Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Preben Thomsen
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 - dokumentarfilm
Titel 2
værklæsning Gud taler ud
Titel 3
Fra enevælde til grundlov
Titel 4
Mellemkrigstid - miniforløb med fremlæggelser
Titel 5
Værklæsning (København)
Titel 6
Basal metode og eksamensgenrer i dansk
Titel 7
Mødet med det fremmede
Titel 8
FF3 (DA+FY)
Titel 9
Det Antropocæne
Titel 10
værklæsning - Mount København
Titel 11
Eksistentialisme
Titel 12
forberedelse til termninsprøve
Titel 13
Romanikken og Romantismen
Titel 14
Det moderne gennembrud
Titel 15
miniforløb om sproghandlinger
Titel 16
Forløb#3
Titel 17
Forløb#8
Titel 18
Forløb#10
Titel 19
Forløb#13
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 - dokumentarfilm
Et kortere forløb, hvor vi beskæftiger os med dokumentarfilm.
Introduktion til de forskellige genrer og former, arbejde med filmanalyse og egen produktion af forskellige former for dokumentar.
Indhold
Kernestof:
arbejde med semantiske skemaer
valg af to stk klasserepræsentanter
1. Vi skal have valgt to klasserepræsentanter.
dokumentarfilm - den poetiske
Set i modulet, de første 5 minutter af: Man With A Movie Camera, instr. Dziga Vertov, 1929
Set i modulet: Jørgen Leths poetiske portræt af USA; "66 scener fra Amerika" (1981) Andy Warhol eating a Cheeseburger.mp4
Set i undervisningen: Rejsen på ophavet (instr. Max Kestner, 2004) (34 minutter= hele filmen) Kan tilgås på Filmstriben.dk
Læs om dokumentarfilm i "håndbog til dansk" s. 228-233
Hej 1x
Opgaver til dagens virtuelle modul 1x,. 1 december 2022.docx
Den hemmelige krig
Hotel Copenhagen.m4v
Lykketoft finale.mp4
Lektie: kahootspørgsmålene (og deres fire valgmuligheder skal være lavet til dette modul)
Øvelse: lav en poetisk dokumentarfilm (i par)
Genlæs i "Håndbog til Dansk" side 228-233.
Læs: side 234-237 (det er en fin oversigt over fakta- og fiktionskoder i film og tv + en beskrivelse af den særlige undergenre "mockumentary")
Vi ser de tre film-citater, som i analyserede i det virtuelle modul i sidste uge.
Vi ser jeres korte poetiske dokumentarfilm(øvelser), som I lavede 5/12
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
værklæsning Gud taler ud
Værklæsning. Jens Blendstrup, Gud taler ud.
Fokusområder:
litteraturanalyse
litterære filmatiseringer
elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på at læse i "Gud taler ud" (Jens Blendstrup, 2004)
Dagens sang/digt:
Om "Tit er jeg glad" fra Højskolesangbogen: Tit er jeg glad
Læs side 15-35 i "Gud taler ud"
Vi ser starten på filmatiseringen af Gud taler ud (filmatiseret 2017, instruktion: Henrik Ruben Genz)
sagens sang:
Fastpoholmen, dudu tekst (1).docx
Set i modulet, film: Gud taler ud (24.30-1.27.00)
Læs i "Gud taler ud" side 35-76.
1. halvdel af modulet bruger vi på at læse i "Gud taler ud" færdig (NAG læser)
Vi ser "Gud taler ud" færdig
Læs: "Gud taler ud" færdig.
Dagens sang, (digt af Tove Ditlevsen, I: Pigesind (1956) sang: Anne Linnet (1978)): Der Bor En Ung Pige
Medbring "Gud taler ud" + "Håndbog til Dansk"
Arbejd selv i grupper
fremlæggelser. Både:
Klassemøde om klasserumskultur, studiemiljø og trivsel med klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fra enevælde til grundlov
Forløbsbeskrivelse 1x DHO – fra Barokkens enevælde til Grundlovens indførelse.
I arbejder tværfagligt med perioden i danmarkshistorien fra Enevælden til Grundlovens indførelse.
Vi skal arbejde med tekster om national kunst og om national identitet.
N.L. Høyen, der var professor ved Kunstakademiet i 1830erne. (kilde nr. 9, side 93 i ”Den danske revolution”. Bemærk talen er fra 1863)
Thomas Kingo; Ked af verden (barok, vanitassymboler)
Rejs jer, fordømte her på jorden (1911 oversættelse af Hans Laursen)
Tekstanalyse
Billedanalyse
sprogligt arbejde med gendigtning af nationalsang.
arbejdsområder:
tværfaglighed
argumentationsanalyse (bla af taler og debatindlæg - begreber fra grundforløbet bruges)
sprog (om sproglig identitet i Danmark, sproget som identitetsskaber)
fremlæggelser (Og fremførelse af gendigtede sange)
Indhold
Kernestof:
Lektie a) Se filmen:
DHO-kursus 2023 videnskabsteori.pdf
Læs Anders Fogh Rasmussens tale s. 19-21 i kursusmaterialet.
Dagens sang/digt: Frit Land (ulige numre)
Tavle og klassesamtale om: 1800-tallet og grundloven i 1849
Introduktion til biblioteket m. Lone
Lektie til Biblioteksbesøg
Danmark, mit fædreland tekst og opgaver 1x 2023.docx
Opgavebeskrivelse 1x 23. marts 2023.docx
1x - Danmarksdetektiv.docx
Danmarksdetektiv 1800-tallet.
medbring "Gud taler ud" (skal afleveres)
8: Slumrer sødt i Slesvigs jord - Videncenter for sang
Virtuelt modul: Der kommer en lille tekst og opgave op her.
Dagens opgave:
Kig på dettte maleri, læs gerne beskrivelsen af det: Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, 1857 | SMK – Statens Museum for Kunst
Læs: s. 25-28 (indtil "sprogstriden") i "Den danske revolution 1830-1866".
Bonus: søg eventuelt på guldalderkunst på den Hirschsprungske samling eller SMK. - du er også velkommen til at skimme i "Den danske revolution" og kigge på de forskellige eksempler på malerier og skulpturer der viser dansk identitet.
Vi skal arbejde med tekster om national kunst, som I skal bruge synspunkter fra i jeres næste stil.
Skal bruges senere :-)
buste smidt i havnen
Øvelse: skriv en ny nationalsang, uploades i elevfeedback
Finpudsning og fremlæggelse (fremsyngning?) af de nye versioner af "Der er et yndigt land"
Lektie: Læs side 9-11 i DHO hæftet (om "Tekstanalyse" og Kingos "Ked af verden...")
supplerende/Hvis du har kræfter dertil: Læs de første 7 sider. Men lav ikke arbejdspørgsmålene - koncentrer dig om at forstå perioden (barok og enevælde), Kingo, Vanitas-symboler i billedkunst og litteratur)
Teksten:
Rejs jer, fordømte her på jorden (1871 af Eugene Pottier, oversat til dansk i 1911 af Hans Laursen)
DHO 2023 1x problemformuleringer.docx
Gruppearbejde, individuelt arbejde med DHO.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mellemkrigstid - miniforløb med fremlæggelser
Kort forløb om mellemkrigstiden i dansk litteratur.
Fremlæggelser
Tom Kristensen
Emil Bønnelycke
Rudolf Broby-Johansen (Lystmord)
Indhold
Kernestof:
Litteraturens Veje. kap. 12 - Mellemkrigstiden.pdf
Oplæg
Vi arbejder videre med jeres oplæg fra sidste modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Værklæsning (København)
Vi læser Katrine Marie Guldagers novellesamling "København" (2004) og laver i den forbindelse vores eget kollektive litterære værk (Rom, 2023). Baseret på strukturen i København skriver 2x kollektivt værket "Rom", baseret på skriveøvelser, analyser. Udført på Studieturen til Rom 2023.
Indhold
Kernestof:
Medbring "København".
Kreativ skrivning: det abstrake og det konkrete.
novellesamling Rom - kreativ skrivning 2x.docx
Studiemodul - Samling af novellerne.(jeg er ikke tilstede - jeg er syg)
Læs opgaveformuleringen + teksterne til den skriftlige opgave.
medbring computer - vi arbejder på opgaven i modulet.
Anne Raaby Ravn: »Litteratur er en pokkers effektiv social aktør" + Jakob Jessen: Dansk litteraturs skyggeminister vil tale mere om røvhullet + Georg Brandes: Uddrag af Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur
Eksempler-på-delene-i-den-reflekterende-artikel-WT.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Novellesamling fra Rom
12-10-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Projektarbejde
Personlige
Kreativitet
Sociale
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Basal metode og eksamensgenrer i dansk
I et kort vikardækket forløb (5 moduler) introduceres genrekrav og fremstillingsformer i de tre eksamensgenrer i dansk: den analyserende artikel, den debatterende artikel og den reflekterende artikel.
Efter introduktionen besvarer elever et skriftligt eksamenssæt, og der arbejdes selvevaluerende og reflekterende med vurdering af besvarelserne på baggrund af censormateriale fra sommereksamen 2023.
I forlængelse af arbejdet med den analyserende artikel repeteres grundlæggende danskfaglig metode i relation til tekstlæsning: strukturalisme, nykritik, biografisme og ideologikritik.
Baggrundsstof:
Basale formalia og rammer i skriftlig dansk (dokument)
De ti bud til danskfaglig analyse og fortolkning (dokument)
Den skriftlige eksamen i dansk og de tre eksamensgenrer (dokument)
Tekstlæsning i dansk (PPT)
Kernestof:
Eksamenssæt, skriftlig dansk A stx, maj 2023
Sproglig tjekliste
David Lynch – The Alphabet (1968, kortfilm/ videokunst)
Indhold
Kernestof:
Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf 2022 0.pdf
stx231-DANA-16052023.zip
Du skal inden dagens modul have valgt en af de fem opgaver, som du vil arbejde videre med i dagens modul:
Basale formalia og rammer i skriftlig dansk på stx.docx
Sproglig tjekliste.docx
De ti bud til danskfaglige analyseopgaver (1).docx
Afsnit
Tekstlæsning i dansk_recut 2015_denrigtigemccoy.pptx
David Lynch The Alphabet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mødet med det fremmede
I et vikardækket forløb på 10 moduler har vi arbejdet tematisk med, hvordan "det fremmede" og mødet med dette optræder. I forløbet kom vi både omkring moderne tekster og ældre tekster, kanonforfattere, digte samt dokumentarfilm.
Læste tekster:
5 digte fra YAHYA HASSAN, 2013, Gyldendal
Ludvig Holberg: uddrag af''Niels Klims underjordiske rejse", 1741
Kaspar CoIling Nielsen: "Pelikanen" fra Mount København, 2010
Jens Rosendahl: "Du kom med alt hvad der var dig", 1981
Niviaq Korneliussen: Uddrag afBlomsterdalen, 2020, Gyldendal
Klaus Rifbjerg: Et kys, 1964
Karen Blixen: Uddrag fra "Den afrikanske farm", 1937
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" 2021, DR
Derudover har vi arbejdet teoretisk med semantiske felter og den upålidelige fortæller
Indhold
Kernestof:
Mødet med det fremmede - Kompendie.pdf
Pelikanen.pptx
opgaver til Pelikanen Mount København.docx
Se Øgendahl og de store forfattere - Karen Blixen https://www.dr.dk/skole/dansk/karen-blixen
Opgaver til Karen Blixen.docx
Læs i kompendiet: Niels Klims underjordiske rejse (1741)
Spørgsmål til Ludvig Holbergs Niels Klims underjordiske rejse.docx
Oplysningstiden.docx
Læs 'Blomsterdalen' af Niviaq Korneliussen i kompendiet
Gruppe 1: EN RADIUS AF 100 METER.pdf
Gruppe 2: GHETTOGUIDE.pdf
Gruppe 3:KONTAKTPERSON.pdf
Gruppe 4: DIMISSION.pdf
Gruppe 5: FLYTNING.pdf
Gruppe 6: POLITIJAGT II.pdf
Semantiske felter.pptx
Læs "Du kom med alt hvad der var dig"(1981) + "Et kys"(1964) i kompendiet
Medbring "Håndbog til Dansk"
Link til sang: https://www.youtube.com/watch?v=FSFaDf5ssPk
Opgaver til Et kys og Forelskelsessang.docx
PP om Rifbjerg og Rosendal: Et kys og forelskelsessang.pptx
Orienter jer i jeres tidligere forløb om dokumentarer
Spørgsmål til FLUGT.docx
Læs Bo´l (1901) af Johannes V. Jensen i kompendiet (pdf s. 19)
Opgaver til Bo'l.docx
Læs "Indvielsen" i kompendiet. (pdf-side 7)
Læs uddraget "X" fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" af Glenn Bech i kompendiet. (pdf-side 5-6)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mødet med det fremmede - refleksion
07-02-2024
Analyserende artikel: Mødet med det fremmede
01-03-2024
Refleksioner om "Flugt"
14-03-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF3 (DA+FY)
Indhold
Kernestof:
FF3. Formål og Tema.docx
Metoder – Værktøjskassen til innovation og entreprenørskab i undervisningen
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det Antropocæne
Forløbet undersøger det nye begreb "antropocæn".
Analyseres med et litteraturhistorisk perspektiv - hvordan har kunstnere og forfattere forholdt sig til mennesket og jordkloden gennem de sidste 150 år?
Samtidig laves en mediefaglig analyse af filmen ""Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder" (2019, Jennifer Baichwal) med fokus på de filmiske virkemidler og Bill Nichols dokumentariske modi;
1. den ekspositoriske modus
2. den poetiske modus
3. den observerende modus
4. den deltagende modus
5. den refleksive modus
6. den performative modus
Litteratur (primært fra samlingen "Klima og Klode"):
"Jorden og Lyset" (Johannes V. Jensen, 1937)
"Dette er det oversvømmede digt (Jens Blendstrup, 2008)
"7. Øvelse" (Lars Skinnebach, 2010)
"Dyr med næb, ordnet efter antal vinger" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"Dyr med værdifulde stoffer i navnet" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"Fem fine dyr" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"irkelig dmærkede ammensatte yr" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"Verdenshistorien fortalt for mine efterkommere" (Theis Ørntoft, 2014)
"Stemninger 1" (I. P. Jakobsen, 1871)
"Jern" (fra digtsamlingen "Konfrontation", af Klaus Rifbjerg, 1960 (NB IKKE OPGIVET)
"TIl H.C. Ørsted" (H.C. Andersen, 1879)
Film: "Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder" (2019, Jennifer Baichwal) (kan ses på
filmstriben.dk
)
link, kampagnefilm for naturbeskytelses organisationen "Conservation Internationel". Speak af skuespiller Julia Roberts "I am mother nature"
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
baggrund: kunstprofessor Ferdinand Ahm Krag forklarer hvordan "det antropocæne" manifesterer sig i litteraturen/kunsten:
https://www.youtube.com/watch?v=_oeiwYFhy5Q
Indhold
Kernestof:
1. The Anthropocene - Ferdinand Ahm Krag
2. Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
3. The Road - Opening Scene
Set i modulet, dokumentarfilm: "Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder" (2019, Jennifer Baichwal)
læs Theis Ørntofts digte:
Læs artiklen:
lyrik til antropocænforløb.pdf
om den analyserende artikel.docx
Vi skal i modulet tage hul jeres sidste øveopgave inden årsprøven. Lektien er at læse opgavehæftet (du har set det i vinter:-)). Du skal inden modulet vælge hvilken opgave du vil skrive på. I modulet sættes I sammen i små grupper, baseret på jeres op
Linket indeholder en god oversigt over de tre eksamensgenrer, læs grundigt om den genre (analyserende, argumenterende eller reflekterende) du har tænkt dig at øve dig på i modulet. (prøv gerne at "tage tid" på hvor lang tid du bruger til at orientere
sidste øveopgave-modul - medbring computer
Lektie:
Afslutning
Husk også at bruge ordnet.dk, når du øver dig på skriftlig aflevering.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
øveopgave til årsprøven
17-05-2024
Ny opgave
22-05-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
værklæsning - Mount København
Værklæsning: Mount København
Vi læser Kaspar Colling Nielsens "Mount København".
Fokus på individuel analyse og forståelse af fortællingerne.
Der arbejdes med novellegenren, "fantastisk litteratur" og i mindre omfang med litteraturhistorie.
desuden læses Charlotte Weitze, Franz Kafka, Svend Åge Madsen, folkeeventyr, myter.
Indhold
Kernestof:
Dansk 3x – august 2024
Hej 3x. Jeg har noget "knas" i dag, så jeg må lave modulet til et studiemodul.
Opgave 2: Læs interviewet fra Information med Kaspar Colling Nielsen. Her skal du med udgangspunkt i et selvvalgt citat fra artiklen formulere en egen reflektion eller betragtning over det emne, som citatet taler om.
Hvis du har tid tilovers kan du læse i Mount København.
medbring Mount København
Medbring “Mount København”
Afsnit
Om årtusinder.docx
1. Undersøg hvad "fantastisk litteratur er" (på nettet og biblioteket - vær kildekritisk)
Læs mindst 3 noveller videre i Mount København (og medbring bogen). Hvis du er færdig med fortællingerne er det bare herligt.
DRTV - 20 dage i Mariupol
Analyse af dokumentarfilmen 20 dage i Mariupol.docx
Debat om 20 dage i Mariupol.
Fordybelsesmodul: Kære 3x. I får dette modul til at arbejde med jeres skriftlige aflevering.
meget brugbar hjælp til den analyserende artikel (og de andre artikler)
begreber til filmanalyse: filmiske virkemidler.html
Til de af jer som ikke skal arbejde med "20 dage i Mariopiul" - efter aftale er det helt i orden, at I analyserer Flugt. (gerne hele filmen - hvis mindre, så skal I selvfølgelig angive det i jeres opgave)
Spørgsmål og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksistentialisme
Eksistentialisme. Et forløb om eksistentialisme i dansk og international litteratur. Fokus på efterkrigstiden og moderne litteratur.
Martin A Hansen
Jean Paul Sartre
Søren Kierkegaard
Helle Helle
Karen Blixen
Jan Sonnergård
Indhold
Kernestof:
Set i modulet:
Paul Celan dødsfuga.docx (fra digtsamlingen "Mohn und gedächtnis" (da: "valmue og erindring, 1952)
oplæsning af selvsamme digt (på tysk): Todesfuge - Paul Celan
analyse af "Nat og Tåge"
Læst i timen, uddrag af Morten Ramslands "Hundehoved" : meyers teater.pdf
Lavet i timen. Sproghjørnet: Eufemisme
Læst i timen:Kongens Fald uddrag.pdf
Martin A Hansen Paradisæblerne 1953 (3).pdf
fokusspørgsmål til paradisæblerne.docx
Læs i vedhæftede de markerede sider:
Arbejdsspørgsmål til Eksistentialisme.docx
KarenBlixen-Ringen.pdf
læs/skim kapitel 3.6 i Håndbog til Dansk (s. 71-86)
Læs: Naja Marie Aidts novelle "Som englene flyver"
Ekskursion til Rungstedlund. (Karen Blixen Museum Rungstedlund, Rungsted Strandvej 111, 2960 Rungsted Kyst)
Medbring "Håndbog til Dansk"
Genlæs/skim kapitel 3.6 i Håndbog til Dansk (side 71-81)
Læs om Søren Kirkegaard, de første 3,5 sider i dette dokument (1,5 normalsider)
Læs desuden et af de fire kapitler om livspositioner, spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse.
medbring "Håndbog til Dansk".
Læs:
Arbejdsspørgsmål til Jan Sonnergaards novelle.docx
den seebergske eksistentialisme. 3x. 2024.pdf
min, Raymond Carver (1977).pdf
Peter Seeberg, Den anatomiske tegning (1990).docx
Perspektiv på "den anatomiske tegning". dokumentar om rigmand, der ønsker at leve for evigt. De første 2 minutter af filmen set i undervisningen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
forberedelse til termninsprøve
Indhold
Kernestof:
Opgave 3 Analkyserende artikel Foran alteret.docx
Tekst_3a_3b_3c-15452 Herman Bang Foran Alteret.pdf
Stemmen i den analyserende artikel.docx
6 huskeregler til den skriftlige aflevering.docx
Den debatterende artikel - præsentér.docx
Tekst_4a_4b-20770 debatterende artikel.pdf
Opgaveformulering debatterende artikel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romanikken og Romantismen
Et litteraturhistorisk forløb om perioderne Romantikken og Romantismen i dansk litteratur 1800-1870.
Vi læser kanonforfattere og andre væsentlige tekster fra perioden - ligesom vi arbejder med andre tekster, der kan spejles i denne periode.
Litteratur:
Brug Litteraturhistorien
”Indvielsen” Schack Staffeldt
”Klostret i egeskoven” (maleri, Caspar David Friedrich, 1810)
”Where the wild Roses Grow” (Nick Cave/Kylie Minogue, 1995)
“For altid” (Medina, 2011)
”Morgenvandring” (Adam Oehlenschläger, 1805)
”Der er et yndigt land” (Adam Oehlenschläger, 1819)
”Det kommende” (Michael Strunge, 1978)
”Der er et yndigt land” ((Michael Strunge, 1978)
”Du gør mig” (LOC, 2006)
”Vi vandt i dag” (Nik & Jay, 2012)
”Angst” (Emil Aarestrup, 1838)
Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 73-76 (om Grundtvig)
”Hyrdinden og skorstensfejeren” (H. C. Andersen, 1845)
”De levendes land” (N.F.S. Grundtvig, 1824)
”Marie. En erindring fra Vesterhavet” (St. St. Blicher, 1836)
Indhold
Kernestof:
Læsi Brug Litteraturhistorien s. 61-69
Nick Cave & The Bad Seeds ft. Kylie Minogue - Where The Wild Roses Grow (Official HD Video)
MEDINA - FOR ALTID - (2011)
A.W. Schack von Staffeldt - Indvielsen
Læs Brug Litteraturhistorien 70-76
Michael Strunge, der er et yndigt land (1980).docx
L.O.C. - Du Gør Mig
Nik & Jay - Vi Vandt I Dag (Official)
Læs Brug Litteraturhistorien 77-83
Emil Aarestrup - Angst
Emil Aarestrup - Paa Sneen
Forfatterforedrag med den uforlignelige Peter Adolphsen. Læs de vedhæftede tekster som forberedelse til seancen.
Adolphsen, Peter Kompendium.pdf
H.C. Andersen og Grundtvig
Litteraturen på langs og på tværs s. 73-76.pdf
N.F.S. Grundtvig "De Levendes Land" (1824)
Om Steen Steensen Blicher
Læs Brug Litteraturhistorien s. 99-100
hvad ved du om romantismen 3x.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Det moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Mande- og kvinderoller til debat
Om Pontoppidan
Oplæg om I.P Jacobsen af Tobias og Nova.
Oplæg Christopher:
medbring: Håndbog til Dansk
om Amalie Skram
Ernesto Dalgas, en underlig historie
Impressionismen og Herman Bang
om Martin Andersen Nexø
fra Pelle Erobreren (1989, Bille August)
Johannes V. Jensen og den moderne verden
Opsamling
Johannes V. Jensen - Kanon14 - podcast til undervisning
Omlagt skriftlighed
5. maj 3x DA perspektiveringsspørgsmål.docx
3x Da Eksempler på perspektiveringer .docx
Torben og Maria (Naja Maria Aidt, 2006).pdf
Omlagt skriftlighed del 2.
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
miniforløb om sproghandlinger
Indhold
Kernestof:
Studiemodul.
Læs novellen "Hvem er de gule roser til?" (Zakariyya Tamir, 1998)..(beklager den sløje kvalitet af dokumentet :-)
Hvem er de gule roser til (Zakariyya Tamir, 1998).pdf
Et dukkehjem del 1 (starter ved 05.24)
Et dukkehjem del 2
eksamenspørgsmål gule roser.pdf
Afsnit
Henrik Ibsen - forfatterweb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#8
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#13
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726036116", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726036116", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726036116" }