Holdet 2023 hh123vi Af - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e) Maria Lyskjær
Hold 2023 hh123vi Af (hh123vi Af, 2vi Af)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhedens og dens interne forhold
Titel 2 Virksomhedens eksterne forhold
Titel 3 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Titel 4 Konkurrencesituationen
Titel 5 Brancheanalyse
Titel 6 Strategi
Titel 7 Virksomhedens parametermix
Titel 8 Markedsanalyse og markedskort
Titel 9 Købsadfærd BtB
Titel 10 SMP-processen BtC
Titel 11 Eksamenscase og repetition
Titel 12 Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Kap. 6 i marketingbogen.
Ud over alle de købsadfærdsbegreber i dette kapitel vil vi også se på begrebet nudging.
Vi har set dokumentarfilmen "Ramt i Købehjernen", der beskriver neuromarketing og købsadfærd.
Og et afsnit af "Vanens magt" om nudging
Vi vil også arbejde med den digitale kunderejse og forskel på købsadfærd i fysiske butikker og ved onlinekøb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Strategi

Strategi
Vi arbejder med virksomhedens strategiske planlægning og sammenhæng mellem interne og eksterne analyser og SWOT.
Trussels- og mulighedsmatrix
Opstilling af TOWS
Virksomhedens værdier, mission og vision og mål
Hvad er mål
Konkurrencestrategier (Porters generiske strategier og Bowmans strategiske ur
Vækststrategier, herunder intensiveringsstrategierne fra Ansoffs vækstmatrixr

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Virksomhedens parametermix

Virksomhedens parametermix, kap. 14, 15, 16, 18, 20 og 22
Vi har derudover løbende igennem afsætning arbejdet med virksomhedens parametermix, ligesom der trækkes tråde tilbage til grundforløbets intro til de fire p'er
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsætningstest 2 13-05-2024
Afsætningsaflevering 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Markedsanalyse og markedskort

Kap. 1 markedsanalyse
Kap. 14 - markedskort

– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
-       Fejlkilder, repræsentativitet, reliabilitet og validitet

Gruppevis arbejde med at indsamle og behandle data til udfyldelse af markedskort og beregning af nøgletal, samt vurdering af strategiske tiltag på baggrund af de indsamlede data.

Gruppeprojekt - markedsanalyse. Gruppen præsenterer deres markedsanalyse ud fra markedsanalyseprocessens faser.

Big Data: Styrker og svagheder. Vi tager udgangspunkt i filmen Total tillid - Kinas masseovervågning, samt artiklen med Hobbii og deres brug af Big Data til at skabe content og relevans for deres kunder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Markedskortpræsentation 23-10-2024
Afsætningstest 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer