Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Camilla Løye, Karen Saugbjerg
|
Hold
|
2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oldtid, Sagaer, Middelalder og Folkeviser
Forløbet om den tidlige Middelalder ca. år 1050-1500 fokuserer på sagaer, eddadigtning, feudalisme og folkeviser fokuserer på den tidlige litteratur i Middelalderen.
Feudalsamfundet var den fremherskende samfundsform i Danmark og store dele af Europa fra ca. år 900 til ca. år 1500. Feudalsamfundet var et klassedelt samfund.
Der fokuseres på vikingernes plyndringer af klostre i Vesteuropa og i fx England og Frankrig.
Desuden fokus på Islandske sagaer, eddadigtning, landnamstiden og slægtsfejder.
Materiale:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=m0LCXkIPHys (58 min) som optakt til forløbet.
Introduktion til folkeviser, som var adelens og jordejernes viser. Viserne er danseviser og dansene var lange kædedanse.
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Germand Gladensvend
Om sagaer: Hvad er en saga?
Ravnkel Frøjsgodes Saga
På dansk og mange andre sprog bruges ordet ‘saga’ som en litterær genrebetegnelse for en stor gruppe prosatekster, som blev skrevet på Island i middelalderen.
En saga er en bredt anlagt episk prosafortælling, der har et væld af personer, begivenheder og konflikter, der flettes sammen. En saga følger ofte en slægt igennem flere generationer eller folkene i et geografisk område. En saga kan dog være kort, og nogle sagaer fokuserer kun på en enkelt person, ligesom nogle har fokus på én konflikt.
Selvom den ældste sagaskrivning foregik på latin (som var middelalderens lærde sprog), begyndte islændingene hurtigt at skrive sagaerne på deres eget sprog, oldislandsk (eller norrønt). Der er kun overleveret sagaer fra Island.
På oldislandsk blev ordet ‘saga’ ikke brugt som en genrebetegnelse. Det oldislandske ord ‘saga’, som er beslægtet med verbet at ‘sige’ (isl. segja), betegner en historie eller en beretning uden skelnen til, om denne er lang eller kort, mundtlig eller skriftlig. På middelalderens danske sprog brugte man ordet i den samme betydning, men det forsvandt ud af sproget. Ordet ‘saga’ blev senere genoptaget i dansk, under indflydelse fra islandsk, i den genrespecifikke betydning via historikeres og romantiske digteres værker i slutningen af 1700-tallet og 1800-tallet.
Skrevet af Annette Lassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værklæsning Vandmærket af Helle Helle
Skriv en analyse og fortolkning af Helle Helles novellesamling Rester. Udvælg 2-3 noveller og lav en komparativ (sammenlignende) analyse.
Fokus på minimalisme og nærlæsning af novellesamlingen.
Elevoplæg om novellerne i mindre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Der er ikke noget nyt
|
16-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning af Naja Marie Aidts Vandmærket
Læs hele novellesamlingen Vandmærket af Naja Marie Aidt.
Udvælg derefter 2-3 noveller og lav en komparativ (sammenlignende) analyse af de valgte noveller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sprog, norm og variation
Kernestoffet i dette forløb er side 218-235 i "Krydsfelt", Gyldendal 2011.
Formålet med forløbet er at undersøge sprogets betydning i en bredere samfunds- og identitetsmæssig sammenhæng. Sprognormer er med til at regulere vores sproglige adfærd, medierne spiller en væsentlig rolle for sprogets udvikling etc.
Centrale fagbegreber i dette forløb er: eksplicitte og implicitte sprognormer, normer i SMS-skrift samt deskriptiv og normativ sprogbeskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Vi foretager forskellige nedslag i litteraturhistorien for på den måde at forsøge at danne os et overblik.
Barok (1650-1720): Thomas Kingo: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)
Oplysningstid (1720-1800): Ludvig Holberg: (af) "Erasmus Montanus" (1723), 4. akt, scene 1-4.
Romantik (1800-1870): Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Det folkelige gennembrud (beg. af 1900-tallet): Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" (1915)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DHO: Anden verdenskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Diskursanalyse
Sprogligt forløb med fokus på sprogets betydning for vores opfattelse af virkeligheden. I forløbets første del arbejder vi med diskursanalyse, som leder frem til anden del om socialkonstruktivisme. Inden for diskursanalysen arbejder vi med følgende begreber: Her arbejder vi med følgende begreber: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme og flydende betegner. Undervejs introduktion til den debatterende artikel som skrivegenre. Vi afrunder forløbet med at diskutere socialkonstruktivisme som videnskabsteoretisk position.
Primærlitteratur:
Reklameplakat for Marlboro med Robert Norris.
Sundhedsstyrelsens rygekampagne (2010).
Dagbladet Information: ”Kropspositiv aktivist: ’Vi er nødt til at anerkende, at alle kroppe er gode’” (25. juli 2015).
Meghan Trainors musikvideo: ”All About That Bass” (2014).
Kampagne på Blivmurer.dk: ”Fordom 1”, ”Fordom 2” og ”Fordom 3” (2016).
Yahya Hassan: ”Barndom” (2013).
Foto fra Bosnisk fangelejr bragt i Daily Mirror (7. august 1992).
Klip fra tv-serien Borgen om prostitutionsdebat (sæson 3, afsnit 5, 30:50 – 34:15).
Sekundærlitteratur:
Larsen, Ole Schultz: ”Diskursanalyse” i Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime, 2017.
Campion, Ditte: Kap 1 ”Socialkonstruktivisme og køn”, kap. 6 ”Socialkonstruktivismen til debat” i Blik for køn, 2. udgave, Dansklærerforeningens Forlag, 2018.
Dalsgaard, Anna: ”Sprog skaber virkelighed” i Akademikerbladet, 2017.
Rösing, Lilian Munk: ”Det eksistentielle køn” i Dagbladet Information, 2002.
Butler, Judith: ”Your Behavior Creates Your Gender” (https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc).
Kernestof:
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiver (litterært perspektiv)
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering (sprogligt perspektiv)
- visuelle udtryksformer (mediemæssigt perspektiv).
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Artikel: Sprog skaber virkelighed
-
Spørgsmål til artikel:
-
Introduktion til diskursanalyse.pptx
-
Artikel: Vi er nødt til at anerkende, at alle kroppe er gode
-
Arbejdsspørgsmål:
-
Diskursanalyse (I).pptx
-
Læs s. 168-172 i Håndbog til dansk, Larsen, Systime, 2015 (indtil "Hegemoni og antagonisme").
-
Gruppearbejde om diskursanalyse.docx
-
Læs s. 172-175 i Håndbog til dansk, Larsen, Systime, 2015.
-
Diskursanalyse af forskellige genrer.docx
-
Diskursanalyse (II).pptx
-
Gruppearbejdet med diskursanalyse af enten musikvideo eller kampagne skal være færdigt inden modulet :-)
-
Genlæs afsnittet om diskursanalyse med fokus på begreberne nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme og flydende betegner, s.168-175 i Håndbog til dansk, Larsen, Systime, 2015.
-
Normkritik og normbrud - skriveproces.docx
-
De tre skrivegenrer.pptx
-
Repetition af argumentation og retorik.pptx
-
Normstormerne er en trussel mod alt bestående.pdf
-
Øvelse, alternative kønskonstruktioner (I).docx (instruks)
-
Socialkonstruktivisme (I).pptx
-
Øvelse, alternative kønskonstruktioner (II).docx (skemaer)
-
Læs s. 9-15 (obs! ikke hele dokumentet) i Blik for køn, Campion, Dansklærerforeningens forlag, 2020 (pdf).
-
Som forberedelse til dagens skrivemodul skal I læse de forskellige indspark i diskussionen om normer og normbrud, som I finder i det vedhæftede dokument.
-
Hvorfor bliver mange så provokerede over, at der bliver sat spørgsmål ved køn og identitet.pdf
-
Jf. min Lectio-besked: Sørg for at arbejde videre med redegørelsen hjemmefra, så I er klar til at fokusere på diskussions- og debatdelen.
-
Socialkonstruktivisme (II).pptx
-
Læs s. 18-22 i Blik for køn, Campion, Dansklærerforeningens forlag, 2020 (pdf).
-
Quizlet
-
Læs vedhæftede sider i Blik for køn, Campion, Dansklærerforeningens forlag, 2020. NB! Spring artiklen s. 111-112 + overstregede afsnit over.
-
Læs vedhæftede artikeluddrag fra Information:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrivemodul 1: debatterende artikel
|
12-09-2023
|
Skrivemodul 2: debatterende artikel
|
20-09-2023
|
Debatterende artikel om normkritik og normbrud
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oplysningstid og romantik (værk 2)
Litteraturhistorisk forløb med fokus på oplysningstiden og romantikken som to forskellige perioder. Hovedvægten ligger på romantikken, hvor vi arbejder med periodens forskellige strømninger: universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme. Som en del af forløbet læser vi St. St. Blichers novelle ”Sildig Opvaagnen” (1828) som værk. Forløbets formål er at introducere eleverne til litteraturhistorie som felt og til de pågældende perioders forfattere og litteraturhistoriske særtræk. Undervejs introduktion til den analyserende artikel som skrivegenre.
Primærlitteratur:
Ludvig Holberg: 1. og 2. akt af Erasmus Montanus (1731).
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804).
Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805).
N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820).
H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født” (1850).
Thomasine Gyllembourg: ”Den lille Karen” (1830).
St. St. Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828).
Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838).
Sekundærlitteratur:
Berthelsen, Sune: ”Oplysningen” (video) og ”Komedierne” (video) på Rundt om Holberg.dk, opdateret 2019.
Lütken, Gerd; Fibiger, Johannas: Kap. 6 ”Romantikken” (s. 146-149, 151-152, 154, 156-158, 160-162, 165) , kap 7 ”Romantismen” (s. 172-174) i Litteraturens veje, 3. udgave, Systime, 2013.
Kernestof:
- tekster fra 1700-tallet, herunder oplysningstid (litterært perspektiv)
- tekster fra 1800-tallet, herunder romantik og romantisme (litterært perspektiv)
- litteraturanalyse og -fortolkning (litterært perspektiv)
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiver (litterært perspektiv)
- Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, St. St. Blicher, H.C. Andersen (kanonforfattere)
- værk 2: Sildig Opvaagnen (novelle) af St. St. Blicher.
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Feedback + intro til nyt forløb.pptx
-
Læs kommentarer til aflevering.
-
Arbejdsspørgsmål til Ludvig Holbergs komedie Erasmus Montanus.docx
-
Læs FØRSTE og ANDEN akt i Ludvig Holbergs komedie Erasmus Montanus (1731), som kan tilgås via linket.
-
Erasmus Montanus (1731) af Ludvig Holberg (I kan bruge indholdsfortegnelsen ude til venstre)
-
Staffeldt, Indvielsen (1804).docx
-
Analysespørgsmål til Indvielsen.docx
-
Stilfigurer.pdf
-
Læs s. 146-148 (til og med "Den egentlige romantik har netop sit udspring i Tyskland") i Litteraturens veje, 2. udgave, Fibiger og Lütken, Systime, 2012-2013.
-
Litteraturens veje, s. 146-148.pdf
-
Analysespørgsmål til Simon Peder.docx
-
De tre skrivegenrer - analyserende artikel.pptx
-
Oehlenschläger, Simon Peder (1805).docx
-
Læs afsnittet "Romantikken i Danmark" (s. 149) og "Universal-romantikken" (s. 151-152) i Litteraturens veje, 2. udgave, Fibiger og Lütken, Systime, 2012-2013.
-
I behøver IKKE at læse afsnittene om organismetanken (s. 149) og nyplatonisme (154) - det læser vi næste gang.
-
Litteraturens veje, s. 149, 151-52, 154.pdf
-
Ørntoft, Jeg analyserer samfundene med min kritiske bevidsthed (2014).docx
-
Analyse og fortolkning af Jeg analyserer samfundene med min kritiske bevidsthed.docx
-
Læs afsnittene "Organismetanken" (s. 149) og "Nyplatonisme" (154), som vi sprang over sidste gang, i Litteraturens veje, 2. udgave, Fibiger og Lütken, Systime, 2012-2013.
-
Genlæs "Simon Peder" (1805) af Adam Oehlenschläger.
-
Arbejdsark til nationalromantik.docx
-
N.F.S. Grundtvig, Danmarks Trøst (1820).docx
-
H.C. Andersen, I Danmark er jeg født (1850).docx
-
Side 156-158 i Litteraturens veje, 2. udgave, Fibiger og Lütken, Systime, 2012-2013.
-
Om Biedermeier. Litteraturens veje, s. 162.pdf
-
Side 1-4 i Thomasine Gyllembourgs novelle "Den lille Karen" (1830). Resten læser vi sammen i modulet.
-
Besvar spørgsmålet om novellens karakterer under elevfeedback.
-
Arbejdsark til Den lille Karen.docx
-
Blicher, Sildig Opvaagnen (1828).pdf
-
Persongalleri i Sildig Opvaagnen.docx
-
Læs s. 165 i Litteraturens veje, 2. udgave, Fibiger og Lütken, Systime, 2012-2013.
-
Færdiggør gruppearbejdet fra forrige modul om "Den lille Karen" og upload under elevfeedback (under dette modul) inden modulet.
-
Maskeraden i Sildig Opvaagnen.docx
-
Alle skal have læst s. 78-83 i "Sildig Opvaagnen" (1828) af St. St. Blicher, som vi begyndte på i modulet i går.
-
St. St. Blichers novelle "Sildig Opvaagnen" (1828) skal være færdiglæst til dette modul.
-
Medbring Håndbog til dansk.
-
Side 172-174 i Litteraturens veje, 2. udgave, Fibiger og Lütken, Systime, 2012-2013.
-
Læsefokus: Hvordan adskiller romantisme sig fra andre strømninger i romantikken?
-
Oplysningstid og romantik - oversigtsskema.docx
-
Genlæs dine noter fra forløbet - hav styr på de understrømninger, vi har arbejdet med, så du ville kunne forklare dem til en klassekammerat.
-
Læs vedhæftede artikel, som du skal bruge i næste skriftlige aflevering.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud (værk 3)
Litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud. Tematisk arbejder vi med periodens tre k’er (køn, klasse og kirke), og sprogligt undersøger vi naturalisme, realisme og impressionisme som (forskellige) skrivestile. Som en del af forløbet læser vi Henrik Ibsens drama Et dukkehjem (1879) som værk. Forløbets formål er at introducere eleverne til periodens forfattere og litteraturhistoriske særtræk, som sættes i forbindelse med forrige forløb om romantikken. Undervejs introduktion til den reflekterende artikel som skrivegenre. Afslutningsvis udblik til det folkelige gennembrud.
Primærlitteratur:
Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19de Århundredes Litteratur (uddrag) (1871).
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag) (1885).
Henrik Pontoppidan: ”Et Grundskud” (1887).
Henrik Pontoppidan: Lykke-Per (uddrag) (1898).
Herman Bang: Ved Vejen (uddrag) (1898).
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879).
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag) (1906).
Sekundærlitteratur:
Larsen, Ole Schultz: Kap. 7 ”Det moderne gennembrud (1870-1914)” (uddrag) i Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, Systime, 2023.
Bertelsen, Tinne Serup et al.: ”Klasse og social status”, ”Kirke og religion”, ”Skrivestil og sprog”, ”Det folkelige gennembrud” (uddrag) i Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime, 2012.
Olsen, Mette Elsig: ”Herman Bang” (uddrag) på Litteratursiden.dk, opdateret 2024.
Kernestof:
- tekster fra 1800-tallet, herunder naturalisme (litterært perspektiv)
- litteraturanalyse og -fortolkning (litterært perspektiv)
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiver (litterært perspektiv)
- Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø (kanonforfattere)
- værk 3: Et dukkehjem (drama) af Henrik Ibsen.
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Levende billeder (værk 4)
Mediefagligt forløb om kortfilmen som format og dokumentaren som genre. Vi arbejder teoretisk med kortfilmens DNA ud fra Cynthia Felandos tre formatspecifikke punkter og med de tre kortfilmstyper præsenteret hos Dorte Granhild og Mette Wolfhagen. Vi ser forskellige kortfilm, heriblandt Ivalu, som vi undersøger både formatanalytisk, næranalytisk og komparativt gennem sammenligning med den grafiske novelle, som kortfilmen bygger på. Inden for dokumentargenren arbejder vi med forskellige dokumentarfilmtyper, genrens faktakontrakt og autenticitetsmarkører. Inden for begge delemner arbejder vi desuden med filmiske virkemidler. Som en del af forløbet ser vi dokumentarfilmen Flugt (2021) som værk.
Primærlitteratur:
Jonatan Etzler: Jag följer dig (2015).
Teemu Nikki: Fantasia (2016).
Morten Dürr og Lars Horneman: Ivalu (uddrag) (2019) (grafisk novelle).
Martin de Thurah: Color Me (2020).
Anders Walter: Ivalu (2022) (kortfilm).
Dario Fau: Papa (2023).
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021).
Sekundærlitteratur:
Granhild, Dorte; Wolfhagen, Mette: Kap. 1 ”Shorts” (uddrag) i Shorts – kortfilm i undervisningen, Systime, 2023.
Larsen, Ole Schultz: ”Dokumentarfilm og Mockumentary” (s. 228-233) i Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime, 2017.
Kernestof:
- dokumentar (mediemæssigt perspektiv)
- visuelle udtryksformer (mediemæssigt perspektiv)
- medieanalyse og -fortolkning, herunder filmiske virkemidler (mediemæssigt perspektiv)
- værk 4: Flugt (2021) instrueret af Jonas Poher Rasmussen.
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
FF3 (dansk og fysik)
Flerfagligt forløb med fagene dansk og fysik om bæredygtighed. Eleverne skal i fysik udarbejde en bæredygtig løsning på danskernes overforbrug af ressourcer, som skal formidles danskfagligt. Eleverne skal i den forbindelse producere en podcast og reflektere over deres formidlingsmæssige valg. Som optakt arbejder vi teoretisk med podcastens særtræk og formater.
Sekundærlitteratur:
Petersen, Jan Aasbjerg; Weile, Sune: “Hvad er faglig formidling?” (s. 10-16) i Del din viden. Faglig formidling i dansk, Dansklærerforeningens forlag, 2020.
Houlind, Martin et al.: ”Podcastens særtræk og formater” (uddrag) i PODCAST, Dansklærerforeningens Forlag, 2020.
Heilskov, Sofie; Rasmussen, Lea Felsted: ”Vi har brug for et nyt sprog for klimakrisen” på Kforum.dk, 2023.
Kernestof:
- produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdighed i dansk og andre fag (sprogligt perspektiv)
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge (mediemæssigt perspektiv)
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge (mediemæssigt perspektiv).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
De nordiske sprog
Komprimeret forløb om de nordiske sprog. Vi arbejder sproghistorisk med forskellene mellem dansk, norsk og svensk, og eleverne bliver præsenteret for nogle af de store, nordiske forfattere. Formålet med forløbet er at læse og høre tekster på norsk og svensk for derigennem at stifte et overordnet bekendtskab med nordisk sprog og litteratur.
Primærlitteratur:
Karl Ove Knausgård: Min Kamp, bind 1 (uddrag) (2009).
Edith Södergran: ”Landet som icke är” (1925).
Edith Södergran: ”Landet som ikke er”, oversat af Line Krogh og Merete Bækkelund (2021).
Julie Andem: Skam (sæson 1, episode 1, ca. 00:00-05:00) (2017).
Hannes Holm: En mand der hedder Ove (ca. 00:00-20:00) (2016).
Sekundærlitteratur:
Langdahl, Berit Riis et al.: ”Sprog og sproghistorie” (s. 171-173, 183-184) i Krydsfelt. Grundbog i dansk, Gyldendal, 2010.
Kernestof:
- tekster på norsk og svensk.
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Litterære metoder
Litterært forløb med fokus på forskellige litterære metoder. Vi skal arbejde med biografisk, nykritisk, strukturalistisk, psykoanalytisk og læserorienteret metode, som vi forsøger at anvende analytisk på samme tekst. Forløbets formål er først og fremmest at øge elevernes metodiske kompetencer i danskfaget. Samtidig skal forløbet træne elevernes evne til at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster. Endelig skal forløbet styrke elevernes metodiske bevidsthed frem mod SRP.
Primærlitteratur:
Naja Marie Aidt: ”Som englene flyver” (1993).
H.C. Andersen: ”Tepotten” (1862).
Sekundærlitteratur:
Larsen, Ole Schultz: ”Litterære metoder” (s. 87-97, 98-99) i Håndbog til dansk, 4. udgave, Systime, 2017.
Kernestof:
- litteraturanalyse og -fortolkning (litterært perspektiv)
- anvendelse af relevante litterære metoder (litterært perspektiv).
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grupper:
-
Gruppearbejde:
-
Medbring Håndbog til dansk.
-
Naja Marie Aidt, Som englene flyver (1993).pdf
-
Tekst 1. Tove Ditlevsen. Frikvarter.pdf
-
Tekst 2a og 2b. Tove Ditlevsens liv og forfatterskab.pdf
-
Genlæs mine kommentarer til den skriftlige årsprøve. Overvej gerne, om der er særlige fokuspunkter, du vil arbejde med i de kommende afleveringer.
-
Skærmbillede 2024-09-06 kl. 08.27.46.png
-
Side 89-90 i Håndbog til dansk, 4. udg., Larsen, Systime, 2017.
-
(Gen)læs opgavebeskrivelsen til næste skriftlige aflevering, så du kan få afklaret eventuelle spørgsmål i modulet.
-
Artikel: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-strukturalisme/
-
Øvelse:
-
Grupper 3e september-oktober.docx
-
Side 91-94 i Håndbog til dansk, 4. udg., Larsen, Systime, 2017.
-
Artikel: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-freuds-psykoanalyse/
-
Side 95-97 i Håndbog til dansk, 4. udg., Larsen, Systime, 2017.
-
Side 98-99 i Håndbog til dansk, 4. udg., Larsen, Systime, 2017.
-
Metodebestemt analyse og fortolkning af Tepotten.docx
-
H.C. Andersen, Tepotten (1862).docx
-
Medbring Håndbog til dansk :-)
-
Oversigt over grupper og metoder
-
Genlæs eventyret og genopfrisk de analytiske pointer, I arbejdede jer frem til sidste gang ud fra jeres tildelte metode.
-
Modernisme og realisme. Litteraturen på langs og på tværs, s. 112-116.pdf
-
Skærmbillede 2024-10-07 kl. 11.20.08.png
-
Genopfrisk begreberne fra de forskellige metoder, vi har arbejdet med i forløbet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Realisme og modernisme (værk 5)
Litteraturhistorisk forløb om realisme og modernisme i det 20. århundrede. Vi tager afsæt i begrebet modernitetserfaring for at forstå realismen og modernismen som to forskellige, kunstneriske (fortrinsvis litterære) reaktioner på samfundets udvikling, og vi laver nedslag i følgende understrømninger: Modernismer: tidlig modernisme (symbolisme og ekspressionisme), efterkrigsmodernisme, konfrontationsmodernisme, formel modernisme. Realismer: folkelig realisme, socialrealisme. Som en del af forløbet læser vi Inger Christensens Sommerfugledalen (1991) som værk, og vi inddrager desuden malerier som supplement til strømningernes litterære udtryk. Forløbets formål er at introducere eleverne til hovedtræk i det 20. århundredes danske litteratur, som ligger i forlængelse af tidligere litteraturhistoriske forløb.
Primærlitteratur:
Johannes V. Jensen: ”Interferens” (1906).
Edith Södergran: ”Vierge Moderne” (1916).
Sophus Claussen: ”Credo” (1887) (uddrag).
Thøger Larsen: ”Tilfældighed” (1904) (uddrag).
Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920).
Rudolf Broby-Johansen: ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT” (1922).
Jeppe Aakjær: ”Jens Vejmand” (1906).
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (1906-1910) (uddrag).
Hans Kirk: Fiskerne (1928) (uddrag).
Martin A. Hansen: Løgneren (1949) (uddrag).
Peter Seeberg: ”Hullet” (1962).
Karen Blixen: ”Ringen” (1958).
Klaus Rifbjerg: ”TERMINOLOGI” (1960).
Inger Christensen: Sommerfugledalen (1991).
Malerier:
Arnold Böcklin: ”Selvportræt med Døden som spillemand” (1883).
Gustav Klimt: ”Liebe” (1895).
Edvard Munch: ”Skriget” (1893).
Umberto Boccioni: ”Gadens larm trænger ind i huset” (1911-12).
Sekundærlitteratur:
Bertelsen, Tinne Serup et al.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs, s. 112-120, 122-123, 126-127, 129-144, Systime, 2012.
Christensen, Søren Vrist: ”Konfrontationsmodernisme – Dansk litteratur”, video tilgængelig på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=U1o90alSOeM&t=2s, 2016.
DR: ”Digte, divaer og dogmebrødre: 1900-1918”, dokumentarserie tilgængelig på DR: https://www.dr.dk/drtv/episode/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1900_1918_436972, ca. 00:00-07:00, 2001.
Kernestof:
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme (litterært perspektiv)
- litteraturanalyse og -fortolkning (litterært perspektiv)
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiver (litterært perspektiv)
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg (kanonforfattere)
- værklæsning (digtsamling).
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Interferens.docx
-
Jens Vejmand.docx
-
Modernisme og realisme. Litteraturen på langs og på tværs, s. 112-116.pdf
-
Modernisme og realisme. Litteraturen på langs og på tværs, s. 112-116.pdf (lektie fra fredag før ferien)
-
Tidlig modernisme.pptx
-
Tidlig modernisme. Litteraturen på langs og på tværs, s. 116-120 og 122-123.pdf
-
Øvelse:
-
Læringsmål:
-
Det blomstrende Slagsmaal og BORDELPIGE DRÆBER UFØDT.docx
-
Dansk som SRP-fag 3e.pptx
-
Folkelig realisme, socialrealisme og kulturradikalisme. Litteraturen på langs og på tværs, s. 126-127, 129-131.pdf
-
Hans Kirk. Fiskerne (1928).pdf (uddrag)
-
Arbejdsark til arbejd-selv-modul om socialrealisme.docx
-
Peter Seeberg. Hullet (1962).pdf
-
Arbejdsark til arbejd-selv-modul om efterkrigsmodernisme.docx
-
Martin A. Hansen. Løgneren (1949).pdf (uddrag)
-
Efterkrigsmodernisme. Modernisme og realisme. Litteraturen på langs og på tværs, s. 131-135.pdf
-
Dagens læringsmål:
-
Arbejdsarket om efterkrigsmodernisme fra sidste gang skal være færdigt til dette modul.
-
Genlæs dine noter fra det første arbejd-selv-modul om socialrealismen (hvor I bl.a. arbejdede med et uddrag af Fiskerne).
-
Gruppearbejde:
-
Karen Blixen. Ringen (1958).pdf
-
Øvelse med post-it notes:
-
Konfrontationsmodernisme (video)
-
Litterær analyse af digte. Fra Håndbog til dansk.pdf
-
Gruppefremlæggelser om Sommerfugledalen.docx
-
Medbring Sommerfugledalen!
-
Formidlingsopgave:
-
Lektien er at bladre igennem resten af Sommerfugledalen, dvs. sonetterne VII-XV. Vi hører VII-IX læst højt og skal derefter arbejde med X-XV. Overvej, hvilken af de sidste seks sonetter du kunne tænke dig at arbejde med.
-
Oversigt over realismer og modernismer.docx
-
Sommerfugledalen (III).pptx (bl.a. om formel modernisme)
-
I skal være klar til at præsentere jeres billedserie fra sidste modul :-) Aftal på forhånd, hvem (en eller flere) der læser sonetten højt under jeres præsentation.
-
Afrunding af forløb om realisme og modernisme (virtuelt modul).docx
-
HUSK Sommerfugledalen (OBS! Afleveres efter juleferien)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
På klasserejse (værk 6)
Forløb om klasse og klasseforskelle i Danmark, som det kommer til udtryk i litteratur, sprog og medier. Forløbet går således på tværs af danskfagets tre perspektiver. Vi arbejder ud fra de klasseteoretiske begreber: respektabilitet, identifikation, disidentifikation og moralske diskurser, og vi trækker i den forbindelse på det tidligere forløb om diskursanalyse og socialkonstruktivisme. Formålet med forløbet er at introducere eleverne til et nutidigt samfundsanliggende og samtidig styrke deres forståelse af, hvordan vi med faget dansk kan undersøge forskellige holdninger, normer og værdier gennem litterære, sproglige og mediemæssige udtryksformer. Som en del af forløbet tager vi på ekskursion til Aveny T for at se opsætningen af Glenn Bechs JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET (2022), og undervejs læser eleverne en selvvalgt roman.
Primærlitteratur:
DR: Barndom på bistand (2:2) (2016).
Babak Vakili: Generationen (prolog og 1:4) (2021).
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (uddrag) (2019).
Lars Løkke Rasmussen: Nytårstale 2018 (uddrag) (2018).
Thomas Wilken: ”Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer” (2019).
Yahya Hassen: ”Lige før lukketid” (2013).
Yahya Hassen: ”Gåtur i ghettoen” (2019).
Glenn Bech: JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET (uddrag) (2022).
Sekundærlitteratur:
Albertsen, Anita Nell Bech et al.: Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark, s. 6-10, 12-13, 15, 47-51, Dansklærerforeningen Forlag, 2023.
Ekskursion:
Teateropsætning på Aveny T af Glenn Bech: JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET (2022).
Kernestof:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år (litterært perspektiv)
- litteraturanalyse- og fortolkning (litterært perspektiv)
- litterære og argumenterende tekster (sprogligt perspektiv)
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering (sprogligt perspektiv)
- dokumentar (mediemæssigt perspektiv)
- medieanalyse og -fortolkning, herunder filmiske virkemidler (mediemæssigt perspektiv)
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge (mediemæssigt perspektiv)
- værklæsning (roman).
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kreativ skrivning
Forløb om kreativ skrivning ud fra den præmis, at man udvikler sin faglige skriftlighed, herunder sin personlige stemme, ved at arbejde kreativt med sproget. Samtidig fungerer forløbet som optakt til SRP og indeholder i den forbindelse også et modul om akademisk skriftlighed. Inden for rammen af kreativ skrivning arbejder vi med følgende emner og genrer: boganmeldelse, sproglig variation og sproglige virkemidler, sanseskrivning, selvportræt, oversættelse og poetry slam. Eleverne arbejder løbende i en procesportfolio, hvor udvalgte tekster skal afleveres som en del af deres produktportfolio. Undervejs i forløbet giver eleverne hinanden peer feedback på produktportfolien i faste tekstgrupper.
Primærlitteratur:
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Ræveår (uddrag) (2024).
Rudolf Broby-Johansen: ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT” (1922).
Inger Christensen: Sommerfugledalen (uddrag) (1991).
Glenn Bech: JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET (uddrag) (2022).
William Shakespeare: King Lear (uddrag) (1606).
Virginia Woolf: The Waves (uddrag) (1931).
Sekundærlitteratur:
Aaquist, Camilla; Christoffersen, René A.: ”Variation, variation, variation – om samspil mellem sætninger” i Så skrivefrøene. Dyrk din personlige stemme 1, s. 40-42, Dansklærerforeningens Forlag, 2021.
Brunse, Niels: ”Litterær oversættelse” i Oversættelseshåndbogen, s. 79-82, redigeret af Viggo Bjørnager Pedersen og Niels Krogh Hansen, Forlaget Munksgaard, 1994.
Llambías, Pablo: ”Tekstlæsning” i Skrivning for begyndere. Om skønlitterær skrivekunst for begyndere – en personlig refleksion, s. 86-87, 90-91, Gyldendal, 2015.
Larsen, Ole Schultz: ”Sætningsopbygning” i Håndbog til dansk, s. 127-133, 4. udgave, Systime, 2017.
Kernestof:
- verdenslitteratur i oversættelse
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdighed i dansk
- forløb med særligt fokus på skriftlighed i 3.g.
Vi bruger følgende link i alle forløb:
https://ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726018838",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726018838",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726018838"
}