Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Else Egelund Rasmussen, Nadia Sharpe Faurholt
|
Hold
|
2023 hh123ia2 Ma (hh123ia2 Ma, 2ia2 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv Statistik
Fokus på:
Indekstal
Diskrete og kontinuerte variable - herunder:
- hyppighedstabel: hyppighed, frekvens og summeret frekvens
- pindediagram, søljediagram, trappediagram og sumkurve.
- Boksplot.
- Deskriptorer og variationsmål: Typetal, Største og mindste værdi, Variationsbredde, Fraktiler, kvartilsæt og kvartilafstand, Middelværdi, varians og spredning. Under grupperede variable: Typeinterval, Fraktiler, kvartilsæt og kvartilafstand, Middelværdi, varians og spredning
- Supplerende: residualplots
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hjælp til procentregning.pdf
-
Vi bruger primært bogen: Matematik C hhx. Giv den en stjerne på Systime, så den altid ligger på forsiden.
-
Dagens PowerPoint: Talforståelse_procentregning og indekstal_2023.pptx
-
Begrebsark tilknyttet Deskriptiv Statistik - mat. C.docx
-
Deskriptiv statistik 1)_ikke-grupperede variable.pptx
-
Lav øvelse 5.5.9 (bestemmelse af indekstal m.m.)
-
Variationsmål.pptx
-
Øvelse 5.2.1.
-
Læs eksempel 5.2.2. Forklar ud fra eksemplet begreberne middeltal, typetal, median, fraktiler og kvartilsæt. Se også, om du kan forklare de forskellige beregningsmetoder.
-
Lav øvelse 5.2.4 og se, om du kan forklare de enkelte deskriptorer ud fra denne øvelse, dvs. middeltallet, typetallet, medianen, kvartilsættet og fraktilerne. Forsøg i den forbindelse at forklare formlerne for de enkelte deskriptorer.
-
Grupperede variable (kontinuerte variable).pptx
-
Statistiske begreber, formler og symboler.pptx
-
Beregn variationsmålene for data i øvelse 5.3.1 (grupperede variable)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deskriptiv Statistik
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle udviklinger
Der arbejdes fokuseret med:
- eksponentialfunktioner
- grafen for en eksponentiel udvikling
- forskrift ud fra to punkter, herunder bevis for a og b.
- Ligningsløsning grafisk og ved beregning - herunder introduktion til logaritmefunktionen.
- regression og modellering
- fordoblings- og halveringskonstanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksponentielle funktioner
|
07-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Finansiel regning
Kapitalfremskrivning:
- sammenhæng mellem kapitalfremskrivningsformlen og eksponentielle udviklinger.
- Beregning af Startkapital, slutkapital, antal terminer og renten.
- Beviset for kapitalfremskrivningsformlen, samt udledning af formlen for startkapital, antal terminer og renten.
- rentebegreber: årlig effektiv rente, den pålydende rente, terminsrenten og den gennemsnitlige rente, herunder beregning af først- og sidstnævnte.
Annuitetsregning:
- Opsparingsannuitet (fremtidsværdi)
- Beregning af fremtidsværdien, antal terminer, ydelsen og renten, sidstnævnte vha. CAS.
- Bevis for annuitetsopsparingsformlen, samt udledning af formlen for hhv. antal terminer og ydelsen.
- Gældsannuitet (nutidsværdi)
- Beregning af hovedstol, antal terminer, ydelsen og renten, sidstnævnte vha. CAS.
- Bevis for gældsannuitetsformlen, samt udledning af formlen for hhv. antal terminer og ydelsen.
- Beregning af restgæld, samt redegørelse for formlen.
- Opstilling af amortiseringsplan i Excel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier
Arbejde med andengradspolynomier med fokus på:
- Hvad er et andengradspolynomium?
- Parametrene a, b og c's betydning for grafen.
- Tegne skitse af grafen ud fra toppunktet og støttepunkter.
- Anvendelse af og bevis for toppunktsformlen.
- Anvendelse af og bevis for nulpunktsformlen.
- Nulreglen
- Faktorisering
- Funktionsanalyse
- Andengradsligninger, herunder skæringspunkterne for to funktioner.
- Anvendelse af andengradspolynomier (optimering)
Kernestof: Matematik C hhx, systime, kapitel 6.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Andengradspolynomier
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lineær programmering
Under emnet 'Lineær programmering' arbejdes med:
- Hvad er en funktion i to variable?
- Hvordan illustreres en niveaulinje i et koordinatsystem?
- Hvad er et polygonområde?
- Hvad er en kriteriefunktion?
- Hvordan løses et maksimeringsproblem?
- Hvordan løses et minimeringsproblem?
- Beskriv algoritmen til løsning af LP-modeller.
- Hvad kan lineær programmering anvendes til i praksis?
- Hvad er en følsomhedsanalyse?
- Beskriv algoritmen i en følsomhedsanalyse.
- Hvad er hjørneinspektion?
- Hvad er skyggepriser?
- Hvad betyder det, at en begrænsning er redundant?
Kernestof: Matematik C hhx, systime, kapitel 7
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave: Lineær Programmering
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8: Sekant, tangent og tre trin
For alle forløb gælder der, at vi har arbejdet primært med lærebog 2 på B-niveau, mens vi primært har været i matematik-C bogen på C-niveau. Bøgerne er dem på systime.dk. Vi har dog også været omkring matematik-B bogen i forbindelse med økonomisk optimering i forbindelse med arbejdet med 3. gradspolynomier.
Vi har arbejdet med:
1) repetition af lineære funktioner
2) sekanter og differenskvotienten
3) tangenter og differentialkvotienten. Differentialkvotienten er fundet i røringspunkter vha. tre-trins-reglen
4) tangentens hældning i røringspunktet er fundet på følgende funktionstyper:
x^2
x^3,
x^2 + x + k
f(x) + g(x))
f(x) - g(x)
k*x^2
k*f(x)
Beviser i forløbet (eleverne har så selv valgt nogle favoritter);
tre-trins-reglen på følgende funktioner:
x^2
x^3
x^2 + x + k
f(x) + g(x))
f(x) - g(x)
k*x^2
k*f(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i sekant, tangent og tre trin
|
19-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9: Tangentens ligning
Vi har arbejdet med tangentens ligning, herunder:
- at finde tangenten ud fra kendt x-værdi i røringspunktet
- at finde tangenten ud fra kendt y-værdi i røringspunktet
- at finde tangenten ud fra kendt hældning i røringspunktet
Vi har desuden arbejdet med at finde den differentierede funktion, for så at finde tangentens ligning.
Beviser:
- beviset for at finde tangentens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i tangentens ligning
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#10: Funktionsanalysen på B-niveau
Vi har arbejdet med funktionsanalysen på B-niveau af polynomier (2., 3. og 4. gradspolynomier), herunder:
- definitionsmængder
- værdimængder
- nulpunkter
- fortegnsvariation
- ekstrema-punkter, og hvordan disse findes vha. differentialregning
- monotoni-forhold, og hvorledes disse intervaller kan bestemmes vha fortegnsvariationen for den afledte funktion
- vendepunkter og vendetangenten
Beviser:
- vi har ikke haft nogen beviser i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i funktionsanalyse, B
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11: Funktionsanalysen på andre funktioner
Vi har arbejdet med funktionsanalysen på eksponentielle funktioner og logaritmefunktioner, herunder
- Dm og Vm
- nulpunkter (bestemt ved hjælp af ligningsløsning i Nspire)
- fortegnsvariation
- ekstremapunkter, bestemt ved hjælp af differentierede funktioner, og bevidstheden om de manglende ekstremapunkter
- monotoniforhold vha kendskab til funktionstypen
Beviser
- tre-trinsreglen på e(x), kvadratroden af x samt ln(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 2
|
28-11-2024
|
Test 3
|
06-12-2024
|
Emneopgave i funktionsanalyse, 2
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#12: Sandsynligheder
VI har arbejdet med sandsynligheder, herunder
- simple sandsynligheder
- fælleshændelser, foreningshændelser og betingede hændelser
Beviser:
vi har ikke haft nogen beviser i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#14: Binomialfordelingen
Vi har arbejdet med binomialfordelingen, herunder:
- forståelse for hvad binomialfordelingen er
- beregning af punktsandsynligheder, både enkelte punkter og intervaller
- beregning af middelværdien, variansen og spredningen (her også som standard afvigelsen)
Beviser:
- beviset for binomialkoefficienten
- beviset for middelværdien
- beviset for variansen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrivedag d. 22. november 2024
|
22-11-2024
|
Emneopgave i binomialfordelingen
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#15: Diverse fordelinger
Vi har haft et forløb, hvor vi sammenlignede den binomiale fordeling med normalfordelingen og chi-i-anden fordelingen mht kontinuitet (eller mangel på samme), mht beregning af arealet under kurven og, hvorledes graferne for fordelingerne så i et koordinatsystem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#16: Chi-i-anden fordelingen
Vi har arbejdet med chi-i-anden fordelingen, herunder:
- observerede data
- forventede data
- chi-i-anden fordelingen, og hvorledes teststørrelse, kritiske værdi og p-værdi skal forstås i forhold til forskellige signifikansniveauer.
- konfidensintervaller, inkl z-fordelingen og forskellige konfidensniveauer
Beviser:
- vi har ingen beviser i dette emne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i chi-i-anden testen
|
26-02-2025
|
Emneopgave i chi-i-anden fordelingen
|
05-03-2025
|
Emneopgave om konfidensintervaller
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#17: repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tidligere eksamenssæt
|
30-03-2025
|
Test i mindstekrav
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#18: eksamensprojekt 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740990463",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740990463",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740990463"
}