Holdet 2023 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 DA/c (1c DA, 2c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stilfigurer til den personlige stemme
Titel 2 Kommunikation og sproglig identitet I
Titel 3 Medier og journalistik i praksis
Titel 4 Talens magt
Titel 5 Dokumentar - fakta og fiktion
Titel 6 DHO - Danmark besat og befriet
Titel 7 Naturen og os mennesker
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Ondskab
Titel 10 Kommunikation og sproglig identitet II
Titel 11 Autofiktion - at fortælle sig selv
Titel 12 Rejsen som eksistentielt dannelsesprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Stilfigurer til den personlige stemme

Introduktion til hvordan den personlige stemme kan indarbejdes i det skriftlige arbejde med mundtlige og skriftlige øvelser blandt andet med semantiske skemaer.
Refleksioner over hvornår kan den bruges.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikation og sproglig identitet I

Fokus: det sproglige perspektiv
I forbindelse med ap-forløbet blev der i dansk arbejdet med: Sociolingvistik og pragmatik, herunder socio - dia- og kronolekter, retoriske pentagram/octagram
Med sproghandlinger og gambitter - Hvordan sprog former vores hverdag, også socialt og kulturelt.

Teoritekster:
1. På Min læring:
https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/50871/sektion/50873
a. https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/50871/sektion/50884
b. https://dialekt.ku.dk/dialektkort   - samme link på min læring (”lytte til dialekter”)
https://youtu.be/cSaS0-0geos (set d. 22.09.2023)
https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/50871/sektion/50913
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Semantisk skema og STUK 15-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Medier og journalistik i praksis

Primært sprogligt perspektiv, samt mediemæssigt.
Forløb i samarbejde med SDU journalistuddannelsen: Det overordnede emne var "ligestilling"
- Vi brugte primært deres materiale og til deadline afleverede hver gruppe en artikel, som blev indsendt i konkurrence med andre gymnasier.
- Der er arbejdet med reportage, portræt og nyhedsartikel

Faglige mål: Elever har kendskab til og kan forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
-  forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.”


Primær materiale:
Branden af Herman Bang, 1884
Link fra SDU til Mediacampen - website hvor materialet til forløbet findes på: https://libguides.sdu.dk/mediacamp
artikel David Trads: Coronakrisen åbenbarer Vesten er uden leder
Fokus:
Nyhedskompasset
nyhedskriterier
nyhedskriterier de sociale medier
målgrupper
Toulmins argumentationsmodel (og analyseskema) https://hbdansk.systime.dk/?id=205
retoriske stilfiguerer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel journalistikforløb 07-12-2023
1.del Debatterende artikel 15-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Talens magt

Fokus på det sproglige perspektiv
Skriftlige øvelser, som styrker kendskabet til genrerne og øver den personlige stemme indenfor den debatterende artikel – Mundtligheden trænes via egne taler og oplæg

Faglige mål: Kendskab til og viden om de tre talegenrer, disponering af en tale, Ciceros pentagram og octagram, non-verbalt sprog, appelformerne (patos,etos,logos) retoriske virkemidler, lav stil vs. høj stil det vil sige sproglig analyse, fortolkning og vurdering
samt retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentationen.

Primær materiale:
Ich bin ein Berliner af J.F. Kennedy, Berlin, 1963
Dronningens Nytårstale 2023
Statsministerens Nytårstale 2023
Tessas Nytårstale på Deadline 2020
Maj My Humaidans Nytårstale på Deadline 2023
Sofie Lindes Tale ved Zulu Comedy Award, 2020


sekundær materiale:
Håndbog til dansk Retorik afsnittet bl.a.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentar - fakta og fiktion


Fokus: det mediemæssige perspektiv
Under arbejdet med dokumentar fik eleverne kendskab til dokumentargenren, doku.typer, autenticitetsmarkører, fakta-og fiktionskoder og generelt filmiske virkemidler.


Primær litteratur:
dokumentarserien Balladen om kolonihaven, 1.afsnit, 1.sæson
dokumentarfilmen Bjergene af Christian Einshøj, 2023 - værklæsning og skriftlig aflevering i form af analyserende artikel
Til arbejdet med dokumentarfilmstyper og plot, samt tematikker var der 5-10 min. uddrag af:
Herlufsholms hemmeligheder – vold, krænkelser og mobning, fra 2022
Herlufsholm, 1. del, fra 2004
A house made of splinters/ Et hus af splinter, fra 2022
Når sabbatår er fucked, 1.del

Teori: pptx.oplæg med analysevejledning til dokumentar, "Grundkompendium-filmsprog" og Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DHO - Danmark besat og befriet

Indenfor det litterære perspektiv.
Det overordnede emne for DHO var "Danmark - besat og befriet"
akademisk skrivning - brugen af forskellige læsemetoder i dansk - periodelæsning -

Primær litteratur:
Martin A. Hansen: Roden, 1955
Klaus Rifbjerg: De skød en stikker, 1965
Pia Juul: Befrielse, 2020
litteratur til DHO-skrivningen - udvalgt af hver enkelt:
Morten Nielsen: Skæbne og Jeg ser nu i nat, 1945
uddrag af Erik Aalbæk Jensen: Kridtstregen, 1976
Tove Ditlevsen: De tyske soldater, 1946
Poul Henningsen: Man binder os på hånd og mund, 1940

Teoritekster:
Litteraturens Veje - læsning om forfatterne og deres samtid i DHO-forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Naturen og os mennesker

Tematisk læsning med digte og naturopfattelser i fokus.
At kunne arbejde med og genkende forskellige århundredes litterære tilgang til naturen, der arbejdes med klimalitteratur, økodigning, og at det antropocentriske står for fald. Universalromantik, nyplatonisme, romantisme og nationalromantik.

Fokus: Læst primært i et litterært perspektiv men også sprogligt perspektiv med naturligt fokus på analyse, tolkning og perspektivering. Der arbejdes med digtanalyse, sproglige virkemidler og stilistisk analyse, samt remediering.
Udkig til nordisk litteratur, og demonstrere kendskab til samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Primær litteratur:
Indvielsen af Schack Staffeldt, 1804
Præludium af Steen Steensen Blicher, 1836
Klokken af H.C Andersen, 1845
           Forløbet fortsættes efter sommerferien:
Tilbage til Unaturen af Rasmus Nikolajsen, 2018 (digtsamling) - værklæsning
April och tystnad af Tomas Transtrømer, 1996 (svensk)
Lite minnedikt - tilegnet Lindepraktbillen af Inger Elisabeth Hansen 2015
(norsk)
Doppler af Erlend Loe, 2004  uddrag (norsk)
Der er et yndigt land af Oehlensschlaeger
Danmarks trøst eller Langt højere bjerge af N.F.S Grundtvig
Langt lavere marker af Benny Andersen, 1974

Supplerende materiale:
Håndbog til dansk
Systime: Uddrag af klimalitteratur
Artikel: Hvordan litteratur har forholdt og forholder sig til klimaproblematikken.

Omfang: 60 sider





Forløbet fortsættes efter sommerferien.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO Besættelsestiden 22-04-2024
Analyserende artikel: Naturen i litteraturen 26-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud

Væsentligste fokuspunkter: Kvindens rolle og status (digtanalyse), naturalistisk skrivestil (novelleanalyse), sædelighedsfejden, den impressionistiske skrivestil (novelleanalyse), den analyserende artikel og dramanalyse.

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til den litteraturhistoriske periode Det moderne gennembrud. Eleverne har arbejdet med følgende tekster:
- "Det røde gardin", 1899, Amalie Skram
- "Fra husets tag", 1870, J.P. Jacobsen
- "Ane-Mette", 1887, Henrik Pontoppidan
- Uddrag fra "Et dukkehjem", 1879, Henrik Ibsen
- "Frøkenen", 1883, Herman Bang.

Faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Teoritekster: pptx.oplæg og fra Systime: om naturalisme, sædelighedsfejden

Arbejdsformer: Gruppearbejde, læreroplæg, elevpræsentationer og individuelt arbejde.

Omfang: 70 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Det røde gardin 20-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ondskab

Fokus: det mediemæssige, sproglige og litterære perspektiv
Væsentligste fokuspunkter:
I dette forløb har eleverne arbejdet med ’ondskab’ i en tematisk og teoretisk ramme. De har kendskab til Lars Fr. Svendsens 4 Ondskabstyper.
Eleverne har arbejdet med folkevisen ”Ebbe Skammelsøn” med fokus på folkevisens kendetegn, de fire æ’er og ondskaben i visen. Visen blev perspektiveret til Angora-drengenes sang ”Ridder-problemer” med fokus på humor og de fire æ’er. I forløbet er eleverne også blevet introduceret til den reflekterende genre i dansk, hvor vi har testet AI's muligheder i skriveundervisningen. Eleverne har også beskæftiget sig med kanonforfatterne Tom Kristensen og Johannes V. Jensen og et uddrag fra podcastserien ”Tyran” .
Eleverne udvalgte i grupper hvert et afsnit fra podcastserien "Tyran," som de lavede oplæg om.


Primær tekster:
- Ebbe Skammelsøn
- ”Ridder-problemer” af Drengene fra Angora
- Uddrag fra ”Tyran” - Idi Amin (Episode 1) - værklæsning podcast
Pol Pot Episode 1: Anna, Shawn og Kasper
Saddam Hussein Episode 1: Mia, Aliyaa, Yakub og Emeli
Kim II Sung og Kim Jong Episode 1: Gladys, Maksym og Anne-Sofie
Idi Amin Episode 1: Johanne, Lasse, Ane og Louise
Idi Amin Episode 3: Avin, Merete, Nikola og Deszô
- "Odalisk Skønhed" af Broby-Johansen, 1922
- "Vinternat" af Johannes V. Jensen, 1908
- ”Den sidste henrettelse” af Jesper Wung-Sung, 2010     - værklæsning, roman
- ”Henrettelsen” af Tom Kristensen, 1922
- Hvorfor kigger du på mig, hvem er du...digt af Lone Hørslev,2018
Faglige mål: analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Kernestof:
Et værk: Roman og podcast
Tekster fra før 1700 - en folkevise
Tekster fra 2000-tallet
Kanonforfattere: Tom Kristensen og Johannes V. Jensen
Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Medieanalyse og - fortolkning, podcast-analyse (Håndbog til dansk 16. Medieanalyse af podcast dokumentar), herunder basale filmiske virkemidler


Omfang: 250 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel: Det onde i litteraturen 24-11-2024
Podcast: Tyran 02-01-2025
Reflekterende artikel om AI 12-01-2025
1.terminsprøve 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kommunikation og sproglig identitet II

Fokus: det sproglige (og litterære) perspektiv

Som et kort afbræk inden endnu et litterært forløb vendte vi tilbage til hvordan vi kommunikerer sammen.. Vi startede ud med et webinar med Thomas Korsgaard, som omhandlede novellesamlingen Snydt ud af næsen.
Nogle af de udvalgte fagbegreber i spil: Det retoriske pentagram, sproglige klædedragter, faceteori, gambitter, sproghandlinger, nonverbalt sprog, turtagning og transaktionsanalyse.

sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen og argumentationen

Primær litteratur:
Klovn -The movie
Thomas Korsgaard: Brænde I, 2024
Helle-Helle: Søndag 15:10, 1996
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Autofiktion - at fortælle sig selv

Forløbet startede ud med sangteksten ”Marianne og Henrik” samt Beck-Nielsens begravelse.
Eleverne har læst værket "Hvis der skulle komme et menneske forbi" af Thomas Korsgaard.

Eleverne har tilegnet sig viden om begrebet performativ biografisme og sat det i relation til blandt andre Thomas Korsgaards forfatterskab. I forløbet har eleverne ligeledes læst verdenslitteratur i oversættelse. Og inddraget teoritekst omkring sorglitteratur.


Faglige mål: litterært og sprogligt perspektiv
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

- Primær litteratur:
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2017
Christina Hesselholdt: Hovedstolen, 1998 (uddrag)
Edouard Louis: Slut med Eddy Bellegueule, 2014, uddrag
Glenn Bech: Farskibet, 2021, uddrag
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage, 2017 uddrag


- supplerende materiale:
Livsværk - det selvbiografiske i dansk litteratur s.11-29
Litterært realityshow af Jesper Stein Larsen, 2014
Om død tab og sorg af Svend Brinkmann

Omfang: 400 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Rejsen som eksistentielt dannelsesprojekt

Fokus: det litterære og sproglige perspektiv

Tematisk læsning af kanonforfattere, som tog udgangspunkt i rejsen i konkret og metaforisk forstand, og som et billede på menneskers eksistens og eksistensvilkår. Vi har arbejdet med Søren Kierkegaards begreber indenfor eksistentialisme: de fire menneske typer og nøglebegreber som: subjektivitet, valg, angst, frihed, ansvar og skyld

Primær litteratur:
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen, 1947
Martin Andersen Nexø: De tommer pladsers passagerer -uddrag,1921
Peter Seeberg: Rejsen til Ribe,1991
Karen Blixen: Peter og Rosa (værklæsning), 1942, udkom i Vintereventyr

Faglige mål:
- samspillet mellem tekst kultur og samfund, samt
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering.
- Litteraturanalyse og -fortolkning.
- arbejdet med remediering af teksterne

omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer