Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FR/abc - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Hold
2023 FR/abc (
1abc FR
,
2abc FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Début
Titel 2
Les contes de fées modernes et la fable (EKSAM)
Titel 3
L'enfance difficile (Eksamen)
Titel 4
Le système scolaire (Eksamen)
Titel 5
Parent problématique (Eksamen)
Titel 6
L'amitié-eksam
Titel 7
La francophonie (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Début
Bogen:
Gade Vibke, Début, 2017
Emner:
1. Le temps
2. L’heure
3. Les jours de semaine
4. Les chiffres (mais peur être difficile comme theme)
6. Routine quotidienne
7. Les recettes
8. Les habits
9. Description de chambre
10. Description de soi
11. Le système scolaire
12. Les moyens de transport
13. L’amour Vs. l’amitié
14. Noël
Grammatik: Grammaire:
1. Les articles définis et indefinis et partitifs: Artikler
2. En/au/aux: pays/à+ ville: artikler med buer og lande
3. Le génétif: genitiv
4. Le présent: nutid
5. Le passé composé
6. Un peu :l’imparfait et le futur proche: datid og fremtid
7. Les verbes pronominaux (se+ verbe): refleksive verber
8. Les adjectifs et leurs placements : adjektiverne
9. Les adverbes_ Adverbierne
10. Akkusativ og dativ objet pronominer: L’ object direct et indirect, comme pronom
11. Une partie des connecteurs logiques
Indhold
Kernestof:
Udtale doc 2020-3.doc
Début 1: Bliv færdig med oversættelsen af side 8+9
Titel
læs side 10 til "Vendeuse"
Træn vejret udtryk og husk : "Il y a du Soleil" i stedet for "Il fait Soleil".
être - Conjugaison du verbe être
Bøj être og avoir.
Etre og avoir:
Adjectifs:https://quizlet.com/247558139/les-adjectifs-por-se-decrire-flash-cards/
Prøv at lære "avoir og être" udenad (Lektien fra sidste uge)+ Husk at træne ordforråd fra Quizzet:Titel + spontané+e
træn mig:
https://quizlet.com/76481187/mes-loisirs-flash-cards/: Titel
træn mig med : jaime: Titel
Læs og prøv at forstå teksten "La famille": Kun s.18
Læs om artikler fra s.20(un + une osv.) og possessive pronominer s.20-21: Kig på skemaet fra s: 21
Øvebogen VoilÀ: Bliv venligst færdig med din grammatik opgave fra s.14 og lave s.18
Husk at læse sangen færdigt (kig på præsentation fra tirsdags time)
prøv at lære noget af sangen udenad: France Gall: Ella:https://www.youtube.com/watch?v=lgHGU8gqz9U
Vælg 10 udtryk/ord fra sangen, som du vil have styr på: ek: s elle l'a: hun har det
Skriftlig opgave: start med at arbejde på dit resume
Debut: Bliv færdig med din oversættelse fra klassen -skriftligt (Var det ikke s.26+27, være sød at undersøge om det er de rigtige sider)
Undersøg hvad kunne være interessent at besøge i Paris: her er et link med særhverdigheder: Titel
Lisez p.36
Debut: lisez et traduisez p37
Lire et traduire p.39
Prendre le métro: link: https://leparisdepatrick.com/comment-utiliser-le-metro-parisien/
Afsnit
Voilà: Tag venligst grammatik bøger med
Voilà Øvebogen: Bliv færdig med oversættelsen af opg 2 s.4+ læs s.48 til l.33
Voilà Grundbog:Læs kapitel 3+4 : Delingsartikler og artartikler, og lave opgaver 2+4 i Øvebogen s.8+s.9
Voilà Øvebogen: husk at blive færdig med op 3 men lav også opgave 5+6 (s.2+21) +Voilà Grundbogen: Læs igen kap 6 om adjektiver, men også kap 3+4 hvis du ikke har været med til deres gennemgang (delingsartikler og artartikler)
Vi bliver færdig med grammatik opgaven 1 på s.21 (Øvebogen) og så vælg 7 udtryk fra s.39, som du har lyst til at lære udenad eller huske. eks: je prends le métro, je me lève à....,je suis fatigué(e)
Voilà Grundbog: Læs om klokken kap 9, s. 24 og kap 8 s.22
L'heure.png
Lundi matin - l'empereur, sa femme et le p'tit prince
20 Min: Lyt og læs sangen mange gange (lyrics eller teksten er under videoen): https://www.youtube.com/watch?v=noo1_wUGsIU
Début: bliv færdig med at oversætte og læse siderne fra mandags
Træn ordforråd fra I går: alt fra tavlen. og meget fra oversættelsen
link: Titel
Bliv færdig med hinandens beskrivelse: eks Maya a les cheveux blonds cendrés et Maksim a les yeux verts.
