Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Helena Krabbe
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfremstillende roman, dobbeltkontrakt (VÆRK 1)
Titel 2 Journalistik
Titel 3 Noveller (VÆRK 2)
Titel 4 Knagerækkeforløb - Dansk-historieopgaven
Titel 5 Den gode debat
Titel 6 1800-tallets litteratur - Del 1
Titel 7 Min familie på film (VÆRK 3 - Dokumentarfilm)
Titel 8 Det moderne gennembrud (VÆRK 4 - Drama)
Titel 9 FF3
Titel 10 Det moderne gennembrud - VÆRK 4
Titel 11 At skrive reflekterende
Titel 12 Diskursanalyse
Titel 13 Realisme og Modernisme (VÆRK 5 - digte)
Titel 14 Kortfilm (VÆRK 6)
Titel 15 SRP-periode
Titel 16 Autofiktiv klasselitteratur og faderopgør

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfremstillende roman, dobbeltkontrakt (VÆRK 1)

Formålet med forløbet er at læse et litterært værk sammen og blive bekendte med genren selvfremstillende litteratur / dobbeltkontrakten og grænser mellem fakta og fiktion.
Vi har fokus på grundlæggende litteraturteoretiske begreber som fortællertype, synsvinkel, upålidelig fortæller, miljø, personkarakteristik. Vi slutter forløbet af med at se filmatiseringen af romanen og berører remediering.

Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor, 2002 (ROMAN)
Kunsten at græde i kor, filmen, 2006
Håndbog til dansk: Om fortæller, synsvinkel, tid, miljø, personkarakteristik
Interview med Erling Jepsen (uddrag)
Brug litteraturhistorien: Om flydende identiteter, selvbiografier og dobbeltkontrakt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Journalistik

Forløbet er en indføring i journalistikkens værktøjer og problematikker.

Fokus:
Nyhedsartikel vs Opinionsartikel
Avisgenrer
Nyhedskriterier
Nyhedskompasset
Vinkling
Kilder
Konstruktiv journalistik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Noveller (VÆRK 2)

Novelleforløb: Fokus på litterær analyse af noveller.

Naja Marie Aidt: Vandmærket (1993) (NOVELLESAMLING)

Om minimalisme fra 'Litteraturhistorie på langs og på tværs' (dokument)
Håndbog til Dansk:
- om personkarakteristik
- om fortællerforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Knagerækkeforløb - Dansk-historieopgaven

Overbliksforløb over litteraturhistorien som optakt til dansk-/historieopgaven. Overblikket forløber sig fra oldtiden til starten af 1900-tallet. Forløbets sidste del fokuserer på akademisk opgaveskrivning.

Materiale og fokus:
Laksdælas saga (uddrag)
Folkeviser: Torbens datter, Agnete og Havmanden (tryllevise og riddervise, syrebadsteknik, ekspansionsteknik)
Barokken: Thomas Kingo: Hver har sin skæbne (1681) (dualisme, antiteser, vantitassymboler)
Oplysningstiden: Ludvig Holberg: Jean De France (1722)
Romantikken: Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang (1819), NFS Grundtvig: Danmarks Trøst (1820) (Billedsprog)
Det moderne gennembrud: Georg Brandes: Uddrag af Indledningsforelæsning (1871), Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Det folkelige gennembrud: Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl) (1900)

Litteraturhistoriens pendul, der svinger mellem idealisme og realisme (PDF)
5 skarpe om Grundtvig, DR
Uddrag fra Krydsfelt og andet pixilitteraturhistorie om perioderne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den gode debat

Vi genopfrisker grundforløbet og arbejder med det velunderbyggede argument og det at diskutere sagligt med belæg og rygdækning. Vi skal uddannes til at genkende, analysere og anvende det gode argument, og vi skal trænes i at ytre og diskutere den velunderbyggede holdning på skrift, når vi skal arbejde med den skriftlige genre, den debatterende artikel. Vi integrerer klassens deltagelse i Ungdommens Folkemøde i forløbet.

Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkør)
Argumenttyper og Topik
Retoriske appelformer og stilfigurer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 1800-tallets litteratur - Del 1

Forløbet bygger videre på knagerækkeforløbets moduler, som fokuserede på 1800-tallet. I knagerækkeforløbet berørte vi idealismen og nationalromantikken.

Thomasine Gyllembourg: 'Den lille Karen' (1830)
Emil Aarestrup: 'Paa Sneen' (1838)
Steen Steensen Blicher: Præludium (1838)
Søren Kierkegaard: Forførerens Dagbog (uddrag) (1843)

Baggrund:
Semantiske skemaer
Litteraturen på langs og på tværs:
- Om samfund og idealismen
- Om biedermeier og poetisk realisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Min familie på film (VÆRK 3 - Dokumentarfilm)

Dokumentargenren, særligt den refleksive og den poetiske genre med fokus på forholdet til virkeligheden i brugen af autenticitetsmarkører og fiktionskoder.

Dokumentarer og uddrag

"Far, mor og børn" (uddrag) (Søren Ryge. DK. 2016)
"Rejsen på ophavet" (Max Kestner, DK, 2004)
VÆRK: "Bjergene - Sorg, savn og superhelte" (Christian Einshøj, DK, 2023)

Baggrundslitteratur:
Om filmiske virkemidler og dokumentargenrer fra "Håndbog til dansk"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud (VÆRK 4 - Drama)

Vi går i dybden med det moderne gennembrud som litterær periode.

HC Andersen: En digters sidste sang (1847)
JP Jacobsen: Saa Standsed (1884)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1899)
Henrik Pontoppidan: Muldskud (1888)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Amalie Skram: Uddrag af 'Constance Ring', kapitel 11 (1885)
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) - VÆRK

Vi bruger www.ordnet.dk til at slå ord op, når vi læser teksterne.

Om litterære læsemetoder - metodetrekanten.
Om det moderne gennembrud fra 'Litteraturhistorien på langs og på tværs': Køn, klasse og kirke, Demokrati og ytringsfrihed, Monisme vs dualisme, Ateisme, Naturalisme, Darwin, Nietzsche, Arv og miljø. Om Henrik Pontoppidan og Herman Bang, Om realisme, impressionisme, naturalisme som skrivestile.

Om perioden: https://www.youtube.com/watch?v=n7Z4Iqvr2pg

Vi ser teaterstykket 'Bevægelsen' på det kongelige teater. Stykket bliver brugt som perspektiv til det moderne gennembrud og refleksion over samfundets fremskridt i forhold til videnskab og teknologi. Tilværelsestolkning i det moderne gennembrud i forhold til i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud - VÆRK 4

Det naturalistiske drama og remediering.
Vi udvider forløbet om det moderne gennembrud fra 2g med et fokus på det naturalistiske drama og værklæsning af 'Vildanden'. Vi undersøger værkets aktualitet ved at arbejde med remediering og den moderne spillefilm 'The Daughter', som er en filmatisering af dramaet. I forbindelse med forløbet skriver vi en reflekterende artikel om fremstilling af almenmenneskelige problemer i litteratur og film.

Henrik Ibsen: Vildanden (1884)
Om det naturalistiske drama - fra 'Litteraturhistorien på langs og på tværs'

Simon Stone: The Daughter (2015)
Om remediering - fra 'Dansk i tiden'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 At skrive reflekterende

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Diskursanalyse

Forløbet bygger videre på grundforløbet, 1g og 2g, hvor vi har haft om kommunikation, retorik og argumentation. Nu fokuserer vi på sprogets magt gennem diskursbegrebet.


Baggrund:

Håndbog til Dansk:
- Om diskursanalyse: Nodalpunkt,  ækvivalenskæde, differenskæde, flydende betegner, antagonisme, hegemoni

Fire antagonismepar (dokument fra diskurs.systime.dk)

Video om retorik, argumentation og diskurs: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns


Tekster til analyse:

Robin Thicke: 'Blurred Lines' (ucensureret) og andre selvvalgte musikvideoer.
Taler af George Bush og Osama Bin Laden i uddrag + eksemplarisk diskursanalyse: https://diskurs.systime.dk/?id=c307  
Maskulinitetsdiskurser:
-  Christian Holst Vigilius: "Unge mænd skal ikke udskammes for deres sunde maskulinitet" (03.04.24)
- Rasmus Brygger: "Det er tid til et opgør med de absurde forestillinger om, hvad en rigtig mand er" (29.01.19)
Selvvalgte tekster om danskhedsdiskurser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Realisme og Modernisme (VÆRK 5 - digte)

Vi dykker ned i den moderne verdens stilretninger, modernisme og realisme. Det danner fundament for læsning af 1900-tallets litteratur i 3g.
Som modernistisk strømning ser vi nærmere på eksistentialismen. I lyset af Søren Kierkegaard og  Sartres eksistentialistiske tanker læser vi forskellige tekster.
Vi arbejder med 'Tryghedsnarkomaner' som bekendelseslitteratur. Fokus på realisme, digtanalyse og autofiktion.

Baggrund:
Om realisme og modernisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Om ekspressionisme og futurisme (Litteraturhistorien på langs og på tværs)

Tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
Karen Blixen: Vinger (1915) - i lyset af Ikarosmyten
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
Rudolf Broby-Johansen: ODALISK SKØNHED (1922)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Vi læser Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (1977) (DIGTSAMLING)
Tekster af Peter Adolphsen i forbindelse med forfatterforedrag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kortfilm (VÆRK 6)

Vi ser forskellige kortfilm og laver formanalyse og næranalyse. Vi arbejder med kortfilmen 'Ivalu' som værk.

SHORTS - kortfilm i undervisningen:
- Kortfilmens DNA (lille enhed/unity, gennemgående genstand, karakterfremstilling, slutninger)
- Tre typer kortfilm (traditionel, slice of life, eksperimenterende)

Filmiske virkemidler med fokus på perspektiv, billedbeskæring og kameraføring: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Kortfilm:
Jag Följer Dig (Jonatan Etzler, 2022)
Color Me (Martin de Thurah, 2020)
Fantasy (Teemu Nikki, 2016)
Ivalu (Anders Walter, 2023) (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 SRP-periode

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Autofiktiv klasselitteratur og faderopgør

Vi sætter fokus på den nyere arbejderklasselitteratur, der er personlig, autofiktiv og politisk.

Edouard Louis: Af Forvandlingens metode (2021)
Morten Pape: Af Planen (2015)
Glenn Bech: Af Farskibet (2021)
Artikel: 'Arbejderklasselitteraturen er stadig politisk. Men i dag kommer den fra et mere personligt sted', Information, 27.01.23
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer