Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Johan Bartholin Bavnshøj
|
Hold
|
2024 hh124in2 sa (1in2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærdsstatens udfordringer, pol. prioriteringer
Kernestof:
Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund, "Samf C - din samfundsfagsbog" (Systime): Kapitel 6, 9 og 10
Fokusområder:
Fordelingspolitik og værdipolitik
Politisk styring og markedsstyring
Politiske ideologier
-Liberalisme
-Konservatisme
-Socialisme
De politiske partier i Folketinget
Placering af partierne
-Rød blok
-Blå blok
-samt midterparter
Placering af partierne på to dimensioner (fordelings- og værdipolitik)
Molins model
Velfærdmodeller
-den residuale
-den selektive
-den universelle
Velfærdstrekanten
Rettigheder og pligter i velfærdsstaten og i demokratiet (politiske og sociale)
Prioritering af velfærdsgoder
Udfordringer for den universelle velfærdsmodel
Velfærdsreformer
Konkurrencestat
Det økonomiske kredsløb
Økonomiske konjunkturer
Økonomiske mål:
-Høj beskæftigelse/lav arbejdsløshed
-Høj økonomisk vækst/BNP
-Ligevægt/overskud på betalingsbalancen
-Inflation
Konflikter mellem målene
Økonomisk politik:
-Finanspolitik
-Arbejdsmarkedspolitik (Opkvalificeringsstrategi og stramningsstrategi)
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt og politisk deltagelse
Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund, "Samf C - din samfundsfagsbog" (Systime): Kapitel 4, 7 og 8
FOKUSPUNKTER
Demokrati som styreform
Det danske parlamentariske demokrati
Magtens tredeling
Rettigheder
Marshalls teori om civile, politiske og sociale rettigheder
Parlamentarisme
Det politiske systems opbygning, folketing og regering
EUs betydning for lovgivningen i DK
Politisk deltagelse
Eastons model
Medborgerskab
Køn og ligestilling, herunder aktør og strukturforklaringer
FAGLIGE MÅL
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
KERNESTOF
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdomsliv og trivsel
Kernestof:
Maria Bruun Bundgaard, Ole Hedegaard Jensen og Thomas Secher Lund, "Samf C - din samfundsfagsbog" (Systime): Kapitel 2, 3 og 5
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer,
"Samfundsfag C" (Systime): Kapitel 21
Fokusområder:
Samfundstyper
Socialisation
Sommerfuglemodel
Mulisocialisering
Normer
Social kontrol
Sanktioner
Identitet
-jeg-identitet
-personlig identitet
-social identitet
Goffman frontstage og backstage
Sociale roller
Grupper
Ligestilling mellem køn
Det senmoderne samfund
Giddens
-adskillelse af tid og rum
-udlejring af sociale relationer
-øget refleksivitet
Ziehe
-kulturel frisættelse
-formbarhed
Hartmut Rosa
-accelerationssamfundet
-fremmedgørelse
Sociale medier, fordele og ulemper
Livsformer
Livsstile
Minervamodellen og segmenter
Samfundsfaglige metoder
Taksonomi
Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, projektarbejde, skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave: Sociologi
|
28-02-2025
|
Miniprojekt om Ungdomsliv og trivsel
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EU og globale forhold
Kernestof:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer,
"Samfundsfag C" (Systime):
Kapitel 19
Kapitel 20
Fagligt fokus:
Økonomisk og politisk globalisering
Danmarks handel med omverdenen
Baggrunden for og udviklingen af samarbejdet i EU
EUs kompetencer
EUs institutioner
EUs indre marked
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413054964",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413054964",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413054964"
}