Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karen Bangsgaard-Mogensen
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novellegenren.
Titel 2 Minimalisme - sproghandlinger og facework (værk 1)
Titel 3 Litteraturhistorisk oversigtsforløb (knagerække)
Titel 4 DHO
Titel 5 Dokumentaren (Medieværk 2)
Titel 6 Journalistik og nyhedsformidling
Titel 7 Den debatterende artikel
Titel 8 Romantik og romantisme (værk 3).
Titel 9 FF3: Bæredygtig energi (Fysik og dansk).
Titel 10 Skriftlighedsforløb - den reflekterende artikel
Titel 11 Det moderne gennembrud og naturalismen (+værk 4)
Titel 12 Eksistentialisme (+ værk 5+6)
Titel 13 Modernisme (+Værk 7)
Titel 14 Argumentation og retorik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novellegenren.

Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om novellegenren og at få et fælles udgangspunkt for tekstanalyse. Vi vil undersøge definitioner af den klassiske og den moderne novelle og tilegne os relevante analyseredskaber.

Materiale:

"Litteraturhistorien på langs og på tværs": afsnittet "Hvad er en novelle" (se dokumentet "Novellegenren").

Håndbog til dansk:
Komposition (Håndbog til dansk, s. 46-51)
Fortællerforhold (Håndbog til dansk, s. 54-60)
Fremstillingsformer (Håndbog til dansk s. 61-65)
Sprog - se fx sproglige billeder (s.122), ordklasser (s. 134), tekstens tone (s. 148), tekstens stil (s. 147).
Tid og miljø (Håndbog til dansk, s. 42-43)
Personkarakteristik (Håndbog til dansk, s. 44-45)
Tema (Håndbog til dansk, s. 67)
Genre (Håndbog til dansk, s. 79)

(Vejledning til analyse af noveller: Håndbog til dansk s. 294-295 + vores eget dokument "Analysevejledning til noveller")

Sidsel Falsig Pedersen: "Heavy Metal" (2005)
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden” (1887)
Thomas Korsgaard: "Lasagne" (2019).


Omfang: ca. 80 sider.

OBS: i alle forløb bruger vi følgende links:
https://ordnet.dk
https://www.ordbogen.com/da/  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Minimalisme - sproghandlinger og facework (værk 1)

Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om minimalisme, som den kommer til udtryk i litteraturen. Vi vil definere litterær minimalisme,  påvise minimalisme i forskellige tekster og diskutere dens virkning. Vi inddrager begreber som sproghandlinger, undertekst og facework. Samtidig bruger vi forløbet til at arbejde videre med diverse litterære analysebegreber som fx fortælleforhold, komposition osv. Vi fokuserer på Helle Helles forfatterskab (den danske 90er-minimalist).

Materiale:
"Minimalisme" (Gads leksikon)
"Minimal modernisme" (Litteraturhistorien på kryds og på tværs)
Om sproghandlinger, samtaleprincipper og facework ("Håndbog til dansk" s. 179-191))
"Om Erwin Goffmans faceteori" (dokument fra KMO)
Helle Helle: "Tirsdag nat" (2000)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Hemingway: "Kat i regnvejr" (1925)
Værklæsning: Helle Helles "Rester" (1996)

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistorisk oversigtsforløb (knagerække)

Dette forløb fungerer som optakt til DHO. Vi arbejder med litteraturhistorie. Vi undersøger, hvad litteraturhistorie er, og hvorfor vi beskæftiger os med dette i danskfaget. Vi laver følgende nedslag:

- Middelalder (folkevise: Ebbe Skammelsøn)
- Renæssancen (Michel de Montaigne: ”Essays: Om at man skal lade være med at spille syg”, 1588)
- Barokken (Kingo: ”Keed af Verden, kier ad Himmelen”, 1681)
- Oplysningstiden (Holberg: ”Kvinder og mænd” (essay), 1739)
- Romantikken (Oehlenschläger: ”Fædrelandssang”, 1819)
- Det moderne gennembrud (Billeder: bl.a. Bertha Wegmann: ”Den svenske malerinde Jeanna Bauck”, 1885,  og P. S Krøyer: "Italienske Landsby-Hattemagere", 1880)
- Modernisme og realisme (uddrag af Martin Andersen Nexøs ”Lønningsdag”, 1900, Tom Kristensens ”Middag”, 1920).  


Omfang: ca. 160 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO

Det overordnede emne for klassens DHO-forløb er Besættelsestiden. Vi undersøger besættelsestidens litteratur med særligt fokus på de illegale digte (lyrikanalyse). I forbindelse med opgaveskrivningen træner vi: Udformning af en akademisk opgave, faglig fordybelse, konstruktiv brug af vejledning, ligheder og forskelle i de to fags metoder, kritisk tilgang til brug af kilder og materiale, og udarbejdelse af en problemformulering.


Materiale i dansk:

http://www.illegalpresse.dk  (særligt http://www.illegalpresse.dk/articles/show/id/5 )

Jørgen Sørensen: Besættelsestiden i litteraturen (2004), s. 5-37
Tina Brødsgaard Andersen (Litteratursiden.dk): 1940ernes litteratur (6. nov. 13)
Morten Nielsen: ”Høstdigt”, 1944.
Antologien Der brænder en ild, 1944.
Uddrag af dokumentaren Noget om Halfdan, 2006 (herunder også om den illegale digtning og Morten Nielsen).
Larsen og Madsen: DHO – en skriveguide, 2018.

Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentaren (Medieværk 2)

Forløbet har fokus på dokumentaren som genre. Herunder arbejder vi med dokumentarfilmtyperne (den dybdeborende, observerende, deltagende, refleksive, poetiske og dramatiserede dokumentar), autenticitetsmarkører/fakta- og fiktionskoder samt analyse af levende billeder.



Materiale:



Baggrundslitteratur:

"Håndbog til dansk":
- s. 228 (om dokumentargenren overordnet - se afsnittet "Kreativ bearbejdning af virkeligheden),
s. 228-231 (dokumentarfilmtyper),
s. 231-235 (autenticitetsmarkører/faktakoder og fiktionskoder).
s. 325-337 (filmiske virkemidler, fortællertyper mm.).
s. 314-315 (Medieanalyse af dokumentarfilm).

Film:
Qs Barbershop (værk) - Emil Langballe, 2019.
Skål (skriftlig aflevering) - Cecilie Debell og Maria Tórgarð, 2021.
Ryd forsiden - Dødstrusler og deadlines - DR, 2019.

Omfang: ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Journalistik og nyhedsformidling

Vi deltager i SDUs konkurrence Mediacamp, hvortil vi producerer nyhedsartikler, reportager og portrætter.
Inden da arbejder vi med med avisprofiler, avisens hovedgenrer, vinkling af artikler, nyhedskriterierne, nyhedstrekanten, layout og sprog.
Vi inddrager desuden elevernes viden om argumentation og retorik.

Materiale:

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk":
     - Avisjournalistik: s. 198-200
     - De fem nyhedskriterier: s. 203-204
     - Layout: s. 205-206
     - Kilder: s. 207
     - Vinkling: s. 208
     - Avisens genrer: s. 208-213ø
     - Nyhedstrekanten: s. 217-218
     - Det journalistiske sprog: s. 220-222ø
     - Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende journalistik: s. 312-313.

Artikler (som eksempler på nyheds-, reportage- og portrætgenren):
Nyhedsartikel: "Ellemann stopper som formand og minister og forlader politik" (Information, 23. oktober 2023).
Reportage: "Flæskesvær og softice med bacon - Landbrugslobbyen klar til kamp" (Information, 28. oktober 2023).
Portræt: "Egne veje - Teenageren Holger Rune har med sit frygtløse og sitrende spil slået sig ind i tennissportens absolutte top" (Weekendavisen, 11. november 2022).

Artikler til sammenlignende analyse (eksempel på eksamensspørgsmål):
Martin Olsen: "Fra giraf til guf" (Ekstra Bladet 10. februar 2014)
Politiken: "Københavns Zoo har aflivet giraffen Marius" (Politiken 9. februar 2014).

Omfang: ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik og romantisme (værk 3).

Vi ser nærmere på romantikkens underperioder og læser en række centrale tekster fra perioden. Vi arbejder med universalromantik, organismetanken, panteisme, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.

Materiale:

"Romantikken" (Litteraturens Veje s. 146-154)
"1800-1870 - Romantikken" (Litteraturhistorien på langs og tværs s. 67-90)

Nyplatonisme og universalromantik (Staffeldt: nyplatonisme/dualisme og Oehlenschläger: monisme):
Staffeldt: ”Indvielsen” (1804).
Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805).

Nationalromantik:
Grundtvig: Danmarks trøst (1820)

Biedermeier:
Christian Winther: ”Flugten til Amerika” (1835)

Romantisme: H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)

Værk: Blicher: Sildig Opvaagnen (1828).

Sekundærlitteratur:
Diverse billeder mm.
Om Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714  

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 FF3: Bæredygtig energi (Fysik og dansk).

Flerfagligt forløb: Fysik og Dansk
Formål: At afprøve det at arbejde innovativt/problemløsende.
Innovation: Noget nyt eller delvist nyt, der skaber værdi for nogen.
Tema: Bæredygtig energi
Fysik: Viden om problemet
Dansk: Formidling af problemet (Podcastgenren, det retoriske pentagram, sprog, argumentation, appelformer).

Materiale:
Rangvid og Sørensen (2019): Perspektiver i dansk - "Populærvidenskabelig artikel" s. 2-4.
Systime.dk: Håndbog til dansk (2015): "Podcasts" (Afs. 5.8) - 9 sider.
Eksempel på Podcast: Third ear (2024): "Ruths hus" (afsnit 1).


Omfang: ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlighedsforløb - den reflekterende artikel

Skriftlighedforløb med særligt fokus på den reflekterende artikel.
Vi laver kreative skriveøvelser og arbejder med den personlige stemme.
Vi arbejder - i etaper - med den reflekterende artikel, bl.a. i tre skrivemoduler.
Alle skriver en reflekterende artikel.  


Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det moderne gennembrud og naturalismen (+værk 4)

Vi læser tekster fra perioden på baggrund af Brandes krav til en levende litteratur, der sætter problemer under debat.

Primære emner i arbejdet med perioden: Sociale forhold, køn, ægteskab, kvindens rolle, religion/kirke.

Fokus på de tre ismer: kritisk realisme, naturalisme og impressionisme.

Materiale:
Litteraturen på langs og på tværs: s. 91-110 (Om Det moderne gennembrud).
Litteraturens veje s. 221-223 (Om kvinderne og det moderne gennembrud).
Håndbog til dansk s. 179-189 (Om sproghandlinger, samtaleprincipper og facework)
Henrik Pontoppidan (1886): Ane-Mette (+ repetition af læsemetoder)
Amalie Skram (1885): Constance Ring (uddrag)
Herman Bang (1890) : "Irene Holm"
Værk: drama: Strindberg (1888): "Den stærkeste" (svensk + repetition af sproghandlinger og facework).

Omfang: Ca. 80 sider.

Supplerende links og dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksistentialisme (+ værk 5+6)

I forløbet arbejder vi med eksistentialisme som filosofisk og litterær retning med fokus på efterkrigstiden og nyere nordisk litteratur.

Filosofisk og teoretisk baggrund:
Søren Kierkegaard, Jean Paul Sartre og Albert Camus. Vi arbejder med begreber som frihed, valg, angst, determinisme og fremmedgørelse. Vi skal lære at skelne mellem religiøs eksistentialisme og en ateistisk eksistentialisme. 



Analysetekster: Udvalgte tekster som kan læses i et eksistentialistisk perspektiv: både ældre og nyere (herunder værklæsning af en roman).

Materiale:

Litteraturhistorien på langs og tværs:
-  s. 156-161 m (som baggrund for fokus på eksistentialisme efter 2. verdenskrig).
- s. 164n-166 (som baggrund for eksistentialisme i 60'erne)

Definition af eksistentialisme: http://opslagsvaerker.gyldendal.dk/en/OpslagsvaerkerVirtuelle/DanskLex/Litteraere_retninger_og_perioder/eksistentialisme.aspx  

Martin A Hansen: ”Paradisæbler” (1953).
Karen Blixen: ”Vinger” (1915).
Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
Værk: Roman: Doppler (2004)
Peter Adolphsen: Ved højer sluse (2000)
Teaterstykke: Stine Pilgaard: "Hvorfor laver vi ikke et band?", (2024) (værk).


Klip og tekststykker til introduktion af Kierkegaard, Sartre og Camus filosofi:

- "5 skarpe om Kierkegaard og valget": https://www.youtube.com/watch?v=vYA8NqMPoOM   
- Sartre: "Eksistens før essens" (se dokument fra KMO).
- ”PHILOSOPHY – Sartre” (School of life): https://www.youtube.com/watch?v=3bQsZxDQgzU
- Thirds Ears Podcast: om Sisyfosmyten og Camus: https://thirdear.dk/sisyfos/  


Omfang: Ca. 280 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Modernisme (+Værk 7)

Vi definerer modernisme som stilretning (overfor realisme). Vi læser tekster og arbejder med modernismebegrebet som analytisk værktøj.
Vi læser Johannes V. Jensens ”Interferens” som et eksempel på tidlig modernisme og modernitetens signaturdigt.
Inden for modernisme fokuserer vi særligt på ekspressionisme (Tom Kristensen og Broby-Johansen).
Derudover læser vi et eksempel på konfrontationsmodernisme (Klaus Rifbjerg).

Materiale:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: s. 138-151 + 161-164 (særligt afsnittene om "modernisme og realisme" og "første verdenskrig og ekspressionisme").
Johannes V. Jensen: Interferens (1906).
Tom Kristensen: Middag (1920).
Værk: Rudolf Broby-Johansen: BLOD (1922).
Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960).

Klip om Broby-Johansen og digtsamlingen BLOD: https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g

Omfang: Ca. 90 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Argumentation og retorik

Argumentation og retorik - i taler og meningsjournalistik

Vi bruger dette forløb til kort at repetere klassens viden om argumentation og retorik. Vi fokuserer særligt på taler – men også artikler (fx debatindlæg/kommentarer).

Vi fokuserer på begreber som:
Den udvidede argumentmodel (Toulmin), argumenttyper, fejltyper og argumentationskneb, appelformer, retoriske/sproglige virkemidler og det retoriske pentagram som redskab til vurdering af en tale.

Materiale:
Alex Vanopslaghs grundlovstale 2020
Tine Høegs nytårstale 2020
Artikel (kronik): Sophie Winkel: "Under studenterhuen sidder lydigheden" (Information, 25. juni 2016).

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk":
Retorik (talegenrer, Cieceros pentagram, disposition, appelformer), s. 150-155
Argumentation (Toulmin, argumenttyper, fejltyper mm), s. 157-167.
Ordvalg, s. 111
Ordklasser, s. 135-139
Sproglige billeder, s. 122
Sproglige figurer, s. 123-126
Sætningsopbygning, s. 127-129
Retorisk analyse af taler (analysemodel), s. 306-307

Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer