Titel
1
|
1 Islam (og intro til teori og metode)
Teori og metode
Eleverne er blevet indført i:
Indefra/udefra perspektiver, elite og mainstream, to tilgange til religion: religionsfænomenologi og religionssociologi. Ninian Smarts 7 dimensioner. Teori om myter og ritualer og deres sammensmeltning i kultmyten. Eleverne er gået i dybden med van Genneps overgangsritualteori i forbindelse med hajj samt Jan Hjärpes fire idelatyper ifbm. fortolkningen af sharia. Vi har også undersøgt forholdet mellem mænd og kvinder.
Islam
Forløbet er en indføring i islam, hvor eleverne præsenteres for de mest centrale sider af religionens tro og praksis. Eleverne introduceres først til centrale dogmer med fokus på Gud, Koran, Muhammad og Hadith. Herefter rettes opmærksomheden mod klassisk og moderne sharia, herunder mod sharias tre hovedområder: religion, moral og politik; klassifikationssystemet halal/haram; måden at udlede sharia på: Koran, Sunna, Konsensus og Analogislutning samt mod Jens Formans fire idealtyper: sekularist, modernist, traditionalist og fundamentalist. Eleverne præsenteres endvidere for jihadbegrebet, herunder den store jihad (bekæmpe begær) og den lille jihad (bekæmpe vantro) samt for de fem søjler med fokus på bøn og pilgrimsfærd.
Læringsmål:
- At opnå viden om og forståelse af islam, herunder muslimernes tro og praksis.
- At redegøre for grundlæggende sider ved islam, herunder synet på Gud, Koran og Muhammad, udførelsen af de fem søjler, sharia, jihad.
- At anvende arabiske, religionsfaglige termer og begreber såsom tawhid, shirk og sunna.
- At karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale, herunder klassiske tekster fra Koran, Hadith samt mere moderne tekster.
- At formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst med udgangspunkt i teori fra Jens Forman og Jan Hjärpe.
Læreplanens kernestof:
– islam set i globalt perspektiv under inddragelse af dens europæiske og danske kontekst. I arbejdet indgår tekster fra Koranen samt nutidige tekster.
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Materiale:
TEORI OG METODE
Madsen, Lene m.fl., Grundbogen til Religion C, Systime (2012-2019), s.16-19 og 262-263, s. 311-312 (myter) og 314-19 (ritualer), s. 335-336 (Ninian Smarts 7 dimensioner)
"Forskellige kategorier af religion", Religion: Teori, fænomenologi og metode, Dorte Thelander Motzfeldt, Systime.dk
Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur (2011), Systime, s. 175-77
DOGMER (Gud, Koran, Muhammad, Hadith)
Andreasen, Esben m.fl.: “Baggrund og historie” i Religion og Kultur (2011), Systime, s. 175-177
Forman, Jens: “Bøgerne/Koranen” i Muslimernes Religion (2006), Systime, s. 21-23
Madsen, Lene: “Islamiske forestillinger” i Grundbogen til Religion C (2013), Systime, s. 108-109
Sura 2,255 + 59,23 + 1,1-7 + 9,29 i Ellen Wulff: Koranen i ny dansk oversættelse (2006), Forlaget Vandkunsten.
Forman, Jens: Muslimernes religion (2006) Tekst 6: Profetens himmelrejse
SHARIA
Forman, Jens: “Bøgerne/Koranen” i Muslimernes Religion (2006), Systime, s. 120
Morten Rasmussen, Sharia er troens kilde, i: Kristeligt Dagblad, d. 3. oktober 2003
Madsen, Lene m.fl., Grundbogen til Religion C, Systime (2012-2019) Maksimalisme og minimalisme, og: Jan Hjärpe: Indhold, funktion og engagement (idealtyper), s. 332-333
Lene Madsen, Grundbog til Religion C, Systime (2019): s 137-139 (lovskoler og sharia)
Forman, Jens: Muslimernes Religion –Tro, praksis og sharia, Systime 2009, s. 49, 52, 120)
Om hadith: https://www.religion.dk/leksikon/hadith
Moderne fatwaer: http://islamsvar.dk/aegteskab-og-familie/born-og-opdragelse/tilladt-gravid-ved-hjaelp-saeddonor/
JIHAD
Poulsen, Allan: ”Jihad – et monstrøst begreb” i Islamdebat om terrorisme, blasfemi og ytringsfrihed (2008), Systime, s. 71-75
Grundbogen til Religion C, Systime (2019) s. 135 + 123-129
Sura 2,190 + 5,13 + 8,60 + 9,29 i Ellen Wulff: Koranen i ny dansk oversættelse (2006), Forlaget Vandkunsten.
DE 5 SØJLER
Hvithamar, Annika: Horisont – en grundbog til religion (2013), Gyldendal, s. 160-169.
Dokumentar: Mecca: National Geografic
https://www.youtube.com/watch?v=jM81wroj_MQ
Madsen, Lene m.fl., Grundbogen til Religion C, Systime (2012-2019) s. 123-129 og s. 135 (søjler og trosartikler)
Muslimsk trosbekendelse: https://www.youtube.com/watch?v=roRKeodxYWs
Muslimsk bøn: https://www.youtube.com/watch?v=jxLsiOflofk
Sura 5,6 (om renselse inden bøn)
Bullet ant ritualet: https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw&t=37s
HAJJ
”Valfarten til Mekka” af Malcolm X, uddrag fra hans selvbiografi, som udkom i 1965,
Madsen, Lene m.fl., Grundbogen til Religion C, Systime (2012-2019), s. 314-316 (Ritualer - minus Podemann Sørensens Ritual-myte-model) og s. 318-19 (Axis mundi, helligt og profant).
Mecca: National Geografic: https://www.youtube.com/watch?v=jM81wroj_MQ
KVINDENS ROLLE
Kvinder, Islam og mig, BBC (2018) 0-4.30: CFU
Hvordan ligger en mands og en kones rettigheder fordelt i et ægteskab? Onsdag, 25 maj 2011. Posted in: Ægteskab og samvær, islamqa.dk
Sura 4, vers 4; Sura 4 vers 11; Sura 30 vers 21
Sura 24:30-31
Første Korintherbrev 11,6-9 + Første Timotheusbrev 2,9-14
|