Holdet 2023 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2023 HI/c (1c HI, 2c HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De ældste civilisationer
Titel 2 Vikingerne
Titel 3 Kongehusets historie
Titel 4 Besættelsen
Titel 5 Fodboldens historie: 80'erholdet
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 Middelalder og korstog
Titel 8 Imperietiden - Europas opdagelse af verden
Titel 9 Renæssancen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De ældste civilisationer

Dette forløb handler om de ældste civilisationer i Mesopotamien og Ægypten.

Hovedpunkter:
- Geografi og forudsætninger for civilisationernes opståen: landbrugsrevolutionen og flodkulturerne
- Samfundsopbygning og styreformer, herunder især kongeideologien
- Samfundsgrupper og økonomi, især redistribution
- Kulturelle opfindelser: Tempelkult, religion, skriftsprog og litteratur (Gilgamesh)
- Hvor stor betydning har oldtidens civilisationers haft for eftertiden – var Egypten lige så vigtig som Grækenland?
- Historiebrug: Hvordan formidles Oldtiden i nutidens TV-serier.
- Oversigtshistorisk gennemgang af verdenshistorien frem til Folkevandringerne.

Materiale:
Peter Frederiksen, Grundbog til historie, verdenshistorien indtil 1750, s. 15-22, 24-31, 39-41
Carl-Johan Bryld, Verden før 1914, s. 12-14øverst

Kilder:
"En embedsmands karriere"
”Herskerens vilkår”
"Skolen er mere nyttig end modbydeligt arbejde"

Artikler:
Quora, "Did Latin alphabet evolve from Egyptian hieroglyphs?",  https://www.quora.com/Did-Latin-alphabet-evolve-from-Egyptian-hieroglyphs

Michael Koy, "Egyptian Influence on Ancient Greece" 17/11/21, https://medium.com/the-history-inquiry/egyptian-influence on-ancient-greece-289bf985d3c

Kristeligt Dagblad, "Forfatter: Vi glemmer Egyptens betydning for Europas identitet", 13/6/20, https://www.kristeligt-dagblad.dk/ide-tanke/forfatter-vi-glemmer-egyptens-betydning-europas-identitet

Readers Digest, “How Ancient Egyptian civilisation influenced the modern world”, https://www.readersdigest.co.uk/inspire/life/how ancient-egyptian-civilization-influenced-the-modern-world - link udløbet.

Video/film:
Youtube Video: See You in History / Mythology, "The Epic of Gilgamesh - Sumerian Mythology", https://www.youtube.com/watch?v=b5BHNqu54X8

Netflix TV Mini series, Cleopatra (2023), afsnit 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingerne

Intro:
Dette forløb handler om vikingetiden, med særligt fokus på vikingetogterne.

Fokuspunkter:
- Baggrund om verden anno 1000. Vikingernes naboer: Frankerriget, Byzans, Islam
- Samfundets opbygning i vikingetiden
- Vikingetogterne og forskellige syn på dem, i samtiden og blandt historikerne (især Sawyer og Per Hernæs).

Materiale:
Bjørn Matsen, Vikinger, indsigt og udsyn, s. 13-33, 152-156
Peter Frederiksen, Grundbog til Danmarkshistorien, s. 27-28, 45-47
Historien om Danmark, afsnit om Vikingetiden: https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
Ekskursion til Moesgaard Museum: Vikingetidens Aros

Skriftlig opgave: historisk diskussion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvorfor fandt vikingetogterne sted? 18-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kongehusets historie

Intro:
Dette forløb tager udgangspunkt i Dronning Margrethe II’s abdicering og kong Frederik X udråbelse til konge. Fokus er på hvilken rolle kongehuset har spillet i forskellige perioder og om det stadig er relevant i dag.

Fokuspunkter:
- De første timer bruges til at følge diskussionerne i landets medier: er kongehuset stadig relevant? Burde Dronningen abdicere?
- Monarkiets magt og rolle i forskellige historiske perioder: under enevælden, efter demokratiets indførelse, i forfatningskampen, Påskekrisen og Grundlovsændringen i 1953.
- Undervejs læses centrale kilder til belysning af kongehusets rolle til forskellige tider.
- Undervejs skriver eleverne selv en kildeanalyse og en diskussion relateret til emnet.

Materiale:

Carl Johan Bryld, Danmark fra oldtid til nutid, 104-107, 144-151, 169-174
Rasmus Østergaard, Enevældens tid s. 32-40

Kilder:
Kongeloven 1665
De to nationalmelodier:
"Kong Christian stod ved højen mast": https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Kong_Christian_stod_ved_h%C3%B8jen_Mast%22_af_Johannes_Ewald,_1779
"Der er et yndigt land": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/der-er-et-yndigt-land-af-adam-oehlenschlaeger-1819
"Nekrolog over Christian 10. i Land og Folk, 21. april 1947",
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nekrolog-over-christian-10-i-land-og-folk-1947

Online artikler og holdningskilder:
”Kongehusets historie”, https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/kongehusets-historie/
Thomas Bernt Henriksen, ”Dronningen har holdt sammen på Danmark A/S” 1/1/2024 Berlingske.
Christian Egander Skov, ”Abdicationsmonarkiet, 2/1/2024, Weekendavisen, https://www.weekendavisen.dk/kultur/abdikationsmonarkiet

Radio og TV-dokumentar:
P1 Radio, ”Fremtidens kongehus” 21/10/2023 – minut 0.00-17.30.
Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/fremtiden-paa-p1/fremtiden-paa-p1/fremtiden-paa-p1-fremtidens-kongehus-16122316033
DR Deadline, ”Er glansen gået af kongehuset”. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-er-glansen-gaaet-af-kongehuset_429567 (ikke længere tilgængelig)
DR TV, ”Det danske kongehus”, minut 27.30 - 35.00. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/det-danske-kongehus_64840
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kildeanalyse 23-02-2024
Diskussion 03-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Besættelsen

Hovedpunkter
- Danmarks udenrigspolitik i 30'erne
- d. 9. april
- samarbejdspolitikken, hvorfor den blev ført og hvorfor den brød sammen i 1943
- modstandsbevægelsen
- Befrielsen og retsopgøret
- Kz-lejre og Holocaust
- Anden Verdenskrigs afslutning og optakten til den kolde krig


Materiale:

Peter Frederiksen, Danmark besat og befriet, s. 6-8, 12-16, 22-36, 100-110, 144-146, 162-167, 169-176

Folkedrab.dk, "Hvad skete der under Holocaust?": https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust

Kilder:
Kaj Munks Nytårstale 1944
Selvvalgt kilde fra bogen

Arbejdsformer:
Øvelser i at skrive kildeanalyse og opstille problemformuleringer
Ekskursion til Frøslevlejren
Kontrafaktisk historiespil: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/dilemmaspillet-9-april/ og https://9april1940.dk/45.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fodboldens historie: 80'erholdet

Intro:
Dette forløb handler om 80’ernes fodboldsucces. Vi læser kilder om landsholdssuccesen i 80’erne og trækker tråde frem til EM 1992; kilderne belyser også stemningen i Danmark i 80’erne. Forløbet sætter fodbolden i kontekst med den politiske, økonomiske og kulturelle udvikling i i Danmark 80’erne, og professionaliseringen inden for sport. Især er konteksten den danske grundfortælling om nederlag der har holdt siden 1864, men som her blev udfordret.

Hovedpunkter:
- den danske grundfortælling,
- det danske foreningsliv, amatøridealet og overgangen til elitesport,
- de økonomiske, politiske og kulturelle forhold i 80'erne,
- af 80'ernes fodboldsucces i kontekst med den øvrige udvikling i samfundet.

Begreber:
national identitet,
grundfortælling / modfortælling,
historiebevidsthed

Materiale:
- Grundbog til Danmarkshistorien, Peter Frederiksen, s. 245-254
- Carl-Johan Bryld, Danmark fra oldtid til nutid, s. 153, 161 (”Katastrofen 1864” og ”En ny tids bonde”)
- Natmus.dk, "Foreninger", https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/foreninger/De frivillige foreninger – frivillighed og fællesskab
- Natmus.dk, "Højskolebevægelsen", https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/nationalstaten-1849-1915/faedreland-og-folkeliv/hoejskolebevaegelsen/
- DBU København, "Fodboldens Danmarkshistorie". Ikke længere tilgængelig online. Kontakt læreren for at få teksten.

Kilder:
- Per Højer Hansen, "Fodbold VM" s. 57-59, 65-66.
- FIFA, ”Hero” den officielle FIFA dokumentar om VM 1986, (uddrag). Link: https://www.youtube.com/watch?v=3eDZV-p9DiI
- "Vi er røde, vi er hvide".
- Per Højer Hansen, "Mexico 86 - stjerner og højdepunkter" (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieprøve fodboldhistorie 27-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig


Hovedpunkter i forløbet:
- Afslutningen på 2. verdenskrig og den kolde krigs udbrud
- Europas og Tysklands deling efter 1945
- Hvad der skete med Østeuropa efter 1945
- USA's og Englands politik over for Sovjetunionen ved slutningen af 2. verdenskrig: Jalta, Truman-doktrinen og Marshall-hjælpen
- Forskellen på de to konkurrerende ideologier: kommunisme og liberalt demokrati
- De forskellige militære alliancesystemer: NATO; Warszawa-pagten
- Cubakrisen
- Våbenkapløbet og situationen i dag mht. til afrustningsaftaler
- Den kolde krigs afslutning og Murens fald

Materiale:
- Ulrik Grubb, Overblik s. 146-157
- Kai Otto v. Barner, Den kolde krig, s. 17-27, 31-44, 47, 77-83, 87-90, 149-157midt
- Grubb, Magt og mennesker, s. 153-156
- Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914, s. 174-178

Artikler:
- Mathias Hammer, "The Collapse of Global Arms Control" 13/11/23, https://time.com/6334258/putin-nuclear-arms-control/
- BBC, "Open Skies Treaty: US to withdraw from arms control deal", 21/5/20, https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52760420
- Historymatters.gmu.edu, "Thirteen Days’ Doesn’t Add Up" (uddrag), Michael Nelson, Political Science Professor, Rhodes College, https://www.historymatters.gmu.edu/d/5428
- LA Times, "Thirteen Days’ Is Accurate Where It Counts", PHILIP ZELIKOW, 22/1/2001, https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2001-jan-22-ca-15450-story.html

Øvrigt materiale og arbejdsformer:
- Cubakrisen: kontrafaktisk historiespil
- Video: William Lambers, "The Marshall Plan", 26/1/2009, https://www.youtube.com/watch?v=lUd2W6aMng4
- Foredrag ved Bjørn Rasmussen, der har rejst i Hviderusland og Rusland.
- Film: "Thirteen Days" (handler om Cuba krisen)
- Øvelse i at skrive historisk redegørelse og opstille problemformuleringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Middelalder og korstog

Fokuspunkter:
- Middelalderens kristendom i generelt overblik, herunder: splittelsen mellem øst og vestkirken, pavedømmet, investiturstriden, klostervæsnet, helgendyrkelse, dødssynder, tvangskristning, inkvisitionen
- Korstogene og hvorfor de fandt sted
- Islams ekspansion, behandlingen af jøder og kristne, Jihad
- Hvordan korstogene er blevet set i eftertiden og blandt historikerne


Materiale:
- Carl-Johan Bryld, Verden før 1914, s. 61n-66, 69-71,74-91, 103-111, 222-231
Pihl og Rosenløv, Korstogene (2016), s. 27-30, 37-38, 43-44, 49-54, 91-95, 127-131øverst.
- Lærervideo: https://youtu.be/rV_AgM3WA7A?si=-Xo7kvpFRS4MO3HB
- Kilde: Kirkemødet i Clermont (uddrag), https://www.centerforhistorieformidling.dk/korstogene-islam

Arbejdsmetoder:
- Kildeanalyser, oversigtslæsning, fremlæggelser, klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Imperietiden - Europas opdagelse af verden

Imperietiden

Fokuspunkter:
- Hovedtræk i de store opdagelser og gamle koloniriger: Portugal, Spanien, Holland, England og Frankrig.
- Forklaringer på at europæerne drog ud, og på hvorfor de var succesfulde, især England.
- Master and Commander: en film der portrætterer England til søs i 1700-tallet
- Grønland som dansk koloni og hvorfor USA i dag viser så stor interesse for Grønland
- Slaveriets historie


Materiale:
- Carl-Johan Bryld, Verden før 1914, s. 156-178,
- Thorkild Kjærgaard, “Det grønlandske janusansigt”, 29/11/18, Weekendavisen. Tilgængelig her: https://www.kamikposten.dk/global/maskinrum/rutine/leksikon.aspx?tag=emne&folder=hvadermeningen&sprog=da&punkt=Gr%C3%B8nlands%20historie&soegestreng=&udvalgt=20181129092335c4d

- DR.dk. "Derfor er Grønland vigtig for USA", 16/8/19, https://www.dr.dk/nyheder/udland/overblik-derfor-er-groenland-vigtig-usa

- DR.dk, "Dansk diplomat satsede alt og begik højforræderi, men uden ham kunne Grønland være amerikansk i dag", 15/8/20, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/dansk-diplomat-satsede-alt-og-begik-hoejforraederi-men-uden-ham-kunne

Video: Thomas Sowell, "Slavery in the Americas: A History You Were Not Taught In School | Thomas Sowell", 18/8/24, https://www.youtube.com/watch?v=7xyoZJsMGEc

- Film: "Master and Commander" (2003)

- War History Online, William Mclaughlin, "Historical Review: Master and Commander; The Good, the Bad and the Ugly", 13/1/2016, https://www.warhistoryonline.com/reviews/review-master-commander.html
- Reddit, "How accurate is Master and Commander's portrayal of 19th century naval warfare/life at sea?", https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/1s4gfj/how_accurate_is_master_and_commanders_portrayal/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Renæssancen

Intro:
Dette forløb handler om de banebrydende forandringer som fandt sted i perioden 1350-1650 og som har dannet grundlag for den moderne verden. Renæssancen er især forbundet med Norditalien og med Firenze. Renæssance betyder ”genfødsel” og ordet bruges i betydningen antikkens genopdagelse, i form af kunst, arkitektur og ideer. Det er dog ikke en særlig korrekt betegnelse, da man i mange andre perioder også har taget inspiration fra antikken, og da man i Renæssancen slet ikke kopierede antikken 1:1. Alligevel er det nu engang den betegnelse der bruges om perioden.

Materiale:
- Ulrik Grubb, Fokus 1 s. 183-201, 203-4, 207-212, 215, 217-235
- Carl-Johan Bryld, Verden før 1914 s. 129-132midt og 150-155
- Peter Frederiksen, Grundbog til historie s. 171-76
- Jeppe Büchert Netterstrøm, Historie på tværs s. 51-55 og 58-59, 67-74.

Artikler online:
- lex.dk, "Firenze", https://lex.dk/Firenze
- WIKI, "Firenze", https://da.wikipedia.org/wiki/Firenze
- WIKI, "Huset Medici", https://da.wikipedia.org/wiki/Huset_Medici
- Niels Bohr Instituttet, "Leonardo da Vinci og renæssancen", https://nbi.ku.dk/hhh/videnskaben_i_kunsten/kapitler/renaessancen/

Dokumentar m.m.:
- Lærerforedrag om renæssancens kunst med powerpoint.
- Dokumentar: Finaius: "Medici - The Most Powerful Family in History | A Documentary",
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Mt_R-oea7e4

Kilder online:
- Prædiken af Savonarola, "Penitenza, Penitenza!" (uddrag),
https://elfinspell.com/ChurchHistory/Petry-NoUncertainSound/GirolamoSavonarola-59.html
- Leonardo da Vincis Notesbog (uddrag), s. 483-89, 653-54, 658-59: https://www.gutenberg.org/cache/epub/5000/pg5000-images.html
- Malerier på Galleria Accademia, https://www.galleriaaccademiafirenze.it/en/art-archive/?tipology=painting

Fokuspunkter:
- Renæssancen som begreb
- Renæssancens tankesæt
- Hvordan opstod renæssancen: korstogene, Konstantinopels fald 1453, Firenzes betydning,
- Væsentlige nybrud i renæssancen: bankvæsen, handel, opdagelsen af den nye verden, Reformationen, videnskabelige nybrud
- Renæssancens kunst: hovedtræk i renæssancens kunst og arkitektur, sammenlignet med middelalderlig kunst.
- Religionskrige
- Medicierne som kunstmæcener

Arbejdsformer:
Forløbet danner optakt til studieturen til Firenze. Eleverne har dannet sig et indtryk af især Renæssancens kunst ved at se byen, hvor vi besøgte kirken Santa Croce og kunstmuseet Galleria Accademia.
Der er blevet læst en stribe kilder, der især belyser renæssancens tankeverden.
Skriveøvelse: kildeanalyse


Kilder:
- Mirandola Pico delle Mirandola "Om menneskets værdighed"
- Giovanni Rucellai, "Den gudddommelige nåde"
- Brev fra Alessandra Strozzi
- Niccolo Machiavelli, "Fyrsten" (uddrag)
- Leonardo da Vinci, "Notesbog" (uddrag)
- Savonarola, "Penitenza" (uddrag)
- Martin Luther, "95 teser" (uddrag)
- Vi har set på malerier fra Renæssancen (se bogen samt powerpoint fra timerne)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer