Holdet 2024 hh124ia3 if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Hanne Skipper Degnebolig
Hold 2024 hh124ia3 if (1ia3 if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Appudvikling (Grundforløb)
Titel 2 Internet, sikkerhed og AI
Titel 3 Design af it-løsninger
Titel 4 Robotter og microbit
Titel 5 Modellering
Titel 6 Prøveeksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Appudvikling (Grundforløb)

Introduktion til appudvikling, hvor eleverne arbejde alene med at lave en app, der kan beregne valuta, rabat og bmi.
Forløbet afrundes med en gruppeopgave, hvor de laver en mindre app og forbereder en kort præsentation til brug i de nye klasser.

Forløbet dækket flg. faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Programmering

Undervejs i forløbet er der taget tid ud til gymnasiekørekort, hvor de bl.a. forholder sig til billeddeling samt anvendelse af forskellige it-programmer.
Her dækkes flg. faglige mål:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grundforløb App og præsentation 04-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Internet, sikkerhed og AI

Forløbet dækker over generel viden inden for faget, både omkring arkitektur, sikkerhed og kunstig intelligens. Undervisningen er hovedsageligt oplæg med små øvelse og inddragelse af forskellige videoer, særligt fra Khan Academy.
Forløbet afrundes med en quiz og en logbogsopgave, hvor der afleveres noter fra forløbet.

Forløbet dækker over flg. faglige mål:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer  

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client-server arkitektur

Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Informatik noter 19-11-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Design af it-løsninger

I forløbet er der lagt væk på analyse af allerede eksisterende hjemmesider og udarbejdelse af et re-design. Der arbejdes særligt med designprocesser, de 4 søjler og forskellige diagrammer og skitser. I forløbet er der målrettet arbejde med brug af copilot (eller chatGPT på elevernes eget valg), til udvikling af html, css og javascript.
Forløbet afsluttes med en logbogsopgave i form af en fremlæggelse i grupper.

Faglige mål:
Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter


Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer

Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Logbogsopgave 3 - Design af it-løsninger 20-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Robotter og microbit

I dette forløb er der arbejdet med to særlige områder, det ene er programmering af microbit og det andet er etiske diskussioner af robotteknologien med udgangspunkt i menneske og samfund.
Eleverne har arbejdet i mindre grupper omkring casen "Militærrobot", hvor forløbet er afsluttet med en fremlæggelse, hvilket også udgjorde logbogsopgaven.

Faglige mål
Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter

Interaktionsdesign
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer

Innovation
-      Eleverne skal kunne analysere forskellige typer af innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.

Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign

Innovation
̶-      eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Logbogsopgave 4 - Robotter og microbit 27-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Modellering

I dette forløb har vi haft fokus på modellering af data i E/R diagrammer og udvikling af app i code.org. Dermed også opsamling på appudviklings fra grundforløbet.
Der er udarbejdet en musikapp med mulighed for at søge og afspille en sang. Der har været særligt fokus på trelagsarkitekturen.
Logbogsopgaven var en fremlæggelse.

Faglige mål
Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder


It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer


Repræsentation og manipulation af data
- modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data og anvende disse i simple it-systemer eller udvidelser af disse
- redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i IT-systemer


Programmering
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer



Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde

Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller  
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Prøveeksamen

Vi arbejder med en prøveeksamen, hvor de arbejder i deres eksamensgrupper. Forløbet slutter med en gruppefremlæggelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sidste logbogsopgave 12-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer