Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Remmer, Camilla Løye
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oldtid, Sagaer, Middelalder og Folkeviser
Forløbet om den tidlige Middelalder ca. år 1050-1500 fokuserer på sagaer, eddadigtning, feudalisme og folkeviser fokuserer på den tidlige litteratur i Middelalderen.
Feudalsamfundet var den fremherskende samfundsform i Danmark og store dele af Europa fra ca. år 900 til ca. år 1500. Feudalsamfundet var et klassedelt samfund.
Der fokuseres på vikingernes plyndringer af klostre i Vesteuropa og i fx England og Frankrig.
Desuden fokus på Islandske sagaer, eddadigtning, landnamstiden og slægtsfejder.
Materiale:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=m0LCXkIPHys (58 min) som optakt til forløbet.
Introduktion til folkeviser, som var adelens og jordejernes viser. Viserne er danseviser og dansene var lange kædedanse.
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Germand Gladensvend
Agnete og Havmanden
Lindormen
Om sagaer: Hvad er en saga?
Ravnkel Frøjsgodes Saga
På dansk og mange andre sprog bruges ordet ‘saga’ som en litterær genrebetegnelse for en stor gruppe prosatekster, som blev skrevet på Island i middelalderen.
En saga er en bredt anlagt episk prosafortælling, der har et væld af personer, begivenheder og konflikter, der flettes sammen. En saga følger ofte en slægt igennem flere generationer eller folkene i et geografisk område. En saga kan dog være kort, og nogle sagaer fokuserer kun på en enkelt person, ligesom nogle har fokus på én konflikt.
Selvom den ældste sagaskrivning foregik på latin (som var middelalderens lærde sprog), begyndte islændingene hurtigt at skrive sagaerne på deres eget sprog, oldislandsk (eller norrønt). Der er kun overleveret sagaer fra Island.
På oldislandsk blev ordet ‘saga’ ikke brugt som en genrebetegnelse. Det oldislandske ord ‘saga’, som er beslægtet med verbet at ‘sige’ (isl. segja), betegner en historie eller en beretning uden skelnen til, om denne er lang eller kort, mundtlig eller skriftlig. På middelalderens danske sprog brugte man ordet i den samme betydning, men det forsvandt ud af sproget. Ordet ‘saga’ blev senere genoptaget i dansk, under indflydelse fra islandsk, i den genrespecifikke betydning via historikeres og romantiske digteres værker i slutningen af 1700-tallet og 1800-tallet.
Skrevet af Annette Lassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værklæsning Rester af Helle Helle
Analyse og fortolkning af Helle Helles novellesamling Rester.
Fokus på minimalisme og nærlæsning af novellesamlingen.
Elevoplæg om novellerne i mindre grupper.
Introduktion til minimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=WzcGavITiNs
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danske gymnasieelever snyder
|
28-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Minimalisme i litteraturen
Forløb om minimalisme i litteraturen med perspektiv til minimal art
Vi læser
Raymond Carver: Tag jer en dans
Simon Fruelund: Den rigtige verden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analyse af lyrik
Forløb om analyse af lyrik, herunder centrale begreber fra stilistik
Troper: Metafor, besjæling, personifikation, metonymi
To af modulerne brugt til kursus i videnskabsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Historisk overbliksforløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DHO-forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Renæssance og barok
Forløb om renæssance og barok med perspektiv til billedkunst
Humanisme, genfødsel af antik viden
Det mimetiske i billedkunst, brug af pespektiv, udviklingen mod Manierisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk digtere i Venedig (studierejse)
Forløb som oplæg til studierejse til venedig
Nedslag i dansk litteratur, der omhandler rejsen og besøget i det fremmede
At finde sig selv eller fare vild
Vi læser
H C Andersen: Af Improvisatoren
Holger Drachman: Af Sange ved havet
Jens Blendstrup: Af Venedig eller kunsten at fare vild
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Oplysning og romantik
Oplysning og romantik
Holberg
Brorson
Stub
Ewald
Steffens
Oehlenschlæger
Staffeldt
Grundtvig
H C Andersen
Blicher
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Jens Blendstrup: Gud taler ud (værk)
Værklæsning. Forløb om Jens Blendstrup: Gud taler ud med fokus på genren (punktroman)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantisme: Idyl og gys
Forløb om romantismen og den fascination af det interessante og gyset
Fokus på den upålidelige fortæller.
Gyseren som genre
S. S. Blicher: Sildig opvågnen (værk)
H C Andersen: Skyggen
Christian Winther: Glasskabet
Edgar A Poe: Hjertet der røbede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FF3
Forløb med Fysik. Formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dokumentarfilmen
Forløb om dokumentarfilmen
Fokus på filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder, brug af underlægningsmusik, brug af fortæller (synlig, usynlig, alvidende, personal, subjektiv), beskæring, perspektiv og klipning
Desuden oplæg om dokumentarfilmens historie
Vi ser:
Jørgen Leth: Music for Black Pigeons
Eva Mulvad: Vores lykkes fjender
Teori fra oplæg og Krydsfelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne gennembrud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Afsnit og kernesætninger
Kort forløb om afsnit og kernesætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Niels Klim
Forløb om Holberg: Niels Klim (værk) med fokus på fremstillingen af det fremmede, den fremmede kultur som samfundskritik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Modernisme i det tyvende århundrede
Forløb om modernisme i det tyvende årthundrede med fokus på de forskellige europæiske ismer og deres brug af manifestet
Futurisme i billedkunst
Ekspressionisme i billedkunst
Dadisme i billedkunst (inkl Kurt Schwitters: Sonate in Urlauten)
Surrealisme
Heretika-modernisme
Konfrontationsmodernisme
Firsernes modernisme
Vi læser bl.a.
Emil Bønnelycke: Aarhundredet, Gaden
Ole Sarvig: Vild Angst m fl.
Klus Rifbjerg: Midsommer
Ivan Malinovski: Disjecta Membra
Michael Strunge: Natmaskinen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Nedslag i prosaen i det tyvende århundrede
Nedslag i prosaen i det tyvende århundrede
Fokus på realisme og på den fantastiske fortælling
Martin Anders Nexø
Karen Blixen
Martin A Hansen
Villy Sørensen
Peter Seeberg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Medier og diskurs
Forløb om diskursanalyse med fokus på begreber som ækvivalenskæde, nodalpunkt, fyldende betegnere, antagonistisk diskurs, hegonomisk diskurs
Vi analyserer reklamer, nyhedsmedier, sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Autofiktion / Værkslæsning
Forløb om autofiktion
Inklusive værklæsning Lone Hørslev: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale
Fokus på dobbeltkontrakten med læseren og det performative
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Nedslag i nyeste litteratur
Kort forløb med nedslag i de sidste fem års litteratur med fokus på identitet og etnicitet
Hvordan man anvender litteraturen/skriften til at formulere sin identitet
Vi læser
Yahya Hassen (som introduktion): Barndom
Mikas Lang: Af Melanin
Joan Rang Christensen: Omkring Floden Han
Sabitha Söderholm: Af Chellan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726013429",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726013429",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726013429"
}