_ab_01.pdf 46126_ab_02_neu.pdf - Die deutsch deutsche Grenze
ab_03_0 (1).pdf ab_04.pdf - Fluchtmotive
werden oder bleiben?
Vladimir Lenin (1870-1924) - Russisk revolutionær - Lex
Sigmund Jähn - Der erste Deutsche im All Film - Google-søgning
871166-83894-jqemzeyziv-1520421814.jpeg
20080702-000209-7_preview_maxWidth_1120_maxHeight_1120_ppi_300_quality_100.jpg
German neo-nazis get pranked and Syrian workers go on strike - The #Observers
Abendland einfach erklärt
PEGIDA - Schnell & einfach erklärt - Herr Tietjen, Herr Tietjen...
6.4 Was ist Pegida? | Niemals vergessen
Relative pronominer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 5
Forløb#5 Trends und Perspektiven - eksamensemne
Hvilke trends indenfor robotter og AI opleves i Tyskland? Vi har arbejdet med kunstig intelligens i forhold til dating, og set på samarbejdet mellem robotter og mennesket.
Eleverne har selv været på "date" med Gliglish.
Indhold
Kernestof:
Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas | Genau!
Ich bin dein Mensch
Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein | Genau!
Exoskellette
Bernd Ziesemer: Adidas und Co. kehren Asien den Rücken | Genau!
Supplerende stof:
DRTV - Deadline: Merz og magten
I skal gå på date med Gliglish i 10 min. I skal tage billede af jeres "date" samtale, screen shot eller kopier over i word og uploade jeres samtale (på tysk, selvfølgelig) under elevfeedback.
The man who married a hologram in Japan can no longer communicate with his virtual wife | Entrepreneur
Einstieg - Generation Roboter - Wortschatz
Bilder beschreiben
Cobot definieren
Industri 4.0 - DI Digital -
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234763630", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234763630", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234763630" }