Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 hh123vi Af - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Afsætning B
Lærer(e)
Maria Lyskjær
Hold
2023 hh123vi Af (
hh123vi Af
,
2vi Af
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Virksomhedens og dens interne forhold
Titel 2
Virksomhedens eksterne forhold
Titel 3
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Titel 4
Konkurrencesituationen
Titel 5
Brancheanalyse
Titel 6
Strategi
Titel 7
Virksomhedens parametermix
Titel 8
Markedsanalyse og markedskort
Titel 9
Købsadfærd BtB
Titel 10
SMP-processen BtC
Titel 11
Eksamenscase og repetition
Titel 12
Eksamensrepetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Virksomhedens og dens interne forhold
Virksomhedsbegrebet,
Virksomhedskarakteristik
Konkurrencedygtighed
Forretningsmodeller og BMC
Værdikædeanalyser
SW-opstilling
Ide /mission, vision og mål
Indhold
Kernestof:
AFSÆTNING intro.pptx
1. Virksomheden (Ikke lektie)
Spørgsmål om Konkurrencedygtighed.docx
Opg. 2.2 om Apple/Iphone. Ud over spørgsmålet i opgaven skal I også:
Grupperne skal være klar til at præsentere deres virksomhedskarakteristik
2. Den interne situation (B)
2.2 Konkurrencedygtighed
Læse afsnit 2.3 om forretningsmodeller (se link)
Læse: 2.4 Business Model Canvas
2.5 Værdikæder Læg mærke til de forskellige værdikæder og de aktiviteter der indgår i dem. Hvorfor har hver virksomhedstype sin egen værdikæde?
Opgave til virksomhedens interne forhold med grupper.docx
2.6 SW-opstilling (overvej imens du læser hvilke stærke og svage sider Miinto har)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Virksomhedens eksterne forhold
Omverdensanalysen
OT-opstillingen
Muligheds - og trusselsmatrix
Indhold
Kernestof:
Opg. 3.1 (men både den afhængige og uafhængige omverden) opg. 3.5 og 3.7
3. Den eksterne situation (B)
3.1 Omverdensmodellen Inkl. begge underafsnit
Mens du læser: fokus på at du skal kunne forklare begreberne og de enkelte forhold i omverdensmodellen.
Du skal lytte til nedenstående podcast om Rema1000
Topchefernes strategi - Rema1000
3.2 OT-opstillling
I skal arbejde med case 3.3 Toms Gruppen (se link ovenfor)
Case 3.3: Toms Gruppen
Du skal lave en muligheds- og trusselsmatrix ud fra din OT-opstilling for Rema1000 som vi lavede i fredags.
Når din gruppe ikke er inde og præsentere, skal du læse nedenstående to afsnit om købemotiver og behov og løse opg. 6.2 og 6.3
6.2 Behov
6.3 Købemotiver
6.3 Købemotiver (opg. 6.2 og 6.3)
Toms Gruppen Case med ændringer.docx
Alle grupper skal være færdige med deres Toms Case og klar til at præsentere
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kap. 6 i marketingbogen.
Ud over alle de købsadfærdsbegreber i dette kapitel vil vi også se på begrebet nudging.
Vi har set dokumentarfilmen "Ramt i Købehjernen", der beskriver neuromarketing og købsadfærd.
Og et afsnit af "Vanens magt" om nudging
Vi vil også arbejde med den digitale kunderejse og forskel på købsadfærd i fysiske butikker og ved onlinekøb.
Indhold
Kernestof:
Når din gruppe ikke er inde og præsentere, skal du læse nedenstående to afsnit om købemotiver og behov og løse opg. 6.2 og 6.3
6.2 Behov
6.3 Købemotiver
6.3 Købemotiver (opg. 6.2 og 6.3)
Toms Gruppen Case med ændringer.docx
Alle grupper skal være færdige med deres Toms Case og klar til at præsentere
Opg. 6.2 og 6.3 som I arbejdede med i tirsdags er lektie (ligesom afsnit 6.2 og 6.3 er)
6.4 Beslutningsprocessen
Film om købsadfærd.docx
Se de to videoer i afsnit 6.4 om konverteringstragten
Og læs afsnit 6.5 om købstyper (dem kender I) og købsadfærdstyper (det er nyt, så læs grundigt om disse). Hav fokus på at kunne forklare:
Grupper til film
Hvis du var fraværende i fredags: Læs dokumentet om filmen I skal lave og se hvilken gruppe du er kommet i.
Læs afsnit 6.6 Køberoller
Analyse af onlinekøbsadfærd.docx læs denne undersøgelse - vi bruger den i modulet til at analysere købsadfærd
6.7 Andre købsadfærdsbegreber
Lektie til dette modul: forberede til test. Se under opgaver hvilke kapitler der er med i testen.
MLO HH1 Afsætning Jan 2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Konkurrencesituationen
Konkurrencesituationen
Markedskarakteristik
Konkurrencemæssige positioner
BtB og BtC
Konkurrentidentifikation - og konkurrencetragtmodellen
Markedsandele
Præferencer
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med opg. 4.1 og 4.2
Jeres "Nudge" som I arbejdede med i onsdags skal præsenteres i dag. Se opgavebeskrivelsen under modulet onsdag d. 17/1
4. Konkurrenceforhold (B)
4.1 Markedskarakteristik
Købsadfærdsfilmen skal være færdig til i dag
4.2 Konsument- og producentmarkedet
4.3 Konkurrentidentifikation
4._Konkurrenceforhold.pptx
4.4 Markedsandel og præferencer
4.5 Konkurrencemæssige positioner
4.6 Konkurrentanalyse
Kinesiske netbutikker stormer frem: Her e-handler danskerne i udlandet
Opgave til emnet bæredygtighed og CSR og filmen the True Cost.docx
10.6 Bæredygtighed
I skal være færdige med spørgsmålene i vedhæftede opgave (undt. spg. 5, I må meget gerne have infosøgt, men behøver ikke at have den færdig:
Gruppe 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Brancheanalyse
Brancheanalyse og branchekarakteristik
Porters 5 forces
Gruppearbejde og præsentationer af selvvalgt tøjvirksomhed og en analyse af dens branche.
Kap. 5 og supplerende materiale og infosøgning som eleverne selv har skullet foretage
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal du læse om brancheforhold og brancheanalysen, som jeg kort introducerede jer for sidste gang.
5.2 Brancheanalyse
Evalueringsark af gruppepræsentation i afsætning.docx
Spg. til Brancheanalysen.docx
Lektie: Alle grupper skal være klar til at præsentere deres analyser i dette modul
Gruppe 1Hussain Imad Al-Iessa (GANNI)Kristian RosenmeyerMathias Sundahl HoldorfMathias Agerschou BahnGruppe 2Marcus Lorang Sørensen (HERMES)Alan AhmadClara Klinge CorneliusHerine GrigoryanGruppe 3Jasmin Qi Sjørslev Petersen (ELSK)William Blichert-Tof
Grupper der skal præsentere:
Genlæs kap. 5. Vi tester forståelsen af Porters 5 forces-modellen med en lille prøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Strategi
Strategi
Vi arbejder med virksomhedens strategiske planlægning og sammenhæng mellem interne og eksterne analyser og SWOT.
Trussels- og mulighedsmatrix
Opstilling af TOWS
Virksomhedens værdier, mission og vision og mål
Hvad er mål
Konkurrencestrategier (Porters generiske strategier og Bowmans strategiske ur
Vækststrategier, herunder intensiveringsstrategierne fra Ansoffs vækstmatrixr
Indhold
Kernestof:
Læs disse tre afsnit i kap. 8 i Marketingbogen
8.1 SWOT-opstilling
8.2 TOWS-matrix
Opg. 8.2 som I arbejdede med i sidste modul, er lektie til i dag.
8.3 Mission, vision og værdier
8.4 Konkurrencestrategier
Mens du læser bedes du besvare følgende spørgsmål:
8.5 Vækststrategier
Efter relancering: Toms Guld Barre leverer markant vækst – Dansk Markedsføring
Ny justering: Tesla sænker priserne
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Mens du læser skal du have fokus på at kunne forklare følgende:
Vi samler op på de tre artikler fra virtuel uv og spørgsmål til disse, samt Ansoffs vækstmatrix. Så genlæs evt. afsnit 8.5 så du er klar til at forklare de tre intensiveringsstrategier
8.6 Bowmans strategiske ur
sQuiz: Siden er låst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Virksomhedens parametermix
Virksomhedens parametermix, kap. 14, 15, 16, 18, 20 og 22
Vi har derudover løbende igennem afsætning arbejdet med virksomhedens parametermix, ligesom der trækkes tråde tilbage til grundforløbets intro til de fire p'er
Indhold
Kernestof:
Hjernen bag Airtox: Derfor bruger vi millioner på annoncer – Dansk Markedsføring
15. Produkt (B)
15.1 Klassifikation af produkter
15.2 Kvalitet
15.3 Sortiment
Du vil nok opleve at det er lidt repetition fra grundforløbet. Så du skal have styr på:
Begreber og modeller til test.docx
15.4 Mærkestrategi
15.5 Branding
15.6 Produktets livscyklus (PLC)
Mens du læser hav fokus på:
Hvis du har taget dit noteark (det A3 ark jeg udleverede sidste afsætningsmodul) med hjem, så HUSK at medbringe det i dag.
Du bedes læse de to vedhæftede links om promotion (de første to afsnit i kap. 22)
22.1 Organisering af promotionaktiviteter
22.2 Promotionbudskab og -indhold
Præsentation af analyse af selvvalgt Airtox-reklame. Analysen skal indeholde kommunikationsmodellen, AIDAE modellen samt eksempler på Airtox' anvendelse på push og pull-medier.
22.3 Promotionformer Læs afsnit 22.3 og alle underafsnittene - nogle kan måske skimmes, da I blev introduceret for dem i grundforløbet.
Do It For Denmark! | Spies Rejser
DO IT FOR MOM (Do it for Denmark 2) | Spies Rejser
DO IT FOREVER (Do it for Denmark 3) | Spies Rejser
22.6 Viral markedsføring
Mens du læser, hav fokus på at kunne forklare Gladwells 3 årsager til viral spredning:
HH2 afs første time.pptx
22.4 Direct marketing
22.4.3 Loyalitetsklubber
Imens du læser skal du have særligt fokus på at kunne forklare:
I timen ser vi på Websites og algoritmer og ser filmene om webannoncering og algoritmer (afsnit 22.5.2)
Vi arbejder med opg. 22.11 og 22.12
22.5 Online marketing
22.5.1 Paid, owned og earned media
Iøjnefaldende outdoor: Dyrker franske kartofler på Hovedbanen - Dansk Markedsføring
Opg. 22.12 Bog & Ide som I arbejdede med i sidste modul er lektie
Læse afsnit 22.5.3, 22.5.4 og 22.5.5
Læse afsnit 22.5.6 og 22.5.7 om SOME og influencermarketing
Søstrene Grenes anvendelse af promotionmix og promotionstrategi.docx
sQuiz: Siden er låst
18.2 Priselasticitet
18.4 Prisdifferentiering
18.5 Prisfastsættelse for nye produkter
Husk forståelsesopgaver til kap. 18 er lektie til i dag
20. Distribution (B)
20.1 Direkte og indirekte distribution
20.2 Distributionskanaler
Mens du læser bedes du have fokus på:
Adgangskoder Studenten_til Lectio.pdf
Søskendepar overtog biograf i 2022.pdf
Afsnit
16. Serviceydelser (B)
16.1 Serviceydelser som begreb
16.2 Servicepakke og værdikæde
16.3 Serviceleverancesystem
16.4 De 7 P’er
Begreber I skal have fokus på imens i læser:
2.4 Business Model Canvas (evt. skimme dette afsnit, hvis du har glemt hvad BMC går ud på)
14. Marketingmix (B) | Marketing – en grundbog i afsætning
14.1 Marketingmix og PLC-forløb | Marketing – en grundbog i afsætning
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afsætningstest 2
13-05-2024
Afsætningsaflevering
26-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Markedsanalyse og markedskort
Kap. 1 markedsanalyse
Kap. 14 - markedskort
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Fejlkilder, repræsentativitet, reliabilitet og validitet
Gruppevis arbejde med at indsamle og behandle data til udfyldelse af markedskort og beregning af nøgletal, samt vurdering af strategiske tiltag på baggrund af de indsamlede data.
Gruppeprojekt - markedsanalyse. Gruppen præsenterer deres markedsanalyse ud fra markedsanalyseprocessens faser.
Big Data: Styrker og svagheder. Vi tager udgangspunkt i filmen Total tillid - Kinas masseovervågning, samt artiklen med Hobbii og deres brug af Big Data til at skabe content og relevans for deres kunder.
Indhold
Kernestof:
14.2 Markedskortet | Marketing – en grundbog i afsætning
Til i dag skal I være færdige med at lave det visuelle markedskort, samt være færdige med beregning af nøgletallene + læse de to vedhæftede afsnit
14.3 Push- og pull-strategi | Marketing – en grundbog i afsætning
Forbrugerundersøgelse af æg.docx
https://marketing.systime.dk/?id=412
1.1 Formål med dataindsamling | Marketing – en grundbog i afsætning
1.2 Data | Marketing – en grundbog i afsætning
MLO HH2 Afsætning Okt. 2024 A
MLO HH2 Afsætning Okt. 2024 - Ekstra Tid
Afsætningstest HH2.pdf
Markedsanalyse.pptx
Opgave markedsanalyse Euromonitor.docx
1.3 Databaser | Marketing – en grundbog i afsætning
1.4 Kvalitative metoder | Marketing – en grundbog i afsætning
1.6 Spørgeskemaudformning | Marketing – en grundbog i afsætning
Spørgeskemaundersøgelse
1.5 Kvantitative metoder | Marketing – en grundbog i afsætning
1.7 Stikprøveplan | Marketing – en grundbog i afsætning
Case 1.4: Dataindsamling i praksis | Marketing – en grundbog i afsætning
1.8 Stikprøveudvælgelse | Marketing – en grundbog i afsætning
1.9 Fejlkilder | Marketing – en grundbog i afsætning
1.10 Repræsentativitet | Marketing – en grundbog i afsætning
1.12 Big data | Marketing – en grundbog i afsætning
Jeres markedsanalyser skal være klar til præsentation i dag
Hobbii runder over to millioner medlemmer i kundeklub - Dansk Markedsføring
Lektie til idag:
sQuiz: Siden er låst
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Markedskortpræsentation
23-10-2024
Afsætningstest
31-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Købsadfærd BtB
Hele kap. 7 Købsadfærd på producentmarkedet
Indhold
Kernestof:
7. Købsadfærd på producentmarkedet (B) | Marketing – en grundbog i afsætning
7.1 Delmarkeder på producentmarkedet | Marketing – en grundbog i afsætning
Hvilke tre delmarkeder inddeles BtB markedet i?Hvad kendetegner de tre markeder?
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Titel
Julehygge i afsætning.docx Grupper:
7.2 Købstyper på producentmarkedet | Marketing – en grundbog i afsætning
7.3 Købsbeslutningsproces på producentmarkedet | Marketing – en grundbog i afsætning
Opgave i Købsadfærd på producentmarkedet.docx
Købsadfærd på producentmarkedet.pptx
Lektie: opg. 7.3 om købstyper og købsbeslutningsproces/buy grid ifm flyrejser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SMP-processen BtC
SMP processen
Gruppepræsentationer af Gallups Kompas-segmenterne
Conzoom livstilsmodellen
Vi arbejder med Matas som casevirksomhed.
Vi ser udsendelsen "Kender du typen" - til at identificere Kompas og Conzoomgruppe.
Positioneringskort - relaterer tilbage til grundforløbet
Indhold
Kernestof:
11. Segmentering, målgruppevalg og positionering (B) | Marketing – en grundbog i afsætning
11.3 Livsstilsanalyser | Marketing – en grundbog i afsætning
Gallup Kompas | Marketing – en grundbog i afsætning
Med udgangspunkt i artiklen om Matas vi ser de to film sammen: Matas ude med ny kampagne til flere målgrupper - Dansk Markedsføring
Analyse: Sådan ville Super Bowl-reklamerne klare sig i Danmark - Dansk Markedsføring
Conzoommodellen - opgave.docx
Conzoom®-modellen | Marketing – en grundbog i afsætning
11.4 Personaer | Marketing – en grundbog i afsætning
Læse grundigt om din Conzoomgruppe (og undergrupper, så hvis du fx. har Conzoomgruppe A, skal du også læse om undergrupperne til A; A1, A2, A3, A4 og A5)
11._Segmentering_maalgruppevalg_og_positionering.pptx
11.5 Målgruppevalg | Marketing – en grundbog i afsætning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksamenscase og repetition
Vi arbejder med virksomheden Padelrack som vi har besøgt og søgt yderligere informationer om + om branchen (bl.a. i Euromonitor)
Eksamenscasen dækker kernestofområdet i afsætning B bredt og der udarbejdes et skriftligt produkt (powerpoint) som der kan relateres til til eksamen
Indhold
Kernestof:
14. Marketingmix (B) | Marketing – en grundbog i afsætning
14.1 Marketingmix og PLC-forløb | Marketing – en grundbog i afsætning
HUSK jeres spørgsmål til virksomheden. Og husk dette er jeres eksamensforløb, og jeres mulighed for at få input til de analyser jeres forløb skal omfatte, så det er vigtigt at I har overblik over hvilke informationer I skal bruge for at kunne gennemf
Infosøgning om branchen - I skal have fundet min. 10 kilder om branchen for padeludstyr. Det kan både være målgruppens købsadfærd og præferencer, konkurrenter, væksten i denne sportsgren oma.
Sportswear_in_Denmark_Analysis.pdf
https://www.csr.dk/post-vaekst-bolgen-rammer-danske-virksomheder
Faglige mål og kernestof Afsætning B.docx
Husk dine noter fra besøget hos Padelrack
I skal i grupperne sørge for at give hinanden lektier for, til jeres eksamensprojekt.
Megatrends_in_Denmark (1).pdf
Vi trækker lod om hvilke grupper der præsenterer hvilke dele af deres forløb. Dvs. alle grupper skal være klar til at præsentere alle analyser:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksamensrepetition
Indhold
Kernestof:
Eksamensguide og Metode - Afsætning.pdf
Blev du ikke færdig med eksamenscasen i mandags (altså fik du ikke lavet de analyser der var relevante for din valgte udfordring) så er de lektie til idag. Men husk: Det skal i denne forbindelse være kort - ikke lange skriftlige analyser. Noter hvilk
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62734004677", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62734004677", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62734004677" }