Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura B
|
Lærer(e)
|
Berit Donbæk
|
Hold
|
2024 h324EjuB2 Eju (h3jurB2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retskilder, retssystemet og juridisk metode
Eleverne skal på det redegørende niveau have forståelse for:
- Domstolenes opbygning
- Retskilder og deres indbyrdes forhold
- Juridisk informationssøgning
- Retssikkerhedsprincipper
- Grundloven, herunder væsentlige borgerrettigheder
- Magtfordelingslæren
- Magthavernes demokratiske legitimitet
- Lovgivningsproces, herunder “en lovs eller regels” tilblivelse
Og i hovedtræk:
- EU-retlig indflydelse på dansk ret i hovedtræk
- FN-konventioners indflydelse på dansk ret
- De internationale retskilders indbyrdes forhold også i forhold til de danske retskilder
Desuden skal eleverne på anvendelsesniveau kunne bruge
- Juridisk metode
Materiale: Erhvervsjuraens grundregler kap. 1, 2, 3, 4 og 5.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ansættelsesret
Eleverne skal på det analyserende og vurderende niveau have forståelse for:
- Den danske model i hovedtræk
- Funktionærloven i hovedtræk
- Relevante bestemmelser i ferieloven, ligebehandlingsloven og lov om ansættelsesbeviser
- Reglerne om beskyttelse af ansatte ved virksomhedsoverdragelse
Materialer: Juraens grundregler kap. 34
Besøg fra HK: Finn Sølvdahl, der bl.a. fortalte om en række sager
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Immaterialret
Eleverne skal på det analyserende og vurderende niveau have forståelse for:
- Ophavsret
- Patentret og brugsmodelret
- Designret
- Varemærkeret (domænebeskyttelse)
Materialer: Juraens grundregler kap. 35
Besøg af Patent- og Varemærkestyrelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hæftelse
Eleverne skal på det analyserende og vurderende niveau have en forståelse for:
- Fysiske personers hæftelse, herunder ægtefællers formueforhold
- Selskabsret i hovedtræk
- Juridiske personers hæftelse
Materialer: Juraens grundregler kap. 23 + 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kreditorforfølgelse
Eleverne skal på det redegørende niveau have forståelse for:
- Inkasso med fokus på de generelle principper om individualforfølgning
Og på det analyserende og vurderende niveau have forståelse for:
- Rekonstruktion
- Konkurs
Materialer: Juraens grundregler kap. 24 +33
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projekt aftale- og erstatningsret
Repetition af stoffet fra C-niveau ved løsning af en række cases, brevkassespørgsmål og udarbejdelse af præsentationer.
Eleverne skal på det analyserende og vurderende niveau have forståelse for:
- Aftaleretlige principper fra Danske Lov
- Aftalelovens regler om indgåelse, ugyldighed og fuldmagt
- Principperne om erstatning udenfor kontrakt
- Relevante bestemmelser i erstatningsansvarsloven
- Arbejdsgiveransvar
- Produktansvar
Og på det redegørende niveau have en forståelse for:
- Generelle forsikringsretlige principper f.eks. tabsbegrænsningspligt og vindingsforbud samt forskellen på skades- og summaforsikring.
Materialer: Juraens grundregler kap. 6-12
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kreditsikring
Eleverne skal på det analyserende og vurderende niveau have en forståelse for:
- Kreditaftaleloven
- Kreditsikring i form af ejendomsforbehold, pant og kaution i forbrugerforhold
- Ejendomsforbehold og konsignation
- Pant i løsøre, fordringer, fast ejendom og virksomhedspant
- Kaution
Materialer: Juraens grundregler kap. 18-22 + 26-32
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
IPR og int. køb og aftaleret (CISG)
Eleverne skal på det redegørende og analyserende niveau have en forståelse for:
- International procesret og lovvalg - hovedreglerne inden for værneting og lovvalg i internationale
sager
Desuden skal de på det analyserende og vurderende niveau have forståelse for:
- international aftaleret - CISG del II
- international køberet - CISG del III
Materialer: Juraens grundregler kap. 36-40.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mini-projekt Synopsis 1
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mini-projekt Synopsis 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Klar til eksamen
Vi laver eksamenstræning.
1 hel blokdag med mundtlig eksamen i uge 11, samt 1 times klar til eksamen (sidste time) + spørgetime.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Valgfrit fokusområde: Lejeret
Herudover skal der arbejdes med et valgfrit fokusområde inden for fagets formål, jf. afsnit 1.2.Det valgte fokusområde, der minimum skal udgøre 10 timer, dvs. 6-7 moduler, kan f.eks. indgå i et fagligt samspil med et eller flere andre fag eller bidrage til yderligere fordybelse i det obligatoriske kernestof. Fokusområdet kunne f.eks. være virksomhedsoverdragelse eller fusion af virksomhed.
(Det analyserende og vurderende niveau)
Eleverne valgte Lejeret
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt med synopsis
I slutningen af undervisningsforløbet arbejder eleverne med et afsluttende problemidentificerende og problembehandlende forløb med fokus på udfordringer i forbindelse med virksomhedens etablering, drift og/eller ophør. Forløbet skal dække de faglige mål og et bredt udsnit af kernestoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859277",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859277",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859277"
}