Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jacob Bittner
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet og kropsnormer
Et indledende tematisk forløb med fokus på identitet, kærlighed og normer. Der er fokus på nærlæsning og genrer (digt, novelle, eventyr), herunder fakta og fiktion. Der arbejdes med dokumentarfilmen "Flugt" som værk i forbindelse med det primært litterære forløb, hvor klassen også laver en remediering af filmen. Her introduceres også til basale filmiske begreber.
Spørgsmålet "hvad kan litteratur?" (Brinkmann) og "hvorfor overhovedet et danskfag?" indleder forløbet.
Der læses:
Bjarne Reuter: "Lille spejl på væggen der..." (1983)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Kristen Bjørnkjær: "Kærestesorg" (1976)
H.C. Andersen: "Den grimme Ælling" (1843)
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021), dokumentar (værk)
Eleverne laver desuden korte oplæg, hvor de præsenterer forskellige bibelske og antikke myter, herunder syndefaldsmyten, Narcissos og Sisyfos.
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værk 1: Flugt
Dokumentarfilm i forbindelse med primært litterært forløb om identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorisk oversigtsforløb
Litteraturhistorisk oversigtforløb, der leder op til DHO. Fra barok til Det moderne gennembrud. Der arbejdes kort med billedanalyse med fokus på malerier.
Vi læser:
Thomas Kingo: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)
Johannes Ewald: "Kong Christjan stoed ved høien Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
Schack Staffeldt: "Platonisme" (1802)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Der arbejdes med danskfaglige metoder i relation til fortolking af "Den grimme Ælling".
Der tages på ekskursion til SMK (romantikken)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det moderne gennembrud (DHO)
Periodeforløb om Det moderne gennembrud i forbindelse med DHO med primært fokus på værket "Et dukkehjem". Der er særligt fokus på "guds død" (religionskritik), naturalisme og litteratursynet (Brandes).
Vi læser:
- Nietzsche: "Det skøre menneske"
- Georg Brandes: "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de aarhundredes litteratur", 1871
- Sædelighedsfejden (Brandes vs. Elisabeth Grundtvig)
Vi ser filmatiseringen af "Lykke-Per".
Der læses Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (værk), der er det primære fokus.
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Værk 2: Ibsens "Et Dukkehjem"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
At rejse: Et litterært motiv
Forløbet undersøger "rejsen" som motiv og som struktur for erfaringer. Det indledes med et fokus på udlængsel og afsked (Espedal) og rejsen i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv.
Dette leder til nedslag i litteraturen, der vedrører forskellige rejseformer, transportteknologier og fænomener knyttet til tid og rum i relation til flyet (Blixen) og motorcyklen (Kundera). Der perspektiveres til en række filmklip fra bl.a. road-movie-genren. Afgørende temaer er langsomhed, hastighed samt forholdet mellem krop og teknologi.
Endelig undersøger vi rejseforestillingernes brug i rejseindustrien (reklamepodcast).
Der arbejdes med tekster på tværs af genrerne romanuddrag, novelle, film, podcast samt med remediering (forholdet mellem sprogligt værk og billedligt medium).
Vi læser:
- "Øjeblikke af Guld i paradis" (reklamepodcast for rejseindustrien), 15. oktober 2017: https://radioplay.dk/podcast/ojeblikke-af-guld/lyt/3883/
- Thomas Espedal: Gå, 2006 med udblik til filmen Easy Rider
- Karen Blixen: Vinger (Den afrikanske farm), 1937 med udblik til filmatiseringen
- Milan Kundera: Langsomheden, 1994 (uddrag)
- Helle Helle: Hafni Fortæller, 2023 (uddrag)
- Om rejseforestillingens kulturhistorie (oplysningstid: utopi / romantik: følsomhed og individ / 1900-tallet: Kritik af civilisation og acceleration)
I forbindelse med forløbet læses Franz Kafkas "Forvandlingen": Det leder til en studietur til Prag, hvor byen undersøges i lyset af Kafka og vi besøger Kafka-museet. Der arbejdes derudover på at skrive en rejsereportage.
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værk 3: Franz Kafkas "Forvandlingen"
Værklæsning af Kafkas novelle "Forvandlingen" med udgangspunkt i det primært litterære rejseforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mor-motivet i litteratur og samfund
Vi undersøger en række stemninger og følelser som angst, hygge, uhygge, sorg og vrede ved at lave nedslag i litteratur og film. Især moderskabsmotivet undersøges i forløbet.
Vi læser:
- Tove Ditlevsen: Angst 1 og Angst 2 med udblik til Kierkegaards angstbegreb (angst for intet vs. frygt for noget)
- Andrea Stief: Kortfilmen "Mor" med udblik til Freuds begreb om "det uhyggelige" og remediering til tegneserie
- Kirsten Thorup: Erindring om kærligheden med udblik til sorg
- Maja Lucas: Mor med udblik til vrede som fænomen
- Holberg om venskab og tillid
Enkeltmoduler om Folkeviser, Vølvens spådom og Jammers Minde
Ekskursion til teater: Dostojevskijs "Idioten" med udblik til Kierkegaards stadieteori
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FF3 - dansk: Medieformidling og podcast
Medieforløb, hvor eleverne producerer formidlingspodcast med udgangspunkt i sproglige og mediemæssige overvejelser. Det er et FF3-forløb (flerfagligt), hvor dansk og fysik arbejder sammen. Fokus er på formidlingen af problemstillinger relateret til vindmøller.
Der læses om populærvidenskabelig formidling, podcastgenrer og retorik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modernisme og realisme
Forløbet søger at give eleverne overblik over to spor i moderne litteratur: På den ene side den realistiske litteraturs skildring af en genkendelig verden og tendens til at fokusere på eksplicitte samfundsmæssige problemer. Og på den anden side modernismens sprogorienterede og formmæssige opgør med traditionen, hvor det moderne subjekt kommer i fokus.
Der læses en række forfattere fra læreplanen (primært det 20. århundrede), hvormed der arbejdes intensivt med litteraturanalyse og -fortolkning samt metodisk og litteraturhistorisk udblik. Forløbet er primært litterært, men sproglige og mediemæssige perspektiver inddrages.
Der perspektiveres til Det moderne gennembrud og symbolismen, som samtidig indrammes ved idéhistoriske og kulturhistoriske strømninger som det darwinistiske natursyn, Kierkegaards stadieteori og Nietzsches tanke om guds død.
Vi læser relateret til Det moderne gennembrud og symbolismen:
Friedrich Nietzsche: "Det skøre menneske" (1879)
Georg Brandes: "Indledningsforelæsningen" (1871)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Filmatisering af "Lykke-Per" (2018)
Knut Hamsun: "Det ubevidste sjæleliv" (1890)
Amalie Skram: "Professor Hieronimus" (uddrag, 1895)
Vi læser relateret til modernisme og realisme samt eksistentialisme:
Albert Camus: "Sisyfosmyten" (uddrag) i forbindelse med værklæsning af Camus' "Den fremmede". I den forbindelse også om litterære metoder med udgangspunkt i bevidsthedshistorisk teori.
Jørgen Leth: "Det perfekte menneske" (1968), kortfilm.
Om Kierkegaards stadieteori
Om realisme og modernismer.
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Per Højholt: "Tumlingen" (1966)
Peter Seebergs "Den anatomiske tegning" (1990).
J. V. Jensen: "Fusijama" (1907)
Tom Kristensen: "Fusiyama" (1940)
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947).
200 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Værk 4: Den fremmede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Retorik i en klimatid
Fokus på den yngste litteratur og samtidsretorik med perspektiv til to priviligerede temaer i nutiden: Klima og moderskab.
Vi læser:
- Maja Lucas: "Mor" (uddrag)
- Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens mindetale, som han holdt ved sin ægtefælle Lone Dybkjærs begravelse.
- Forfatteren Carsten Jensens tale ved begravelsen af Vejle Fjord. Begravelsen af Vejle Fjord blev arrangeret for at skabe politisk opmærksomhed om iltsvindet i fjorden.
Med perspektiv til:
- N.F.S Grundtvig om teknologi
- Edith Södergran: Triumf at være til
- Herman Bang: Branden
200 sider (inklusive forløb om retorik i grundforløbet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726031799",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726031799",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726031799"
}