Holdet 2024 h224psyC2 ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Jette Allentoft
Hold 2024 h224psyC2 ps (h2psyC2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Læringslabyrinten
Titel 2 Forløb#2 Ondskab
Titel 3 Forløb#3 Gymnasielivet
Titel 4 Forløb#4 Fra barn til voksen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Læringslabyrinten

Forløbets formål er

- at eleverne får et elementært kendskab til faktorer, der påvirker menneskets opmærksomhed, hukommelse og læring
- at eleverne får viden om digitale mediers betydning for menneskers tænkning og adfærd.

Fokusområder:
- opmærksomhed (selektiv opmærksomhed, ufrivillig / frivillig, delt opmærksomhed, indre/ydre faktorer, uopmærksom blindhed, multitasking)
- Atkinson og Shiffrins hukommelsesmodel: sensorisk hukommelse, korttidshukommelse, langtidshukommelse
- langtidshukommelsens forskellige lagre
- genkaldelse og glemsel
- falske erindringer
- fortrængning
- digital distraktion / habituel distration
- interne / eksterne forstyrrelser
- FOMO
- hjernens belønningscenter / dopamin
- motivation (indre / ydre)
- Maslows behovspyramide
- Deci & Ryan selvbestemmelsesteori
- flow
- fixed vs. growth mindset
-præstationskultur
- psykologiske undersøgelsesmetoder

Omfang:  ca. 25%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Ondskab

I dette forløbet har vi arbejdet med ondskab og ekstreme grupper.
Vi har undersøgt om ondskaben ligger i det enkelte individ - eller om den er et resultat af sociale påvirkninger og gruppepres. Vi har undersøgt ondskab i forskellige former - bl.a psykopati, hooligans og incels

I forløbet er der arbejdet med følgende punkter:
Individuelle forhold
- Lars Svendsen: Typer af ondskab
- Simon Baron Cohen: Fravær af empati
-Carl Goldberg: Opvækstens betydning
- Antisocial personlighedsforstyrrelse
- Psykopati Tjeklisten: psykopati kendetegn
- Den mørke triade / mørke personlighedstræk
- Forklaringer på psykopati (Psykopaterne) Niels Peter Rygaard

Sociale påvirkninger
- Milgrams lydighedseksperiment
- Zimbardo fængelseksperiment
- kritik af Zimbardos fængelseksperiment
- Gruppetyper
- Muzafer Sherif: Robbers Cave eksperimentet
- Indgrupper og udgrupper
- social katagorisering
- stereotyper og fordomme
- radikalisering og ekstremisme
- gruppepolarisering
- gruppetænkning
- mobning
- ekkokamre
- Bandura: moralske frakoblingsstrategier

Omfang: 30 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ondskab - Anders Breivik 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Gymnasielivet

Forløbets formål
- at eleverne kan redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden om menneskets identitetsdannelse, personlighed og stresshåndtering.
- forståelse for individuelle forskelle i håndteringen af stresspåvirkninger og livsudfordringer.
- viden om betydningen af at tilhøre en gruppe og have en social identitet.

Særlige fokuspunkter
- Thomas Ziehe: det senmoderne samfund - kulturel frisættelse - den narcissistiske socialisationstype
- Det senmoderne samfund: valg, ansvar, frihed, muligheder...)
- Sociale arenaer, roller og identitet
-Erik Erikson: social vs. jeg-identitet
- Anthony Giddens: narrativ identitet  / refleksiv selvidentitet
- Bourdieu: kapitel & habitus
- The Big Five (personlighedstræk)
- introvert vs. extrovert
- Risikovillig vs. forsigtig personlighedstype
- Stress: akut vs. kronisk stress,
- Årsager til stress: indre - ydre faktorer
- Copingstrategier
- - konkurrencestaten
- Solomon Asch: konformitet


Omfang: ca. 30%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Alt for kliken 27-03-2025
Gymnasielivet 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Fra barn til voksen

Forløbets formål
- at eleverne kan redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden om den livslange udvikling og betydningen af den tidlige omsorg og tilknytning samt være i stand til at identificere psykologiske problemstillinger indenfor dette område.
- kendskab til klassiske udviklingsteorier samt nyere empiriske studier af børns udvikling.
- forståelse for omsorgens og familiens betydning for udviklingen i et livslangt perspektiv.

Fokusområder
Den Gode Omsorg (tilsyn, tilknytning, stimulation)
Else Kristensen ( former for omsorgssvigt)
John Bowlby: tilknytningsteori - tryg base
Mary Ainsworth: tilknytningsmønstre
Harlows abeeksperiment
De rumænske børnehjem (BEIP-projektet)
Daniel Stern: ansigtsduetter (udviklingsteori)
Edward Tronick: Still Face Eksperiment
Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer
Resiliens og mønsterbrud
Kauai undersøgelsen
Baumrinds opdragelsesstile
Kønsroller  & kønsidentitet

Undersøgelsesmetoder i psykologi
Etiske og kritiske overvejelser
Fejlkilder

Omfang: ca. 20%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer