Holdet 2023 h123tB4 Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lone Niemann, Maj-Britt Fonager Storm
Hold 2023 h123tB4 Ty (h123tB4 Ty, h2tB4 Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Landeskunde
Titel 2 Jugend, Schule und Freundschaft
Titel 3 Deutsche Unternehmen: Adidas (EKSAMEN)
Titel 4 Das Multikulturelle Deutschland I (EKSAMEN)
Titel 5 Urlaub, Tourismus und Reisen (EKSAMEN)
Titel 6 Kulturverständniss
Titel 7 Das Multikulturelle Deutschland II (EKSAMEN)
Titel 8 Nachkriegsgeschichte (EKSAMEN)
Titel 9 Samtalefærdighed med Giglish
Titel 10 Deutsche Unternehmen - Volkswagen (EKSAMEN)
Titel 11 Repetition og fremlæggelser
Titel 12 Grammatik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Landeskunde

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bundesländer 03-10-2023
OPG.1 Winterbaden 25-01-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jugend, Schule und Freundschaft

MATERIALE:

Jugend:
Andreas Bourani: ”Auf uns” Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime. https://aufuns.systime.dk/?id=138&L=0

Schule:
”Interview: Jacob Niels” Buch: Dein Deutschland. Kapitel: typisch Deutsch – typisch Dänisch. https://dd.systime.dk/?id=185

„Interview: Ulrich Müller“ (ibid.) https://dd.systime.dk/?id=186

Sachtext. „Das deutsche Schulsystem“ (ibid.) https://dd.systime.dk/?id=184#c1264

Freundschaft:
„Tobias Wieland: Der größte Fehler meines Lebens“ Buch: Los geht’s. Kapitel: In aller Freundschaft. https://losgehts.systime.dk/?id=132

„Napola“ Film (cfu)

Kurzgeschichte: „Die Unzertrennlichen“ von Martin Suter (ibid.) https://losgehts.systime.dk/?id=150#c559

Kurzgeschichte: „Zahl oder Adler“. Buch: Auf uns. Gyldendal. https://aufuns.systime.dk/?id=166



Beskrivelse:
Eleverne har fået kendskab til det tyske skolesystem og til forskellene mellem det danske og det tyske skolesystem gennem video-klip med elev (Jacob Niels) og lærer (Ulrich Muller). Tekst læse/lytte.

Arbejdsmetoder: individuelt, par- og gruppearbejde med opgaver og øvelser. Små individuelle fremlæggelse i grupper.

Filmen Napola så vi med fokus på venskabet mellem Albert og Friedrich.

Die Unzertrennlichen er en novelle om et venskab mellem to unge mænd som ender pga  arbejde og karriere.

Zahl oder Adler er en novelle om hvordan en dreng for mere lyst til at lære og lave lektier gennem social aktivitet og venskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deutsche Unternehmen: Adidas (EKSAMEN)

Materiale:

Text 1. Sachtext: Adidas – eine Sportmarke aus Deutschland. Buch: Aus aktuellem Anlass. Kapitel 2.2 Fussball in Deutschland. Systime. https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c484

Text 2. Dokumentar (cfu):
Die Dasslers Teil 1
Die Dasslers Teil 2

Text 3. Artikel: Ziesemer, Bernd: Adidas & Co. kehren Asien den Rücken (2017. Buch Genau, Gyldendal. Kapitel: Generation Robotter. https://genau.systime.dk/?id=156#c622

Text 4. Artikel: Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden. Buch: Auf den Punkt. Kapitel: Der Nachhaltige Punkt. Forlaget Columbus. https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&L=10&loopRedirect=1

Text 5. Artikel: „Fürchterliche Prognose für Aktie. Skandal-Rapper drückt Adidas tief in die Verlustzone“ (Ligger som Word dok. i Lectio. Teksten er forkortet ift originalen) KILDE: Kooperation mit Skandal-Rapper kommt Adidas teuer zu stehen - FOCUS online

Text 6. Artikel: Sportartikelhersteller Adidas will von Fußball-EM in Deutschland profitieren. (tektsten er forkortet) KILDE: Sportartikelhersteller Adidas will von Fußball-EM in Deutschland profitieren - FOCUS online

Som repetition i 2.g:
Text 7. https://slowgerman.com/2016/12/19/sg-132-adidas-und-puma/


Beskrivelse:
Eleverne har fået kendskab til en større tysk virksomheds udvikling historisk og udfordringer i dag med branding, markedsføring og bæredygtighed.

Arbejdsformer: tekstlæsning/dokumentar med tilhørende øvelser og opgaver. Par arbejde, små oplæg og individuelle skriftige opgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Adidas 14-04-2024
Skriftlig opgave i klassen/Adidas 02-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das Multikulturelle Deutschland I (EKSAMEN)

MATERIALE:

Sachtext: „Die Geschichte der Gastarbeiter“ (Word Doc) Kilde: Deutsche Geschichte: Gastarbeiter - Deutsche Geschichte - Geschichte - Planet Wissen (planet-wissen.de)

Sachtext: „Multikulturelles Deutschland“ (Einstiegstext). Buch: Tyskbogen, Systime. Kapitel: Multikulturelles Deutschland. https://tyskbogen.systime.dk/?id=129

Film: Almanya – Willkommen in Deutschland



BESKRIVELSE:
Forløbet er  en introduktion til det multikulturelle Tyskland og trækker tråde til efterkrigstidens ”Wirtschaftswunder”

Der har været fokus på filmen Almanya. Eleverne har lavet opgaver og øvelser parvis, en individuel skriftlig opgave samt fremlagt individuelle analyser fra filmen i gruppen for lærer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Almanya - gruppeopgave 15-05-2024
Almanya Individuel opgave. Personenbeschreibung 15-05-2024
Integration auf eigenes Risiko 02-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Urlaub, Tourismus und Reisen (EKSAMEN)


Text 1. Deutschland im Urlaub: Alle Fakten zum Thema „Urlaub der Deutschen“ (dok) Typisch Deutsch: So machen die Deutschen Urlaub | markt.de

Text 2. Wie und wo machen die Deutschen Urlaub?  

Text 3. Das sind die wichtigsten Tourismustrends 2023 Urlaub 2023: Das sind die großen Trends beim Reisen - WELT

Text 4 Wie etische Bedenken die Wahl des Urlaubsziels beeinflussen.

Text 5. „Ferienplanung“ Novelle von Martin Suter

Text 6 (Wirtschaft) „Wenn du was ganz Verrücktes machen willst, dann mach Urlaub!“
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149

Text 7: „Auf einen Salzburger kommen 12 Touristen – wenn Gäste zur Plage werden“. 10. Dezember 2019 www.Salzburg24.at
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kulturverständniss

Das Oktoberfest (alle tekster ligger som et kompendium i Lectio)

Text 1: Geschichte des Oktoberfests. (Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt)

Text 2:  Alles bunt gemischt. ((Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt)

Text 3:  Internet-Aufgabe. (Suche Informationen über das Oktoberfest https://www.oktoberfest.de/ )

Text 4: Maßnahmen für ein nachhaltiges und ökologisch verträgliches Oktoberfest.
• Suche Informationen darüber https://www.oktoberfest.de/ )
• Text: O'ZAPFT IS! Warum das Oktoberfest eines der umweltfreundlichsten Festivals der Welt ist https://www.thegreeneventplanner.com/post/oktoberfest

Text 5: Mein erstes Mal auf dem Oktoberfest. DW 1. Oktober 2018

Text 6: Die dänische Minderheit in Schleswig-Holstein.
https://syfo.de/de/ueber-ssf/die-daenische-minderheit
https://imgrenzgebiet.graenseforeningen.dk/sites/imgrenzgebiet.de/files/2021-10/Moin-Mojn_tysk_net.pdf

Text 7: Duborg Skolen – Ein Wiedersehen. https://flensburgjournal.de/duborg-skolen-ein-wiedersehen/



Under arbejdet med emnet har vi læst tekster om Oktoberfest og om Flensborg med fokus på det danske mindretal. Tekstlæsningen har haft til formål at øge elevernes ordforråd samt viden om grænselandet og om tysk kultur. Vi har desuden været inde på flere grammatiske emner gennem øvelser i forbindelse med tekstlæsningen.

Alle 2.g tyskelever var på en dagstur i Flensborg. Vi besøgte Duborg-skolen med foredrag, rundvisning og snak med eleverne om hvordan det er at gå på en dansk skole i Flensborg og være to-sproget. Eleverne løste derefter opgaver i Flensborg by på egen hånd, de skulle bl.a. lave et reklameindslag om Flenborg havn. Til slut var vi på virksomhedsbesøg hos Otto-Duborg, hvor vi fik et oplæg om grænsehandel.

I forbindelse med læsning af Oktoberfest-temaet arrangerede vi sammen med 2.g tysk eleverne   ”Oktoberfest” med banko, quiz om Flensborg samt grammatikquiz og kåring af de bedste reklamefilm fra Flensborg. I baren kunne købes alkoholfri Flensburger Pils, som var indkøbt hos Otto-Duborg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mein erstes Mal auf dem Oktoberfest 19-09-2024
Flensborg 01-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Das Multikulturelle Deutschland II (EKSAMEN)

Integration und Sport

Tekst 4. Leonie Gubela und Robin Köhler: Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen. https://werbinich.systime.dk/?id=146&L=0

Tekst 5: Sören Götz: Erstmal ankommen. https://werbinich.systime.dk/?id=150

Tekst 6:  Migrationsdebatte in Deutschland wird schärfer (Video) https://www.dw.com/de/migrationsdebatte-in-deutschland-wird-sch%C3%A4rfer/video-67323081

Tekst 7: "Es reicht jetzt!" - Drei Schwarze Jugendliche über Rassismus (skriftlig afleveringsopgave)

Vi har haft fokus på racisme og integration i Tyskland og diskuteret, hvordan sport kan spille en rolle i god integration. Vi har arbejdet med emnet gennem tekstlæsning, øvelser til teksten, gruppesamtaler og skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Erstmal ankommen 05-11-2024
Drei Schwarze Jugendliche über Rassismus 12-11-2024
Drei Schwarze Jugendliche über Rassismus II 13-11-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nachkriegsgeschichte (EKSAMEN)

Tekst 1: Zwei deutsche Staaten Zwei deutsche Staaten - ZDFtivi
Tekst 2: Deutsche Geschichte – von der Teilung zum Mauerfall https://www.stern.de/politik/deutschland/von-der-teilung-zum-mauerfall-in-fuenf-minuten-3313966.html

Tekst 3: Die Arbeit der Trümmerfrauen. http://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm

Tekst 4: Berliner Luftbrücke logo!: 75 Jahre Berliner Luftbrücke - ZDFtivi

Tekst 5: Wie schafft man ein Wirtschaftswunder. https://www.youtube.com/watch?v=qj9941o7ySM

Tekst 6: Das Wunder von Bern (film)

Tekst 7: Die Berliner Mauer https://www.zdf.de/kinder/logo/vor-55-jahren-wurde-die-mauer-gebaut-100.html

Tekst 8: Die Klasse in Berlin, 1961 (doku drama cfu)

Tekst 9: Das Leben in der DDR (tekst) https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html


Gennem tekstlæsning, film, dokudrama og små videoklip har eleverne fået viden om tysk historie efter 1945. Vi har haft fokus på tekstlæsning og ordforråd samt grammatiske øvelser i forbindelse med tekstlæsningen. Desuden personkarakteristik i film og små mundtlige fremlæggelser og samtaleøvelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Die Klasse in Berlin, 1962 16-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Samtalefærdighed med Giglish

Forløb: Samtalefærdighed med Gliglish

Formål:
Eleverne træner samtalefærdighed i hverdagssituationer ved hjælp af Gliglish (AI). De forbedrer derigennem deres evne til at kommunikere i bestemte situationer, ligesom deres ordforråd styrkes. Frem for alt øges deres sproglige sikkerhed, som gerne skulle motivere dem til at deltage mere aktivt mundtligt i timerne og dermed også opnå en større sikkerhed til den mundtlige eksamen.
Eleverne træner på deres egne computere med Gliglish i 10 minutter i hvert modul. De opfordres desuden til selv at træne 10 min om dagen de resterende dage.
Gliglish tillader kun 10 min dagligt med gratis adgang, men efter vores vurdering er 10 min passende.

Oversigt over forløb forår 2025

Uge 5: 31/1 Introduktion til forløb
                        Introduktion til Gliglish
                        Persönliche Informationen angeben
Uge 8: 21/2 Bestellung in einem Fast-Food-Restaurant
Uge 9: 28/2 Ein Taxi rufen
Uge 10: 7/3 Einchecken am Flughafen
Uge 11: 14/3 Einchecken im Hotel
Uge 12: 21/3 Einen Fremden um Hilfe bitten
Uge 14: 4/4 Im Café
Uge 15: 11/4 Supermarkt Kasse
Uge 17: 25/4 Im Restaurant
Uge 18: 2/5 Während eines Vorstellungsgesprächs

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig prøve 30-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Deutsche Unternehmen - Volkswagen (EKSAMEN)

Tekst 1: Die Volkswagen Story (Dokumentarserie Deutschlands grosse Klans, cfu)

Tekst 2: Einigung in der VW Krise. https://www.zdf.de/kinder/logo/vw-krise-102.html

Tekst 3: "Volkswagen in der Krise - es lebe die Nostalgie!" 2.11.2024 DW (Word dokument redigeret udgave)

Tekst 4: Werbung ”Der neue Golf, Volkswagen, 2024“ https://www.youtube.com/watch?v=BzqEs7GmQPs

Tekst 5: Podcast BMW. https://slowgerman.com/2016/03/01/sg-117-bmw/  (til perspektivering til die Autoindustrie)


Den tyske bilindustri er en vigtig industri i Tyskland. Vi har arbejdet med Volkswagen som et eksempel på det. Vi har set på virksomhedens historie og udfordringer under og efter 2. verdenskrig og vi har berørt de udfordringer VW har i dag. Gennem en analyse af en reklame har vi set på Volkswagens betydning i den tyske kultur.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Otto tekstforståelse og grammatik 29-08-2024
Volkswagen in der Krise 04-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og fremlæggelser

Anvendte tekster:

TEMA: Jugend, Schule und Freundschaft. TEXT: „Wie der Opa so der Enkel“ von Lea Flechtner. (Veröffentlicht in dem Buch: Wir sind Dortmund: Stolz in der Brust und das Herz auf der Zunge, 2018)

TEMA: Urlaub, Tourismus und Reisen. TEXT: Auszug aus der Novelle: „Wir wollen es uns so richtig schön machen“ von Angelika Kutsch.

TEMA: Urlaub, Tourismus und Reisen. TEXT: Bernadette Schmidt, „Klassenfahrt fürs Klima“, September/2019.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig prøve 30-04-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Grammatik

Grammatik:
Vi har primært arbejdet med grammatikemner i forbindelse med tekstlæsning og med udgangspunkt i online bogen Tyskgram Basis på MinLæring. https://app.minlaering.dk/bog/10

Supplerende har vi anvendt: Wie geht’s. Gyldendal. https://wiegehts.systime.dk/

Vi har haft fokus på følgende emner:
Sætningsanalyse (herunder kasus i sætningsled)
Ordklasser
Substantiver og artikler (herunder kasus og genitiv samt køn og bøjning i sg/pl)
Verber (hjælpeverber: sein, haben,werden. Bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber. Modalverber, verbets tider, kongruens)
Pronominer (personlige, possessive/eje, relative)
Præpositioner (med akkusativ, med dativ, dobbeltstyrende)
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Konjunktioner

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer