Holdet 2023 DA/ab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 DA/ab (1ab DA, 2ab DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Hvem er jeg?
Titel 2 2. Forløb om journalistik - ligestilling
Titel 3 3. Periodelæsning: Det moderne gennembrud
Titel 4 4.Optakt til DHO - Danmark besat og befriet
Titel 5 5. Det senmoderne - performativ biografisme
Titel 6 6. Os og dem - argumentation og retorik
Titel 7 7. Periodelæsning: Romantikken
Titel 8 8. Det levende bevis - mini srp
Titel 9 9. Ondskab
Titel 10 10. Humor

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Hvem er jeg?

Væsentligste fokuspunkter: Introduktion til danskfagets termologier.

I forløbet har vi arbejdet med forskellige danskfaglige metoder, herunder den biografiske metode. Eleverne har i den forbindelse læst og arbejdet med udvalgte digte af Tove Ditlevsen. Derudover har eleverne selv produceret digte. De har ligeledes hørt og analyseret udvalgte afsnit af podcasten: "Manden, der mistede sit ansigt." Eleverne er desuden blevet introduceret til Den analyserende artikel og har i den forbindelse øvet sig i skriftlig fremstilling, skriftlig formidling, danskfaglig viden samt emne.

- Tove Ditlevsen: "Selvportræt 1-5" (1969)
- Manden der mistede sit ansigt (S1E1+2) (2023)
- Artigeardit: "Tetovo" (2023)
- Naja Marie Aidt: "Ond i sulet." (1993)
- Jens Baggensen: "Da jeg var lille" (1785)

Eleverne har haft AP-moduler integrereret i danskundervisningen. Her har de beskæftiget sig med sociolingvistik, pragmatik samt kommatering/ledsætning/helsætning.  

Formålet med forløbet har været at give eleverne en introduktion til nogle af danskfagets metoder, måder at tilgå tekster på, introducerer eleverne for de skriftlige genrer (i første omgang har de arbejdet med den analyserende artikel).

Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Omfang: 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Forløb om journalistik - ligestilling

Væsentligste fokuspunkter: Skriftlighed og værklæsning (af et medieværk).

I forløbet har eleverne arbejdet med journalistisk og skriftlighed. Eleverne har deltaget i en konkurrence arrangeret af SDU. De har tilegnet sig viden om de journalistiske genrer, herunder reportagen, nyhedsartiklen og portrættet.  

Eleverne har i grupper arbejdet med journalistiske vinkler - herunder interviews, kildekritik,  vinkling, etik, nyhedskriterierne, nyhedskompasset m.m.

Værklæsning 1: Statsminsteren Helle Thorning-Schmidt (2023). I forbindelse med værklæsningen af dokumentaren, har eleverne arbejdet med autenticitetsmarkører, fakta og fiktionskoder og dokumentarens genrer (samt undergenrer). De har desuden beskæftiget sig med de basale filmiske virkemidler såsom lyd, klipning, beskæringer samt perspektiver.


Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber.
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering.
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler-
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge



Omfang: 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Periodelæsning: Det moderne gennembrud

Væsentligste fokuspunkter: Periodelæsning. Læsning af kanonforfatterne: Herman Bang og Henrik Pontoppidan. Værklæsning: Et dukkehjem. De 3 k'er: Kirke, Klasse og Køn. Alle tre k'er er blevet behandlet og gennemgået.

I forløbet har eleverne gennem en systematisk periodelæsning tilegnet sig viden om Det moderne gennembrud som en vigtig og helt central periode i vores historie. Vi har haft fokus på kvinderollen og Georg Brandes' berømte sætning: "Sæt problemer under debat" som forløbets vigtigste omdrejningspunkt. Derudover har eleverne læst og arbejdet med følgende litteratur:

Henrik Pontoppidan, hvor især den naturalistiske læsning samt bearbejdning af "Naadensbrød" (1887), var gennemgående for læsningen og analysen. Den naturalistiske skrivestil mødte eleverne ligeledes i værklæsningen af "Et dukkehjem" (1879) (Værk 2) af Henrik Ibsen. Eleverne læste derudover novellen "Foran Alteret" (1880) af Heman Bang. I læsningen havde vi fokus på den impressionistiske skrivestil, det sceniske blik samt kvindens rolle i datidens samfund.

Faglige mål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme.
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer.
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Omfang: 250 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 4.Optakt til DHO - Danmark besat og befriet

Væsentligste fokuspunkter: Danmarks besættelsesperiode i litteraturen, analyse og akademisk skrivning.

I dette forløb har eleverne arbejdet med skriftlighed i forbindelse med deres første større opgave DHO. Årets emne var: "Danmark besat og befriet." Eleverne har ud fra Blooms taksonomistiske niveauer arbejdet med, hvordan man skriver en indledning, redegørelse, analyse, diskussion/vurdering og konklusion. Desuden har eleverne arbejdet med opsætning af litteraturliste og fodnoter. Som afslutning på forløbet har eleverne set og arbejdet med filmen "Flammen og citronen" (2008).

Eleverne har arbejdet følgende tekster:
Morten Nielsen: Jeg ser nu i nat (1945)
Morten Nielsen: Skæbne (1945)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
Tove Ditlevsen: Tyske soldater (1947)
Erik Aalbæk Jensen: Kridtstregen (uddrag) (1976)
Klaus Rifbjerg: Angst (2015)
Pia Juul: Befrielse (2020)

Faglige mål:
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.”
- kanonforfatterne: Klaus Rifbjerg og Martin A. Hansen.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.

Omfang: 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Det senmoderne - performativ biografisme

Væsentlige fokuspunkter: Performativ biografisme, værklæsning og verdenslitteratur i oversættelse.

Eleverne har læst værket "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (Værk 3) af Thomas Korsgaard. Eleverne har tilegnet sig viden om begrebet performativ biografisme og sat det i relation til samfundstendenser. Eleverne kender til Knud Romer, Klovn, Louise Østergaard og ikke mindst Yahya Hassan. Eleverne har ligeledes arbejdet med Erving Gofmanns performaceteori, herunder backstage, middle stage og frontstage.  

- Knud Romer: "Den som blinker er bange for døden" (uddrag). (2006)
- Yahya Hassan: Yahya (udvalgte digte). (2013)
- Louise Østergaard: Ord (uddrag). (2014)
- Édouard Louis: "Færdig med Eddy Bellegueule" (uddrag). (2015)
- Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi." (2017)

Faglig mål:
- anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.

Omfang: 300 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Os og dem - argumentation og retorik

Væsentligste fokuspunkter: Det sproglige perspektiv. Analyse af taler og elevproducerede taler.

I forløbet har eleverne arbejdet med det retoriske pentagram, argumentation, herunder Toulins argumentationsmodel. Omdrejningspunktet har været det sproglige perspektiv, hvor temaet har været "Os og dem." Forløbet har været tonet således, at eleverne har læst diverse tekster for herefter at analysere dem. Derudover har eleverne produceret en del tekster via forskellige øvelser. Eleverne har desuden læst en norsk og svensk tekst. Forløbet afrundes med elevproducerede taler, hvor de filmede deres tale (medieproduktion).

Eleverne har arbejdet med den debatterende artikel, herunder hvordan man skriver en fængende indledning og fokus på den personlige stemme.

Faglige mål:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Omfang: 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 7. Periodelæsning: Romantikken

Væsentligste fokuspunkter: Periodelæsning og analyse af tekster, herunder værklæsning.

I forløbet har eleverne tilegnet sig viden om romantikken som litterær strømning i dansk litteraturhistorie. Eleverne har arbejdet med romantikkens begreber, herunder organisme tanken, panteisme, dualisme, monisme, "hvad udad tabes, skal indad vindes, fænomenernes og ideernes verden. Eleverne har læst og arbejdet med udvalgte forfattere, herunder kanonforfattere fra perioden. Følgende tekster er blevet arbejdet med i undervisningsforløbet:

- A.W. Schack von Staffeldt: Indvielsen (uddrag) (1804)
- Adam Oehlenschläger: "Morgen-vandring." (1805)
- N.F.S. Grundtvig: Dejlig er den himmel blå (1810)
- Steen Steensen Blicher: "Sildig opvågnen" (1828) (Værk 4)
- H.C. Andersen: "Skrubtudsen." (1866)

Faglige mål:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme.
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
- litteraturanalyse og -fortolkning.

Omfang: 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Det levende bevis - mini srp

Væsentligste fokuspunkter: Akademisk skrivning (optakt til SRP) samt værklæsning af podcasten "Det levende bevis" (2022) (Værk 5).

Eleverne har i forløbet arbejdet med Blooms taksonomi (redegør, analyser samt diskuter), Lawells kommunikationsmodel og ikke mindst analyse af podcasten som medie.

Eleverne har lyttet til alle 8 afsnit af podcasten for herefter at være i stand til individuelt eller gruppevis at udarbejde en srp i miniformat. Formålet var at træne deres bevidsthed i de taksonomiske niveauer, deres formidlingsbevidsthed, formalia m.m.

Faglige mål:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.


Omfang: 150 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 9 9. Ondskab

Væsentligste fokuspunkter: Vi arbejder med tekster ud fra et litterært og sprogligt perspektiv. Det 2000 århundredes modernisme og realisme er i fokus med det overordnede tema: ONDSKAB. En række udvalgte kanonforfattere er blevet læst i forløbet.

I forløbet har eleverne arbejdet med modernisme og realisme som litterære strømninger og deres udvikling i en dansk litteraturhistorisk kontekst. Forløbet har omfattet læsning og analyse af en række tekster, der strækker sig fra middelalderens folkevise til 1900-tallets litterære modernisme. Folkevisen "Ebbe Skammelsøn", som gav eleverne et indblik i en ældre fortælletradition præget af skæbnetro og æresbegreber. Eleverne læste ligeledes Henrik Cavlings reportage "Den sidste henrettelse" (1892). Martin Andersen Nexøs novelle "Lønningsdag" (1900) er også læst og arbejdet med i undervisningen. Her havde vi fokus på socialrealismen som strømning og i den forbindelse arbejdernes vilkår i begyndelsen af 1900-tallet. Johannes V. Jensens er også blevet gennemgået og ligeledes Tom Kristensen som eksempler på den modernistiske strømning. Eleverne arbejdede i den forbindelse også med BLOD som værklæsning. Alle elever læste hele digtsamlingen for herefter gruppevis at arbejde med udvalgte digte, som mundede ud i en fælles præsentation på klassen.

I forløbet arbejder vi kronologisk med en lang række tekster. Følgende tekster er blevet læst og arbejdet med i forløbet:

- Folkevisen: "Ebbe Skammelsøn."
- Henrik Cavling: "Den sidste henrettelse." (1892)
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (En idyl) (1900)
- Johannes V. Jensen: "Vinternat" (1908)
- Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922)
- Broby Johansen: BLOD (1922) (Værk 6)
- Karen Blixen: "De blå øjne" (1942)  

Faglige mål:
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme.
- tekster fra tiden før 1700

Omfang: 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Humor

Væsentligste fokuspunkter: Vi arbejder med levende billeder samt tekster, hvor humoren er i centrum og gennemgående.

Forløbet har haft fokus på humor som kulturelt fænomen. Eleverne har arbejdet med, hvordan humor bruges til at underholde, kritisere og ligeledes skabe fællesskab. Vi har taget udgangspunkt i de tre former for humor: Uoverensstemmelsesteorien, forløsningsteorien samt overlegenhedsteorien. Forløbet tog desuden afsæt i analyse og fortolkning af både litterære, ikke-fiktive og multimodale tekster. Der blev arbejdet med Ludvig Holbergs "Jeppe på bjerget" som eksempel på klassisk komik og samfundssatire, hvor eleverne også perspektiverede til oplysningstidens tanker om fornuft og myndighed med udgangspunkt i Immanuel Kants "Hvad er oplysning?". Samtidig analyserede vi et uddrag af tv-serien "Klovn" med fokus på sproghandlinger, brud på sociale normer, face/facework m.m. I forlængelse heraf blev humorens rolle i moderne mediekultur undersøgt gennem analyse af reality-tv, herunder "Paradise Hotel." Her havde vi i forløbet fokus på oplysningens tanker, og hvordan de kan komme til udtryk i moderne tid.  Endelig arbejdede eleverne med sjove reklamefilm, hvor de inddragede teori om den lyriske, den narrative samt den oplysende reklame. Undervejs i forløbet blev der lagt vægt på analyse, herunder brugen af sproghandlinger, transaktionsanalyse m.m.

Til slut i forløbet har eleverne arbejdet med Pia Juuls "En flinker fyr" fra 2005 samt Jan Sonnergaards "Fundamental familiær spillogik" fra 2016. Teksterne indgik som eksamenstræning og havde til formål at forberede eleverne både på den mundtlige såvel som den skriftlige eksamen.

Følgende tekster er blevet læst og arbejdet med i forløbet:
- Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (uddrag) (1722)
- Immanuel Kant: Hvad er oplysning? (uddrag) (1784)
- Pia Juul: En flinker fyr (2005)  
- Jan Sonnergaard: Fundamental, familiær spillogik (2016)
- Christina Hagen: Pow Pow Pow (uddrag)  (2024)

Faglige mål:
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.

Omfang: 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer