Titel
4
|
F3: Danmark: Besat og befriet 1940 - 1945 (DHO)
I forløbet 'Danmark: Besat og befriet 1940 - 1945 (DHO) har eleverne på fagets taksonomiske niveauer arbejdet med følgende:
- Det nazistiske Tysklands motiver for at indlede Operation Weserübung og dermed besættelsen af Danmark og Norge: Kontrol med indgangen til Østersøen, adgang til udskibning af svensk jernmalm, etablering af fly- og ubådsbaser samt modvirke en britisk besættelse.
- De tyske krav om fri, uhindret adgang til at operere i Danmark ('fredsbesættelse') med lovning på Danmarks politiske suverænitet og sikring af den territorielle integritet.
- Peter Munchs og den danske regerings motiver for at indgå samarbejdspolitikken med Tyskland: Skåne civilbefolkningen, sikre 'normalitet' og især for Socialdemokratiet også hensynet til fagbevægelsen.
- Tysklands motiver for at ønske samarbejde frem for en voldelig og totalbesættelse af Danmark: Begrænsning af ressourceforbrug, propagandaværdi og nem landbrugsimport.
- Dilemmaspillet: Hvad vil eleverne selv vælge at gøre i en akut krisesituation og hvorfor?
- Begrundelserne for kort efter kapitulationen at skabe en samlingsregering med S, RV, K og V samt at holde DKP og DNSAP uden for samarbejdet. Herunder udskiftningen af Peter Munch med Erik Scavenius efter kongens nægtelse af at godkende ministerlisten.
- Begrundelser for at ca. 100.000 danskere tog arbejde i Nazityskland.
- Oprettelsen af Frikorps Danmark samt begrundelser for at deltage frivilligt på Østfronten. Drøftelse af, hvordan de østfrontfrivillige blev modtaget ved deres hjemkomst, men også i eftertiden.
- Den begyndende modstandsbevægelse og deres aktiviteter fra tryk og uddeling af illegale blade til radiotaler til egentlig sabotage, herunder støtten fra engelske SOE og Christmas Møller.
- Den danske regerings opfattelse af den tidlige modstandsbevægelse samt reaktion herpå med fokus på Vilhelm Buhls anti-sabotagetale.
- Den tyske krigsudviklings påvirkning på danske forhold; bl.a. interneringen af kommunister og forbuddet mod Danmarks Kommunistiske Parti
- Den tiltagende sabotage mod tyske installationer og materiel og herunder de tyske krav om dødsstraf.
- Bruddet med samarbejdspolitikken i august 1943 og den heraf følgende afvæbning af militæret og tilfangetagelse af politiet.
- Departementschefstyret under Nils Svenningsen bl.a. med oprettelsen af Frøslevlejren samt hvordan Frøslevlejren blev drevet.
- Befrielsen og befrielsesregeringen med fokus på, hvorfor regeringen kom til at bestå af politikere og medlemmer af Frihedsrådet.
- Retsopgøret med fokus på hvilke straffe, der blev givet til fx tyskere i dansk krigstjeneste samt andre kollaboratører, behandlingen af tyskerpigerne og en drøftelse af, hvorfor retsopgøret bl.a. har fået følgende beskrivelse: "Ikke et juridisk mesterværk".
- De mørkere kapitler af besættelseshistorien som fx behandlingen af tyskerpigerne og minerydningen på Vestkysten eller den ofte mere oversete historie om russernes tilstedeværelse på Bornholm frem til 1946.
- Hayden Whites plotstrukturer (romantisk, tragisk, komisk, satirisk) samt genopfriskning af pointer fra introduktionsforløbet om fortid/historie og historiebevidsthed.
- Digital historiefaglighed: Søgestrategier og databaser med kildemateriale samt kritiske overvejelser om hjemmesider som kilder: Danmarkshistorien.dk, Wikipedia, Leksion.org, His2rie, Rigsarkivet, Bibliotek.dk.
- Taksonomi og krav til gode redegørelser, analyser, diskussioner og vurderinger.
DESUDEN:
- Ekskursion til Frøslevlejren med guidet rundvisning.
- Selvfundne primærkilder og selvfunden baggrundslitteratur ifm. DHO.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks [..] historie.
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske [..] udvikling.
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale [..]
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
- Formidle og remedie historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (dansk).
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Anvendt litteratur:
- Buhl, Vilhelm (1942) 'Anti-sabotagetale' i Frederiksen, Peter (2000) Danmark: Besat og befriet, s. 69-72. Aarhus: Forlaget Systime.
- Danmarkshistorien.dk (2014) 'Dilemmaspillet 9. april 1940' af Peter Yding Brunbech og Niels Wium Olesen: https://9april1940.dk/45.html (besøgt d. 13. marts 2024).
- DR.dk (2017) Historien om Danmark - episode 9: Det svære demokrati (fra min. 00.46.00-00.57.32) via dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_145573 (besøgt d. 28. marts 2024).
- DR.dk (2017) Historien om Danmark - episode 10: Velfærd og kold krig (fra min. 00.00.00-00.23.00) via dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_145568 (besøgt d. 28. marts 2024).
- Frederiksen, Peter (2000) Danmark: Besat og befriet s. 22-28, 34-46, s. 100-105, s. 110-112, s. 115 og s. 162-169. Aarhus: Forlaget Systime.
- Nationalmusset (u.å.) 'Fotografi af kvindelige tysklandsarbejdere' (juni 1940) via Frihedsmuseets digitale billedsamling: https://samlinger.natmus.dk/fhm/asset/79108 (besøgt d. 13. marts 2024).
- Thomsen, Kasper (2023) Historiefaglig arbejdsbog, kap. 3.3: Digital historiefaglighed (iBog). Aarhus: Forlaget Systime: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=157 (besøgt d. 6. februar 2024).
- Thomsen, Kasper (2023) Historiefaglig arbejdsbog, kap. 4.2.2.: Fremstillingens konstruktion inkl. øvelsen med tekstkilden af Wilhelm la Cour fra 1946 'Baggrunden for kapitulationen' og tekstkilden af Tom Buk-Swienty fra 2008: 'Den Udvalgte': (iBog). Aarhus: Forlaget Systime: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=254 og https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=344 og https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=345 (besøgt d. 28. februar 2024).
Anslået sidetal:
- 55
|