Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Susanne Birgitte Leschly
|
Hold
|
2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Novelleforløb
Formålet med forløbet er en tilegnelse af viden om novellegenren og at få et fælles udgangspunkt for tekstanalyse. Vi vil undersøge definitioner af den klassiske og den moderne novelle og tilegne os relevante analyseredskaber.
Materiale:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs": afsnittet "Hvad er en novelle" (se dokumentet "Novellegenren").
Håndbog til dansk:
Komposition (Håndbog til dansk, s. 46-51)
Fortællerforhold (Håndbog til dansk, s. 54-60)
Fremstillingsformer (Håndbog til dansk s. 61-65)
Sprog - se fx sproglige billeder (s.122), ordklasser (s. 134), tekstens tone (s. 148), tekstens stil (s. 147).
Tid og miljø (Håndbog til dansk, s. 42-43)
Personkarakteristik (Håndbog til dansk, s. 44-45)
Tema (Håndbog til dansk, s. 67)
Genre (Håndbog til dansk, s. 79)
Vejledning til analyse af noveller: Håndbog til dansk s. 294-295
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden”
Naja Marie Aidt: ”Myggestik”
Helle Helle: ”En stol for lidt”
Katrine Marie Guldager: "København" - 1.værk
Vi gør i undervisningen i alle forløb brug af:
https://ordnet.dk
https://ordbogen.com
Omfang: Ca. 180 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til 1w dansk. Vi bruger modulet på at samle op på, hvad I har med i posen fra GF samt rette blikket mod, hvad og hvordan vi vil arbejde med dansk i den nærmeste fremtid. En lille skriveøvelse skal vi også nå.
-
Udlevering af bøger.
-
Opsamling på ekskursion, udlevering af bøger, dansk i nærmeste fremtid
-
Dan Turèll - Video.kk.dk
-
Novellegenren .docx
-
Novellegenren .pdf
-
Knokkelmanden.pdf
-
Medbring Håndbog i dansk til modulet. Læs i Håndbog i dansk s. 54-60 om fortællertyper.
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 54-60, 179-188
-
Opsamling på gruppearbejde vedr. "Knokkelmanden" (1887)
-
Knokkelmanden - arbejdsark 1.w.docx
-
Læs de første 6 sider (s. 429-434) af Naja Marie Aidts novelle: Myggestik.pdf
-
Læg undervejs mærke til:
-
Læs resten af "Myggestik" nu med fokus på det område, de spørgsmål, som din gruppe skal besvare og præsentere.
-
Vandrebog
-
Vær klar til at fremlægge jeres analyse af
-
Vi påbegynder arbejdet med næste skriftlige opgave: Interview
-
Som forberedelse skal du lægge dig godt til rette på sofaen eller gå en tur i snevejret, mens du lytter til denne podcast (ca. 22 min.), hvor Jes Stein Petersen læser sit interview med den norske forfatter Per Petterson op. Vi skal se, om vi kan af
-
Samme lektie som i torsdags, hvor jeg var syg.
-
Medbring "Håndbog i dansk" til modulet.
-
Læs i Håndbog i dansk om sproghandlinger og høfligheds- og samarbejdsprincipper.
-
Afsnit
-
Vi påbegynder arbejdet med 1.værk:
-
Arbejdsspørgsmål til Guldagers Nørreport 1w 2023.doc
-
Husk at medbringe novellesamlingen samt Håndbog i dansk.
-
Genlæs den novelle, du og din gruppe skal give respons på, og øv din egen præsentation igennem, så du undgår at læse op. Hav helt styr på tekstdokumentationen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Knagerækken - litteraturhistorisk oversigtsforløb
Forløbsbeskrivelse:
Et litteraturhistorisk oversigtsforløb. Forløbet skal give eleverne en forståelse for hovedtrækkene i den litterære og samfundsmæssige udvikling. (Fra middelalder til det folkelige gennembrud) - en ”knagerække”, som de siden hen kan hænge deres periodehistoriske viden op på.
Tekster:
Njals Saga (uddrag)(1200-tallet) - SAGATID
Ebbe Skammelsøn (Folkevise) - MIDDELALDER
Kingo: "Ked af verden, kier ad Himmelen.." (1681) - BAROK
Holberg: "Jeppe paa Bjerget" (uddrag) (1722) - OPLYSNINGSTID
Adam Oehlenschläger: "« Morgen-Vandring" (1805) - ROMANTIK
Martin Andersen Nexø: "Murerne " (1900) - FOLKELIGT GENNEMBRUD
Omfang: 120 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO: 1970'erne
Vi arbejder med 1970'erne som emne i det tværfaglige DHO forløb, hvor vi i dansk fokuserer på
- tekstlæsning i en historisk sammenhæng - forståelse af en periode
̶ faglig formidling
̶ danskfagets identitet og metode.
Der læses materiale om hhv. danskfaglige og historiefaglige metoder samt akademisk opgaveskrivning.
Undervisning leder frem til , at eleverne selv søger materiale og kommer med forslag til en problemformulering, som lærerne færdiggør. Herefter arbejder grupperne i projektrum med udarbejdelse af opgaven, der forsvares mundtligt ved årsprøve.
Vi er på ekskursion til fristaden Christiania.
Vores grundbog er "Stemmer i 70'erne" af Wagner, Sæhl og Darger, Dansklærerforeningens forlag (2022).
I klassen analyserer vi flg. tekster:
Tove Ditlevsen: Af: "Gift" ((1971) - biografisk læsning
Inger Christensen: "I maj syrenerne blomstre, de skal" ((1969) - nykritisk og økokritisk læsning (systemdigtning)
Kirsten Thorup: Af: "Baby" ((1973) - nykritisk læsning
Vita Andersen: "Hun ser godt ud" (1977) - nykritisk og biografisk læsning (knækprosa)
Thomas Vinterberg: "Kollektivet", spillefilm
Peter Øvig: Den 4.juli åbnede danmarkshistoriens største eksperiment - kaldet Thylejren, kronik - fokus på argumentation (påstand, belæg, hjemmel, topos)
Klip fra https://www.dr.dk/drtv/se/mig-og-70erne_63520 - ungdomslivet - fritidsliv
Omfang: ca. 150 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fortællingens kunst i Island
I forbindelse med studietur til Island (bt og eng) arbejder vi med såvel fiktivt som ikke fiktivt materiale fra Island.
At få viden om relationen mellem Island og DK
At analysere, hvordan forskellige tekster og genrer behandler forholdet mellem tradition (natur, religion, historie og kultur) og modernitet i Island
At søge svar på, hvordan det opleves at vokse op i Island i en globaliseret tid
At benytte undersøgende fortolkningmodel (Wagner, Sæhl og Darger)
At formidle analysemæssige pointer på en interessant og præcis måde (formidlingsbevidsthed og fagsprog) i forb. med værklæsning
At stifte bekendskab med nordisk magisk realisme
At arbejde systematisk med læsning af et selvvalg litterært værk fra Island og formidle dette arbejde på en måde til klassekammerater, der er egnet til at interessere og oplyse. - 2. værk
Materiale:
https://litteratursiden.dk/artikler/saga-landets-naturlige-rigdomme-og-forbandelser'
"Ravnkel Frøjsgodes saga" (ca.1100) - uddrag
"Dyret"/"Lamb" (2021) - spillefilm af Vladimir Jóhansson
Uddrag af flg.:
Sjón: Skygge-Baldur (2005)
Frida Isberg: Kløe (2020)
Einar Már Gudmundsson: Universets engle (2001)
Jon Kalman Stefánsson: "Dit fravær er mørke" (2022) + Dødens playliste - Spotify
Hallgrimir Helgason: "Tres kilo solskin" (2018)
Omfamg: ca. 200 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dekameron
Vi læser novellen "Falken" og ser derefter en moderne fortolkning af Boccaccios værk fra 1471 på Teatret Republique. Vi læser undervisningsmateriale fra teatret samt laver opslag om værket og perioden i Litteraturens veje.
renæssance
remediering
Omfang: 20 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dualisme og dobbeltgængermotiv i romantikken
Mål:
- At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kompetencer:
- At kunne analysere romantiske tekster med fokus på form og indhold.
- At kunne anvende autoritative læsninger af kanoniske tekster på en reflekteret måde
- At øge den sproglige opmærksomhed ved nærlæsninger
- At kunne redegøre for romantikken og dens understrømninger
- At se tidens strømninger som udslag af de historiske begivenheder
- At kunne se tendenser fra tiden som genfindes i det moderne samfund..
- At kunne forstå romantismebegrebet med særlig fokus på splittelse, fremmedgørelse og det interessante, den undertrykte seksualitet og det psykologiske menneske.
- At kunne analysere en kompliceret tekst med fokus på det interessante i forhold til kvinden og mandens seksualitet, og den interessante psykologiske profil som forfatteren skaber ved at lade fortælleren være upålidelig og derved fortælle sin egen profil ubevidst.
Nøgleord: universalromantik, naturfilosofi, nationalromantik, idealisme, organismetanke, platonisme, dualisme, det uhyggelige (das Unheimliche)
Materiale:
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1803)
Mary Shelley: Af: "Frankenstein" (1816)
B.S. Ingemann: "Glasskabet" (1815)
H.C.Andersen: "Skyggen" (1847) - VÆRK 3
Bram Stoker: AF: "Dracula" (1897)
Supplerende stof:
1800-tallet på vrangen, episode 1 - Guld, hor og romantik, DR 2
Hans Christian Ørsted: "Det Aandelige i Naturen" (1850)
Omfang: 35 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kort- og dokumentarfilm
Vi fokuserer på analyse og fortolkning af kortfilm, idet vi sondrer mellem tre genrer:
- den klassisk fortællende kortfilm
- slice of life fortællingen
- den eksperimenterende
Vi inddrager teori om dramaturgi, karakterfremstilling, filmiske virkemidler, , som vi anvender i analyserne af kortfilmene.
Der er desuden fokus på at træne næranalyse.
Forløbet har desuden en mundtligt fokus, idet analyserne skal fremlægges i matrix, så alle træner den mundtlige fremstilling.
Vi ser og analyserer Emil Langballes dokumentarfilm "Qs barbershop" - VÆRK 4 med fokus på genre, fakta og fiktionskoder samt tema.
Omfang: 13 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Materiale til årsprøve
e angivet
Forløbsbeskrivelse: Fysiske grundbøger, der medbringes til prøven:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - dækker litteratur, sprog og medier
Fibiger og Lütken m.fl.: Litteraturens veje (1999) – fint leksikonafsnit bagi
Gå ind i danskmappen - undermappen Skriftlighed og download de relevante dokumenter til din egen computer.
Link, du må tilgå under prøven:
https://ordnet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
Links, der kan konsulteres og evt. downloades lokalt på din egen computer INDEN årsprøven:
Ordbøger:
Gyldendals ordbøger – offline-version
Litteratur, sprog og medier - godt supplement til Håndbog i dansk
https://www.gymdansk.dk/
Sproget.dk - Dansk Sprognævns indgang til det danske sprog. Her finder du mange selvrettende øvelser, letforståelige grammatiske forklaringer og instruktive videoer. Se også inspirationssiden grammatik og sprogrigtighed på EMU.
Mangler du kommaøvelser, kan Sprognævnets kommaøvelser anbefales. Programmet husker, hvor langt eleven nåede, så du kan tage øvelserne ad flere omgange. Det kræver blot, at du går på med samme enhed hver gang.
Typiske problemer:
https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/typiske-problemer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kort skriftlighedsforløb
Vi arbejder med en argumenterende tekst. Fokus på klar struktur, argumentation med eksempler samt tydelig stemme.
Omfang: 8 normalsier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Realisme og modernisme
Formål:
At kunne analysere og perspektivere linjer i det 19. og 20. århundredes litteratur
At kunne identificere og diskutere realistiske og modernistiske træk i det 19. og 20. århundredes kunst
At opnå viden om modernismer som ekspressionisme og konfrontationsmodernisme
At kunne skelne mellem tekst-intern læsning og perspektiverende læsning
At benytte undersøgende litteraturlæsning som metode
Indhold:
realisme, impressionisme, naturalisme, modernisme, ekspressionisme, socialrealisme, kristen eksistentialisme, kollektiv, metaforik, civilisationskritik, samfundskritik
Materiale:
Amalie Skram: "Professor Hieronimus" (1895)
Mathilda Malling: "Pyrrhussejre" (1886)
Herman Bang: "Foran alteret" (1887)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
Martin Andersen Nexø: "Murene" (1918)
Tom Kristensen: "Henrettelsen" (1922)
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Karen Blixen: "Det ubeskrevne blad" (1957)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
https://hirschsprung.dk/
Sekundærlitteratur
Indledning til antologien "Damer der vil" af Sara Alfort og Birgitte Darger, Systime, 2024, s- 9-20
Digtere, divaer og dogmebrødre om 20erne (DR2 dokumentar)
Uddrag fra Auring og Svendsen: Realismer og modernismer, s. 7-32
Uddrag fra Kjær Hansen, Kennebo og Bertelsen: Litteraturhistorien på langs, s. 138-147
Omfang: ca. 150 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Diskursanalyse
Diskursanalyse
Faglige mål:
Forløbet er primært sprogligt.
Du skal vide hvad socialkonstruktivismen (vs. essentialismen) er. (Videnskabsteori)
Du skal kunne anvende diskursanalytiske redskaber (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegner m.fl) (Metode) -
Du skal kende til Judith Butlers teori om hate speech. (Teori)
Du skal opnå en bevidsthed om, at sprog er virkelighedskonstituerende og en opmærksomhed på de (magt)strukturer, som vi har internaliseret, fordi de er indlejret i sproget. (Almen dannelse)
Materiale: evt.
Grundbog:
https://den-sproglige-virkelighed.praxis.dk/64
Grundbog: Ditte Campion: "Blik for køn", Dansklærerforeningens Forlag 2016, Vi vil arbejde med følgende sider: s. 9-22 + 43-73
Supplerende materiale: lærer- og elevvalgte tekster, medieklip, reklamer, ord fra hverdagssproget
Omfang: ca. 70 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Identitet og mangfoldighed
Temaet belyses gennem læsning af Elias Sadeqs digtsamling: "Djinn" fra 2024.
Det forudgående kendskab til lyrikgenre og lyrikanalyse danner forudsætning for den undersøgende og selvstændige behandling af stoffet.
Mangfoldigheden i teksterne undersøges ud fra flere mulige identitetsperspektiver:
etnicitet, seksualitet, køn, [handicap], klasse mm.
Faglige mål:
At du kan analysere moderne lyrik (sammenhæng mellem form og indhold)
At du kan fortolke komplekse tematikker i digtform
At du på baggrund af individuel refleksion kan indgå i faglig dialog med nysgerrighed og undren
Omfang: 130 normalsider
Form:
Vi læser digtene på papir - ingen skærme åbne.
Højtlæsning.
Individuel refleksionstid (ca. 5 minutter).
Dialog (ca. 15 minutter).
Kort pause.
Litterære iagttagelser (25 minutter).
Opsamling og fortolkning (15 minutter).
Kort afrunding.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726034229",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726034229",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726034229"
}