Holdet 2023 FR/abc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e)
Hold 2023 FR/abc (1abc FR, 2abc FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Début
Titel 2 Les contes de fées modernes et la fable (EKSAM)
Titel 3 L'enfance difficile (Eksamen)
Titel 4 Le système scolaire (Eksamen)
Titel 5 Parent problématique (Eksamen)
Titel 6 L'amitié-eksam
Titel 7 La francophonie (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Début

Bogen:
Gade Vibke, Début, 2017

Emner:
1. Le temps
2.  L’heure
3. Les jours de semaine
4. Les chiffres (mais peur être difficile comme theme)
6. Routine quotidienne
7. Les recettes
8. Les habits
9. Description de chambre
10. Description de soi
11. Le système scolaire
12. Les moyens de transport
13. L’amour Vs. l’amitié
14. Noël

Grammatik: Grammaire:

1. Les articles définis et indefinis et partitifs: Artikler
2. En/au/aux: pays/à+ ville: artikler med buer og lande
3. Le génétif: genitiv
4. Le présent: nutid
5. Le passé composé
6. Un peu :l’imparfait et le futur proche: datid og fremtid
7. Les verbes pronominaux (se+ verbe): refleksive verber
8. Les adjectifs et leurs placements : adjektiverne
9. Les adverbes_ Adverbierne
10.  Akkusativ og dativ objet pronominer: L’ object direct et indirect, comme pronom
11. Une partie des connecteurs logiques
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les contes de fées modernes et la fable (EKSAM)



Et forløb om eventyr(genren), hvor vi læser en klassisk fabel af La Fontaine og et moderne eventyr af Eugène Ionesco. Derudover arbejder vi også med 'eventyrsangen' om Cendrillon af gruppen Téléphone og ser Christophe Gans filmatisering af det klassiske eventyr 'La Belle et la Bête'. I vores læsning af eventyr fokuserer vi især på eventyrets typiske elementer og den frie mundtlige fremstilling.

Vi arbejder kort med forfatteren Eugène Ionesco, som eleverne skal lave en kort præsentation af.

I den skriftlige del introduceres eleverne både til delprøve 1 og delprøve 2-formen. Til Ionescos eventyr er der udarbejdet arbejdsspørgsmål, der er inspireret af delprøve 1 og eleverne har afleveret en opgave i dagbogsform, som skulle indholde et eventyrligt element.

Grammatisk har vi været omkring 2. bøjning, adjektivernes bøjning, le passé composé og l'imparfait (aspekt), de refleksive pronomener (og verber) og personlige pronomener som objekt.

Grammatiksider i alt:

Kernestof:

Les éléments typiques du conte: 1 side

'Cendrillon' af Téléphone, in: Entrées. Fransk basisbog. Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2009. Siderne: 6-9.
’Le Corbeau et le Renard’, in: Entrées. Fransk basisbog. Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2009. Siderne: 66-69
'Le Corbeau et le Renard', video fra Le monde des petits: https://www.youtube.com/watch?v=IPkxWKrHVg8 (1 side)
Eugène Ionesco: Conte Numéro 1. Harlin Quiest, 1967. (Kompendie, inkl. Delprøve 1 opgaver) (20 sider)
Rue Mouffetard (instr.), 2014 (Sider : 2)

Litteratursider i alt: 32 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 L'enfance difficile (Eksamen)

Jean Louis Fournier," Il a jamais tué personne mon papa" (1999)

Hovedpersonen følger sin far som er læge
Han laver en tragisk og morsom portræt af en far, som er læge og som ofte ikke tager penge mod behandling selvom familien er fattig.
fokus: relation père enfant, le manque d'argent, le manque d'amour, le personnage principale a des moments difficiles lors de son enfance
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Le système scolaire (Eksamen)

Gennem det forløb, læser vi om forskel mellem  den danske og franske skolesystem

1. Filmen Klassen: Entre les murs
2 Début 1: Le système scolaire - Artikel om skolen i Frankrig
3.Le  système scolaire: https://www.education.gouv.fr/organisation-de-l-ecole-12311
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'amitié-eksam

Forløbet har fokus på relationen mellem venner, kærester samt forældre og børn - med alle de glæder, sorger og forviklinger, det kan skabe.


1.Grégoire Dune, L'amitié: https://lyricstranslate.com/fr/gregoire-dune-lamitie-lyrics.html
2. Regine Detambel: La boite aux lettres, Gyldendal Norsk Forlag, 2001. Kapitel 1-8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La francophonie (Eksamen)

Vi starter et nyt forløb om de fransktalende lande. Vores kernemateriale er bogen:"L'enterrement de ma mère", som afspejler de kulturelle forskelle mellem Frankrig og andre fransktalende lande. Vi læser lidt om hvad er et fransktalende land, og den historiske baggrund bag den gennem teksten i Entrées og nettet, og så lytter vi og læser  Faudels sang og slutter med  nogle kapitler af vores bog, alt det for at vise den multikulturelle fransktalende verden.

1. Entrées: La Francophonie p.106,107,108
A.Recherche sur le net la francophonie au Danemark: https://dk.ambafrance.org/Le-mois-de-la-francophonie
2. Faudels sang: Mon pays.  Chanson: mon pays: https://www.youtube.com/watch?v=Kj3vSLy4Wl4
3.Congo Brazzaville:
A. https://da.wikipedia.org/wiki/Republikken_Congo
C.http://www.rfi.fr/emission/20170517-congo-brazzaville-le-pool-une-crise-humanitaire-oubliee

3. Alain Mabanckou: "L’enterrement de ma mère": Chapitre: 1,2,3,4,5,6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer