Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 MA/c (1c MA, 2c MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
lineære funktioner
Gennemgang af lineære funktioner:
Gennemgang af konstanternes betydning i forhold til grafen og betydningen i en konkret funktion.
praktiske forsøg, hvor behandling af datamaterialet gav en lineær funktion.
har arbejdet med regressionsanalyse af store datasæt:
herunder:
undersøgt med cas om residualerne var normalfordelte
Bevis:
a=(y2-y1)/(x2-x1)
b=y1-a*x1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Algebra og kvadratsætninger
Algebra:
Reduktion herunder sætte uden for parentes og gange ind i parentes.
1., 2. og 3. kvadratsætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner.
gennemgang af eksponentielle funktioner herunder det grafiske billede og konstanternes betydning for det grafiske billede og betydningen i en konkret funktion.
Fokus på betydningen af fremskrivningsfaktoren.
Opstillet eksponentielle funktioner ud fra tekster.
Hvordan aflæses fordobling- og halveringstiden ud fra grafen
Vækstegenskaber for den eksponentielle funktion
Beviser:
Bestem konstanterne a og b ud fra to punkter
fordoblingskonstanten og halveringskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Annuiteter,
Materiale:
MAT A1. s. 81-98
Gennemgang af hvordan renter tilskrives, og sat denne i sammenhæng med den eksponetielle funktion.
Udledning af kapitalrenteformlen og herunder også isolering af de forskellige konstanter
Bevis for annuitetsopsparing: Sætning 4 s. 89
Bevis for gældsannuitet.
Herunder isolering af de forskellige konstanter der indgår i formlerne
opgaver tilknyttet annutetslån og opsparing er også gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 3
|
25-10-2023
|
Screening
|
29-10-2023
|
Mat 5
|
12-11-2023
|
evaluering
|
13-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
2. gradsligning og ligningssystem
Gennemgang af løsning af 2. gradsligningen.
Bevis:
Løsning til 2. gradsligningen
Anvendelse af nulreglen til løsninger af ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
vektorer Linjer og cirkler
Litteratur: A1 side 149-248
afsnit 7 i A1:
Gennemgang af forskellige vektortyper: 151-152
Definition af vektoraddition:
Definition af vektorsubtraktion:
Sætning 4: Vektorsubtraktion s. 157
Definition af en vektor multipliceret med et tal
Sætning 9. s. 165
Hvordan bestemmes koordinaterne mellem punkt A og punkt B
Sætning 10: s. 166.
Længden af en vektor
Udledning af linjens ligning
Gennemgang af parameterfremstilingen for en linje.
I gennemgangen af dette har eleverne arbejdet med normalvektorer, retningsvektorer og tværvektorer
Afsnit 8 - 9
Gennemgang af enhedscirklen, herunder også tangens
Sætning 3: s. 189
Sin, cos og tangens for retvinklede trekanter (bevist)
Sætning 6. side 215 cosinusrelationen: bevis gennemgang video. (bevist)
https://www.youtube.com/watch?v=wS5VtILsoyA
Sætning 4. s.208
Vinkel mellem vektorer, bevis ved hjælp af cosinusrelationen
sætning 7. s. 218
projektionen af en vektor ned på en anden vektor
sætning 8. side 222
Længden af en vektor projekteret ned på en anden
Bevis for afstand fra punkt til linje.
Gennemgang af anvendelse af determinanten til at bestemme om vektorer er parallelle
gennemgang af anvendelse af skalarproduktet til at bestemme om vektorer er ortogonale
Gennemgang af cirklens ligning og anvendt denne til at bestemme skæring mellem linje og cirkel.
Gennemgået kvadratkomplementering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
differentialregning
MAT A2: s. 49-99
Redegørelsen for tretrinreglen.
Tretrinsreglen anvendt til at bestemme differentialkvotienten for disse funktioner.
f(x) = ax^2+bx+c
f(x) = 1/x
f(x) = kvadratrod (x)
- summen af to funktioner (f+g)'(x) = f'(x) + g'(x) sætning 1 side 111
- differensen mellem to funktioner (f-g)'(x) = f'(x) - g '(x) sætning 2 s. 114
- produktet af to funktioner (f*g)'(x) = f '(x)*g(x) + f(x)*g'(x) sætning 3 s. 114
- sammensat funktion: f(g(x))' =f '(g(x))*g'(x)
Hvilken sammenhæng er der mellem differentialkvotienten og væksten for en funktion i et bestemt punkt.
Anvendt differentialregning i forbindelse med optimering
Arbejdet med at bestemme tangentens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 10
|
25-02-2024
|
prøve med hjælpemidlerr
|
28-02-2024
|
Mat 11
|
10-03-2024
|
mat 12
|
24-03-2024
|
mat 13
|
14-04-2024
|
prøve april
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2. gradspolynom
2. gradspolynom:
MAT A2 s. 9-33
Herunder også 1. gradsligninger, 2. gradsligninger og ligninger med anvendelse af nulreglen
Gennemgang af det grafiske billede for 2 gradspolynomiet ud fra konstanterne a, b, c og d
Bevis sætning 2. Toppunktet for et 2.gradspolynom (side 17)
Bevis sætning 3. Rødderne for et andengradspolynom, når d>0 (side 23)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Integralregning opstart
1. del af integralregning.
I dette korte forløb har der været arbejde med at bestemme ubestemte og bestemte integraler.
Vi har arbejdet med reglerne for sum og differens af funktioner.
Vi har arbejdet med integrationsreglen, hvor F'(x)=f(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialligninger
MAT- A3 s. 147-190
Hvad er en differentialligning
Ud over beviser har vi i det skriftlige arbejdet med:
tegne linjeelementer og tegnet løsningskurven når vi kendte et bestemt punkt.
Bestemme tangentens ligning i et bestemt punkt
Bestemme om funktioner er løsninger til differentialligninger
Ved hjælp af cas-værktøj bestemt løsninger til differentialligninger
Opstilling af differentialligningsmodeller ud fra tekst, hvor løsningen til disse var en eksponentiel funktion, forskudt eksponentiel funktion og logistisk funktion. Herunder specielt fokus på Newtons afkølingslov
herunder opstilling af differentialligninger og bevis for at bestemme løsningerne til disse typer differentialligninger
sætning 1: s. 157 y' = k * y
sætning 2 s. 162 y' + ay = b,
Sætning 3. s 168 y'+a(x)*y=b(x) (panserformlen)
Sætning 4B s. 176 y'=k*y*(M-y) (logistisk vækst)
Udledt at væskthastigheden er størst når f(x)=M/2
Sætning 5 separation af variable
Gennemgang af den logistiske differentialligning, hvor der er arbejdet, hvor den opstræder og der er arbejdet med, hvorfor løsningsfunktionens asymptoter er grænsende mod henholdsvis M og 0.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
integralregning del 2
Integtralregningens hovedsætning.
MAT A3 16-69
I dette forløb har vi arbejdet med følgende.
Beviser for følgende:
Sætning 1 side 26
Integralregningens hovedsætning: A'(x)=f(x)
Sætning 9 side 42
Kurvelængde
Sætning 10 side 47
Rumfang af omdrejningslegeme
Derudover har vi arbejdet med integration ved substitution og opgaver med anvendelse af hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
vektorfunktioner
Vektorfunktioner:
MAT A3 side 207-252
Gennemgang af kurver herunder at kurven er forløbet af endepunkterne for stedvektorerne.
Gennemgang af hastighedsvektor og accelerationsvektor
Undersøgelse af kurven, herunder-
Skæringspunkter med x- og y-aksen
punkterne for lodrette og vandrette tangenter
dobbeltpunkter
Vinklen mellem hastighedsvektorerne i et dobbeltpunkt
Gennemgang af den jævne cirkelbevægelse - herunder at stedvektor og hastighedsvektor er ortogonale og at stedvektor og accelerationsvektor er lige lange og modsat rettede.
Bevis for at hastigheden er konstant i en jævn cirkelbevægelse
Sætning 2 side 248
Bevis for kurvelængden
Gennemgang og redegørelse for det skrå kast uden luftmodstand. Bevis for at kastet kan beskrives ved et andengradspolynom, hvor variablerne er hastighed, vinkel og hvilken højde man kaster fra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
funktioner af to variabler
Funktioner 2 variabler
Anvendt MAT A3 systime s. 71-107
Vi har indenfor området arbejdet med:
Forskrift og graferne for funktioner af to variabler
Niveaukurver, snitkurver og snitfunktioner
Partielt afledte.
Gradient og tangentplan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Trigometriske funktioner
MAT A2 181-212
Arbejdet med:
Sammenhængen mellem enhedscirklen og sinus-cosinusfunktionen.
Arbejdet med periodicitet for sin(x) og cos(x)
Bevis for at
f(x)=sin(x) -> f'(x)=cos(x)
Gennemgang af den harmoniske svingning f(x)=a*sin(bx+c)+k og herunder konstanternes betydning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Binomialfordeling - diskret matematik
A2 257-269
Hvad kendetegner en binomialfordeling. definition
Udførsel af et binomialforsøg - terningforsøg - så vi fik autentisk data at arbejde med i forhold til om terningekast var en binomialfordeling
Hvordan beregner man kombinationsmulighederne og sandsynlighederne for en binomialfordeling.
Udledning af binomialformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
normalfordeling
Mat A2 side 67-73
kendetegn for normalfordeling - herunder aflæsning af normalfordelingskurver og sammenligning af disse
Herunder ud fra histogrammer bestemme om fordelingen er normalfordelt.
tegne normalfordelingskurver når man kender middelværdi og spredning.
Ud fra store datasæt afgøre ved hjælp af cas-værktøj om observationerne er normalfordelte
Afgøre ved hjælp af cas-værktøj om de fremkomne residualer ved lineær regression er normalfordelt
Kende til exceptionelle og normale udfald og beregning af disse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forberedelsesmaterialet omkring sandsynlighed
eleverne har under vejledning arbejdet selvstændigt med det udleverede materiale om sandsynlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
øve skriftlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60630602232",
"T": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60630602232",
"H": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60630602232"
}