Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Ulla Dalkjær Cardinale
|
Hold
|
2024 hh124in1 sa (1in1 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Folkestyret: Demokrati, rettigheder, medborgerskab
MATERIALE
Kureer, Henrik m.fl.: "Samfundsfag C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 4, Styreformer (hele kapitlet)
Kap. 5, Grundloven og magtens tredeling (hele kapitlet)
Kap. 6, følgende delafsnit: 6.1. "Medier og politik", 6.2 "Mediernes rolle og medialisering" samt del af 6.4, "Demokratiske perspektiver".
Bundgaard, Maria Bruun m.fl.: "Samf C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 5, Køn og ligestilling (hele kapitlet)
Kap. 8, Politisk deltagelse (hele kapitlet)
FOKUSPUNKTER
Demokrati som styreform
Det danske parlamentariske demokrati
Deltagelses- kontra konkurrencedemokrati
Magtens tredeling
Rettigheder
Marshalls teori om civile, politiske og sociale rettigheder
Parlamentarisme
Det politiske systems opbygning, folketing og regering
EUs betydning for lovgivningen i DK
Habermas om den demokratiske samtale
Politisk deltagelse
Eastons model
Medborgerskab
Køn og ligestilling, herunder aktør og strukturforklaringer
FAGLIGE MÅL
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
KERNESTOF
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Partier, ideologier, fordeling af samfundets goder
MATERIALE
Kureer, Henrik m.fl.: "Samfundsfag C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 1.2
Kap. 2.1, 2.2 og 2.4
Bundgaard, Maria Bruun m.fl.: "Samf C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 6.1
FOKUSPUNKTER
Ideologi
Liberalisme
Konservatisme
Socialisme
Socialliberalisme
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Stat
Marked
Civilsamfund
Markedsstyring
Politisk styring
Molins model
Strøms model
FAGLIGE MÅL
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
KERNESTOF
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ ̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶̶ kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den danske velfærdsmodel
MATERIALE
Kureer, Henrik m.fl.: "Samfundsfag C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 12
Kap. 13.1
Kap. 15
Kap. 16
Kap. 18.2 og 18.5
Kap. 21
FOKUSPUNKTER
Samfundsøkonomiske mål
Det økonomiske kredsløb
Den offentlige sektors udgifter og indtægter
Velfærdsmodeller
Finanspolitik
Arbejdsmarkedspolitik, herunder flexicurity
Pensionsdebatten
Debat om stigende forsvarsudgifter
Ideologiske holdninger til offentlige sektor
Undersøgelse af selvvalgt problemstilling om den danske velfærdsmodel
Kvalitativ og kvantitativ metode
FAGLIGE MÅL
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ ̶undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Socialisering og identitetsdannelse i dag
MATERIALE
Kureer, Henrik m.fl.: "Samfundsfag C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 8
FOKUSPUNKTER
Socialisering
Identitet
Identitetsdannelse i informationssamfundet
Giddens
Goffmann
Hartmut Rosa
Unges (mis)trivsel
Politiske/ideologiske forklaringer og løsninger på mistrivsel
FAGLIGE MÅL
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danmark i Verden
MATERIALE
Kureer, Henrik m.fl.: "Samfundsfag C" (Systime), følgende kapitler:
Kap. 19, 19.1 og 19.3
Kap. 20, til og med kap. 20.4
FOKUSPUNKTER
Globalisering
Økonomisk globalisering
Politisk globalisering
Danmarks handel
EUs institutioner og kompetencer
Baggrunden for dannelsen EU
Danmark i EU
Det indre marked
FAGLIGE MÅL
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Individuel eksamenslignende opgave
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Indvandring og udlændingepolitik
MATERIALE
Nikolajsen, Karsten m.fl., "Samfundsfag på tværs" (Systime), følgende kapitler:
3.2
3.3
3.4
3.5
FOKUSPUNKTER
Medborgerskab og modborgerskab
TH Marshall
Axel Honneth om anerkendelse
Integrationsudfordringer
Integrationsdebatten
Mediernes rolle, herunder nyhedskriterier og diskurs
Værdipolitik
Politiske partiers holdning til integration
Integrationens økonomiske konsekvenser
Den danske velfærdsmodel
Beskæftigelsesfrekvens
Nettobidrag
Indvandring fra vestlig kontra ikke-vestlige lande
Opkvalificering kontra stramningsstrategi
Indvandringens konsekvenser for de offentlige finanser
FAGLIGE MÅL
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413045361",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413045361",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413045361"
}