Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ke/c (1c Ke, 2c Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
nv - Periodisk system - Kalk og beton
Periodisk system:
Periodicitet
Symboler og formler
Kemiske reaktioner og skemaer
Navngivning af kemiske forbindelser med ikke-metaller samt grundstoffer
Atomers opbygning
Systematik i det periodisk system
Lys, stråling og farver med udgangspunktet i atomets opbygning
UV-Vis spektroskopi og spektrofotometri
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Ionforbindelser/salte:
Ionbindinger
Navngivning af ionforbindelse
Krystalstruktur
Gittervand
Ædelgasreglen
Fokus på ionforbindelser og opløselighed i vand
Let- og tungtopløselig salte
Fortynding af saltopløsninger
Supplerende stof:
Anvendelse af kalk i betonindustrien
Introduktion til spektrofotometri og fremstilling af standardkurve
Elektromagnetisk stråling, absorbans og spektrofotometri, Lambert-Beers lov, kobling til matematik med linjernes ligning og de øvrige naturvidenskabelige fag via naturvidenskabeligt grundforløb med lys som gennemgående tema, hypotetisk-deduktiv metode, induktiv metode, betydningen af kontrolforsøg, kvantitativ og kvalitativ analyse, objektiv og subjektiv, videnskabelighed, brug af loggerPro
Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger, relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog, gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
Eksperimenter: forsøg med brug af Lambert-Beers lov med Kobber(II)sulfat-opløsninger
Litteratur: Aurum 1 - side 9 til 51, side 53 til 60 og 71 samt side 83 til 98
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ke 1 - nv Atmosfæren og farver
|
21-09-2023
|
Ke 1 nv fortsat - nv Atmosfæren og farver
|
03-10-2023
|
Ke 2 - Ionforbindelser
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Løsninger til nanoskopiske problemer
Løsninger til nanoskopiske problemer: Masse, mængder og koncentrationer
Stofmængde - enheden mol
Avogadrotal
Atommasse
Molekylemasse
Formelmasse
Krystalvand
Molar masse
Beregning på kemiske reaktioner
Massebevaring
Udbytteprocent
Titrering
Fældningstitrering, salt i havvand med fokus på de indre danske farvande,
Eksperimenter: Hvor meget riskorn er der i 50 mL ris? Demonstrationsforsøg af syre/base titrering, fældningstitrering på mikroskala
Litteratur: Arum 1 side 101 til 121, 208 til 217 samt 223 til 231
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ke 3 - Test
|
06-12-2023
|
Ke 4 - Masseberegninger
|
17-01-2024
|
Ke 5 - Titrering
|
20-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
De levendes kemi - Organisk kemi
Carbonhydriderne: alkaner, alkerne, alkyner, benzen.
Fysiske og kemiske egenskaber.
Olieudvinding og anvendelse
Elektronparbindinger.
Elektronegativitet, polaritet og hydrogen bindinger.
Reaktioner med simple carbonhydrider (forbrænding).
Alkoholer
Litteratur: Aurum 1 sider 123 til 141 samt sider143 til 150
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ke 7 - Blandbarhed 1
|
21-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det sure med det basiske
Indhold og fokus:
Opstart med at genkalde at alt det som eleverne har lært i grundskolen genbruges her og er korrekt. Begrebstræning og nuancering af det lærte samt fordybelse af de grundlæggende kemiske egenskaber af syrer og baser.
Kernestof:
Definition og eksempler på syrer og baser
oxonium- og hydroxidionder,
korresponderende syre-basepar,
amfolytter,
pH-og pOH-skalaen, vands autohydronolyse, 10-talslogaritmen, pH-indikatorer, syre-base-titreringer, ækvivalenspunkter, mængdeberegninger, titrerkurver
syre-base titrering af saltsyre og eddikesyre
Simple pH og pOH beregninger
Supplerende stof:
Fokus på anvendelsen af syrer og baser i madlavning og rengøring.
Arbejdsformer:
- Induktivt og deduktivt gennemgang af fagstof
- Opgaveregning
- Læsning af fagstof
- Induktivt tilgang via demonstrationsforsøg
- Gruppeforsøg: lærerbestemte grupper, forarbejde i grupper og gennemførsel samt bearbejdning i grupper. Individuel besvarelse af rapport.
Aurum 1, Cederberg og Kristiansen, Kemi for gymnasiet 1, 2006: sider 76-85 samt 207-213 og 216-218
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ke 7 - Blandbarhed 2
|
11-04-2024
|
Ke 8 - Potentiometrisk titrering
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metaller
Induktive undersøgelser af metallernes egenskaber:
- Reaktion med dioxygen: metaller kan brænde
- Metaller reagerer med syrer - ikke de ædle metaller
- Spændingsrækken: metaller konkurrer med hinanden om elektronerne
Nogle opgavesæt løses vha. praktiske undersøgelser.
Litteratur: se lærerens opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Individuelt løst skriftlige opgaver samt fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Batterier og metaludvinding
Indhold og fokus:
Repetition: diverse mængdeberegninger på opløsninger og gasser samt titrering. Kobling på metaller og deres egenskaber. Fokus på redox-evnerne samt sværere afstemning af redox reaktioner.
Kernestof:
Metalbinding
Metallernes egenskab
Oxidation og reduktion
Spændingsrækken
Metallernes reaktion med syrer
Afstemning af redoxreaktioner
Oxidationstal
Galvaniske elementer
Suppelerende stof:
Nyttige samfundsmæssige brug at redox kemien: batterier, smykker, oxidation af metaller i hverdagen, rustbeskyttelse. Alt herunder beskrives via eksempler fra det daglige liv.
Arbejdsformer:
- Induktivt og deduktivt gennemgang af fagstof
- Opgaveregning
- Læsning af fagstof
- Induktivt tilgang via demonstrationsforsøg
- Gruppeforsøg: lærerbestemte grupper, forarbejde i grupper og gennemførsel samt bearbejdning i grupper. Individuel besvarelse af rapport.
Aurum 1, Cederberg og Kristiansen, Kemi for gymnasiet 1, 2006: sider 166-194
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Indhold og fokus:
Dobbelt pilens betydning i et reaktionsskema og hvilken betydning det har for styringen af kemiske processer. Med andre ord, når man ved hvad man gør, er kemi ikke farlig men det kan det hurtigt blive hvis man ikke ved hvad man gør.
Kernestof:
Dynamisk ligevægt
Ligevægtsloven, reaktionsbrøken og ligevægtskonstanten
Le Chateliers princip
Homogen/heterogen ligevægt
Aktiveringsenergi
Exoterm/endoterm reaktioner
Enthalpi
Supplerende stof:
kort forløb om kuldioxidens ligevægt i luft og hav.
Arbejdsformer:
- Induktivt og deduktivt gennemgang af fagstof
- Opgaveregning
- Læsning af fagstof
- Induktivt tilgang via demonstrationsforsøg
- Gruppeforsøg: lærerbestemte grupper, forarbejde i grupper og gennemførsel samt bearbejdning i grupper. Individuel besvarelse af rapport.
Aurum 2 - Cederberg/Kristiansen - Kemi for gymnasiet 2 - sider 8-21 og 48-70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kemi fra "det levende" - organisk kemi 2
Indhold og fokus:
overblik over de vigtigste organiske stofklasser og deres generelle egenskaber og deres vigtighed for samfundet.
Kernestof:
Elektronparbinding
Polaritet, elektronegativitet, dipol, dispersionskræfter og H-bindinger
Carbonhydriderne
Alkoholerne og phenoler
Carbonylforbindelserne
Carboxylsyrer
Estere
Aminer og peptider
Fedtsyrer
Kondensationsreaktioner, forbrænding, redox i organisk kemi.
Struktur- og E og Z - (cis og trans) stereoisomeri
Stereoisomeri - R og S isomeri
Større organiske molekyler: peptider og fedtstoffer
Supplerende stof:
Naturlige og kunstige duftstoffer
Arbejdsformer:
- Induktivt og deduktivt gennemgang af fagstof
- Opgaveregning
- Læsning af fagstof
- Induktivt tilgang via demonstrationsforsøg
- Gruppeforsøg: lærerbestemte grupper, forarbejde i grupper og gennemførsel samt bearbejdning i grupper. Individuel besvarelse af rapport.
Aurum 2 - Cederberg/Kristiansen - Kemi for gymnasiet 2 - sider 159 til 166 og side 173 til 179
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ke 4 - Alkoholer, carbonyler og carboxylsyrer
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det sure med det basiske 2
Indhold og fokus:
Anvendelse af syrer og baser samt forståelse af hvad er stærke og farlige opløsninger og hvad ikke er. Hvordan vi definerer syrer og baser ved hjælp af beregninger og modeller og hvordan de indgår i mange essentielle processer.
Kernestof:
Repetition af syrer og baser
pH beregninger
Ks og Kb
pKs og pKb
pH beregninger for svage/stærke syrer/baser
Puffer effekten og pufferligningen
Titrering af flervalente syrer
Arbejdsformer:
- Induktivt og deduktivt gennemgang af fagstof
- Opgaveregning
- Læsning af fagstof
- Induktivt tilgang via demonstrationsforsøg
- Gruppeforsøg: lærerbestemte grupper, forarbejde i grupper og gennemførsel samt bearbejdning i grupper. Individuel besvarelse af rapport.
Kemi B: Aurum 2 - Cederberg/Kristiansen - Kemi for gymnasiet 2: sider 105 - 135 og 142 - 158
Kemi A: Aurum 2 - Cederberg/Kristiansen - Kemi for gymnasiet 2: sider 105 til 158
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ke 5 - Syntese af organisk stof
|
06-03-2025
|
Ke 6 - Titreringskurve for fosforsyre
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Individuelt løst skriftlige opgaver samt fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60630504546",
"T": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60630504546",
"H": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60630504546"
}