Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jacob Bittner
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitet og kropsnormer
Titel 2 Værk 1: Flugt
Titel 3 At rejse: Et litterært motiv
Titel 4 Værk 2: Blicher: "Sildig Opvaagnen"
Titel 5 DHO: Stat og individ fra oplysning til det moderne
Titel 6 Menneske og teknologi
Titel 7 Værk 3: Olga Ravns "De ansatte"
Titel 8 Mor-motivet i litteratur og samfund
Titel 9 FF3 - dansk: Medier og podcast
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Modernisme og realisme
Titel 12 Værk 4: Franz Kafkas "Forvandlingen"
Titel 13 Værk 5: Henrik Ibsens "Et Dukkehjem"
Titel 14 Kortfilm: Analyse af levende billeder
Titel 15 Klima: Litteratur og begravelsestalens retorik
Titel 16 Værk 6: "Digte 2014"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitet og kropsnormer

Et indledende tematisk forløb med fokus identitet og kærlighed. Der er fokus på nærlæsning og genrer (digt, novelle, eventyr), herunder fakta og fiktion. Der arbejdes med dokumentarfilmen "Flugt" som værk i forbindelse med det primært litterære forløb, hvor klassen også laver en remediering af filmen. Her introduceres også basale filmiske begreber.

Spørgsmålet "hvad kan litteratur?" (Brinkmann) og "hvorfor overhovedet et dansk-fag?" indleder forløbet.  
Der læses:
Bjarne Reuter: "Lille spejl på væggen der..." (1983)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Kristen Bjørnkjær: "Kærestesorg" (1976)
H.C. Andersen: "Den grimme Ælling" (1843)

Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (2021), dokumentar (værk)

Eleverne laver desuden korte oplæg, hvor de præsenterer forskellige bibelske og antikke myter, herunder syndefaldsmyten, Narcissos og Sisyfos.

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værk 1: Flugt

Dokumentarfilm i forbindelse med primært litterært forløb om identitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 At rejse: Et litterært motiv

Forløbet undersøger  "rejsen" som motiv og som struktur for erfaringer. Det indledes med et fokus på udlængsel og afsked (Espedal) og rejsen i et kultur- og litteraturhistorisk perspektiv.

Dette leder til nedslag i litteraturen, der vedrører forskellige rejseformer, transportteknologier og fænomener knyttet til tid og rum i relation til flyet (Blixen) og motorcyklen (Kundera). Der perspektiveres til en række filmklip fra bl.a. road-movie-genren. Afgørende temaer er langsomhed, hastighed samt forholdet mellem krop og teknologi.

Endelig undersøger vi rejseforestillingernes brug i rejseindustrien (reklamepodcast) samt rejsen som moderne "dannelsesform" (filmen Hostel)

Der arbejdes med tekster på tværs af genrerne romanuddrag, novelle, film, podcast samt med remedering (forholdet mellem sprogligt værk og billedligt medium).

Vi læser:
- "Øjeblikke af Guld i paradis" (reklamepodcast for rejseindustrien), 15. oktober 2017: https://radioplay.dk/podcast/ojeblikke-af-guld/lyt/3883/
- Thomas Espedal: Gå, 2006 med udblik til filmen Easy Rider og Into the Wild
- Karen Blixen: Vinger (Den afrikanske farm), 1937 med udblik til filmatiseringen
- Milan Kundera: Langsomheden, 1994 (uddrag)
- Trine Andersen: Hotel Malheureux (1995) med udblik til filmen Grand Budapest Hotel samt reklame for Hostel i KBH (https://www.youtube.com/watch?v=GAw56hvpdz0)
- Jensen: Memphis Station (1906)
- Kortfilmen "Hostel" (https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=121906122300
- Om rejseforestillingens kulturhistorie (oplysningstid: utopi / romantik: følsomhed og individ / 1900-tallet: Kritik af civilisation og acceleration)

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO: Stat og individ fra oplysning til det moderne

Litteraturhistorisk oversigtforløb, der leder op til DHO. Fra barok til Det moderne gennembrud.

Udblik til malerier fra romantikken.

Vi ser første del af filmatiseringen af "Lykke-Per"

Vi læser:
Thomas Kingo: "Keed af Verden, og kier ad Himmelen" (1681)
Johannes Ewald: "Kong Christjan stoed ved høien Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
Schack Staffeldt: "Platonisme" (1802)
Grundtvigs "De levendes land"
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Nietzsche: Det skøre menneske
Brandes: Indledningsforelæsning
Pontoppidans novelle "Naadsensbrød"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Menneske og teknologi

Vi undersøger forholdet mellem menneske og teknologi med udgangspunkt i litteratur, film, teori, kunstmanifester og avisartikler. Fokus er især de flydende grænser (cyborg-effekten), hvor forholdet mellem menneske og ting bliver uklart og giver mulighed for at reflektere over, hvad det overhovedet vil sige at være menneske eller ting.

Vi læser:
- Casper Eric: Nike (uddrag) med udblik til Prometheus-myten og Haraways cyborg-begreb
- Rifbjerg: "Livet i badeværelset"
- Filmen Delphi med udblik til science-fiction-genren
- Futurismens manifest
- Dokumentaren "Teknologi som forandrer" (https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/teknologi-som-forandrer-44)
- Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
- Frederik Kulager: Chatbot
- Ravn: "De ansatte" med udblik til filmen Blade Runner

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mor-motivet i litteratur og samfund

Vi undersøger en række stemninger og følelser som angst, hygge, uhygge, sorg og vrede ved at lave nedslag i litteratur og film. Et priviligeret motiv i disse tekster er "moderskab" – herunder den nutidige moderskabslitteratur.

Ekskusion til teater: "Jytte fra Marketing er gået for i dag"

Vi læser:
- Tove Ditlevsen: Angst 1 og Angst 2 med udblik til Kierkegaards angstbegreb (angst for intet vs. frygt for noget)
- Andrea Stief: Kortfilmen "Mor" med udblik til Freuds begreb om "det uhyggelige" og remediering til tegneserie
- Kirsten Thorup: Erindring om kærligheden med udblik til sorg

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 FF3 - dansk: Medier og podcast

Medieforløb, hvor eleverne producerer formidlingspodcast med udg. i sproglige og mediemæssige overvejelser. Det er et ff3-forløb, hvor dansk og fysik arbejder sammen. Fokus er på formidlingen af problemstillinger relateret til atomenergi.

Der læses om populærvidenskabelig formidling, podcastgenrer og retorik.

Enkeltmoduler om Folkeviser, Vølvens Spådom, Jammers Minde og Holberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

Periodeforløbet om Det moderne gennembrud indrammes ved idéhistoriske og kulturhistoriske strømninger som det darwinistiske natursyn, Kierkegaards stadieteori og Nietzsches tanke om guds død. Der perspektiveres til symbolismen – og værklæsningen af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" knytter sig til forløbet.

Vi læser:
Georg Brandes: "Indledningsforelæsningen" (1871)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Filmatisering af "Lykke-Per" (2018)
Knut Hamsun: "Det ubevidste sjæleliv" (1890)
Amalie Skram: "Professor Hieronimus" (uddrag, 1895)

200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Modernisme og realisme

Forløbet søger at give eleverne overblik over to spor i moderne litteratur: På den ene side den realistiske litteraturs skildring af en genkendelig verden og tendens til at fokusere på eksplicitte samfundsmæssige problemer. Og på den anden side modernismens sprogorienterede og formmæssige opgør med traditionen, hvor det moderne subjekt kommer i fokus.

Der læses en række forfattere fra læreplanen (primært det 20. århundrede), hvormed der arbejdes intensivt med litteraturanalyse og -fortolkning samt metodisk og litteraturhistorisk udblik. Forløbet er primært litterært, men sproglige og mediemæssige perspektiver inddrages.

Vi læser:
Om Kierkegaards stadieteori
Om realisme og modernismer.
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Per Højholt: "Tumlingen" (1966)
Peter Seebergs "Den anatomiske tegning" (1990).
J. V. Jensen: "Fusijama" (1907)
Tom Kristensen: "Fusiyama" (1940)
Martin A. Hansen: "Soldaten og pigen" (1947).

Franz Kafka: "Forvandlingen" (værklæsning). I den forbindelse også om litterære metoder med udgangspunkt i idéhistorisk teori.

200 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Værk 4: Franz Kafkas "Forvandlingen"

Værklæsning af Kafkas novelle "Forvandlingen" med udgangspunkt i det primært litterære forløb om modernisme (og realisme).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kortfilm: Analyse af levende billeder

Kortfilmsforløb, hvor hver gruppe analyserer og fortolker en kortfilm med udgangspunkt i medieanalytiske teori. Fortolkningshypotese og analyse præsenteres ved oplæg.

Grupperne analyserer og holder oplæg om følgende kortfilm:
- Andreas Thaulow: Pistol
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/pistol
- Petros Silvestros: Mike
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/mike
- Mathilde Babo, Zoé Rossion: Celle
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/celle-364
- Pablo Lurcuen: Elefante
- Jonatan Etzler: I follow you
- Canal+: Papa

Derudover arbejdes kort med disse to kortfilm:
- Annette Riisager: 100 meter fri
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/100-meter-fri
- Dennis Petersen, Frederik Nørgaard: Kuppet
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kuppet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Klima: Litteratur og begravelsestalens retorik

Fokus på klimaretorik og klimalitteratur:

Vi læser:
- Tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussens mindetale, som han holdt ved sin ægtefælle Lone Dybkjærs begravelse.
- Forfatteren Carsten Jensens tale ved begravelsen af Vejle Fjord. Begravelsen af Vejle Fjord blev arrangeret for at skabe politisk opmærksomhed om iltsvindet i fjorden.

Med perspektiv til:
- N.F.S Grundtvig om teknologi
- Edith Södergran: Triumf at være til
- Herman Bang: Branden

200 sider (inklusive forløb om retorik i grundforløbet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer