Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Bodil Lund Falkesgaard
Hold
2022 DA/z (
1z DA
,
2z DA
,
3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Stemmer i fiktion
Titel 2
Banedanmark - novellesamling. VÆRK
Titel 3
Litteraturhistorisk knagerækkeforløb
Titel 4
Køn og klasse - DHO
Titel 5
Dokumentargenren
Titel 6
Dualisme og dobbeltgængermotiv. Romantikken
Titel 7
Den debatterende artikel / Retorik + argumentation
Titel 8
FF3 - fysik og dansk. Atomkraft og podcasts.
Titel 9
Journalistik
Titel 10
Det moderne gennembrud / det naturalistiske drama
Titel 11
Rejsen som motiv i modernistisk lyrik 1899 - 1999
Titel 12
Eksistentielle fortællinger - eksistentialisme
Titel 13
Stilistik i nye og ældre tekster
Titel 14
Links til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Stemmer i fiktion
I dette introducerende forløb skal vi stifte bekendtskab med de tre litterære hovedgenrer og gennem analyser af udvalgte eksempler på epik, lyrik og drama arbejde med analytiske og fortolkningsmæssige begreber, som I kan bruge i studieretningsforløbet i dansk i de kommende 2 1/2 år. I vores arbejde med teksterne vil vi særligt have fokus på de fortællere / stemmer, der optræder i teksterne, og på, hvordan disse har indflydelse på vores forståelse af teksterne.
Kernetekster:
Epik: Sidsel Falsig Pedersen: "Heavy Metal" (2007)
Epik: Anders Bodelsen: "Fejlen" (1972)
Epik: Ida Jessen: ”Jul på Brogård” (2007)
Lyrik: Yahya Hassan: "Uden for døren" (2013)
Lyrik: Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Drama: Hassan Preisler: "Brun mands byrde", uddrag fra 1. akt (2015)
Supplerende materiale:
Berit Riis Langdahl m.fl: Krydsfelt, s. 65-91 og s. 107-138
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter arbejdet med novellen "Heavy Metal". I skal medbringe Krydsfelt, den grundbog i dansk, som I fik udleveret i sidste uge.
1z Heavy Metal, novellegenren og fortællertyper.docx
Sidsel Falsig Pedersen Heavy Metal.docx
I skal færdiggøre jeres karakteristik af fortælleren i "Heavy Metal" Upload jeres 2-3 citater under elevfeedback INDEN modulet.
Anders Bodelsen Fejlen.docx
Analyse af Fejlen-3.docx
Vi fortsætter arbejdet med "Fejlen". I må meget gerne tage Krydsfelt med.
Opgaver til Krydsfelt s. 78-84 De litterære hovedgenrer..docx
Læs s. 78-84 i Krydsfelt inden modulet.
Opgave til billedsprog 1z.docx
Læs om forskellige typer af lyrik og rimtyper i linket. Vi skal arbejde med teksten og med et juledigt af Yahya Hassan.
Opgave til lyrik og dokumentar 1zdocx.docx
Yahya Hassan uden for dÃÆÃâøren.docx
Yahya Hassan opgaver.docx
Yahya Hassan uden for dÃÆÃâ ÃÆÃÂ¢ÃÆÃâøren.docx
Læs novellen "Jul på Brogård" inden modulet.
Ida Jessen Jul pÃÂ¥ Brogaard Opgaver.docx
Læs de to uploadede tekster igennem inden modulet. Vi skal arbejde med dem, når vi har færdiggjort analysen af Jul på Brogård.
Man kan tage ture med Banedanmark Kristeligt Dagblad.pdf
1z Introduktion til Peder Frederik Jensens forfatterskab og novellesamlingen Banedanmark-3.docx
Vi skal arbejde med novellen "Knagen" af Peder Frederik Jensen. Vi starter med at læse den sammen i klassen, så ingen lektier :-)
Vi skal arbejde med novellen "Knagen" af Peder Frederik Jensen. Vi starter med at læse den sammen i klassen, så ingen lektier, MEN husk bogen, hvis I fik den udleveret i sidste danskmodul.
Peder Frederik Jensen Knagen.pdf
Peder Frederik Jensen Knagen - opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Banedanmark - novellesamling. VÆRK
Vi skal i dette forløb læse novellesamlingen Banedanmark af Peder Frederik Jensen som værk. Novellesamlingen læses som helhed og herefter analyseres og fremlægges et udvalgt antal noveller i grupper.
Kernetekster:
Peder Frederik Jensen: Banedanmark (2017) VÆRK 1
Mai Misfeldt: "Man kan tage mange ture med Banedanmark", Kristeligt Dagblad, d. 26.2.2014
Lise Garsdal: "Forfatter skriver om 25 gange Udkantsdanmark", Politiken, d. 12.2. 2014
Supplerende materiale:
Berit Riis Langdahl m.fl: Krydsfelt, s. 107-143
Indhold
Kernestof:
De af jer, der fik udleveret Banedanmark før jul skal med medbringe bogen. Resten af jer får bogen i modulet.
Banedanmark - vÃÂ_rklÃÂ_sning og .docx
I skal arbejde i jeres grupper med analysen og fremlæggelsen af jeres noveller.
Afsnit
I skal arbejde videre med analysen af den novelle fra Banedanmark, som I skal fremlægge. Jeg vejleder undervejs. HUSK bogen.
Banedanmark - vÃÆÃâ_rklÃÆÃâ_sning og .docx
Læs novellen "En falden verden", der findes på s. 27 i Banedanmark inden modulet. I får den første time af modulet til at færdiggøre jeres fremlæggelser og herefter fremlægger gruppe 1 "En falden verden".
Gruppe 2,3, og 4 skal fremlægge deres noveller. Alle i klassen skal have læst novellerne "Ruken", "Klok klok" og "Asserbo Slotsruin" inden modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litteraturhistorisk knagerækkeforløb
I dette litteraturhistoriske knagerækkeforløb undersøger vi forholdet mellem magt, slægt og individ i tekster fra middelalderen, renæssancen, barokken, oplysningstiden og romantikken.
Kernetekster:
Ravnkel Frøjsgode saga (VÆRK 2)
"Germand Gladensvend" - folkevise
William Shakespeare: "Sonet 130" (1591)
Thomas Kingo: "Sorrig og glæde de vandre til hobe" (1681)
Ludvig Holberg: "Jeppe på bjerget", akt 1,2 og 5 (1721) + Kaspar Rostrups filmatisering af komedien fra 1981
Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang (Der er et yndigt land) (1819)
N.F.S. Grundtvig: "De levendes Land" (1824)
Supplerende materiale:
"Folkeviser - introduktion" i:
https://litthist.systime.dk/?id=135
"Renæssancen 1536-1650" i:
https://litthist.systime.dk/?id=238
"Barokken" i:
https://litthist.systime.dk/?id=146
"Oplysningstiden" i:
https://bl.systime.dk/?id=158
"Nationalromantikken" i:
https://litthist.systime.dk/?id=146
Berit Riis Langdahl m.fl: Krydsfelt s. 17-38
Indhold
Kernestof:
"I et bur som minder om mit" fremlægges. ALLE i klassen skal have læst novellen inden modulet. Herefter starter vi på vores nye forløb om lange linjer i litteraturhistorien.
Postkort om Banedanmark.docx
Middelalderens litteratur og sagaen som genre.docx
Opgaver til middelalderens litteratur og sagaen som genre.docx
Ravnkels saga-2.pdf
Opgaver til Ravnkel Frøjsgodes saga kap 1-4.docx
Læs kap. 5-7 i Ravnkel Frøjsgodes saga og færdiggør genealogien fra sidst, hvis I ikke nåede det i modulet.
Opgaver til kap 8-14 i Ravnkels saga.docx
Ingen lektier. Vi færdiggør arbejdet med kap. 8-14 i Ravnkels Saga og derefter skal I arbejde med resten af sagaen på egen hånd, mens jeg har SRP-vejledning.
Ravnkel Frøjsgode Saga kap 15-20.docx
Folkeviser – en introduktion.pdf
Folkeviser 1z.docx
Lektie til Biblioteksbesøg
Modulet er virtuelt. Jeg vil bede jer arbejde med de uploadede opgaver og de uploadede tekster. Læs mere om retningslinjerne for modulet i opgavebeskrivelsen.
Virtuelt modul om folkeviser, 1z.docx
Germand Gladensvend.docx
Vi gennemgår opgaven fra i fredags og arbejder videre med Germand Gladensvend.
opgave til Germand Gladensvend 1z.docx
Analysemetoder i dansk 1z.pptx
Fortolkninger af Germand Gladensvend.docx
Vi skal arbejde med renæssancen, som er næste stop i vores knagerækkeforløb. Ingen lektier.
RenÃÂ_ssancen 1536-1650.pdf
SpørgsmÃÂ¥l til renÃÂ_ssancetekst.docx
Analyse og fortolkning af William Shakespeares sonet 130.docx
William Shakespeare sonet 130.docx
Barokken.pdf
Sorrig og glÃÂ_de - hver har sin skÃÂ_bne Kingo.docx
Barokken - opgaver.docx
Sorrig og glæde de vandre til hobe
Læs teksten om Oplysningstiden inden modulet.
Oplysningstiden - opgaver.docx
Vi ser resten af "Jeppe på bjerget" og arbejder derefter med skuespillet i relation til Oplysningstiden.
I skal besvare spørgsmål 1-5 i dokumentet inden modulet og læse scene 6 i linket inden modulet. Jeppe paa bjerget 5. akt og filmatisering.docx Jeppe paa bjerget 5. akt og filmatisering.docx
Kort introduktion til Det moderne gennembrud.docx
Nationalromantikken i Danmark.docx
Amalie Skram Karens Jul.docx
Romantikken og det moderne gennembrud.docx
Adam Oehlenschläger Fædrelands-sang.docx
ALLE i klassen skal læse "Fædrelands-Sang" og "Karens Jul" igennem inden modulet, så I kender de tekster, som fremlægges. I forbereder det sidste af jeres analyser og fremlæggelser efter NAG læser. Hvis vi kan nå det, starter vi med fremlæggelserne k
Grupperne, der har arbejdet med det moderne gennembrud fremlægger for romantikgrupperne. Alle skal have læst "Karens Jul" inden modulet. Herefter arbejder vi med perioden fra 1900-1915 med fokus på det folkelige gennembrud og forfatteren Marie Bregen
Marie Bregendahl Uddrag af En Dødsnat.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Køn og klasse - DHO
Med udgangspunkt i det litteraturhistoriske knagerækkeforløb skriver klassen DHO inden for paraplyemnet "Køn og klasse". I par udvælges selvvalgte tekster, der er skrevet inden for perioden 1700-1915.
Indhold
Kernestof:
I skal læse det uploadede uddrag fra "En Dødsnat" inden modulet. Vi ser filmen "Du som er i himlen" færdig.
Vi taler om "Du som er i himlen". Herefter skrivekursus modul 3.
Opgaver til 1900-1915.docx
Kursus DHO 2023 opgaveskrivning (1).pdf
Sproglig opgave til 1z.docx
Vi gennemgår den sproglige opgave fra i tirsdags. Herefter er det meningen, at I skal arbejde med DHO. Jeg vejleder jer undervejs.
Hej 1.z - herunder ser I tiderne for vejledningen. Som I kan se, er programmet ret stramt (der er 15 minutter til hvert par), så det er AFGØRENDE, at I er der til tiden og møder velforberedte. Jo mere færdigt jeres udkast til en problemformulering er
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentargenren
I dette forløb har vi fokus på, hvad der kendetegner dokumentarfilm og dokumentarserier. Vi undersøger og ser eksempler på forskellige typer af dokumentarfilm (dybdeborende, observerende, deltagende, performativ, poetisk, dramatiseret, refleksiv) og arbejder efterfølgende med en værkanalyse af dokumentarfilmen Kandis for livet. I løbet af forløbet arbejder vi bl.a. med følgende begreber: Filmiske virkemidler , fiktionskoder og autenticitetsmarkører, filmens dramaturgi og intertekstualitet.
Kernetekster:
Anders Agger: "Indefra med Anders Agger - fixerum" (uddrag) fra
www.dr.dk
"Mændene der plyndrede Europa" (uddrag) fra
www.dr.dk
Truls Lie: "The Seduced Human", 2011, (Uddrag)
Mads Brügger: Muldvarpen - Undercover i Nordkorea. Uddrag fra afsnit
1.www.dr.dk
Jakob Albrecht: "Ikke kun en betalt flybillet: Nu kritiserer anmeldere skamrost Kandis-film". Artikel i Journalisten, feb. 2022
Jesper Dalgaard: Kandis for livet. (VÆRK 3 / dokumentarfilm)
Supplerende tekster:
Michelle From Hoxer: "Jesper har brugt tre år på at følge Kandis og deres fans. Nu vil han udfordre dine fordomme med ny film" (2021):
https://www.dr.dk/musik/jesper-har-brugt-tre-aar-paa-foelge-kandis-og-deres-fans-nu-vil-han-udfordre-dine-fordomme-med
Berit Riis Langdahl m.fl. Krydsfelt, s. 297-303
"Dokumentarfilm og mockumentary" i
https://hbdansk.systime.dk/?id=224
"Medieanalyse af dokumentarfilm" i
https://hbdansk.systime.dk/?id=228
Indhold
Kernestof:
Evaluering af DHO - herefter starter vi på vores kommende forløb om dokumentarfilm.
Dokumentarfilm - opgaver.docx
Dokumentarfilm.pdf
Vi fortsætter arbejdet med dokumentarfilmstyper. Inden modulet skal I have læst s. 1-4 i den uploadede tekst færdig, hvis I ikke blev færdige i modulet.
Vi fortsætter arbejdet med dokumentarfilmtyper. Herefter arbejder vi med autenticitetsmarkører og fiktionskoder. Læs s. 4-7 i den uploadede tekst inden modulet.
Autenticitetsmarkører og fiktionskoder.docx
Jeg vil bede jer arbejde med den uploadede virtuelle opgave i danskmodulet. I skal uploade jeres besvarelse under elevfeedback her på modulet senest kl. 16.
Kandis for livet - karakteranalyse 2z.docx
Vi ser Kandis for livet færdig i auditoriet. Herefter skal I arbejde med karakteranalyse.
Vi ser Kandis for livet færdig. Herefter skal I arbejde med jeres karakteranalyser.
I skal bruge det første kvarter af modulet på at lægge sidste hånd på jeres fremlæggelser om karaktererne fra Kandis for livet. Herefter starter vi på fremlæggelserne.
Læs artiklen om Kandis for livet inden modulet. Lav også en kort research på, hvilken kritik dokumentarfilmen har været udsat for. Vi starter modulet med at høre den sidste fremlæggelse om karakteren René.
Ikke kun en betalt flybillet.pdf
Opgaver til artiklen Ikke kun en flybillet.docx
Læs s. 1-4 i den uploadede tekst, der introducerer den analyserende artikel.
Læs teksten om den analyserende artikel inden modulet.
Intro til den analyserende artikel-5.docx
Analyserende artikel om dokumentarfilm.docx
Muldvarpen - analyse.docx
Muldvarpen klip 1 og 2.mp4
Medieanalyse af dokumentarfilm.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dualisme og dobbeltgængermotiv. Romantikken
I forløbet har vi fokus på romantikken og romantismen, som sætter sit præg på litteraturen i perioden 1800 -1860. Vi undersøger forskellen på national- og universalromantik med særligt fokus på det dualistiske livssyn, som spiller en rolle i især universalromantikkens lyrik. Med afsæt i dualismen læser vi derefter en række tekster fra romantismen, der anvender dobbeltgængeren som motiv med henblik på at illustrere menneskets psykologiske og indre splittelse. Centrale begreber i forløbet er platonisme, panteisme, organismetanken, guldalder, gyseren som genre, idealitet og realitet, harmoni og dæmoni. Vi afslutter forløbet med at se og analysere Black Swan som filmværk. Filmen kan ses som et senmoderne eksempel på en fiktiv fremstilling af det dobbeltgængermotiv, som kan spores tilbage til romantismens tekster.
Kernetekster:
A W. Schack Staffeldt: “Indvielsen” og “Platonisme” (1802)
Adam Oehlenschläger: “Guldhornene” (1803)
Mary Shelley: Frankenstein, kap.5 (romanuddrag) (1817)
H.C. Andersen: ”Eventyret Skyggen” (1843)
Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1847)
Steen Steensen Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828) VÆRK 4
Darren Aronofsky: Black Swan (2010) Film/ VÆRK 5
Supplerende materiale:
Berit Riis Langdahl m.fl: Krydsfelt, s. 35-38
Johannes Fibiger m.fl: Litteraturens veje, s. 137-193
"Romantikken – idealisme, dualisme, nyplatonisme og universalromantik" fra
https://litthist.systime.dk/?id=124
"Dobbeltgængermotivet i romantismen" - kort introduktion udleveret i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Læs den uploadede tekst om universalromantik, dualisme og idealisme i romantikken. Vi starter modulet med at se et program om romantikken og arbejder derefter med teksten.
Opgaver til 1800-tallet på vrangen, ep. 1.docx
Læs digtet "Indvielsen", som er uploadet.
Opgave til Indvielsen.docx
Læs digtet "Platonisme" af Staffeldt inden modulet. Slå de ord, som I ikke kender betydningen af, op.
Analyse af Platonisme.docx
Læs "Guldhornene" inkl. den korte historiske introduktion. Begge dele findes i linket.
Analyse af Guldhornene.docx Romantikken - idealisme, nyplatonisme, dualisme og universalromantik.docx
Vi færdiggør analysen af "Guldhornene". Herefter skal vi kigge på romantismen. Læs den introducerende tekst inden modulet.
DobbeltgÃÆÃâ _ngermotivet i romantismen.docx
Analyse af Guldhornene.docx
Romantikken - idealisme, nyplatonisme, dualisme og universalromantik.docx
Opgaver til romantismen og Frankenstein.docx
Uddrag af Frankenstein.pdf
I skal læse resten af uddraget af "Frankenstein" inden modulet.
Vi skal arbejde med eventyret "Skyggen" af H. C. Andersen. Læs s. 1-4 til linje 42 ("Så gik Skyggen") inden modulet. I kan også høre eventyret oplæst i linket. Lyt til minut 17:38.
Vi færdiggør arbejdet med eventyret "Skyggen". Herefter arbejder vi med digtet "Paa Sneen". Ingen lektier - men HUSK at putte Banedanmark i tasken, hvis I ikke har afleveret.
Eventyret Skyggen.docx
Opgaver til skyggen 2z.docx.docx
Analyse af Paa Sneen 2z.docx
PAA SNEEN - Det Kgl. Biblioteks tekstportal
I skal læse s.1-5 (linje 1-196) i den uploadede tekst "Sildig Opvågnen".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den debatterende artikel / Retorik + argumentation
I forløbet introduceres klassen for den debatterende artikel som genre og emnet for artiklen er nedsættende ord. Vii repeterer undervejs analyse af retorik og argumentation, som eleverne har arbejdet med i grundforløbet. I forløbet arbejder vi bl.a. med følgende begreber: Toulmins argumentationsmodul, det retoriske pentagram, appelformer, argumenttyper og troper.
Kernetekster:
Sarah Gleerup: "Kære Mulle: Jeg vil ikke kaldes ”spasser”" i Jyllands-Posten, den 5. februar 2019
Lone Nikolajsen: " ’Danmarks lækreste spasser’ formår både at provokere og at tage de provokerede alvorligt" i Information, den 8. februar 2019
"Danmarks lækreste spasser" (uddrag) findes på:
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-laekreste-spasser_74956
Caspar Eric: Den handicappede krop er fremtiden i Information, den 26. juni 2015:
https://www.information.dk/debat/2015/06/caspar-eric-handicappede-krop-fremtiden
Supplerende materiale:
Berit Riis Langdahl m.fl: Krydsfelt, s. 252-261
"Argumenttyper":
https://www.gymdansk.dk/argumenttyper.html
Toulmins argumentationsmodel:
https://www.gymdansk.dk/argumentationsmodel-toulmin.html
"Appelformer":
https://www.gymdansk.dk/appelformer.html
"Ciceros retoriske pentagram":
https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
"Den debatterende artikel - introduktion" fra: Fra:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=238
Indhold
Kernestof:
I skal læse tekst 4b, Lone Nikolajsen:"Danmarks lækreste spasser’ formår både at provokere og at tage de provokerede alvorligt", inden modulet. Vi arbejder videre med den debatterende artikel i modulet
Modulet er virtuelt. Læs om retningslinjerne for modulet i det uploadede dokument, og se også min besked på Lectio til jer.
Virtuelt modul om debatterende artikel.docx
Vi gennemgår den virtuelle opgave fra i torsdags og arbejder videre med diskussionsdelen af den debatterende artikel.
Introduktion til FF3 og podcastgenren. Ingen lektier.
FF3 i 2z.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
FF3 - fysik og dansk. Atomkraft og podcasts.
Et flerfagligt forløb mellem fysik og dansk med fokus på innovation. I fysik arbejdes der med atomkraft herunder med debatten om, hvorvidt atomkraft skal tillades i Danmark i fremtiden. I dansk arbejder vi med podcast som genre herunder med podcasten virkemidler og formater. Som en del af forløbet producerer klassen selv podcasts i grupper, der præsenteres og analyseres i klassen.
I forløbet er der hørt uddrag af følgende podcasts:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/faldet-mysteriet-om-de-rystede-hjerner-5372264161000
https://www.dr.dk/lyd/p1/vildt-naturligt/vildt-naturligt-2024/vildt-naturligt-smeltevand-og-satellitfotos-11032423101
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/vennepunkt-4920659345000
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/kernekraft-og-kaerlighed/kernekraft-og-kaerlighed-1/kernekraft-og-kaerlighed-1-3-velkommen-til-atomalderen-16122393351
Supplerende materiale:
"Podcastens særtræk og formater" og Podcastens virkemidler" fra
https://podcast.ibog.dansklf.dk
Indhold
Kernestof:
Introduktion til FF3 og podcastgenren. Ingen lektier.
FF3 i 2z.pptx
I får modulet til at færdiggøre jeres præsentationer og podcasts. Vi bruger de sidste 20 minutter til at tale om den debatterende artikel, hvis I kan nå det.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Journalistik
I forløbet introduceres avisens genrer og profiler. Vi arbejder med forskellige typer af nyhedsjournalistik (nyhedsartikel, nyhedsreportage) og vi kigger nærmere på journalistisk sprog. Vi afslutter med at undersøge, hvad der kendetegner fortællende journalistik, der henter inspiration fra fiktionens måder at fortælle på. Vi arbejder i forløbet bl.a. med følgende journalistiske begreber: nyhedskriterier, nyhedstrekanten, new journalism, den tredje fortællemåde, Hey-You-See-So-modellen, John Franklins story-model, feature og reportage.
Kernetekster:
Kim Faber: Frivilligt: Blod mod blod. Politiken, 24. april 2005.
Michael Lund og Thomas Helsborg: Kæmper med mareridt og druk. Ekstra Bladet, 21.maj 2004.
Gustav Houe Dall og Ole Hall: Novo Nordisk er livsnerven i Kalundborg: Uden dem falmede byen (2024)
Morten Sabroe: Et Svin i Berlin (1990)
Puk Damsgård: Hvor solen græder - uddrag (2014)
Supplerende materiale:
"Avisjournalistik" i Håndbog til dansk, s. 198-213 (pdf)
"Fortællende nyhedsjournalistik og journalistisk sprog" i
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c694
Berit Friis Langdahl m.fl: Krydsfelt, s. 283-294
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "Avisjournalistik" inden modulet. Vi skal bruge den som introduktion til vores sidste forløb om journalistik.
Titel
Avisjournalistik, modul 1.docx
I skal læse den korte artikel i linket inden modulet.
Novo Nordisk er livsnerven i Kalundborg: Uden dem falmede byen
Avisjournalistik, modul 1-4.docx
Fortællende nyhedsjournalistik og journalistisk sprog.docx
Fortællende nyhedsjournalistik og journalistisk sprog.docx Læs s. 6-7 i det uploadede dokument.
Modulet er virtuelt. I skal arbejde med den opgave, som jeg har uploadet. Den er relateret til uddraget fra Puk Damsgårds reportage, som vi talte om i tirsdag. Uddraget findes i samme dokument.
Opgave til fortællende journalistik 2z.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det moderne gennembrud / det naturalistiske drama
Gennem et udvalg af tekster, herunder et naturalistisk drama, undersøger vi, hvad der kendetegner det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode. I forløbet stifter I bekendtskab med naturalisme, kritisk realisme, socialrealisme og impressionisme.
Kernetekster:
J.P. Jacobsen: "Et skud i tågen" (1882)
Herman Bang: "Den sidste aften" (1880)
August Strindberg: "Racens forbedring" (svensk) (1884)
Alexander Kielland: "En god samvittighed" (norsk) (1880)
Henrik Pontoppidan: "Knokkelmanden" (1887)
Henrik Ibsen: "Gengangere" (1881) (norsk) (VÆRK 6 / drama)
Supplerende materiale:
Berit Riis Langdahl m.fl: Krydsfelt, s. 38-45
"Det moderne gennembrud – skrivestil og sprog " Fra:
https://litthist.systime.dk/?id=140
"Det naturalistiske drama" fra:
http://www2.aasg.dk/asgaf/Dansk/Emner/Drama/NaturalistiskTeater.htm
"Dramaet i det moderne gennembrud" fra:
https://litthist.systime.dk/?id=211
Johannes Fibiger m.fl: Litteraturens Veje, s. 194-259
Indhold
Kernestof:
Opstart på litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud og det naturalistiske drama. Vi skal bl.a. se en dokumentarudsendelse. Desuden skal I genlæse den korte tekst om det moderne gennembrud, som vi læste sammen i forbindelse med DHO, samt l
Kort introduktion til Det moderne gennembrud.docx
Intro til det moderne gennembrud 3z.docx
I skal læse den novelle, som I skal analysere og fremlægge. Se fordelingen her:
Noveller fra det moderne gennembrud 3z.docx
Novellerne "Knokkelmanden" og "En god samvittighed" skal være læst inden modulet. I får første halvdel af modulet til at færdiggøre jeres fremlæggelser. Herefter hører vi fremlæggelser af de to noveller, der skal læses.
Novellerne "Et Skud i Tågen", "Racens forbedring" og "Den sidste aften" fremlægges. To af novellerne skal være læst af alle i klassen inden modulet. Vi indlægger en lille læsestund, hvor I kan læse den sidste novelle.
Læs novellen "Den sidste aften" af Herman Bang inden modulet. Novellen fremlægges i modulets første halvdel. Herefter introducerer jeg den reflekterende artikel, som I skal skrive.
Den reflekterende artikel - signalement.docx
Tekst 5a 5b 5c og 5d-6927.pdf
Læs tekst 5b, 5c og 5d igennem inden modulet. Vi arbejder videre med den reflekterende artikel.
Eksempler-på-delene-i-den-reflekterende-artikel-WT.pdf
Reflekterende artikel 3z.pptx
I skal besvare opgaven, der er uploadet på modulet. Den tager bl.a. udgangspunkt i de to tekster, der er også er uploadet. Se retningslinjer for modulet i opgaven.
Vi gennemgår den virtuelle opgave, så læs den gerne igennem inden modulet. Læs også s. 3-8 i Gengangere. (til "... lukker efter ham"). I kan også læse skuespillet i linket. Bemærk, at I kan få vist kommentarer ved at klikke på ”Kommentarer i teksten”
I gang med Gengangere.docx
Henrik Ibsen Gengangere 3z.docx
Gengangere skal være læst færdig til dette modul. Husk, at I også kan læse stykket online i linket. Her kan man få gode forklaringer med, hvis man sætter flueben ved "forklaringer" øverst i højre hjørne. I det uploadede dokument kan I se, hvilken per
Henrik Ibsens skrifter: Gengangere
Vi arbejder med Gengangere.
Fjernsynsteatret: Gengangere - NRK TV
I får den første halve time til at færdiggøre jeres personkarakteristikker. Herefter lytter vi til fremlæggelserne.
Tænkelektie: Tænk over betydningen af mindst tre centrale metaforer i Gengangere. Vi afrunder arbejdet med stykket, når vi har hørt fremlæggelser af de sidste personer, som er:
Gengangere fortolkning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Rejsen som motiv i modernistisk lyrik 1899 - 1999
I dette forløb om modernismens karakteristika og litteraturhistoriske udvikling gennem det 20. århundrede undersøger vi med nedslag i den tidlige modernisme omkring år 1900, avantbevægelserne i mellemkrigstiden, konfrontationsmodernismen i 1960erne og postmodernismen i 1980erne, hvorledes modernistiske forfattere har brugt rejsen som motiv i deres lyrik. Vi vil også forsøge at indkredse, hvorfor rejsen er en central metafor for modernistiske forfattere gennem det 20. århundrede. Desuden vil vi undersøge, på hvilke måder modernisme adskiller sig fra realisme.
Kernetekster:
Sophus Claussen: "Rejseminder" (1899)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin 1921" (1927)
Klaus Rifbjerg: "Spaniensturist" (1957)
Michael Strunge: "”19. juni 1983, 25 år. København” (1984)
Indhold
Kernestof:
I skal besvare den uploadede opgave omhandlende det sjælelige gennembrud/symbolisme. Se de præcise retningslinjer for modulet i det uploadede dokument.
I må meget gerne genlæse "Rejseminder" af Sophus Claussen inden modulet. Vi gennemgår den virtuelle opgave fra i onsdags, når I har skrevet et brev til Brandes (som vi ikke nåede, da vi afrundede Gengangere).
Det sjælelige gennembrud - symbolisme.docx
Opgaver til Sofus Claussen Rejseminder.docx
Læs digtet "Paa Memphis Station" grundigt inden modulet. Det er lidt svært. Slå de ord, I ikke kender, op, så I forstår digtets indhold. Hvis I foretrækker at lytte til en sangversion, er der en god lille sang i linket. Bemærk dog, at et par linjer e
Paa Memphis Station.docx
Opgaver til Paa Memphis Station 3z.docx
Vi hører fremlæggelserne om "Paa Memphis Station". De skal være helt klar inden modulet, så hvis I mangler lidt, er det lektier.
I skal besvare den uploadede opgave. Se retningslinjerne i dokumentet. God fornøjelse - vi ses på onsdag.
Opgaver til Nat i Berlin virtuelt 3z.docx
Vi gennemgår den virtuelle opgave fra fredagens modul og arbejder videre med en fortolkning og perspektivering af "Nat i Berlin". Genlæs digtet inden modulet.
Nat i Berlin fortolkning og perspektivering.docx
Læs teksten om konfrontationsmodernisme inden modulet. Vi skal arbejde med den, når vi har set et uddrag af et TV-program.
Konfrontationsmodernisme - opgaver-2.docx
Vi færdiggør arbejdet med "Spaniensturist" fra før jul. I må gerne genlæse digtet inden modulet.
Spaniensturist.pdf
Vi færdiggør endelig arbejdet med "Spaniensturist" fra før jul. I må gerne genlæse digtet inden modulet. I får også info om terminsprøven.
Om de tre opgavegenrer.docx
I skal læse den uploadede tekst om storby/postmodernisme inden modulet. 1980erne er vores sidste stop i forløbet om modernistisk lyrik og rejsemotiver. NB! Modulet slutter kl. 13.30 pga SRP-vejledning. Jeg er med på, at nogle af jer også skal til vej
Michael Strunge 19. juni 1983, 25 år. .docx
I fremlægger jeres analyser af Strunges digt i matrix-grupper. Herefter påbegynder vi vores forløb om eksistentialisme. Genlæs Strunges digt før modulet.
5 skarpe om Kierkegaard og valget.docx
I skal uploade jeres stikord til de fem skarpe om Kierkegaard på elevfeedback inden modulet. Hvis I var fraværende i fredags, skal se videoen om Kierkegaard og valget inden modulet. Den findes i linket i dokumentet, der er uploadet.
Introduktion til eksistentialisme.docx
De eksistentielle fortællinger og læseren.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksistentielle fortællinger - eksistentialisme
I dette forløb vil vi undersøge, hvad der kendetegner eksistentialisme i det 20. og 21. århundrede. Vores forløb har to litteraturhistoriske stop nemlig efterkrigstiden, hvor en række forfattere skrev eksistentielle fortællinger med inspiration fra eksistentialistisk filosofi i Frankrig, og senmoderniteten, hvor eksistentielle fortællinger beskæftiger sig med individets forsøg på at fodfæste i en aftraditionaliseret og fragmenteret kultur. I forbindelse med forløbet arbejder vi bl.a. med følgende nøglebegreber: absurdisme, eksistentialisme, realisme, minimalisme, fortæller-pluralitet, autofiktion og exofiktion. Forløbet dækker desuden litteratur fra de seneste fem år samt læsning af en roman som værk.
Kernetekster:
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Peter Seeberg: "Hvile" (1962)
Lone Hørslev: "Halvt i himlen" (romanuddrag) (2021)
Lotte Kirkeby: "Violvej" (2016)
Jamal Bendahmans: "Ash-Shaheed" (romanuddrag) (2020)
Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om" (2014)
Peter Adolphsen: "Ved Højer Sluse" (1996)
Simon Fruelund: "Borgerligt Tusmørke" (2006) (VÆRK 7, ROMAN)
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "Eksistentialisme i efterkrigstiden" inden modulet.
Eksistentialisme i efterkrigstiden.docx
Karen Blixen Ringen.docx
Eksamensspørgsmål - Blixen.docx
I skal arbejde med den uploadede virtuelle opgave, der dels omhandler den eksistentielle novelle, som I skal fremlægge, dels læsning af en af de andre noveller. Se de præcise retningslinjer for modulet i det uploadede dokument.
De tre eksistentielle fortællinger fra efterkrigstiden skal være læst inden modulet. I skal fremlægge teksterne for hinanden i matrix-grupper.
Fremlæggelse af eksistentielle noveller fra efterkrigstiden.docx
Læs teksten "Senmoderniteten i et eksistentialistisk lys" inden modulet. Den første del af teksten er nok stof, som I kender fra samfundsfag.
Exofiktion
Lotte Kirkeby Violvej.docx
Eksistentielle fortællinger fra de seneste 10 år-2.docx
I skal læse den novelle, som I skal analysere og fremlægge, færdig inden modulet SAMT én af de to andre noveller (se noveller og grupper herunder. I får mulighed for at læse den sidste i modulet. Husk desuden at Borgerligt Tusmørke (den lille roman)
Lone Hørslev- Halvt i himlen.docx Jamal Bendahman- Ash-Shaheed .docx Lotte Kirkeby Violvej.docx
Fremlæggelser af eksistentielle tekster fra de seneste 10 år-2.docx
Læs artiklen om Borgerligt Tusmørke inden modulet. Vi skal arbejde med den lille roman, når de sidste grupper har fremlagt deres tekster fra i onsdags.
Podcast om Borgerligt Tusmørke.docx
Podcastens særtræk og formater.docx
I dette modul skal I optage jeres podcasts. Senest kl. 11.30 skal I uploade podcasten under opgaver. Hvis lydfilen er for stor, kan I sende et link til den.
Vi lytter til jeres podcasts om Borgerligt Tusmørke. Herefter taler vi om den skriftlige aflevering til på torsdag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Stilistik i nye og ældre tekster
I dette forløb repeterer vi sproglige billeder (troper) og stilistiske figurer og undersøger, hvordan disse anvendes i nyere og ældre tekster. Vi læser både fiktion og non-fiktion og repeterer i den forbindelse, hvad der kendetegner oplysningstidens og romantikkens idéer. Som en del af forløbet læser vi Asta Olivia Nordenhofs digtsamling "det nemme og det ensomme" med fokus på, hvordan hun anvender troper og stilistiske figurer i sine digte. I forløbet arbejder vi desuden med begreber som autofiktion, senmodernisme og eksperimenterende realisme.
Kernetekster:
Ludvig Holberg: Uddrag af Epigram 41 (1774)
N.F.S. Grundtvig: "Marielysttale" (1857)
Asta Olivia Nordenhof: det nemme og det ensomme (2013) VÆRK 8/ LYRIK
Ask Hansen: "Asta Olivia Nordenhof: Man må leve sine litterære idealer" (Information, 2013)
Indhold
Kernestof:
I skal læse det uploadede interview med Asta Olivia Nordenhof inden modulet. Vi skal arbejde med hendes digtsamling "det nemme og det ensomme" i denne uge.
3z Asta Olivia Nordenhof det nemme og det ensomme - opgaver.docx
I skal lave analyserne af jeres digte fra "det nemme og det ensomme".
Oversigt over sproglige billeder og stilistiske figurer-2.docx
Analyse og fortolkning af lyrik - guideline-2.docx
I skal læse de seks digte fra "det nemme og det ensomme" inden modulet. Derudover skal I have jeres talepapir og powerpoints klar. I fremlægger jeres digtanalyser for hinanden og derefter taler vi om, hvad digtene har til fælles stilistisk, sprogligt
Som repetition skal I læse den korte tekst om oplysningstiden og Holbergs forfatterskab inden modulet.. Vi skal analysere et epigram af Holberg med fokus på argumentation og stilistiske virkemidler. Epigrammet læses i modulet.
Ludvig Holberg Epigram 41.docx
Opgaver til Ludvig Holberg Epigram 41-3.docx
Oversigt over sproglige billeder og stilistiske figurer.docx
Læs s. 1-3 i det uploadede dokument. I skal ikke læse selve Marielysttalen. I får også en refleksionslektie: Tænk over hvordan Grundtvigs uddannelsestanker kan kædes sammen med romantikkens idéer.
Analyse af Grundtvigs Marielysttale.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Links til eksamen
Følgende links må tilgås til eksamen:
ordbogen.com
ordnet.dk
minlæring.dk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726043322", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726043322", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726043322" }