Holdet 2024 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2024 EN/c (2c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Dream *
Titel 2 Minimalism *
Titel 3 Shakespeare *
Titel 4 Christmas *
Titel 5 Man and Nature *
Titel 6 Empire *
Titel 7 Globalisation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Dream *

Forløbets tema fokuserer på Amerikanske værdier og symboler og deres historiske baggrund. I forløbet læses værket Of Mice and Men, hvor der er fokus på sproglig analyse og den amerikanske drøm på det personlige plan. Derudover arbejdes med analyse af filmen The Great Gatsby, hvor fokus er på social klasse og de brølende tyvere. Der arbejdes med en bred vifte af genrer, så som noveller og lyrik, taler, biografiuddrag, artikler og essays. Her trænes eleverne i genrebeskrivelse og definition heraf.
Metoder som anvendes i analysearbejdet er: nykritisk analysemetode, socialhistorisk analysemetode, retorisk analyse, appelformerne, det retoriske pentagon og Toulmins argumentationsmodel. Sociolingvistik inddrages i forbindelse med sprogbeskrivelse.
Grammatik integreres hvor det falder naturligt. Derudover gennemgås og trænes grammatikken ud fra bogen Getting Started.

Kernestof:
Uddrag af The Declaration of Independence, 1776, file:///C:/Users/joth/Documents/Documents/Documents/Gym%20engelsk/1.A/Declaration%20of%20Independence.pdf
The Frontier Heritage by Edward N. Kearny, 1984 (Fra Worlds of English, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2012)
The New Colossus by Emma Lazarus, 1883 (Fra Worlds of English)
A more Perfect Union by senator for Illinois Barack Obama, 2008 (Fra Worlds of English)
The American Promise by presidential candidate Barack Obama, 2008 (Fra Worlds of English)
Oregon Journal – Interview for the Oregon journal with Vittwia St. Clair Chapman Mickelson, 1924 (Fra Worlds of English)
This is My Living Room by Tom McAfee, 1966 (Fra Worlds of English)
A New Black American Dream by Denene Millner, The New York Times, April 1, 2018
Two Kinds by Amy Tan http://www.shortstoryguide.com/short-stories-about-the-american-dream/)
Bruce Springsteen, American Land Lyrics, 2006: https://www.lyrics.com/lyric/15838356/Bruce+Springsteen/American+Land
Værklæsning:
Steinbeck, John, Of Mice and Men, Penguin Books, 2017
Film:
Sinise, Gary. Of Mice and Men. Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), 1992.


Supplerende stof:
The History of the Statue of Liberty, YouTube video, https://www.youtube.com/watch?v=Y3utCntXrPo
The Second Amendment to the Bill of Rights, https://www.archives.gov/founding-docs/bill-of-rights-transcript
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Minimalism *

I forløbet læses minimalistisk litteratur skrevet af flere forfattere, men hovedvægten er på de to amerikanere Ernest Hemingway og Raymond Carver. Hovedformålet er at eleverne bliver i stand til at læse mellem linjerne og afdække hvad der gemmer sig under overfladen. På den måde giver genren mulighed for at komme dybere ned i analysen og fortolkningen af fiktion.
Forløbet startes op med en kort litteraturhistorisk gennemgang af genren og de to nævnte forfattere. Eleverne introduceres for genretræk og the iceberg theory.
Der analyseres hovedsageligt noveller, men også Carvers selvbiografiske digt ” Photograph of my Father on his Twenty-second Year” Her bringes den biografiske analysemetode i spil. Derudover analyseres en række billeder som tematisk perspektivering til de læste tekster.
I analysearbejdet er der stor fokus på genretræk, sprog, symbolik og tema.

Kernestof
Literary Minimalism: A Brief Overview of Why Less is More (lærerproduceret tekst)
Literary Minimalism: What makes something minimalist? (lærerproduceret tekst)
Cat in the Rain, Hemingway, Ernest (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s. 30-32
Hills Like White Elephants, Hemingway, Ernest
Carver, Raymond, One More Thing (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s. 9-11
Carver, Raymond, Photograph of my Father on his Twenty-second Year, Carver, Raymond (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s. 23
Carver, Raymond, They're not your husbond (From Where You Are, Systime, 2010) s. 31-38
Domestic, Barthelme, Frederick (When Less is More - American Minimalist Fiction, Gyldendal, 2015) s.52-58
Eastmouth, Moore, Alison (Engelsk A STX fra den 25. maj 2016)

Supplerende stof
Pictures:
Gregory Crewdson: Untitled (When Less is More p. 13)
Edward Hopper: Room in Brooklyn (When Less is More p. 36)
Gregory Crewdson: Untitled (When Less is More p. 62)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Engelsk A 1 09-09-2024
They're Not Your Husband 01-10-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Shakespeare *

I forløbet er der fokus på det Elizabetanske verdensbillede og Shakespeares sprog. Der læses to sonnetter, hvor eleverne introduceres for Shakespeares skrivestil og sonneternes særlige form. Dernæst læses tre scener af Shakespeare's Macbeth, hvor særligt Lady Macbeth's rolle og udvikling undersøges. I analysen af scenerne bruges det Elisabetanske verdensbillede, og hvordan dette kan medvirke til at forklare karakterenes handlinger og udvikling.
Arbejdsformerne er par- og gruppearbejde og fremlæggelser.

Kernestof:

Sonnets 18 and 116 af William Shakespeare fra Wider Contexts af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal, 2014:


Macbeth af William Shakespeare, edited by John O'Connor Longman School Shakespeare, 2010:

Act 1 Scene 5
Act 1 Scene 7
Act 5 Scene1

The Elizabethan World picture (Macbeth, edited by Ole Juul Lund, Gyldendal 1993)
Language and Style (Macbeth, edited by Ole Juul Lund, Gyldendal 1993)

Artikel: This is the Age of the Power Couple, Elizabeth Winkler, New Republic, December 31, 2015

Film: Macbeth Retold by Peter Moffat, BBC 2005

Supplerende stof:

Summary of Macbeth: Source:
Macbeth - Analyzing Staging in Act 5 - "Out Damned Spot!": https://www.youtube.com/watch?v=VS_Z4zBDItw https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/summary/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Christmas *

Temaet er Christmas som et kulturelt og historisk fænomen. Der analyseres fiktion i form af et værk, et digt, to forskellige noveller og en artikel. I forløbet arbejdes med beskrivelse af skrivestil og litterære virkemidler. I forbindelse med læsning af A Christmas Carol indgår også den biografiske og historiske metode.

Kernestof:

A Visit from St Nicholas, Moore, Clement Clarke The Random House Book of Poetry for Children (Random House Inc., 1983)
https://www.poetryfoundation.org/poems/43171/a-visit-from-st-nicholas
A Christmas Carol, Dickens Charles. Værk. Wordsworth, 2018
Noel af Michael Plemmons (Texting, Systime, 2009)
Auggie Wren's Christmas Story, Auster, Paul (Prime Cuts, Gyldendal, 1990)
How the world's biggest ship is delivering our Christmas - all the way from China af Johan Vidal (Poletics in a Global World, Systime, 2008)

Supplerende Stof:
Film - Zemeckis, Robert. A Christmas Carol. Walt Disney Studios Motion Pictures, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Man and Nature *

Forløbet fokuserer på menneskets forhold til naturen, som det kommer til udtryk i en række litterære perioder. Derudover sammenlignes synet på naturen og livet i byen. Der arbejdes både med analyse af noveller, digte og non-fiction samt film.
Der inddrages yderligere tekster om miljøet, så som klimaforandringer, naturkatastrofer og deres påvirkning af mennesket. I arbejdet med tekster, der har en miljømæssig vinkel, skal eleverne researche og fremlægge forskellige environmental issues individuelt. Derudover veksles mellem pararbejde og gruppearbejde i analysearbejdet med de forskellige tekster.
Der arbejdes både mundtligt med klassediskussioner og fremlæggelser.
Grammatik integreres hvor det falder naturligt. Derudover gennemgås og trænes grammatikken ud fra bogen Getting Started.


Kernestof:
"Charecteristics of literature during the Romantic period (1789-1832) Lærerproduceret tekst om Romanticism og romanticism in literature.
Selling Our Land, Chief Seattle (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 199
Dominion Over Nature, Pack, Robert (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 200
The Ecchoing Green, Blake, William (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 201-203
The Tables Turned, Wordsworth, William (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s.204-205
Into the Wild excerpt. Letter. Krakauer, Jon (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 207-209
Nature and the City, Hoffer, Eric (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 211-212
Coketown - excerpt from Hard Times, Dickens, Charles (Wider Contexts, Gyldendal, 2014)
An Inconvenient Truth, Gore, Al (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s.222
The Hot Breath of our Civilisation, Mcewan, Ian (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 223-224
A Sound of Thunder, Bradbury, Ray (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 226-236
Survivor Syndrome, Jensen, Liz (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 242

Film:
Into the Wild, Sean Penn, Paramount Pictures, 2007

Supplerende stof:
London, Blake, William. Poem (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 214
Composed Upon Westminster bridge, Wordsworth, William. Poem (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) p. 217
Chicken Little Goes Too Far, Margaret Atwood. Fable (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 249-251
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Empire *

Der arbejdes med Det Britiske Imperium med specielt fokus på Indien. I temaet er der særligt fokus på Indiens historie og kultur og forholdet til den Britiske kolonimagt.
Der læses forskellige genrer – herunder bla.: uddrag af skuespil, novelle, tale, essay, digt, artikel og historisk baggrundstekst.
Der arbejdes med litteraturanalyse af en række noveller og den post-koloniale analysemetode introduceres. Derudover arbejdes der med digtanalyse, artikelanalyse og retorisk analyse af taler.


Kernestof:
The Tempest act 1, scene 2 by William Shakespeare (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 257-259
How Britain Made the Modern World by Niall Ferguson (Angles Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser, Daugaard, Anders og Jonas Kjær Andersen, Gyldendal, 2014)
The White Man's Burden by Rudyard Kipling (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 261-263
Lispeth by Rudyard Kipling (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 265-269
Burmese Days by George Orwell (Wider Contexts, Gyldendal, 2014) s. 271-274
Shooting an Elephant by George Orwell (http://www.online-literature.com/orwell/887/)
At the stroke of the midnight hour... India will awake by Jawaharlal Nehru (Speeches that changed the world, Quercus, 2015) s. 117-120
Karma (Singh, Kushwant, Worlds of English, Systime, 2012) s. 178-182
The new empire within Britain (Rushdie, Salman, Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 31-32

Mowgli - Legend of the Jungle. Film by Andy Serkis, Warner Brothers, 2018

Supplerende stof:
Youtube: Ten Minute History: The Early British Empire (https://www.youtube.com/watch?v=fQktE-YKlJg)
Youtube: Ten Minute History: The Late British Empire (https://www.youtube.com/watch?v=uifyFUL22PA)
Pictures:
Mahatma Gandhi in fromt of his law office in Johannesburg, South Africa (1905) (Wider Contexts p. 254.
British soldier in Bombay (1936) (Wider Contexts p. 254)
Mahatma Gandhi at his spinning wheel (1931) (Wider Contexts p. 254)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Globalisation

Forløbet fokuserer på globalisering og dets konsekvenser kulturelt, samfundsmæssigt og på det personlige plan.
Engelsk som lingua franca behandles gennem teksten Linguistic imperialism og Sorry of my English. Der er her fokus på sproglig variation, sproglig tolerance og den historiske udbredelse af engelsk som lingua franca.
Der læses en række tekster indenfor forskellige genrer: novelle, fabel, essay, artikel.
Metoder som bringes i anvendelse: postkolonial analysemetode, nykritisk analyse-metode og argumentationsanalyse.

Globalization, Linguistic imperialism (Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 63
Sorry of my English, by Xiaolu Guo, 2008 (Timeless Themes, Lindhardt og Ring-hof, 2013) s. 64-67
Always home, Nadeau, Barbie (Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 69-70
Global nomads and third-culture kids: a lasting influence, Langford, Mary (Time-less Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 71-72
The development set (Timeless Themes, Lindhardt og Ringhof, 2013) s.73
The man who fell to earth, Addley and McCarthy (Worlds of English, Systime, 2012) s. 74-77
The World and Me (Finderup, Anne Mette og Agnete Fog, Worlds of English, Systime, 2012) s. 168-169
The Gentlemen of the Jungle, Kenyatta, Jomo (Finderup. Anne Mette og Agnete Fog, Worlds of English, Systime, 2012) s. 170-174
A Horse and Two Goats, Narayan, R.K. (Worlds of English, Systime, 2012) s.184-188
My Son the Fanatic by Hanif Kureishi, https://mseisinger.files.wordpress.com/2014/09/my-son-the-fanatic-by-hanif-kureishi.pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer