Holdet 2022 DA/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Luna Mølgaard, Malene Berner-Nielsen
Hold 2022 DA/i (1i DA, 2i DA, 3i DA, 3i DA/orlov)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tidlig dansk litteratur: folkeviser og folkeeventy
Titel 2 Litteraturanalyse og litterære metoder
Titel 3 Tendenser i tiden: en litteraturhistorisk oversigt
Titel 4 DHO: stat og individ
Titel 5 Det uhyggelige
Titel 6 Mediepåvirkning
Titel 7 Dystopia
Titel 8 Det Moderne Gennembrud (Værk 4)
Titel 9 Kortfilm (Værk 5) Undervist af HML
Titel 10 Realisme og Modernisme forløb - undervist af HML
Titel 11 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tidlig dansk litteratur: folkeviser og folkeeventy

Folkeviser og folkeeventyr

Perspektiv
Litterært perspektiv


Formål:
Forløbet er en litteraturhistorisk introduktion til tidlig dansk litteratur (folkeviser og folkeeventyr) med et udblik til moderne fortolkninger. Under forløbet bliver eleverne introduceret til at arbejde med forskellige litterære metoder og hvordan man kan forstå og bruge metoderne i arbejdet med litterære tekster.


Kernestof:
- Agnete og Havmanden (folkevise)
- Den lille rødhætte (folkeeventyr)
- Kong Lindorm (folkeeventyr)
- Walt Disney’s Silly Symphony (1934): The big bad wolf (9 min.): https://www.youtube.com/watch?v=c78fBl41OLc


Baggrundsstof:

Håndbog til dansk
- om folkeeventyr: s. 74-76
- om kontraktmodellen og de episke love s. 75-76
- om strukturalisme, kontraktmodellen og aktantmodellen s. 91-94
- om den psykoanalytiske metode og Freuds personlighedsmodel s. 95-97
- Anders Bach Hougaard: "Rødhætte blev ædt, og kongen voldtog Tornerose: Her er den barske sandhed om 5 børneklassikere" https://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/roedhaette-blev-aedt-og-kongen-voldtog-tornerose-her-er-den-barske-sand

Litteraturens veje --> https://litteraturensveje.systime.dk/?id=548
- om folkeviser, trylleviser og det dybdepsykologiske
- om folkeeventyr, Kong Lindorm og Freud

Om Brdr. Grimms indsamling af folkeeventyr:
- https://denstoredanske.lex.dk/Grimms_eventyr

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Litteraturanalyse og litterære metoder

Perspektiv
Litterært perspektiv


Formål
Forløbets fokus er analyse, fortolkning og metodisk bevidsthed i arbejdet med litterære tekster. Vi arbejder med basal litterær analyse og fortolkning og forskellige litterære metoder, som leder op mod mere selvstændigt analyse- og fortolkningsarbejde i DHO-forløbet senere på året.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tendenser i tiden: en litteraturhistorisk oversigt

Formål

Forløbets formål er at give et overblik over centrale litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark fra barokken og frem til det moderne gennembrud, som optakt til DHO-forløbet senere på året. Vi arbejder i dette forløb med at spejle kunsten i samfundet og se, hvordan kunsten repræsenterer samfundets politiske og sociale tendenser. Vi arbejder med analyse og fortolkning af lyrik, epik, drama og billeder.


Kernestof

Barokken: Gud, konge og forgængelighed (vanitas, memento mori, dualisme)
Thomas Kingo (1681): Ked af Verden, og kær ad Himmelen
Jan van Kessel (1665): Vanitas Stilleben
Michael van Haven (1671): Christian 5.s salving i Slotskirken på Frederiksborg

Oplysningstiden: Borgerskabets fornuft
Ludvig Holberg (1722): Jean de France (uddrag - 1. akt, scene 1 + 2 + 3)
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJean%20de%20France%2FJean_de_France_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=start&show.CommentLabel=true

Romantikkens strømninger: universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme
Adam Oehlenschläger (1805): Morgen-Vandring
Adam Oehlenschläger (1819): Fædrelandssang (Der er et yndigt Land)
Martinus Rørbye (1829): Kirurgen Christian Fenger med hustru og datter
H. C. Andersen (1847): Skyggen
Maleri af C. W. Eckersberg (1841): Nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl

Det moderne gennembrud: at sætte problemer under debat
Henrik Pontoppidan (1885): Naadsensbrød
H. A. Brendekilde (1889): Udslidt (maleri)
Henrik Ibsen (1879): Et Dukkehjem (uddrag)


Baggrundsstof

Om barokken: https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/barokken
Om romantikken: https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/romantikken




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det Moderne Gennembrud (Værk 4)

Forløb om Det Moderne Gennembrud med fokus på naturalisme og impressionisme. Derudover er teksterne valgt ud fra de tre k'er (køn, klasse, kirke). Forløbet indeholder desuden en værklæsning af "Ved Vejen" af Herman Bang, hvor fokus har været på, at identificere den impressionistiske skrivemåde, samt at danne overblik over romanens handling. Forløbet afsluttes med en perspektiverende analyse til Helle Helle, og hvordan "Ved Vejen" stadig inspirerer til nye værker.

I forløbet har klassen både arbejdet kreativt med diverse fremlæggelser (moodboards, tegneserier, skuespil, skriveøvelser fra andre synsvinkler, sociale medier m.m) samt mere klassisk med opgavebesvarelser og efterfølgende gennemgang i klassen.

Teori:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs"
"Ved vejen – roman, kontekst, opgaver" (2012)
"Det naturalistiske drama"
"J.P Jacobsen: Fru Marie Grubbe - Interieurer fra det syttende Aarhundrede" (1989)

Uddrag:
"Et dukkehjem" Ibsen, Henrik (1879)
"Constance Ring" Skram, Amalie (1885)
"Marie Grubbe" Jacobsen, J. P (1876)
"Dette burde skrives i nutid" Helle, Helle (2011) - perspektiverende tekst

Værk - roman:
"Ved Vejen" Bang, Herman (1886)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kortfilm (Værk 5) Undervist af HML

Vi arbejder med kortfilmsanalyse og -fortolkning og repeterer filmiske virkemidler. Desuden skal vi arbejde med de nordiske nabosprog

Hovedfokus er en analyse og fortolkning af Anders Walters kortfilm "Ivalu" (2023), der blev præsenteret i et projektarbejde som afslutning på forløbet. I denne forbindelse inddrog eleverne også et uddrag fra den grafiske roman 'Ivalu'.

I arbejdet med filmene har vi arbejdet med de tre formater:
- klassisk fortællende format
- slice of life  format
- eksperimenterende format

Vi har haft fokus på filmiske virkemidler og deres effekt samt begreberne
- unity (tekstens sammenhængskraft)
- karakterer
- slutninger

og disses betydning for filmens indhold og fremstillingsformer.

Anvendt materiale:

Granild, Dorte og Mette Wolfhagen: ”SHORTS – Kortfilm i undervisningen” (2023) s. 7-22
Schulz-Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk”, afsnittet ”Filmiske virkemidler”
samt det online filmleksikon https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

Kortfilm:
”Fantasia”, Teemu Nikki, 2016 (finland)
”I follow you”, Jonathan Etxler, 2015 (sverige)
“Ikka Illa Meint”, Henry K. Norvalls, 2017 (færøerne)
”Color me”, Martin de Thurah (danmark)
“Ivalu”, Anders Walter, 2023 (værk 5)

uddrag grafisk roman: (perspektivering i oplæg)

Overgrebets fremstilling i den grafiske novelle Ivalu af Morten Dürr og Lars Horneman
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Realisme og Modernisme forløb - undervist af HML

Forløbet om realisme og modernisme foretager en række nedslag gennem litteraturhistorien frem til den moderne litteratur.

Forløbet har fokus på at kunne skelne stiltræk fra realismen og fra modernismen samt at kunne indtænke disse i tekstens samtid og vide, hvilke ydre forhold der havde indvirkning på tekstens indhold. Der har ligeledes været fokus på impressionisme, ekspressionisme og eksistentialisme i forløbet.

Teksterne læst i klassen er:

Jeppe Aakjær: Naar  Rugen skal ind (1906)
Martin Andersen Nexø (lydfiler på digterruten: https://danskedigterruter.dk/rute/martin-andersen-nexo/) punkt 3: 'Vogterdreng' fra erindringerne 'Under Åben Himmel (1935) og punkt 4 uddrag af 'Pelle Erobreren' (1906)
Johannes V. Jensen: 'Interferens' (1906)
Tom Kristensen: Henrettelsen (1922)
Karen Blixen: 'Vinger' (ca. 1915)
Per Seeberg: 'Hullet', (1962)
Vita Andersen: ' Hun ser godt ud' (1977)
Martin A Hansen 'Agerhønen' (1947)
Klaus Rifbjerg 'Det er blevet os pålagt' (1960)
Michael Strunge: 'Natmaskinen' og 'Electric-City'

Vi har tillige arbejdet med podcast serien Kanon14 til kanonforfatterne : https://www.kanon14.dk/
Podcasten har fungeret som baggrundsviden til forfatterne og teksternes virkelighed.

Teori:
pp. 7-25 i 'Realismer og modernismer' af Erik Svendsen et al. , Systime 2010-11
Litteraturens Veje
Digtere, divaer og dogmebrødre, DR Bonanza
episoderne:
1945-60 https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/65721/digtere-divaer-og-dogmebroedre-48-dansk-kultur-i-100-aar-(1945--1960)
1960-1980 https://www.dr.dk/bonanza/serie/421/digtere-divaer-og-do/25073/digtere-divaer-og-dogmebroedre-58-dansk-kultur-i-100-aar-(1960-1970)
1970-1980 https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1970_1980_436971
1980-1990 (ca. de første 10 min)

'Mit liv skal være smukt' af Felix Rothstein på LitteraturNU, 2014
https://litteraturnu.dk/mit-liv-skal-vaere-smukt-vita-andersen-tryghedsnarkomaner-hold-kaeft-og-vaer-smuk/

175 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#1

Folkeviser og folkeeventyr


Perspektiv
Litterært perspektiv


Formål:
Forløbet er en litteraturhistorisk introduktion til tidlig dansk litteratur (folkeviser og folkeeventyr) med et udblik til moderne fortolkninger. Under forløbet bliver eleverne introduceret til at arbejde med forskellige litterære metoder og hvordan man kan forstå og bruge metoderne i arbejdet med litterære tekster.


Kernestof:
Agnete og Havmanden (folkevise)
Den lille rødhætte (folkeeventyr)
Kong Lindorm (folkeeventyr)
Walt Disney’s Silly Symphony (1934): The big bad wolf (9 min.): https://www.youtube.com/watch?v=c78fBl41OLc


Baggrundsstof:

Håndbog til dansk
- om folkeeventyr: s. 74-76
- om kontraktmodellen og de episke love (tretalsloven, modsætningsloven etc.)
- om strukturalisme, kontraktmodellen og aktantmodellen s. 91-94
- om den psykoanalytiske metode og Freuds personlighedsmodel s. 95-97
- Anders Bach Hougaard: "Rødhætte blev ædt, og kongen voldtog Tornerose: Her er den barske sandhed om 5 børneklassikere" https://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/roedhaette-blev-aedt-og-kongen-voldtog-tornerose-her-er-den-barske-sand

Litteraturens veje - https://litteraturensveje.systime.dk/?id=548
- om folkeviser, trylleviser og det dybdepsykologiske
- om folkeeventyr, Kong Lindorm og Freud

Om Brdr. Grimms indsamling af folkeeventyr:
- https://denstoredanske.lex.dk/Grimms_eventyr

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer