Holdet 2023 EN/ab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2023 EN/ab (1ab EN, 2ab EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 People and Stories
Titel 2 Great English and American Speeches
Titel 3 Of Mice and Men
Titel 4 Postmodern literature
Titel 5 TV-series: Friends
Titel 6 English poetry from different periods
Titel 7 Minimalism
Titel 8 Election in the USA
Titel 9 The American Novel
Titel 10 A Christmas Carol
Titel 11 The British Empire
Titel 12 Artificial Intelligence
Titel 13 Shakespeare

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Great English and American Speeches

introduktion:

Dette forløb handler om at læse store taler fra afgørende øjeblikke i engelsk og amerikansk historie. Fokus er på at lære retorisk analyse samt skrive et nonfiktionsessay.


Materiale:

J. F. Kennedy, “Commencement Address at American University in Washington”, June 10, 1963, https://www.jfklibrary.org/archives/other-resources/john-f-kennedy-speeches/american-university-19630610

Winston Churchill, “Finest Hour” (uddrag), We shall fight them on the beaches” (uddrag)
https://www.bbc.com/news/uk-politics-52588148

Martin Luther King's speech "I have a Dream", https://www.npr.org/2010/01/18/122701268/i-have-a-dream-speech-in-its-entirety

Samt vidoeoptagelse: https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 2 23-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Of Mice and Men

Introduktion:

Dette forløb er læsning af et værk: Of Mice and Men af John Steinbeck. Måden vi har arbejdet med bogen er ved nykritisk læsning. Dvs. fokus har været på personkarakteristik, miljøbeskrivelse og på romanens temaer omkring venskab og moralske dilemmaer. Det forventes at eleverne kan drøfte disse med forståelse for romanens handlingsforløb.

Materiale:

John Steinbeck, Of Mice and Men
Film: Of Mice and Men (1992)
Fran Hoppenwasser, The empowerment of the American Voice, s. 122-131, “John Steinbeck”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Postmodern literature

Introduktion:

Dette forløb handler om at læse postmoderne fiktion samt lære om denne genre af literatur. Der er i løbet af forløbet skrevet et essay om Paul Auster, “Auggie Wren’s Christmas story”.


Materiale:

Hanif Kureishi, “Eight Arms to Hold You", "Wild Women Wild Men", "Finishing the job"
Paul Auster, “Auggie Wren’s Christmas story”
Niels Randbo Bach, Through Literary Landscapes, s.257-275
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 5 04-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 TV-series: Friends

Introduktion:
Dette forløb handler om TV-serier og ungdomskultur.


Materiale:

Posts om TV-serier:
- Quora, “What are the elements of a good TV series?” https://www.quora.com/What-are-the-elements-of-a-good-TV-series
- Falmouth University, “What makes a good tv-series”, https://flexible.falmouth.ac.uk/resources/what-makes-a-good-tv-series
- A Brief history of film, https://www.youtube.com/watch?v=utntGgcsZWI

TV-Series “Friends”,  Season 1, episodes 1-3

Der er I løbet af forløbet også arbejdet med fremlæggelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 6 08-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 English poetry from different periods


Dette emne handler om at læse poesi fra fire hovedperioder i engelsk/amerikansk litteratur: Elizabethan Era, Romanticism, Victorianism, Modernism. Fokus har været på poetiske virkemidler, genretræk, temaer og virkning på læseren. Forløbet har indeholdt en prøve.


Materiale:
Shakespeare: “My mistress’ eyes” (sonnet 130)
Robert Burns: “O my luve is like a red, red rose”
William Blake: “Tyger tyger, burning bright”
Emily Dickinson: “Hope”
Robert Frost: “The road not taken” and “Stopping by woods”
Rudyard Kipling: “If”
William Butler Yeats: “The Second Coming”
Dylan Thomas: “Do not go gentle into that good night”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 7 06-05-2024
Written test - poetry 27-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Minimalism

Introduktion:

Dette emne handler om at læse noveller i den minimalistiske skrivestil.  Eleverne har lært at analysere tekster af Hemingway og Carver ud fra hver deres særlige skrivestil. Det forventes at eleverne kan anvende passende begreber så som "ice berg theory" på den udtrukne tekst, samt inddrage viden om forfatteren og sammenligne Carver og Hemingway indbyrdes.


Materiale:
- Raymond Carver: "Chef's house", "One More thing"
- Ernest Hemingway: Uddrag fra "The Sun also rises", samt "Hills like white elephants"

Tekster fra forløbet "People and Stories" som kan perspektiveres til:
- Hemingway, “Ten Indians”, "The Doctor and the Doctor's Wife"

Skriftlig opgave:
- Carver, "Fat"
- Hemingway: "Soldier's home"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Election in the USA


Dette forløbe har handlet om valget i USA 2024.
- Emnet har været en del af SRO i samarbejde med samfundsfag.
- Fokus i engelsk ligger på nonfiktions- og retorisk analyse samt på den amerikanske drøm og de politiske temaer i valgkampen.
- Emnet har inkluderet et engelsk essay.


Materiale:

Fuld valgdebat mellem Donald Trump og Kamala Harris. Link: https://www.youtube.com/watch?v=VgsC_aBquUE

J.D.Vance, "An elegy for the American Dream", link: https://unherd.com/2024/07/an-elegy-for-the-american-dream/

J.F. Kennedy tale (uddrag): https://www.jfklibrary.org/archives/other-resources/john-f-kennedy-speeches/inaugural-address-19610120

Retoriske virkemidler: https://www.thoughtco.com/rhetorical-devices-4169905

Yellowstone TV-serie, afsnit 1-2.
Video om den amerikanske drøm (lærerproduceret): https://www.youtube.com/watch?v=v5iQLpZoPC4
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 1 09-09-2024
American Dream 20-09-2024
Essay 2 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The American Novel

Emne: The American Novel (The Great Gatsby)

Materiale:
- The Great Gatsby, Fitzgerald
- Film, 2010 version af The Great Gatsby

Fokuspunkter i læsningen af The Great Gatsby:
- Karakteranalyse, tema-analyse, skrivestil
- Den amerikanske drøm, 1920'erne som historisk kontekst for romanen

Arbejdsformer:
- mundtlig fremlæggelse: Præsentation af selvvalgt roman med fokus på genre og temaer
- skriftlig essay om The Great Gatsby
- klassediskusison
- individuelle samtaler med læreren om bogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 A Christmas Carol

Materiale:
- Dickens, A Christmas Carol
- Film: A Christmas Carol (2009, Disney version)
- Jess Zafarris, “4 Writing Techniques to Borrow from Charles Dickens’ A Christmas Carol”, 4/12/2018, https://www.writersdigest.com/write-better-fiction/4-writing-lessons-from-charles-dickens-a-christmas-carol
Writer’s Gallery, “Charles Dickens” s. 15-16


Intro:
Dette emner belyser Dickens' skrivestil, hans typiske temaer og hans samtid.
Hovedfokus i emnet er at læse A Christmas Carol og se værket i lyset af ovenstående.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 5: The Great Gatsby 09-12-2024
Grammatikprøve 12-12-2024
Engelsk prøveopgaver for dem som ikke deltog 12/12 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 The British Empire

Introduktion

Dette forløb handler om det Britiske Imperium. Fokus i forløbet de forskellige perspektiver på imperiet som man kan anlægge. Emnets materiale spænder vidt fra kritik, forsvar og ren indlevelse i imperiets forhold. Især teksterne af Orwell og Kipling er centrale i forløbet.

Det forventes at eleverne kan:
- analysere forskelligartet materiale til belysning af det britiske Imperium.
- Anvende viden om Kipling og Orwell i analysen af tekster
- Inddrage de læste tekster i en diskussion af forskellige perspektiver på imperiet


Materiale:

Wider Contexts, 262-63, 265-69, 272-74:
- Rudyard Kipling, "The White Man's Burden", "Lispeth";
- George Orwell, "Burmese Days",
Rudyard Kipling: “Mandalay, https://allpoetry.com/Mandalay
George Orwell: “A Hanging”, https://www.orwell.ru/library/articles/hanging/english/e_hanging

Independent, “Niall Ferguson: What the British Empire did for the world, 4/6/2004”, https://www.independent.co.uk/voices/commentators/niall-ferguson-what-the-british-empire-did-for-the-world-41252.html

Film: The Jungle Book (2016)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Artificial Intelligence

Introduktion:

Dette forløb handler om at læse nogle af de fremmeste tænkere der har beskæftiget sig med AI, både gennem fiktion og i nonfiktion. Hvordan har og vil AI ændre samfundet og verden? Hvilke problematikker og overvejelser er forbundet med udviklingen henimod mere kunstig intelligens?

Det forventes at eleverne kan reflektere over disse spørgsmål med inddragelse af de læste tekster, samt at eleverne mestrer både analyse af fiktion og nonfiktion.


Materiale:

Mike Thomas, 28/1/2025, “The Future of AI: How Artificial Intelligence Will Change the World”, https://builtin.com/artificial-intelligence/artificial-intelligence-future

Isaac Asimov, I, Robot (uddrag): "Robbie",  "Runaround"

Digital Identities s. 30-36, 40-43, 55-57
- Michio Kaku,“Physics of the impossible”
- "The Facebook story"
- Roger Scruton "Can virtual life take over from real life?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Shakespeare



Introduktion

Dette forløb handler om Shakespeare og Renæssancen. Forløbet har fundet sted som optakt til studieturen til Firenze.

Væsentligste fokuspunkter er:
- Verdensbilledet (og menneskesynet) i Renæssancen og i "the Elizabethan Age"
- Kærligheden som tema hos Shakespeare
- handlingsforløb og temaer i Romeo and Juliet
- hvad der kendetegner Shakespeare's sprog og digtning

Det forventes at eleverne kan:
- forklare handlingsforløbet og temaerne i Romeo and Juliet, især kærlighedstemaet,
- genkende Shakespeare's genretræk og analysere de poetiske virkemidler
- sætte Shakespeare i kontekst med hans samtid og




Materiale:

William Shakespeare:
- "Romeo and Juliet", Act 1, scene 5, Act 2, scene 2
- Sonnets 116, 18
- Hamlet soliloquy, “To be or not to be”, https://www.litcharts.com/shakescleare/shakespeare-translations/hamlet/act-3-scene-1

Referat af Romeo and Juliet: https://en.wikipedia.org/wiki/Romeo_and_Juliet og https://nosweatshakespeare.com/play-summary-2/romeo-juliet/
Referat af Macbeth: https://nosweatshakespeare.com/play-summary-2/macbeth/

Film: Romeo and Juliet (1968)

Jesper Kaalund, Romeo and Juliet s. 9-15, 34-39, "Elizabethan England"

Dante Alighieri,
- The Divine Comedy, Canto 1, https://infernobydante.wordpress.com/2013/09/25/canto-1/
- Uddrag fra Canto XXX, hvor Dante møder Beatrice i Skærsilden
- La Vita Nuova (uddrag): Sonnet 1, samt andre uddrag: “Ladies who have knowledge of love”

Palazzo Medici Riccardi, Firenze
Giovanni Pico della Mirandola, Oration on the Dignity of Man (1486)
Leonardo Bruni: In Praise of the City Florence (1404)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer