Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Kasper Langberg
Hold
2022 EN/a (
1a EN
,
2a EN
,
3a EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Graphic novels and superheroes
Titel 2
Varieties of English
Titel 3
Eksamensemne: American Dream 1: Moonlight
Titel 4
Crime fiction og studietur Edinburgh
Titel 5
Eksamensemne: American Dream 2: The Great Gatsby
Titel 6
SRO- opgave: The Divided States of America
Titel 7
Eksamensemne: Science Fiction
Titel 8
Grammatik og skriftlige genre i Engelsk
Titel 9
Eksamensemne: The Women Question
Titel 10
Modernism and Postmodernism
Titel 11
Eksamensemne: Shakespeare
Titel 12
Eksamensemne: Australia
Titel 13
Opsamling og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Graphic novels and superheroes
General purpose of the topic: the pupils have read a selection of comics (graphic novels) depicting the American superhero. The pupils will be introduced to analysing comics by applying graphic devices for analysis and interpretation. The role of the American superhero in American society and American identity will be discussed.
Academic learning objectives: how to read a graphic novel, how to analyse characters, the setting, the composition, and graphic devices applied in graphic novels.
Genres: graphic novels and non-fiction article.
Kernestof fra uvm:
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Læs s. 6-10 i vedhæftet materiale "Graphic novels - introduction and key terms"
Graphic Novels - Introduction and key terms - Clausen and Kaalund.pdf
1a EN Graphic Novels introduction exercise (laves i modulet).docx
Renskriv jeres noter til jeres præsentationer af jeres graphic novel. Læg jeres billeder ind på jeres computer, så de er klar til brug i jeres præsentation.
1a EN Graphic Novels introduction exercise.docx
Read "Letters to Batman": Think about charactarisation of Batman, Alfred and the Joker - and settings.
Batman - Letters to Batman - Niles and Hairsine.pdf
Letters to Batman exercise .docx
Characterisation STEAL model .png
Min Læring Grammatik
Read p. 11-23 in "Graphic novels - introduction and key terms"
1a EN Graphic Novels Graphic analysis .docx
Read p. 14-17 in "Creative Writing" and bring the book with you to class.
Read the story "America Vasquez" home. Compare the character and story to "Letters to Batman" and think also about the graphic outlook of the story. Take a look a p. 14 in the graphic novel. Here you get a good characterization of America Vasquez.
America Vasquez - The Z In Me (3).pdf
Exercise: 1a EN Batman vs America Vasquez.docx
Read the article below for homework.
American Superheroes - America%27s need for superheroes has led to the rise of Donald Trump by Annika Hagley.docx
1a EN Batman vs America Vasquez.docx
Read the class´ translation of the article from The Guardian "America´s need for superheroes" and also the latest article about Trump on superhero cards..
The Guardian: ‘Losing the plot’: Trump mocked after announcing superhero card collection
1A oversættelse af artikel The Guardian America´s need for Superheroes .docx
Group work 1a EN 4 jan 2023.docx
Ingen lektie til dette modul.
1a EN Graphic Novels group presentation.docx
Makkerskaber i 1a_uge 1, 2 og 3.docx
Læs s. 19-26 i "Creative Writing" om setting, characters and point of view.
Ingen lektie til dette modul (bortset fra de to oplæg vi mangler)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Varieties of English
Varieties of English
General purpose of the topic: Is to introduce the students to the history of the English language and give them examples of the many varieties of the English language both in the UK and abroad.
Academic learning objectives: How to read non-fiction texts and analyze the characteristics of different dialects and sociolects of the English language. Also exercises in making oral presentations.
Genres: Non-fiction
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie til dette modul.
1a EN Varieties og English lesson 1 .docx
Delt lektie: Elever på den øverste halvdel af klasselisten ( Fra Amélie til Mathias) læser teksten "The Roots...." nedenfor, og resten af eleverne læser den anden tekst "The Two Dispersals..." nedenfor.
The Roots of English by Gunnel Melchers and Philip Shaw.pdf
The Two Dispersals of English by Jennifer Jenkins.pdf
1a EN History of English exercise 1 .docx
Work Questions Roots of English .docx
The history of English in 10 minutes
1a EN Varieties of English video presentation .docx
FlipGridLink
Medbring venligst bogen "Creative Writing" til modulet. Læs s. 26-29 og lav øvelser s. 29 ( så meget I kan nå i modulet). Upload jeres øvelser på elevfeedback på dette modul.
Flipgrid intro.pdf
Min Læring
Minlæring
Read the attached article as homework
Why English Should Not Be The International Language Of The World by Robert Nielsen (2015).docx
Laves i modulet: 1a EN Exercise article Why English Should Not Be.docx
Read p. 51-60 (minus exercises i gray boxes) in "Creative Writing" If some of you still don´t have the book, please make sure to get it in "bogdepotet" BEFORE the modul.
Ingen lektier, men vi arbejder med den vedhæftede øvelse i timen.
1a EN Exercise British accents .docx
11 English Accents from Around the World in 1 Video
1a EN Global English accents exercise .docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Eksamensemne: American Dream 1: Moonlight
General purpose of the topic: Introducing the students to Afro American culture in contemporary USA. By analyzing the film ”Moonlight” (Jenkins 2016), the students are introduced to a range of themes such as social inequality, racial discrimination, sexual discrimination, growing up. Also, the students are introduced to tools how to analyse film. Finally, the theme The American Dream are discussed in relation to the film.
Academic learning objectives: Film analysis, group work and oral presentation.
Genres: Film
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie hjemme (Dog skal dem, der ikke var til stede i fredag - se filmen til dette modul)
MOONLIGHT Barry Jenkins 1a EN .docx
1a EN Moonlight Group work 25 april 23.docx
1a EN Moonlight group work may 3nd 2023.docx
Kære elever!
1a EN Moonlight Oplæg Oversigt 3V .docx
1a EN Moonlight Oplæg Oversigt 3V .docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Crime fiction og studietur Edinburgh
Crime fiction og studietur Edinburgh
General purpose of the topic: The student are introduced to the genre Crime Fiction. The students read a collection of crime fiction short stories from Scotland in relation to their study trip to Edinburgh. Also the students read some material on the history of Scotland.
Academic learning objectives: Analysing crime fiction short stories.
Genre: Crime Fiction
Indhold
Kernestof:
2a EN Crime Fiction 1 .pdf
Læs introduktionen i s. 7-9 i vedhæftet kompendium "Crime Fiction" + short story "Tell Me" s. 39-43 i samme kompendium. Gør jer nogle tanker over "Questions 1-15 s. 44 medens / efter I har læst.
Read p. 61-73 of the short story "Soft Spot" from the attached "Crime Fiction 1" compendium.
Read p. 73-81 (the end) of the short story "Soft Spot" from the attached "Crime Fiction 1" compendium.
Læs den første short story "Playback" af Ian Rankin i det vedhæftede materiale som lektie hjemme.
Ian Rankin Crime Fiction 3 short stories .pdf
2a EN Crime Fiction Playback Ian Rankin .docx
Read p.91-99 of the short story "A Good Hanging" (first half of the story)
Pair work in class: 2a EN Crime Fiction A Good Hanging part 1 .docx
Read p. 99-111 og the short story "A Good Hanging" (Finish the story)
Introduction:2a EN Crime Fiction 1 .pdf
2a EN Crime Fiction A Good Hanging part 2 .docx
Read the story "Auld Lang Syne" p. 150-160 in the attached compendium.. Good idea to take some notes while you read so you remember the story better for class.
2a EN Crime Fiction Auld Lang Syne and sum up.docx
Skotland - 3V program 2a studietur 2023 (1).pptx
2V 2a EN Gruppeopgaver Studietur Edinburgh .docx
3 Novels .png
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensemne: American Dream 2: The Great Gatsby
General purpose of the topic: The students have read the novel “The Great Gatsby” and they analyse the many themes of the novel with the main focus on the American Dream.
Academic learning objectives: Analysing novels, groups work and group oral presentation.
Genre: The novel
Indhold
Kernestof:
Læs "chapter 1" i "The Great Gatsby". Som støtte til læsningen kan I benytte gloserliste og arbejdspørgsmål i bogen s.150-152. Lav også selv en gloseliste på mindst 10 ord i kapitlet, som I har været nød til at slå op (ud over dem, som fremgår af bog
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, Longman; sider: 1-17, 120-133
2a EN The Great Gatsby Chapter 1 .doc
Læs "chapter 2" i The great Gatsby. Som støtte til læsningen kan I benytte gloserliste og arbejdspørgsmål i bogen s.153-154. Lav også selv en gloseliste på mindst 10 ord i kapitlet, som I har været nød til at slå op (ud over dem, som fremgår af bogen
2a EN The Great Gatsby Chapter 2.docx
Læs "Chapter 3" i "The Great Gatsby"
2a EN The Great Gatsby chapter 3.docx
Ingen lektie til dette modul..
Link til Flipgrid Podcast 1 The Great Gatsby
Ingen lektie, men læs gerne videre i "The Great Gatsby"
2a EN SRO The Divided States of America 1.docx
Ingen lektier til dette modul, men læs videre i "The Great Gatsby"
Lyt til podcasten nedenfor. Se opgave 6A for spørgsmål til denne podcast. RIGTIG god ide at tage noter medens i lytter til podcasten hjemme, da I skal bruge det i jeres opgave.
Is Polarization Killing Democracy?
Tænk hjemme over et SRO emne, som du synes kan være spændende at arbejde med i din SRO. Det skal være et emne, som splitter USA, f.eks : Gun Control, Abortion Rights, LGBT Rights mm. Læs også videre i "The Great Gatsby" hjemme.
Eksempler på SRO problemformuleringer EN SA .docx
Analyse af non-fiction
Rhetorical Pentagram.png
Læs videre i "The Great Gatsby"..
Læs videre i "The Great Gatsby" hjemme. Vi skal lave en midvejsgennemgang af romanen i morgen.
Vi arbejder med kapitel 4-7 i "The Great Gatsby" i dette modul. Klassen er i fem modulet blevet bedt om at læse videre i romanen (hvor i ikke har haft andre lektier for). Derfor har jeg vurderet, at I nok ca. er kommet så langt i romanen.
2a EN The Great Gatsby chapters 4 to 7.docx
Læs "Chapter 8" i "The Great Gatsby" s. 120-133.
Podcast 2 Gatsby Flipgrid
Læs "Chapter 9" i "The Great Gatsby" s. 134-149
Kære 2a!
The Great Gatsby by F. Scott Fitzgerald
The Great Gatsby Study Programme.pdf
The Great Gatsby final analysis .docx
Creative Writing Analysing Fiction .pdf
Flipgrid podcast The Great Gatsby Final
2a EN The Great Gatsby final GRUPPER .docx
Læs vedhæftede dokument og genlæs jeres egen SRO til denne time.
SRO rammer for årsprøven.pdf
Selv evaluering af SRO opgaven word dok .docx
2a EN Essay The Great Gatsby Film versus Novel .docx
Dette site arbejder vi med i modulet. Minlæring
Ingen lektie til dette modul, MEN derimod en lektie i engelsk til tirsdag. Se tirsdags modul.
2a EN Science Fiction introduction.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SRO- opgave: The Divided States of America
SRO- opgave
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede dokument og genlæs jeres egen SRO til denne time.
SRO rammer for årsprøven.pdf
Selv evaluering af SRO opgaven word dok .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensemne: Science Fiction
General purpose of the topic: The students read a collection of historic Science Fiction short stories and novels. The students are introduced to the many sub-genres of Science Fiction and the historic development of the genre.
Academic learning objectives: Analysing novels, groups work and group oral presentation.
Genre: Science Fiction
Indhold
Kernestof:
Læs s. 34-46 i historien "The Cold Equation" i vedhæftet "Science Fiction kompendium" - Husk også at læse introduktionen s.34
Science Fiction Kompendium.pdf
The Cold Equation exercise 1 .docx
Læs s. 46-63 af "The Cold Equations" (resten af historien) Se kompendium. HUSK at bruge gloserne på de sidste sider.
The Cold Equations exercise 2 Tom Godwin 1954 NAG 24 .docx
Læs "The Smallest Dragonboy" s. 67-81 i vedhæftet kompendium.
The Smallest Dragonboy exercise .doc
Læs introduktion og s. 1-21 i historien "Minority Report" i det vedhæftede kompendium. BEMÆRK- DET ER DEN SIDSTE HISTORIE I "Science Fiction Kompendium" - vedhæftet.
Anbefaling til hjemmebio: Minority Report (film) - Wikipedia
Minority Report exercise 1 .docx
Læs s. 21-43 i "Minority Report" (Resten af historien)
Science Fiction Classics Emner .docx
Se vedhæftet fil hvor hvem er i hvilke grupper:
2a EN Oplæg Emner Grupper SF Classics.docx
Se denne intro video om George Orwells 1984 hjemme. Dette værk er vigtigt for at rigtigt at forstå den film vi skal se i dag, nemlig "V for Vendetta". I skal også kende dette værk 1984, da I skal referere til det i jeres essay.
Nineteen Eighty-Four Explained (1984) | George Orwell
Titel 10 best qoutes from V for Vendetta
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Grammatik og skriftlige genre i Engelsk
Fokus på grammatik og skriftlige genre i Engelsk
Indhold
Kernestof:
Medbring bogen "Creative Writing"
Medbring bogen "Creative Writing" til dette modul.
Husk bogen "Creative Writing" til modulet.
2a EN Exercise Non Fiction Creative Writing.docx
Gø ind på hjemmesiden "min læring" (se nedenfor) og se under "lektier" (i engelsk). Læs introduktionerne til emnerne: Genitiv, Pronominer og aktiv / passiv. Lav så mange af øvelserne som I har tid til, ok, at alle øvelserne ikke bliver lavet. I skal
Minlæring
Gå ind på "Min Læring" og lav lektien: "Udvidet Tid" og "Ordstilling" - Læs introduktionerne og lav så mange øvelser du kan nå på 1/2 time. I skal bruge jeres viden til at løse endnu en eksamensopgave..
Lav "Eksamensopgave 4" færdig til dette modul. Se under "Lektie" i Min Læring.
Der kommer muligvis en lektie her senere (dog senest søndag 28. april kl. 18)
Assignment 1 .png
Assignment 2a .png
Assignment 2b.png (Tekst til 2A)
Assignment 3.png Videoen findes i link nedenfor
Assignment 4A.png
Assignment 4B .png
Tin Man .pdf (tekst til 4A)
We Need DIFFICULT CONVERSATIONS | Simon Sinek - Human Engineers (video til 4B)
Jacinda Ardern .pdf (Tekst til 4B)
The Queen´s advice on wearing a crown - BBC News (Video til 3)
Læs "Assignment 4B" hjemme, læs og lyt til begge filer (Ardern og "We need..." )
Læs s. 51-54 i "Creative Writing" on non-fiction analysis.
Jacinda Ardern .pdf
We Need DIFFICULT CONVERSATIONS | Simon Sinek - Human Engineers
Læs "Tin Man" hjemme og medbring jeres bog "Creative Writing" (Hvis man hjemme ønsker at forberede sig på analysen af "Tin Man", kan man med fordel "Analysing Fiction" kapitlet i "Creative Writing, men det er ikke et krav)
Tin Man .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksamensemne: The Women Question
The Women Question: From Romanticism to Modernism:
General purpose of the topic: The students have read a collection of historic classic short stories with the main focus on women´s conditions in different historic ages. Also, the students have read general presentations of the different historic periods with focus on the characteristic themes.
Academic learning objectives: Analysing historic short stories, groups work and group oral presentation.
Genre: Short story and novel
The students have read the following short stories..
The Romantic Age:
William Blake: Nurse´s Song
Lord Byron: So We´ll Go No More Roving
Willam Wordsworth: The Solitary Reaper
Jane Austen: :Pride and Prejudice (Excerpt)
The Victorian Age:
George Eliot: In a London Drawing Room
William Booth: In Darkest England And The Way Out
Charles Dickens: Nobody´s Story
Rudyard Kipling: the Sory of Muhammed Din
Emily Jane Brontë: What Made Her Weep
Charlotte Brontë: Jane Eyre (2011 film)
John Stuart Mill: The Subjection of Women (Excerpt)
Modernism:
Virginia Woolf: The Legacy
Indhold
Kernestof:
HUSK at tage papirudgaven af jeres årsprøve-opgave med til denne time.
Niels Randbo Back og Pia Rørkær Sigh: Through Literary Landscapes, systime; sider: 9-38, 56-63, 70-80, 101-109, 112-117, 119-124, 152-157, 181-196, 217-222, 228-232
Link til årsprøven
Grammatik: Min Læring
Årsprøve skabelon til Asignment 1 til 3 .docx
3a EN The Romantic Age Work Questions .docx
Læs s. 16-24 i "Through Literary Landscapes" (bogen bliver udleveret mandag i denne uge). Husk at lave "While Reading Questions" s. 16.
3a EN Romantic Age Literature Work Questions.docx
3a EN Romantic Age History Work Questions .docx
3a EN Analysis three romantic poems.docx
2V 3a EN Grupper Three Romantic Poems .docx
HUSK jeres bog "Through Literary Landscapes" til dette modul. Henvisningen til sidetal i bogen skal IKKE opfattes som lektie, men er nødvendig ift. studieplanen.
HUSK jeres bog "Through Literary Landscapes" til dette modul.
Se disse videoer, som også prøver at forklare digtene:
3a EN Matrix grupper Three Romantic Poems analysis.docx
Read p. 56-58 i "Through Literary Landscapes". Try to Google Thoreau and Whitman, and try to answer the discussion questions p. 57. HUSK jeres bog "Through Literary Landscapes" til dette modul.
3a EN Walt Whitman poem analysis.docx
How to read a poem p1.png
How to read a poem p2.png
Read p. 59-63 in "Through Literary Landscapes" (Frankenstein) Do NOT do the "pre-reading" questions p. 60, but DO answer the "while-reading" p. 62. We do the "Analysis and Interpretation" questions in class.
Interpretation Whitman Astronomer.docx
Upload your written answer to the "while-reading" questions p. 62. (Frankenstein) on elevfeedback on the module BEFORE this module. We do the "Analysis and Interpretation" questions in class.
Read p. 23 (The novel of manners) and p. 70-75. Prepare only the "While-Reading" questions p. 73 and read the excerpt chapter 1 of Jane Austen "Pride and Prejudice".
Read p. 75-80 in "Through Literary Landscapes". Read the two excerpts from chapter 4 and chapter 60. Make sure to consider the "While-Reading" questions p.75, the summary p. 78. We´ll discuss some of the questions on p. 80 in class.
MEDBRING jeres bog "Through Literary Landscapes" til dette modul.
Read p. 87-100 in "Through Literary Landscapes" and consider the "While-Reading" questions p. 87.
Read p. 101-109 in "Through Literary Landscapes". Do only the "While Reading" questions home.
LÆs s. 112-116 i "Through Literary Landscapes": George Elliot (In a London Drawing Room) og William Booth ( In the Darkest England....) Lav "While Reading" spørgsmål hjemme. Vi arbejder med "Analysis and Interpretation" spørgsmål og "Post-Reading" sp
Læs s. 117 og 119-124 (Dickens: Nobody´s Story). Lav "While Reading" spørgsmål hjemme. Vi arbejder med "Analysis and Interpretation" s. 124 i timen.
Læs s. 134-140 ("The White Man´s Burden" og "The Story of Muhammed Din)
Exercise Rudyard Kipling .docx
White Man´s Burden Danish vs English Versions .docx
Afsnit
Læs s. 152-157 i "Through Literary Landscapes".
3a EN The Victorian Age Mill Brontë.docx
Read the attached review of the film "Jane Eyre" and consider the work questions in your homework.
Movie Review Jane Eyre New York Times.docx
Work Questions: Jane Eyre Film 2011 Review Questions.docx
Filmstriben: Jane Eyre (2011)
Ingen lektie, MEN medbring jeres bog "Through Literary Landscapes", som I skal bruge til jeres opgave...
Read p. 181-189 in "Through Literary Landscapes" about "Modernism: Historical Background". Use the "While Reading Questions" p. 181 as your focus in your home reading.
Read p. 189-196 in "Through Literary Landscapes" about "Modernism: Literary Background". Fokus on the "While Reading Questions" p. 189 in your home reading.
Læs s. 217-222 i "Through Literary Landscapes" (Virginia Woolf: the Legacy (1944)). Brug "While Reading Questions" som fokus i jeres læsning af novellen.
Bemærk: Dette modul er afkortet pga SRP vejledning i AUD.
Læs s. 226 og 228-232 (George Orwell: Such,such were the joys, chapter IV (1952)) i "Through Literary Landscape" . Do The "While Reading" questions p. 228.
Temaer til prøven: The Women Question in Victorianism (opgave 11A) and Modernism (Woolf: The Legacy).
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Modernism and Postmodernism
General purpose of the topic: The students have read a collection of historic classic short stories from the modern - and postmodern literary period with focus on the characteristic themes.
The students have read general presentations of the different historic periods with focus on the characteristic themes.
Academic learning objectives: Analysing historic short stories, groups work and group oral presentation.
Genre: Short story
The students have read:
Modernism:
George Orwell: Such, Such Were The Joys (chapter 4)
Ernest Hemmingway: A Clean Well-Lighted Place.
Post-Modernism:
Paul Auster: Auggie Wren´s Christmas Story
Paul Auster: City of Glass.
Indhold
Kernestof:
Kære 3a! Her lidt info om biografturen: Mødetid og sted: Reprisen i Holte kl. 8.00. Elevbetaling 65 kr. (I hvert fald halv pris). Filmen varer 2 timer, og jeg har sagt til Kasper Damgaard, at I skylder jer til NAG efter filmen er slut så hurtigt so
I skal lave "Eksamensopgave 11" i Min Læring færdig til dette modul. Se under "lektier" i Min Læring.
. Minlæring: Do it, write!
Minlæring: Do it, Write!
Læs s. 241 og s. 243-247 i "Through Literary Landscapes" om Ernest Hemmingway og hans novelle "A Clean, Well-Lighted Place" Brug "While Reading" spørgsmål s. 243 når du læser hjemme.
Niels Randbo Back og Pia Rørkær Sigh: Through Literary Landscapes, systime; sider: 241, 243-247, 257-274, 280-287
Afsnit
Læs s. 257-265 i "Trough Literary Landscapes". Brug "While Reading" spørgsmål s. 257 som fokus i jeres læsning hjemme.
Læs s. 266- 274 i "Literary Landscapes". Brug "While Reading Questions" som fokus i jeres læsning hjemme.
Læs s. 280-287 i "Literary Landscapes" (Auggie Wren´s Christmas Story). Brug "While reading questions" s. 281 som fokus i læsningen hjemme.
Læs s. 3-12 i "City of Glass" i Paul Auster "The New Trilogy"
Paul Auster: The New York Trilogy; sider: 3-33, 50-133
Læs s. 12-33 i "City of Glass" i Paul Auster "The New Trilogy"
Assignment 1.png
Assignment 2.png
Tekst Assignment 2.png
Assignment 3.png
Assignment 3 video: brug kun de første 1 min 15. sek.
Læs s. 33-50 i "City of Glass" i Paul Auster "The New Trilogy"
Læs følgende oplæg og bilag til timen, og gør jer gerne nogle tanker om hvorledes I ville analysere denne non-fiction tekst. Til hjælp i jeres analyse kan I med fordel bruge bogen "Do it, Write (EN) / Non-fiction" på Min Læring. Hvis I synes at I ha
Assignmnent 4B.png
Assignment 4B Non Fiction text Choose your fighter.pdf
Video som skal bruges i assignment 4b
Minlæring
Læs s. 50-73 (kap 7 og 8) i "City of Glass"
Læs s. 73-104 (kap 9 og 10) i "City of Glass"
Læs "City of Glass" færdig til dette modul.
City of Glass Graphic Novel .pdf
Paul Auster - City of Glass Novel vs. Graphic Novel .docx
Øvelse: City of Glass Postmodernism .docx
Terminsprøven: index.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksamensemne: Shakespeare
Macbeth
The unit focuses on the Renaissance and especially on Shakespeare and his play Macbeth.
At the end of the unit you will be able to discuss the Elizabethan Era, its world picture and not least its theatre. You will know the historical and cultural context. You can place Shakespeare in this context.
- You will be able to analyse and discuss Shakeaspeare's play Macbeth.
- You will be familiar with Shakespeare's style and language.
- You can explain the genre tragedy.
- You will know the iambic pentameter and the blank verse and different types of sonnets.
Materials:
Excerpts from Shakespeare's play Macbeth + background (in: Reading Shakespeare in Our Time, Birgitte Speyer, Columbus, 2017):
Act I, sc i, sc ii, sc vii, Act II, sc. i, sc ii ,Act V, sc. v.
Special attention is placed on the themes of unchecked ambition, regicide, masculine vs. feminine, appearences/nothing is what it seems as reflected in the play.
Background on history, Elizabethan theatre, tragedy and dramatic terms (in: 'Romeo and Juliet', Clausen and Kaalund (Gyldendal, 2017)).
Sonnets 18 and 130
Film:
Shakespeare in Love (film, John Madden,1998). Special attention to Shakespeare's London and its theatres as portrayed in the film as well as special attention to the elements of comedy and of tragedy in the film.
Indhold
Kernestof:
Lesson on Macbeth 18.2.25.docx
3a EN Grupper Intro Macbeth .docx
Shakespeare man and myth.pptx
Læs summary af Macbeth og følgende scener.
Brief summary of Macbeth
Macbeth - Act 1 Scene 3 - Shakespeare at Play
Macbeth • Act 1 Scene 7 • Shakespeare at Play
William Shakespeare: Macbeth - Ole Juul Lund, Gyldendal; sider: 25-29, 38-44, 52-63, 123-125
Brief summary of play Macbeth
( "Is this a dagger..." starter efter 2.40 min i scenen) Macbeth • Act 2 Scene 1 • Shakespeare at Play
Macbeth • Act 2 Scene 2 • Shakespeare at Play
Macbeth - Act 5 Scene 5 - Shakespeare at Play
Read this article about the comparison between Nexflix series "House of Cards" ( probably the most succesfull Nexflix series ever) and Macbeth.
Macbeth vs. House of Cards .docx
Wikipedia: House of Cards (American TV series) - Wikipedia
From Play to Screen | Macbeth with Michael Fassbender
House of Cards Explained: Shakespeare, History & Guilty Pleasure
Læs s. 25-29 om "The Elizabethan World Picture" i jeres Macbeth bog. Læs også vedhæftet link om temaerne i stykket.
Macbeth Themes
Femininity in Macbeth
Themes Gender Macbeth.pdf
3a EN Macbeth themes presentation. .docx
Minlæring Non Fiction
Læs vedhæftede summary af Shakespeares "Romeo and Juliet" (Vigtig for at forstå filmen)
Summary: Romeo and Juliet
Vi arbejder med Shakespeares Sonnet 18 i timen. Materialet er ikke lektier hjemme. Så kan I bruge tiden til at lave jeres genindlevering og alternative aflevering (for dem som ikke skal lave genindlevering) Se mere info under opgave 14B snarest.
🎬"Sonnet 18" by William Shakespeare
Sonnet 18: Shall I compare thee to a summer’s day?
Shakespeare in Love | Shall I 'Compare Thee' (HD) - Ben Affleck, Gwyneth Paltrow | MIRAMAX
What is a Sonnet? 📜 | PLUS analysis of Sonnet 18 | That is The Question | Shakespeare's Globe
Why Shakespeare loved iambic pentameter - David T. Freeman and Gregory Taylor
Læs Shakespeare Sonnet 130 hjemme. Medbring også jeres Macbeth bog til timen, da I får noget tid til at forberede jeres prøve til i morgen onsdag.
Sonnet 130: My mistress" eyes are nothing like the sun
Alan Rickman - My mistress' eyes are nothing like the sun (Sonnet 130)
Homework Help: Shakespeare's Sonnet 130 (MY MISTRESS' EYES ARE NOTHING LIKE THE SUN)
Oversigt Studieplan Shakespeare
Shakespeare repetition focus points.docx
Brug vedhæftet oversigt som repetition til prøven.
Oversigt Shakespeare Studieplan
Why Do We Care About Shakespeare? | BTN High
When King Charles performed the best Hamlet | Gregory Doran Remembers... Shakespeare Live! - BBC
David Tennant Explains Why Shakespeare Still Matters
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Eksamensemne: Australia
Post Colonial Country: Australia
General purpose of the topic: The students read a collection of fiction short stories and non-fiction articles about Australia. The students are introduced to a brief history of Australia and historic conflicts and themes.
Academic learning objectives: Analysing historic short stories, non-fiction, group work and group oral presentation.
Genre: Short story and non-fiction
Texts:
A selection of texts from the anthology "Boomerang" (Columbus, Kaalund, Clausen)
Indhold
Kernestof:
Læs s. 8-16 (ikke hele teksten) i det vedhæftede dokument. Selve bogen bliver udleveret i modulet.
Australia Intro History .pdf
I dag arbejder vi med øvelser fra Min Læring vedr. skriftlig eksamen.
A Sunburned Country.pdf
Keating Speech .pdf
Læs "In a Sunburned Country" (2000) s. 41-51 i "Boomerang"
Jesper Kaalund og Bo Clausen: Boomerang, Columbus; sider: 41-51, 64, 88-93, 160-168, 190-191
Læs Les Murray "On Bushfire Warning Day" (poem 2022) s. 66 i "Boomerang" og læs Paul Keating, The Redfern Speech" s. 88-93
Læs s. 160-168 i "Boomerang" (Short Story "Mate")
Læs s. 190-191 i "Boomerang" (Short Story "The Wall")
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Opsamling og repetition
Indhold
Kernestof:
Global English accents exercise (4).docx
Verdens bedste film | Moonlight med Arian Kashef | DR LYD
Bilag EN A Det Grønne Bord .pdf
Læs vedhæftede bilag som forberedelse til dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726053557", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726053557", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726053557" }