Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Me/b (2b Me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Formidlingsopgave om de filmiske virkemidler
Medieproduktion 1 - formidlingsopgave om de filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Auteur - Tarantino
I dette forløb har eleverne arbejdet med Quentin Tarantino som auteur og undersøgt hans filmiske stil, brug af postmoderne greb og ikoniske dialoger. Forløbet har kombineret teoretiske, analytiske samt praktiske elementer med særligt fokus på filmæstetik, manuskriptskrivning og læring gennem kreative øvelser.
Eleverne blev introduceret til postmodernisme som genre og til begreber som inter- og intratekstualitet, stiltrekanten og auteurteori.
Holdet analyserede Tarantinos film med fokus på hans karakteristiske brug af stilistiske virkemidler, fragmenteret narrativ struktur og stiliserede voldsscener. Dette inkluderede elementer som:
Brugen af musik som en narrativ og atmosfærisk drivkraft.
Lange dialoger uden reel indhold. Referencer til populærkultur og tidligere filmhistorie.
Film set i fuld længde:
Pulp Fiction (1994)
Django Unchained (2012)
Once Upon a Time in Hollywood (2019)
Citater:
Kill Bill: Vol. 1 (2003)
Jackie Brown (1997)
The Hateful Eight (2015).
Hver film blev brugt til at illustrere et specifikt fokus, fx Pulp Fiction til dialog og narrativ struktur, Django til tematikker om hævn og genre-hybrider, og Once Upon a Time in Hollywood til metareferencer.
Praktiske øvelser:
Eleverne skrev deres egne manuskripter i Tarantino-style med fokus på dialog. Dette indebar brug af rytme, sort humor og leg med genrekonventioner.
I en "copycat"-øvelse valgte eleverne en scene fra Pulp Fiction og genskabte den i deres egen version. Eleverne arbejdede både med storyboard og manuskript til formålet. Eleverne fik ligeledes til opgave at reflektere over processen.
Som afslutning på forholdet skulle holdet designe et modul til brobygningselever, der skulle introducere Tarantino som auteur.
Opgaven omfattede:
- At forberede en kort teoretisk introduktion med fokus på auteurteori.
- At udvikle en praktisk øvelse, hvor brobygningselever kunne afprøve teorien i praksis.
- At lave en opsamlende øvelse med fokus på refleksion og engagement.
Kontekster valg til eksamen: Inter- og intratekstualitet, auteurteori og stiltrekanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Ungdom part 2 - SOME promotion
I forløbet har eleverne arbejdet med et internt samarbejde med skolen i forbindelse med Åbent Hus. Eleverne har i denne forbindelse lavet en kampagnefilm bestående af tre videoer, som skulle oplyse som skolens arrangement.
I forløbet har eleverne ligeledes arbejdet med målgruppe, distribution, produktionsforhold og platforme. Det overordnede tema var UNGDOM. I forløbet har vi ligeledes arbejdet med anslag i forhold til ungdomfilmens historie set ud fra et dansk perspektiv.
- anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- anvende mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen.
- skabe medieproduktioner med en genre- og mediemæssig spredning. Både fakta og fiktion skal være repræsenteret, ligesom mindst en af produktionerne skal være anvendelsesorienteret eller mediefagligt formidlende
- redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kontekster: Anslag, produktionsforhold, distribution og platform.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Harboe, Jette Meldgaard & Poulsen, Henrik: Close-up, Gyldendal; sider: 80-88
-
Hvordan har udviklingen fra Web 1.0 til Web 3.0 ændret brugerens rolle i forhold til at producere og kontrollere indhold?Hvordan har teknologiske fremskridt i hver æra påvirket økonomi og samfund globalt?Hvordan spiller den digitale økonomi og e-hand
-
Jaguar: Copy Nothing (2024)
-
Sunset på TIKTOK
-
Sammenlign brugerfladen på jeres konti på sociale medier. Hvad lægger I mærke til? Er der forskelle og ligheder? Og hvorfor?Hvis I har Netflix, så prøv at undersøge, hvilke film og serier I hver især anbefales. Kan I gennemskue hvorfor?
-
Arbejdsark til filterboblen.docx
-
Fanget i filterboblen
-
Beware online "filter bubbles"
-
Zoom - grundbog i medier - lyssætning .pdf
-
The Artist vs The Algorithm (Adobe MAX Keynote 2023)
-
How to make a viral video — Karen X Cheng
-
How to make a viral video.docx
-
- Hvem er Karen X Cheng? - Undersøg hendes Instagram for at få mere information om hende. - Karen X Chengs 10 virale strategier. (Titlen, Viral deling af følelser, start en trend, fake it til you make it, vær ligefrem og præcis, fjern lyden når du kl
-
https://www.youtube.com/watch?v=aQGd8rbBTF0
-
https://www.youtube.com/watch?v=6uNsEe2b6rU
-
I skal lave en viral videokampagne til skolens åbent hus d. 01.02.25. I skal minimum lave tre instagramvideoer, der løbende skal postes på skolens Instagram. I skal bruge Karen X Chengs virale strategier.
-
Digital paa landet 1fortaelling.pdf
-
Platform: Youtube, TIKTOK og Instagram
-
Metoder til at blande fiktion med målgruppens eget liv - 16:9 filmtidsskrift
-
MEDIER og financiering 2024
-
Distribution
-
Ungdom - forløb i medier; sider: 94-125
-
Analyse af et anslag .docx
-
Registrant over danske fiktionsfilm for børn og unge
-
Jonas Risvig - produktionsforhold + målgruppe
-
Anslag - kontekst .pptx
-
Find en (skandinavisk) ungdomsfilm som I ønsker at analysere et anslag ud fra. Medbring den til timen.
-
Citat: Zappa (1983)
-
Citat: Drengene fra Sankt Petri (1991)
-
Citat: Jagten (2012)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SCI-FI
Film set i fuld længde:
Blade runner (1982)
The Matrix (1999)
Tv-serier set:
Black Mirror: Joan is awful (E1S6)
Citater:
Rejsen til månen (1907)
Metropolis (1927)
Silicon møder Bruxelles (2025)
District 9 (2009)
The electric state (2025)
Star Trek (elevproducerede videoessay).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66743704663",
"T": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66743704663",
"H": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66743704663"
}