Holdet 2023 h123tB2 Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lone Niemann, Maj-Britt Fonager Storm
Hold 2023 h123tB2 Ty (h123tB2 Ty, h2tB2 Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Landeskunde und Kultur - eksamensemne
Titel 2 Die deutsche Wirtschaft und deutsche Unternehmen
Titel 3 Forløb#3 Multi kulti Deutschland - eksamensemne
Titel 4 Forløb#4 Erinnerungskultur - eksamensemne
Titel 5 Forløb#5 Trends und Perspektiven - eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Landeskunde und Kultur - eksamensemne

Intro til tysk kultur og sprog. Kender vi egentlig vores naboland? Vi har set på ligheder og forskelle - både sprogligt, socialt og kulturelt. Vi har også læst, set og talt om tyske traditioner. Vi har arbejdet med tekster om Deutschland, Die Bundesländer,  die Deutschen, die Nationalhymne, Die deutsche Fahne,  Vi har via tekster og udflugt til Flensborg fået et godt overblik over Tyskland og tyskernes kultur.
Vi har arbejdet med mundtlighed, præsentationer og lavet reklamefilm og interviews i Flensborg, hvor vi også var på virksomhedsbesøg i Otto Duborg.
Arbejdsformerne har været individuelt, par og grupper.
Derudover grundlæggende grammatik på MInlæring.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Die deutsche Wirtschaft und deutsche Unternehmen

EKSAMENSEMNE
Et kig på udviklingen af det tyske arbejdsmarked med særligt fokus på nyere tid. Vi har læst en blanding af fiktive og ikke-fiktive tekster samt set små videoklip.
Eleverne har fremlagt et større projekt om en selvvalgt stor tysk virksomhed. De har tilegnet sig grundlæggende erhvervsrelateret terminologi.
Individuelt/par og grupper.
Grammatik på MINlæring.

Text 1: Wirtschaft 3

Text 2: Deutschland als Wirtschaftsland. 4

Text 3: Wirtschaftbereiche in Deutschland. 6

Text 4: Von Allianz bis SAP: Das sind die zehn wertvollsten Unternehmen Deutschlands. 11

Text 5: Made in: Was kommt woher?. 16

Text 6: „Made in Germany“ so gefragt wie nie. 19

Projekt: Erfolgreiche deutsche Firmen. 21

Text 7: Fritz-Kola – Die Geschichte der Kultbrause aus Hamburg. 24

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb#3 Multi kulti Deutschland - eksamensemne

I dette forløb har vi fulgt "Gastarbeiter" fra 1950'erne til flygtninge i dag. Vi har brugt fiktive, ikke-fiktive tekster, set film og dokumentarer. Vi har fået et ret godt indblik i, hvordan det multikulturelle Tyskland ser ud i dag.

Grammatikopgaver på MInlæring.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Erinnerungskultur - eksamensemne

Et meget langt forløb, som dækker over de forskellige tilgange Tyskland har til fortiden, herunder 2. verdenskrig, efterkrigstiden, DDR og eftertiden.
Vergangenheitsbewältigung har været et centralt  begreb i tekst- og filmmaterialet. Hvordan har tyskerne gjort op med deres fortid?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb#5 Trends und Perspektiven - eksamensemne

Hvilke trends indenfor robotter og AI opleves i Tyskland?  Vi har arbejdet med kunstig intelligens i forhold til dating, og set på samarbejdet mellem robotter og mennesket.
Eleverne har selv været på "date" med Gliglish.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde