Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Preben Thomsen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - dokumentarfilm
Titel 2 værklæsning Gud taler ud
Titel 3 Fra enevælde til grundlov
Titel 4 Mellemkrigstid - miniforløb med fremlæggelser
Titel 5 Værklæsning (København)
Titel 6 Basal metode og eksamensgenrer i dansk
Titel 7 Mødet med det fremmede
Titel 8 FF3 (DA+FY)
Titel 9 Det Antropocæne
Titel 10 værklæsning - Mount København
Titel 11 Eksistentialisme
Titel 12 forberedelse til termninsprøve
Titel 13 Romanikken og Romantismen
Titel 14 Det moderne gennembrud
Titel 15 miniforløb om sproghandlinger
Titel 16 Forløb#3
Titel 17 Forløb#8
Titel 18 Forløb#10
Titel 19 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - dokumentarfilm

Et kortere forløb, hvor vi beskæftiger os med dokumentarfilm.
Introduktion til de forskellige genrer og former, arbejde med filmanalyse og egen produktion af forskellige former for dokumentar.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra enevælde til grundlov

Forløbsbeskrivelse 1x DHO – fra Barokkens enevælde til Grundlovens indførelse.

I arbejder tværfagligt med perioden i danmarkshistorien fra Enevælden til Grundlovens indførelse.

Vi skal arbejde med tekster om national kunst og om national identitet.

N.L. Høyen, der var professor ved Kunstakademiet i 1830erne. (kilde nr. 9, side 93 i ”Den danske revolution”. Bemærk talen er fra 1863)

Thomas Kingo; Ked af verden (barok, vanitassymboler)

Rejs jer, fordømte her på jorden (1911 oversættelse af Hans Laursen)

Tekstanalyse
Billedanalyse
sprogligt arbejde med gendigtning af nationalsang.

arbejdsområder:
tværfaglighed
argumentationsanalyse (bla af taler og debatindlæg - begreber fra grundforløbet bruges)
sprog (om sproglig identitet i Danmark, sproget som identitetsskaber)
fremlæggelser (Og fremførelse af gendigtede sange)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mellemkrigstid - miniforløb med fremlæggelser

Kort forløb om mellemkrigstiden i dansk litteratur.

Fremlæggelser

Tom Kristensen
Emil Bønnelycke
Rudolf Broby-Johansen (Lystmord)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Værklæsning (København)

Vi læser Katrine Marie Guldagers novellesamling "København" (2004) og laver i den forbindelse vores eget kollektive litterære værk (Rom, 2023). Baseret på strukturen i København skriver 2x kollektivt værket "Rom", baseret på skriveøvelser, analyser. Udført på Studieturen til Rom 2023.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Novellesamling fra Rom 12-10-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Basal metode og eksamensgenrer i dansk

I et kort vikardækket forløb (5 moduler) introduceres genrekrav og fremstillingsformer i de tre eksamensgenrer i dansk: den analyserende artikel, den debatterende artikel og den reflekterende artikel.

Efter introduktionen besvarer elever et skriftligt eksamenssæt, og der arbejdes selvevaluerende og reflekterende med vurdering af besvarelserne på baggrund af censormateriale fra sommereksamen 2023.  

I forlængelse af arbejdet med den analyserende artikel repeteres grundlæggende danskfaglig metode i relation til tekstlæsning: strukturalisme, nykritik, biografisme og ideologikritik.

Baggrundsstof:

Basale formalia og rammer i skriftlig dansk (dokument)
De ti bud til danskfaglig analyse og fortolkning (dokument)
Den skriftlige eksamen i dansk og de tre eksamensgenrer (dokument)
Tekstlæsning i dansk (PPT)

Kernestof:

Eksamenssæt, skriftlig dansk A stx, maj 2023
Sproglig tjekliste
David Lynch – The Alphabet (1968, kortfilm/ videokunst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mødet med det fremmede

I et vikardækket forløb på 10 moduler har vi arbejdet tematisk med, hvordan "det fremmede" og mødet med dette optræder. I forløbet kom vi både omkring moderne tekster og ældre tekster, kanonforfattere, digte samt dokumentarfilm.

Læste tekster:
5 digte fra YAHYA HASSAN, 2013, Gyldendal
Ludvig Holberg: uddrag af''Niels Klims underjordiske rejse", 1741
Kaspar CoIling Nielsen: "Pelikanen" fra Mount København, 2010
Jens Rosendahl: "Du kom med alt hvad der var dig", 1981
Niviaq Korneliussen: Uddrag afBlomsterdalen, 2020, Gyldendal
Klaus Rifbjerg: Et kys, 1964
Karen Blixen: Uddrag fra "Den afrikanske farm", 1937
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt"  2021, DR

Derudover har vi arbejdet teoretisk med semantiske felter og den upålidelige fortæller
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mødet med det fremmede - refleksion 07-02-2024
Analyserende artikel: Mødet med det fremmede 01-03-2024
Refleksioner om "Flugt" 14-03-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF3 (DA+FY)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det Antropocæne

Forløbet undersøger det nye begreb "antropocæn".

Analyseres med et litteraturhistorisk perspektiv - hvordan har kunstnere og forfattere forholdt sig til mennesket og jordkloden gennem de sidste 150 år?

Samtidig laves en mediefaglig analyse af filmen ""Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder" (2019, Jennifer Baichwal) med fokus på de filmiske virkemidler og Bill Nichols dokumentariske modi;
1. den ekspositoriske modus
2. den poetiske modus
3. den observerende modus
4. den deltagende modus
5. den refleksive modus
6. den performative modus

Litteratur (primært fra samlingen  "Klima og Klode"):
"Jorden og Lyset" (Johannes V. Jensen, 1937)
"Dette er det oversvømmede digt (Jens Blendstrup, 2008)
"7. Øvelse" (Lars Skinnebach, 2010)
"Dyr med næb, ordnet efter antal vinger" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"Dyr med værdifulde stoffer i navnet" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"Fem fine dyr" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"irkelig dmærkede ammensatte yr" (Birgitte Krogsbøl, 2013)
"Verdenshistorien fortalt for mine efterkommere" (Theis Ørntoft, 2014)

"Stemninger 1" (I. P. Jakobsen, 1871)

"Jern" (fra digtsamlingen "Konfrontation", af Klaus Rifbjerg, 1960 (NB IKKE OPGIVET)

"TIl H.C. Ørsted" (H.C. Andersen, 1879)


Film: "Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder" (2019, Jennifer Baichwal) (kan ses på filmstriben.dk)

link, kampagnefilm for naturbeskytelses organisationen "Conservation Internationel". Speak af skuespiller Julia Roberts "I am mother nature" https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM


baggrund: kunstprofessor Ferdinand Ahm Krag forklarer hvordan "det antropocæne" manifesterer sig i litteraturen/kunsten:
https://www.youtube.com/watch?v=_oeiwYFhy5Q
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
øveopgave til årsprøven 17-05-2024
Ny opgave 22-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 værklæsning - Mount København

Værklæsning: Mount København
Vi læser Kaspar Colling Nielsens "Mount København".

Fokus på individuel analyse og forståelse af fortællingerne.
Der arbejdes med novellegenren, "fantastisk litteratur" og i mindre omfang med litteraturhistorie.

desuden læses Charlotte Weitze, Franz Kafka, Svend Åge Madsen, folkeeventyr, myter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksistentialisme

Eksistentialisme. Et forløb om eksistentialisme i dansk og international litteratur. Fokus på efterkrigstiden og moderne litteratur.

Martin A Hansen
Jean Paul Sartre
Søren Kierkegaard
Helle Helle
Karen Blixen
Jan Sonnergård
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romanikken og Romantismen

Et litteraturhistorisk forløb om perioderne Romantikken og Romantismen i dansk litteratur 1800-1870.

Vi læser kanonforfattere og andre væsentlige tekster fra perioden - ligesom vi arbejder med andre tekster, der kan spejles i denne periode.

Litteratur:
Brug Litteraturhistorien

”Indvielsen” Schack Staffeldt

”Klostret i egeskoven” (maleri, Caspar David Friedrich, 1810)

”Where the wild Roses Grow” (Nick Cave/Kylie Minogue, 1995)

“For altid” (Medina, 2011)

”Morgenvandring” (Adam Oehlenschläger, 1805)

”Der er et yndigt land” (Adam Oehlenschläger, 1819)

”Det kommende” (Michael Strunge, 1978)

”Der er et yndigt land” ((Michael Strunge, 1978)

”Du gør mig” (LOC, 2006)

”Vi vandt i dag” (Nik & Jay, 2012)

”Angst” (Emil Aarestrup, 1838)

Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 73-76 (om Grundtvig)

”Hyrdinden og skorstensfejeren” (H. C. Andersen, 1845)

”De levendes land” (N.F.S. Grundtvig, 1824)

”Marie. En erindring fra Vesterhavet” (St. St. Blicher, 1836)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer