Holdet 2022 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Susanne Birgitte Leschly
Hold 2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novelleforløb
Titel 2 Knagerækken - litteraturhistorisk oversigtsforløb
Titel 3 DHO: 1970'erne
Titel 4 Fortællingens kunst i Island
Titel 5 Dekameron
Titel 6 Dualisme og dobbeltgængermotiv i romantikken
Titel 7 FF3 med fysik - FREMTIDENS ENERGIFORSYNING
Titel 8 Kort- og dokumentarfilm
Titel 9 Materiale til årsprøve
Titel 10 Kort skriftlighedsforløb
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Terminsprøve
Titel 13 Diskursanalyse
Titel 14 Identitet og mangfoldighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novelleforløb

Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om novellegenren og at få et fælles udgangspunkt for tekstanalyse. Vi vil undersøge definitioner af den klassiske og den moderne novelle og tilegne os relevante analyseredskaber.

Materiale:

"Litteraturhistorien på langs og på tværs": afsnittet "Hvad er en novelle" (se dokumentet "Novellegenren").

Håndbog til dansk:
Komposition (Håndbog til dansk, s. 46-51)
Fortællerforhold (Håndbog til dansk, s. 54-60)
Fremstillingsformer (Håndbog til dansk s. 61-65)
Sprog - se fx sproglige billeder (s.122), ordklasser (s. 134), tekstens tone (s. 148), tekstens stil (s. 147).
Tid og miljø (Håndbog til dansk, s. 42-43)
Personkarakteristik (Håndbog til dansk, s. 44-45)
Tema (Håndbog til dansk, s. 67)
Genre (Håndbog til dansk, s. 79)

Vejledning til analyse af noveller: Håndbog til dansk s. 294-295

Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden”
Naja Marie Aidt: ”Myggestik”
Helle Helle: ”En stol for lidt”
Katrine Marie Guldager: "København" - 1.værk

Vi gør i undervisningen i alle forløb brug af:
https://ordnet.dk
https://ordbogen.com

Omfang: Ca. 180 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Knagerækken - litteraturhistorisk oversigtsforløb


Forløbsbeskrivelse:
Et litteraturhistorisk oversigtsforløb. Forløbet skal give eleverne en forståelse for hovedtrækkene i den litterære og samfundsmæssige udvikling. (Fra middelalder til det folkelige gennembrud) - en ”knagerække”, som de siden hen kan hænge deres periodehistoriske viden op på.

Tekster:
Njals Saga (uddrag)(1200-tallet) - SAGATID
Ebbe Skammelsøn (Folkevise) - MIDDELALDER
Kingo: "Ked af verden, kier ad Himmelen.." (1681) - BAROK
Holberg: "Jeppe paa Bjerget" (uddrag) (1722) - OPLYSNINGSTID
Adam Oehlenschläger: "« Morgen-Vandring" (1805) - ROMANTIK
Martin Andersen Nexø: "Murerne " (1900) - FOLKELIGT GENNEMBRUD

Omfang: 120 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: 1970'erne

Vi arbejder med 1970'erne som emne i det tværfaglige DHO forløb, hvor vi i dansk fokuserer på
- tekstlæsning i en historisk sammenhæng - forståelse af en periode
̶ faglig formidling
̶ danskfagets identitet og metode.

Der læses materiale om hhv. danskfaglige og historiefaglige metoder samt akademisk opgaveskrivning.
Undervisning leder frem til , at eleverne selv søger materiale og kommer med forslag til en problemformulering, som lærerne færdiggør. Herefter arbejder grupperne i projektrum med udarbejdelse af opgaven, der forsvares mundtligt ved årsprøve.
Vi er på ekskursion til fristaden Christiania.

Vores grundbog er "Stemmer i 70'erne" af Wagner, Sæhl og Darger, Dansklærerforeningens forlag (2022).
I klassen analyserer vi flg. tekster:

Tove Ditlevsen: Af: "Gift" ((1971) - biografisk læsning
Inger Christensen: "I maj syrenerne blomstre, de skal" ((1969) - nykritisk og økokritisk læsning (systemdigtning)
Kirsten Thorup: Af: "Baby" ((1973) - nykritisk læsning
Vita Andersen: "Hun ser godt ud" (1977) - nykritisk og biografisk læsning (knækprosa)
Thomas Vinterberg: "Kollektivet", spillefilm
Peter Øvig: Den 4.juli åbnede danmarkshistoriens største eksperiment - kaldet Thylejren, kronik - fokus på argumentation (påstand, belæg, hjemmel, topos)
Klip fra https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-70erne_63520 - ungdomslivet - fritidsliv

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fortællingens kunst i Island

I forbindelse med studietur til Island (bt og eng) arbejder vi med såvel fiktivt som ikke fiktivt materiale fra Island.
At få viden om relationen mellem Island og DK
At analysere, hvordan forskellige tekster og genrer behandler forholdet mellem tradition (natur, religion, historie og kultur) og modernitet i Island
At søge svar på, hvordan det opleves at vokse op i Island i en globaliseret tid
At benytte undersøgende fortolkningmodel (Wagner, Sæhl og Darger)
At formidle analysemæssige pointer på en interessant og præcis måde (formidlingsbevidsthed og fagsprog) i forb. med værklæsning
At stifte bekendskab med nordisk magisk realisme
At arbejde systematisk med læsning af et selvvalg litterært værk fra Island og formidle dette arbejde på en måde til klassekammerater, der er egnet til at interessere og oplyse. - 2. værk

Materiale:
https://litteratursiden.dk/artikler/saga-landets-naturlige-rigdomme-og-forbandelser'
"Ravnkel Frøjsgodes saga" (ca.1100) - uddrag
"Dyret"/"Lamb" (2021) - spillefilm af Vladimir Jóhansson

Uddrag af flg.:
Sjón: Skygge-Baldur (2005)
Frida Isberg: Kløe (2020)
Einar Már Gudmundsson: Universets engle (2001)
Jon Kalman Stefánsson: "Dit fravær er mørke" (2022) + Dødens playliste - Spotify
Hallgrimir Helgason: "Tres kilo solskin" (2018)

Omfamg: ca. 200 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dekameron

Vi  læser novellen "Falken" og ser derefter en moderne fortolkning af Boccaccios værk fra 1471 på Teatret Republique. Vi læser undervisningsmateriale fra teatret samt laver opslag om værket og perioden i Litteraturens veje.
renæssance
remediering

Omfang: 20 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dualisme og dobbeltgængermotiv i romantikken

Mål:
- At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kompetencer:
- At kunne analysere romantiske tekster med fokus på form og indhold.
- At kunne anvende autoritative læsninger af kanoniske tekster på en reflekteret måde
- At øge den sproglige opmærksomhed ved nærlæsninger
- At kunne redegøre for romantikken og dens understrømninger
- At se tidens strømninger som udslag af de historiske begivenheder
- At kunne se tendenser fra tiden som genfindes i det moderne samfund..
- At kunne forstå romantismebegrebet med særlig fokus på splittelse, fremmedgørelse og det interessante, den undertrykte seksualitet og det psykologiske menneske.
- At kunne analysere en kompliceret tekst med fokus på det interessante i forhold til kvinden og mandens seksualitet, og den interessante psykologiske profil som forfatteren skaber ved at lade fortælleren være upålidelig og derved fortælle sin egen profil ubevidst.

Nøgleord: universalromantik, naturfilosofi, nationalromantik, idealisme, organismetanke, platonisme, dualisme, det uhyggelige (das Unheimliche)

Materiale:
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1803)
Mary Shelley: Af: "Frankenstein" (1816)
B.S. Ingemann: "Glasskabet" (1815)
H.C.Andersen: "Skyggen" (1847) - VÆRK 3
Bram Stoker: AF: "Dracula" (1897)

Supplerende stof:
1800-tallet på vrangen, episode 1 - Guld, hor og romantik, DR 2
Hans Christian Ørsted: "Det Aandelige i Naturen" (1850)

Omfang: 35 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kort- og dokumentarfilm

Vi fokuserer på analyse og fortolkning af kortfilm, idet vi sondrer mellem tre genrer:
- den klassisk fortællende kortfilm
- slice of life fortællingen
- den eksperimenterende
Vi inddrager teori om dramaturgi, karakterfremstilling, filmiske virkemidler, , som vi anvender i analyserne af kortfilmene.
Der er desuden fokus på at træne næranalyse.
Forløbet har desuden en mundtligt fokus, idet analyserne skal fremlægges i matrix, så alle træner den mundtlige fremstilling.
Vi ser og analyserer Emil Langballes dokumentarfilm "Qs barbershop" - VÆRK 4 med fokus på genre, fakta og fiktionskoder samt tema.

Omfang: 13 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Materiale til årsprøve

e angivet
Forløbsbeskrivelse: Fysiske grundbøger, der medbringes til prøven:

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - dækker litteratur, sprog og medier

Fibiger og Lütken m.fl.: Litteraturens veje (1999) – fint leksikonafsnit bagi

Gå ind i danskmappen - undermappen Skriftlighed og download de relevante dokumenter til din egen computer.
Link, du må tilgå under prøven:

https://ordnet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/

Links, der kan konsulteres og evt. downloades lokalt på din egen computer INDEN årsprøven:

Ordbøger:
Gyldendals ordbøger – offline-version

Litteratur, sprog og medier - godt supplement til Håndbog i dansk
https://www.gymdansk.dk/

Sproget.dk -  Dansk Sprognævns indgang til det danske sprog. Her finder du mange selvrettende øvelser, letforståelige grammatiske forklaringer og instruktive videoer. Se også inspirationssiden grammatik og sprogrigtighed på EMU.

Mangler du kommaøvelser, kan Sprognævnets kommaøvelser anbefales. Programmet husker, hvor langt eleven nåede, så du kan tage øvelserne ad flere omgange. Det kræver blot, at du går på med samme enhed hver gang.

Typiske problemer:
https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/typiske-problemer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kort skriftlighedsforløb

Vi arbejder med en argumenterende tekst. Fokus på klar struktur, argumentation med eksempler samt tydelig stemme.

Omfang: 8 normalsier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

Formål:
At kunne analysere og perspektivere linjer i det 19. og 20. århundredes litteratur
At kunne identificere og diskutere realistiske og modernistiske træk i det 19. og 20. århundredes kunst
At opnå viden om modernismer som ekspressionisme og konfrontationsmodernisme
At kunne skelne mellem tekst-intern læsning og perspektiverende læsning
At benytte undersøgende litteraturlæsning som metode

Indhold:
realisme, impressionisme, naturalisme, modernisme, ekspressionisme, socialrealisme, kristen eksistentialisme, kollektiv, metaforik, civilisationskritik, samfundskritik


Materiale:
Amalie Skram: "Professor Hieronimus" (1895)
Mathilda Malling: "Pyrrhussejre" (1886)
Herman Bang: "Foran alteret" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
Martin Andersen Nexø: "Murene" (1918)
Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922)
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Karen Blixen: "Det ubeskrevne blad" (1957)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)



https://hirschsprung.dk/

Sekundærlitteratur
Indledning til antologien "Damer der vil" af Sara Alfort og Birgitte Darger, Systime, 2024, s- 9-20
Digtere, divaer og dogmebrødre om 20erne (DR2  dokumentar)
Uddrag fra Auring og Svendsen: Realismer og modernismer, s. 7-32
Uddrag fra Kjær Hansen, Kennebo og Bertelsen: Litteraturhistorien på langs, s. 138-147

Omfang:  ca. 150 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Terminsprøve

Der er adgang til flg. sider:
https://ordbogen.com
https://ordnet.dk/

MEN under prøven har du IKKe adgang til:

forfatterweb.dk
litteratursiden.dk
sproget.dk
https://www.gymdansk.dk/om.html

hvorfor relevant materiale fra disse sider skal downloades og gemmes lokalt på din computer INDEN prøven.
Husk endelig også at medtage fysiske hjælpemidler som Håndbog i dansk og Litteraturhåndbogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Diskursanalyse

Diskursanalyse

Faglige mål:
Forløbet er primært sprogligt.

Du skal vide hvad socialkonstruktivismen (vs. essentialismen) er. (Videnskabsteori)
Du skal kunne anvende diskursanalytiske redskaber (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegner m.fl) (Metode) -
Du skal kende til Judith Butlers teori om hate speech. (Teori)
Du skal opnå en bevidsthed om, at sprog er virkelighedskonstituerende og en opmærksomhed på de (magt)strukturer, som vi har internaliseret, fordi de er indlejret i sproget. (Almen dannelse)


Materiale: evt.
Grundbog:
https://den-sproglige-virkelighed.praxis.dk/64
Grundbog: Ditte Campion: "Blik for køn", Dansklærerforeningens Forlag 2016, Vi vil arbejde med følgende sider: s. 9-22 + 43-73
Supplerende materiale: lærer- og elevvalgte tekster, medieklip, reklamer, ord fra hverdagssproget

Omfang: ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Identitet og mangfoldighed

Temaet belyses gennem læsning af Elias Sadeqs digtsamling: "Djinn" fra 2024.
Det forudgående kendskab til lyrikgenre og lyrikanalyse danner forudsætning for den undersøgende og selvstændige behandling af stoffet.
Mangfoldigheden i teksterne undersøges ud fra flere mulige identitetsperspektiver:
etnicitet, seksualitet, køn, [handicap], klasse mm.


Faglige mål:
At du kan analysere moderne lyrik (sammenhæng mellem form og indhold)
At du kan fortolke komplekse tematikker i digtform
At du på baggrund af individuel refleksion kan indgå i faglig dialog med nysgerrighed og undren
Omfang: 130 normalsider

Form:
Vi læser digtene på papir - ingen skærme åbne.
Højtlæsning.
Individuel refleksionstid (ca. 5 minutter).
Dialog (ca. 15 minutter).
Kort pause.
Litterære iagttagelser (25 minutter).
Opsamling og fortolkning (15 minutter).
Kort afrunding.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer