Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Disa Dybro, Nadia Sharpe Faurholt, Simon Bruno Andersen
|
Hold
|
2023 hh123ia1 Ma (hh123ia1 Ma, 2ia1 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
Grupperet og ugrupperet data. Observationer, hyppigheder og frekvens. intervaller. Histogram, sumkurve, pinde/søjlediagram, trappediagram. Middeltal, median, gennemsnit, kvartilsæt. varians og spredning. standardafvigelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Indhold:
• Eksponentielle funktioner – forskrift, a og b, r og graf, Dm(f), Vm(f) og karakteristika
• Sammenhæng mellem a og funktionens monotoniforhold
• Formler til beregning af a og b ud fra to kendte punkter på grafen samt beviser af disse to formler
• Generelt om anvendelse
• Logaritmefunktioner herunder Dm, Vm og regneregler
• Aflæsning og beregning af funktionsværdier samt aflæsning og beregning af x-værdier for kendte funktionsværdier
• Fordoblings- og halveringstid dels ved grafisk aflæsning og dels ved beregning vha. formler samt bevis for disse to formler
• Potensregneregler
• Eksponentielle ligninger samt beviser for to generelle formler til løsning af eksponentielle ligninger
• Opstilling af model (bl.a. i forbindelse med afskrivning efter saldometoden)
• Sammenligne med fremskrivningsformlen (renteformlen)
• Tilnærmelsesvise eksponentielle funktioner herunder anvendelse af regression. Determinationskoefficienten/forklaringsgraden
Progression:
Eleverne indføres i emnet via eksempler og gradvist diskuteres forskrift og egenskaber. Løsning af ligninger med eksponentielle funktioner først via grafers skæringspunkter og senere vha. formler med indføring af logaritmer.
Grafer (i alm. koordinatsystem) frembragt i Nspire bruges igen som et IT-redskab, der kan lette forståelsen.
Eleverne modellerer praktiske problemer vha. eksponentielle udviklinger.
Særlige fokuspunkter: Faglige - • Opstille og håndtere formler • Vurdere løsninger • Symbolbehandlingskompetence • Modellering
Almene (tværfaglige) - • Argumentation • Faglig diskussion • Mundtlig udtryksfærdighed • Skriftlig udtryksfærdighed
IT - Nspire
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave eksponentielle funktioner
|
28-01-2024
|
test i eksponentialfunktioner
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Finansiel regning
Indhold:
• Renteformlen, fremskrivning og tilbageskrivning
• Sammenligning af fremskrivningsformlen og eksponentielle funktioner
• Bestemmelse af rentefod og bestemmelse af antal terminer for en kapital
• Udledning af formler for K0, r og n ud fra fremskrivningsformlen
• Gennemsnitlig rente pr. termin, nominel og effektiv rente samt ÅOP
• Definition af en annuitet
• Fremtidsværdi af en annuitet og nutidsværdi af en annuitet samt bestemmelse af ydelsen og antal ydelser. Udledning af formler for y og n ud fra hhv. opsparingsformlen og gældsformlen
• Beregning af restgæld, rentebeløb og afdrag ved termin nr. t vha. formler
• Inddragelse af finansregneren i Nspire
• Amortisationstabel for annuitetslån når alle ydelser er lige store samt når sidste ydelse er mindre end de foregående
• Serielån og fast lån samt amortisationstabeller for disse låntyper
Progression:
Eleverne bevæger sig fra simpel fremskrivning til annuitetsregning. Anvendelse af formler, udledning af formler og anvendelse af IT-værktøj.
Særlige fokuspunkter:
Faglige - • Opstille og håndtere formler • Vurdere løsninger • Symbolbehandlingskompetence
Almene (tværfaglige) - • Argumentation • Faglig diskussion • Mundtlig udtryksfærdighed • Skriftlig udtryksfærdighed • Selvstændigt arbejde
TI - Nspire og Excel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering- eksponentielle beviser
|
03-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
andengradspolynomier
Indhold:
• Forskrift og koefficienternes betydning for grafen
• Beregning af diskriminanten og dennes betydning for grafen samt antallet af nulpunkter
• Aflæsning og beregning af funktionsværdier samt aflæsning og beregning af x-værdier for kendte funktionsværdier
• Nulpunktsformlen
• Toppunktsformlen
• Andengradsligninger
• Skæringspunkt(er) mellem parabler samt mellem parabel og lineær funktion
• Definitions- og værdimængde
• Fortegnsundersøgelse
• Monotoniforhold og ekstrema
• Løsning af bl.a. økonomiske problemstilling vha. andengradspolynomier.
MANGLER: fleregrads polynomier.
Progression:
Eleverne går fra en indledende grafisk forståelse til en dybere matematisk forståelse. Eleverne arbejder mere med begrebet forskrift, som de allerede har et kendskab til fra de lineære funktioner.
Grafer frembragt i Nspire bruges som et IT-redskab, der kan lette forståelsen.
Eleverne skal være i stand til at forstå simple ræsonnementer.
Særlige fokuspunkter:
Faglige - • Opstille og håndtere formler • Vurdere løsninger • Symbolbehandlingskompetence • Modellering
Almene (tværfaglige) - • Argumentation • Faglig diskussion • Mundtlig udtryksfærdighed • Skriftlig udtryksfærdighed
TI - Nspire
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave finansiel regning
|
07-04-2024
|
Emneopgave 2.grads polynomier
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lineær programmering
Under emnet 'Lineær programmering' arbejdes med:
- Hvad er en funktion i to variable?
- Hvordan illustreres en niveaulinje i et koordinatsystem?
- Hvad er et polygonområde?
- Hvad er en kriteriefunktion?
- Hvordan løses et maksimeringsproblem?
- Hvordan løses et minimeringsproblem?
- Beskriv algoritmen til løsning af LP-modeller.
- Hvad kan lineær programmering anvendes til i praksis?
- Hvad er en følsomhedsanalyse?
- Beskriv algoritmen i en følsomhedsanalyse.
- Hvad er hjørneinspektion?
- Hvad betyder det, at en begrænsning er redundant?
Kernestof: Matematik C hhx, systime, kapitel 7
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave lineær programmering
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
Indhold:
• Differentialkvotient f ´ defineret både i et enkelt punkt som hældningskoefficient for tangenten i dette punkt og defineret ud fra differenskvotienten (sekanthældningen)
• Tretrinsreglen
• Anvendelse af tretrinsreglen til bestemmelse af differentialkvotienter
• Differentiabilitet og kontinuitet
• Tangentligning ud fra et kendt røringspunkt
• Bestemmelse af tangentens røringspunkt og ligning ud fra oplysning om tangentens hældning
• Regneregler for differentialkvotienter for sumfunktion, differensfunktion og produktfunktion af en konstant og en funktion.
• Differentialkvotient for polynomier, eksponentielle funktioner.
• Sammenhængen mellem mulige ekstrema hhv. vandret vendetangent for f og nulpunkterne for f´ samt sammenhængen mellem monotoniforholdene for f og fortegnet for f´
• f´´ og udledning af f´´ for forskellige funktionstyper
• Sammenhængen mellem fortegnet for f´´ og krumning af grafen for f.
• Betegnelserne konveks funktion og konkav funktion
• Ligningerne for vendetangenterne til grafen for f, og sammenhængen mellem vendetangentens røringspunkt og nulpunkterne for f ´´
• Definitionsmængde
• Fortegnsvariation
• Monotoniforhold
• Ekstrema (lokale og globale)
• Vendetangenter (vandret og skrå) - røringspunkt og ligning for vendetangent
• Værdimængde
• Graf
• Newton's metode til approksimation af kvadratrødder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighed
Indhold:
Multiplikationsformlen
Sandsynlighedsfelt
Venn-Diagram
Hændelser
Disjunkte hændelser
Middelværdi, Varians og Standardafvigelse/Spredning
Forskel på statistik og sandsynlighedsregning
Stokastisk afhængighed
Stokastisk uafhængighed
Komplementære hændelser
Symmetrisk sandsynlighedsfelt
Udfaldsrum
Betinget sandsynlighed
Foreningshændelse
Fælleshændelse
Stokastisk variabel
Diskret og kontinuert.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fordelinger og test
Indhold:
Binomialfordelingen
Antalsparameter
Sandsynlighedsparameter
Kombinatorik
Succes/fiasko
Punktsandsynlighed
Middelværdi
Spredning
Normalfordeling
Grafer for normalfordelinger
Standardnormalfordeling
Forskrift for normalfordeling
Beregning af z-fraktiler (CAS)
Sammenligning med binomialfordeling og normalfordeling
Diskrete/kontinuert
Krav for approksimation af binomialfordeling med normalfordeling
Konfidensintervaller for andel
Signifikansniveau
Hypoteser
Chi-i-anden-test for uafhængighed
Beregning af forventede værdier
Beregning af teststørrelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt
Indhold:
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forberedelse af mundtlig eksamen
Indhold:
Forberedelse af spørgsmål
Repetition af tidligere emner
Mindstekravsopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740970764",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740970764",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740970764"
}