Holdet 2024 hh124va1/ia1 sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Sofie Rønholt Andersen
Hold 2024 hh124va1/ia1 sa (1va1/ia1 sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik
Titel 2 Demokrati og magt
Titel 3 Velfærd, arbejde og økonomi
Titel 4 Ungdomsliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik

I forløbet lærer eleverne om politiske forhold i Danmark. Undervejs debatteres aktuelle nyheder.

Fagbegreber og emner:
Klassiske ideologier
Andre ideologier (racisme, nationalisme, populisme, grøn ideologi)
Politiske partier i folketinget
Skillelinjer (ideologi, fordelingspolitik, værdipolitik)
Strøms trekant
Molins model
Politisk deltagelse på forskellige niveauer

Kernestof
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Materiale
Kureer, Henrik et al, Samfundsfag C, I-bog, Systime.dk: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Kapitel 1. Ideologi
Kapitel 2: Politiske partier
Kapitel 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd

Undervisningsfilm fra Dit Demokrati, folketinget.dk

Podcastafsnit "Hvad mener du egentlig?", Center for Ungdomsforskning: https://emu.dk/sites/default/files/2018-12/Podcast.%20Mener%20du%20virkelig%20det_0%20%281%29.mp3

Diverse artikler


Faglige mål
- ”anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå”
- ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
- ”undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold"
- ”behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
- ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
”argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati og magt

I forløbet introduceres forskellige styreformer med fokus på demokrati. I forlængelse af forløbet arbejdede eleverne med digital dannelse i SO-forløb i kombination med faget informatik.

Fokuspunkter
Styreformer
Krav til et demokrati
Demokratityper
Demokratiopfattelser
Rettigheder og pligter i et demokrati
Grundloven
Magtens tredeling
Folketinget
Regeringen
Medierne som 4. statsmagt

Kernestof
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Materiale
Kureer, Henrik et al, Samfundsfag C, I-bog, Systime.dk: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Kapitel 4: Styreformer og demokrati
Kapitel 5: Grundloven og magtens tredeling

Undervisningsfilm, Dit Demokrati, folketinget.dk


Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærd, arbejde og økonomi

Fokuspunkter
Den offentlige sektor – stat, regioner og kommuner
Velfærdstrekanten
Velfærdsmodeller
Ulighed
Det danske arbejdsmarked med fokus på flexicurity-modellen
Arbejdsmarkedspolitik
Samfundsøkonomiske mål
Målkonflikt
Det økonomiske kredsløb
BNP
Finanspolitik
EU med fokus på det indre marked
Globalisering


Kernestof
- ”velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund”
- ”det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter”
- ”globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark”

Materiale
Kureer, Henrik et al, Samfundsfag C, I-bog, Systime.dk: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Udvalgte afsnit
Kapitel 15: Den offentlige sektor
Kapitel 16: Velfærdsmodeller
Kapitel 12: Samfundsøkonomiske mål
Kapitel 12: Økonomiens grundbegreber
Kapitel 18: Økonomisk politik
Kapitel 19: Globalisering
Kapitel 20: Den Europæiske Union (EU)

Dokumentarafsnit: Gaden, hvor det offentlige forsvandt, afsnit 2, DR1, 2021

Økonomi for dummies, afsnit 3: Det danske arbejdsmarked og dets påvirkning på økonomien: https://www.youtube.com/watch?v=-0ZezVHjJGc  

Undervisningsfilm fra Dit demokrati, folketinget.dk

Diverse artikler


Faglige mål
”anvende og kombinere viden og kundskaber om” ”sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå” ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
”undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer”


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ungdomsliv

Tematisk forløb med afsæt i sociologiske begreber og teoretikere. Eleverne arbejder blandt andet med perfekthedskulturen og præstationssamfundet, herunder karakterpres og manglende ligestilling mellem kønnene på dette område. Herudover  

Fokuspunkter
- Socialisering
- Identitet
- Sociale roller (Goffmans teori om front- og backstage)
- Livsstil og Minerva-modellen
- Samfundstyper
-       Giddens og det senmoderne samfund

Kernestof
- ”identitetsdannelse og socialisering”
- ”sociale og kulturelle forskelle”
- ”politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.”

Materiale
Kureer, Henrik et al, Samfundsfag C, I-bog, Systime.dk: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1
Udvalgte afsnit
Kapitel 8: Socialisering og identitetsdannelse

Brøndum, Peter og Marie Berg Carlsen Vores samfund, I-bog, Columbus: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Udvalgte afsnit fra Tema 2: Ungdomsliv

Diverse artikler

Lisa Storinggaard Nygaards tale om karakterer til Nordisk Talefestival, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=RzzNQyHm1iY

Faglige mål
- ”anvende og kombinere viden og kundskaber om” ”sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå” ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
- ”undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer