Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mette Sofie Jürs
|
Hold
|
2022 DA/h (1h DA, 2h DA, 3h DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Spekulativ fiktion - Analyse af litterære tekster
Primær mål: at introducere fagets genrer og metoder, herunder forskellige tekstanalyseredskaber. Der arbejdes primært med digte og noveller.
Delmål: Langsomt at overgå fra den mere lærerstyrede arbejdsform til øget selvstændigt arbejde via afprøvning af forskellige arbejdsformer.
Tekster
Michael Strunge: "Revolte"
Villads Andersen: "København, udateret" (2022)(uddrag)
Værk 1: Kaspar Colling-Nielsen "Mount København"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Dokumentargenren - levende billeder og lyd
Forløbet har fokus på dokumentargenren både i levende billeder og lyd (observerende, autoritativ, deltagende og poetisk) og herunder dokumentartyper/dokumentarhybrider, fortælleformer, fakta- og fiktionskoder samt analyse af levende/lydbilleder billeder.
Medietekster:
Værk 2: "Rejsen på ophavet" (Max Kestner, DK, 2004)
"Herlufloms hemmeligheder" TV2-dokumentar fra 2022
De forskellige genre illustreret med uddrag fra bl.a.:
"Historier fra en politistation", 2:14. Pigen med minkpelsen. (DR, 2000) (Observerende)
"Samsara" (Ron Fricke, 2011) (Poetisk)
"Operation X" (TV2) (Deltagende)
"Den dyre støtte" (P Erik Heilbuth, 2004) (Autoritativ)
Baggrundslitteratur:
Om filmiske virkemidler fra "Håndbog til dansk" (dokument)
Om fakta og fiktionskoder fra "Levende billeder" (dokument)
"Krydsfelt", Langdahl, Olsen og Quist (2010); sider: 286-288, 299-300, 331-338
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Et litteraturhistorisk oversigtsforløb. Forløbet skal give eleverne en forståelse for hovedtrækkene i den litterære og samfundsmæssige udvikling. (Fra middelalder til det folkelige gennembrud) - en ”knagerække”, som de siden hen kan hænge deres periodehistoriske viden op på.
Tekster:
Laksdæla Saga (uddrag)(1200-tallet)
Ebbe Skammelsen (Folkevise)
Rektor Taubers valg af ægtefælde
Holberg: "Pernilles korte frøkenstand" (uddrag)
Adam Oehlenschläger: "Raad til unge Ægtemænd« fra Andre digte"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag - En idyl"
Baggrundslitteratur:
"Krydsfelt", Langdahl, Olsen og Quist (2010); sider: 26-28
Madsen, Egon; Olsen, Knud; Ravn, Ole: Dansk, Historie og Litteratur, Systime; sider: 11-14, 43-46, 69-73
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Madsen, Egon; Olsen, Knud; Ravn, Ole: Dansk, Historie og Litteratur, Systime; sider: 24-29, 46, 51-55, 61-63, 69-73, 93-98
-
Analyse af Laksdæla saga_1h.docx
-
Ebbe Skammelsøn_1h_opgaver.doc
-
folkevise | lex.dk – Den Store Danske
-
Ebbe Skammelsøn.pdf
-
Lektie til Biblioteksbesøg
-
DA Oplysningstid KB
-
Oplysningstid og Rektor Taubers valg af ægtefælde_opgave.docx
-
Pernilles korte frøkenstand_arbejdsspm.docx
-
Kærlighed, erotik, ægteskab | Gyldendal - Den Store Danske
-
RIGSARKIVET: Farlig seksualitet (Kilder til folkeskolen)
-
Seksuallovgivning før 1849
-
Træning af akademisk problemorienteret opgaveskrivning_romantikken1h.docx
-
Analysevejledning_lyrik.docx
-
Lyrikanalyse og Oehlenschläger.docx
-
Analysevejledning_lyrik2.docx
-
Lønningsdag (En idyl).pdf
-
Lønningsdag_arbejdsopgaver.docx
-
HØSTDIGT af Morten Nielsen.docx
-
Besættelsestiden_metodeovervejelser og analyse_opgave.docx
-
Censuren under besættelsen_fra Forbudt litteratur.docx
-
DHO i 1h_besættelse.docx
-
DHO_overbliksskema_1h.docx
-
Årsprøve i DHO_1h.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Taletid
I et kort forløb om taletid, herunder ytringsfrihed, ytringspligt og censur, træner eleverne den debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Island
I forbindelse med klassens studietur til Island sætter vi fokus på den moderne islandske litteratur:
Frida Ísberg: "Et grantræ" fra 2018 (Novelle)
Gerdur Kristny: "Blodhingst" fra 2011 (Digtsamling)
Perspektivtekst: Fortællingen om guden Frej og jætten Gerd fra Yngre Edda, fra ca. 1220
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Diskursanalyse med fokus på køn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantiske positioner
Formålet med forløbet har været at give elverne en forståelse af de litterære strømninger i perioden fra ca. 1800-1870 med udgangspunkt i følgende overskrifter og teksteksempler:
Universalromantik, organismetanken og nyplatonisme
Staffeldt: Indvielsen
H. C. Andersen: Tudsen
Nationalromantik
Grundtvig: Danmarks trøst
Dannelsestanken og Biedermeier.
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
Den upålidelige fortæller, poetisk realisme og novellegenren.
Blicher: Sildig opvaagnen (1828)
Erotik og kærlighed - romantik og romantisme
Aarestrup: Paa Sneen (1838)
Kierkegaard: Forførens dagbog (1843)
Baggrundslitteratur: Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: "Litteraturens veje" (1996), s. 138-140 (Romatikkens filosofi), s. 152-161 (Biedermeier, poetisk realisme, den blicherske novelle), s. 493-496
Værk 3: "Sildig opvågnen" af Sten Stensen Blicher (1828)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Kortfilm
”Ikka illa meint” (instr. Andrias Høgenni, 22 min), Færøerne 2019
”I follow you” (instr. Jonatan Etzler, 3 min), Sverige 2015
”Color me” (instr. Martin de Thurah, 7 min), Danmark 2020
”Übermensch” (instr. Jesper Dalgaard) Danmark 2017 (Kort dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Minimalisme
Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om minimalisme, som den kommer til udtryk i litteraturen. Vi vil definere litterær minimalisme, påvise minimalisme i forskellige tekster og diskutere dens virkning. Samtidig bruger vi forløbet til at arbejde videre med diverse litterære analysebegreber som fx fortælleforhold.
Materiale:
"Minimalisme" (Gads leksikon)
"Minimal modernisme" (Litteraturhistorien på kryds og på tværs)
Helle Helle: "En stol for lidt"
Hemingway: "Kat i regnvejr"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mennesket og naturen
Forløbet om mennesket og naturen tager udgangspunkt i naturalismen og det moderne gennembrud tager udgangspunkt i Georg Brandes skelsættende forlæsning fra 1871. Eleverne introduceres sideløbende til den reflekterende genre og skriver en reflekterende artikel om naturen i litteraturen.
Tekster:
George Brandes: "Hovedstrømninger" (uddrag)
J.P. Jacobsen: "Mogens" (uddrag)
Amalie Skram: "Professor Hieronymus" (uddrag)
Bagrundslitteratur: Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: "Litteraturens veje" (1996), s. 194-200
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Realisme og modernisme
Formålet med forløbet er at få et en fornemmelse for realisme og modernisme som kunstneriske udtryksformer, der påvirkes af deres samtid. Samtidig er forløbet også en anledning til at repetere forskellige teorier og metoder, som er blevet anvendt i danskfaget i analysen af litteratur.
Tekster:
Tom Kristensen: "Blomstrende salgsmål" (1920)
Rud. Broby-Johansen: "Foråret kommer til cafeen" (1922)
Værk 4: Tove Ditlevsen: "Gift" (1971)
Baggrundsstof:
Læs Erik Svendsen og Steffen Auring: Realismer - Modernismer, s. 7-25 (Ligger som 2 dokumenter)
Samlet sideantal: ca. 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Magt (Sproghandlinger, facework og undertekst)
Det overordnede tema i dette korte forløb er magt og samler samtidig op på en række begreber introduceret i forbindelse med arbejdet med Henrik Ibsens "Et Dukkehjem". Eleverne arbejder således viderede med teoretiske begreber målrettet en analyse af en samtale, herunder hvad det er, der får en samtale til at fungere, men også hvordan den kan afspejle et magtforhold. Eleverne arbejder både med deres egen kommunikation i klassen og på de sociale medier, og med at analysere andres kommunikation i en variation af tekster, herunder dramatiske tekster af August Strindberg og Lars Noren. Klassen er også i teateret og ser "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Tekster:
Værk 5: "Den stærkeste" af August Strindberg (1889)
"Et dukkehjem" af Henrik Ibsen (1879) (uddrag)
"Mod til at dræbe" af Lars Norén (1978)(uddrag)
"Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech (2022)(uddrag)
Baggrundslitteratur:
Dokumenter om Goffmans faceteori, samtaleformer, sproghandlinger (fra "Begreb om dansk") og transaktionsanalyse.
Samlet sideantal: ca. 70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Novellegenren
I forløbet er der fokus på novellegenren, og der skelnes i denne forbindelse mellem den klassiske novelle, som den defineres af Søren Baggesen, og den moderne fortælling.
Noveller:
Henrik Pontoppidan: ”Idyl” (1887)
Martin A. Hansen: ”Jakobs Kvinder” (1939)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Peter Seeberg: ”Kapitulation” (1962)
Baggrundslitteratur: Ole Ravn: Kærlighedens forunderlige veje, Munksgaard, 297-301
Samlet sideantal: ca. 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Stilistik og lyrik
Stilistik er tekstkarakteristik med et sprogligt fokus: Hvad er sprogligt karakteristisk ved en tekst / et tekststykke, hvad træder i forgrunden og påkalder sig opmærksomhed, og hvilket udtryk skabes dermed? Hvordan forholder dette udtryk sig til genre og kommunikationssituation? Den stilistiske analyses ambition er således en præcis karakteristik af det sproglige udtryk og de sproglige valg, der er kendetegnende for teksten.
Formålet med forløbet er bl.a. at give jer nogle flere redskaber til den litterære artikel og til tekstanalyse i dansk generelt.
Tekster:
Tom Kristensen: "Landet Atlantis - Et Symbol", 1920
Johannes V Jensen: "Paa Memphis Station", 1906
Claus
Værk 6: En selvvalgt digtsamling
1. Tryghedsnarkomaner: Sophie, Savannah, Liv O og Laura
2. Tryghedsnarkomaner: Freja, Ffion, Aio og Sigrid
3. Yahya Hassan: Liv B, Filippa og Ida
4. Yahya Hassan: Ellen, Kalliopi og Casper
5. Yahya Hassan: Nana, Andrea og Emily
6. Det nemme og det ensomme: Mads, Bertram og Mathias
7. Digte 2014: Holger, Noah, Bertil og Lucia
8. Sommerfugledalen: Igor og Frederik
Baggrundslitteratur:
Kirsten Rask: "Stilistik", s. 20-29
Semantikmodul.pdf
Tropeoversigt.pdf
Sproglig udsmykning.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726024219",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726024219",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726024219"
}