Holdet 2023 En/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/c (1c En, 2c En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Violence
Titel 3 Crime *
Titel 4 The American Dream *
Titel 5 Minimalism *
Titel 6 Man and Nature *
Titel 7 Empire *

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Der arbejdes med analyse af fiktion og nonfiktion både skriftligt og mundtligt med udgangspunkt i det første kapitel i bogen Contexts.
I starten af forløbet introduceres eleverne for de litterære begreber: setting, character, plot, narrator, point of view, language, style og theme, og hvordan de bringes i anvendelse i forhold til fiktionsanalyse i engelskfaget. I fiktionsanalysen fokuseres primært på den nykritiske metode.
Derudover arbejdes der med genretræk i forhold til noveller, digte og artikler.
I forbindelse med digtlæsning fokuseres på voice, figures of speech, imagery, symbols, rhyme, rhythm og poetic forms.
I arbejdet med de to artikler analyseres kommunikationssituationen, argumentation og intention, retoriske virkemidler, appelformerne og stilistiske virkemidler.
I forløbet er indarbejdet akademisk skriveforløb, hvor eleverne undervises i det analytiske essay, PEE paragraphs og essaystruktur.
Grammatik indgår i integreret form, hvor det giver mening, og derudover undervises i grammatik med udgangspunkt i bogen Getting Started.
Karrierelæring indgår i form af skriftlig refleksionsopgave ”Great Expectations” hvor eleverne skal reflektere over på hvilken måde de forestiller sig engelsk skal indgå i deres videre uddannelse og karriere. Derudover kort læreroplæg om engelsk-sprogets betydning som studiesprog, koncernsprog og engelsk som lingua franca.
Kernestof:
Engberg-Pedersen, Jonna m.fl.: Contexts Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf, Gyldendal, 2013:
Hemingway, Ernest, Indian Camp, 1921
Fell, Alison, The Shining Mountain, 1992
Richards, Michael, Just Like That, 1987
Collins, Billy, the History Teacher, 1999
Cross, Lucy, The Sin Bin or Lucy's Heart, 2000
Cope, Wendy, Tich Miller, 1986
Merriman, Eileen, I Dare You, 2016. Bath Short Story Award Anthology. Ed. Jude Higgins et al. Bath: Brown Dog Books, 2016

Derudover:
Mermann, Mette og Poul Tornøe: Getting Started engelsk grammatik, Gyldendal, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Violence

Forløbet fokuserer på temaet violence, og hvordan det kommer til udtryk i forskellige sammenhænge. Der ses på årsagssammenhænge i forhold til temaet både på det personlige, på det samfundsmæssige og det historiske plan. Det historiske og samfundsmæssige fokus er rettet mod konflikten i Nordirland. Der arbejdes med både fiktion og nonfiktion.
I forbindelse med læsningen af noveller fokuseres på: setting, character, plot, narrator, point of view, language, style og theme.
I arbejdet med artikler analyseres kommunikationssituationen ud fra det retoriske pentagon, derudover indrages argumentation og intention, retoriske virkemidler, appelformerne og stilistiske virkemidler.
Grammatik indgår i integreret form, hvor det giver mening, og derudover undervises i grammatik med udgangspunkt i bogen Getting Started.

Kernestof:
Engberg-Pedersen, Jonna, Contexts Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf, Gyldendal, 2004:
Ransom, Daniel, Rendezvous, 1985
Golding, William, excerpt from Lord of the Flies, 1954
Conlon-McKenna, Marita, Good Girl, 2001
Lavery, Brian, Belfast Protests Leaving Scars on Schoolchildren, 2001
Glaister, Lesley, Serrusalmus, 1992

Merriman, Eileen “I Dare You”. Bath Short Story Award Anthology 2016. Ed. Jude Higgins et al. Bath: Brown Dog Books, 2016.

Moore, “That Summer”. Bath Short Story Award Anthology 2015. Bath: Brown Dog Books, 2015.

Supplerende stof:
Gibbs, Nancy, It's Only Me, 2001, Engberg-Pedersen, Jonna, Contexts Basisbog til engelsk i gymnasiet og hf, Gyldendal, 2004
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Crime *

Forløbet Crime Fiction tager udgangspunkt i en gennemgang af genrens litteraturhistorie og udvikling fra industrialiseringen op til i dag. Eleverne bliver introduceret til genren og de typiske genretræk, så de kan klassificere og indordne de enkelte tekster i de forskellige subgenrer der karakteriserer Crime Fiction.
Der arbejdes med følgende undergenrer:
• The whodunit
• The howcatchem
• Locked room mystery
• Cosy mysteries
• Hard boiled
• Police procedurals
• Legal thriller
• Psychologial suspense

Eleverne trænes i at bruge faglig terminologi i analysen af Crime Fiction, således at de kan analysere teksterne ud fra genretræk samt anvende de fiktionsanalytiske begreber. Her fokuseres primært på den nykritiske metode. I forbindelse med læsningen af Don’t you Hate Having Two Heads introduceres derudover den psykoanalytiske analysemetode. Her arbejdes der også med billedanalyse og analyse af en skulptur, som indgår i teksten. Kunstretningen surrealisme gennemgås i denne forbindelse.
Der arbejdes med filmtekniske virkemidler i analysen af traileren til Murder on the Orient Express

Der vil være fokus på mundtlig sprogfærdighed primært i gruppearbejdet og i små par-øvelser i arbejdet med de enkelte tekster i forløbet.

Kernestof:
Crime Fiction - Lærerproduceret tekst om crime fiction i litteraturhistorisk perspektiv, samt de vigtigste begreber og undergenrer i Crime fiction.

A Study in Scarlet, af Sir Arthur Conan Doyle, 1887, https://sherlock-holm.es/stories/pdf/a4/2-sided/stud.pdf

Tekster fra Crime in Fiction, Gitte Vest Barkholt m.fl., Systime, 2009:
A Short History of Crime Fiction (Crime in Fiction)
Don't you Hate Having Two Heads af Christine Poulson, 2006 (Crime in Fiction)
Safe Enough af Lee Child, 2006 (Crime in Fiction)
The Good Samaritan af Charles Ardai, 2006 (Crime in Fiction)

Branagh, Kenneth. Murder on the Orient Express. Twentieth Century Fox, 2017
The Story of Burke and Hare, af Ben Johnson, historisk artikel, https://www.historic-uk.com/HistoryUK/HistoryofScotland/Burke-Hare-infamous-murderers-graverobbers/

Supplerende stof:
Murder on the Orient Express | Official Trailer [HD] | 20th Century FOX
https://www.youtube.com/watch?v=Mq4m3yAoW8E

What is Surrealism? YouTube video af National Gallereies Scotland, https://www.youtube.com/watch?v=fH1uXlm9qoQ

Alberto Giacometti’s sculpture Woman with her Throat Cut (1932)
Max Ernst’s painting The Robing of the Bride (1940).
Roland Penrose’s painting Don’t You Hate Having Two Heads (1949)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The American Dream *

Forløbets tema fokuserer på Amerikanske værdier og symboler og deres historiske baggrund. I forløbet læses værket Of Mice and Men, hvor der er fokus på sproglig analyse og den amerikanske drøm på det personlige plan. Derudover arbejdes med analyse af filmen The Great Gatsby, hvor fokus er på social klasse og de brølende tyvere. Der arbejdes med en bred vifte af genrer, så som noveller og lyrik, taler, biografiuddrag, artikler og essays. Her trænes eleverne i genrebeskrivelse og definition heraf.
Metoder som anvendes i analysearbejdet er: nykritisk analysemetode, socialhistorisk analysemetode, retorisk analyse, appelformerne, det retoriske pentagon og Toulmins argumentationsmodel. Sociolingvistik inddrages i forbindelse med sprogbeskrivelse.
Grammatik integreres hvor det falder naturligt. Derudover gennemgås og trænes grammatikken ud fra bogen Getting Started.

Kernestof:
Uddrag af The Declaration of Independence, 1776, file:///C:/Users/joth/Documents/Documents/Documents/Gym%20engelsk/1.A/Declaration%20of%20Independence.pdf
The Frontier Heritage by Edward N. Kearny, 1984 (Fra Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2012)
The New Colossus by Emma Lazarus, 1883 (Fra Worlds of English)
A more Perfect Union by senator for Illinois Barack Obama, 2008 (Fra Worlds of English)
The American Promise by presidential candidate Barack Obama, 2008 (Fra Worlds of English)
Oregon Journal – Interview for the Oregon journal with Vittwia St. Clair Chapman Mickelson, 1924 (Fra Worlds of English)
This is My Living Room by Tom McAfee, 1966 (Fra Worlds of English)
A New Black American Dream by Denene Millner, The New York Times, April 1, 2018
Two Kinds by Amy Tan http://www.shortstoryguide.com/short-stories-about-the-american-dream/)
Bruce Springsteen, American Land Lyrics, 2006: https://www.lyrics.com/lyric/15838356/Bruce+Springsteen/American+Land
Værklæsning:
Steinbeck, John, Of Mice and Men, Penguin Books, 2017
Film:
Sinise, Gary. Of Mice and Men. Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), 1992.


Supplerende stof:
The History of the Statue of Liberty, YouTube video, https://www.youtube.com/watch?v=Y3utCntXrPo
The Second Amendment to the Bill of Rights, https://www.archives.gov/founding-docs/bill-of-rights-transcript
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Minimalism *

I forløbet læses minimalistisk litteratur skrevet af flere forfattere, men hovedvægten er på de to amerikanere Ernest Hemingway og Raymond Carver. Hovedformålet er at eleverne bliver i stand til at læse mellem linjerne og afdække hvad der gemmer sig under overfladen. På den måde giver genren mulighed for at komme dybere ned i analysen og fortolkningen af fiktion.
Forløbet startes op med en kort litteraturhistorisk gennemgang af genren og de to nævnte forfattere. Eleverne introduceres for genretræk og the iceberg theory.
Der analyseres hovedsageligt noveller, men også Carvers selvbiografiske digt ” Photograph of my Father on his Twenty-second Year” Her bringes den biografiske analysemetode i spil. Derudover analyseres en række billeder som tematisk perspektivering til de læste tekster.
I analysearbejdet er der stor fokus på genretræk, sprog, symbolik og tema.

Kernestof
Literary Minimalism: A Brief Overview of Why Less is More (lærerproduceret tekst)
Literary Minimalism: What makes something minimalist? (lærerproduceret tekst)
Cat in the Rain, Hemingway, Ernest (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s. 30-32
Hills Like White Elephants, Hemingway, Ernest
Carver, Raymond, One More Thing (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s. 9-11
Carver, Raymond, Photograph of my Father on his Twenty-second Year, Carver, Raymond (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s. 23
Carver, Raymond, They're not your husbond (From Where You Are, Systime, 2010) s. 31-38
Domestic, Barthelme, Frederick (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s.52-58
Eastmouth, Moore, Alison (Engelsk A STX fra den 25. maj 2016)

Supplerende stof
Pictures:
Gregory Crewdson: Untitled (When Less is More p. 13)
Edward Hopper: Room in Brooklyn (When Less is More p. 36)
Gregory Crewdson: Untitled (When Less is More p. 62)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
STX eng B 25 maj 2023 25-11-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Man and Nature *

Forløbet fokuserer på menneskets forhold til naturen, som det kommer til udtryk i en række litterære perioder. Derudover sammenlignes synet på naturen og livet i byen. Der arbejdes både med analyse af noveller, digte og non-fiction samt film.
Der inddrages yderligere tekster om miljøet, så som klimaforandringer, naturkatastrofer og deres påvirkning af mennesket. Der veksles mellem pararbejde og gruppearbejde i analysearbejdet med de forskellige tekster. Derudover arbejdes både mundtligt med klassediskussioner og fremlæggelser.
Grammatik integreres hvor det falder naturligt. Derudover gennemgås og trænes grammatikken ud fra bogen Getting Started.


Kernestof:
"Charecteristics of literature during the Romantic period (1789-1832) Lærerproduceret tekst om Romanticism og romanticism in literature.
Selling Our Land, Chief Seattle (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 199
Dominion Over Nature, Pack, Robert (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 200
The Ecchoing Green, Blake, William (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 201-203
The Tables Turned, Wordsworth, William (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s.204-205
Into the Wild excerpt. Letter. Krakauer, Jon (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 207-209
Nature and the City, Hoffer, Eric (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 211-212
Coketown - excerpt from Hard Times, Dickens, Charles (Wider Contexts, Gyldendal, 2014)
An Inconvenient Truth, Gore, Al (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s.222
The Hot Breath of our Civilisation, Mcewan, Ian (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 223-224
Survivor Syndrome, Jensen, Liz (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 242

Film:
Into the Wild, Sean Penn, Paramount Pictures, 2007

Supplerende stof:
London, Blake, William. Poem (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 214
Composed Upon Westminster bridge, Wordsworth, William. Poem (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) p. 217
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Empire *

Der arbejdes med Det Britiske Imperium med specielt fokus på Indien. I temaet er der særligt fokus på Indiens historie og kultur og forholdet til den Britiske kolonimagt.
Der læses forskellige genrer – herunder bla.: novelle, tale, essay, digt, artikel og historisk baggrundstekst.
Engelsk som lingua franca behandles gennem teksten Linguistic imperialism og Sorry of my English. Der er her fokus på sproglig variation, sproglig tolerance og den historiske udbredelse af engelsk som lingua franca.
Der arbejdes med litteraturanalyse af en række noveller og den post-koloniale analysemetode introduceres. Derudover arbejdes der med digtanalyse, artikelanalyse og retorisk analyse af taler.

Kernestof:
How Britain Made the Modern World by Niall Ferguson (Angles Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser, Daugaard, Anders og Jonas Kjær Andersen, Gyldendal, 2014)
The White Man's Burden by Rudyard Kipling (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 261-263
Lispeth by Rudyard Kipling (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 265-269
Burmese Days by George Orwell (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 271-274
Shooting an Elephant by George Orwell (http://www.online-literature.com/orwell/887/)
At the stroke of the midnight hour... India will awake by Jawaharlal Nehru (Speeches that changed the world, Quercus, 2015) s. 117-120
Karma (Singh, Kushwant, Worlds of English, Systime, 2012) s. 178-182
The new empire within Britain (Rushdie, Salman, Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 31-32
Sorry of my English, by Xiaolu Guo, 2008 (Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 64-67

Mowgli - Legend of the Jungle. Film by Andy Serkis, Warner Brothers, 2018

Supplerende stof:
Pictures:
Mahatma Gandhi in fromt of his law office in Johannesburg, South Africa (1905) (Wider Contexts p. 254.
British soldier in Bombay (1936) (Wider Contexts p. 254)
Mahatma Gandhi at his spinning wheel (1931) (Wider Contexts p. 254)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer