Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 EN/ab - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Hold
2023 EN/ab (
1ab EN
,
2ab EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
People and Stories
Titel 2
Great English and American Speeches
Titel 3
Of Mice and Men
Titel 4
Postmodern literature
Titel 5
TV-series: Friends
Titel 6
English poetry from different periods
Titel 7
Minimalism
Titel 8
Election in the USA
Titel 9
The American Novel
Titel 10
A Christmas Carol
Titel 11
The British Empire
Titel 12
Artificial Intelligence
Titel 13
Shakespeare
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
People and Stories
Dette forløb handler om at lære at læse og analysere noveller.
Materiale:
Hemingway, “Ten Indians”, "The Doctor and the Doctor's Wife"
Kate Chopin, “The Story of an hour”
Dorothy Parker, "The Standard of Living"
Indhold
Kernestof:
Homework: read Ten Indians by Hemingway
On the lesson:
Homework for today: Finish and bring your analysis of the various characters in "Ten Indians" which you did last lesson:
When writing a paragraph in English you should:
I dag bruger vi tid på timen til at introducere jeres næste grammatikaflevering til d. 25/9. Her vil vi gennemgå det som er vigtigt at kunne for at lave opgaven.
Kageordning: Jakob
Homework: Read "The Doctor and the Doctor's Wife" by Hemingway. This is the second text in your compendium.
Task 2 - individual exercise
Homework: read "The Story of an Hour" by Kate Chopin in our compendium
bring Getting Started
Today you should bring your compendium People and Stories
Analysis of "The Standard of Living" by Dorothy Parker
Kageordning: Carl
Bring the compendium People and Stories
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Great English and American Speeches
introduktion:
Dette forløb handler om at læse store taler fra afgørende øjeblikke i engelsk og amerikansk historie. Fokus er på at lære retorisk analyse samt skrive et nonfiktionsessay.
Materiale:
J. F. Kennedy, “Commencement Address at American University in Washington”, June 10, 1963,
https://www.jfklibrary.org/archives/other-resources/john-f-kennedy-speeches/american-university-19630610
Winston Churchill, “Finest Hour” (uddrag), We shall fight them on the beaches” (uddrag)
https://www.bbc.com/news/uk-politics-52588148
Martin Luther King's speech "I have a Dream",
https://www.npr.org/2010/01/18/122701268/i-have-a-dream-speech-in-its-entirety
Samt vidoeoptagelse:
https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs
Indhold
Kernestof:
New subject: "Non-fiction"
J F Kennedy.docx
Homework:
Analysis of non-fiction.docx
Analysis:
Today we will look at a few extracts from famous speeches made by the UK Prime Minister during WW2, Winston Churchill.
Today we will look at Martin Luther King's speech "I have a Dream". It is this speech about which you will write your essay.
Martin Luther King Jr, I have a dream.docx
Homework for today is to identify repetitions and metaphors (images) in the speech by MLK.
Task 1: discussion in pairs
I dag skal I arbejde på at strikke et essay sammen om Martin Luther Kings tale "I have a dream". Essayet skal være 700-900 ord.
Eksempel på essay med brug af retorisk pentagram:
We Shall Fight On The Beaches.docx
Kageordning: Cecilie
Denne time bruger vi på at I skriver videre på jeres essay om "I have a Dream"
I dag skal I skrive jeres essay om MLK's tale færdig på timen. Jeg vil se en uploadet version i løbet af timen. Det kan være en meget god ide at skrive på stilen hjemmefra, så at I når det på timen. I må selvfølgelig gerne uploade en nyere version i
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 2
23-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Of Mice and Men
Introduktion:
Dette forløb er læsning af et værk: Of Mice and Men af John Steinbeck. Måden vi har arbejdet med bogen er ved nykritisk læsning. Dvs. fokus har været på personkarakteristik, miljøbeskrivelse og på romanens temaer omkring venskab og moralske dilemmaer. Det forventes at eleverne kan drøfte disse med forståelse for romanens handlingsforløb.
Materiale:
John Steinbeck, Of Mice and Men
Film: Of Mice and Men (1992)
Fran Hoppenwasser, The empowerment of the American Voice, s. 122-131, “John Steinbeck”
Indhold
Kernestof:
Homework: Read the first chapter in Of Mice and Men - pages 3-18
Analysis
Homework: read the first half of chapter 2: pages 19-29. You are also welcome to listen to it on audiobook on youtube, but I suggest you do it while also reading the book.
Homework: finish reading chapter 2 in Of Mice and Men
Kageordning: Eilidh Jane
Today I'd like to give you an individual writing exercise
Today we will look at the novel Of Mice and Men which you have read for today
Today we will begin working on your next assignment which will be about Of Mice and Men
Essay about John Steinbeck.pdf
Homework: Read the following text about John Steinbeck and the extract from his other novel "The Grapes of Wrath"
Bring you grammar book for this lesson
Lektie: lav opg. 2-5 s. 109-111, opg. 3-4 s.113-114, opg. 1-4 s. 117-119 i Getting Started
Lektie: færdiggør sidste uges arbejde i Getting Started:
Today we will finish watching Of Mice and Men - the film starts at 11.55 sharp.
I dag taler vi om filmen Of Mice and Men
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Postmodern literature
Introduktion:
Dette forløb handler om at læse postmoderne fiktion samt lære om denne genre af literatur. Der er i løbet af forløbet skrevet et essay om Paul Auster, “Auggie Wren’s Christmas story”.
Materiale:
Hanif Kureishi, “Eight Arms to Hold You", "Wild Women Wild Men", "Finishing the job"
Paul Auster, “Auggie Wren’s Christmas story”
Niels Randbo Bach, Through Literary Landscapes, s.257-275
Indhold
Kernestof:
Vi går igang med at læse et par noveller af den indisk-engelske forfatter Hanif Kureishi i denne uge. Til i dag skal I læse novellen "Eight Arms to Hold You" s. 105-119 i den bog I fik sidste uge.
Homework:
Homework: listen to and read a particular Beatles song of your own choice. Be ready to present in class:
Poetry analysis
Homework: "Finishing the job", pages 155-170.
This story depicts a Tory party conference in Brighton (south England) in the late 1980s with many different small conferences from various interest groups who represent their own views on what policies should be pursued in Britain by the Tories (Con
Homework: read these ca 20 pages about postmodernism Jakob Hauge Mortensen_202402091247.pdf
I dag ser vi på den litterære baggrund for postmodernismen - dvs. s. 266-275 i det udleverede materiale (se modulet mandag)
Today we will introduce your next essay
For today you should do exercise 1 on page 288: divide the story into sections.
Intro conversation in pairs:
Writing lesson:
I dag bruger vi timen på at skrive et afsnit til jeres engelsk stil - om Paul Austers novelles postmoderne karakteristika.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 5
04-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
TV-series: Friends
Introduktion:
Dette forløb handler om TV-serier og ungdomskultur.
Materiale:
Posts om TV-serier:
- Quora, “What are the elements of a good TV series?”
https://www.quora.com/What-are-the-elements-of-a-good-TV-series
- Falmouth University, “What makes a good tv-series”,
https://flexible.falmouth.ac.uk/resources/what-makes-a-good-tv-series
- A Brief history of film,
https://www.youtube.com/watch?v=utntGgcsZWI
TV-Series “Friends”, Season 1, episodes 1-3
Der er I løbet af forløbet også arbejdet med fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Færdiggør grammatik fra i mandags. Opg 1-3, 4-5 s. 152ff
Brainstorm 1: Discuss in pairs and write your answers in elevfeedback (this is not a writing exercise)
Homework:
Today you will write a written test about the characters in Friends. You can prepare yourselves from home by taking notes on 3 characters of your choosing. The test itself will be without aids.
Homework for after the Easter Break
Grammatikopgaver om artikler:
I dag holder vi de sidste fremlæggelser:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 6
08-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
English poetry from different periods
Dette emne handler om at læse poesi fra fire hovedperioder i engelsk/amerikansk litteratur: Elizabethan Era, Romanticism, Victorianism, Modernism. Fokus har været på poetiske virkemidler, genretræk, temaer og virkning på læseren. Forløbet har indeholdt en prøve.
Materiale:
Shakespeare: “My mistress’ eyes” (sonnet 130)
Robert Burns: “O my luve is like a red, red rose”
William Blake: “Tyger tyger, burning bright”
Emily Dickinson: “Hope”
Robert Frost: “The road not taken” and “Stopping by woods”
Rudyard Kipling: “If”
William Butler Yeats: “The Second Coming”
Dylan Thomas: “Do not go gentle into that good night”
Indhold
Kernestof:
Homework for this lesson is to read page 2 in the compendium which I gave you last lesson and also read the poem "A Red, Red Rose" on pp. 3-4. Note down as you read
Please bring your compendium with poetry. For today no homwork. We will read and analyse 1-2 more poems today
Homework: learn two stanzas off by heart from "Tyger Tyger burning bright". The first + one more of your own choice.
For today I'd like you to read "If" by Rudyard Kipling. You should translate the words you don't understand so that you can join in the translation of the poem in class. Find the poem in your compendium.
For today you should read (out loud!) and translate the poem by Robert Frost "Stopping by woods on a snowy evening"
I dag laver vi en engelsk grammatikprøve som den ser ud til eksamen
1stx231-ENGA-17052023 (2).zip
Homework: read Yeats "The Second Coming" - read it out loud and translate it for the lesson
Homework: Read and translate Shakespeare's sonnet 130 "My mistress' eyes are nothing like the sun"
English written test
Plan for i dag:
Essay how to.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 7
06-05-2024
Written test - poetry
27-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Minimalism
Introduktion:
Dette emne handler om at læse noveller i den minimalistiske skrivestil. Eleverne har lært at analysere tekster af Hemingway og Carver ud fra hver deres særlige skrivestil. Det forventes at eleverne kan anvende passende begreber så som "ice berg theory" på den udtrukne tekst, samt inddrage viden om forfatteren og sammenligne Carver og Hemingway indbyrdes.
Materiale:
- Raymond Carver: "Chef's house", "One More thing"
- Ernest Hemingway: Uddrag fra "The Sun also rises", samt "Hills like white elephants"
Tekster fra forløbet "People and Stories" som kan perspektiveres til:
- Hemingway, “Ten Indians”, "The Doctor and the Doctor's Wife"
Skriftlig opgave:
- Carver, "Fat"
- Hemingway: "Soldier's home"
Indhold
Kernestof:
Welcome back from holiday!
Bogudlevering: When Less is More
Homework: Read "One More Thing" by Raymond Carver, pages 9-11 in When Less is More
Homework: read "Chef's house" pages 16-19 in When Less is More
Read "The Sun Also Rises" by Hemingway, pages 117-121 in When Less is More
Notice that I have uploaded the description of your next essay for 9/9
I dag arbejder vi med pronomener. Lav til timen følgende 2 eksamensopgaver. Vi gennemgår dem på klassen. Brug side 82ff i Getting Started til din besvarelse.
I dag påbegynder vi en række øvelser om pronominer, som I skal lave færdig næste fredag (som arbejdselv, jeg er på Fulton den dag).
For today read Hemingway's famous short story "Hills like white elephants" here:
Task:
Today I will let you begin with the writing of your essay (or continue if you already have begun). Before the lesson, you should have read both texts and decided which one you will write about. The reason for reading both texts is that they will both
On the lesson:
Lav til timen følgende eksamensopgave:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Election in the USA
Dette forløbe har handlet om valget i USA 2024.
- Emnet har været en del af SRO i samarbejde med samfundsfag.
- Fokus i engelsk ligger på nonfiktions- og retorisk analyse samt på den amerikanske drøm og de politiske temaer i valgkampen.
- Emnet har inkluderet et engelsk essay.
Materiale:
Fuld valgdebat mellem Donald Trump og Kamala Harris. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE
J.D.Vance, "An elegy for the American Dream", link:
https://unherd.com/2024/07/an-elegy-for-the-american-dream/
J.F. Kennedy tale (uddrag):
https://www.jfklibrary.org/archives/other-resources/john-f-kennedy-speeches/inaugural-address-19610120
Retoriske virkemidler:
https://www.thoughtco.com/rhetorical-devices-4169905
Yellowstone TV-serie, afsnit 1-2.
Video om den amerikanske drøm (lærerproduceret):
https://www.youtube.com/watch?v=v5iQLpZoPC4
Indhold
Kernestof:
Today I want to spend the lesson on gearing you up for your next essay. We will look at how to organise your essay and what is important to include.
I dag laver vi grammatik. Medbring Getting Started
Øvelse:
Forklaring af passiv med brug af eksempler:
Homework: read this article by JD Vance and note down what is his idea of the American Dream
JD Vance is Donald Trump's Vicepresidential candidate. In this article he outlines his social conservative stance.
Today we watch the presidential debate between Trump and Harris:
Afsnit
Today we will work on the presidential debate which we began yesterday
Topics for analysis
Homework for today is to watch the first 1 hour and 20 minutes of the debate if you were not there the last two lessons.
I dag vil vi tale om hvordan I griber den næste stil an.
Til dem af jer der gerne vil have gentaget essensen fra sidste uges analyse af Trump/Harris debatten, så tag et kig her, jeg har lavet en lille opsamling:
I dag vil vi første del af timen tale om den amerikanske drøm. Det vi taler om er relevant for jeres essay. Se som lektie den video jeg har lavet om emnet. Den ligger her:
Speech Kennedy
I dag ser vi de to første afsnit af YV-serien Yellowstone, som i alt varer 2 timer og 26 minutter. Sideløbene får I jeres seneste essays tilbage individuelt.
Denne time bruger vi på at I skriver jeres essay og I kan vise mig det I har skrevet og få feedback sideløbende.
Denne time bruger vi på analyse af Yellowstone
I dag laver vi grammatik og I får mulighed for at få hjælp og feedback til jeres problemformulering til SRO
Medbring Getting Started
Vi prøver et par skriveøvelser til at begynde med. Lad være at bruge jeres noter i første omgang (bagefter må I godt).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 1
09-09-2024
American Dream
20-09-2024
Essay 2
29-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
The American Novel
Emne: The American Novel (The Great Gatsby)
Materiale:
- The Great Gatsby, Fitzgerald
- Film, 2010 version af The Great Gatsby
Fokuspunkter i læsningen af The Great Gatsby:
- Karakteranalyse, tema-analyse, skrivestil
- Den amerikanske drøm, 1920'erne som historisk kontekst for romanen
Arbejdsformer:
- mundtlig fremlæggelse: Præsentation af selvvalgt roman med fokus på genre og temaer
- skriftlig essay om The Great Gatsby
- klassediskusison
- individuelle samtaler med læreren om bogen
Indhold
Kernestof:
Book presentations
How to make your book presentation
Bring Getting Started. Today we will do grammar.
Bring Getting Started
Lektie: Læs kapitel 1 & 2 i The Great Gatsby
Questions for analysis – the Great Gatsby chapters 1&2:
Bring Getting Started. I dag tager jeg jer ud enkeltvis i 5 minutter og vi tager en dialog om temaerne i The Great Gatsby. I mellemtiden laver I grammatik. Det er en mini mundtlig prøve, så jeg får indtryk hvad I kan i engelsk.
Lav opgaverne om modalverber og uregelmæssige verber.
I disse to moduler får I en skriftlig prøve. I får udleveret en kortere tekst som I skal skrive et essay på 600 ord om. I må medbringe madpakke til at spise undervejs. Prøven er i hånden og I må ikke anvende computer, heller ikke til jeres noter. I m
På baggrund af den seneste afleverings grammatikdel, får I i dag en grammatikprøve.
Read chapters 3-4 of The Great Gatsby
Character analysis:
Denne time bruger vi på at skrive på jeres essay til d. 18/11. Jeg er til stede for at hjælpe jer i skriveprocessen. Lektien til timen er at I vælger hvilken I vil skrive om og læser teksten til timen. Se under opgaver.
Læs The Great Gatsby færdig til i dag.
You should spend two lessons on the analysis. Write down your answers, pick relevant quotes where you can.
I skal se første del af The Great Gatsby
Se The Great Gatsby færdig.
Hej 2ab. I dag vil vi tale om The Great Gatsby. Jeg ser frem til at høre jeres tanker og reflektioner. Medbring jeres analyse fra sidste uge
Generel feedback på essays:
Task on the lesson
I dag vil vi bruge times på at øve grammatik. Medbring Getting Started samt jeres seneste grammatik aflevering.
Vi øver skriftlighed. Skriv som lektie til timen en indledning til dit essay om The Great Gatsby. Længde 7-9 linjer ca.
Eksempel på indledning:
Group work on the lesson:
Vi kigger videre på writing style. Vi gennemgår dem færdig på klassen og så skal I skrive et afsnit hvor I med brug af citater beskriver den sproglige stil
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
A Christmas Carol
Materiale:
- Dickens, A Christmas Carol
- Film: A Christmas Carol (2009, Disney version)
- Jess Zafarris, “4 Writing Techniques to Borrow from Charles Dickens’ A Christmas Carol”, 4/12/2018,
https://www.writersdigest.com/write-better-fiction/4-writing-lessons-from-charles-dickens-a-christmas-carol
Writer’s Gallery, “Charles Dickens” s. 15-16
Intro:
Dette emner belyser Dickens' skrivestil, hans typiske temaer og hans samtid.
Hovedfokus i emnet er at læse A Christmas Carol og se værket i lyset af ovenstående.
Indhold
Kernestof:
For today read Stave 1 of A Christmas Carol
Today we will look at Dicken's writing style
Vi øver grammatik. Lav som lektie følgende grammatikopgave fra en tidligere eksamen. Vi gennemgår den på timen.
Today two random students will be picked for an individual conversation with Jakob about Stave 1 in A Christmas Carol. Topic:
Read Stave 2 of A Christmas Carol
Grammatikprøve der omhandler de samme emner som opgave 1 og 2 i grammatikopgaven fredag 6/12
Read Stave 3 of A Christmas Carol
Task 1: Today we will once again explore Dickens' maximalist "more is more" style of writing:
Read Staves 4 and 5
We will watch "A Christmas Carol" Disney version
We will watch A Christmas Carol, the Disney version from 2009. It is 1 hour 36 minutes
Efter Jul vil vi bruge bogen "Wider Contexts". I får bogen i dag. Der bliver en læselektie til første time efter Jul, så sørg for at I får et eksemplar af bogen med.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 5: The Great Gatsby
09-12-2024
Grammatikprøve
12-12-2024
Engelsk prøveopgaver for dem som ikke deltog 12/12
15-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
The British Empire
Introduktion
Dette forløb handler om det Britiske Imperium. Fokus i forløbet de forskellige perspektiver på imperiet som man kan anlægge. Emnets materiale spænder vidt fra kritik, forsvar og ren indlevelse i imperiets forhold. Især teksterne af Orwell og Kipling er centrale i forløbet.
Det forventes at eleverne kan:
- analysere forskelligartet materiale til belysning af det britiske Imperium.
- Anvende viden om Kipling og Orwell i analysen af tekster
- Inddrage de læste tekster i en diskussion af forskellige perspektiver på imperiet
Materiale:
Wider Contexts, 262-63, 265-69, 272-74:
- Rudyard Kipling, "The White Man's Burden", "Lispeth";
- George Orwell, "Burmese Days",
Rudyard Kipling: “Mandalay,
https://allpoetry.com/Mandalay
George Orwell: “A Hanging”, https://www.orwell.ru/library/articles/hanging/english/e_hanging
Independent, “Niall Ferguson: What the British Empire did for the world, 4/6/2004”,
https://www.independent.co.uk/voices/commentators/niall-ferguson-what-the-british-empire-did-for-the-world-41252.html
Film: The Jungle Book (2016)
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi arbejde med kapitel 7 i Getting Started, dvs. udvidet tid, modalverber, sammensatte verber og verbalmønster.
New Topic: The British Empire
Lektien til i dag er at lave de opgaver i Getting Started færdig som blev påbegyndt sidste uge om udvidet tid og modalverber.
I dag falder en grammatikprøve om de emner vi har øvet de sidste to uger
Homework: read "The White Man's Burden" pp. 262-263 in Wider Contexts
Task:
Homework: Pages 272-274 i Wider Contexts, "Burmese Days"
Homework for today: Find an article or video online in which the significance of the empire today is discussed.
Plan for the lesson
Today we will look at the history of the British empire
Today we will take a short timeout from the British Empire to analyse Trump's inauguration speech from yesterday. This lesson belongs to the topic about the US election
I dag får I grammatikprøven samt essayprøven tilbage. På timen får i grammatikprøven. I løbet af eftermiddagen oploader jeg jeres stile (skal lige bruge et par timer på at blive færdig).
On the lesson:
I dag vil vi arbejde med denne eksamensopgave. Vi bruger et par timer på at øve eksamensopgaver.
Advice for essay writing.docx
I får denne time til at skrive essay
https://kortlink.dk/2rru7
I får denne time til at lave engelsk essay
Vi ser Mowgli færdig. Hvis I ikke var der i går, vil jeg foreslå at I ser den første time af filmen selv (find den f.eks. på netflix)
Analysis questions:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Artificial Intelligence
Introduktion:
Dette forløb handler om at læse nogle af de fremmeste tænkere der har beskæftiget sig med AI, både gennem fiktion og i nonfiktion. Hvordan har og vil AI ændre samfundet og verden? Hvilke problematikker og overvejelser er forbundet med udviklingen henimod mere kunstig intelligens?
Det forventes at eleverne kan reflektere over disse spørgsmål med inddragelse af de læste tekster, samt at eleverne mestrer både analyse af fiktion og nonfiktion.
Materiale:
Mike Thomas, 28/1/2025, “The Future of AI: How Artificial Intelligence Will Change the World”,
https://builtin.com/artificial-intelligence/artificial-intelligence-future
Isaac Asimov, I, Robot (uddrag): "Robbie", "Runaround"
Digital Identities s. 30-36, 40-43, 55-57
- Michio Kaku,“Physics of the impossible”
- "The Facebook story"
- Roger Scruton "Can virtual life take over from real life?"
Indhold
Kernestof:
We will make a short theme about artificial intelligence.
Homework: Read: https://builtin.com/artificial-intelligence/artificial-intelligence-future
Feedback på essay. Husk:
I, Robot
Afsnit
Homework: read "Runaround" from I, Robot
Converse in pairs - 30 minutes
Writing style in "Runaround"
I får jeres terminsprøver tilbage.
Homework: Digital Identities pages 30-36 - "Physics of the impossible" Michio Kaku
Digital Identities pages 40-43: "The Facebook story"
Today we will practice writing. So I'd like you to do the writing task 2 on page 44. It is okay to transcend the word limit of 450 words.
Digital Identities pages 55-57: Roger Scruton "Can virtual life take over from real life?"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Shakespeare
Introduktion
Dette forløb handler om Shakespeare og Renæssancen. Forløbet har fundet sted som optakt til studieturen til Firenze.
Væsentligste fokuspunkter er:
- Verdensbilledet (og menneskesynet) i Renæssancen og i "the Elizabethan Age"
- Kærligheden som tema hos Shakespeare
- handlingsforløb og temaer i Romeo and Juliet
- hvad der kendetegner Shakespeare's sprog og digtning
Det forventes at eleverne kan:
- forklare handlingsforløbet og temaerne i Romeo and Juliet, især kærlighedstemaet,
- genkende Shakespeare's genretræk og analysere de poetiske virkemidler
- sætte Shakespeare i kontekst med hans samtid og
Materiale:
William Shakespeare:
- "Romeo and Juliet", Act 1, scene 5, Act 2, scene 2
- Sonnets 116, 18
- Hamlet soliloquy, “To be or not to be”,
https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/hamlet/act-3-scene-1
Referat af Romeo and Juliet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Romeo_and_Juliet
og
https://nosweatshakespeare.com/play-summary-2/romeo-juliet/
Referat af Macbeth:
https://nosweatshakespeare.com/play-summary-2/macbeth/
Film: Romeo and Juliet (1968)
Jesper Kaalund, Romeo and Juliet s. 9-15, 34-39, "Elizabethan England"
Dante Alighieri,
- The Divine Comedy, Canto 1,
https://infernobydante.wordpress.com/2013/09/25/canto-1/
- Uddrag fra Canto XXX, hvor Dante møder Beatrice i Skærsilden
- La Vita Nuova (uddrag): Sonnet 1, samt andre uddrag: “Ladies who have knowledge of love”
Palazzo Medici Riccardi, Firenze
Giovanni Pico della Mirandola, Oration on the Dignity of Man (1486)
Leonardo Bruni: In Praise of the City Florence (1404)
Indhold
Kernestof:
New topic: Shakespeare and the Renaissance
Shakespeare - introduction.pdf
For today I would like you to read the summaries of two Shakespeare plays:
Those who were not there yesterday, should learn what the following stands for:
Today we will look at the language in Shakespeare. Read pages 34-39.
https://www.poetryfoundation.org/poems/45106/sonnet-116-let-me-not-to-the-marriage-of-true-minds
Learn the sonnet 116 by heart:
We will watch Romeo and Juliet on this lesson
Film: https://archive.org/details/romeo-and-juliet-1968
Homework: read (and understand) the prologue to Romeo and Juliet
Group work:
Homework: read and translate the following extract from act 1, scene 5. Tip: read it out loud.
Homework: read out loud to yourself Romeo and Juliet Act 2, scene 2.
Task: in pairs
I har fri efter film i biografen
We have 7 lessons left before our trip to Florence.
"To be or not to be" is the most famous soliloquy from Shakespeare.
Leonardo Bruni, In Praise of the City Florence.docx
The Divine Comedy
https://www.palazzomediciriccardi.it/en/museum/
Palazzo Medici Riccardi 2ab.pptx
https://www.poemhunter.com/poem/love-and-the-gentle-heart/
Today I would like you to read the following love poems by Dante. They are about Beatrice, his sweetheart.
We'll finish from yesterday:
Vi bruger timen på at øve engelsk skriftlighed.
Write a mini essay about your impression of Florence and your recommendations for travellers. Imagine it being a post on a travel blog or something similar
Vi øver fortsat skriftlighed, og taler mundtlig eksamen.
Skriftlig og mundtlig eksamen - info
240613-Engelsk-A---stx--august-2024.pdf
Den mundtlige prøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60624224051", "T": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60624224051", "H": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60624224051" }