Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
Lene Damgaard Nielsen
|
Hold
|
2024 h224fina3 fn (h2fina3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pengeinstitutter
Fokus:
Pengeinstitutternes hovedopgave
Ind- og udlånsprodukter
Kreditvurdering
Afsluttes med PBL-opgave: Jette ønsker sig en computer, elcykel og TV - kan hun få sine ønsker opfyldt?
Materiale:
kap. 1 + 2 i-bog "Finansiering C & B" Systime
Aktuelle artikler
Internetsider - Banker
Virksomhedsbesøg: Jyske Bank
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2.11
|
20-08-2024
|
PBL-Pengeinstitutter
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Aktier
Aktier - intro og begreber
Aktier som finansieringsform
Investering i aktier
Aktiespil deltagelse
Afsluttes med en PBL-opgave: Dorte (eller Jens) har købt aktier i dec. 2020, har det været en god investering og skal hun (han) beholde aktierne.
Materiale:
Kap. 8 + 9 + 10 i lærebogen "Finansiering C & B" (Systime) læreplan 2017
Aktuelle artikler
Relevante internetsider
Videoklip
Dokumentar: OW Bunker
Deltagelse i Aktiespil (aktiedysten) + uddannelses materiale fra Aktiedysten
Besøg hos Sydbank - aktieanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Evt. i OMXNasdaq's informationer.
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed - Skal kunne overveje hvilke risici der er forbundet med aktiehandel.
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Obligationer og realkredit
Obligationer - intro og begreber
Realkredit
Investering i obligationer
Afsluttes med PBL-opgave: Investering i ny bolig.- anbefaling til lån
Materiale:
Kap. 6 + 7 + 11 i lærebogen "Finansiering C & B", læreplan 2017, Systime.
Aktuelle artikler
Relevante internetsider
Kort film om det danske realkreditsystem: The Danish Mortgage Model is probably the best in the World"
Besøg hos Nykredit
Besøg af ejendomsmægler - Nybolig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde - Om hushandel
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - En salgsopstilling
- Personlige
- Ansvarlighed - Hvilket ansvar det er at påtage sig et stort lån til fast ejendom og undgå smågæld.
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pengemarkedet og Internationale forhold
Fokus:
Det økonomiske kredsløb
Nationalbankens opgaver og værktøjer
Rentedannelse
International penge og valutasamarbejde
Afsluttes med et lille PBL om internationale rente- og valutaforhold
+ Repetition
Materiale:
Kap. 3 + 4 + 5 i lærebog "Finansiering C & B", læreplan 2017, Systime.
Filmklip
Artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mini-PBL Internationale rente- og valutaforhold
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859466",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859466",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66287859466"
}