Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jacob Bittner
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet og kropsnormer
Et indledende tematisk forløb med fokus identitet og kærlighed. Der er fokus på nærlæsning og genrer (digt, novelle, eventyr), herunder fakta og fiktion. Der arbejdes med dokumentarfilmen "Flugt" som værk i forbindelse med det primært litterære forløb, hvor klassen også laver en remediering af filmen. Her introduceres også basale filmiske begreber.
Spørgsmålet "hvad kan litteratur?" (Brinkmann) og "hvorfor overhovedet et dansk-fag?" indleder forløbet.
Der læses:
Bjarne Reuter: "Lille spejl på væggen der..." (1983)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Kristen Bjørnkjær: "Kærestesorg" (1976)
H.C. Andersen: "Den grimme Ælling" (1843)
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021), dokumentar (værk)
Eleverne laver desuden korte oplæg, hvor de præsenterer forskellige bibelske og antikke myter, herunder syndefaldsmyten, Narcissos og Sisyfos.
200s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk 1: Flugt
Dokumentarfilm i forbindelse med primært litterært forløb om identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Litteraturhistorisk oversigtforløb, der leder op til DHO. Fra barok til Det moderne gennembrud.
Der arbejdes med danskfaglige metoder i relation til fortolking af "Den grimme Ælling".
Der tages på ekskursion til SMK (Carl Bloch - forført).
Vi læser:
Thomas Kingo: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)
Johannes Ewald: "Kong Christjan stoed ved høien Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
Schack Staffeldt: "Platonisme" (1802)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DHO: "1800-tallet fra romantik til gennembrud"
DHO-forløb om det lange 1800-tal, hvor det modernes opkomst undersøges gennem romantik og Det moderne gennembrud.
Vi tager på ekskursion til SMK (romantikken)
Der læses Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen" (værk) i forbindelse med det primært litterære forløb.
Vi læser:
Friedrich Nietzsche: "Det skøre menneske" (ca. 1880)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Holger Drachmann: "Engelske socialister", 1871
Herman Bang: "Branden", 1884
Vi ser første del af filmatiseringen af "Lykke-Per" som et perspektiv.
Samlet omfang: 150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
At rejse: Et litterært motiv
Forløbet undersøger "rejsen" som motiv og som struktur for erfaringer. Det indledes med et fokus på udlængsel og afsked (Espedal) og rejsen i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv.
Dette leder til nedslag i litteraturen, der vedrører forskellige rejseformer, transportteknologier og fænomener knyttet til tid og rum i relation til flyet (Blixen) og motorcyklen (Kundera). Der perspektiveres til en række filmklip fra bl.a. road-movie-genren. Afgørende temaer er langsomhed, hastighed samt forholdet mellem krop og teknologi.
Endelig undersøger vi rejseforestillingernes brug i rejseindustrien (reklamepodcast) samt rejsen som moderne "dannelsesform" (filmen Hostel)
Der arbejdes med tekster på tværs af genrerne romanuddrag, novelle, film, podcast samt med remedering (forholdet mellem sprogligt værk og billedligt medium).
Vi læser:
- "Øjeblikke af Guld i paradis" (reklamepodcast for rejseindustrien), 15. oktober 2017: https://radioplay.dk/podcast/ojeblikke-af-guld/lyt/3883/
- Thomas Espedal: Gå, 2006 med udblik til filmen Easy Rider
- Karen Blixen: Vinger (Den afrikanske farm), 1937 med udblik til filmatiseringen
- Milan Kundera: Langsomheden, 1994 (uddrag)
- Trine Andersen: Hotel Malheureux (1995) med udblik til filmen Grand Budapest Hotel samt reklame for Hostel i KBH (https://www.youtube.com/watch?v=GAw56hvpdz0)
- Helle Helle: Hafni Fortæller (2023)
- Kortfilmen "Hostel" (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=121906122300
- Om rejseforestillingens kulturhistorie (oplysningstid: utopi / romantik: følsomhed og individ / 1900-tallet: Kritik af civilisation og acceleration)
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Menneske og teknologi
Vi undersøger forholdet mellem menneske og teknologi med udgangspunkt i litteratur, film, teori, kunstmanifester og avisartikler. Fokus er især de flydende grænser (cyborg-effekten), hvor forholdet mellem menneske og ting bliver uklart og giver mulighed for at reflektere over, hvad det overhovedet vil sige at være menneske eller ting.
Vi læser:
- Casper Eric: Nike (uddrag) med udblik til Prometheus-myten og Haraways cyborg-begreb
- Rifbjerg: "Livet i badeværelset"
- Filmen Delphi med udblik til science-fiction-genren
- Futurismens manifest
- Dokumentaren "Teknologi som forandrer" (https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/teknologi-som-forandrer-44)
- Bønnelycke: Aarhundredet
- Frederik Kulager: Chatbot
- Ravn: "De ansatte" med udblik til filmen Blade Runner
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værk 3: Olga Ravns "De ansatte"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
FF3 - dansk
Medieforløb, hvor eleverne producerer formidlingspodcast med udg. i sproglige og mediemæssige overvejelser. Det er et ff3-forløb, hvor dansk og fysik arbejder sammen. Fokus er på formidlingen af problemstillinger relateret til energi.
Der læses om populærvidenskabelig formidling, podcastgenrer og retorik.
Derudover er der enkeltmoduler om henholdsvis folkeviser, Vølvens Spådom, Jammers minde samt Holberg.
Der læses også Jensens "Fusijama" med udblik til kategorien om det sublime og guds død.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kortfilm
Forløb til 3g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det moderne gennembrud
-
Periodeforløb om Det moderne gennembrud. Vi nærlæser en række tekster fra perioden med udblik til det litteraturhistoriske. Forløbet afsluttes med et perspektiv til symbolismen (det sjælelige gennembrud).
Der er særligt fokus på "guds død" (religionskritik), naturalisme, litteratursynet (Brandes), det samfundskritiske (Pontoppidan, Drachmann), kvindens og kunstnerens rolle (Ibsen, Skram og udblik til sædelighedsfejden) samt impressionismen og reportagen (Bang)
Vi læser:
Georg Brandes: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de aarhundredes litteratur", 1871
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød", 1887
J. P. Jacobsen: "Saa standsed' og der den blodets strøm", 1884
J. P. Jacobsen: "Pesten i Bergamo", 1882
Elisabeth Grundtvig: ”Indledning til en Forhandling i Dansk Kvindesamfund 16de Marts 1887”, uddrag
Georg Brandes: "En sidste Udluftning", i "Politiken" d. 8. juli 1887, uddrag
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem", 1879, uddrag
Herman Bang: "Branden", 1884
Amalie Skram: Prof. Hieronymus, 1895, uddrag
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Værk 4: Dukkehjem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Modernisme og realisme
Forløbet søger at give eleverne overblik over to spor i moderne litteratur: På den ene side den realistiske litteraturs skildring af en genkendelig verden og tendens til at fokusere på eksplicitte samfundsmæssige problemer. Og på den anden side modernismens sprogorienterede og formmæssige opgør med traditionen, hvor det moderne subjekt kommer i fokus.
Der læses en række forfattere fra læreplanen (primært det 20. århundrede), hvormed der arbejdes intensivt med litteraturanalyse og -fortolkning samt metodisk og litteraturhistorisk udblik. Forløbet er primært litterært, men sproglige og mediemæssige perspektiver inddrages.
Vi læser:
- Albert Camus: "Sisyfosmyten" (uddrag). Kafka læses i forlængelse af dette forløb – og i den forbindelse læses også om litterære metoder med udgangspunkt i bevidsthedshistorisk teori, herunder om Kierkegaards stadieteori.
- Om realisme og modernismer.
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
- Per Højholt: "Tumlingen" (1966)
- Peter Seebergs "Den anatomiske tegning" (1990).
- J. V. Jensen: "Fusijama" (1907)
- Tom Kristensen: "Fusiyama" (1940)
- Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947).
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Valg af digtsamling
-
Til film:
-
Modernisme_intro.pdf
-
Modernismen_forelæsning_2024.pptx
-
Per Højholt_Plysbjørn_1966.pdf
-
Spørgsmål til Camus
-
Note
-
Højholt
-
Camus_Sisyfos og fremmedfølelsen.pdf
-
Peter Seeberg_Anatomiske-tegning_1990.pdf
-
Præsentationsgrupper:
-
Afsnit
-
3_Martin Andersen Nexø_Lønningsdag_1900.pdf
-
Opgave
-
Oplæg
-
Program
-
Hansen_grøn.pdf
-
Hansen_gul.pdf
-
Hansen_rød.pdf
-
6_A_Hansen_Soldaten_og_pigen_1947.pdf
-
Dansk_eksamen_2017_elever.pptx
-
Grundtvig_Teknologi.pdf
-
Spørgsmål
-
Peter Seeberg_Anatomiske-tegning_1990.docx
-
Spørgsmål: Jensen
-
Det sublime/ophøjede vs. det skønne
-
9-Jensen-Fusijama.pdf
-
"Det var Fusiyama..."-digtet
-
Langdahl, Olsen, Quist: Krydsfelt - grundbog, Gyldendal; sider: 42-43, 100, 278, 329-337
-
10-Tom-K-Fusiyama.pdf
-
Elefante (Pablo Larcuen, 2014).mp4
-
I follow you (Jonatan Etzler, 2016).mp4
-
Analyse-af-levende-billeder.pdf
-
Kortfilmsforløb_3g_dansk_2024-3d.pdf
-
Papa (Canal+ 2023).mp4
-
Gruppearbejde
-
Gruppe 1, 2 og 3 præsenterer i dag: Vi starter hvert oplæg med at se den givne kortfilm og derefter fremlægger gruppen om kortfilmen
-
Efter oplæg
-
Gruppe 4, 5 og 6 præsenterer i dag: Vi starter hvert oplæg med at se den givne kortfilm og derefter fremlægger gruppen om kortfilmen
-
Plan
-
Natursyn_Barok til moderne.pptx
-
Jeres fokus – hver gruppe har deres sider, som du analyserer:
-
Første del: Fra sidst
-
Matrix:
-
Andel del: Præsentationsgrupper
-
Gruppe
-
Storr-Hansen_Bøgetid-Adolphsen_Jorden.pdf
-
Theis Ørntoft: Digte 2014, Gyldendal; sider: 59-63
-
Bøgetid og Jorden taler
-
Moderskabslitteratur-genre_2025.pptx
-
Lucas_Mor_2016.pdf
-
Øvelse
-
Begravelsestalen.pptx
-
Analyse af mindetaler.pdf Analyse af mindetaler.pdf
-
Spørgsmål: Nyrups tale
-
Nyrup_mindetale.pdf
-
Begravelse af Vejle Fjord
-
Grupper
-
Carsten Jensen_mindetale_Vejle Fjord.pdf
-
Natursyn_Barok til moderne_2025.pptx
-
Æ
-
Å
-
Kafka_Forvandlingen_værklæsning_2025_3d_5-Marts.pdf
-
Tode_Nylon_2022.pdf
-
Program:
-
Fokus i dag:
-
Kafka-analyse i grupper
-
Info
-
Øvelse_fortolkningshypoteser_2025_HCA.pdf
-
Hold Å: Projektgrupper
-
Hold Æ: Oplæg i dag
-
Øvelse_Metoderefleksion_2025.pdf
-
Hold Å: Oplæg i dag
-
Bang_branden.pdf
-
So_dergran_3-digte.pdf
-
Vælg gerne mindst 3 numre. Lav en hypotese eller et kvalificeret gæt om, hvad teksten handler om – og gerne mindst 2 perspektiveringer til hvert nummer med udgangspunkt i følgende information:
-
Det grønne bord_Nexø_Sevilla_2025.pdf
-
Camus – oplæg: Hold Æ
-
Freud – oplæg: Hold Å
-
Studieplan
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Nutidens litteratur og retorik: Moderskab og klima
Fokus på den yngste litteratur og samtidsretorik med perspektiv til to priviligerede temaer i nutiden: Klima og moderskab.
Vi læser:
- Maja Lucas: "Mor" (uddrag)
- Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens mindetale, som han holdt ved sin ægtefælle Lone Dybkjærs begravelse.
- Forfatteren Carsten Jensens tale ved begravelsen af Vejle Fjord. Begravelsen af Vejle Fjord blev arrangeret for at skabe politisk opmærksomhed om iltsvindet i fjorden.
Med perspektiv til:
- N.F.S Grundtvig om teknologi
- Edith Södergran: Triumf at være til
- Herman Bang: Branden
200 sider (inklusive forløb om retorik i grundforløbet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Værk 6: Franz Kafkas "Forvandlingen"
Værklæsning af Kafkas novelle "Forvandlingen" med udgangspunkt i forløbet om modernisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726016366",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726016366",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726016366"
}