Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jacob Bittner
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og kropsnormer
Titel 2 Værk 1: Flugt
Titel 3 Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Titel 4 Det moderne gennembrud (DHO)
Titel 5 Værk 2: Ibsens "Et Dukkehjem"
Titel 6 At rejse: Et litterært motiv
Titel 7 Værk 3: Franz Kafkas "Forvandlingen"
Titel 8 Medieforløb: "Rejsereportage"
Titel 9 Mor-motivet i litteratur og samfund
Titel 10 FF3 - dansk: Medieformidling og podcast
Titel 11 Modernisme og realisme
Titel 12 Værk 4: Den fremmede
Titel 13 Kortfilm: Analyse af levende billeder
Titel 14 Værk 5: Blicher: "Sildig Opvaagnen"
Titel 15 Retorik i en klimatid
Titel 16 Værk 6: Nordenhofs "Det nemme og det ensomme"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og kropsnormer

Et indledende tematisk forløb med fokus på identitet, kærlighed og normer. Der er fokus på nærlæsning og genrer (digt, novelle, eventyr), herunder fakta og fiktion. Der arbejdes med dokumentarfilmen "Flugt" som værk i forbindelse med det primært litterære forløb, hvor klassen også laver en remediering af filmen. Her introduceres også til basale filmiske begreber.

Spørgsmålet "hvad kan litteratur?" (Brinkmann) og "hvorfor overhovedet et danskfag?" indleder forløbet.  
Der læses:
Bjarne Reuter: "Lille spejl på væggen der..." (1983)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Kristen Bjørnkjær: "Kærestesorg" (1976)
H.C. Andersen: "Den grimme Ælling" (1843)

Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021), dokumentar (værk)

Eleverne laver desuden korte oplæg, hvor de præsenterer forskellige bibelske og antikke myter, herunder syndefaldsmyten, Narcissos og Sisyfos.

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistorisk oversigtsforløb

Litteraturhistorisk oversigtforløb, der leder op til DHO. Fra barok til Det moderne gennembrud. Der arbejdes kort med billedanalyse med fokus på malerier.

Vi læser:

Thomas Kingo: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)

Johannes Ewald: "Kong Christjan stoed ved høien Mast" (1779)

Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)

Schack Staffeldt: "Platonisme" (1802)

Emil Aarestrup: "Angst" (1838)

Der arbejdes med danskfaglige metoder i relation til fortolking af "Den grimme Ælling".  

Der tages på ekskursion til SMK (romantikken)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne gennembrud (DHO)

Periodeforløb om Det moderne gennembrud i forbindelse med DHO med primært fokus på værket "Et dukkehjem". Der er særligt fokus på "guds død" (religionskritik), naturalisme og litteratursynet (Brandes).

Vi læser:
- Nietzsche: "Det skøre menneske"
- Georg Brandes: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de aarhundredes litteratur", 1871
- Sædelighedsfejden (Brandes vs. Elisabeth Grundtvig)

Vi ser filmatiseringen af "Lykke-Per".

Der læses Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (værk), der er det primære fokus.

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 At rejse: Et litterært motiv

Forløbet undersøger "rejsen" som motiv og som struktur for erfaringer. Det indledes med et fokus på udlængsel og afsked (Espedal) og rejsen i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv.

Dette leder til nedslag i litteraturen, der vedrører forskellige rejseformer, transportteknologier og fænomener knyttet til tid og rum i relation til flyet (Blixen) og motorcyklen (Kundera). Der perspektiveres til en række filmklip fra bl.a. road-movie-genren. Afgørende temaer er langsomhed, hastighed samt forholdet mellem krop og teknologi.

Endelig undersøger vi rejseforestillingernes brug i rejseindustrien (reklamepodcast).

Der arbejdes med tekster på tværs af genrerne romanuddrag, novelle, film, podcast samt med remediering (forholdet mellem sprogligt værk og billedligt medium).

Vi læser:
- "Øjeblikke af Guld i paradis" (reklamepodcast for rejseindustrien), 15. oktober 2017: https://radioplay.dk/podcast/ojeblikke-af-guld/lyt/3883/
- Thomas Espedal: Gå, 2006 med udblik til filmen Easy Rider
- Karen Blixen: Vinger (Den afrikanske farm), 1937 med udblik til filmatiseringen
- Milan Kundera: Langsomheden, 1994 (uddrag)
- Helle Helle: Hafni Fortæller, 2023 (uddrag)
- Om rejseforestillingens kulturhistorie (oplysningstid: utopi / romantik: følsomhed og individ / 1900-tallet: Kritik af civilisation og acceleration)

I forbindelse med forløbet læses Franz Kafkas "Forvandlingen": Det leder til en studietur til Prag, hvor byen undersøges i lyset af Kafka og vi besøger Kafka-museet. Der arbejdes derudover på at skrive en rejsereportage.

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Medieforløb: "Rejsereportage"

Forløb om medier, hvor eleverne sideløbende læser om journalistik og skriver på en rejsereportage i forbindelse med studietur til Prag.

Vi læser om reportagen som genre:
https://indidansk.dk/reportage-genretraek/
https://www.gymdansk.dk/den-klassiske-reportage.html
Eksempel på rejsereportage: https://pov.international/kafka-elskerinderne-og-foraaret-i-prag/

Vi læser om nyhedskriterierne, nyhedstrekanten og om interview:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3484#c11491

Samlet omfang: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mor-motivet i litteratur og samfund

Vi undersøger en række stemninger og følelser som angst, hygge, uhygge, sorg og vrede ved at lave nedslag i litteratur og film. Især moderskabsmotivet undersøges i forløbet.

Vi læser:
- Tove Ditlevsen: Angst 1 og Angst 2 med udblik til Kierkegaards angstbegreb (angst for intet vs. frygt for noget)
- Andrea Stief: Kortfilmen "Mor" med udblik til Freuds begreb om "det uhyggelige" og remediering til tegneserie
- Kirsten Thorup: Erindring om kærligheden med udblik til sorg
- Maja Lucas: Mor med udblik til vrede som fænomen
- Holberg om venskab og tillid

Enkeltmoduler om Folkeviser, Vølvens spådom og Jammers Minde

Ekskursion til teater: Dostojevskijs "Idioten" med udblik til Kierkegaards stadieteori

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 FF3 - dansk: Medieformidling og podcast

Medieforløb, hvor eleverne producerer formidlingspodcast med udgangspunkt i sproglige og mediemæssige overvejelser. Det er et FF3-forløb (flerfagligt), hvor dansk og fysik arbejder sammen. Fokus er på formidlingen af problemstillinger relateret til vindmøller.

Der læses om populærvidenskabelig formidling, podcastgenrer og retorik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernisme og realisme

Forløbet søger at give eleverne overblik over to spor i moderne litteratur: På den ene side den realistiske litteraturs skildring af en genkendelig verden og tendens til at fokusere på eksplicitte samfundsmæssige problemer. Og på den anden side modernismens sprogorienterede og formmæssige opgør med traditionen, hvor det moderne subjekt kommer i fokus.

Der læses en række forfattere fra læreplanen (primært det 20. århundrede), hvormed der arbejdes intensivt med litteraturanalyse og -fortolkning samt metodisk og litteraturhistorisk udblik. Forløbet er primært litterært, men sproglige og mediemæssige perspektiver inddrages.

Der perspektiveres til Det moderne gennembrud og symbolismen, som samtidig indrammes ved idéhistoriske og kulturhistoriske strømninger som det darwinistiske natursyn, Kierkegaards stadieteori og Nietzsches tanke om guds død.

Vi læser relateret til Det moderne gennembrud og symbolismen:
Friedrich Nietzsche: "Det skøre menneske" (1879)
Georg Brandes: "Indledningsforelæsningen" (1871)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Filmatisering af "Lykke-Per" (2018)
Knut Hamsun: "Det ubevidste sjæleliv" (1890)
Amalie Skram: "Professor Hieronimus" (uddrag, 1895)

Vi læser relateret til modernisme og realisme samt eksistentialisme:
Albert Camus: "Sisyfosmyten" (uddrag) i forbindelse med værklæsning af Camus' "Den fremmede".  I den forbindelse også om litterære metoder med udgangspunkt i bevidsthedshistorisk teori.

Jørgen Leth: "Det perfekte menneske" (1968), kortfilm.
Om Kierkegaards stadieteori
Om realisme og modernismer.
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Per Højholt: "Tumlingen" (1966)
Peter Seebergs "Den anatomiske tegning" (1990).
J. V. Jensen: "Fusijama" (1907)
Tom Kristensen: "Fusiyama" (1940)
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947).

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kortfilm: Analyse af levende billeder

Kortfilmsforløb, hvor eleverne i grupper analyserer og fortolker en kortfilm med udgangspunkt i primært medieanalytisk teori. Gruppernes fortolkningshypotese og analyse præsenteres ved oplæg for holdet.

Grupperne analyserer og holder oplæg om følgende kortfilm:
- Andreas Thaulow: Pistol
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/pistol
- Petros Silvestros: Mike
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/mike
- Mathilde Babo, Zoé Rossion: Celle
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/celle-364
- Pablo Lurcuen: Elefante
- Jonatan Etzler: I follow you
- Canal+: Papa

Derudover arbejdes kort med disse to kortfilm:
- Annette Riisager: 100 meter fri
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/100-meter-fri
- Dennis Petersen, Frederik Nørgaard: Kuppet
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kuppet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Retorik i en klimatid

Fokus på den yngste litteratur og samtidsretorik med perspektiv til to priviligerede temaer i nutiden: Klima og moderskab.

Vi læser:
- Maja Lucas: "Mor" (uddrag)
- Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens mindetale, som han holdt ved sin ægtefælle Lone Dybkjærs begravelse.
- Forfatteren Carsten Jensens tale ved begravelsen af Vejle Fjord. Begravelsen af Vejle Fjord blev arrangeret for at skabe politisk opmærksomhed om iltsvindet i fjorden.

Med perspektiv til:
- N.F.S Grundtvig om teknologi
- Edith Södergran: Triumf at være til
- Herman Bang: Branden

200 sider (inklusive forløb om retorik i grundforløbet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer