Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Helena Krabbe
Hold
2022 DA/a (
1a DA
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Selvfremstillende roman, dobbeltkontrakt (VÆRK 1)
Titel 2
Journalistik
Titel 3
Noveller (VÆRK 2)
Titel 4
Knagerækkeforløb - Dansk-historieopgaven
Titel 5
Den gode debat
Titel 6
1800-tallets litteratur - Del 1
Titel 7
Min familie på film (VÆRK 3 - Dokumentarfilm)
Titel 8
Det moderne gennembrud (VÆRK 4 - Drama)
Titel 9
FF3
Titel 10
Det moderne gennembrud - VÆRK 4
Titel 11
At skrive reflekterende
Titel 12
Diskursanalyse
Titel 13
Realisme og Modernisme (VÆRK 5 - digte)
Titel 14
Kortfilm (VÆRK 6)
Titel 15
SRP-periode
Titel 16
Autofiktiv klasselitteratur og faderopgør
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Selvfremstillende roman, dobbeltkontrakt (VÆRK 1)
Formålet med forløbet er at læse et litterært værk sammen og blive bekendte med genren selvfremstillende litteratur / dobbeltkontrakten og grænser mellem fakta og fiktion.
Vi har fokus på grundlæggende litteraturteoretiske begreber som fortællertype, synsvinkel, upålidelig fortæller, miljø, personkarakteristik. Vi slutter forløbet af med at se filmatiseringen af romanen og berører remediering.
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor, 2002 (ROMAN)
Kunsten at græde i kor, filmen, 2006
Håndbog til dansk: Om fortæller, synsvinkel, tid, miljø, personkarakteristik
Interview med Erling Jepsen (uddrag)
Brug litteraturhistorien: Om flydende identiteter, selvbiografier og dobbeltkontrakt
Indhold
Kernestof:
Studieteknik_At tage noter.pptx
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor, Borgen; sider: 28-82, 84-189
Om fortæller og synsvinkel_Håndbog til dansk.docx
Fortælleranalyse_Kunsten at græde i kor.docx
Om tid, miljø og personkarakteristik_fra Håndbog til dansk.docx
Gruppearbejde_tid, miljø og personkarakteristik.docx
Analyseargumentation_skrivemodul.pptx
Skriv en lectiobesked til Helena, hvis du gerne vil være klasserepræsentant for 1a.
Modulet er et skrivemodul. Det betyder, at fravær fra dette modul er skriftligt fravær. Vi skriver i modulet og afleverer det skrevne i opgaver.
Interview_Erling Jepsen_uddrag.pdf
Identitet og dobbeltkontrakt.docx
Arbejdsspørgsmål:
Meld dig gerne som klasserepræsentant i 1a. Det er en ærefuld titel. Vi skal bruge to personer.
Matrixgruppe og skriveøvelse.docx
Kunsten at græde i kor er færdiglæst
Tilmelding til forældreaften. I dette modul skal du melde, hvor mange der kommer fra dit hjem til forældreaftenen d. 6. december.
OBS! Helena er forsinket pga. udbliksdag. Modulet begynder derfor først kl. 10.20.
Husk tilmelding til forældreaften i dette modul
De sidste har læst romanen færdig til dette modul. Husk, at du kan lytte til bogen på ereolen, hvis du har svært ved at komme igennem den.
Husk tilmelding til forældreaften
Husk tilmelding til forældreaften. Skriv gerne en lectiobesked til Helena før modulet
Vi ser filmen 'Kunsten at græde i kor' efter jeres ønske :) Mød op til tiden, da filmen begynder 08.05 og varer 102 minutter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Journalistik
Forløbet er en indføring i journalistikkens værktøjer og problematikker.
Fokus:
Nyhedsartikel vs Opinionsartikel
Avisgenrer
Nyhedskriterier
Nyhedskompasset
Vinkling
Kilder
Konstruktiv journalistik
Indhold
Kernestof:
Indledning_Hvordan.ppt
KommaRegler.pdf
Fravær fra dette modul er skriftligt fravær. Det betyder, at I skal møde op til modulet og skrive i modulet.
Nyhedsartikel_Daniel Jensen er en del af nedslående statistik om unges trivsel.pdf
Avisens genrer.docx
Nyhedskriterier
Optag en debat.docx
Nyhedskompasset
Guides: Mediacamp: Vinkling
Guides: Mediacamp: Kilder
Lav en nyhed.docx
Kilder - fra Håndbog til dansk.docx
Alle grupperne skal have skrevet en gennemarbejdet skitse af artiklen som lektie til modulet.
https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Fakenews
https://rokokoposten.dk/2022/10/26/kvinde-fra-gentofte-har-opdaget-hvor-nemt-det-er-at-spare/
skatteyderne betalte Thornings mands ferie.docx
Gruppe 1
Kære 1aNAG-læser er tilbage, og det bliver i vores modul i dag. I skal derfor huske at tage et skønlitterært værk med (det vil sige, at det skal være fiktivt - f.eks. en novelle, en digtsamling, tegneserie osv. Det skal være noget I kan læse i 45 min
Sociale medier - Fra selvfortælling til personligt brand.docx Udover ovenstående lektie med at huske noget skønlitterært - så skal I også læse vedlagte dokument. Det er ikke slemt, det er kun lidt over en side og det handler om sociale medier. Det ka
Til remediering: https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2023-01-23-test-af-solkur-spray-gemte-paa-ubehagelig-overraskelse
Coca-Cola i modvind: Højt niveau af PFAS-stoffer i produkt
»Uhyggeligt« fund af PFAS-stoffer i økologiske æg: Nu går ministeren ind i sagen
Ægproducenter dropper brugen af fiskemel efter PFAS-fund i æg
Konstruktiv journalistik.pptx
Som lektie skal du have fyldt din vandflaske og overstået toiletbesøg, så du ikke får behov for at forlade undervisningen før pausen :)
Skriv konstruktive nyheder og forandr verden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Noveller (VÆRK 2)
Novelleforløb: Fokus på litterær analyse af noveller.
Naja Marie Aidt: Vandmærket (1993) (NOVELLESAMLING)
Om minimalisme fra 'Litteraturhistorie på langs og på tværs' (dokument)
Håndbog til Dansk:
- om personkarakteristik
- om fortællerforhold
Indhold
Kernestof:
DRTV - TV AVISEN
Ond i sulet_fra Vandmærket.pdf
Gruppe 1:Gruppe 2:Gruppe 3:Gruppe 4Gruppe 5:Gruppe 6AViolaLauraWilliamKarlaFrederikEdithBMarieNinkaJustinAmélieMathiasMathildeCMathildaMillieAugustEmilieHjalteNatalie
Minimalisme - fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Kære 1.aLæs vedlagte dokument om minimalisme til dette modul (det er ca. 1,5 siden, det kan i sagtens). Husk derudover at medbringe "Vandmærket" og "Håndbog til dansk" til modulet!Var man syg eller forhindret i at komme sidste gang, kan man gå forbi
Hav ordnet toiletbesøg og vandpåfyldning inden modulet. Sørg for at have ladet jeres computer op.
Naja Marie Aidt: Vandmærket - bog og kompendium, Gyldendal Paperback; sider: 9-24, 66-86
Kære 1a, læs "Lille fedtøre" til modulet (det er de ovenfor skrevne sider 66-76) - overvej gerne nogle citater, som I synes er centrale, I skal arbejde med novellen skriftligt i modulet.DbhGregers
Skriftlighedsmodul - fortolkningshypotese.pptx
Kære 1a, til modulet i dag skal I læse "Den blomstrende have" (s. 34-42) i Vandmærket.Sørg derudover: for at have været på toilettet og fyldt vand på, inden modulet og husk både Håndbog til dansk og Vandmærket.DbhGregers
Storgrupper og matrixgrupper 1.a.docx
Arbejdsark til storgruppe B.docx
Arbejdsark til storgruppe A.docx
Arbejdsark til de sidste opgaver i modulet.docx
Kære 1a - læs "Som englene flyver" til dette modul (det er de ovenstående sider).DbhGregers
Arbejdsark til Som englene flyver.docx
Fremlæggelse af Som englene flyver.docx
Vi mødes i bowlingcenteret ca. kl. 12.50.
Kære 1a I skal til dette modul læse "På den anden side af vandet" (det er de angivne sider i min udgave). Kig også jeres arbejde med fremlæggelser fra sidst igennem, så I kan huske, hvad I lavede :)DbhGregers
Du skal have læst hele novellesamlingen færdig til dette modul
Gruppe 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Knagerækkeforløb - Dansk-historieopgaven
Overbliksforløb over litteraturhistorien som optakt til dansk-/historieopgaven. Overblikket forløber sig fra oldtiden til starten af 1900-tallet. Forløbets sidste del fokuserer på akademisk opgaveskrivning.
Materiale og fokus:
Laksdælas saga (uddrag)
Folkeviser: Torbens datter, Agnete og Havmanden (tryllevise og riddervise, syrebadsteknik, ekspansionsteknik)
Barokken: Thomas Kingo: Hver har sin skæbne (1681) (dualisme, antiteser, vantitassymboler)
Oplysningstiden: Ludvig Holberg: Jean De France (1722)
Romantikken: Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang (1819), NFS Grundtvig: Danmarks Trøst (1820) (Billedsprog)
Det moderne gennembrud: Georg Brandes: Uddrag af Indledningsforelæsning (1871), Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Det folkelige gennembrud: Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl) (1900)
Litteraturhistoriens pendul, der svinger mellem idealisme og realisme (PDF)
5 skarpe om Grundtvig, DR
Uddrag fra Krydsfelt og andet pixilitteraturhistorie om perioderne.
Indhold
Kernestof:
Laksdæla saga (uddrag).pdf
Litteraturhistorisk oversigt mellem realisme og idealisme.pptx
Saga - genre og oprindelse
Grupper
Efter læsning og illustration af handling og karakterer:
Lektie til Biblioteksbesøg
Vi mødes i klassen og krydser af og går derefter til biblioteket sammen.
Agnete og Havmanden_Folkevise.docx
Mika har kage med
Torbens datter m noter.pdf
Folkeviserne_Litteraturens Veje.docx
Thomas Kingo_Hver har sin skæbne.docx
Voki - Create
Hvis du vil være tutor næste skoleår, skal du skrive en besked til HKE
Barokken.pdf
DA Oplysningstid KB
Holberg_Jean de France_Uddrag.docx
1a's fem skarpe pointer om oplysningstiden.pdf
Om oplysningstiden.docx
Klassens tutorer afsløres.
Skrivemodul_Hvad er en redegørelse.pptx
Fravær fra dette modul er skriftligt fravær
Romantikken.docx
Adam Oehlenschläger
Oversigt over sproglige billeder_fra Håndbog til dansk.docx
Grundtvig_Danmarks Trøst.docx
5 skarpe om Grundtvig
Husk at medbringe en læsebog til 'NAG læser'. Det skal være en skønlitterær bog i fysisk form. Er du ordblind, gælder der lidt andre regler.
Georg Brandes_Uddrag af forelæsning.docx
Amalie Skram_Karens jul.pdf
Om det folkelige gennembrud.docx
Problemformulering_Hvad og hvordan.pptx
Lønningsdag (En idyl).pdf
Henvisninger i opgaven | skrivopgave.dk
Litteraturliste-automaten | eKurser.nu
Litteraturhenvisninger - SRP-Skriveguide
DHO_overbliksskema.docx
Modulet er virtuelt, da jeg er til møde. Har I opklarende spørgsmål, kan I skrive til mig på lectio. Jeg vil tjekke mine beskeder i løbet af modulet. I skal aflevere skemaet udfyldt som produkt for modulet. Der gives fravær ud fra det afleverede.
Dagen i dag er en vejledningsdag og skrivedag. Derfor skal I sidde på skolen og arbejde med jeres DHO. I skal møde op hos os til vejledningstid præcist til tiden nedenfor. Forbered jer til vejledningstiden, så I får det bedste ud af jeres 10 minutter
Som lektie skal du læse din egen DHO godt igennem, så du er klar til at forberede dig til dit mundtlige forsvar.
Årsprøve i DHO.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den gode debat
Vi genopfrisker grundforløbet og arbejder med det velunderbyggede argument og det at diskutere sagligt med belæg og rygdækning. Vi skal uddannes til at genkende, analysere og anvende det gode argument, og vi skal trænes i at ytre og diskutere den velunderbyggede holdning på skrift, når vi skal arbejde med den skriftlige genre, den debatterende artikel. Vi integrerer klassens deltagelse i Ungdommens Folkemøde i forløbet.
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkør)
Argumenttyper og Topik
Retoriske appelformer og stilfigurer
Indhold
Kernestof:
Argumentation, 1. modul.pptx
Velkommen tilbage fra sommerferie og særligt velkommen til Sara, Johannes og India! Som lektie skal I tage stilling til sommerens debat om ytringsfrihed og bogafbrænding. Lav en research på nettet, så du ved noget om emnet, når vi ses. Vi begynder 2g
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet.
Forbud mod bogafbrænding vil være... Politiken 05.08.23.pdf
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Gruppe 1
NAGademy 23-24 (1).pdf
Foreningen Åndsfrihed: Koranafbrændinger er ytringer – og ytringsfriheden skal ikke indskrænkes
Medbring 'Håndbog til dansk' til modulet
Skrivemodul_at diskutere og debattere.pptx
Som forudsætning for et vellykket skrivemodul skal du have godt styr på de to artiklers synspunkter, som vi har arbejdet med de seneste to moduler. Du skal i dag lære at skrive en diskussion og udtrykke din egen mening sagligt.
Skrivemodul_at diskutere og debattere (1).pptx
Fravær fra dette modul er skriftligt fravær
Justin og Viola har kage med :)
1. Læs artiklerne til skrivemodulet i morgen. 2. Skriv et kort resume til hver artikel.3. Dan din egen mening om unges nyhedsforbrug.4. Begrund din holdning med belæg inden for forskellige topoi - både begrundelsesprincipper/argumenttyper og udbredte
Om Topik.docx
Debatterende artikel_step 1.docx
Læs de to artikler som lektie til modulet. Vi skal skrive en stor opgave om artiklerne, så det er vigtigt, at du er godt forberedt til modulet.
Debatterende artikel_step 1 (2).docx
Hvad vi i virkeligheden bør lære af brugernes fravalg af nyheder (7).docx
Når også unge danskere aktivt undgår nyheder, kalder det på selvrefleksion hos medierne.pdf
Når også unge danskere aktivt undgår nyheder, kalder det på selvrefleksion hos medierne (7).pdf
Hvad vi i virkeligheden bør lære af brugernes fravalg af nyheder.docx
August og William har kage med :)
Eksempel_Debatterende artikel_politisk korrekthed.docx
Skrivemodul 2_Debatterende artikel.docx
Hjemmefra skal du have skrevet videre på den debatterende artikel. I dette modul fokuserer vi på inddragelse af konkrete eksempler. Modulet afslutter forløbet om argumentation og den debatterende artikel.
Skrivemodul 2_Debatterende artikel (4).docx
Eksempel_Debatterende artikel_politisk korrekthed (4).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1800-tallets litteratur - Del 1
Forløbet bygger videre på knagerækkeforløbets moduler, som fokuserede på 1800-tallet. I knagerækkeforløbet berørte vi idealismen og nationalromantikken.
Thomasine Gyllembourg: 'Den lille Karen' (1830)
Emil Aarestrup: 'Paa Sneen' (1838)
Steen Steensen Blicher: Præludium (1838)
Søren Kierkegaard: Forførerens Dagbog (uddrag) (1843)
Baggrund:
Semantiske skemaer
Litteraturen på langs og på tværs:
- Om samfund og idealismen
- Om biedermeier og poetisk realisme
Indhold
Kernestof:
Paa Sneen, Emil Aarestrup.docx
Thomasine Gyllembourg Den lille Karen 1830.pdf
Romantikken_samfund og livssyn.docx
Arbejdsspørgsmål_Den lille Karen.docx
Dit ugeprogram - hjælp til struktur.doc
Biedermeier og poetisk realisme.docx
Blicher_præludium.pdf
Semantiske skemaer.docx
Opgave til det virtuelle modul.docx
Opgaven til arbejdet uden for klassen:
Hvis du ikke har lavet det virtuelle modul sidste uge, skal du læse digtet 'Præludium' grundigt som lektie.
Arbejdsspørgsmål til Søren Kierkegaard.docx
Kierkegaard_af forførerens dagbog.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Min familie på film (VÆRK 3 - Dokumentarfilm)
Dokumentargenren, særligt den refleksive og den poetiske genre med fokus på forholdet til virkeligheden i brugen af autenticitetsmarkører og fiktionskoder.
Dokumentarer og uddrag
"Far, mor og børn" (uddrag) (Søren Ryge. DK. 2016)
"Rejsen på ophavet" (Max Kestner, DK, 2004)
VÆRK: "Bjergene - Sorg, savn og superhelte" (Christian Einshøj, DK, 2023)
Baggrundslitteratur:
Om filmiske virkemidler og dokumentargenrer fra "Håndbog til dansk"
Indhold
Kernestof:
Romantisme - dansk litteratur
Begreber/tekster- Aarestrup: Paa Sneen- Idealisme- Dualisme- Fænomenernes verden- Ideernes verden- Gyllembourg: Den lille Karen- Biedermeier- Poetisk realisme- Blicher: Præludium- Kierkegaard: af Forførerens Dagbog- Romantisme- Det interessante- Dobb
Vi samler op på uddraget af "Forførerens Dagbog" og afslutter forløbet.
Arbejdsspørgsmål til Søren Kierkegaard.docx
Kierkegaard_af forførerens dagbog.pdf
Filmiske virkemidler_fra Håndbog til dansk.docx
Flugt, anslagsanalyse.docx
Virkeligheden i medierne_Intro til dokumentargenren.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 228-235
Husk at medbringe 'Håndbog til dansk' til modulet. Vi arbejder videre med analysen af anslaget i Flugt.
Debatterende artikel_Dokumentarens rolle i den offentlige debat.docx
Medbring gerne Håndbog til dansk
Dokumentarfilmgenrer_opgave.docx
Rejsen på Ophavet_Arbejdsspørgsmål.docx
HUSK: Medbring Håndbog til Dansk til modulet
Virtuelt modul_Bjergene.docx
Indledende gruppearbejde:
DRTV - Bjergene - sorg, savn og superhelte
Analyseskema_fakta og fiktionskoder.docx
HUSK: Medbring Håndbog til dansk
Aflever jeres noter til spørgsmålene fra det virtuelle modul til filmen 'Bjergene' på dette moduls elevfeedback.
Du skal læse din opgave igennem med rettelserne. Vi arbejder med din feedback i dette skrivemodul.
Hvis du ikke har afleveret den debatterende artikel, vil der være en opgave til dig.
Værkanalyse_Bjergene af Christian Einshøj.docx
Det forventes, at alle nu har set dokumentaren, som vi arbejder med som værk.
Den analyserende artikel
Fravær fra dette modul er skriftligt fravær
Vi samler op på værkanalysen og afslutter forløbet.
Filmiske virkemidler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det moderne gennembrud (VÆRK 4 - Drama)
Vi går i dybden med det moderne gennembrud som litterær periode.
HC Andersen: En digters sidste sang (1847)
JP Jacobsen: Saa Standsed (1884)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1899)
Henrik Pontoppidan: Muldskud (1888)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Amalie Skram: Uddrag af 'Constance Ring', kapitel 11 (1885)
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) - VÆRK
Vi bruger
www.ordnet.dk
til at slå ord op, når vi læser teksterne.
Om litterære læsemetoder - metodetrekanten.
Om det moderne gennembrud fra 'Litteraturhistorien på langs og på tværs': Køn, klasse og kirke, Demokrati og ytringsfrihed, Monisme vs dualisme, Ateisme, Naturalisme, Darwin, Nietzsche, Arv og miljø. Om Henrik Pontoppidan og Herman Bang, Om realisme, impressionisme, naturalisme som skrivestile.
Om perioden:
https://www.youtube.com/watch?v=n7Z4Iqvr2pg
Vi ser teaterstykket 'Bevægelsen' på det kongelige teater. Stykket bliver brugt som perspektiv til det moderne gennembrud og refleksion over samfundets fremskridt i forhold til videnskab og teknologi. Tilværelsestolkning i det moderne gennembrud i forhold til i dag.
Indhold
Kernestof:
Litteraturhistorisk oversigt mellem realisme og idealisme.pptx
Ane-Mette.pdf
Ordforklaringer til Ane-Mette.docx
Danskfagets læsemetoder_Pontoppidan_Ane-Mette.docx
Vi skal i teatret d. 24/4 om aftenen. Der ligger to moduler i arrangementet. Billetten koster 65 kr, som du skal overføre til min konto på mobilepay 22289490.
Det moderne gennembrud
Metodetrekanten - både til litteratur, sprog og medier - Dansk - HF | Emu.dk
I skal begynde modulet i grupperne, hvor I sammenligner og uddyber jeres besvarelser. Derudover skal i forberede en redegørelse for jeres læsemetode, så I er klar til at fremlægge både redegørelse og analyse for klassen. Lav gerne en PPT.
Hvis du endnu ikke har besvaret det virtuelle modul og læst Ane-Mette, så er det vigtigt, at du har læst novellen til dette modul.
Intro til Podcasts.docx
Ff3-intro-april 2024.pptx
Podcasts til inspiration.docx
Podcastens virkemidler.docx
Podcastens særtræk og formater.docx
Opgavebeskrivelse til produktion af podcast og poster.docx
Podcast_ Fra Håndbog til dansk.docx
Gratis skabelon til plakatpræsentationer | Microsoft Create
E-bog_Populær-videnskabelig-formidling.pdf
Mappe til podcast
Husk computer (opladt) og hørebøffer.
Mappe til podcasts
FF3 - fremlæggelsesdagen.docx
JP Jacobsen og HC Andersen.docx
Muldskud - tekst
Det moderne gennembrud_litteraturhistorie.docx
Husk: vi skal i teatret i aften :)
Bevægelsen
Vi mødes kl 19.30 ved garderoben i skuespilhusets foyer, Sankt Annæ Plads 36, Kbh K.Der ligger to modulers dansk i deltagelsen
Arbejdsspørgsmål_Muldskud_Pontoppidan.docx
Muldskud
Bang - Den sidste balkjole.pdf
Amalie Skram_Constance Ring_kap 11.pdf
Modulet er et arbejd-selv-modul. Du skal lave følgende til på mandag:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF3
Podcastproduktion
Indhold
Kernestof:
Intro til Podcasts.docx
Ff3-intro-april 2024.pptx
Podcasts til inspiration.docx
Podcastens virkemidler.docx
Podcastens særtræk og formater.docx
Opgavebeskrivelse til produktion af podcast og poster.docx
Podcast_ Fra Håndbog til dansk.docx
Gratis skabelon til plakatpræsentationer | Microsoft Create
E-bog_Populær-videnskabelig-formidling.pdf
Mappe til podcast
Husk computer (opladt) og hørebøffer.
Mappe til podcasts
FF3 - fremlæggelsesdagen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det moderne gennembrud - VÆRK 4
Det naturalistiske drama og remediering.
Vi udvider forløbet om det moderne gennembrud fra 2g med et fokus på det naturalistiske drama og værklæsning af 'Vildanden'. Vi undersøger værkets aktualitet ved at arbejde med remediering og den moderne spillefilm 'The Daughter', som er en filmatisering af dramaet. I forbindelse med forløbet skriver vi en reflekterende artikel om fremstilling af almenmenneskelige problemer i litteratur og film.
Henrik Ibsen: Vildanden (1884)
Om det naturalistiske drama - fra 'Litteraturhistorien på langs og på tværs'
Simon Stone: The Daughter (2015)
Om remediering - fra 'Dansk i tiden'
Indhold
Kernestof:
Velkommen i 3a! Der er 9 af jer, der ikke har afleveret religionsbogen 'Religioner Lever' før sommerferien. Det er vigtigt, at I afleverer den hurtigst mulig, så de nye religionselever kan få glæde af den. Glæder mig til at se jer som 3.g'ere :)
Medbring Vildanden til modulet. Du skal have læst så meget som muligt af første akt. Selvom det kan være svært at komme i gang, så hold fast. Det giver mening med tiden.
Som lektie skal du have læst/hørt så meget som muligt af Vildanden. Du må gerne have læst den færdig til dette modul. Den skal senest være læst til modulet i næste uge.
Vildanden er færdiglæst
Vildanden_Værkanalyse.docx
Medbring 'Vildanden' til modulet.
Om det naturalistiske drama.docx
Remediering.docx
Du skal i det virtuelle modul se 'The Daughter' færdig, og uddybe følgende fire punkter i remedieringen:- Fastholdelse- Udeladelse- Tilføjelse- ÆndringUpload din besvarelse i elevfeedback på modulet.
The daughter
The Daughter (2015) - video Dailymotion
Om genren Reflekterende artikel.docx
Den reflekterende artikel_Viby gym
HUSK: Medbring en bog til NAG Læser
Reflekterende artikel_Almenmenneskelige problemer.docx
Fravær fra dette modul er skriftligt fravær
Eksempel_Reflekterende artikel.pdf
Eleveksempel - reflekterende artkl.docx
Medbring 'Vildanden' til modulet. Du kan aflevere værket i slutningen af modulet.
Se dine noter fra filmen 'The Daughter' igennem. Vi samler op på det virtuelle modul om remediering fra d. 17/9
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
At skrive reflekterende
Indhold
Kernestof:
Vildanden er færdiglæst
Vildanden_Værkanalyse.docx
Medbring 'Vildanden' til modulet.
Om det naturalistiske drama.docx
Remediering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Diskursanalyse
Forløbet bygger videre på grundforløbet, 1g og 2g, hvor vi har haft om kommunikation, retorik og argumentation. Nu fokuserer vi på sprogets magt gennem diskursbegrebet.
Baggrund:
Håndbog til Dansk:
- Om diskursanalyse: Nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, flydende betegner, antagonisme, hegemoni
Fire antagonismepar (dokument fra
diskurs.systime.dk
)
Video om retorik, argumentation og diskurs:
https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns
Tekster til analyse:
Robin Thicke: 'Blurred Lines' (ucensureret) og andre selvvalgte musikvideoer.
Taler af George Bush og Osama Bin Laden i uddrag + eksemplarisk diskursanalyse:
https://diskurs.systime.dk/?id=c307
Maskulinitetsdiskurser:
- Christian Holst Vigilius: "Unge mænd skal ikke udskammes for deres sunde maskulinitet" (03.04.24)
- Rasmus Brygger: "Det er tid til et opgør med de absurde forestillinger om, hvad en rigtig mand er" (29.01.19)
Selvvalgte tekster om danskhedsdiskurser
Indhold
Kernestof:
Diskursanalyse_fra Håndbog til dansk.docx
Diskurs_introduktion.pptx
Retorik og argumentation - Diskursanalyse
Diskursanalyse_taler 9_11.docx
Eksemplarisk diskursanalyse.pdf
Lektien er, at du skal skrive din reflekterende artikel, som skal afleveres i morgen. Vi bruger ikke tid på opgaven i timen, men har du spørgsmål, kan du fint stille dem her.
Rasmus Brygger:Det er tid til et opgør med de absurde forestillinger om, hvad en rigtig mand er
Artikel Unge mænd skal ikke udskammes for deres sunde maskulinitet (1).pdf
Opgave
Socialkonstruktivisme_intro.pptx
Fire antagonismepar.docx
Arbejdsseddel til undersøgelse af danskhedsdiskurser.docx
Alle grupper er klar til at fremlægge jeres diskursanalyse. I får 10 minutter i begyndelsen til at øve.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Realisme og Modernisme (VÆRK 5 - digte)
Vi dykker ned i den moderne verdens stilretninger, modernisme og realisme. Det danner fundament for læsning af 1900-tallets litteratur i 3g.
Som modernistisk strømning ser vi nærmere på eksistentialismen. I lyset af Søren Kierkegaard og Sartres eksistentialistiske tanker læser vi forskellige tekster.
Vi arbejder med 'Tryghedsnarkomaner' som bekendelseslitteratur. Fokus på realisme, digtanalyse og autofiktion.
Baggrund:
Om realisme og modernisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Om ekspressionisme og futurisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Karen Blixen: Vinger (1915) - i lyset af Ikarosmyten
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Rudolf Broby-Johansen: ODALISK SKØNHED (1922)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Vi læser Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (1977) (DIGTSAMLING)
Tekster af Peter Adolphsen i forbindelse med forfatterforedrag
Indhold
Kernestof:
Socialkonstruktivisme_intro.pptx
Som lektie skal du arbejde med din aflevering (Opgavesæt 1) og forberede spørgsmål, som du kan stille til mig i modulet. Der vil være mulighed for at sidde en halv time med afleveringen i dette modul.
Vi skal høre det sidste oplæg om diskursanalyse og afslutte forløbet.
Modernisme og Realisme_litthist på langs og på tværs.docx
Arbejdsark_realisme_modernisme.docx
Du skal have læst teksterne til den opgave, du gerne vil skrive.
Johannes V Jensen_Interferens.pdf
Medbring 'Håndbog til dansk' til modulet
Tom Kristensen_Det blomstrende slagsmål.docx
Broby-Johansen, ODALISK-SKØNHED fra BLOD, 1922.pdf
Om ekspressionisme og futurisme.docx
Vinger_Karen Blixen.docx
Ikarosmyten.docx
Medbring Håndbog til dansk til modulet
Nu har vi allersidste chance for at ses hele klassen til juleafslutning på NAG. Sidste år var meget tyndt befolket af 3a-elever, men i år bliver det vildt. Vi afslører nissevenner og Mathilda arrangerer fordeling af morgenmad i klassechatten :)Vi lær
Som lektie skal du læse din egen aflevering igennem. Det er lææænge siden, I har afleveret, så hvis du skal have gavn af din feedback, så skal du have genopfrisket det, du har skrevet.
Eksistentialisme.pptx
Agerhønen af Martin A Hansen.docx
Agerhønen spørgsmål.docx
Oversigt til 3 års i dansk til eksamensbrug_til løbende redigering.docx
Medbring grundbogen til modulet
2025 Terminsprøve 3g DANSK .pdf
Peter Seeberg_Patienten.pdf
Patienten_arbejdsspørgsmål.docx
Rifbjerg - Det er blevet os pålagt - Konfrontation.pdf
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet
Adolphsen, Peter Kompendium.pdf
Vi mødes i klassen og tager fravær. Husk at møde til tiden.
Den 11. time afsnit 39, Forfatter Peter Adolphsen samt Melinda Kinnaman om Stockholms undergrund
Bekendelseslitteratur_Vita Andersen.docx
Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner, Gyldendal; sider: 7-57
Medbring Håndbog til dansk
Du skal have læst så meget som muligt af digtsamlingen. Den skal være færdiglæst torsdag.
Tryghedsnarkomaner_hele værket med digital metode.docx
tryghedsnarkomaner.txt
Tryghedsnarkomaner er færdiglæst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kortfilm (VÆRK 6)
Vi ser forskellige kortfilm og laver formanalyse og næranalyse. Vi arbejder med kortfilmen 'Ivalu' som værk.
SHORTS - kortfilm i undervisningen:
- Kortfilmens DNA (lille enhed/unity, gennemgående genstand, karakterfremstilling, slutninger)
- Tre typer kortfilm (traditionel, slice of life, eksperimenterende)
Filmiske virkemidler med fokus på perspektiv, billedbeskæring og kameraføring:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Kortfilm:
Jag Följer Dig (Jonatan Etzler, 2022)
Color Me (Martin de Thurah, 2020)
Fantasy (Teemu Nikki, 2016)
Ivalu (Anders Walter, 2023) (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
COLOR ME
Jag Följer Dig
Fantasy
Ivalu
Som lektie skal du have lavet din værkanalyse af 'Tryghedsnarkomaner'. Hvilke pointer er du kommet frem til om værket? Tænk også over, hvordan en fortolkningshypotese om hele værket ville lyde.
Tag digtsamlingen med til modulet, så kan du aflevere den hos mig.
Metoder i dansk.pptx
Filmiske virkemidler
Kortfilm_fra Shorts_kortfilm i undervisningen .docx
Filmiske virkemidler_fra Håndbog til dansk.docx
uddrag grafisk roman_Ivalu.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
SRP-periode
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Autofiktiv klasselitteratur og faderopgør
Vi sætter fokus på den nyere arbejderklasselitteratur, der er personlig, autofiktiv og politisk.
Edouard Louis: Af Forvandlingens metode (2021)
Morten Pape: Af Planen (2015)
Glenn Bech: Af Farskibet (2021)
Artikel: 'Arbejderklasselitteraturen er stadig politisk. Men i dag kommer den fra et mere personligt sted', Information, 27.01.23
Indhold
Kernestof:
Hvis du ikke har afleveret 'Vildanden' og 'Tryghedsnarkomaner', så tag dem med til modulet. Der er andre klasser, der skal bruge dem.
Forvandlingens metode af Edouard Louis, romanuddrag.pdf
Eksempel på instruktion til eksamen
Planen af Morten Pape, romanuddrag.pdf
Udvalgte citater fra artiklen.docx
Glenn Bech_Uddrag af Farskibet.docx
Arbejderklasselitteraturen er stadig politisk. Men i dag kommer den fra et mere personligt sted
Eksempler på eksamensspørgsmål.docx
Medbring Håndbog til dansk til modulet
Oversigt til 3 års i dansk til eksamensbrug_til løbende redigering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52725816612", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52725816612", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52725816612" }