Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Else Egelund Rasmussen
|
Hold
|
2023 hh123in1 Ma (hh123in1 Ma, 2in1 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#2: Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik, herunder
grupperede og diskrete data, typetal og -interval, hyppigheder, intervalhyppigheder, frekvenser, intervalfrekvenser, summerede hyppigheder, summerede intervalhyppigheder, summerede frekvenser og summerede intervalfrekvser,
pindediagrammer, histogrammer, trappediagrammer og sumkurver.
Beregning af gennemsnit, finde medianen, finde om medianen er det samme tal som middel, beregning af variansen og standardafvigelsen, forstå hvad der måles på ved varians og standardafvigelsen, samt indekstal.
Beviser:
1) teorien bag regressionen på computeren
2) variansen og standardafvigelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i deskriptiv statistik
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3: Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner:
Funktionsanalyse af den eksponentielle funktion, herunder forståelse for betydningen af a og b for grafens placering og forløb i et koordinatsystem.
Beregning af forskriften ud fra to givne punkter, beregning af diverse x- og y-værdier ud fra en given forskrift, beregning fordoblings- og halveringskonstanter.
Indsigt i, hvad inverse funktioner, og hvorledes disse kan bruges i ligningsløsning.
Ligningsløsning af avancerede ligninger med rodfunktionen og logaritmiske funktioner.
Beviser:
1) forskriften ud fra to punkter
2) fordoblings- og halveringskonstanten ud fra kendt forskrift
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i eksponentielle funktioner
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Finansiel regning
Vi har arbejdet med finansiel regning, herunder:
1) kapitalfremskrivningsformlen
2) forskellige renter (dog kun overfladisk kendskab til ÅOP)
3) annuitetsopsparing
4) gældsannuitet, herunder restgældsformlen
Beviser:
1) kapitalfremskrivningsformlen
2) annuitetsopsparing
3) restgældsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 1 i finansiel regning
|
26-01-2024
|
Test 2 i finansiel regning
|
01-02-2024
|
Emneopgave i finansiel regning
|
18-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Andengradsfunktioner
Vi har arbejdet andengradspolynomier, herunder:
1) forståelse af forskriftens parametre
2) toppunkter
3) rødderne
4) ligningsløsning
5) kendskab til faktorisering, når rødderne er fundet vha. nulpunktsformlen
6) funktionsanalyse af polynomiet, herunder konveks og konkav form
7) bestemmelse af optimal omsætning, hvis prisafsætningsfunktionen er en lineær funktion.
Beviser:
1) toppunktsformlen
2) nulpunktsformlen
3) symmetriaksen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i andengradspolynomier
|
09-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: Lineær programmering
Vi har arbejdet med lineær programmering, herunder:
1) optimering af minimerings- og maksimeringsproblemstillinger
2) følsomhedsanalyse
3) niveaulinjen er parallel med en betingelse
4) overskydende kapacitet
5) redundante betingelser
Beviser:
1) frembringelse af niveaulinjen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 1 i LP
|
19-04-2024
|
Emneopgave i Lineær Programmer
|
05-05-2024
|
Test 2 i LP
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Repetition af C-niveau
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8: Sekant, tangent og tre trin
For alle forløb gælder der, at vi har arbejdet primært med lærebog 2 på B-niveau, mens vi primært har været i lærebog 1 på C-niveau, dog med matematik-C bogens afsnit om lineær programmering, stadig på C-niveau. Bøgerne er dem på systime.dk. Vi har dog også været omkring matematik-B bogen i forbindelse med økonomisk optimering i forbindelse med arbejdet med 3. gradspolynomier.
Vi har arbejdet med:
1) repetition af lineære funktioner
2) sekanter og differenskvotienten
3) tangenter og differentialkvotienten. Differentialkvotienten er fundet i røringspunkter vha. tre-trins-reglen
4) tangentens hældning i røringspunktet er fundet på følgende funktionstyper:
x^2
x^3,
x^2 + x + k
f(x) + g(x))
f(x) - g(x)
k*x^2
k*f(x)
Beviser i forløbet;
tre-trins-reglen på følgende funktioner:
x^2
x^3
x^2 + x + k
f(x) + g(x))
f(x) - g(x)
k*x^2
k*f(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i sekant, tangent og tre trin
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9: Tangentens ligning
Vi har arbejdet med tangentens ligning, herunder:
- at finde tangenten ud fra kendt x-værdi i røringspunktet
- at finde tangenten ud fra kendt y-værdi i røringspunktet
- at finde tangenten ud fra kendt hældning i røringspunktet
Vi har desuden arbejdet med at finde den differentierede funktion, for så at finde tangentens ligning.
Beviser:
- beviset for at finde tangentens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i tangentens ligning
|
20-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#10: Funktionsanalysen på B-niveau
Vi har arbejdet med funktionsanalysen på B-niveau af polynomier (2., 3. og 4. gradspolynomier), herunder:
- definitionsmængder
- værdimængder
- nulpunkter
- fortegnsvariation
- ekstrema-punkter, og hvordan disse findes vha. differentialregning
- monotoni-forhold, og hvorledes disse intervaller kan bestemmes vha fortegnsvariationen for den afledte funktion
Eleverne har desuden fået kendskab til vendepunkter
Beviser:
- vi har ikke haft nogen beviser i forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i funktionsanalyse, B
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11: Funktionsanalysen på andre funktioner
Vi har arbejdet med funktionsanalysen på eksponentielle funktioner og logaritmefunktioner, herunder
- Dm og Vm
- nulpunkter (bestemt ved hjælp af ligningsløsning i Nspire)
- fortegnsvariation
- ekstremapunkter, bestemt ved hjælp af differentierede funktioner, og bevidstheden om de manglende ekstremapunkter
- monotoniforhold vha kendskab til funktionstypen
Beviser
- tre-trinsreglen på e(x), kvadratroden af x samt ln(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 2
|
28-11-2024
|
test 3
|
05-12-2024
|
Emneopgave i funktionsanalyse, 2
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#12: Sandsynligheder
VI har arbejdet med sandsynligheder, herunder
- simple sandsynligheder
- fælleshændelser, foreningshændelser og betingede hændelser
Beviser:
vi har ikke haft nogen beviser i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrivedag d. 22. november
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#14: Binomialfordelingen
Vi har arbejdet med binomialfordelingen, herunder:
- forståelse for hvad binomialfordelingen er
- beregning af punktsandsynligheder, både enkelte punkter og intervaller
- beregning af middelværdien, variansen og spredningen (her også som standard afvigelsen)
Beviser:
- beviset for binomialkoefficienten
- beviset for middelværdien
- beviset for variansen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i binomialfordelingen
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#15: Diverse fordelinger
Vi har haft et forløb, hvor vi sammenlignede den binomiale fordeling med normalfordelingen og chi-i-anden fordelingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#16: Chi-i-anden fordelingen
Vi har arbejdet med chi-i-anden fordelingen, herunder:
- observerede data
- forventede data
- chi-i-anden fordelingen, og hvorledes teststørrelse, kritiske værdi og p-værdi skal forstås i forhold til forskellige signifikansniveauer.
- konfidensintervaller, inkl z-fordelingen og forskellige konfidensniveauer
Beviser:
- vi har ingen beviser i dette emne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Chi-i-anden-fordelingen
|
26-02-2025
|
Emneopgave i konfidensintervaller
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#17: repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tidligere eksamenssæt
|
30-03-2025
|
Test i mindstekrav
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#18: eksamensprojekt 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt 2025
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740998951",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740998951",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740998951"
}