Titel
5
|
De vigtige relationer
I dette forløb har vi arbejdet ud fra, at vi som mennesker har et grundlæggende behov for at høre til. Dette behov påvirker vores følelser, hvordan vi tænker, og de ting vi gør. Mange sider af vores liv har med sociale relationer at gøre. Det gælder for børn, unge og voksne. Derfor har vi undersøgt: Hvorfor danner mennesker sociale relationer, og hvordan påvirker de os?
Undertemaer og begreber:
Født til at danne relationer: Tilknytning, tilknytningsadfærd, selektiv tilknytning, seperationsangst, fremmedsituationen, tilknytningsmønstre (tryg, undgående, nervøs og desorganiseret tilknytning), sikker base, udforskningsadfærd og temperament
Tidlig modgang og resiliens: Vanrøgt, Eriksons psykosociale faser, BEIP-projektet, resiliens, Kauai-undersøgelsen, risikofaktorer, former for omsorgssvigt og beskyttende faktorer
Digitalt og offentligt omsorgssvigt: Synkronisering, empati og normeringer
Venskab: Dunbars tal, venskabscirklerne, dyadiske relationer
Ensomhed: Social smerte, Gyrus cingularis anterior, social kognition og selvopfyldende profeti
Identitet og anerkendelse: Jeg-identiteten, personlig identitet, social identitet, kollektiv identitet, den senmoderne samfund, individualisering, selviscenesættelse og narcissisme
De tidlige relationers betydning: Tilknytning, tidligt formede forventninger til relationer og kritik af tilknytningsteorien
Eksperimenter:
- Still face-eksperimentet
Cases og undersøgelser:
- "Er du mors lille dreng?" (1998)
- Undersøgelse: "Digitalt fraværende forældre"
- "Familiepolitisk netværk: Kig på vuggestuerne for at finde årsagen til de unges mistrivsel" (2022)
- "Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren" (2019)
- "Børn med ADHD mangler oftere en tryg relation til deres mødre" (2019)
- Eksamenstræning: ”Vi kan blive bedre til at forebygge, at nogle børn bliver ramt af psykiske lidelser, marginalisering, kriminalitet og misbrug. Hvorfor gør vi det så ikke? (2019) (uddrag) og ”Børn må kæmpe for at få omsorg” (2016) (uddrag)
Arbejdsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde og elevfremlæggelser
Omfang: ca. 50 sider
|