Holdet 2024 Me/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Mediefag B
Lærer(e)
Hold 2024 Me/b (2b Me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Formidlingsopgave om de filmiske virkemidler
Titel 2 Auteur - Tarantino
Titel 3 Ungdom part 2 - SOME promotion
Titel 4 SCI-FI
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Formidlingsopgave om de filmiske virkemidler

Medieproduktion 1 - formidlingsopgave om de filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Auteur - Tarantino

I dette forløb har eleverne arbejdet med Quentin Tarantino som auteur og undersøgt hans filmiske stil, brug af postmoderne greb og ikoniske dialoger. Forløbet har kombineret teoretiske, analytiske samt praktiske elementer med særligt fokus på filmæstetik, manuskriptskrivning og læring gennem kreative øvelser.

Eleverne blev introduceret til postmodernisme som genre og til begreber som inter- og intratekstualitet, stiltrekanten og auteurteori.
Holdet analyserede Tarantinos film med fokus på hans karakteristiske brug af stilistiske virkemidler, fragmenteret narrativ struktur og stiliserede voldsscener. Dette inkluderede elementer som:
Brugen af musik som en narrativ og atmosfærisk drivkraft.
Lange dialoger uden reel indhold. Referencer til populærkultur og tidligere filmhistorie.

Film set i fuld længde:
Pulp Fiction (1994)
Django Unchained (2012)
Once Upon a Time in Hollywood (2019)

Citater:
Kill Bill: Vol. 1 (2003)
Jackie Brown (1997)
The Hateful Eight (2015).

Hver film blev brugt til at illustrere et specifikt fokus, fx Pulp Fiction til dialog og narrativ struktur, Django til tematikker om hævn og genre-hybrider, og Once Upon a Time in Hollywood til metareferencer.

Praktiske øvelser:
Eleverne skrev deres egne manuskripter i Tarantino-style med fokus på dialog. Dette indebar brug af rytme, sort humor og leg med genrekonventioner.

I en "copycat"-øvelse valgte eleverne en scene fra Pulp Fiction og genskabte den i deres egen version. Eleverne arbejdede både med storyboard og manuskript til formålet. Eleverne fik ligeledes til opgave at reflektere over processen.

Som afslutning på forholdet skulle holdet designe et modul til brobygningselever, der skulle introducere Tarantino som auteur.

Opgaven omfattede:
- At forberede en kort teoretisk introduktion med fokus på auteurteori.
- At udvikle en praktisk øvelse, hvor brobygningselever kunne afprøve teorien i praksis.
- At lave en opsamlende øvelse med fokus på refleksion og engagement.

Kontekster valg til eksamen: Inter- og intratekstualitet, auteurteori og stiltrekanten.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Ungdom part 2 - SOME promotion

I forløbet har eleverne arbejdet med et internt samarbejde med skolen i forbindelse med Åbent Hus. Eleverne har i denne forbindelse lavet en kampagnefilm bestående af tre videoer, som skulle oplyse som skolens arrangement.

I forløbet har eleverne ligeledes arbejdet med målgruppe, distribution, produktionsforhold og platforme. Det overordnede tema var UNGDOM. I forløbet har vi ligeledes arbejdet med anslag i forhold til ungdomfilmens historie set ud fra et dansk perspektiv.


- anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- anvende mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen.
- skabe medieproduktioner med en genre- og mediemæssig spredning. Både fakta og fiktion skal være repræsenteret, ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kontekster: Anslag, produktionsforhold, distribution og platform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SCI-FI




Film set i fuld længde:
Blade runner (1982)
The Matrix (1999)

Tv-serier set:
Black Mirror: Joan is awful (E1S6)

Citater:
Rejsen til månen (1907)
Metropolis (1927)
Silicon møder Bruxelles (2025)
District 9 (2009)
The electric state (2025)
Star Trek (elevproducerede videoessay).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer