Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Gitte Hyldal Nielsen
|
Hold
|
2024 hh124vm/vi sa (1vm/vi sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet og straf
Indhold
Tematisk grundforløb om kriminalitet og straf, der indeholder kernestof fra både sociologi og politik. Eleverne arbejder indledningsvis med kriminalitetstyper og årsager til kriminalitet, herunder teorier om kriminalitet, social arv, sociale klasser, social mobilitet og Bourdieus kapitalbegreber. Herefter introduceres til retssystemet, magtens tredeling og forskellige former for straf. Endelig fokuseres der på, hvad de politiske partier mener om kriminalitet og straf med udgangspunkt i fordelings- og værdipolitik.
Desuden arbejder eleverne med samfundsfaglige metoder og kildekritik.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Kernestofområder:
- Sociologi – sociale og kulturelle forskelle
- Politik – magtens tredeling, politikformer (fordelings- og værdipolitik), partiernes retspolitik
- Samfundsfaglig metode – kvantitativ og kvalitativ metode
Samfundsfag C, iBog, Systime:
- 2.2 Inddeling efter fordelingspolitik: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1278
- 2.2 Inddeling efter værdipolitik: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1277
- 5.1 afsnit "Magtens tredeling": https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1337
- 5.8 Retssystemet + underafsnittet Domstolenes opgaver: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1461
- "Hvad er kriminalitet?" (under 5.8 Retssystemet) + "Straffeloven" og "Økonomisk kriminalitet": https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1328
- "Teorier om kriminalitet" (under 5.8 Retssystemet): https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1327
○ Kriminalitet som manglende kontrol
○ Kriminalitet som fornuft
○ Ulighed som årsag til kriminalitet
○ Kriminalitet som kultur
- 11.1 Socialklasser: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1408
- 11.2 Social arv (ikke underafsnittene): https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1410
- 11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1414
- 11.5 Et teoretisk bud på social arv (Bourdieu): https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1415
- 21.1 Kvantitativ metode: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1441 (undlad underafsnit)
- 21.2 Kvalitativ metode: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1440
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik
Indhold
Eleverne skal arbejde med de politiske ideologier - liberalisme, socialisme, konservatisme og socialliberalisme og koble ideologierne på politiske partier i Folketinget. Eleverne bliver derefter introduceret til nye politiske skillelinjer - fordelingspolitik og værdipolitik og har undersøgt hvordan partierne er opdelt langs disse skillelinjer. Endvidere skal eleverne undersøge partiernes adfærd ved hjælp af Molins model og Strøms model.
Faglige mål:
̶-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger
̶- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik
̶- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Materiale:
Beyer, Mads m. fl: Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017, afsnit 1.2 Ideologier, afsnit 2.1 De politiske partier og afsnit. 2,2 Inddeling af politiske partier, afsnit 2.4 Partiernes adfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og (sociale)medier
Indhold
I forløbet arbejder eleverne med politiske deltagelse og demokratiet som styreform og de rettigheder og pligter man har i et demokratisk samfund. I forløbet er der fokus på, hvordan de sociale medier kan styrke demokratiet ved at fremme debatten og den politiske interesse, men eleverne undersøge også, hvordan en problematisk debatkultur, fake news m.m. kan påvirke demokratiet negativt – det kalder man for digital dannelse.
Eleverne ser på Grundloven og magtens tredeling, valg til folketinget og lovgivningsprocessen samt regeringens arbejde .
Materiale
Beyer, Mads m. fl: Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017, afsnit 4.2 Demokratiformer, afsnit 4.3 Demokratiopfattelser, afsnit 4.4 Krav til et godt demokrati, Afsnit 5.1 Grundloven, Afsnit 5.2, 5.3 og 5.6, 5.7 om folketinget, valg og regeringen,
Blinkenberg, Kaare m.fl.: Samfundsfag til HF, I-bog, Systime, Afsnit 17. Mediernes betydning for demokratiet, 17.1 Forskellige typer af medier, 17.2 Mediernes rolle i demokratiet, 17.4 Demokratisk samtale på de sociale medier
Diverse undervisningsfilm fra www.ft.dk om Grundloven m.m. https://www.ft.dk/undervisning/undervisningsfilm
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Politik:
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad styrer samfundsøkonomien
Indhold
Eleverne har arbejdet med de samfundsøkonomiske mål og de målkonflikter, der kan opstå ml. dem. Eleverne har gennemgået det økonomiske kredsløb og undersøgt hvordan de økonomiske konjunkturer kan reguleres gennem økonomiske politikker.
Eleverne har i grupper lavet præsentationer af hvordan skiftende regeringer har forsøgt at påvirke samfundsøkonomien gennem økonomiske initiativer og anlægsbyggeri.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Materiale:
Beyer, Mads m. fl: Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017 Afsnit 12.1, 12.2 samfundsøkonomiske mål, 12.3.12.4 afsnit 13.1 Økonomiske kredsløb, afsnit 13.2 Produktion, afsnit15 Den offentlige sektor, 15.1, 15.2, afsnit 17 Betalingsbalancen og konkurrenceevnen, afsnit 18.1 Økonomien svinger, 18.2 Finanspolitik,
Diverse statistikker med økonomiske nøgletal fra Danmarks statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstatens udfordringer + int. samarbejde
Eleverne undersøger hvad der er karakteristisk ved den danske velfærdsmodel og skal derefter sammenlige med velfærdsmodeller i andre lande. Eleverne skal derefter undersøge, hvilke udfordringer den danske velfærdsmodel står overfor. Endelig har vi koblet velfærdsstaten sammen med arbejdsmarkedet og kigget på flexicurty-modellen.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænger
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd
Materiale:
Beyer, Mads m. fl: Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017, afsnit 16 Velfærdsmodeller (alle underafsnit), Afsnit 18.5 arbejdsmarkedspolitik med underafsnit, 14.1 Organisationerne på arbejdsmarkedet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Socialisering og kriminalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413089997",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413089997",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69413089997"
}