Debut: Læs side 58 og vælg 7 udtryk du vil lære udenad
Udtale doc- 2017.pdf
Oversæt s. 56 og 57... Valg syv/7 udtryk at lære uden udenad: eks "je prends une entrecôte."
Læs for 20 min og fortæl os hvor meget du forstår ud af teksten: la sorciere de la rue mouffetard.pdf
Bliv færdig med at læse eventyret fra onsdag
Alyaa husk din pas. Du må ikke glemme den
Les éléments du conte: Titel
Læs mig og lære nogle formuleringer eller fast udtryk uden af: Le conte de fée.png
Le conte de fée.png : husk at lære udenad de 4 dele vi har trænet: 1. Contrastes, 2. Endroits anonymes, 3. Personnes anonymes, 4. Évènement surnaturel
Les contes de fées et la fable de Jean de La Fontaine.pdf
Husk Voilà: Øvebogen og grundbogen
Kig lige på dine grammatiske opgaver, og oversættelsen af Cendrillon
Lav opgave 3+4 kap 7, s. 26+ 27 (Voilà øvebogen)+ Bliv færdig med oversættelsen af Cendrillon
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Les contes de fées modernes et la fable (EKSAM)
Et forløb om eventyr(genren), hvor vi læser en klassisk fabel af La Fontaine og et moderne eventyr af Eugène Ionesco. Derudover arbejder vi også med 'eventyrsangen' om Cendrillon af gruppen Téléphone og ser Christophe Gans filmatisering af det klassiske eventyr 'La Belle et la Bête'. I vores læsning af eventyr fokuserer vi især på eventyrets typiske elementer og den frie mundtlige fremstilling.
Vi arbejder kort med forfatteren Eugène Ionesco, som eleverne skal lave en kort præsentation af.
I den skriftlige del introduceres eleverne både til delprøve 1 og delprøve 2-formen. Til Ionescos eventyr er der udarbejdet arbejdsspørgsmål, der er inspireret af delprøve 1 og eleverne har afleveret en opgave i dagbogsform, som skulle indholde et eventyrligt element.
Grammatisk har vi været omkring 2. bøjning, adjektivernes bøjning, le passé composé og l'imparfait (aspekt), de refleksive pronomener (og verber) og personlige pronomener som objekt.
Grammatiksider i alt:
Kernestof:
Les éléments typiques du conte: 1 side
'Cendrillon' af Téléphone, in: Entrées. Fransk basisbog. Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2009. Siderne: 6-9.
’Le Corbeau et le Renard’, in: Entrées. Fransk basisbog. Mette Bering og Mimi Sørensen. Gyldendal, 2009. Siderne: 66-69
'Le Corbeau et le Renard', video fra Le monde des petits:
https://www.youtube.com/watch?v=IPkxWKrHVg8
(1 side)
Eugène Ionesco: Conte Numéro 1. Harlin Quiest, 1967. (Kompendie, inkl. Delprøve 1 opgaver) (20 sider)
Rue Mouffetard (instr.), 2014 (Sider : 2)
Litteratursider i alt: 32 sider
Indhold
Kernestof:
Husk at blive færdig med oversættelsen af Cendrillon og have så mange sætninger om eventyret som muligt, hvor mange adjektiver og adverbier skal fremgå.
Le corbeau et le renard, Jean de la Fontaine.pdf
Bliv færdig med oversættelsen af "Le corbeau et le Renard"
Træn "Le corbeau et le renard" Voilà: Husk at blive færdige med opgave 3+4 s.26-27
Træn venligst ordforråd fra "Le Corbeau et le renard". Vælg mindst 10 udtryk/ ord fra teksten
Voilà: læs igen kap 9, s.24+24. Husk ugedagene og tæl til 24
Læs venligst de 2 første sider til ", ils ne veulent pas leurs jus de fruits,": EUGÃÆÃâ_NE IONESCO Conte no 1.pdf
Læs venligst de følgende sider1+2+3 , men 1+2 var lektier fra sidste uge og de er meget korte: lisez les pages 1+2+3 de l'histoire.EUGÃÆÃâ_NE IONESCO Conte no 1.pdf
Oversættes til fransk: Nogle absurde processer:
Ionescos: læs og oversæt teksten: 1-5EUGÃÆÃâ_NE IONESCO Conte no 1.pdf
Ionesco "Conte no 1 ": Husk at læse/oversætte færdigt din historie, og svare på spørgsmålene fra side 11. Der er 19 spørgsmål, du har besvaret halvdelen men tilføj 4 ekstra spørgsmål til dine besvarelse: De følgende-du kan selvfølgelig ikke besvare d
Spørgeord.pdf
Læs om førnutid/datid : passé composé og lav et par sætninger om hvad du har fortaget dig dagen før:Passé composé 2024.doc
Spørgeord.pdf : Prøv at have styr på alle måde at stille sprøgsmål på + svare på spørgsmålene: eks où habites-tu/ quand te réveilles- tu, qui es-tu? comment vas-tu?
Verber, der bør læres uden ad og bøjes i nutidform: être, avoir, faire, aller
Billedbeskrivelse-2-1G-7-kopi.docx
Debut 1: Læs side 55+ 56+57 -grundigt
Debut: siderne 55+56+57 blev læst + og nu skal du kigge igen på præsentation og oversæt ordforråd fra mandags præsentation hvis du mangler at blive færdig med det eller var fraværende.
link: https://www.pinterest.dk/pin/410672059783531967/
Femme au foyer ou au travail.docx : Billedbeskrivelse
au restau.docx
læs grundigt side 58 "Le resto gren" . Tag venligst 7 svære ord/udtryk og lær dem udenad
Læs/oversæt venligst side 63 og lær noget af teksten udenad. Du kommer til at bruge det til billedsbeskrivelsen
Jeres lektier: træn igen og igen billedbeskrivelsen af "Au restaurant"
https://quizlet.com/135408239/le-temps-flash-cards/
Sport:Titel+ Titel+ Bøj faire og jouer
Faire du sport.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'enfance difficile (Eksamen)
Jean Louis Fournier," Il a jamais tué personne mon papa" (1999)
Hovedpersonen følger sin far som er læge
Han laver en tragisk og morsom portræt af en far, som er læge og som ofte ikke tager penge mod behandling selvom familien er fattig.
fokus: relation père enfant, le manque d'argent, le manque d'amour, le personnage principale a des moments difficiles lors de son enfance
Indhold
Kernestof:
Forklar venligst udtryk "L'enfance difficile"+ skriv 7 sætninger med emnet "L'enfance difficile"
Mundtlig_pr_ve_fransk_fip_2021.pdf
Maja+ Ruth: Presentation 3 min: lors de l'excursion d'introduction: brug
"Il a jamais tué personne mon papa"læs venligst først kap og har styr på 5 svære ord, bøj dem -hvis det kan lade sig gøre
Læs sidene 9+10: husk 7/8 ord fra teksten og skriv sætninger med dem
Lav et par mundtlige resumer til kap 1+2
Læs grundigt kap 3, vælg et ordforråd du vil huske
2 opgaver: Mundtligt: Brug billedene til at beskrive kap 3 + læs kap 4
ingen lektier da du du skal blive færdig med din opgave
Vi gennemgår kap 5: alors soyez près-)
Skærmbillede 2024-09-11 kl. 11.15.31.png
Læs kap 3+4 i Voilà og lær de følgende verber udenad i présent og imparfait: Avoir, Être, Faire, Rire,S’ouvrir
Vi laver en test hvis alle kommer, så vær sød at forberede dig: imparfait+ présent: faire, rire, s'ouvrir, pouvoir, devoir, vouloir, etre, avoir.+ hvornår anvender vi delingsartikler (kap 2+3+4)
Vi fortsætter med prøven. Så læs venligst om forskel mellem Imparfait og passé composé
Læs kap 5+6: il a jamais tué personne mon papa
Il a jamais tué personne mon papa: kap 6+7: lær 7udtryk udenad pr kap, dvs. 14 udtryk
læs kap 8
læs venligst kap 9+10+ vælg vigtige ordforråd fra dem
kig lige i Note og lær mig udenad+ læs grundigt igen kap 10
Afsnit
Læs kap 10+11 grundigt: skriv 7 udtryk/ ord du vil huske per side
LÃÂ_r mig udenad.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Le système scolaire (Eksamen)
Gennem det forløb, læser vi om forskel mellem den danske og franske skolesystem
1. Filmen Klassen: Entre les murs
2 Début 1: Le système scolaire - Artikel om skolen i Frankrig
3.Le système scolaire: https://www.education.gouv.fr/organisation-de-l-ecole-12311
Indhold
Kernestof:
Lektier: Jeg har bestilt filmen"Entre les murs", vær sød at se de første 20 minuter af filmen:CFU-login
Entre les murs 2024-4.docx
Film: entre les murs/ vær sød at se 20 minuter igen, dvs. de første 40 minuter af filmen:CFU-login
Brug 20 min til at se filmen:(dvs. 80 minuter + 28 minuter set i klassen)
fokus på din aflevering, så ingen lektier
"Valg ordforråd til din fremlæggelse på 3 minuter""Ordforråd skal være skriftligt": faite une presentation oral des personnages principaux du film "Entre les murs": écrivez une liste de mots que vous allez utiliser
Le système scolaire.heic
Le système scolaire.pdf
Start i god tid du har lektier, især hvis du var fraværende i mandags
Vendespil om L%27école.docx
Arbejd 20 minuter: Hvad med at du prøver at have styr på det du har lært omkring: l'enseignement, l'instruction et l'education:
Tilbage til bogen "ll n'a jamais tué personne mon papa": lav et mundtligt resume omde nye capitler vi har læst: I skal skrive de nøgleord I vil anvende: f.eks: Le roman s'agit d'un petit garçon qui a un père alcoolique. Ce père a fait beaucoup d'acci
vendespil + roman "Il a jamais tué personne mon papa"
Skriftligt: Husk ordforråd til de sidste 3 eller 4 kapitler fra "Il a jamais tué personne mon papa" , så du kan give os mundtlige resumeer af disse kapitler.
"Il a jamais tué personne mon papa"Læs kap 12
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Parent problématique (Eksamen)
Jean Louis Fournier," Il a jamais tué personne mon papa" (1999)
Un père pas comme les autres, aimé par ses patients...
Indhold
Kernestof:
Læs kap 13 til af "Il a jamais tué personne mon Papa", og oversæt de følgende udtryk: Faire ses visites à vélo+ trouver de l'essence + partir: partait à vélo og partait avec son vélo+ en hiver+ être mouillé+être tout trempé+ tomber dans la rivière+l
Finissez de lire à la maison le chapitre 14: kap 14 skal være læst + ordforråd fra det skal skrives ned
Finissez de lire à la maison les chapitres 14+15+16+17+18+ 19: de skal være læst + ordforråd fra dem skal skrives ned...
Finissez de lire à la maison les chapitres 21+22: de skal være læst + ordforråd fra dem skal skrives ned.
Vous devez avoir lu le chapitre 23+24. Puis on va continuer à lire le livre en classe. N'oubliez pas d'écrire les mots-clés/clefs.
skriftlighedstime
Ingen lektier, blot husk din aflevering.
Spørgeord.pdf
Til kap 30: lisez et écrivez les mots-clés puis conjuguez vos verbes
Læs til kap 36: Il a jamais tué personne...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'amitié-eksam
Forløbet har fokus på relationen mellem venner, kærester samt forældre og børn - med alle de glæder, sorger og forviklinger, det kan skabe.
1.Grégoire Dune, L'amitié:
https://lyricstranslate.com/fr/gregoire-dune-lamitie-lyrics.html
2. Regine Detambel: La boite aux lettres, Gyldendal Norsk Forlag, 2001. Kapitel 1-8
Indhold
Kernestof:
2 lektier: Trouvez un titre à notre theme du livre "Il a jamais tué persone+ "lisez la chanson : Gregoire Dune - Paroles de « L'amitié »: Gregoire Dune - Paroles de « L'amitié »
l'amitié en image.docx
Venligst blive færdig med din del af oversættelsen af sangen+ tager "La boite aux lettres" med
Lexique de l'amitié.docx + l'amitié en image.docx
Bliv færdig med at oversætte ordforråd fra igår
gloser-La boite aux lettres (4).pdf
La boite aux lettres -arbejdspørgsmål.pdf
"La boite aux lettres": Læs venligst kap 3 GRUNDIGT- Ingen var her i torsdags.Hvordan kan det være?
Skriftligt: husk at have styr på nøgleord til kap 2+3
Læs de sidste sider af kap 4, og bliv færdig med at skrive nøgleord fra kap 4 (husk verberne skal bøjes i én person, som aftalt og husk sidetalene til nøgleordene).
Kap 4 gennemgås
Veuillez lire les deux premières pages du chapitre V: cinq. Veuillez lire les deux premières pages du chapitre cinq.
Arbejd videre på din prøve "Je suis végane" og kig på din sidste aflevering. Det vil hjælpe med grammatikdelen
Svare.docx
Finissez de lire le chapitre 5, écrivez les mots-clés et oubliez pas de conjuguer les verbes en une personne./ Læs venligst kapitel fem V færdig, og find nøgleord+ husk at bøje verberne i én person
Terminsprøve: Retteark, og så la boite aux lettres, så læs alle de manglende kapitler
Vi fortsætter med prøven, men gå hjem og læs svarene og se hvordan du kan gøre det bedre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La francophonie (Eksamen)
Vi starter et nyt forløb om de fransktalende lande. Vores kernemateriale er bogen:"L'enterrement de ma mère", som afspejler de kulturelle forskelle mellem Frankrig og andre fransktalende lande. Vi læser lidt om hvad er et fransktalende land, og den historiske baggrund bag den gennem teksten i Entrées og nettet, og så lytter vi og læser Faudels sang og slutter med nogle kapitler af vores bog, alt det for at vise den multikulturelle fransktalende verden.
1. Entrées: La Francophonie p.106,107,108
A.Recherche sur le net la francophonie au Danemark:
https://dk.ambafrance.org/Le-mois-de-la-francophonie
2. Faudels sang: Mon pays. Chanson: mon pays:
https://www.youtube.com/watch?v=Kj3vSLy4Wl4
3.Congo Brazzaville:
A.
https://da.wikipedia.org/wiki/Republikken_Congo
C.http://www.rfi.fr/emission/20170517-congo-brazzaville-le-pool-une-crise-humanitaire-oubliee
3. Alain Mabanckou: "L’enterrement de ma mère": Chapitre: 1,2,3,4,5,6
Indhold
Kernestof:
Voilà Øvebogen: "Infinitivmærker" Husk at blive færdig med oversættelsen fra side 70 + Brug 20 min i at vælge nogle adverbier til at bruge i en skriftlig opgave, der kan omhandler en debat/ eller forskellige synsvinkler:connecteurs_logiques.pdf :
"Être étranger" c'est comment? Brug "" les connecteurs logiques" fra i går
Læs kap 6+ halvdelen af kap 7 og skriv ned vigtige ord + bøjet verber
Finissez de lire la moitié du chapitre VII et la première moitié du chapitre VIII:8: La boite aux lettres
Læs det sidste kapitel færdigt, og så er vi færdige med bogen. husk ar skrive vigtige ord og bøj dem
Læs grundigt kapitel 20, der omhandler konjunktiv, og lav opgaver 1 fra øvebogen "Voilà"
Konjunktiv Nyttige udtryk.docx
Lav 7 sætninger med konjunktiv. Husk at anvende de udtryk fra side 46+47
La Francophonie-2.pdf
læs+besvar teksten fra i går "La francophonie"
Link: https://www.youtube.com/watch?v=Kj3vSLy4Wl4
lyt+læs+ forstå noget af sangen: https://www.youtube.com/watch?v=Kj3vSLy4Wl4
L'enterrement de ma mère p.1-35.pdf
Vocabulaire - L'enterrement de....docx
Læs de 2 første afsnit "L'enterrement de ma mère" : Fokus er at se hvordan begravelser foregår i en landsby i Congo Brazaville i forhold til Vesten + find ud af hvordan hytterne (les cases) ser ud i virkeligheden (vedhæftet som skærmbillede). L'ent
link: https://da.wikipedia.org/wiki/Republikken_Congo+ https://lex.dk/Congo
L'enterrement de ma mère: Læs færdigt kap 3+4 (Maks 9 sider)+hjælp til gloser: Vocabulaire - L'enterrement de....docx
L_enterrement de ma mère.docx +Chapitre 4 (s. 20-22) - elev.docx +Chapitre 4 en image- l%27enterrement de ma mere.docx +cimetiere image- l%27enterrement de ma mere.doc: Chapitre 4 (s. 20-22) - elev.docx +Chapitre 4 en image- l%27enterrement de ma mer
L'enterrement de ma mère: Læs grundigt kap 5, husk at bruge gloser dok
Læs kapitel 5færdigt og det franske ordforråd I vil anvende skal skreves ned det franske: L'enterrement de ma mère
"L'enterrement de ma mère" Lisez le chapitre 6:(fokus:) comment les gens de Louboulou font leurs deuils après la perte d'un parent.
I har lektier hver for sig, baseret på prøven: Åben venligst lektien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60629828971", "T": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60629828971", "H": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60629828971" }