Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Karen Bangsgaard-Mogensen
Hold
2022 DA/k (
1k DA
,
2k DA
,
3k DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Novellegenren.
Titel 2
Minimalisme - sproghandlinger og facework (værk 1)
Titel 3
Litteraturhistorisk oversigtsforløb (knagerække)
Titel 4
DHO
Titel 5
Dokumentaren (Medieværk 2)
Titel 6
Journalistik og nyhedsformidling
Titel 7
Den debatterende artikel
Titel 8
Romantik og romantisme (værk 3).
Titel 9
FF3: Bæredygtig energi (Fysik og dansk).
Titel 10
Skriftlighedsforløb - den reflekterende artikel
Titel 11
Det moderne gennembrud og naturalismen (+værk 4)
Titel 12
Eksistentialisme (+ værk 5+6)
Titel 13
Modernisme (+Værk 7)
Titel 14
Argumentation og retorik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Novellegenren.
Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om novellegenren og at få et fælles udgangspunkt for tekstanalyse. Vi vil undersøge definitioner af den klassiske og den moderne novelle og tilegne os relevante analyseredskaber.
Materiale:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs": afsnittet "Hvad er en novelle" (se dokumentet "Novellegenren").
Håndbog til dansk:
Komposition (Håndbog til dansk, s. 46-51)
Fortællerforhold (Håndbog til dansk, s. 54-60)
Fremstillingsformer (Håndbog til dansk s. 61-65)
Sprog - se fx sproglige billeder (s.122), ordklasser (s. 134), tekstens tone (s. 148), tekstens stil (s. 147).
Tid og miljø (Håndbog til dansk, s. 42-43)
Personkarakteristik (Håndbog til dansk, s. 44-45)
Tema (Håndbog til dansk, s. 67)
Genre (Håndbog til dansk, s. 79)
(Vejledning til analyse af noveller: Håndbog til dansk s. 294-295 + vores eget dokument "Analysevejledning til noveller")
Sidsel Falsig Pedersen: "Heavy Metal" (2005)
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden” (1887)
Thomas Korsgaard: "Lasagne" (2019).
Omfang: ca. 80 sider.
OBS: i alle forløb bruger vi følgende links:
https://ordnet.dk
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Klasserumskultur - et spadestik dybere.docx
Novellegenren.docx
Fortællertyper.pdf
Klasserumskultur - endelige guideines.docx
Cases - 1.k.docx
Tekst - Heavy Metal.docx
1.k - Heavy Metal - novellegenre og fortæller.docx
Valg til klasserepræsentanter i 1k.docx
Knokkelmanden.pdf
Medbring "Håndbog til dansk".
billedsprog.doc
Knokkelmanden - arbejdsark 1.k.docx
ordnet.dk - slå svære ord op her :)
Knokkelmanden - pararbejde 1.k.docx
Om komposition.pdf
Tilmelding til forældreaften. I dette modul skal du melde, hvor mange der kommer fra dit hjem til forældreaftenen d. 6. december.
Knokkelmanden – nærlæsning.docx
Oplæg til forældreaften.docx
Billeder - To udgaver af arbejderne på landet.docx
HUSK at de sidste skal have styr på, hvor mange forældre de har med til forældreaften tirsdag d. 6/12 :) OG BEMÆRK I skal selvfølgelig selv komme på forældreaftenen - det talte vi også om i sidste modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Minimalisme - sproghandlinger og facework (værk 1)
Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om minimalisme, som den kommer til udtryk i litteraturen. Vi vil definere litterær minimalisme, påvise minimalisme i forskellige tekster og diskutere dens virkning. Vi inddrager begreber som sproghandlinger, undertekst og facework. Samtidig bruger vi forløbet til at arbejde videre med diverse litterære analysebegreber som fx fortælleforhold, komposition osv. Vi fokuserer på Helle Helles forfatterskab (den danske 90er-minimalist).
Materiale:
"Minimalisme" (Gads leksikon)
"Minimal modernisme" (Litteraturhistorien på kryds og på tværs)
Om sproghandlinger, samtaleprincipper og facework ("Håndbog til dansk" s. 179-191))
"Om Erwin Goffmans faceteori" (dokument fra KMO)
Helle Helle: "Tirsdag nat" (2000)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Hemingway: "Kat i regnvejr" (1925)
Værklæsning: Helle Helles "Rester" (1996)
Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Helle Helle - minimalismepp.pptx
Helle Helles En stol for lidt.pdf
En stol for lidt - arbejdsark.doc
Læs om minimalisme.docx
Minimalisme (fra Gads).pdf
Minimalisme (fra Litteraturhistorien på langs).pdf
Julemorgenmad tirsdag d. 20. dec.docx
Hemingway - Kat i regnvejr.pdf
Minimalistiske fotos.pdf
Ernest Hemingway - Kat i Regnvejr - spørgsmål.docx
Minimalisme-klip
Minimalisme-klip.docx
Sproghandlinger og samtale - øvelser - 1.k.docx
OBS: Medbring "Håndbog til dansk".
Facework.docx
Tirsdag nat.pdf
HUSK at medbringe "Håndbog til dansk" til modulet :)
Beskrivelse af virtuelt modul.docx
1.ks sproglige analyse af Tirsdag nat - fortsat.docx
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet.
Lasagne - teksten.pdf
Lasagne.pptx
Medbring "Rester" til modulet.
1.ks værklæsning - Rester.docx
Analyseopgave 1 - opgavebeskrivelse.docx
OBS: HUSK: sidste chance for at aflevere RESTER tilbage er i dag (man kan også aflevere den til Lone på bogdepotet, hvis man har den med tidligere).
Minlæring - hans/sin
Ingen lektie :) Vi arbejder videre med værklæsningen af "Rester" i dagens modul.
Analysevejledning til noveller.docx
Medbring "Håndbog til dansk".
Husk at lave den lektie, I har aftalt indbyrdes i jeres grupper, så I er klar til arbejde videre med jeres fremlæggelser. Husk at medbringe jeres novelle fra "Rester" og "Håndbog til dansk".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litteraturhistorisk oversigtsforløb (knagerække)
Dette forløb fungerer som optakt til DHO. Vi arbejder med litteraturhistorie. Vi undersøger, hvad litteraturhistorie er, og hvorfor vi beskæftiger os med dette i danskfaget. Vi laver følgende nedslag:
- Middelalder (folkevise: Ebbe Skammelsøn)
- Renæssancen (Michel de Montaigne: ”Essays: Om at man skal lade være med at spille syg”, 1588)
- Barokken (Kingo: ”Keed af Verden, kier ad Himmelen”, 1681)
- Oplysningstiden (Holberg: ”Kvinder og mænd” (essay), 1739)
- Romantikken (Oehlenschläger: ”Fædrelandssang”, 1819)
- Det moderne gennembrud (Billeder: bl.a. Bertha Wegmann: ”Den svenske malerinde Jeanna Bauck”, 1885, og P. S Krøyer: "Italienske Landsby-Hattemagere", 1880)
- Modernisme og realisme (uddrag af Martin Andersen Nexøs ”Lønningsdag”, 1900, Tom Kristensens ”Middag”, 1920).
Omfang: ca. 160 sider.
Indhold
Kernestof:
Renæssance – pararbejde.docx
Renæssancen.pdf
De sidste to grupper fremlægger i dag :)
Litteraturhistorie - hvad er det.pdf
Michel de Montaigne - essay.pdf
Lektie til Biblioteksbesøg
DHO - videnskabsteori og metoder - 1.k.pptx
Videnskabsteori: Videnskabelige Metoder - Sådan arbejder en forsker
DHO-kursus 2023 videnskabsteori.pdf
Padlet: Danskfaglige spørgsmål til Foghs tale
Kompendium - GF - Dansk.docx
Gruppearbejde – Foghs tale.docx
Medbring "Håndbog til dansk".
Barok – pararbejde.docx
Barokken.pdf
Kingo-Keed af Verden, kier ad Himmelen.doc
Afsnit
Oplysningstid – pararbejde.docx
Oplysningstiden.pdf
Medbring "Håndbog til dansk"
Opstart på afleveringen: Læsning/diskussion i 3-personers-grupper: (30 min).
Om oplysningstiden.docx
Holbergs Kvinder og mænd.pdf
Gloser til Kvinder og mænd.pdf
Opgavebeskrivelse - Analyseopgave.docx
Analysemodel_lyrik.docx
Kort om at skrive en indledning.docx
Om Yahya Hassan .docx
Valgprocedure for tutorer 2023 - elever.docx
Padlet: 5 skarpe om oplysningstiden
Holbergs Kvinder og mænd med understrg.pdf
Romantikken - baggrundslæsning.docx
Romantikken.docx
Det moderne gennembrud.docx
Det moderne gennembrudKMO.pptx
Spørgsmål til baggrundslæsning - DMG.docx
Billedøvelse.docx
Beskrivelse af virtuelt modul.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO
Det overordnede emne for klassens DHO-forløb er Besættelsestiden. Vi undersøger besættelsestidens litteratur med særligt fokus på de illegale digte (lyrikanalyse). I forbindelse med opgaveskrivningen træner vi: Udformning af en akademisk opgave, faglig fordybelse, konstruktiv brug af vejledning, ligheder og forskelle i de to fags metoder, kritisk tilgang til brug af kilder og materiale, og udarbejdelse af en problemformulering.
Materiale i dansk:
http://www.illegalpresse.dk
(særligt
http://www.illegalpresse.dk/articles/show/id/5
)
Jørgen Sørensen: Besættelsestiden i litteraturen (2004), s. 5-37
Tina Brødsgaard Andersen (Litteratursiden.dk): 1940ernes litteratur (6. nov. 13)
Morten Nielsen: ”Høstdigt”, 1944.
Antologien Der brænder en ild, 1944.
Uddrag af dokumentaren Noget om Halfdan, 2006 (herunder også om den illegale digtning og Morten Nielsen).
Larsen og Madsen: DHO – en skriveguide, 2018.
Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Realisme - modernisme.pptx
Besættelsestiden - 1940ernes litteratur.pdf
Modernisme og realisme.pdf
DHO 2023.ppt
Litt. under besættelsen - indledende øvelser.docx
Besættelsestiden i litteraturen.pdf
Analyse af Høstdigt af Morten Nielsen.docx
Analysemodel_lyrik.docx
Kursus DHO 2023 opgaveskrivning.pdf
DHO - problemformulering.pptx
Forslag til underemner.docx
Tema: Illegale digte | Illegal Presse
Danskkompendium_DHO.pdf
Kort om litteratursøgning i dansk.docx
Beskrivelse af modulet.docx
DHO - formidling og videnskabeligt sprog.pptx
DHO_overblik_1.k.docx
Linksamling til besÃÂ_ttelsestiden i Danmark 1940.docx
Tema: Illegale digte | Illegal Presse
LEKTIEN til idag er at medbringe et bud på en problemformulering til jeres DHO - læg den i elevfeedback INDEN modulet. Gør det så godt, som I kan - prøv som minimum at have valgt underemne og danskfaglig tekst (et eller to af de illegale digte) og hi
8:05: Antonia, Sophia & Elyas
Årsprøve i DHO .docx
Årsprøve i DHO.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentaren (Medieværk 2)
Forløbet har fokus på dokumentaren som genre. Herunder arbejder vi med dokumentarfilmtyperne (den dybdeborende, observerende, deltagende, refleksive, poetiske og dramatiserede dokumentar), autenticitetsmarkører/fakta- og fiktionskoder samt analyse af levende billeder.
Materiale:
Baggrundslitteratur:
"Håndbog til dansk":
- s. 228 (om dokumentargenren overordnet - se afsnittet "Kreativ bearbejdning af virkeligheden),
s. 228-231 (dokumentarfilmtyper),
s. 231-235 (autenticitetsmarkører/faktakoder og fiktionskoder).
s. 325-337 (filmiske virkemidler, fortællertyper mm.).
s. 314-315 (Medieanalyse af dokumentarfilm).
Film:
Qs Barbershop (værk) - Emil Langballe, 2019.
Skål (skriftlig aflevering) - Cecilie Debell og Maria Tórgarð, 2021.
Ryd forsiden - Dødstrusler og deadlines - DR, 2019.
Omfang: ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Dokumentarfilm - opgaver.docx
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet.
Fakta og fiktion i levende billeder.pptm
DRTV - TV-Guide | Se hele tv-oversigt for alle kanaler her
Analyse af klip fra tv-avisen .docx
Juletræet i Kokkedal TV Avisen 21.30 8, nov..mov
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 231-235
Medbring "Håndbog til dansk" :)
’Skál’: Dokumentarperle om færøske unge er en tryllebindende oplevelse
Intro til den analyserende artikel.pptx
Diskussionsspørgsmål - Skål.docx
Om den analyserende artikel
Opgavebeskrivelse - Kærlighed på film - dokumentaren Skål.docx
Lad billederne tale - doku-øvelse.docx
Medbring “Håndbog til dansk” :)
Medbring eventuelle spørgsmål til jeres aflevering d. 25/9 (Analyse af "Skål").
Kort om at skrive en indledning.docx
Medbring eventuelle spørgsmål til jeres aflevering d. 9/10. (Analyse af "Skål").
Q's Barbershop - gr.arb. i 2.k.docx
OBS: Medbring "Håndbog til dansk" til modulet.
Dokumentaren "Q's Barbershop"
Ryd forsiden - spørgsmål til dokumentaren.docx
Mediacamp 2023 - intro 2.k.docx
Medbring "Håndbog til dansk".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Journalistik og nyhedsformidling
Vi deltager i SDUs konkurrence Mediacamp, hvortil vi producerer nyhedsartikler, reportager og portrætter.
Inden da arbejder vi med med avisprofiler, avisens hovedgenrer, vinkling af artikler, nyhedskriterierne, nyhedstrekanten, layout og sprog.
Vi inddrager desuden elevernes viden om argumentation og retorik.
Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk":
- Avisjournalistik: s. 198-200
- De fem nyhedskriterier: s. 203-204
- Layout: s. 205-206
- Kilder: s. 207
- Vinkling: s. 208
- Avisens genrer: s. 208-213ø
- Nyhedstrekanten: s. 217-218
- Det journalistiske sprog: s. 220-222ø
- Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende journalistik: s. 312-313.
Artikler (som eksempler på nyheds-, reportage- og portrætgenren):
Nyhedsartikel: "Ellemann stopper som formand og minister og forlader politik" (Information, 23. oktober 2023).
Reportage: "Flæskesvær og softice med bacon - Landbrugslobbyen klar til kamp" (Information, 28. oktober 2023).
Portræt: "Egne veje - Teenageren Holger Rune har med sit frygtløse og sitrende spil slået sig ind i tennissportens absolutte top" (Weekendavisen, 11. november 2022).
Artikler til sammenlignende analyse (eksempel på eksamensspørgsmål):
Martin Olsen: "Fra giraf til guf" (Ekstra Bladet 10. februar 2014)
Politiken: "Københavns Zoo har aflivet giraffen Marius" (Politiken 9. februar 2014).
Omfang: ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Medbring både computer OG papir/blyant. (I skal bruge begge dele til nogle øvelser, som Niels laver med jer).
Mediacamp 2023 - intro 2.k.docx
Mediacamp: vores materiale fra SDU
Ideer - brainstorm ud fra billeder.docx
Ryd forsiden - spørgsmål til dokumentaren.docx
Medbring "Håndbog til dansk".
Guides: Mediacamp: Start
Artikel
Pressefoto 1 - politi.jpg
Pressefoto 2 - spyttemanden.jpeg
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 198-201, 220-222
Klassemøde - forslag til dagsorden.docx
Fælles feedback - analyserende artikel - Skål.pptx
Skriveøvelse - nyhedstrekant.doc
Avisprofiler.pptx
Genreoversigt.pdf
Nyhed - Ellemann stopper.pdf
Genlæs din respons på Skål-afleveringen - KMO giver lidt fælles respons i starten af modulet.
Overvej, om du vil være klasserepræsentant/suppleant (vi mangler én).
Læs følgende i "Håndbog til dansk": Nyhedstrekanten s. 217-218, Layout s. 205-206, Avisens genrer: s. 208-211 midt – og tag gode noter til dig selv
Grupper - mediacamp - 2.k.docx
Plan for resten af forløbet 2.k.docx
Reportage.pdf
Portræt - Holger Rune.pdf
Avisens genrer (forskellige slags artikler).pptx
Overvej, hvad jeres gruppe vil lave en nyhed/reportage/portræt om. Vær opmærksom på, at I skal kunne finde kilder, som I kan interviewe :)
Møder i arbejdsgrupperne:
Ind i dansk
Research, research, research - arbejd videre med emne, kilder, vinkel - I skal kunne bidrage med konkrete ideer til, hvordan I kommer videre med jeres produkt :) Tjek op på jeres logbog - der skal som minimum stå noget i feltet "Emne", "Vinkling", "N
Redaktionsmøder - dagsorden:
Læs et af de nedenstående eleveksempler. Nyhedsgrupperne læser eksemplet på en nyhed, reportagegrupperne læser reportagen og portrætgrupperne skal læse portrættet. Tag desuden et kig her: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Vinderne (Her finder I fler
Nærum Gymnasium, 2.e, Portræt.pdf
Nærum Gymnasium, 2.d, Reportage.pdf
Nærum Gymnasium, 2.e, Nyhed.pdf
Layout.pdf
Skriveøvelse_sæt krog i din læser.doc
OBS: Hvis man ikke har fået opdateret logbogen (googledocs), så er det Lektie til i dag. I burde kunne skrive noget til de fleste felter nu :)
Dansksiderne: Informationsgenrer
Indidansk (genretræk)
I arbejder i jeres grupper:
Medbring "Håndbog til dansk"
Korrektur af egne artikler:
Guides: Mediacamp: Feedback
Eksamensspørgsmål.pdf
Tekst 1.pdf
Tekst 2.pdf
Fokus, når I læser og vurderer, hvad I vil stemme på:
Husk at jeres artikler skal være uploadet senest mandag morgen (kl. 8.05 i dag) her i lectio i følgende mappe: I går ind under vores danskhold - dokumenter: "Journalistik - Mediacamp" - "2.ks produkter" - "Nyheder/reportager/portrætter".
Romantikken - Litteraturens Veje.pdf
Spørgsmål - romantikken.doc
Analysemodel - Medieanalyse af nyhedsjournalistik.pdf
Prøv kræfter med 50 spørgsmål fra journalisternes optagelsesprøve | Danmarks Medie- og Journalisthøjskole - DMJX
Program og pakkeliste Mediacamp SDU.docx
Eksempel på leder.pdf
Eksempel på analyse.pdf
Forberedelse til besøg på TV2 Fyn:
Opgavepapir Mediacamp Cup 2024.pdf
Program på selve campen.pdf
Mediacamp site
Facebook side - Mediacamp
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den debatterende artikel
Kort skriftlighedsforløb, hvor vi arbejder med den næste skriftlige genre: den debatterende artikel.
Tre skrivemoduler - ender med en skriftlig aflevering af den første debatterende artikel.
Omfang: ca. 10 timer.
Indhold
Kernestof:
Intro til debatterende artikel.pptx
Skriveproces - 2.k.docx
Om den debatterende artikel.pdf
Tekst 2.docx
Opgavebeskrivelse_Unges nyhedsforbrug.docx
Tekst 1.pdf
Hvis du ikke nåede helt i mål med din korte redegørelse for tekst 1 i sidste modul, så er det en god ide at skrive videre på den inden dagens modul - for i dagens modul går vi videre til diskussionen.
Argumentation og retorik - repeat.pptx
I modulet: Vi analyserer følgende ud fra Toulmin:
Eksempel med Zetland og Tiktok
Eksempel: Orientering - meme-ificering
Forbered følgende, så du er klar til at skrive videre:
Håndbog til dansk: Læs s. 157-159 om Toulmins argumentationsmodel og s. 154 nederst-155 om appelformer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantik og romantisme (værk 3).
Vi ser nærmere på romantikkens underperioder og læser en række centrale tekster fra perioden. Vi arbejder med universalromantik, organismetanken, panteisme, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Materiale:
"Romantikken" (Litteraturens Veje s. 146-154)
"1800-1870 - Romantikken" (Litteraturhistorien på langs og tværs s. 67-90)
Nyplatonisme og universalromantik (Staffeldt: nyplatonisme/dualisme og Oehlenschläger: monisme):
Staffeldt: ”Indvielsen” (1804).
Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805).
Nationalromantik:
Grundtvig: Danmarks trøst (1820)
Biedermeier:
Christian Winther: ”Flugten til Amerika” (1835)
Romantisme: H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)
Værk: Blicher: Sildig Opvaagnen (1828).
Sekundærlitteratur:
Diverse billeder mm.
Om Biedermeier:
https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714
Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Eksempel_Debatterende artikel_politisk korrekthed.docx
Hjemmeside om Den debatterende artikel
Opgaver til 1800-tallet på vrangen, ep. 1.docx
Spørgsmål til Indvielsen.docx
Romantikken - idealisme, nyplatonisme, dualisme og universalromantik.docx
Romantikkens faser .pptx
Indvielsen - rollelæsning:
Indvielsen.pdf
Simon Peder.docx
Spørgsmål til Simon Peder.docx
Klassemøde - forslag til dagsorden - onsdag d. 6. marts.docx
Simon Peder - rollelæsning:
Spørgsmål til Simon Peder.docx
Tegneøvelse.docx
Om nationalromantikken.docx
Program for 2.k onsdag d. 13 marts.docx
Grundtvig_Danmarks trøst.docx
Medbring "Håndbog til dansk" og hørerbøffer til modulet.
Gruppearbejde i 2.k.docx
Christian Winther - Flugten til Amerika.pdf
Kage-/snack-ordning: Andreas og Andreas.
Medbring dine noter fra det virtuelle modul d. 13/3 - vi arbejder videre med Grundtvig i "Danmarks trøst" i modulet.
Medbring "Håndbog til dansk".
Vi fortsætter med kage-/snack-ordningen: Alberte og Antonia er de næste på listen :)
Opgaver til Biedermeier.docx
Afsnit
Biedermeier.ppt
Klip om romantisme.docx
Skyggen (teksten).docx
Kage-/snack-ordning: August og Benjamin.
Beskrivelse af virtuelt modul - 2.k.docx
Romantisme - 2.k.ppt
Skyggen - gruppearbejde.docx
Om eventyr - Håndbog til dansk.pdf
1: Læs eller lyt:
2: Påbegynd opgavearket (fokus på opgave 1 og 2):
Fælles feedback - analyserende artikel eller debatterende artikel.pptx
den analyserende artikel.html
den debatterende artikel.html
Sildig Opvaagnen - teksten.pdf
Medbring hørebøffer til modulet - og medbring "Sildig Opvaagnen" i papir-udgaven, hvis du fik den udleveret i sidste modul.
Beskrivelse af virtuelt modul.docx
Sildig Opvaagnen - 2.ks opsamlingsark.docx
Sildig opvaagnen - perspektiv - 2.k.docx
Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Eksempel på en skriftlig årsprøve.pdf
Links til brug til eksamen i dansk.docx
Forberedelse til skriftlig årsprøven i dansk.docx
Vigtigt at I kommer i dag og får afrundet jeres værklæsning og får info om den skriftlige årsprøve. Tjek jeres noter fra det virtuelle modul igennem. Vi ses til vores SIDSTE danskmodul inden læseferien :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF3: Bæredygtig energi (Fysik og dansk).
Flerfagligt forløb: Fysik og Dansk
Formål: At afprøve det at arbejde innovativt/problemløsende.
Innovation: Noget nyt eller delvist nyt, der skaber værdi for nogen.
Tema: Bæredygtig energi
Fysik: Viden om problemet
Dansk: Formidling af problemet (Podcastgenren, det retoriske pentagram, sprog, argumentation, appelformer).
Materiale:
Rangvid og Sørensen (2019): Perspektiver i dansk - "Populærvidenskabelig artikel" s. 2-4.
Systime.dk
: Håndbog til dansk (2015): "Podcasts" (Afs. 5.8) - 9 sider.
Eksempel på Podcast: Third ear (2024): "Ruths hus" (afsnit 1).
Omfang: ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Ff3-intro-april 2024.pptx
Vil du være tutor i 2024.docx
Intro til Podcasts.docx
Opgavebeskrivelse til produktion af podcast og poster.docx
Podcasts til inspiration.docx
Podcast_ Fra Håndbog til dansk.docx
Begyndende arbejde med den næste aflevering til d.docx
Gratis skabelon til plakatpræsentationer | Microsoft Create
Mappe til podcast
FF3-grupper:
Huskeliste til fremlæggelsesdagen.docx
E-bog_Populær-videnskabelig-formidling.pdf
Medbring "Håndbog til dansk".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlighedsforløb - den reflekterende artikel
Skriftlighedforløb med særligt fokus på den reflekterende artikel.
Vi laver kreative skriveøvelser og arbejder med den personlige stemme.
Vi arbejder - i etaper - med den reflekterende artikel, bl.a. i tre skrivemoduler.
Alle skriver en reflekterende artikel.
Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Øvelse - allitteration.pdf
Skriv til sanserne.docx
Om den reflekterende artikel.pdf
Om den reflekterende artikel-2.pdf
KMOs intro til reflekterende artikel.pptx
Eleveksempel - reflekterende artkl.docx
Billede 1.jpg
Billede 2.jpg
Billede 7.jpg
Billede 3.jpg
Billede 4.jpg
Billede 5.jpg
Billede 6.jpg
Reflekterende artikel- Fake news.docx
Begyndende arbejde med afleveringen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud og naturalismen (+værk 4)
Vi læser tekster fra perioden på baggrund af Brandes krav til en levende litteratur, der sætter problemer under debat.
Primære emner i arbejdet med perioden: Sociale forhold, køn, ægteskab, kvindens rolle, religion/kirke.
Fokus på de tre ismer: kritisk realisme, naturalisme og impressionisme.
Materiale:
Litteraturen på langs og på tværs: s. 91-110 (Om Det moderne gennembrud).
Litteraturens veje s. 221-223 (Om kvinderne og det moderne gennembrud).
Håndbog til dansk s. 179-189 (Om sproghandlinger, samtaleprincipper og facework)
Henrik Pontoppidan (1886): Ane-Mette (+ repetition af læsemetoder)
Amalie Skram (1885): Constance Ring (uddrag)
Herman Bang (1890) : "Irene Holm"
Værk: drama: Strindberg (1888): "Den stærkeste" (svensk + repetition af sproghandlinger og facework).
Omfang: Ca. 80 sider.
Supplerende links og dokumenter.
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel- Fake news.docx
Individuelt - den reflekterende.docx
KMOs intro til reflekterende artikel.pptx
Om den reflekterende artikel.html
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 179-182, 184-189, 222-227
Overvej, om du kunne tænke dig at være klasserepræsentant - vi afholder valg i dag :)
Litteraturhistorien på langs og tværs_DMG.pdf
Gruppearbejde:
1800-tallet på vrangen.docx
Brandes-citat.doc
Pontoppidan - Ane Mette.pdf
Det moderne gennembrudKMO.pptx
Ane-Mette - metodelæsning.docx
Kvinderne og DMG.pdf
Grupper til fremlæggelser.docx
Medbring "Håndbog til dansk"
Uddrag af Amalie Skrams Constance Ring.pdf
Constance Ring - arbejdsark.docx
Irene Holm - tekst.pdf
Den sidste gruppe er klar til at fremlægge - dvs. gruppe 6 (Margrethe, Olivia, Mikkel og Oliver).
Reflekterende artikel - respons.pptx
Klip om Herman Bang.docx
Irene Holm - arbejdsspørgsmål.docx
Hammershøi - en kvindeskildring.docx
Den stærkeste_Strindberg.pdf
Skriveøvelse - impressionisme.docx
Sproghandlinger.pptx
Faceteori_Goffman.pdf
_Faceteori_øvelse.docx
SRP og dansk.pptx
Gruppearbejde - Den stærkeste - 3.k.docx
Medbring Håndbog til dansk.
Vi starter karaktersamtaler i dag - så overvej, hvad du gerne vil tale med KMO om :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksistentialisme (+ værk 5+6)
I forløbet arbejder vi med eksistentialisme som filosofisk og litterær retning med fokus på efterkrigstiden og nyere nordisk litteratur.
Filosofisk og teoretisk baggrund:
Søren Kierkegaard, Jean Paul Sartre og Albert Camus. Vi arbejder med begreber som frihed, valg, angst, determinisme og fremmedgørelse. Vi skal lære at skelne mellem religiøs eksistentialisme og en ateistisk eksistentialisme.
Analysetekster: Udvalgte tekster som kan læses i et eksistentialistisk perspektiv: både ældre og nyere (herunder værklæsning af en roman).
Materiale:
Litteraturhistorien på langs og tværs:
- s. 156-161 m (som baggrund for fokus på eksistentialisme efter 2. verdenskrig).
- s. 164n-166 (som baggrund for eksistentialisme i 60'erne)
Definition af eksistentialisme:
http://opslagsvaerker.gyldendal.dk/en/OpslagsvaerkerVirtuelle/DanskLex/Litteraere_retninger_og_perioder/eksistentialisme.aspx
Martin A Hansen: ”Paradisæbler” (1953).
Karen Blixen: ”Vinger” (1915).
Peter Seeberg: ”Hullet” (1962)
Værk: Roman: Doppler (2004)
Peter Adolphsen: Ved højer sluse (2000)
Teaterstykke: Stine Pilgaard: "Hvorfor laver vi ikke et band?", (2024) (værk).
Klip og tekststykker til introduktion af Kierkegaard, Sartre og Camus filosofi:
- "5 skarpe om Kierkegaard og valget":
https://www.youtube.com/watch?v=vYA8NqMPoOM
- Sartre: "Eksistens før essens" (se dokument fra KMO).
- ”PHILOSOPHY – Sartre” (School of life):
https://www.youtube.com/watch?v=3bQsZxDQgzU
- Thirds Ears Podcast: om Sisyfosmyten og Camus:
https://thirdear.dk/sisyfos/
Omfang: Ca. 280 sider.
Indhold
Kernestof:
Efterkrigsmodernisme og eksistentialisme, litteraturen på langs og tværs.pdf
MARTIN A. HANSEN PARADISÆBLERNE.docx
Gruppearbejde - Den stærkeste - 3.k.docx
Den stærkeste_Strindberg.pdf
Kage-/Snack-ordning: Hannah og Andreas H.
5 skarpe om Kierkegaard og valget.docx
Uddrag af Amalie Skrams Constance Ring.pdf
Paradisæblerne - arbejdsspg..docx
Kort om eksistentialisme.docx
Gruppearbejde (+ samtaler):
Lytteøvelse - Martin A Hansen .docx
Sørg for at have valgt genre og være startet på den næste danskaflevering (til d. 9/12) - medbring eventuelle spørgsmål til opgaven til modulet :)
Lytteøvelse - Blixen.docx
Ikarosmyten.docx
Vinger_Karen Blixen.docx
Beskrivelse af læsemodul.docx
Hjemmeside om opgavegenrerne
Teatertur - info.docx
Forberedelse til terminsprøve i skr. dansk.docx
Blixen: Vinger
Din lektie til i dag er at genlæse din sidste danskaflevering (den du afleverede d. 16/12) - vi bearbejder den sammen i modulet (= omlagt skriftlighed).
OBS: Medbring "Håndbog til dansk" til modulet :)
OBS: Vi bruger to moduler på en hyggelig tur i teatret :)
Sartre - eksistens før essens.pdf
Sartre - Pararbejde.docx
Links til brug til eksamen i dansk.docx
Seeberg, Hullet, arbejdsark.doc
Prosaen i 60erne (Seeberg).pdf
Hullet af Peter Seeberg.pdf
Podcast om Sisyfosmyten og Camus.docx
Camus og Sisyfos - opsamling.pptx
Sartre - Øvelser.docx
HUSK også at læse løs i Doppler - den skal jo være læst til på mandag (d. 3/2).
OBS: De af jer, der ikke var til danskmodulet i tirsdags har flere lektier: Det er vigtigt at I selv får styr på Sartres filosofi (=lektien til i tirsdags), at I selv hører podcasten om Sisyfos og Camus OG at I selv læser om prosaen i 60'erne og skri
OBS: De af jer, der ikke var til danskmodulet i tirsdags har flere lektier: Det er vigtigt, at I selv får styr på Sartres filosofi (=lektien til i tirsdags), at I selv hører podcasten om Sisyfos og Camus OG at I selv læser om prosaen i 60'erne og skr
3.k fortolkning af Seebergs Hullet.docx
Adolphsen, Peter Kompendium-3.pdf
Doppler skal være læst færdig til i dag. Vi afholder bogklub i modulet (og forbereder derefter forfatterbesøg). Husk at medbringe "Doppler" til modulet.
Doppler - gruppearbejde.docx
Eksistentialisme_Begrebstjekliste - fyld ud.docx
Doppler - fremlæggelser.docx
OBS: medbring Doppler til modulet - vi skal snart levere bogen tilbage og samler den derfor ind efter dagens modul.
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet.
Litteraturhistorien på langs s. 138-147.pdf
Skema
Beskrivelse af virtuelt modul.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernisme (+Værk 7)
Vi definerer modernisme som stilretning (overfor realisme). Vi læser tekster og arbejder med modernismebegrebet som analytisk værktøj.
Vi læser Johannes V. Jensens ”Interferens” som et eksempel på tidlig modernisme og modernitetens signaturdigt.
Inden for modernisme fokuserer vi særligt på ekspressionisme (Tom Kristensen og Broby-Johansen).
Derudover læser vi et eksempel på konfrontationsmodernisme (Klaus Rifbjerg).
Materiale:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: s. 138-151 + 161-164 (særligt afsnittene om "modernisme og realisme" og "første verdenskrig og ekspressionisme").
Johannes V. Jensen: Interferens (1906).
Tom Kristensen: Middag (1920).
Værk: Rudolf Broby-Johansen: BLOD (1922).
Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960).
Klip om Broby-Johansen og digtsamlingen BLOD:
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g
Omfang: Ca. 90 sider.
Indhold
Kernestof:
Realisme - modernisme.pptx
Gruppearbejde
Johannes V Jensen_Interferens.pdf
Arbejdsspørgsmål - Interferens.docx
Litteraturhistorien på langs s. 138-147.pdf
Doppler - fremlæggelser.docx
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet.
HVAD ER EKSPRESSIONISME.docx
Litteraturhistorien...S. 147-151.docx
Sørg for at have valgt en af de fire opgaver til den skriftlige aflevering (d. 21/3) - og at have evt. spørgsmål klar.
OBS: Medbring Håndbog til dansk - den får vi brug for i dag :)
Ekspressionisme - 3.g.pptx
Tom Kristensen_Middag.docx
Arbejdsspørgsmål - Middag.docx
Middag - fælles opslamling - 3.k.docx
Klip om Broby-Johansen og BLOD.docx
Gruppearbejde - Broby-Johansen.docx
Pararbejde - Øvelse til BLOD.docx
BLOD.pdf
Gruppearbejde - Broby-Johansen.docx
Analysemodel_lyrik.docx
Individuelt arbejde - Øvelse til BLOD.docx
I grupperne:
Rifbjerg og konfrontationsmodernisme.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Argumentation og retorik
Argumentation og retorik - i taler og meningsjournalistik
Vi bruger dette forløb til kort at repetere klassens viden om argumentation og retorik. Vi fokuserer særligt på taler – men også artikler (fx debatindlæg/kommentarer).
Vi fokuserer på begreber som:
Den udvidede argumentmodel (Toulmin), argumenttyper, fejltyper og argumentationskneb, appelformer, retoriske/sproglige virkemidler og det retoriske pentagram som redskab til vurdering af en tale.
Materiale:
Alex Vanopslaghs grundlovstale 2020
Tine Høegs nytårstale 2020
Artikel (kronik): Sophie Winkel: "Under studenterhuen sidder lydigheden" (Information, 25. juni 2016).
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk":
Retorik (talegenrer, Cieceros pentagram, disposition, appelformer), s. 150-155
Argumentation (Toulmin, argumenttyper, fejltyper mm), s. 157-167.
Ordvalg, s. 111
Ordklasser, s. 135-139
Sproglige billeder, s. 122
Sproglige figurer, s. 123-126
Sætningsopbygning, s. 127-129
Retorisk analyse af taler (analysemodel), s. 306-307
Omfang: ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Om mundtlig eksamen i dansk - læreplanen.docx
Eksamensspørgsmål - sprog.docx
Klip - Vanopslaghs tale
Medbring "Håndbog til dansk" til modulet (den skal I bruge, når I arbejder med et eksamensspørgsmål i modulet).
Rifbjerg og konfrontationsmodernisme.docx
Beskrivelse af virtuelt modul.docx
Under studenterhuen sidder lydigheden.pdf
Retorisk analyse af meningsjournalistik.pdf
Analysemodel til taler.docx
Tekst til eksamensfilm.pdf
Forberedelse til skriftlig eksamen i dansk.docx
Links til brug til eksamen i dansk.docx
Medbring også dine noter fra det virtuelle modul i tirsdags - det vender vi også lige sammen :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726029691", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726029691", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726029691" }