Holdet 2024 h224idræt id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Steffen Kim Kristoffer Koch
Hold 2024 h224idræt id (h2idræt)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flagfootball
Titel 2 Springgymnastik
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Pardans - Engelsk vals og Chacha
Titel 5 Svømning
Titel 6 Fodbold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flagfootball

I forhold til bedømmelsen af den fysiske præstation skal du:
- Kende til banens dimensioner og have forståelse for spillets opbygning og regler samt vide hvilke begreber der anvendes.
- Udvise tekniske færdigheder med bolden, dvs. udvise korrekt kaste- og gribeteknik.
- Vise dele indenfor spillets elementer, herunder backpedaling, tacklinger, undvigemanøvrer, spilopstart, blitz, interception, scoringer, downs.
- Vise spilnære øvelser med tydelig sammenhæng til det færdige spil.
- Udvise taktiske elementer og overblik.
- Vise forståelse for løbemønstre og deres betydning for spillets gang

Teori
Dokument om begrebsoversigt
Dokument om 10 vigtigste regler i flagfootball
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 3: Boldspil s. 42
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 12: Anatomi s. 149-158


I forhold til den teoretiske bedømmelse skal du:
- Have kendskab til kroppens anatomi
- Kunne redegøre for hvordan kroppen bevæger sig.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer.
- Have forståelse for forskellige typer boldspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Springgymnastik

I forhold til bedømmelsen af den fysiske præstation skal du:
- Vise forskellige tilvænningsøvelser på airtrack
- Fremvise håndstand, hovestand, vejrmølle og ruller
- Fremvise forberedende øvelser samt det færdige spring: kraftspring, overslag, salto
- Have forståelse for vigtigheden af samt kunne gennemføre korrekt sikringsteknik
- Have viden inden for de redskaber der er til rådighed og hvordan disse kan bruges.
- Kunne opbygge en koreografi, der til musik viser de forskellige aspekter af springgymnastikken.

Teori
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 13: Fysiologi s. 168-173.
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 13: Træning s. 174-190.
Bruges i begge K+N-forløb. Opdeles lektiemæssigt men henvises i forbindelse med praktikken i begge forløb (Kobler det allerede fra start til begge K+N-idrætterne).

I forhold til den teoretiske bedømmelse skal du:
- Vise kendskab til energigivende processer og kunne kende forskel på disse.
- Udvise forståelse for disciplinens arbejdskrav og kunne identificere de energigivende processer.
- Vise kendskab til lunger, hjerte og kredsløb.
- Have kendskab til relevante fagbegreber, der kan beskrive et menneskes fysiske tilstand.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer.
- Vise overblik i forhold til træning af de to overordnede energisystemer samt styrketræning.
- Kunne anvende relevante faglige begreber indenfor træningslære.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer. 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

I skal til eksamen fremvise forskellige øvelser (sving, hop, løb, gang, styrke) med fokus på korrekt teknik/udtryk og musikforståelse. Herefter skal I vise selvvalgte elementer af jeres opvarmningsprogram. Dog skal alle grupper vise noget sving.
I forhold til bedømmelsen af den fysiske præstation skal du:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt.
- Udvise kropskontrol.
- Så vidt mulig vise overskud, som opnås ved god indlæring.
- Være fysisk i stand til at kunne udføre øvelserne gennem hele programmet.
Teori
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 1: Opvarmning s. 10-13.
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 9: Sundhed og livsstil, s. 124-131.

I forhold til den teoretiske bedømmelse skal du:
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op.
- Kunne redegøre for hensigtsmæssig opbygning af et opvarmningsprogram.
- Kunne argumentere for valg i eget opvarmningsprogram.
- Vise forståelse for hvorfor opvarmning og idrætsskader hører sammen.
- Kunne redegøre for begreberne fysisk, psykisk og social sundhed.
- Kunne redegøre for hvorfor idræt er sundt i forhold til flere parametre og kan være sygdomsforebyggende.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pardans - Engelsk vals og Chacha

I skal til en eksamen vise teknisk udførelse af grundtrin og udvalgte variationer, samt kunne sammensætte en færdig koreografi til passende sangvalg.
I forhold til bedømmelsen af den fysiske præstation skal du:
- Udvise korrekte dansetrin
- Være bekendt med forskellige taktarter i musik og deres betydning for de forskellige danse
- Kunne udføre bevægelsen rytmisk korrekt
- Have forståelse for æstetik og bevægelseskvalitet samt kunne udføre dansen med korrekt fatning og holdning
- Kunne opbygge en egen koreograferet dans til dansestilarterne, der viser forskellige sekvenser fra undervisningen samt egne variationer.

Teori
Motoriske indlæringsfaser (pdf-fil).
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 8: Idræt og samfund, s. 114-123.

I forhold til den teoretiske bedømmelse skal du:
- Udvise viden inden for motorisk indlæring og kunne relatere det til egen udførelse.
- Vise overblik over idrættens organisationsformer og hvordan idræt og samfund har påvirket hinanden i historisk perspektiv.
- Have kendskab til danskernes motions- og sportsvaner.
- Kunne diskutere udviklingen i befolkningens idrætsvaner.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Svømning

I forhold til bedømmelsen af den fysiske præstation skal du:
- fremvise bedst mulige svømmeteknik (crawl, rygcrawl, bryst og evt. butterfly).
- fremvise mest korrekte vejrtrækning
- lave vendinger hvis muligt.
- udføre livredningsteknik, hvis det er indtænkt i jeres drejebog.
- fremvise vandtilvænning, dykning, lege, spil og andet, hvis det er en del af drejebogen.

Teori
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 13: Fysiologi s. 168-173.
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 13: Træning s. 174-190.
Bruges i begge K+N-forløb. Opdeles lektiemæssigt men henvises i forbindelse med praktikken i begge forløb (Kobler det allerede fra start til begge K+N-idrætterne).

I forhold til den teoretiske bedømmelse skal du:
- Vise kendskab til energigivende processer og kunne kende forskel på disse.
- Udvise forståelse for disciplinens arbejdskrav og kunne identificere de energigivende processer.
- Vise kendskab til lunger, hjerte og kredsløb.
- Have kendskab til relevante fagbegreber, der kan beskrive et menneskes fysiske tilstand.
- Udvise relevant kendskab til overordnet boldspilsteori og opdelinger heri.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer.
- Vise overblik i forhold til træning af de to overordnede energisystemer samt styrketræning.
- Kunne anvende relevante faglige begreber indenfor træningslære.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer. 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold

I forhold til bedømmelsen af den fysiske præstation skal du:
- Udvise grundlæggende boldkontrol.
- Udvise tekniske færdigheder med bolden.
- Vise dele indenfor kortere og længere afleveringer, skud, hovedspil, indlæg, tæmning.
- Vise spilnære øvelser med tydelig sammenhæng til det færdige spil.
- Udvise taktiske elementer og overblik.
- Vise forståelse for at gøre sig spilbar og omvendt dække andre af. Kommunikere under spillet.

Coopertest udføres i forløbet.

Teori:
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 3: Fodbold s. 60-67
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 3: Boldspil s. 42
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 12: Anatomi s. 149-158
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 11: Idrætspsykologi s. 143-148.
Fysisk bog: Grundbog i idræt C, Gyldendal, Kapitel 14: Idrætsskader s. 191-195.

I forhold til den teoretiske bedømmelse skal du:
- Udvise forståelse for relevant teori om hvordan man som person og hold kan præstere.
- Udvise viden indenfor motivation (ydre som indre).
- Vise kendskab til begrebet kohæsion (opgave og social) og sammenholde det med holdpræstation og synergieffekt.
- Udvise viden inden for skadesforebyggelse samt behandling af forskellige skader.
- Kende og kunne redegøre for forskellige behandlingsmetoder ved akutte skader.
- Kunne relatere teoretisk forståelse til fysiske situationer.
- Udvise relevant kendskab til overordnet boldspilsteori og opdelinger heri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer