Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ty/bc (1bc Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb - Ab ins deutsche
Eleverne har fået en første introduktion til faget. Udgangspunktet har været "Auf uns" (2018) af Kate Fuch og Mathilde Sinding
Tekst:
Andreas Bourani "Auf uns" 2014, (Auf uns)
Grammatik:
bestemt og ubestemt artikel
præsens, præteritum, perf., plusquamperf.,
Strategier
- til at formulere hele sætninger
- til at omformulere, hvis man mangler ord
- til at lære og huske nye ord
Eleverne har trænet:
- Udtaleøvelser
- spørgeord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1 Generation Selfie
Beskrivelse:
I temaet "Generation Selfie" møder eleverne både positive og negative perspektiver på alle de strømforbrugende medier, som omgiver især de unge i dag. De arbejder med mediernes muligheder, men også farerne ved at være online, og de øver at udtrykke deres egne holdninger til temaet.
Kernestof: (Aus uns, 2018, s. 20-49)
Programmiert, af Tim Betzko, s. 27
Wie wäre mien Leben..., af Lukas Böing, s. 27-28
...
Film: Isi und Ossi, 2020
Fokus på at udvide eleverne ordforråd
Grammatik:
Perfektum og Plusquamperfektum
genitiv
den bestemte artikel
Redemittel üben:
Einen Text zusammenfassen
Meinungen Ausdrücken
Einen Vergleich machen
Arbejdsformer:
Især gruppearbejde i små grupper for at aktivere eleverne mest muligt.
Individuelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2 Krimis (EKSAMEN)
Eleverne har arbejdet med krimigenrens typiske handlingsforløb og persongalleri. De har undervejs i forløbet selv arbejdet som detektiver for at opklare mordet på rektor. De har indberettet alle spor i opklaringsarbejdet samt skrevet rapport efter endt efterforskning.
Kernestof
Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010). Aus: Kate Fuchs & Mathilde Sinding: Auf uns. Gyldendal 2016.
Ferdinand von Schirach: Kinder. Aus: Birgit Kastberg, Heino Aggedam & Søren Dahl: Schreibfreude. Tyskforlaget 2023.
Fra i-bogen: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog, Kap. 3. Systime 2017:
- Anonym: Mord im Hotel
Tatort: KI (21. oktober 2018). Krimiserie: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=241810212015
Supplerende stof:
Merkmale des Krimis, Wortschatz und Begriffe. Aus: Helle Egendal: Gattungen. Gyldendal 2017.
Kinder (31. August 2018): Krimiserie nach dem Bestseller von Ferdinand von Schirach: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=251808312230
Grammatik: Ordstilling, præpositioner, relative pronominer, Anne Nyeng Christensen, Anne Louise Ejerskov og Charlotte Skjærbæk Sønderby, Tyskforlaget 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3 Märchen (EKSAMEN)
Indhold
Analyse og fortolkning af både folke- og kunsteventyr. Primært fokus på folkeeventyrets kendetegn - fokus på både form og indhold. Anvendelse af analysemodeller i relation til læste eventyr (typiske træk ved eventyrgenren, talsymbolik, aktantmodel, komposition). Den mundtlige udtryksfærdighed trænes gennem højtlæsning og mundtligt referat via mindmaps.
Musikvideo med tilhørende tekst sætter eventyret ind i et nutidigt perspektiv og viser genren i en anden udtryksform.
Kernestof:
Frederik Hetmann: Wesenzüge des Märchens, Der Zauberspiegel, Tyskforlaget (2006)
Fabian Sandner: Die drei Brüder (Erscheinungsjahr unbekannt)
Link: https://www.informatik.uni-leipzig.de/~meiler/GL.dir/SammlungGeschichten/WS11/Die_drei_Brueder.pdf
Br. Grimm: Rotkäppchen
Br. Grimm: Schneewittchen
Rammstein: Sonne (Mutter, 2004), Musikvideo + tekst
Kurt Schwitters: Die Fabel vom guten Menschen, 1974 (står i L. Christoffersen og A. Homann: Der Zauberspiegel, Tyskforlaget 2006)
Supplerende:
Film: Shrek Andrew Adamson & Victoria Jenson (2001)
Grammatik: Pers. pron - sammensatte verber - adjektivernes bøjning - rep. artikler -
Særlige fokuspunkter: Øvelse i at tale så frit som muligt ud fra et hjemmegjort MindMap. Rigtig ordstilling i ledsætninger, når man taler om en tekst.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4 Ausländer in Deutschland (EKSAMEN)
Eleverne har arbejdet med den historiske baggrund for, hvorfor Tyskland i dag er et multikulturelt land, og de har anvendt integrations- og identitetsteori til at forstå og til at kunne forklare de udfordringer, som der kommer med stor indvandring.
Kernestof:
Dilek Güngör: “Anderssein ist kein Widerspruch” (2016). Fra i-bogen: Mette Hermann: Los geht’s! Tekst og grammatik. Kapitel 1 i-bogsudgave, Gyldendal 2019.
Müll nur für Mädchen: https://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/jugend-schreibt/deutsch-tuerkische-freundschaft-muell-nur-fuer-die-maedchen-14122140.html. Aktualisiert am 23.03.2016
Elif Demirezer: Ich bin nicht eure Türkin. Tip Berlin: Ein Gespräch mit Elif (15.11.2017): https://www.tip-berlin.de/ich-bin-nicht-eure-tuerkin-gespraech-mit-elif/
Film: Almanya – Willkommen in Deutschland (2011), instruktør: Yasemin Samdereli.
Supplerende stof:
Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde (Goethe-Institut): https://www.goethe.de/resources/files/pdf302/almanya_teaching_resources-v1.pdf
Identitätstheorie (p 134) & Integrationstheorie (p 135): Fra i-bogen: Rikke Taber & Martin Zickert Gravenholt: Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog, Kap. 4, Systime 2017.
Særlige fokuspunkter:
Wirtschaftswunder - Gastarbeiter - Tyskland som indvandringsland - Kulturelle forskelle - Oplevelsen af at være anderledes - Kulturel identitet - Integration - Identitets- og integrationsteori - Kommentere citater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5 Reisen und Bahnfahren
Temaet er Reisen und Bahnfahren, hvor der arbejdes med tekster, hvori rejser kan være livsændrende. Primære fokuspunkter er beskrivelser og karakteristikker, samt mundtlige og skriftlige øvelser til analyse af noveller, et essay, lyrik og en lignelse.
Kernestof:
Koletzki, Oliver, U-Bahn (Fra Auf Uns, Gyldendal, 2018) s. 56
Reider, Katja, Der Wahnsinnstyp oder Während sie schläft (Fra Auf Uns) s. 60-62
Kästner, Erich, Das Eisenbahngleichnis (Fra Auf Uns) s. 67
Moser, Milena, Die Entführung (Fra Auf Uns) s. 88-91
Fokuspunkter
Øvelse i at tale så frit som muligt ud fra et hjemmegjort MindMap. Rigtig ordstilling i ledsætninger, når man taler om en tekst.
Grammatik: Repetition af artikler, ordstilling, verbernes bøjning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6 Wien - früher und jetzt
Eleverne har været på sprogskole og studietur i Wien. Her er de blevet bekendte med Wiens og Østrigs historie gennem guidet rundtur og museumsbesøg. De har mødt kulturen gennem mad og drikke, sprogskolen, ballet, kunst og arkitektur. Eleverne har fået samfundsfagligt og psykologisk indhold gennem besøg på FN hovedkvarter samt Freudmuseum.
Kernestof:
Rundvisning i indre by: Fokus på Wiens tilblivelse og historie
Arkitektur i Hundertwasserviertel: Fokus på bæredygtighed og æstetik
Obere Belvedere: Gustav Klimt og Monet
Time Travel Museum: Wiens og Habsburgernes historie
Sisi-museum: Fokus på Franz Josef og Sisi
UN Vienna Complex: FN's hovedkvarter i Wien
Freudmuseum: Freuds liv og virke
Staatsoper: Musik og ballet med bl.a. Mozart og Tschakowski
Supplerende:
Sprogskole 4 timer hver dag med fokus på østrigsk musik, sprog og kultur
Serien "Die Kaiserin", sæson 1 episode 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7 Hitlertainment
I dette forløb om Hitler har eleverne arbejdet med fokus på filmen "Er ist wieder da". Det overordnede spørgsmål har været, om man må lave sjov med Hitler,. Fordele og ulemper og udfordringerne ved at behandle så alvorlige emner med humor. Der er trukket tråde til krigen i Ukraine og elevernes egne familiemedlemmer, som i nogle tilfælde deltog aktivt under 2. verdenskrig, på den ene eller anden måde. Andre eksempler på Hitlertainment er også inddraget, både humoristiske og alvorlige.
Kernestof:
Er ist wieder da (2015), instrueret af David Wnendt
Ich hock in meinem Bonker, Walter Moers, Tekst og video
https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
Lied einer deutschen Mutter, (1942) Bertolt Brecht
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66753683955",
"T": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66753683955",
"H": "/lectio/307/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66753683955"
}