Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jacob Bittner
Hold
2022 DA/y (
1y DA
,
2y DA
,
3y DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet og kropsnormer
Titel 2
Værk 1: Flugt
Titel 3
At rejse: Et litterært motiv
Titel 4
Værk 2: Blicher: "Sildig Opvaagnen"
Titel 5
DHO: Stat og individ fra oplysning til det moderne
Titel 6
Menneske og teknologi
Titel 7
Værk 3: Olga Ravns "De ansatte"
Titel 8
Mor-motivet i litteratur og samfund
Titel 9
FF3 - dansk: Medier og podcast
Titel 10
Det moderne gennembrud
Titel 11
Modernisme og realisme
Titel 12
Værk 4: Franz Kafkas "Forvandlingen"
Titel 13
Værk 5: Henrik Ibsens "Et Dukkehjem"
Titel 14
Kortfilm: Analyse af levende billeder
Titel 15
Klima: Litteratur og begravelsestalens retorik
Titel 16
Værk 6: "Digte 2014"
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet og kropsnormer
Et indledende tematisk forløb med fokus identitet og kærlighed. Der er fokus på nærlæsning og genrer (digt, novelle, eventyr), herunder fakta og fiktion. Der arbejdes med dokumentarfilmen "Flugt" som værk i forbindelse med det primært litterære forløb, hvor klassen også laver en remediering af filmen. Her introduceres også basale filmiske begreber.
Spørgsmålet "hvad kan litteratur?" (Brinkmann) og "hvorfor overhovedet et dansk-fag?" indleder forløbet.
Der læses:
Bjarne Reuter: "Lille spejl på væggen der..." (1983)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Kristen Bjørnkjær: "Kærestesorg" (1976)
H.C. Andersen: "Den grimme Ælling" (1843)
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021), dokumentar (værk)
Eleverne laver desuden korte oplæg, hvor de præsenterer forskellige bibelske og antikke myter, herunder syndefaldsmyten, Narcissos og Sisyfos.
200 sider.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Brinkmann-litteratur.pdf
Reuter_Spejl.pdf
Aarestrup_Bjørnkjær.pdf
Eventyr-genre_komposition.pdf
Andersen-Grimme-Ælling_1843.pdf
Struktur_analyserende-artikel_1.pdf
Oplæg
Langdahl, Olsen, Quist: Krydsfelt - grundbog, Gyldendal; sider: 286-289, 329-338
Gruppearbejde
Alle
To fortolkninger af Den grimme Ælling.pdf
Dansk_metoder.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Værk 1: Flugt
Dokumentarfilm i forbindelse med primært litterært forløb om identitet
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Brinkmann-litteratur.pdf
Reuter_Spejl.pdf
Aarestrup_Bjørnkjær.pdf
Eventyr-genre_komposition.pdf
Andersen-Grimme-Ælling_1843.pdf
Struktur_analyserende-artikel_1.pdf
Oplæg
Langdahl, Olsen, Quist: Krydsfelt - grundbog, Gyldendal; sider: 286-289, 329-338
Gruppearbejde
Alle
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
At rejse: Et litterært motiv
Forløbet undersøger "rejsen" som motiv og som struktur for erfaringer. Det indledes med et fokus på udlængsel og afsked (Espedal) og rejsen i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv.
Dette leder til nedslag i litteraturen, der vedrører forskellige rejseformer, transportteknologier og fænomener knyttet til tid og rum i relation til flyet (Blixen) og motorcyklen (Kundera). Der perspektiveres til en række filmklip fra bl.a. road-movie-genren. Afgørende temaer er langsomhed, hastighed samt forholdet mellem krop og teknologi.
Endelig undersøger vi rejseforestillingernes brug i rejseindustrien (reklamepodcast) samt rejsen som moderne "dannelsesform" (filmen Hostel)
Der arbejdes med tekster på tværs af genrerne romanuddrag, novelle, film, podcast samt med remedering (forholdet mellem sprogligt værk og billedligt medium).
Vi læser:
- "Øjeblikke af Guld i paradis" (reklamepodcast for rejseindustrien), 15. oktober 2017:
https://radioplay.dk/podcast/ojeblikke-af-guld/lyt/3883/
- Thomas Espedal: Gå, 2006 med udblik til filmen Easy Rider og Into the Wild
- Karen Blixen: Vinger (Den afrikanske farm), 1937 med udblik til filmatiseringen
- Milan Kundera: Langsomheden, 1994 (uddrag)
- Trine Andersen: Hotel Malheureux (1995) med udblik til filmen Grand Budapest Hotel samt reklame for Hostel i KBH (https://www.youtube.com/watch?v=GAw56hvpdz0)
- Jensen: Memphis Station (1906)
- Kortfilmen "Hostel" (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=121906122300
- Om rejseforestillingens kulturhistorie (oplysningstid: utopi / romantik: følsomhed og individ / 1900-tallet: Kritik af civilisation og acceleration)
200 sider.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til første gruppearbejde
Program
Podcast til andet gruppearbejde
Afsnit
Espedal_Ga_.pdf
Gruppearbejde
Trine-Andersen_Hotel-Malheureux_1y.pdf
Oplæg
Spørgsmål
8_Blixen_flyet.pdf
2_kundera_Langsomheden.pdf
Jensen_Memphis-station_1906.pdf
Struktur_analyserende-artikel_1.pdf
3
Den hurtige korrektur_skriftligt.pdf
1
2
Struktur-analyserende-artikel.pdf
Gr. Matrix
Rejsens-kulturhistorie_DA_rejseforløb.pdf
Virtuelt, dvs. på egen hånd
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Værk 2: Blicher: "Sildig Opvaagnen"
Indhold
Kernestof:
Struktur_analyserende-artikel_1.pdf
3
Den hurtige korrektur_skriftligt.pdf
1
Afsnit
2
Struktur-analyserende-artikel.pdf
Gr. Matrix
Rejsens-kulturhistorie_DA_rejseforløb.pdf
Virtuelt, dvs. på egen hånd
Oplæg
Spørgsmål
Program
Barokken.pptx
Kingo_salme_barokken.pdf
Lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO: Stat og individ fra oplysning til det moderne
Litteraturhistorisk oversigtforløb, der leder op til DHO. Fra barok til Det moderne gennembrud.
Udblik til malerier fra romantikken.
Vi ser første del af filmatiseringen af "Lykke-Per"
Vi læser:
Thomas Kingo: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)
Johannes Ewald: "Kong Christjan stoed ved høien Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
Schack Staffeldt: "Platonisme" (1802)
Grundtvigs "De levendes land"
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Nietzsche: Det skøre menneske
Brandes: Indledningsforelæsning
Pontoppidans novelle "Naadsensbrød"
Indhold
Kernestof:
Oplæg
Spørgsmål
Program
Barokken.pptx
Kingo_salme_barokken.pdf
Lektie
I modulet
Afsnit
Staffeldt_Platonisme_1802.pdf
Lektie til Biblioteksbesøg
Spørgsmål til Nietzsche
Guds-død_Nietzsche-Brandes.pdf
Dansk Litteratur 2 Falkenstjerne, Systime; sider: 106-109, 155-159
Introduktion til Naturalismen og Det Moderne Gennembrud _ faktalink.pdf
Opgave
Nye grupper
5 i hver gruppe
Grupper
SMK_besøg-dansk-Guldalderens kvinder i kunsten_1.docx
SMK_besøg-dansk-Ufortalte historier_2.docx
SMK_besøg-dansk-Familieliv og borgerskab_3.docx
SMK_besøg-dansk-Danmark dejligst_4.docx
SMK_besøg-dansk-Nationalsangen_5.docx
SMK_besøg-dansk-Det danske landskab_6.docx
Hurtigt-eksempel-noter_1y.docx
Ikke Spørgsmål til nu:
Spørgsmål HER:
Nyeste spørgsmål kl. 15.15:
Litterær-metode_Nykritik_Biografisme (2).pdf
Gruppearbejde
Fortællerteori-Blicher-2023.pdf
Udkast til DHO-problemformulering
Husk at møde op til tiden og hav tingene klar fra start af
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Menneske og teknologi
Vi undersøger forholdet mellem menneske og teknologi med udgangspunkt i litteratur, film, teori, kunstmanifester og avisartikler. Fokus er især de flydende grænser (cyborg-effekten), hvor forholdet mellem menneske og ting bliver uklart og giver mulighed for at reflektere over, hvad det overhovedet vil sige at være menneske eller ting.
Vi læser:
- Casper Eric: Nike (uddrag) med udblik til Prometheus-myten og Haraways cyborg-begreb
- Rifbjerg: "Livet i badeværelset"
- Filmen Delphi med udblik til science-fiction-genren
- Futurismens manifest
- Dokumentaren "Teknologi som forandrer" (https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/teknologi-som-forandrer-44)
- Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
- Frederik Kulager: Chatbot
- Ravn: "De ansatte" med udblik til filmen Blade Runner
200 sider.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Spørgsmål
Casper Eric_Nike_2015.pdf
Rifbjerg_Livet_i_badeværelset_1960.pdf
Futurismen_manifest.pdf
Emil Bønnelycke_Aarhundredet_1918_med-ordforklaringer.pdf
5-Ansva-stilfigurer.pdf
Gr. arb. Spørgsmål
Nyt gruppearbejde (bogstavsgrupper)
Frederik Kulager_chatbot.pdf
Virtuelt på egen hånd
https://indidansk.dk/science-fiction
Skriv et anonymt vidnesbyrd i stil med dem fra Olga Ravns "De ansatte", men det skal nu være fra en skolehverdag: Fx en robotelev, en cyborg-lærer eller en menneskelig vicerektor
Ravn_teknologi.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Værk 3: Olga Ravns "De ansatte"
Værklæsning i forlængelse af det primært litterære teknologiforløb
Indhold
Kernestof:
6 grupper
I grupper:
Sartre_frihed_tingsliggørelse_danskforløb.pdf
Freud_Personlighedsmodel.pdf
Haraway_Cyborg.pdf
Grupper
Ravn_De-ansatte_Metode-præsentation-kopi.pptx
Olga Ravn: De ansatte
Afsnit
Sparring – 2 grupper
Egen gruppe
I grupperne:
Spørgsmål
HCA_Nattergalen_1844.pdf
HCA_Nattergalen_1844.docx
Projektarbejde: Til sidst i modulet afleverer I jeres spørgsmål og noter til jeres analyse under afleveringer
Teater?
Powerpoint
Virtuelt: Aflever powerpoint - tæller som tilstedeværelse
Helle Helle-Hafni-Fortæller.pdf
Spørgsmål i grupperne
Ravn: Seminar
Andersen Nexø_Grundtvig_Teknologi.pdf
1. gruppeopgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Mor-motivet i litteratur og samfund
Vi undersøger en række stemninger og følelser som angst, hygge, uhygge, sorg og vrede ved at lave nedslag i litteratur og film. Et priviligeret motiv i disse tekster er "moderskab" – herunder den nutidige moderskabslitteratur.
Ekskusion til teater: "Jytte fra Marketing er gået for i dag"
Vi læser:
- Tove Ditlevsen: Angst 1 og Angst 2 med udblik til Kierkegaards angstbegreb (angst for intet vs. frygt for noget)
- Andrea Stief: Kortfilmen "Mor" med udblik til Freuds begreb om "det uhyggelige" og remediering til tegneserie
- Kirsten Thorup: Erindring om kærligheden med udblik til sorg
200 sider.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Spørgsmål
Ditlevsen_Angst_1969.pdf
Kierkegaard_angst_danskfag.pdf
Tur i teatret kl. 17.30 på Nørrebro Teater
Opgavegenrer_dansk-skriftligt_elever.pdf
Eksemplarisk_reflekterende_artikel_elevbrug.pdf
Opgavegenrer_Præsentation_dansk_gym.pptx
Plenum
Gruppe
Grupper
Det_uhyggelige.pdf
Præsentationsgrupper i dag:
Præsentationsgrupper: Opgave
Nye grupper kl. 10.15: Præsentér for hinanden
Kortfilmen "Mor"
Remediering
Kierkegaards stadieteori_dansk_2024.pdf
Projekt: I dag + 2 moduler i næste uge. Oplæg præsenteres i modulet derefter.
Thorup_erindring-om-kærligheden_2016.pdf
Projektopgave
Projekt
Projektopgave: Aflevér powerpoint
Oplægsgrupper: 2.06 med JB
Metoderefleksion:
Grupper i 2.07 og på gangen
Oplæg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
FF3 - dansk: Medier og podcast
Medieforløb, hvor eleverne producerer formidlingspodcast med udg. i sproglige og mediemæssige overvejelser. Det er et ff3-forløb, hvor dansk og fysik arbejder sammen. Fokus er på formidlingen af problemstillinger relateret til atomenergi.
Der læses om populærvidenskabelig formidling, podcastgenrer og retorik.
Enkeltmoduler om Folkeviser, Vølvens Spådom, Jammers Minde og Holberg
Indhold
Kernestof:
Program for modulerne
Podcast: Ansats
Grupper
E-bog_Populær-videnskabelig-formidling.pdf
Gruppe
Podcast_Formidling_Gym_dansk_2024.pdf
Afsnit
Struktur
Peer-feedback_dokument-til-elever_2024.docx
Print
Studie-info-arrangement i dag kl. 10.00: HUSK egen computer og eget headset!
Refleksion under elevfeedback
Padlet
Holberg om venskab og fjendskab
Som forberedelse til den skriftlige årsprøve i dansk: Se følgende præsentationer af litteraturhistorien – og husk at tage noter undervejs.
Gruppe: Skriv svar under elevfeedback
Individuelt under elevfeedback
Folkeviser_dansk_2024.pdf
Opgavegenrer_Præsentation_dansk_gym _2024_HER.pptx
Analyserende artikel_indledninger_eksemplarisk.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det moderne gennembrud
Periodeforløbet om Det moderne gennembrud indrammes ved idéhistoriske og kulturhistoriske strømninger som det darwinistiske natursyn, Kierkegaards stadieteori og Nietzsches tanke om guds død. Der perspektiveres til symbolismen – og værklæsningen af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" knytter sig til forløbet.
Vi læser:
Georg Brandes: "Indledningsforelæsningen" (1871)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Filmatisering af "Lykke-Per" (2018)
Knut Hamsun: "Det ubevidste sjæleliv" (1890)
Amalie Skram: "Professor Hieronimus" (uddrag, 1895)
200 sider.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål
Afsnit
Nietzsche-Brandes-Darwin.pdf
Spørgsmål til Brandes
Georg Brandes_ Indledningsforelæsningen_1871.pdf
Retteark_Analyse.docx
Retteark_Debat.docx
Retteark_Refleksion.docx
Grupper
Pontoppidan_Naadsensbrød_1887.pdf
Spørgsmål efter læsning
Amalie Skram_Professor Hieronimus_1895.pdf
Symbolismen i store træk.pdf
Hamsun_Fra_det_Ubevidste_Sjæleliv_Uddrag.pdf
Gruppe
Tegneserie_nøgleord_DMG.pdf
Matrix
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Modernisme og realisme
Forløbet søger at give eleverne overblik over to spor i moderne litteratur: På den ene side den realistiske litteraturs skildring af en genkendelig verden og tendens til at fokusere på eksplicitte samfundsmæssige problemer. Og på den anden side modernismens sprogorienterede og formmæssige opgør med traditionen, hvor det moderne subjekt kommer i fokus.
Der læses en række forfattere fra læreplanen (primært det 20. århundrede), hvormed der arbejdes intensivt med litteraturanalyse og -fortolkning samt metodisk og litteraturhistorisk udblik. Forløbet er primært litterært, men sproglige og mediemæssige perspektiver inddrages.
Vi læser:
Om Kierkegaards stadieteori
Om realisme og modernismer.
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Per Højholt: "Tumlingen" (1966)
Peter Seebergs "Den anatomiske tegning" (1990).
J. V. Jensen: "Fusijama" (1907)
Tom Kristensen: "Fusiyama" (1940)
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947).
Franz Kafka: "Forvandlingen" (værklæsning). I den forbindelse også om litterære metoder med udgangspunkt i idéhistorisk teori.
200 sider.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål
Kafka_Forvandlingen_værklæsning_2024.pdf
Afsnit
Kafka_Forvandlingen_uddrag.pdf
Program:
Franz Kafka: Fortællinger, Gyldendal; sider: 79-124
Opgave
Kafka_Forvandlingen_værklæsning_2024_opdateret-7-okt.pdf
SRP_dansk-2024.pptx
Projekt Kafka: Info
Program
Projekt Kafka
Alle
Metodeovervejelse Hold T: Efter seminaret
Forskellige lektier
Modernisme_intro.pdf
Metodeovervejelse efter seminar: Hold K (og Z)
3_Martin Andersen Nexø_Lønningsdag_1900.pdf
Opgave: Gå sammen i grupper
Modernismen_forelæsning_2024.pptx
Gruppearbejde: Kafka litteraturhistorisk
Dansk_eksamen_2017_elever.pptx
Plan
Spørgsmål til Seeberg:
Peter Seeberg_Anatomiske-tegning_1990.pdf
Per Højholt_Plysbjørn_1966.pdf
Gruppearbejde 4. dec kl. 11: Spørgsmål til Jensen
Det sublime/ophøjede vs. det skønne
Seeberg:
9-Jensen-Fusijama.pdf
"Det var Fusiyama..."-digtet
Grupper
Langdahl, Olsen, Quist: Krydsfelt - grundbog, Gyldendal; sider: 42-43, 100, 278
10-Tom-K-Fusiyama.pdf
Hansen_grøn.pdf
Hansen_gul.pdf
Hansen_rød.pdf
Kl. 10.40 præsenterer I for hinanden i disse grupper. Vi mødes igen i lokalet kl. 11
6_A_Hansen_Soldaten_og_pigen_1947.pdf
AzurblåvOverblik over læsninger af Martin A Hansens Soldaten og pigen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Værk 4: Franz Kafkas "Forvandlingen"
Værklæsning af Kafkas novelle "Forvandlingen" med udgangspunkt i det primært litterære forløb om modernisme (og realisme).
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål
Kafka_Forvandlingen_værklæsning_2024.pdf
Afsnit
Kafka_Forvandlingen_uddrag.pdf
Program:
Franz Kafka: Fortællinger, Gyldendal; sider: 79-124
Opgave
Kafka_Forvandlingen_værklæsning_2024_opdateret-7-okt.pdf
SRP_dansk-2024.pptx
Projekt Kafka: Info
Program
Projekt Kafka
Alle
Metodeovervejelse Hold T: Efter seminaret
Forskellige lektier
Modernisme_intro.pdf
Metodeovervejelse efter seminar: Hold K (og Z)
3_Martin Andersen Nexø_Lønningsdag_1900.pdf
Opgave: Gå sammen i grupper
Modernismen_forelæsning_2024.pptx
Gruppearbejde: Kafka litteraturhistorisk
Dansk_eksamen_2017_elever.pptx
Plan
Spørgsmål til Seeberg:
Peter Seeberg_Anatomiske-tegning_1990.pdf
Per Højholt_Plysbjørn_1966.pdf
Gruppearbejde 4. dec kl. 11: Spørgsmål til Jensen
Det sublime/ophøjede vs. det skønne
Seeberg:
9-Jensen-Fusijama.pdf
"Det var Fusiyama..."-digtet
Grupper
Langdahl, Olsen, Quist: Krydsfelt - grundbog, Gyldendal; sider: 42-43, 100, 278
10-Tom-K-Fusiyama.pdf
Hansen_grøn.pdf
Hansen_gul.pdf
Hansen_rød.pdf
Kl. 10.40 præsenterer I for hinanden i disse grupper. Vi mødes igen i lokalet kl. 11
6_A_Hansen_Soldaten_og_pigen_1947.pdf
AzurblåvOverblik over læsninger af Martin A Hansens Soldaten og pigen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Værk 5: Henrik Ibsens "Et Dukkehjem"
Værklæsning i forbindelse med litterært forløb om "Det moderne gennembrud"
Indhold
Kernestof:
Dukkehjem_Værklæsning-3y.pdf
Program
Husk
Henrik Ibsen: Et dukkehjem, Dansklærerforeningen; sider: 47-50
Afsnit
Gruppearbejde
Plan:
Kierkegaards stadieteori_dansk_2024.pdf
Links
Sædelighedsfejden_Generelt.pdf
Feminisme og eksistentialisme: Vælg én
Selsing - feminisme.pdf
Moderskabslitteratur-genre_2025.pptx
Storr-Hansen_Bøgetid-Adolphsen_Jorden.pdf
Gruppe
Gr
Matrix: 15 minutter
Lucas_Mor_2016.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kortfilm: Analyse af levende billeder
Kortfilmsforløb, hvor hver gruppe analyserer og fortolker en kortfilm med udgangspunkt i medieanalytiske teori. Fortolkningshypotese og analyse præsenteres ved oplæg.
Grupperne analyserer og holder oplæg om følgende kortfilm:
- Andreas Thaulow: Pistol
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/pistol
- Petros Silvestros: Mike
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/mike
- Mathilde Babo, Zoé Rossion: Celle
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/celle-364
- Pablo Lurcuen: Elefante
- Jonatan Etzler: I follow you
- Canal+: Papa
Derudover arbejdes kort med disse to kortfilm:
- Annette Riisager: 100 meter fri
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/100-meter-fri
- Dennis Petersen, Frederik Nørgaard: Kuppet
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kuppet
Indhold
Kernestof:
Elefante (Pablo Larcuen, 2014).mp4
I follow you (Jonatan Etzler, 2016).mp4
Analyse-af-levende-billeder.pdf
Papa (Canal+ 2023).mp4
Langdahl, Olsen, Quist: Krydsfelt - grundbog, Gyldendal; sider: 329-337
Kortfilmsforløb_3g_dansk_2025-3y.pdf
Gruppearbejde
Gruppe 1, 2 og 3 præsenterer i dag: Vi starter hvert oplæg med at se den givne kortfilm og derefter fremlægger gruppen om kortfilmen (brug gerne powerpoint med en fortolkningshypotese). Det er oplæg for hele klassen.
Efter oplæg
Gruppe 4, 5 og 6 præsenterer i dag: Vi starter hvert oplæg med at se den givne kortfilm og derefter fremlægger gruppen om kortfilmen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Klima: Litteratur og begravelsestalens retorik
Fokus på klimaretorik og klimalitteratur:
Vi læser:
- Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens mindetale, som han holdt ved sin ægtefælle Lone Dybkjærs begravelse.
- Forfatteren Carsten Jensens tale ved begravelsen af Vejle Fjord. Begravelsen af Vejle Fjord blev arrangeret for at skabe politisk opmærksomhed om iltsvindet i fjorden.
Med perspektiv til:
- N.F.S Grundtvig om teknologi
- Edith Södergran: Triumf at være til
- Herman Bang: Branden
200 sider (inklusive forløb om retorik i grundforløbet).
Indhold
Kernestof:
Plan
Natursyn_Barok til moderne_2025.pptx
Modernismen_forelæsning_2024.pptx
Spørgsmål
Jeres fokus – hver gruppe har deres sider, som de analyserer:
Ro i klassen:
"Digte 2014"
Afsnit
Tode_Nylon_2022.pdf
Program:
Fra sidst
Theis Ørntoft: Digte 2014, Gyldendal; sider: 58-63
Øvelse
Begravelsestalen.pptx
Analyse af mindetaler.pdf Analyse af mindetaler.pdf
Program
Spørgsmål: Nyrups tale
Kingos baroksalme: Keed af Verden, og kier ad Himmelen (9. strofe)
Nyrup_mindetale.pdf
Gruppe
Begravelse af Vejle Fjord
Grupper
Carsten Jensen_mindetale_Vejle Fjord.pdf
Grundtvig_Teknologi.pdf
Peter Seeberg_Anatomiske-tegning_1990.docx
Det grønne bord_Nexø_Sevilla_2025.pdf
Bang_branden.pdf
Øvelse_Metoderefleksion_2025.pdf
So_dergran_3-digte.pdf
Struktur
Vælg gerne mindst 3 numre. Lav en hypotese eller et kvalificeret gæt om, hvad teksten handler om – og gerne mindst 2 perspektiveringer til hvert nummer med udgangspunkt i følgende information:
Læs studieplanen
Dansk_eksamen_2017_elever.pptx
HCA_Nattergal_Fortolkningshypoteser_2025_Maj.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Værk 6: "Digte 2014"
Værklæsning af Theis Ørntofts "Digte 2014" med udgangspunkt i det primært litterære forløb om klima.
Indhold
Kernestof:
Plan
Natursyn_Barok til moderne_2025.pptx
Modernismen_forelæsning_2024.pptx
Spørgsmål
Jeres fokus – hver gruppe har deres sider, som de analyserer:
Ro i klassen:
"Digte 2014"
Afsnit
Tode_Nylon_2022.pdf
Program:
Fra sidst
Theis Ørntoft: Digte 2014, Gyldendal; sider: 58-63
Øvelse
Begravelsestalen.pptx
Analyse af mindetaler.pdf Analyse af mindetaler.pdf
Program
Spørgsmål: Nyrups tale
Kingos baroksalme: Keed af Verden, og kier ad Himmelen (9. strofe)
Nyrup_mindetale.pdf
Gruppe
Begravelse af Vejle Fjord
Grupper
Carsten Jensen_mindetale_Vejle Fjord.pdf
Grundtvig_Teknologi.pdf
Peter Seeberg_Anatomiske-tegning_1990.docx
Det grønne bord_Nexø_Sevilla_2025.pdf
Bang_branden.pdf
Øvelse_Metoderefleksion_2025.pdf
So_dergran_3-digte.pdf
Struktur
Vælg gerne mindst 3 numre. Lav en hypotese eller et kvalificeret gæt om, hvad teksten handler om – og gerne mindst 2 perspektiveringer til hvert nummer med udgangspunkt i følgende information:
Læs studieplanen
Dansk_eksamen_2017_elever.pptx
HCA_Nattergal_Fortolkningshypoteser_2025_Maj.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726041319", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726041319", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726041319" }