Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Jette Allentoft
|
Hold
|
2024 h224psyC2 ps (h2psyC2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Læringslabyrinten
Forløbets formål er
- at eleverne får et elementært kendskab til faktorer, der påvirker menneskets opmærksomhed, hukommelse og læring
- at eleverne får viden om digitale mediers betydning for menneskers tænkning og adfærd.
Fokusområder:
- opmærksomhed (selektiv opmærksomhed, ufrivillig / frivillig, delt opmærksomhed, indre/ydre faktorer, uopmærksom blindhed, multitasking)
- Atkinson og Shiffrins hukommelsesmodel: sensorisk hukommelse, korttidshukommelse, langtidshukommelse
- langtidshukommelsens forskellige lagre
- genkaldelse og glemsel
- falske erindringer
- fortrængning
- digital distraktion / habituel distration
- interne / eksterne forstyrrelser
- FOMO
- hjernens belønningscenter / dopamin
- motivation (indre / ydre)
- Maslows behovspyramide
- Deci & Ryan selvbestemmelsesteori
- flow
- fixed vs. growth mindset
-præstationskultur
- psykologiske undersøgelsesmetoder
Omfang: ca. 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Ondskab
I dette forløbet har vi arbejdet med ondskab og ekstreme grupper.
Vi har undersøgt om ondskaben ligger i det enkelte individ - eller om den er et resultat af sociale påvirkninger og gruppepres. Vi har undersøgt ondskab i forskellige former - bl.a psykopati, hooligans og incels
I forløbet er der arbejdet med følgende punkter:
Individuelle forhold
- Lars Svendsen: Typer af ondskab
- Simon Baron Cohen: Fravær af empati
-Carl Goldberg: Opvækstens betydning
- Antisocial personlighedsforstyrrelse
- Psykopati Tjeklisten: psykopati kendetegn
- Den mørke triade / mørke personlighedstræk
- Forklaringer på psykopati (Psykopaterne) Niels Peter Rygaard
Sociale påvirkninger
- Milgrams lydighedseksperiment
- Zimbardo fængelseksperiment
- kritik af Zimbardos fængelseksperiment
- Gruppetyper
- Muzafer Sherif: Robbers Cave eksperimentet
- Indgrupper og udgrupper
- social katagorisering
- stereotyper og fordomme
- radikalisering og ekstremisme
- gruppepolarisering
- gruppetænkning
- mobning
- ekkokamre
- Bandura: moralske frakoblingsstrategier
Omfang: 30 %
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ondskab - Anders Breivik
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Gymnasielivet
Forløbets formål
- at eleverne kan redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden om menneskets identitetsdannelse, personlighed og stresshåndtering.
- forståelse for individuelle forskelle i håndteringen af stresspåvirkninger og livsudfordringer.
- viden om betydningen af at tilhøre en gruppe og have en social identitet.
Særlige fokuspunkter
- Thomas Ziehe: det senmoderne samfund - kulturel frisættelse - den narcissistiske socialisationstype
- Det senmoderne samfund: valg, ansvar, frihed, muligheder...)
- Sociale arenaer, roller og identitet
-Erik Erikson: social vs. jeg-identitet
- Anthony Giddens: narrativ identitet / refleksiv selvidentitet
- Bourdieu: kapitel & habitus
- The Big Five (personlighedstræk)
- introvert vs. extrovert
- Risikovillig vs. forsigtig personlighedstype
- Stress: akut vs. kronisk stress,
- Årsager til stress: indre - ydre faktorer
- Copingstrategier
- - konkurrencestaten
- Solomon Asch: konformitet
Omfang: ca. 30%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Alt for kliken
|
27-03-2025
|
Gymnasielivet
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Fra barn til voksen
Forløbets formål
- at eleverne kan redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden om den livslange udvikling og betydningen af den tidlige omsorg og tilknytning samt være i stand til at identificere psykologiske problemstillinger indenfor dette område.
- kendskab til klassiske udviklingsteorier samt nyere empiriske studier af børns udvikling.
- forståelse for omsorgens og familiens betydning for udviklingen i et livslangt perspektiv.
Fokusområder
Den Gode Omsorg (tilsyn, tilknytning, stimulation)
Else Kristensen ( former for omsorgssvigt)
John Bowlby: tilknytningsteori - tryg base
Mary Ainsworth: tilknytningsmønstre
Harlows abeeksperiment
De rumænske børnehjem (BEIP-projektet)
Daniel Stern: ansigtsduetter (udviklingsteori)
Edward Tronick: Still Face Eksperiment
Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer
Resiliens og mønsterbrud
Kauai undersøgelsen
Baumrinds opdragelsesstile
Kønsroller & kønsidentitet
Undersøgelsesmetoder i psykologi
Etiske og kritiske overvejelser
Fejlkilder
Omfang: ca. 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859358",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859358",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859358"
}