Titel
10
|
10. Humor
Væsentligste fokuspunkter: Vi arbejder med levende billeder samt tekster, hvor humoren er i centrum og gennemgående.
Forløbet har haft fokus på humor som kulturelt fænomen. Eleverne har arbejdet med, hvordan humor bruges til at underholde, kritisere og ligeledes skabe fællesskab. Vi har taget udgangspunkt i de tre former for humor: Uoverensstemmelsesteorien, forløsningsteorien samt overlegenhedsteorien. Forløbet tog desuden afsæt i analyse og fortolkning af både litterære, ikke-fiktive og multimodale tekster. Der blev arbejdet med Ludvig Holbergs "Jeppe på bjerget" som eksempel på klassisk komik og samfundssatire, hvor eleverne også perspektiverede til oplysningstidens tanker om fornuft og myndighed med udgangspunkt i Immanuel Kants "Hvad er oplysning?". Samtidig analyserede vi et uddrag af tv-serien "Klovn" med fokus på sproghandlinger, brud på sociale normer, face/facework m.m. I forlængelse heraf blev humorens rolle i moderne mediekultur undersøgt gennem analyse af reality-tv, herunder "Paradise Hotel." Her havde vi i forløbet fokus på oplysningens tanker, og hvordan de kan komme til udtryk i moderne tid. Endelig arbejdede eleverne med sjove reklamefilm, hvor de inddragede teori om den lyriske, den narrative samt den oplysende reklame. Undervejs i forløbet blev der lagt vægt på analyse, herunder brugen af sproghandlinger, transaktionsanalyse m.m.
Til slut i forløbet har eleverne arbejdet med Pia Juuls "En flinker fyr" fra 2005 samt Jan Sonnergaards "Fundamental familiær spillogik" fra 2016. Teksterne indgik som eksamenstræning og havde til formål at forberede eleverne både på den mundtlige såvel som den skriftlige eksamen.
Følgende tekster er blevet læst og arbejdet med i forløbet:
- Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (uddrag) (1722)
- Immanuel Kant: Hvad er oplysning? (uddrag) (1784)
- Pia Juul: En flinker fyr (2005)
- Jan Sonnergaard: Fundamental, familiær spillogik (2016)
- Christina Hagen: Pow Pow Pow (uddrag) (2024)
Faglige mål:
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år.
Omfang: 50 sider.
|