Holdet 2024 hh124in2 sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Johan Bartholin Bavnshøj
Hold 2024 hh124in2 sa (1in2 sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstatens udfordringer, pol. prioriteringer
Titel 2 Magt og politisk deltagelse
Titel 3 Ungdomsliv og trivsel
Titel 4 EU og globale forhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstatens udfordringer, pol. prioriteringer

Kernestof:

Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund, "Samf C - din samfundsfagsbog" (Systime): Kapitel 6, 9 og 10



Fokusområder:

Fordelingspolitik og værdipolitik
Politisk styring og markedsstyring
Politiske ideologier
-Liberalisme
-Konservatisme
-Socialisme
De politiske partier i Folketinget
Placering af partierne
-Rød blok
-Blå blok
-samt midterparter
Placering af partierne på to dimensioner (fordelings- og værdipolitik)
Molins model


Velfærdmodeller
-den residuale
-den selektive
-den universelle
Velfærdstrekanten
Rettigheder og pligter i velfærdsstaten og i demokratiet (politiske og sociale)
Prioritering af velfærdsgoder
Udfordringer for den universelle velfærdsmodel
Velfærdsreformer
Konkurrencestat

Det økonomiske kredsløb
Økonomiske konjunkturer
Økonomiske mål:
-Høj beskæftigelse/lav arbejdsløshed
-Høj økonomisk vækst/BNP
-Ligevægt/overskud på betalingsbalancen
-Inflation
Konflikter mellem målene
Økonomisk politik:
-Finanspolitik
-Arbejdsmarkedspolitik (Opkvalificeringsstrategi og stramningsstrategi)



Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.



Arbejdsformer:

Klasseundervisning, gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magt og politisk deltagelse

Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund, "Samf C - din samfundsfagsbog" (Systime): Kapitel 4, 7 og 8

FOKUSPUNKTER

Demokrati som styreform
Det danske parlamentariske demokrati
Magtens tredeling
Rettigheder
Marshalls teori om civile, politiske og sociale rettigheder
Parlamentarisme
Det politiske systems opbygning, folketing og regering
EUs betydning for lovgivningen i DK
Politisk deltagelse
Eastons model
Medborgerskab
Køn og ligestilling, herunder aktør og strukturforklaringer


FAGLIGE MÅL

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold


KERNESTOF

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdomsliv og trivsel

Kernestof:

Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund, "Samf C - din samfundsfagsbog" (Systime): Kapitel 2, 3 og 5

Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer,
"Samfundsfag C" (Systime): Kapitel 21



Fokusområder:

Samfundstyper
Socialisation
Sommerfuglemodel
Mulisocialisering
Normer
Social kontrol
Sanktioner
Identitet
-jeg-identitet
-personlig identitet
-social identitet
Goffman frontstage og backstage
Sociale roller
Grupper
Ligestilling mellem køn

Det senmoderne samfund
Giddens
-adskillelse af tid og rum
-udlejring af sociale relationer
-øget refleksivitet
Ziehe
-kulturel frisættelse
-formbarhed
Hartmut Rosa
-accelerationssamfundet
-fremmedgørelse
Sociale medier, fordele og ulemper

Livsformer
Livsstile
Minervamodellen og segmenter

Samfundsfaglige metoder
Taksonomi

Faglige mål:

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.



Arbejdsformer:

Klasseundervisning, gruppearbejde, projektarbejde, skriftligt arbejde

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave: Sociologi 28-02-2025
Miniprojekt om Ungdomsliv og trivsel 31-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EU og globale forhold

Kernestof:

Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer,
"Samfundsfag C" (Systime):
Kapitel 19
Kapitel 20


Fagligt fokus:

Økonomisk og politisk globalisering
Danmarks handel med omverdenen
Baggrunden for og udviklingen af samarbejdet i EU
EUs kompetencer
EUs institutioner
EUs indre marked



Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber



Arbejdsformer:

Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer