Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lone Niemann, Maj-Britt Fonager Storm
|
Hold
|
2023 h123tB4 Ty (h123tB4 Ty, h2tB4 Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Landeskunde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bundesländer
|
03-10-2023
|
OPG.1 Winterbaden
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jugend, Schule und Freundschaft
MATERIALE:
Jugend:
Andreas Bourani: ”Auf uns” Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime. https://aufuns.systime.dk/?id=138&L=0
Schule:
”Interview: Jacob Niels” Buch: Dein Deutschland. Kapitel: typisch Deutsch – typisch Dänisch. https://dd.systime.dk/?id=185
„Interview: Ulrich Müller“ (ibid.) https://dd.systime.dk/?id=186
Sachtext. „Das deutsche Schulsystem“ (ibid.) https://dd.systime.dk/?id=184#c1264
Freundschaft:
„Tobias Wieland: Der größte Fehler meines Lebens“ Buch: Los geht’s. Kapitel: In aller Freundschaft. https://losgehts.systime.dk/?id=132
„Napola“ Film (cfu)
Kurzgeschichte: „Die Unzertrennlichen“ von Martin Suter (ibid.) https://losgehts.systime.dk/?id=150#c559
Kurzgeschichte: „Zahl oder Adler“. Buch: Auf uns. Gyldendal. https://aufuns.systime.dk/?id=166
Beskrivelse:
Eleverne har fået kendskab til det tyske skolesystem og til forskellene mellem det danske og det tyske skolesystem gennem video-klip med elev (Jacob Niels) og lærer (Ulrich Muller). Tekst læse/lytte.
Arbejdsmetoder: individuelt, par- og gruppearbejde med opgaver og øvelser. Små individuelle fremlæggelse i grupper.
Filmen Napola så vi med fokus på venskabet mellem Albert og Friedrich.
Die Unzertrennlichen er en novelle om et venskab mellem to unge mænd som ender pga arbejde og karriere.
Zahl oder Adler er en novelle om hvordan en dreng for mere lyst til at lære og lave lektier gennem social aktivitet og venskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutsche Unternehmen: Adidas (EKSAMEN)
Materiale:
Text 1. Sachtext: Adidas – eine Sportmarke aus Deutschland. Buch: Aus aktuellem Anlass. Kapitel 2.2 Fussball in Deutschland. Systime. https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c484
Text 2. Dokumentar (cfu):
Die Dasslers Teil 1
Die Dasslers Teil 2
Text 3. Artikel: Ziesemer, Bernd: Adidas & Co. kehren Asien den Rücken (2017. Buch Genau, Gyldendal. Kapitel: Generation Robotter. https://genau.systime.dk/?id=156#c622
Text 4. Artikel: Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden. Buch: Auf den Punkt. Kapitel: Der Nachhaltige Punkt. Forlaget Columbus. https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&L=10&loopRedirect=1
Text 5. Artikel: „Fürchterliche Prognose für Aktie. Skandal-Rapper drückt Adidas tief in die Verlustzone“ (Ligger som Word dok. i Lectio. Teksten er forkortet ift originalen) KILDE: Kooperation mit Skandal-Rapper kommt Adidas teuer zu stehen - FOCUS online
Text 6. Artikel: Sportartikelhersteller Adidas will von Fußball-EM in Deutschland profitieren. (tektsten er forkortet) KILDE: Sportartikelhersteller Adidas will von Fußball-EM in Deutschland profitieren - FOCUS online
Som repetition i 2.g:
Text 7. https://slowgerman.com/2016/12/19/sg-132-adidas-und-puma/
Beskrivelse:
Eleverne har fået kendskab til en større tysk virksomheds udvikling historisk og udfordringer i dag med branding, markedsføring og bæredygtighed.
Arbejdsformer: tekstlæsning/dokumentar med tilhørende øvelser og opgaver. Par arbejde, små oplæg og individuelle skriftige opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Adidas
|
14-04-2024
|
Skriftlig opgave i klassen/Adidas
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das Multikulturelle Deutschland I (EKSAMEN)
MATERIALE:
Sachtext: „Die Geschichte der Gastarbeiter“ (Word Doc) Kilde: Deutsche Geschichte: Gastarbeiter - Deutsche Geschichte - Geschichte - Planet Wissen (planet-wissen.de)
Sachtext: „Multikulturelles Deutschland“ (Einstiegstext). Buch: Tyskbogen, Systime. Kapitel: Multikulturelles Deutschland. https://tyskbogen.systime.dk/?id=129
Film: Almanya – Willkommen in Deutschland
BESKRIVELSE:
Forløbet er en introduktion til det multikulturelle Tyskland og trækker tråde til efterkrigstidens ”Wirtschaftswunder”
Der har været fokus på filmen Almanya. Eleverne har lavet opgaver og øvelser parvis, en individuel skriftlig opgave samt fremlagt individuelle analyser fra filmen i gruppen for lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Almanya - gruppeopgave
|
15-05-2024
|
Almanya Individuel opgave. Personenbeschreibung
|
15-05-2024
|
Integration auf eigenes Risiko
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Urlaub, Tourismus und Reisen (EKSAMEN)
Text 1. Deutschland im Urlaub: Alle Fakten zum Thema „Urlaub der Deutschen“ (dok) Typisch Deutsch: So machen die Deutschen Urlaub | markt.de
Text 2. Wie und wo machen die Deutschen Urlaub?
Text 3. Das sind die wichtigsten Tourismustrends 2023 Urlaub 2023: Das sind die großen Trends beim Reisen - WELT
Text 4 Wie etische Bedenken die Wahl des Urlaubsziels beeinflussen.
Text 5. „Ferienplanung“ Novelle von Martin Suter
Text 6 (Wirtschaft) „Wenn du was ganz Verrücktes machen willst, dann mach Urlaub!“
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
Text 7: „Auf einen Salzburger kommen 12 Touristen – wenn Gäste zur Plage werden“. 10. Dezember 2019 www.Salzburg24.at
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kulturverständniss
Das Oktoberfest (alle tekster ligger som et kompendium i Lectio)
Text 1: Geschichte des Oktoberfests. (Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt)
Text 2: Alles bunt gemischt. ((Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt)
Text 3: Internet-Aufgabe. (Suche Informationen über das Oktoberfest https://www.oktoberfest.de/ )
Text 4: Maßnahmen für ein nachhaltiges und ökologisch verträgliches Oktoberfest.
• Suche Informationen darüber https://www.oktoberfest.de/ )
• Text: O'ZAPFT IS! Warum das Oktoberfest eines der umweltfreundlichsten Festivals der Welt ist https://www.thegreeneventplanner.com/post/oktoberfest
Text 5: Mein erstes Mal auf dem Oktoberfest. DW 1. Oktober 2018
Text 6: Die dänische Minderheit in Schleswig-Holstein.
https://syfo.de/de/ueber-ssf/die-daenische-minderheit
https://imgrenzgebiet.graenseforeningen.dk/sites/imgrenzgebiet.de/files/2021-10/Moin-Mojn_tysk_net.pdf
Text 7: Duborg Skolen – Ein Wiedersehen. https://flensburgjournal.de/duborg-skolen-ein-wiedersehen/
Under arbejdet med emnet har vi læst tekster om Oktoberfest og om Flensborg med fokus på det danske mindretal. Tekstlæsningen har haft til formål at øge elevernes ordforråd samt viden om grænselandet og om tysk kultur. Vi har desuden været inde på flere grammatiske emner gennem øvelser i forbindelse med tekstlæsningen.
Alle 2.g tyskelever var på en dagstur i Flensborg. Vi besøgte Duborg-skolen med foredrag, rundvisning og snak med eleverne om hvordan det er at gå på en dansk skole i Flensborg og være to-sproget. Eleverne løste derefter opgaver i Flensborg by på egen hånd, de skulle bl.a. lave et reklameindslag om Flenborg havn. Til slut var vi på virksomhedsbesøg hos Otto-Duborg, hvor vi fik et oplæg om grænsehandel.
I forbindelse med læsning af Oktoberfest-temaet arrangerede vi sammen med 2.g tysk eleverne ”Oktoberfest” med banko, quiz om Flensborg samt grammatikquiz og kåring af de bedste reklamefilm fra Flensborg. I baren kunne købes alkoholfri Flensburger Pils, som var indkøbt hos Otto-Duborg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mein erstes Mal auf dem Oktoberfest
|
19-09-2024
|
Flensborg
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das Multikulturelle Deutschland II (EKSAMEN)
Integration und Sport
Tekst 4. Leonie Gubela und Robin Köhler: Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen. https://werbinich.systime.dk/?id=146&L=0
Tekst 5: Sören Götz: Erstmal ankommen. https://werbinich.systime.dk/?id=150
Tekst 6: Migrationsdebatte in Deutschland wird schärfer (Video) https://www.dw.com/de/migrationsdebatte-in-deutschland-wird-sch%C3%A4rfer/video-67323081
Tekst 7: "Es reicht jetzt!" - Drei Schwarze Jugendliche über Rassismus (skriftlig afleveringsopgave)
Vi har haft fokus på racisme og integration i Tyskland og diskuteret, hvordan sport kan spille en rolle i god integration. Vi har arbejdet med emnet gennem tekstlæsning, øvelser til teksten, gruppesamtaler og skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Erstmal ankommen
|
05-11-2024
|
Drei Schwarze Jugendliche über Rassismus
|
12-11-2024
|
Drei Schwarze Jugendliche über Rassismus II
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nachkriegsgeschichte (EKSAMEN)
Tekst 1: Zwei deutsche Staaten Zwei deutsche Staaten - ZDFtivi
Tekst 2: Deutsche Geschichte – von der Teilung zum Mauerfall https://www.stern.de/politik/deutschland/von-der-teilung-zum-mauerfall-in-fuenf-minuten-3313966.html
Tekst 3: Die Arbeit der Trümmerfrauen. http://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm
Tekst 4: Berliner Luftbrücke logo!: 75 Jahre Berliner Luftbrücke - ZDFtivi
Tekst 5: Wie schafft man ein Wirtschaftswunder. https://www.youtube.com/watch?v=qj9941o7ySM
Tekst 6: Das Wunder von Bern (film)
Tekst 7: Die Berliner Mauer https://www.zdf.de/kinder/logo/vor-55-jahren-wurde-die-mauer-gebaut-100.html
Tekst 8: Die Klasse in Berlin, 1961 (doku drama cfu)
Tekst 9: Das Leben in der DDR (tekst) https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html
Gennem tekstlæsning, film, dokudrama og små videoklip har eleverne fået viden om tysk historie efter 1945. Vi har haft fokus på tekstlæsning og ordforråd samt grammatiske øvelser i forbindelse med tekstlæsningen. Desuden personkarakteristik i film og små mundtlige fremlæggelser og samtaleøvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die Klasse in Berlin, 1962
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Samtalefærdighed med Giglish
Forløb: Samtalefærdighed med Gliglish
Formål:
Eleverne træner samtalefærdighed i hverdagssituationer ved hjælp af Gliglish (AI). De forbedrer derigennem deres evne til at kommunikere i bestemte situationer, ligesom deres ordforråd styrkes. Frem for alt øges deres sproglige sikkerhed, som gerne skulle motivere dem til at deltage mere aktivt mundtligt i timerne og dermed også opnå en større sikkerhed til den mundtlige eksamen.
Eleverne træner på deres egne computere med Gliglish i 10 minutter i hvert modul. De opfordres desuden til selv at træne 10 min om dagen de resterende dage.
Gliglish tillader kun 10 min dagligt med gratis adgang, men efter vores vurdering er 10 min passende.
Oversigt over forløb forår 2025
Uge 5: 31/1 Introduktion til forløb
Introduktion til Gliglish
Persönliche Informationen angeben
Uge 8: 21/2 Bestellung in einem Fast-Food-Restaurant
Uge 9: 28/2 Ein Taxi rufen
Uge 10: 7/3 Einchecken am Flughafen
Uge 11: 14/3 Einchecken im Hotel
Uge 12: 21/3 Einen Fremden um Hilfe bitten
Uge 14: 4/4 Im Café
Uge 15: 11/4 Supermarkt Kasse
Uge 17: 25/4 Im Restaurant
Uge 18: 2/5 Während eines Vorstellungsgesprächs
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Film: Die Klasse in Berlin, 1961
-
Die Mauer II. Das Leben in der DDR und Mauerfall (2024).docx
-
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽
-
Medbring høretelefoner - vigtigt! - vi skal lave en sjov øvelse, hvor I skal bruge dem :-D (gerne med mikrofon)
-
Klassespejl og grupper h224tB4.docx
-
SG #132: Adidas und Puma - Slow German
-
Alle skal have set doku-dramaet "Die Klasse in Berlin, 1961" til i dag.
-
Medbring "Wunderark"
-
Medbring blyant og viskelæder
-
Die Volkswagen Story
-
Einigung in der VW-Krise
-
Hvilke Redemittel bør jeg kende? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
-
Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster? | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
-
TEKST Redigeret. Volkswagen in der Krise. Es lebe die Nostalgie.docx
-
Der neue Golf | Volkswagen
-
Das rhetorische Pentagramm | Gattungen
-
Eksamensøvelse.PP.Volkswagen in der Krise..docx
-
SG #117: BMW - Slow German
-
FORELØBIG.Undervisningsbeskrivelse 123tB4 224tB4 2025.docx
-
Links til Redemittel og metoder i Tysk.docx
-
Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk | Eins, Zwei, Drei - Mundtlig eksamen i tysk
-
plan:
-
Auf einen Salzburger kommen 12 Touristen.docx
-
Følgende elever fremlægger i dag:
-
FORELØBIG.Undervisningsbeskrivelse 123tB4 224tB4 2025 (1).docx
-
Auf einen Salzburger kommen 12 Touristen
-
Til prøven må du anvende disse hjælpemidler:
-
Opgaven
-
OBS!
-
Minlæring.TyskgramBasis.PERSONLIGE PRONOMINER
-
Minlæring.TyskgramBasis. POSSESSIVE PRONOMINER
-
Til jer der ikke fremlægger i dag:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Deutsche Unternehmen - Volkswagen (EKSAMEN)
Tekst 1: Die Volkswagen Story (Dokumentarserie Deutschlands grosse Klans, cfu)
Tekst 2: Einigung in der VW Krise. https://www.zdf.de/kinder/logo/vw-krise-102.html
Tekst 3: "Volkswagen in der Krise - es lebe die Nostalgie!" 2.11.2024 DW (Word dokument redigeret udgave)
Tekst 4: Werbung ”Der neue Golf, Volkswagen, 2024“ https://www.youtube.com/watch?v=BzqEs7GmQPs
Tekst 5: Podcast BMW. https://slowgerman.com/2016/03/01/sg-117-bmw/ (til perspektivering til die Autoindustrie)
Den tyske bilindustri er en vigtig industri i Tyskland. Vi har arbejdet med Volkswagen som et eksempel på det. Vi har set på virksomhedens historie og udfordringer under og efter 2. verdenskrig og vi har berørt de udfordringer VW har i dag. Gennem en analyse af en reklame har vi set på Volkswagens betydning i den tyske kultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Otto tekstforståelse og grammatik
|
29-08-2024
|
Volkswagen in der Krise
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og fremlæggelser
Anvendte tekster:
TEMA: Jugend, Schule und Freundschaft. TEXT: „Wie der Opa so der Enkel“ von Lea Flechtner. (Veröffentlicht in dem Buch: Wir sind Dortmund: Stolz in der Brust und das Herz auf der Zunge, 2018)
TEMA: Urlaub, Tourismus und Reisen. TEXT: Auszug aus der Novelle: „Wir wollen es uns so richtig schön machen“ von Angelika Kutsch.
TEMA: Urlaub, Tourismus und Reisen. TEXT: Bernadette Schmidt, „Klassenfahrt fürs Klima“, September/2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Grammatik
Grammatik:
Vi har primært arbejdet med grammatikemner i forbindelse med tekstlæsning og med udgangspunkt i online bogen Tyskgram Basis på MinLæring. https://app.minlaering.dk/bog/10
Supplerende har vi anvendt: Wie geht’s. Gyldendal. https://wiegehts.systime.dk/
Vi har haft fokus på følgende emner:
Sætningsanalyse (herunder kasus i sætningsled)
Ordklasser
Substantiver og artikler (herunder kasus og genitiv samt køn og bøjning i sg/pl)
Verber (hjælpeverber: sein, haben,werden. Bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber. Modalverber, verbets tider, kongruens)
Pronominer (personlige, possessive/eje, relative)
Præpositioner (med akkusativ, med dativ, dobbeltstyrende)
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Konjunktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234772749",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234772749",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60234772749"
}